Françoise Dorléac: cast.
Er zijn 18 films gevonden.

Les demoiselles de Rochefort

1967 | Musical, Komedie

Frankrijk 1967. Musical van Jacques Demy en Agnès Varda. Met o.a. Catherine Deneuve, Françoise Dorléac, Danielle Darrieux, George Chakiris en Gene Kelly.

Swingende lofzang op Hollywood-musicals. Deneuve en haar real life zus Françoise Dorléac zijn een tweeling in Rochefort-aan-zee, die verlangen naar het grotestadsleven. De meiden en hun caféhoudende moeder lopen hun voorbestemde liefdes tijdens de jaarmarkt steeds mis, maar de onvermijdelijke ontmoetingen blijven niet uit. Demy verwijst veelvuldig naar Hollywood-musicals als West Side Story, An American in Paris en Gentlemen Prefer Blondes, maar de vindingrijke vormgeving en de voorbijdansende Michel Piccoli en Jacques Perrin laten er geen twijfel over bestaan: dit is een Franse productie. Muziek: Michel Legrand.

Billion Dollar Brain

1967 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1967. Thriller van Ken Russell. Met o.a. Michael Caine, Karl Malden, Ed Begley, Oskar Homolka en Françoise Dorléac.

Nadat Harry Palmer (Caine) de geheime dienst heeft verlaten, slaagt zijn ex-chef er op listige wijze in hem toch nog een opdracht te laten uitvoeren. Tegenstander is ex-generaal Begley, een fanatieke anti-communist, die Rusland vanuit Finland wil vernietigen met een elektronisch brein. Palmer krijgt hulp van Sovjet-agenten Dorléac en Homolka. Deze derde Palmer-film, na THE IPCRESS FILE en FUNERAL IN BERLIN, is totaal onbegrijpelijk en demonstreert al de barokke filmstijl die later Russell's kenmerk zou worden maar deze film haast de afgrond in sleurt. De roman van Len Deighton werd geadapteerd door John McGrath. Het camerawerk van Billy Williams is soms verbluffend mooi, maar dat redt de film niet. André De Toth was uitvoerend producent. Gefilmd in Panavision.

Cul-De-Sac

1966 | Komedie, Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1966. Komedie van Roman Polanski. Met o.a. Donald Pleasence, Françoise Dorleac, Lionel Stander, Jack MacGowran en Iain Quarrier.

Macabere komedie over twee gewonde misdadigers die een halfzacht ei van middelbare leeftijd en diens mooie jonge vrouw terroriseren. Niet geheel geslaagd, maar de goede acteurs en de stijlvolle regie maken het tot een succes en een blijvend drama. Er zijn versies van 103m in omloop.

Where the Spies Are

1965 | Thriller, Komedie

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1965. Thriller van Val Guest. Met o.a. David Niven, Françoise Dorléac, John Le Mesurier, Cyril Cusack en Eric Pohlmann.

Een geslaagde vermenging van droge komedie en thriller in een verhaal over een arts die tot spionage gedwongen wordt. Een goede rolbezetting versterkt het prima gegeven. Wolf Mankowitz, James Leasor en regisseur Guest bewerkten een roman van Leasor tot scenario. Camerawerk van Arthur Grant.

Julie de Chaverney

1965 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1965. Romantiek van jean-Pierre Marchand. Met o.a. Françoise Dorléac, Henri Pigeay en Jean Galland.

Een redelijke verfilming, vrij letterlijk naar de tekst en de strekking van het verhaal van Prosper M[KA1]erim[KA1]ee (1803- 1870). Genoemde heldin (Dorléac) is bedrogen door haar echtgenoot, maar gaat niet in op de avances van een aanbidder, omdat hij niet van adel is. Uiteindelijk belandt zij in de armen van een jongeman, die zij eerder afwees omdat hij geen vermogen had. Het belang schuilt geheel in de karakterschets, zoals altijd vlijmscherp geanalyseerd door deze meedogenloze schrijver. Het eindresultaat is een mengsel van de romantiek uit zijn tijd en een wrang en wreed realisme. Een voortreffelijke Dorléac, die op 25-jarige leeftijd overleed.

Genghis Khan

1965 | Avonturenfilm, Historische film, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Joegoslavië​/​​Duitsland​/​​Verenigde Staten 1965. Avonturenfilm van Henry Levin. Met o.a. Omar Sharif, Stephen Boyd, James Mason, Eli Wallach en Robert Morley.

Een jonge Mongool wordt door soldaten van een wrede aanvoerder gevangen genomen en tot slavernij gedwongen, maar hij weet met enkele volgelingen te ontsnappen. Het lukt hem om de slaven te bevrijden en ze te trainen tot ze volwaardige soldaten zijn. Nadat hij door de keizer van China tot Genghis Khan is uitgeroepen, begint hij zijn veroveringstochten.

Male Hunt

1964 |

1964. Edouard Molinaro. Met o.a. Françoise Dorléac, Jean-Claude Brialy, Catherine Deneuve en Jean-Paul Belmondo.

Een jonge Mongool wordt door soldaten van een wrede aanvoerder gevangen genomen en tot slavernij gedwongen, maar hij weet met enkele volgelingen te ontsnappen. Het lukt hem om de slaven te bevrijden en ze te trainen tot ze volwaardige soldaten zijn. Nadat hij door de keizer van China tot Genghis Khan is uitgeroepen, begint hij zijn veroveringstochten.

La peau douce

1964 | Drama

Frankrijk​/​​Portugal 1964. Drama van François Truffaut. Met o.a. Jean Desailly, Françoise Dorléac, Nelly Benedetti, Daniel Ceccaldi en Laurence Badie.

'Ik zou over La peau douce weinig meer kunnen zeggen dan dat het gaat om het meest banale thema dat je je kunt voorstellen: Hij, Zij en de Andere. En verder? Dat zijn details.' Fraai verfilmde details overigens: een close-up van de veelbetekenende blik waarmee 'Hij' (een getrouwde uitgever) kijkt naar de manier waarop 'de Andere' (zijn aanstaande vriendin) haar stewardessenpumps verruilt voor hooggehakte damesschoenen, en een effectief gesneden slotsequens waarin 'Zij' (de jaloerse echtgenote) voorbereidingen treft om definitief een eind te maken aan de 'driehoeksrelatie'. Adequate score van Truffauts huiscomponist Georges Delerue.

La Chasse à l'homme

1964 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1964. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Françoise Dorléac, Bernadette Lafont, Micheline Presle, Francis Blanche en Noël Roquevert.

Jongeman, die op het punt van trouwen staat, wordt de huwelijkse staat door verhalen van vrienden z[KA1]o tegengemaakt dat hij zijn bruiloft ontvlucht en samen met een makker met vakantie gaat in plaats van op huwelijksreis. Uiteindelijk lopen alle drie toch (weer) in de val. Komedie onderscheidt zich van andere episodefilms door een verbindende lijn in het verhaal, maar afzonderlijke sketches zijn van zeer wisselend gehalte. Aardigste zijn Rich tussen Presle en Deneuve en Brialy met Dorléac. Verdere rolbezetting krijgt in onaangename en niet zeer geestige humor weinig kansen.

L'homme de Rio

1964 | Avonturenfilm, Komedie, Actiefilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1964. Avonturenfilm van Philippe de Broca. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Françoise Dorléac, Jean Servais, Adolfo Celi en Simone Renant.

Jean Fouchets regenboogoptiteling en de sambariedel van Georges Delerue vormen de zonnige opmaat tot deze heerlijke, nu klassieke avonturenfilm. Waarin luchtmachtsoldaat-met-verlof Adrien, wanneer hij ontvoerde verloofde Agnès wil bevrijden, verzeild raakt in Brazilië en de jacht op een gestolen Amazonebeeldje. Onversaagd grapt, sjeest, knokt en stunt Belmondo zich door het dollemansscenario geïnspireerd op Kuifje-strips en belandt ook in de nog onvoltooide architectenutopie Brasilia. De Broca en Bébel deden het in 1965 nog eens dunnetjes over met de Jules Verne-adaptatie Les tribulations d'un Chinois en Chine.

L' Homme De Rio

1963 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1963. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Jean Servais, Françoise Dorléac, Jean-Paul Belmondo, Milton Ribeira en Simone Renant.

Jean Fouchets regenboogoptiteling en de sambariedel van Georges Delerue vormen de zonnige opmaat tot deze heerlijke, nu klassieke avonturenfilm. Waarin luchtmachtsoldaat-met-verlof Adrien, wanneer hij ontvoerde verloofde Agnès wil bevrijden, verzeild raakt in Brazilië en de jacht op een gestolen Amazonebeeldje. Onversaagd grapt, sjeest, knokt en stunt Belmondo zich door het dollemansscenario geïnspireerd op Kuifje-strips en belandt ook in de nog onvoltooide architectenutopie Brasilia. De Broca en Bébel deden het in 1965 nog eens dunnetjes over met de Jules Verne-adaptatie Les tribulations d'un Chinois en Chine.

Arsène Lupin contre Arsène Lupin

1962 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1962. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Jean-Pierre Cassel, Françoise Dorléac, Geneviève Grad en Anne Vernon.

Gentleman-dief Arsène Lupin is overleden en heeft bij wijze van erfenis zijn zoon de instructie gegeven om de kroonjuwelen van Poldavië te stelen. Hij blijkt echter ook nog een onechte zoon te hebben die op hetzelfde idee komt. Deze levendige misdaadkomedie onderscheidt zich door de elegante aankleding en de charme van de jeugdige spelers. Vrije bewerking van Georges Neveux, François Chavane en de regisseur naar een idee van Maurice Blanc. Camerawerk van Pierre Petit.

Tout l'or du monde

1961 | Komedie, Drama

Frankrijk 1961. Komedie van René Clair. Met o.a. Philippe Noiret, Claude Rich, Annie Fratellini, Colette Castel en Françoise Dorléac.

De bewoners van een afgelegen dorpje zijn recordhouders in het behalen van zeer hoge leeftijden. Een slimme ondernemer wil daarvan profijt trekken door van het dorp een toeristenoord te maken. De bewoners gaan enthousiast mee op één oude boer na; uitgerekend op zijn land bevindt zich de bron met het heilzame water. De erfgenaam van de boer wordt bewerkt met nationale roem en media-aandacht, maar alle inspanningen worden de overwerkte ondernemer fataal en alles blijft bij het oude. Deze satire verliest aan effectiviteit door de mechanische regie, die de humor en de spontaniteit vleugellam maakt, al weet Bourvil nog iets te maken van zijn drievoudige rol: de dwarse boer en zijn twee zonen. De andere acteurs zijn niet meer dan wezenloze pionnen.

La Gamberge

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Norbert Carbonnaux. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Françoise Dorléac, Arletty, Jean Poiret en Michel Serrault.

Een jongeman probeert zijn verloofde af te helpen van haar door sensatie gevoede dromen over de ideale minnaar, door zich in een kidnap-affaire - getruceerd door gele pers - als held op te werpen, terwijl corrupte uitgever slachtoffer wordt van zijn eigen manoeuvres. De film schiet al te vaak zijn satirische doel voorbij en geeft de goedgehumeurde acteurs onvoldoende kansen. Er zijn enkele beter gelukte scènes.

Ce soir ou jamais

1961 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1961. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Anna Karina, Claude Rich, Jacqueline Danno, Anne Tonietti en Françoise Dorléac.

Een nauwkeurige en subtiele weergave van de verhouding tussen hart en verstand bij acht mensen, gefilmd in slechts één decor, zonder dat het ook maar een moment verfilmd toneel lijkt. De camera tast de gezichten af en registreert de geringste expressie. Alles heeft een betekenis in deze bittere maar tedere film.

Les Portes claquent

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Jacques Poitrenaud. Met o.a. Dany Saval, Maurice Sarfati, Jacqueline Maillan, Noël Roquevert en Françoise Dorléac.

Een bourgeoisgezin wordt tot chaotisch dolhuis gemaakt door de amoureuze escapades van de opgroeiende dochters. Deze ijzeren boulevardklucht - in Nederland gespeeld met Ko van Dijk als de getergde vader - kreeg een mechanische en wat te rumoerig geacteerde filmversie, waarbij Saval overmatig veel aandacht krijgt ten koste van een leukere Dorléac. De nog donkerharige Deneuve speelt de benjamin van het gezin en is nauwelijks te herkennen.

Les Loups dans la bergérie

1960 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1960. Drama van Hervé Bromberger. Met o.a. Jean Ba, Pierre Mondy, Pascale Roberts, Françoise Dorléac en Dominique Dieudonné.

Een groep voortvluchtige bankrovers verbergt zich in een heropvoedingscentrum en gijzelt de leiding. De pupillen hebben aanvankelijk bewondering voor de bravoure van de 'zware jongens', maar zijn toch solidair met de leiding en slagen erin de gangsters aan de politie uit te leveren. De combinatie van sociaal drama en misdaadthriller biedt boeiende observaties naast opgeklopte en onwaarschijnlijke sensatie, maar houdt in elk geval de spanning erin.

La Fille aux yeux d'or

1960 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1960. Drama van Jean-Gabriel Albicocco. Met o.a. Marie Laforêt, Paul Guers, Françoise Prévost, Françoise Dorléac en Jacques Verlier.

Fotograaf wordt voor het eerst echt verliefd op mysterieuze jonge vrouw die geheim verbergt. Ze blijkt verhouding te hebben met dominante lesbienne, die als pogingen om haar aan held te ontrekken geen succes hebben, de vrouw vermoordt. Verhaal van De Balzac werd door modieuze situering en nadrukkelijke esthetiek van elke opname, zonder meer kitsch die in geen enkel opzicht overtuigt en emotionele of erotische spanning wekt. Filmtitel zou handelsmerk van Lafor[KA4]et blijven (het meisje met de gouden ogen).