Yûharu Atsuta (1905-1993): camera.
Er zijn 6 films gevonden.

Late Spring

1949 | Drama

Japan 1949. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Setsuko Hara, Yumeji Tsukioka, Jun Usami en Haruko Sugimura.

Subtiel psychologisch drama over een vrouw die alleenwoont met haar vader. Die meent dat zijn dochter niet wil trouwen omdat hij nog steeds bij haar inwoont en haar zorgen behoeft. Daarom kondigt hij zélf aan te zullen hertrouwen. De dochter, danig geschrokken, accepteert ook een huwelijksaanzoek. Samen gaan ze voor een laatste maal op reis. Bij hun terugkeer trouwt de dochter, en zal de vader alleen achterblijven. Naar westerse normen traag, maar voor de liefhebbers van Ozu beslist aan te raden.

Early Summer

1951 | Drama

Japan 1951. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Setsuko Hara, Chishû Ryû, Kuniko Miyake, Chikage Awashima en Chieko Higashiyama.

Een jonge vrouw (28 jaar) zorgt voor haar bejaarde ouders, terwijl haar broer nalaat een goede partij voor haar te zoeken. Ze trouwt uit liefde. Een scherpe observatie over het leven van alledag van gewone lui. Uit het buitengewoon omvangrijke oeuvre van de regisseur (de eerste film dateert uit 1927 en de laatste één jaar voor zijn dood, 1963) in de voor hem zo kenmerkende stijl gefilmd (kikvorsperspectieven, altijd zorgvuldig gevulde beelden etc.).

Tokyo Story

1953 | Drama

Japan 1953. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Chieko Higashiyama, Setsuko Hara, Sô Yamamura en Haruko Sugimura.

‘Het verbaast me hoe kinderen veranderen, ze waren vroeger veel aardiger,’ verzucht zestiger Shukishi. Hij is dan net met zijn vrouw Tomi vertrokken uit Tokio, waar ze hun volwassen kinderen hebben bezocht. Drukke volwassenen, zonder tijd voor hun ouders. Onderweg naar huis wordt moeder ernstig ziek. De kinderen reizen haar achterna, richting een tweede en alleszeggende familiebijeenkomst. Want ‘Wat is het nut van familie, als je er niet bent voor elkaar?’, besluit de jongste dochter in tranen. Magnifiek drama en tijdsbeeld.

Ohayo

1959 | Drama, Komedie

Japan 1959. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Kuniko Miyake, Keiji Sada, Haruo Tanaka en Haruko Sugimura.

Een fijnzinnige, milde satire over een burenruzie die ontstaat als twee jongetjes het bevel van hun vader om stil te zijn letterlijk opvatten en dus ook het vriendelijke 'goeiemorgen' van hun buren niet meer beantwoorden. Aardig bedacht, maar uiteindelijk nogal mager als idee voor een speelfilm. Het scenario is van Kogo Noda en regisseur Ozu naar een roman van Ton Satomi. Het camerawerk is van Akira Aomatsu. Engelse titel: GOOD MORNING.

Early Spring

1956 | Drama

Japan 1956. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Ryo Ikebe, Chikage Awashima, Keiko Kishi, Chishû Ryû en Teiji Takashi.

Het leven van de onderbetaalde kantoormens gaat niet over rozen, zeker niet als hij verzeild raakt in overspel. Sugiyama, een slecht betaalde kantoorklerk, gaat in de avances van de afdelingsflirt, ook om de verveling in zijn passieloze huwelijk te verdrijven. Zijn vrouw komt erachter, maar probeert met Sugiyama een nieuwe start te maken. Na Early Summer, Late Spring en Tokyo Story schetst Ozu een portret van het familieleven van een eenvoudige Japanse ‘salary man’. Subtiel en visueel erg rijk, gefilmd in typische Ozu-stijl, maar ook wel erg lang.

There Was a Father

1942 | Drama

Japan 1942. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Shûji Sano, Haruhiko Tsuda, Takeshi Sakamoto en Mitsuko Mito.

Rustig, melancholiek familiedrama van de legendarische maker van oa Tokyo Story. Een arme weduwnaar offert zijn werk als leraar op een plattelandsschool op voor een drukke baan in de stad, om zijn zoon een goede opleiding te kunnen bieden. Dit zorgt voor een permanente verwijdering tussen de twee, zo blijkt als we een aantal jaren vooruit springen. De inmiddels volwassen zoon wil graag voor zijn vader zorgen, maar deze drukt hem op het hart de plicht - in dit geval zijn carrière - altijd voor te laten gaan. Of Ozu de fanatieke Japanse loyaliteit aan de kaak stelt of propagandeert is aan de kijker.