Giuliana Calandra (1936): cast.
Er zijn 20 films gevonden.

La casa dove abitava Corinne

1996 | Thriller

Italië​/​​Duitsland 1996. Thriller van Maurizio Lucidi. Met o.a. Barbara De Rossi, Gottfried John, Massimo Ranieri, Luigi Petrucci en Giuliana Calandra.

De aantrekkelijke Milanese Officier van Justitie Doriana Polis wordt door een uitgebroken gevangene achtervolgd die door haar achter de tralies is beland. Omdat de politie het te druk heeft, gaat Doriana naar Rome. Ze weet niet dat ze hierdoor van de regen in de drup komt

La signorina Giulia

1994 | Drama

Italië 1994. Drama van Roberto Marafante. Met o.a. Andrea Occhipinti, Isa Danieli, Isabel Russinova en Giuliana Calandra.

Marco (Occhipinti) is een rijke, succesvolle manager zonder scrupules, die verliefd is op Vittoria (Russinova). Hij wordt, naar het schijnt, door een enkele gedachte in beslag genomen: zijn bescheiden en verstikkende huis vertegenwoordigt niet de succesvolle positie die hij bereikt heeft. Maar achter deze banale bezorgdheid schuilt de echte, diepere reden: een identiteitscrisis en depressie. Het lijkt wel of niets meer goed gaat, noch de liefde noch zijn werk, en onder deze moordende stress raakt hij steeds gedeprimeerder. Uiteindelijk krijgt hij pas verlichting door een ongewone verstandhouding met een buurvrouw van middelbare leeftijd, Giulia (Danieli). Slechts deze enigszins excentrieke vrouw slaagt erin glans te geven aan zijn lege dagen en langzaam maar zeker raakt hij door haar geobsedeerd. Goede acteerprestaties en een veelbelovend debuut van Marafante, de regisseur.

Non chiamarmi Omar

1992 |

Italië 1992. Sergio Staino. Met o.a. Ornella Muti, Stefania Sandrelli, Elena Sofia Ricci, Gastone Moschin en Giuliana Calandra.

Regisseur Staino schreef samen met auteur Fransesco Tullio Altan het scenario, gebaseerd op diens verhaal Nudi e crudi. De gebeurtenissen spelen zich af in een Noorditaliaanse stad op een vroege winterochtend. Aan het begin van een praatprogramma op de radio hebben enkele excentrieke figuren een afspraak. Ze komen in allerlei situaties terecht om hun afspraken te kunnen nakomen. Door de vele verschillende sketches wordt de film tamelijk chaotisch. Sommige situaties houden het precies tussen het komische en het bizarre. De kijkers weten niet of ze vermaakt worden of in de maling worden genomen.

La Cintura

1989 | Drama, Erotiek

Italië 1989. Drama van Giuliana Gamba. Met o.a. Eleonora Brigliadori, James Russo, Giuliana Calandra, Anna Bonaiuto en Karen Moore.

Deze zwakke film is te tam voor voyeurs en te slap voor kenners die op een hete, erotische en sadomasochistische rolprent rekenen. Gebaseerd op een roman van Alberto Moravia over een jonge vrouw die met een Amerikaan getrouwd is. Zij ontdekt dat zij opgewonden raakt als ze geslagen wordt. Ze zijn allebei geschokt als ze zich realiseren dat ze zich tot het sadomasochisme aangetrokken voelen, maar dat weerhoudt haar er niet van voor de verjaardag van haar man de fatale riem te kopen. De seksscène wordt met enige terughoudendheid behandeld, want het lijkt er op dat de acteurs hun ondergoed nog aanhebben wanneer ze de liefde bedrijven.

Il coraggio di parlare

1988 | Drama, Misdaad

Italië 1988. Drama van Leandro Castellani en Leandro Castellari. Met o.a. Gianluca Schiavoni, Riccardo Cucciolla, Lello Arena, Giuliana Calandra en Enzo Cannavale.

Jongeren worden door de mafia gebruikt om drugs te verhandelen. Ze zijn minderjarig en kunnen niet veroordeeld worden. Een goed gemaakte film, met uitstekende acteurs, waarin de situatie in Zuid-Italië aan de kaak wordt gesteld.

Regina

1987 | Drama

Italië 1987. Drama van Salvatore Piscicelli. Met o.a. Ida Di Benedetto, Fabrizio Bentivoglio en Giuliana Calandra.

Een rijke en beroemde actrice van veertig is herstellende van een ineenstorting op het toneel en ontdekt tijdens een affaire met een jongeman haar masochistische gevoelens. Bijzonder fraai zwart-wit camerawerk van Tonino Nardi maar de film mist gevoel. Spel en technische verzorging zijn goed.

Professione vacanze

1986 | Komedie

Italië 1986. Komedie van Vittorio de Sisti. Met o.a. Jerry Calà, Mara Venier, Elvire Audray, Teo Geocoli en Giuliana Calandra.

Wanneer Jerry Calà van een lange vakantie terugkeert, ontdekt hij dat zijn moeder niet alleen zijn restaurant maar ook zijn huisraad heeft verkocht en er vandoor is gegaan met een man. Daar hij zonder werk en geld zit, vraagt hij zijn ex-vrouw te helpen bij het financieren en oprichten van een nieuwe zaak. Hij probeert een baantje te krijgen bij een vakantieoord, maar nadat verschillende baantjes een mislukking zijn geworden, is hij gedwongen om zijn moeder om hulp te vragen. Een komische film die zich afspeelt tijdens de zomer en waarin verschillende personages, mooie dames, latin lovers en grappige sketches voorkomen.

Desiderando Giulia

1986 | Erotiek

Italië 1986. Erotiek van Andrea Barzini. Met o.a. Serena Grandi, Johan Leysen, Valeria D'Obici, Sergio Rubini en Giuliana Calandra.

De film beschrijft de kwalijke ambities van een waardeloze man die waanzinnig verliefd wordt op Giulia, een vrouw met ongelooflijke seksappeal. Erotiek op z'n Italiaans met Italië's seksster nr. 1 Serena Grandi in de titelrol. Grandi gaat verder dan ooit en haar seks-scènes zijn bijna harde porno, maar met goede smaak en vakmanschap gefilmd. Er is genoeg bloot om iedereen en vooral liefhebbers van Grandi's befaamde grote borsten tevreden te stellen.

Uno scandalo perbene

1985 | Drama, Mysterie, Biografie

Italië 1985. Drama van Pasquale Festa Campanile en Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Giuliana de Sio, Valeria D'Obici, Vittorio Caprioli, Carlos De Carvalho en Giuliana Calandra.

Naar een waar verhaal over een man met twee levens. Dit schokkende mysterie begint voorjaar 1926, als een man van middelbare leeftijd zich noch zijn naam noch zijn verleden kan herinneren. De tragische toedracht begint duidelijk te worden als een krant in Februari 1927 zijn foto publiceert onder de kop 'Wie herkent deze man?' Gazzara is goed als de tragische Italiaan en De Sio is een genot voor het oog.

L' Allenatore nel pallone

1985 | Komedie

Italië 1985. Komedie van Sergio Martino. Met o.a. Lino Banfi, Licinia Lentini, Giuliana Calandra, Camillio Milli en Gigi Sammarchi.

Een heel vreselijke film over een trainer van een stel tweederangs voetbalteams die ten koste van alles in de hoogste divisie wil komen via enkele onnozele, infantiele en stomvervelende situaties. De slechte regie, de afschuwwekkende acteerprestaties en het slechte verhaal maken deze film tot een van de slechtste uit de geschiedenis.

In viaggio con papa

1982 | Komedie

Italië 1982. Komedie van Alberto Sordi. Met o.a. Edy Angelillo, Alberto Sordi, Carlo Verdone, Ugo Bologna en Giuliana Calandra.

De naieve zoon van een zakenman duikt onverwachts in zijn ouderlijk huis op en ontdekt geshockeerd dat zowel zijn moeder als zijn vader een buitenechtelijke verhouding heeft. Hij wordt door papa - tijdens zijn vakantie met diens jonge ma[KA4]itresse - wat meer mans gemaakt. De confrontatie tussen de komieken-filmmakers van twee generaties komt overtuigend over door de uiterlijke gelijkenis tussen Sordi en Verdone (die meeschreef aan het scenario). Tegenover de karikaturale maar vermakelijke onnozelheid van de zoon zijn Sordi's zelfgenoegzaamheid en dubbele moraal voor zijn doen nogal ingetogen, maar des te effectiever. Onderhoudend vermaak, al steunt de humor voor de export wat al te zeer op gepeperde dialoog- en dialectgrappen.

Arrivano i miei

1982 | Komedie

Italië 1982. Komedie van Nini Salerno. Met o.a. Nini Salerno, Sydne Rome, Diego Abatantuono, Giuliana Calandra en Franco Oppini.

Een verhaal over een middenstandsgezin. Vader is tandarts en radio-amateur, moeder geeft les aan huisvrouwen en de veertien- jarige dochter gaat naar de bovenbouw. Op een dag wint moeder een tv-quiz: ze mag een weekend op stap met een bekende zanger. Dit verstoort het wankel evenwicht van het gezin. Oppervlakkig vertier, een schaamteloos mengelmoesje van Italiaans cabaret en klucht. Er zijn leuke momenten en soms wordt er goed gespeeld, maar die krenten in de pap kunnen de film niet redden.

Le Coucou

1980 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1980. Komedie van Francesco Massaro. Met o.a. Michel Serrault, Tomas Milian, Ombretta Colli, Laura Adani en Carridi Nardulli.

Serrault is overdag kapper in de kapsalon van zijn schoonmoeder. `s Avonds is hij de speelbal van zijn luidruchtige echtgenote en dochters. Als op een dag een voortvluchtige gangster het appartement binnenvalt en het hele stel gijzelt, ziet Serrault zijn kans schoon. Geestige satire met een uitstekende Serrault in de hoofdrol. Af en toe langdradig en, gezien het groot aantal Italianen in de cast, hysterisch, maar als geheel vrij intelligent geschreven (met dialogen van Bruno Corbucci en Michel Audriard). Onderhoudend.

Il Lupo e l'agnello

1980 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1980. Komedie van Francesco Massaro. Met o.a. Michel Serrault, Tomas Milian, Ombretta Colli, Laura Adani en Giuliana Calandra.

Een Franse dameskapper in Rome gaat bij zijn klanten door voor een uitbundige nicht, hoewel hij een degelijke huisvader is die onder de plak zit van zijn vrouwelijke gezinsleden. Een simpele en door handlangers bedrogen bankrover gijzelt de familie en helpt de kapper om zijn mannelijke superioriteit te herstellen, terwijl deze de gangster in travestie over de grens weet te brengen. De opportunistische combinatie van bekende typetjes van Serrault en Milian kreeg een intelligenter en geestiger scenario dan verwacht kon worden, al is de vormgeving uiterst vlak. De quasi-aanstellerige intonaties van Serrault zijn hier een parodie-op-parodie, en worden in de Italiaanse nasynchronisatie wat te veel van het goede.

Ritratto di borghesia in nero

1978 | Drama

Italië 1978. Drama van Tonino Cervi. Met o.a. Senta Berger, Ornella Muti, < Capucine, Christian Borromeo en Stefano Patrizi.

Een jonge pianist wordt minnaar van een getrouwde vrouw in Venetië, maar wordt dan verliefd op meisje van zijn leeftijd, terwijl zijn oude minnares hem tot elke prijs voor zichzelf wil behouden. De nogal verlekkerd uitgemeten decadentie krijgt een alibi omdat het zich tijdens het opkomend fascisme afspeelt, maar de wezenloosheid van de jonge held maakt de begeertes waarvan hij het onderwerp is weinig aannemelijk. De bestudeerd esthetische vormgeving krijgt een impuls door de cynische ontknoping als het prille meisje nòg doortrapter blijkt dan wie ook in de film.

Così come sei

1978 | Komedie, Erotiek, Drama

Italië​/​​Spanje 1978. Komedie van Alberto Lattuada. Met o.a. Marcello Mastroianni, Nastassja Kinski, José María Caffarel, Francisco Rabal en Monica Randal.

Een architect van middelbare leeftijd laat zich het hof maken door een vrijgevochten jong meisje, totdat hij hoort dat ze de dochter is van een overleden vriendin en hoogstwaarschijnlijk zijn eigen kind. Voor haar maakt het geen verschil uit, maar uiteindelijk zal ze hem precies zo verlaten als haar moeder eertijds. Het goede spel van Mastroianni gaat ietwat verloren in de al te decoratieve aanpak, waardoor met name de liefdessc[KA2]enes een reeks poses voor pikante foto`s lijken (en zí[KA1]jn, want de foto's kregen een betere verspreiding dan de film zelf). Voor wie Lattuada's fascinatie voor heel jonge meisjes niet deelt, worden alle opnamen van Kinski danig vervelend. Mogelijk incestmotief is niet meer dan een extraatje bij de generatiekloof.

C'est dingue...mais on y va

1978 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1978. Komedie van Michel Gérard. Met o.a. Stéphane Hillel, Rémi Laurent, Michel Melki, Michel Bonnet en Maurice Biraud.

Vier rekruten krijgen de opdracht een generaal te ontvoeren die in Italië op de bouw van een kerncentrale toeziet. Na steeds weer mislukte kidnap-pogingen krijgt de generaal zenuwtoevallen, zodat ze hem dan uit het ziekenhuis moeten zien te halen. Dit zoveelste voorbeeld van de in Frankrijk herleefde soldatenklucht is een aaneenschakeling van flauwiteiten, die alleen verrassen door het ontbreken van iedere vorm van logica of samenhang. De jonge acteurs spelen dynamisch, maar vergeefs; de veteranen uit het gezelschap zetten afgetrapte karikaturen neer.

La Dernière femme

1975 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1975. Drama van Marco Ferreri. Met o.a. Gérard Depardieu, Ornella Muti, Zouzou, Michel Piccoli en Renato Salvatori.

Een werkloze ingenieur is met zijn zoontje door zijn feministische vrouw verlaten. Hij wordt verliefd op een verzorgster in de cr[KA2]eche van zijn baby, die in de daaruit volgende verhouding steeds meer groeit in haar moederrol en zich uiteindelijk gaat verzetten tegen de seksualiteit die haar tot een object maakt. De man die zijn bestaansrecht als vader en als minnaar heeft verloren, castreert zichzelf. Indringende tragedie plaatst de personages tegen onpersoonlijke nieuwbouw en maakt aannemelijk dat de hoofdpersoon (met volledige inzet door Depardieu gespeeld) zich alleen nog kan bewijzen door middel van zijn geslacht. Dat hij als fallocraat verzet oproept, maar zelf zijn ergste slachtoffer is, maakt Ferreri's pessimisme over het failliet van de gangbare relatie-structuren genuanceerd en beangstigend overtuigend.

Tutto a posto e niente in ordine

1974 | Drama, Komedie

Italië 1974. Drama van Lina Wertmüller. Met o.a. Luigi Diberti, Lina Polito, Nino Bignamini, Sara Rapisarda en Giuliana Calandra.

Siciliaanse sub-proletariërs zijn genoodzaakt werk te zoeken in Milaan en hebben alleen hun volkse vitaliteit om zich staande te houden in de chaos van de wereldstad. Een soort 'remake' van MIM METALLURGICO, FERITO NELL'ONORE waarbij de tragikomische lotgevallen van Giannini in die film nu verspreid worden over een hele reeks personages, zodat de regisseuse zich nóg rumoeriger te buiten kan gaan aan karikaturale typeringen en bijzakelijke kluchtscènes. Af en toe is er een treffend moment in deze veel te lange film die een aanslag doet op het uithoudingsvermogen van de toeschouwer.

Il Bestione

1974 |

Italië 1974. Sergio Corbucci. Met o.a. Giancarlo Giannini, Michel Constantin, Giuliana Calandra, Enzo Fiermonte en Dalila di Lazzaro.

Twee vrachtwagenchauffeurs besluiten na aanvankelijke conflicten door verschil in ervaring en temperament met een eigen truck voor zichzelf te beginnen. Dan komen er problemen waar ze als werknemer geen weet van hadden. Episodische film die wisselt van drama tot klucht, is opmerkelijk gefotografeerd, maar Giannini overdrijft de uitbundigheid van zijn Siciliaanse rol.