Marvin Hamlisch: muziek.
Er zijn 41 films gevonden.

The Informant!

2009 | Misdaad, Komedie, Drama, Thriller

Verenigde Staten 2009. Misdaad van Steven Soderbergh. Met o.a. Matt Damon, Scott Bakula, Joel McHale, Melanie Lynskey en Rick Overton.

Regisseur Soderberg (Ocean's Eleven) reconstrueert het eigenaardige verhaal van Mark Whitacre, CEO van een groot agrarisch bedrijf in het Amerikaanse midwesten, die tegenover de FBI uit de school klapt over verboden prijsafspraken. Als informant maakt hij vervolgens zijn beweringen hard, maar gaandeweg blijkt Whitacre een eigen agenda te hebben en wordt deze klokkenluider-thriller steeds meer een tragisch-menselijke komedie. Damon is uitstekend als de gewone man die zichzelf, met afluisterapparatuur in z'n koffertje, een grote spion waant en verstrikt raakt in zijn eigen waarheden.

The Mirror Has Two Faces

1996 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1996. Romantische komedie van Barbra Streisand. Met o.a. Barbra Streisand, Jeff Bridges, Lauren Bacall, George Segal en Mimi Rogers.

Vanwege ongelukkige ervaringen besluit professor Gregory Larkin (Bridges) niet meer aan seks te doen. Dat is vooral jammer voor professor Rose Morgan (Streisand), die hem erg leuk vindt. Ondanks zijn tegenstribbelingen weet ze hem langzaam maar zeker in te palmen, wat belangstellend gadegeslagen wordt door haar dominante moeder (Bacall). Streisand regisseerde, produceerde, schreef mee aan het script en coördineerde de muziek, maar als actrice speelt ze toch vooral Barbra Streisand. Gelukkig valt Jeff Bridges zelden tegen en was Bacall zo in vorm dat ze voor haar rol een Oscarnominatie kreeg.

Open Season

1996 | Komedie

Verenigde Staten 1996. Komedie van Robert Wuhl. Met o.a. Robert Wuhl, Maggie Han, Helen Shaver, Gailard Sartain en Rod Taylor.

Vanwege ongelukkige ervaringen besluit professor Gregory Larkin (Bridges) niet meer aan seks te doen. Dat is vooral jammer voor professor Rose Morgan (Streisand), die hem erg leuk vindt. Ondanks zijn tegenstribbelingen weet ze hem langzaam maar zeker in te palmen, wat belangstellend gadegeslagen wordt door haar dominante moeder (Bacall). Streisand regisseerde, produceerde, schreef mee aan het script en coördineerde de muziek, maar als actrice speelt ze toch vooral Barbra Streisand. Gelukkig valt Jeff Bridges zelden tegen en was Bacall zo in vorm dat ze voor haar rol een Oscarnominatie kreeg.

Missing Pieces

1991 | Komedie, Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1991. Komedie van Leonard Stern en Leonard B. Stern. Met o.a. Eric Idle, Robert Wuhl, Lauren Hutton, Kim Lankford en Bob Gunton.

Wenskaartschrijver Idle wordt de laan uitgestuurd wegens te oneerbiedig taalgebruik en trekt met eveneens werkloze vriend- cellist Wuhl het land in om een raadsel te ontcijferen. Wat leidt tot vreemde toestanden. Af en toe leuk. Scenario van regisseur Stern en fotografie van Peter Stein.

Frankie and Johnny

1991 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1991. Komedie van Garry Marshall. Met o.a. Al Pacino, Michelle Pfeiffer, Hector Elizondo, Kate Nelligan en Nathan Lane.

Voor het eerst sinds Scarface zien we Pacino en Pfeiffer weer samen (een jaar eerder bedankte Pacino nog voor Pretty Woman!). Na 18 maanden in de gevangenis vindt Johnny (Pacino) een baantje als kok in een eetcafé. Zijn oog valt direct op een van de serveersters (Pfeiffer) en hij wordt stapelverliefd. Zij heeft het niet meer zo op mannen na een aantal ongelukkige relaties maar Johnny geeft niet op. Garry 'feelgood' Marshall (Pretty Woman, Runaway Bride) laat zien waar hij goed in is: ongecompliceerd vermaak in een kostelijke opeenvolging van gemakkelijk verteerbare komedie en romantiek.

Women and Men: Stories of Seduction

1990 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1990. Romantiek van Frederic Raphael, F. Raphael, Ken Russell en Tony Richardson. Met o.a. Peter Weller, James Woods, Elizabeth McGovern, Beau Bridges en Molly Ringwald.

THE MAN IN THE BROOKS BROTHERS SHIRT: vrijgevochten McGovern die naar liefde smacht, ontmoet zakenman Bridges in de trein, die haar bevredigt. Scenario van de regisseur. DUSK BEFORE FIREWORKS: gigolo Weller probeert eendagsvlinder Ringwald zijn bed in te lokken, maar de telefoon onderbreekt constant zijn versierpogingen. Valerie Curtin zorgde voor het scenario. HILLS LIKE WHITE ELEPHANTS: ex-patriate schrijver Wood lult zijn vriendin Griffith om, zodat ze zich laat aborteren. Gesitueerd in Spanje; scenario van Joan Didion en John Gregory. Uitstekende compilatiefilm naar drie korte verhalen van resp. Mary McCarthy, Dorothy Parker en Ernest Hemmingway, op het witte doek gebracht door een drietal Engelse topregisseurs.

Women & Men: The Man In The Brooks Brothers Shirt

1990 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1990. Romantiek van Frederic Raphael. Met o.a. Beau Bridges, Elizabeth McGovern, Liza Ross, Louis Mahoney en Philip O'Brien.

Zakenman Bridges doet al het mogelijke om journaliste McGovern te versieren tijdens een twee dagen durende treinreis van New York naar Sacramento. Ze is op weg naar haar vader om haar huwelijk aan te kondigen. Hij nodigt haar uit om een whiskey te drinken in zijn coupé. Hoe meer ze drinken hoe loslippiger ze worden. Zij twijfelt aan haar gevoelens, temeer omdat ze weet dat Bridges getrouwd is. Fijnzinnige romance tussen een gehuwde man en een meisje dat op het punt staat te huwen. Sterke dialogen en een sfeervolle tijdstekening van de jaren twintig maken dit tot een kostbaar kleinood. Raphael zelf schreef het scenario, gebaseerd op een verhaal van Mary McCarthy. Gevoelige fotografie van Ernest Day.

Women & Men: Hills Like White Elephants

1990 | Romantiek, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1990. Romantiek van Tony Richardson. Met o.a. James Woods, Melanie Griffith, Carmen Segarra, Felipe Garcia Velez en Luis Maluenda.

Spanje 1925. Schrijver Woods zit met zijn vriendin Griffith in een station ergens op het platteland te wachten op een antwoord op een telegram die hij verzonden heeft. Ondertussen discuteren de twee mensen over hun afgekoelde verhouding. Wanneer zij zegt zwanger te zijn tracht hij haar te overhalen om tot abortus over te gaan. Klein, sfeervol filmpje dat met een overweldigende kracht aankomt. Richardson gebruikt de desolaatheid van het station en de taalkundige afzondering tussen de Spaanse wachtenden en de twee Amerikanen tot in het extreme. Knap scenario van Joan Didion en John Gregory Dunne, gebaseerd op een verhaal van Ernest Hemingway. Adembenemende fotografie van Steve Yaconelli.

The January Man

1989 | Misdaad, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1989. Misdaad van Pat O'Connor. Met o.a. Kevin Kline, Harvey Keitel, Susan Sarandon, Danny Aiello en Alan Rickman.

Op oudejaarsavond wordt een jonge vrouw vermoord in New York. Ze blijkt al het elfde slachtoffer te zijn van een seriemoordenaar. De politie tast echter nog steeds in het duister. Noodgedwongen wordt de voormalige politieagent Nick Starkey op de zaak gezet om orde op zaken te stellen. Verbijsterend slechte melange van politiefilm, romantisch drama en mislukte komedie. Goede acteurs, maar onleuke, onlogische onzin.

The Experts

1989 | Komedie, Drama

Verenigde Staten​/​​Canada 1989. Komedie van Dave Thomas en Dave Thomas I. Met o.a. John Travolta, Arye Gross, Charles Martin Smith, Kelly Preston en Deborah Foreman.

De eentonigheid blijkt fataal te zijn voor deze als grappig bedoelde film over twee hippe vogels uit Manhattan die worden ingehuurd om een nachtclub te openen in een provinciestadje in Nebraska (dat werkelijk een exacte replica is van het gehucht dat in de Sovjetunie werd nagebouwd om Russische spionnen te trainen). Een in alle opzichten zwakke film, die een eigenaardige sentimentaliteit voor de jaren 1950-60 aan de dag legt. Het scenario is van Eric Alter, Steve Greene en Nick Thile. De opnamen vonden in 1987 plaats in Canada. Deze film werd nauwelijks in de bioscopen uitgebracht.

Little Nikita

1988 | Thriller, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1988. Thriller van Richard Benjamin. Met o.a. Sidney Poitier, River Phoenix, Richard Jenkins, Caroline Kava en Richard Bradford.

Nogal vergezocht spionageverhaal over mensen die onbewust tot sovjetagenten gemaakt kunnen worden door inplanting van een soort 'tijdcapsule' die na twintig jaar afgaat en ze activeert. Phoenix is de tienerzoon van dergelijke ouders. Hij krijgt de hulp van FBI-agent Poitier, die jacht maakt op deze sleepers. De film is onsamenhangend en ouderwets; dit komt de spannende sfeer die beslist nodig is voor zo'n prent, niet ten goede. Zoals steeds is Lynch een onvervangbare slechterik, maar als je geen goed materiaal krijgt, kan je onmogelijk een film redden. Poitier speelt zijn rol met de nodige knipoogjes. Scenario van John Hill en Bo Goldman naar een verhaal van Tom Musca en Terry Schwartz. Camerawerk van Laszlo Kovacs.

David

1988 | Drama

Verenigde Staten 1988. Drama van John Erman. Met o.a. Bernadette Peters, John Glover, Matthew Laurance, George Grizzard en Dan Lauria.

Peters weigert in te gaan op een verzoek van haar ex-man Glover om hun zoontje (Lawrence) bij hem thuis te bezoeken. Na lang aandringen geeft zij toch toe. Zij komt tot de ontdekking dat hij niet van plan is de jongen terug te brengen. Wanneer Glover in het nauw gedreven wordt, probeert hij hun zoontje te verbranden. Pijnlijk, maar aangrijpend gefilmd drama van een verscheurde familie, gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Peters vertolkt de rol van Marie Rothberg, de vastberaden vrouw die deze verschrikkingen meemaakte. Het scenario van Stephanie Liss is gebaseerd op het boek dat Rothberg samen met Mel White schreef. De jongen kwam verminkt uit de onverkwikkelijke zaak en zijn moeder wijdde de rest van haar leven aan zijn welzijn. Gevoelig vertolkt. Camera was in handen van Steve Yaconelli en Marvin Hamlisch schreef de mooie, melodieuze score.

When the Time Comes

1987 | Drama

Verenigde Staten 1987. Drama van John Erman. Met o.a. Bonnie Bedelia, Brad Davis, Terry O'Quinn, Karen Austin en Donald Moffat.

Erman lijkt specialist te zijn in films over ziekte en ethische vraagstukken. In deze tv-film gaat het om kanker en het recht om te sterven voor de toestand ondraaglijk wordt.Bedelia speelt een sterke rol als de jonge vrouw die te horen krijgt dat haar ziekte terminaal is. Ze vraagt eerst haar man om hulp bij haar zelf- moord. Deze weigert echter, waarna ze zich wendt tot een goede vriend (Davis).

Three Men and a Baby

1987 | Komedie

Verenigde Staten 1987. Komedie van Leonard Nimoy. Met o.a. Tom Selleck, Ted Danson, Steve Guttenberg, Nancy Travis en Margaret Colin.

Amerikaanse versie van de populaire Franse pampers-komedie Trois hommes et un couffin. Rijke playboys, architect Peter (Selleck) en grafisch ontwerper Michael (Guttenberg) krijgen de schrik van hun leven wanneer ze aan hun voordeur een baby vinden, die aan hun flatgenoot filmacteur Jack (Danson) zou toebehoren. Deze laatste werkt momenteel aan een commercial in Turkije. Bij zijn terugkeer is hij niet erg op zijn vaderrol gebrand, maar langzamerhand gaat het drietal zich toch aan de baby hechten. Onderhoudend en goed gemaakt, maar mist toch het spirituele van het Franse orgineel. De intrige over de drugs is er met de haren bijgesleept.

D.A.R.Y.L.

1985 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1985. Komedie van Simon Wincer. Met o.a. Mary Beth Hurt, Michael McKean, Barret Oliver, Kathryn Walker en Colleen Camp.

Een kinderloos stel adopteert een jongen, die lijdt aan geheugenverlies. Het kind blijkt in alles perfect te zijn, tot ontdekt wordt dat hij in feite een robot is. Hij wordt opgeëist door de adoptiegevers, want het leger, de opdrachtgever achter de schermen, wil het programma schrappen. Sommers, die het project leidt, weigert de robot, die steeds meer menselijke trekjes vertoont, te vernietigen en laat hem ontsnappen in een spectaculaire climax. Een verrukkelijke SF- film, met uitstekende speciale effecten, naar een scenario van David Ambrose, Allan Scott en Jeffrey Ellis. Oliver als de jongen is een echte hartedief. De fotografie was in handen van Frank Watts. Een film die je met het hele gezin kunt bekijken.

D.A.R.Y.L

1985 | Sciencefiction, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1985. Sciencefiction van Simon Wincer. Met o.a. Kathryn Walker, Michael McKean, Josef Sommer, Colleen Camp en Steve Ryan.

Ouders Michael McKean en Mary Beth Hurt adopteren in deze sci-fi een jongen met geheugenverlies, Daryl genaamd, en missen vervolgens heel wat signalen voordat ze doorhebben dat de jongen een robot is en dat Daryl afgeleid is van Data Analyzing Robot Youth Lifeform. De overheid wil Daryl en iedereen die van hem afweet doen verdwijnen. Een prettige sf-film, met uitstekende speciale effecten, naar een scenario van David Ambrose, Allan Scott en Jeffrey Ellis. Barry Oliver doet het uitstekend in de titelrol. De fotografie was in handen van Frank Watts.

A Chorus Line: The Movie

1985 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1985. Musical van Richard Attenborough. Met o.a. Michael Douglas, Terrence Mann, Alyson Reed, Gregg Burge en Vicki Frederick.

Ze zijn jong en ze hebben hun jeugd geofferd aan de dans. Alles wat ze vragen is de kans om te dansen. Op hun 35-ste zullen ze uitgerangeerd zijn, dus er is haast bij de verwezenlijking van hun droom. Ze vechten voor een rolletje in een show en moeten auditie doen. Zeventien bereiken de laatste ronde, en voor acht van hen zal de droom werkelijkheid worden. Oppervlakkige filmische bewerking van de succesvolle Broadway-show van Michael Bennett, gebaseerd op een toneelstuk van James Kirkwood en Nicholas Dante. Goed spel van een reeks jonge acteurs, met Douglas als de regisseur die over hun toekomst moet beslissen. Het regisseren van shownummers is echter niet de sterkste kant van Attenborough, al kon hij voor de choreografie rekenen op Jeffrey Hornaday. Arnold Schulman bewerkte de show voor de film. Songs van Marvin Hamlisch en Edward Kleban, w.o. klassiekers als 'One' en 'What I Did For Love'. Camera werd gehanteerd door Ronnie Taylor. Gedraaid in CinemaScope.

Romantic Comedy

1983 | Romantiek, Experimenteel, Komedie

Verenigde Staten 1983. Romantiek van Arthur Hiller. Met o.a. Dudley Moore, Mary Steenburgen, Frances Sternhagen, Janet Eilber en Robyn Douglass.

Scenarioschrijver Jason Carmichael (Moore) krijgt op de dag van zijn huwelijk door zijn agente een nieuwe co-schrijfster toegewezen: Phoebe Craddock (Steenburgen). In de jaren die volgen ontspint zich een intieme relatie tussen Jason en zijn assistente. Na veel ups en downs zullen ze elkaar eindelijk vinden. Flinterdun scenario van Bernard Slade, gebaseerd op zijn eigen toneelstuk, krijgt enkel wat leven ingeblazen door het goede spel van beide hoofdrolspelers. Onvergetelijk is hun eerste ontmoeting, maar wat volgt is voorspelbaar en zelfs niet plezierig. De titel dekt de lading, maar de film is niet romantisch genoeg en had best wat meer komedie kunnen verdragen. David M. Walsh stond achter de camera en Marvin Hamlisch componeerde een routine-score.

Sophie's Choice

1982 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1982. Drama van Alan J. Pakula. Met o.a. Meryl Streep, Kevin Kline, Peter MacNicol, Rita Karin en Stephen D. Newman.

De jonge Amerikaan Stingo (­MacNicol) wil schrijver worden en komt in Brooklyn op het spoor van een goed verhaal als hij kennismaakt met zijn bovenburen, Nathan en Sophie. Het zijn leuke, excentrieke, verliefde mensen, maar Sophie lijkt een groot geheim uit WO II met zich mee te torsen. Mooi opgebouwd, meeslepend en aangrijpend drama, waarin Streep alle registers opentrekt. Er klonk enige ­kritiek op haar, inderdaad nogal vet aangezette, Poolse accent, maar gerenommeerd filmcriticus Roger Ebert wilde dat accent juist ‘omhelzen’ en Streep kreeg, zeker niet onverdiend, een Oscar voor haar rol.

I Ought to Be in Pictures

1982 | Komedie

Verenigde Staten 1982. Komedie van Herbert Ross. Met o.a. Walter Matthau, Ann-Margret, Dinah Manott, Lance Guest en Lewis Smith.

Een zwakke filmklucht volgens het geijkte Neil Simon-patroon, naar een toneelstuk van zijn hand. De negentienjarige Manoff trekt van Brooklyn naar Los Angeles, waar ze carri[KA2]ere wil maken in de filmwereld. Ze legt contact met haar vader (Matthau), een scriptschrijver die inmiddels alcoholist en gokker blijkt te zijn. Matthau en Manoff doen hun best. Het talent van Ann- Margret, als Walters minnares, is aan deze film verspild.

The Fan

1981 | Thriller

Verenigde Staten 1981. Thriller van Edward Bianchi. Met o.a. Lauren Bacall, Maureen Stapleton, James Garner, Michael Biehn en Hector Elizondo.

Actrice Bacall wordt achtervolgd door een gestoorde bewonderaar in deze bloederige, onsmakelijke bewerking door Priscilla Chapman en John Hartwell van het boek van Bob Randall. Bacall's sterallure verheelt dat dit gewoon een goedkope exploitatiefilm is, al gaat nu de mare dat de film in 1980 gedraaid was in het woongebouw waar ook John Lennon een appartement had, maar dat door diens dood de première vertraagd werd. Wij denken nog altijd dat de film een tijdje op de plank bleef liggen, omdat hij gewoon niet goed genoeg was.

Pennies from Heaven

1981 | Drama, Muziek, Musical, Komedie

Verenigde Staten 1981. Drama van Herbert Ross. Met o.a. Steve Martin, Bernadette Peters, Christopher Walken, Jessica Harper en Vernel Bagneris.

Een unieke, opmerkelijke film met ronduit schitterende fragmenten. Gebaseerd op een Engelse tv-serie van Dennis Potter (met in de hoofdrol Bob Hoskins) over een verkoper van bladmuziek ten tijde van de depressie in de jaren 1930-'40, wiens rusteloze, ongelukkige bestaan scherp afsteekt tegen de vrolijke liedjes van die tijd. De muzieknummers in jaren 1930-'40 stijl, waarbij originele opnamen werden gebruikt, zijn fantastisch. Ze botsen echter met de kille, Edward Hopper-achtige visie op deze periode uit de geschiedenis. Die combinatie is een uitdaging voor het intellect, maar storend voor wie louter amusement zoekt. Decorontwerp van Ken Adam en uitnemend camerawerk van Gordon Willis.

Seems Like Old Times

1980 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1980. Komedie van Jay Sandrich. Met o.a. Goldie Hawn, Chevy Chase, Charles Grodin, Robert Guillaume en Harold Gould.

Hawn is een vrijgevochten advocate die het niet kan nalaten vrienden in nood te helpen. Haar ex-man Chase komt weer in haar leven nadat hij door twee zware jongens gedwongen werd een bankoverval te plegen. Haar kalme leven met haar nieuwe vriend Grodin wordt verstoord en Chase zorgt voor de nodige complicaties. Weer een zalig scenario van Neil Simon vol leuke dialogen. Het trio Hawn-Chase-Grodin zorgt voor een vuurwerk van gags en onmogelijke situaties, maar toch mist de film de diepgang die doorgaans in een Simon-script terug te vinden is. Wilder en Carter hebben aardige bijrolletjes als de Mexicaanse meid en de chauffeur. Knappe fotografie van David M. Walsh en een sfeervolle score van Marvin Hamlisch ronden het geheel af.

Ordinary People

1980 | Drama

Verenigde Staten 1980. Drama van Robert Redford. Met o.a. Donald Sutherland, Judd Hirsch, Timothy Hutton, M. Emmet Walsh en Elizabeth McGovern.

De Jarretts vormen een typisch Amerikaans bourgeoisgezin. Vader Sutherland verdient goed, moeder Moore is een zorgzame huisvrouw en zoon Hutton is een aantrekkelijke jongen. Maar achter deze zorgeloze façade schuilt een aangrijpend drama. Hun oudste zoon, een vrijpostige sportieveling, verongelukte tijdens het zeilen en Hutton acht zich persoonlijk verantwoordelijk voor zijn dood. Schitterend familieportret dat nergens goedkoop sentimenteel wordt. Een waar stukje `uit het leven gegrepen`. Met zijn regiedebuut schoot acteur Redford direct in de roos. Het leverde hem vier Oscars op: Beste Film, Beste Regie, Beste Bijrol (Hutton) en Beste Scenario (van Alvin Sargent, naar een roman van Judith Guest). Verzorgd camerawerk van John Bailey.

Starting Over

1979 | Komedie

Verenigde Staten 1979. Komedie van Alan J. Pakula. Met o.a. Burt Reynolds, Jill Clayburgh, Candice Bergen, Charles Durning en Frances Sternhagen.

1979 was het jaar van het ultieme scheidingsdrama Kramer vs. Kramer met Dustin Hoffman en Meryl Streep. Na alle seksuele frivoliteit van de voorafgaande jaren was de tijd rijp voor films over de gevolgen van de veranderende seksuele moraal. Starting Over is weliswaar niet van hetzelfde kaliber als Kramer vs. Kramer maar Pakula's bitterzoete drama treft op een zelfde wijze de tijdsgeest met de snorloze Burt Reynolds als de belichaming van een groeiende groep toentertijd: gescheiden mannen. Feminist-in-de-dop Candice Bergen ruilt hem in voor een carrière en een minnaar. Vrijgezel Reynolds stort volledig in - voor het eerst in zijn filmcarrière. Hij verhuist, zoekt hulp bij zijn broer en meldt zich aan voor groepstherapie voor gescheiden mannen. De zon breekt pas weer flauwtjes door als schooljuf Jill Clayburgh ten tonele verschijnt maar Reynolds blijft mijmeren over zijn ex. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Dan Wakefield uit 1973.

Chapter Two

1979 | Komedie, Biografie

Verenigde Staten 1979. Komedie van Robert Moore. Met o.a. James Caan, Marsha Mason, Valerie Harper, Joseph Bologna en Alan Fudge.

Caan is twaalf jaar gelukkig getrouwd wnneer zijn vrouw sterft, een verlies dat hij niet kan verwerken. Dan slaagt zijn broer erin hem te koppelen aan de pas gescheiden actrice Mason. Ze besluiten te trouwen, maar Caan komt niet los van de herinnering aan zijn eerste vrouw, wat leidt tot heel wat emotionele uitbarstingen. Typisch Neil Simon-scenario, met veel gepraat en een aantal plezierige momenten. Maar de film duurt veel te lang, en het is niet steeds duidelijk of hij nu komisch of dramatisch is bedoeld. Caan speelt zijn rol uitstekend, en hij wordt geflankeerd door de echte Mrs. Simon. Charmant maar niet helemaal overtuigend, vooral door het kunstmatige karakter van de dialogen. Voor de fotografie tekenden David M. Walsh en Richard Kratina. Marvin Hamlisch componeerde een luchtige score.

Same Time, Next Year

1978 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1978. Drama van Robert Mulligan. Met o.a. Ellen Burstyn, Alan Alda, Ivan Bonar, Bernie Kuby en Cosmo Sardo.

Van het Broadwaystuk voor twee spelers van Bernard Slade werd een plezierige film gemaakt met Alda en Burstyn als overspelig paartje dat al 26 jaar lang elk jaar een weekeinde bij elkaar doorbrengt. Een warm menselijk verhaal dat de veranderende moraal in de Amerikaanse maatschappij sinds de jaren 1950-60 op aanvaardbare wijze toont.

The Spy Who Loved Me

1977 | Thriller, Actiefilm, Avonturenfilm, Sciencefiction

Verenigd Koninkrijk 1977. Thriller van Lewis Gilbert. Met o.a. Roger Moore, Barbara Bach, Curd Jürgens, Richard Kiel en Caroline Munro.

Roger Moore was in deze stijlvolle actiefilm voor het eerst echt thuis in zijn rol als James Bond. Wel raakte vanaf deze aflevering de inhoud van de Bond-films steeds verder af van de verhalen van geestelijk vader Ian Fleming, om plaats te maken voor meer spektakel en humor, en het verplichte Bondmeisje krijgt eindelijk wat gewicht. De Britse en Russische geheime dienst besluiten samen te werken als twee van hun nucleaire duikboten op mysterieuze wijze verdwijnen. Ze zetten hun beste mensen in tegen de megalomane Stromberg (Jürgens), die van plan is de wereld te vernietigen. Bonds belangrijkste vijand is echter de reus met het ijzeren gebit Jaws (Kiel), die hem tot vervelens toe blijft achtervolgen en maar niet dood wil gaan.

The Prisoner of Second Avenue

1975 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1975. Komedie van Melvin Frank. Met o.a. Jack Lemmon, Anne Bancroft, Gene Saks, Elizabeth Wilson en Florence Stanley.

Lemmon probeert zijn ontglippende welstand vast te houden als hij zijn baan kwijtraakt, en zijn appartement door inbrekers bijna leeggeruimd is. Hij probeert zijn waardigheid te handhaven, maar als zijn begrijpende vrouw Bancroft een baantje aanneemt om de kost te winnen is hij een zenuwinstorting nabij. Bancroft moet het ontgelden als hij al zijn opgekropte frustraties op haar loslaat, maar dan besluiten zij zich beiden schrap te zetten. Lemmon speelt voortreffelijk, terwijl de film balanceert tussen komedie en zwarte komedie. Naar het toneelstuk van Neil Simon. Stallone doet even mee als zakkenroller.

The Entertainer

1975 | Drama

Verenigde Staten 1975. Drama van Donald Wrye. Met o.a. Jack Lemmon, Ray Bolger, Sada Thompson, Tyne Daly en Allyn Ann McLerie.

De derderangs conferencier Archie Rice speelt zijn eigen leven uit in een sjofel theatertje in Californi[KA3]e, jaren veertig, tevergeefs probeert hij zijn eens beroemde vader (Bolger) te evenaren, die nu leeft op zijn vervaagde herinneringen. Lemmon is goed, maar geen Olivier die de rol eerder speelde. Bolger speelt zijn rol uitstekend. Het meedogenloze drama wordt onderbroken door acht liedjes van Marvin Hamlisch. Naar het toneelstuk van John Osborne.

The Underground Man

1974 | Mysterie

Verenigde Staten 1974. Mysterie van Paul Wendkos. Met o.a. Peter Graves, Jack Klugman, Judith Anderson, Celeste Holm en Jo Ann Pflug.

Hutton heeft meer belangstelling heeft voor een duister voorval in het verleden van junkie Lenz dan voor zijn vrouw Pflug. Daarop vertrekt ze met haar zoontje naar een oude vriend, priv[KA1]e-detective Graves. Maar plotseling stormt de vader binnen, grijpt het kind en verdwijnt. Ze volgen hem en komen terecht bij Huttons moeder (Holm) en haar vreemde huishoudster Anderson. Wat later wordt Hutton vermoord teruggevonden. Het spoor dat Graves volgt, leidt naar een achttien-jaar oude, onopgeloste moord. Intelligente thriller, goed gemaakt en gespeeld, met de nodige onverwachte wendingen. Een mysterieuze spanning houd je in de ban tot het einde. Bovendien is er het aangename weerzien met een groot aantal oude bekenden. Douglas Heyes bewerkte de roman van Ross McDonald. Cameraman was Earl Rath, terwijl Marvin Hamlisch de fraaie score componeerde.

The Way We Were

1973 | Romantisch drama

Verenigde Staten 1973. Romantisch drama van Sydney Pollack. Met o.a. Barbra Streisand, Robert Redford, Bradford Dillman, Murray Hamilton en Viveca Lindfors.

Kroniek over de gemankeerde relatie tussen de linkse activiste Katie (Streisand) en de getalenteerde, maar niet bijster geëngageerde schrijver Hubbell (Redford) vanaf hun studietijd in de jaren dertig tot aan McCarthy’s heksenjacht in het Hollywood van de jaren vijftig en nog wat later. Vlot romantisch drama, vooral het bekijken waard vanwege de chemie tussen de sterren Redford en Streisand. De titelsong en de score van Marvin Hamlisch waren goed voor een Oscar. Scenarist Arthur Laurents baseerde het script gedeeltelijk op zijn eigen ervaringen met het House Un-American Activities Committee.

Save the Tiger

1973 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1973. Komedie van John G. Avildsen. Met o.a. Jack Lemmon, Jack Gilford, Laurie Heineman, Norman Burton en Patricia Smith.

Pretentieus scenario over kledingfabrikant Lemmon op zoek naar de helden-uit-zijn-jeugd terwijl hij zijn leven als zakenman als vernederend ervaart. Ogenschijnlijk een doodeerlijke film, maar de leegheid komt er doorheen. David heeft de beste ogenblikken als een beroepsbrandstichter. Lemmon kreeg hier als Beste Acteur een Oscar voor.

The War Between Men and Women

1972 | Biografie, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1972. Biografie van Melville Shavelson. Met o.a. Jack Lemmon, Barbara Harris, Jason Robards, Herb Edelman en Lisa Gerritsen.

Losjes gebaseerd op het leven en werk van cartoonist James Thurber naar aanleiding van de tv-serie My world and welcome to it. Peter Wilson (eeuwige mafkees Jack Lemmon) heeft een grondige hekel aan vrouwen, kinderen en honden en zijn omgeving is dan ook verbaasd wanneer hij trouwt met Terry (Harris) die door het leven gaat met drie koters en een hond. Een - voor de liefhebbers - aangenaam komische rolbezetting en het intelligente gebruik van animatie houden de farce ternauwernood op de rails. (VM/VPRO Gids)

Something Big

1972 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1972. Western van Andrew V. McLaglen. Met o.a. Dean Martin, Brian Keith, Honor Blackman, Carol White en Ben Johnson.

Een outlaw belooft zijn verloofde dat het de laatste keer zal zijn dat hij op roof uit gaat en terug zal keren als een rijk man, zodat hij met haar kan trouwen en afscheid kan nemen van zijn dubieuze carrière. In werkelijkheid loopt het anders en hij is nog even berooid als altijd. Hij moet nu op iets groots uittrekken, maar dat mislukt, tenzij je het beroven van bandieten door bandieten in een complete Mexicaanse oorlog iets groots kan noemen. Hij bereikt niets en hetzelfde gebeurt met de film. Hij kan dus overgeslagen worden ondanks de sterren. Het scenario is van James Lee Barrett. Het camerawerk is van Harry Stradling Jr.

Fat City

1972 | Drama, Sportfilm

Verenigde Staten 1972. Drama van John Huston. Met o.a. Nicholas Colasanto, Jeff Bridges, Susan Tyrrell, Stacy Keach en Candy Clark.

Door de drank is Keach, ooit een veelbelovend bokser, aan lager wal geraakt. Hij wil echter graag terugkeren in de ring. Tijdens een oefenmatch ontdekt hij de jonge Bridges en brengt hem in contact met zijn vroegere manager. Bridges blijkt inderdaad een natuurtalent te zijn, die dank zij zijn eerste successen kan trouwen met zijn vriendin die een kind van hem verwacht. Keach ontmoet vervolgens Tyrrell met wie hij verder in de afgrond zakt. Knappe studie over 'losers', atleten zonder glorie. Huston heeft meer aandacht voor zijn personages dan voor de sport, wat de kwaliteit van de film alleen maar ten goede is gekomen. Leonard Gardner bewerkte zijn eigen roman. Schitterend vertolkt door de hoofdpersonages. Een film die lang blijft nazinderen. In beeld gebracht door Conrad Hall.

Kotch

1971 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1971. Komedie van Jack Lemmon. Met o.a. Walter Matthau, Deborah Winters, Felicia Farr en Charles Aidman.

De oude excentrieke Kotch (Matthau), weduwnaar, woont in bij zijn zoon en schoondochter. Deze laatste vindt echter dat hij een slechte invloed heeft op haar zoontje. Ze neemt een babysit en laat zich ontvallen dat Kotch in een bejaardentehuis hoort. Kotch voelt zich vernederd en gaat in de tegenaanval. Een ontroerende kijk op de oude dag van een man die nergens meer thuis lijkt te horen. Soms amusant, dan weer sentimenteel. Het resultaat van de vrienschap tussen Lemmon en Matthau. Na hun langdurige samenwerking wist Lemmon precies waartoe Matthau in staat was, en hij slaagt erin om de knorrige acteur in zijn regiedebuut tot een topprestatie te brengen, waarbij de andere acteurs in de schaduw blijven. Knap scenario van John Paxton, die zijn inspiratie haalde uit een roman van Katherine Topkins. In beeld gebracht door Richard H. Kline.

Bananas

1971 | Komedie

Verenigde Staten 1971. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Louise Lasser, Carlos Montalban, Sylvester Stallone en David Ortiz.

Heel leuk met de gebruikelijke sortering van goede en slechte grappen, bizarre idee[KA3]en, opgebouwd rond het onwaarschijnlijke gegeven dat Woody met een revolutie in Latijns- Amerika te maken krijgt. Grappige muziek van Marvin Hamlisch. Kijk uit naar het offici[KA3]ele filmdebuut van Sylvester Stallone als slechterik in de metro. Een jaar eerder debuteerde Stallone in de soft-pornofilm A PARTY AT KITTY AND STUD`S. (Ook bekend als ITALIAN STALLION, KITTY AND THE PARTY STUDS en KITTY & STUDS). Het scenario is van regisseur Allen, Mickey Rose en Charles Joffe. Het camerawerk is van Andrew M. Costikyan.

The April Fools

1969 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1969. Komedie van Stuart Rosenberg. Met o.a. Jack Lemmon, Catherine Deneuve, Peter Lawford, Harvey Korman en Sally Kellerman.

Poging tot een ouderwetse komedie doet geforceerd aan, is ongeloofwaardig en verre van leuk. Lemmon is een getrouwde zakenman die alles opzij gooit om er met Deneuve vandoor te gaan, Deneuve verspilt hier haar talent.

Take the Money and Run

1969 | Komedie

Verenigde Staten 1969. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Janet Margolin, Marcel Hillaire, Jacquelyn Hyde en Louise Lasser.

Allens eerste film als regisseur/schrijver/hoofdrolspeler zit vol grappige ideeën. Het is het verhaal van een dwangmatige dief, verteld in de stijl van een documentaire. Het is een aaneenschakeling van grappen. Deels goed, deels niets aan. Louise Lasser zit kort in een scène; de verteller is Jackson Beck.

The Swimmer

1968 | Drama

Verenigde Staten 1968. Drama van Frank Perry. Met o.a. Burt Lancaster, Janet Landgard, Janice Rule, Tony Bickley en Marge Champion.

Een man van middelbare leeftijd zwemt van privé-zwembad naar privé-zwembad op weg naar huis op een hete zomernamiddag. Elk zwembad roept herinneringen op aan vroeger. Een fascinerende, onderschatte film naar een kort verhaal van John Cheever. Lancaster is schitterend en de stemming werd perfect getroffen doordat alles ter plekke in Connecticut werd gefilmd.