Paul Frankeur

Acteur

Paul Frankeur is acteur.
Er zijn 67 films gevonden.

Jour de fête

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jacques Tati. Met o.a. Jacques Tati, Guy Decomble, Paul Frankeur, Santa Relli en Maine Vallee.

Tati's passie voor het conflict tussen moderniteit en traditie krijgt in Jour de fête vorm in het dagelijks werk van de stuntelende postbode François (Tati). Tijdens de feestelijkheden van 14 juli ziet François een film over de Amerikaanse posterijen die snel en efficiënt miljoenen brieven verwerken. François kan niet eens de posttas op zijn rug vinden, tot vermaak van de dorpelingen. Met hulp van de kermislieden probeert hij zijn ingesleten gewoonten te stroomlijnen. Feestelijke, vertederend warme komedie van de cineast die zijn vak zou perfectioneren met de latere Mon Oncle en Playtime. Werd in 1995 in de originele gekleurde versie opnieuw uitgebracht.

Le Cri du coeur

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Claude Lallemand. Met o.a. Stéphane Audran, Maurice Ronet, Eric Damain, Delphine Seyrig en Paul Frankeur.

Verwende puber moet na een ongeval een van zijn benen missen en terroriseert vanuit een rolstoel zijn bourgeois-milieu, maar de chantage met hun seksuele geheimen biedt geen echte bevrediging en hij pleegt zelfmoord. Interessante gedragsobservatie - zonder psychologische 'uitleg' echter - van jonge debutant, kreeg onvaste vormgeving en onzekere spelregie. Jeugdige tv-acteur Damain is opmerkelijk en krijgt goed tegenspel van Audran en Ronet als zijn ouders, die alleen in staat zijn tot materiële troost, maar de andere rollen zijn te vaak verkrampte karikaturen. Vooral Seyrig die, als vrouw van Ronets werkgever, de belichaming moet zijn van de verhitte puberdromen van de tragische hoofdpersoon.

Poil de carotte

1973 | Komedie

Frankrijk 1973. Komedie van Henri Graziani. Met o.a. Philippe Noiret, Monique Chaumette, François Cohn, Paul Frankeur en Jeanne Pérez.

De nieuwe en tegendraadse verfilming van Jules Renards roman over een jongetje dat ten onder dreigt te gaan aan een liefdeloze opvoeding. Deze nieuwe 'Peenhaar' is niet zomaar ondeugend, maar verwerpt intelligent het burgerlijk waardenstelsel, dat toch sterker blijkt dan hij. Zijn ouders zijn beide gefrustreerd in hun onmacht tot communicatie, maar zouden achter hun verbitterde façade anders willen. De film stelde degenen teleur die op een smartlap hoopten en werd niet gezien door degenen die de smartlap vreesden. Ten onrechte, alleen al om de opmerkelijke fotografie van Nestor Almendros.

La Balançoire à minouches

1973 | Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1973. Misdaad van JeanLouis Van Belle. Met o.a. Paul Frankeur, Jean Servais, Michel Subor, Roger Dumas en Marika Green.

Nadat zijn dochter door een junkie is vermoord, is commissaris Dutour (Frankeur) vastbesloten een bende drugssmokkelaars achter de tralies te zetten. Zijn enquête brengt hem naar Marseille, waar hij ontdekt dat de bende geleid wordt door een corrupte politicus... Deze op zich niet oninteressante, zij het weinig originele policierintrige wordt om de haverklap onderbroken door vermoedelijk later toegevoegde softpornoscènes, zodat het geheel verward en technisch rommelig overkomt. Alternatieve titel: UN TUEUR, UN FLIC, AINSI SOITIL...

Le charme discret de la bourgeoisie

1972 | Drama, Komedie

Frankrijk/Italië/Spanje 1972. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Fernando Rey, Delphine Seyrig, Stéphane Audran, Jean-Pierre Cassel en Paul Frankeur.

Een aantal personen uit de hogere klassen, onder wie de ambassadeur (Rey) van een fictieve bananenrepubliek en een bijzonder daadkrachtige bisschop, probeert langdurig, tevergeefs, om te dineren. Ze worden steeds maar onderbroken, door een politie-inval, door een sterfgeval, doordat de eettafel zich blijkt te bevinden op het podium van een theater. Buñuel liet zijn fantasie de vrije loop bij dit late werk van hem, een surrealistische komedie met scherpe randjes. Actrice Seyrig en het scenario van Buñuel en Jean-Claude Carrière wonnen een BAFTA, de film kreeg bovendien de Oscar voor de beste buitenlandse film.

Mon oncle Benjamin

1969 | Komedie, Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1969. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Jacques Brel, Claude Jade, Bernard Blier, Rosy Varte en Bernard Alane.

Een vrijdenkende arts op het platteland in de 18e eeuw geeft zijn zorg aan de armen, maar raakt ondanks zijn aristocraten-haat bevriend met een jonge graaf die verliefd is op zijn pleegzuster. Samen zijn ze de machtige markies te slim af en beleven allerlei avonturen. De ongegeneerdheid van Brel geeft werking aan deze komedie die al te veel aandacht besteedt aan de aankleding en fraaie landschappen om de bedoelde TOM JONES-achtige vitaliteit te bereiken. De sierlijke luchtigheid helpt de film over tempo- verzwakkingen heen. Het scenario is van André Couteaux en Jean-François Hauduroy, die de roman van Claude Tillier bewerkten. Achter de camera stond Alain Levent.

La Voie Lactée

1968 | Experimenteel, Fantasy, Drama

Italië/Frankrijk 1968. Experimenteel van Luis Buñuel. Met o.a. Laurent Terzieff, Paul Frankeur, Claudio Brook, Pierre Clémenti en Alain Cuny.

Een pelgrimstocht van twee zwervers voert hen langs alle excessen en vormen van ketterij die sinds het ontstaan van het christendom hebben bestaan. Deze surrealistische reeks episoden, visioenen, ontmoetingen en dromen is in briljante stijl gemaakt, maar religie als uitsluitend doelwit voor harde satire maakt deze Buñuel-film minder algemeen toegankelijk dan zijn verwante werk. Het scenario is van Buñuel en Jean-Claude Carrière. Het camerawerk is van Christian Matras. Ook bekend als THE MILKY WAY.

Faut pas prendre les enfants du Bon Dieu pour des canards sauvages

1968 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1968. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Marlène Jobert, Françoise Rosay, Bernard Blier, Paul Frankeur en André Pousse.

Michel Audiard (vader van Un prophète-regisseur Jacques) werkte als scenarist mee aan meer dan honderd Franse films - veelal genreproducties die beter in de smaak vielen bij het publiek dan bij de critici. Hij regisseerde slechts een handvol van zijn eigen scripts, met deze misdaadkomedie als debuut. Het verhaal, over een op geld beluste jongedame die een aantal gangsterbendes tegen elkaar uitspeelt, heeft weinig om het lijf, net als hoofdrolspeelster Jobert in veel scènes. Tikje oubollig intussen, maar de dialogen zijn spitsvondig en Jobert charmeert als sexy volwassen Pippi Langkous.

L'espagnol: L'étranger dans la vigne

1967 | Drama

Frankrijk 1967. Drama van Jean Prat. Met o.a. Jean-Claude Rolland, Dominique Davray, Léonore Corne, Paul Frankeur en Roger Ibanez.

Eerste deel van de tweedelige tv-film [KL]L`espagnol[KLE] wiens maker samen met de schrijver van de roman, Bernard Clavel, het scenario schreef. 1939: twee Spaanse republikeinen die juist bevrijd zijn uit de gevangenkampen, komen werken in Ch[KA4]ateau-Chalons, een dorpje in de Jura dat vandaag de dag nog steeds bekend staat om zijn wijn. Ze worden aangenomen als landarbeiders en maken kennis met de bewoners van de streek. De door de oorlog gebroken Pablo (Rolland) slaagt erin zich aan te passen, terwijl de nog altijd opstandige Enrique (Ibanez) weer vertrekt naar nieuwe gevechten. Echte en innemende personages. Strikte en beheersde regie. Realistisch en meeslepend. Dit is ongetwijfeld het beste werk tot dan toe van deze tv-producent. De Franse tv-omroep Antenne 2 heeft het (aanzienlijke) lef deze film anno 1991 te presenteren alsof het om iets nieuws gaat.

On a volé la Joconde

1966 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1966. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Marina Vlady, George Chakiris, Margaret Lee, Jean Lefebvre en Paul Frankeur.

Een kunstminnaar slaagt er in 1911 in de Mona Lisa uit het Louvre te stelen en heeft een waterdicht alibi waardoor de verdenking op zijn vriendin valt die behalve de politie ook andere dieven achter zich aan krijgt. Ongewoon logge grappen voor de anders zo lichtvoetige Deville en relatief weinig verrassende verhaalswendingen houden de achtervolgingskomedie middelmatig, met de schoonheid van Vlady en de locaties als voornaamste kwaliteit.

Le deuxième souffle

1966 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1966. Misdaad van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Lino Ventura, Paul Meurisse, Raymond Pellegrin, Christine Fabréga en Marcel Bozzuffi.

Een gangster ontsnapt uit de gevangenis en pleegt uit geldnood een overval. Een politieman herkent zijn aanpak, weet hem bij arrestatie op slinkse wijze de naam van zijn medeplichtige te ontlokken, waarna hij in het milieu voor verklikker doorgaat. De kwaliteit van de regie en de ideale acteurskeuze zorgen voor spanning ondanks het betrekkelijk lage tempo. Op zijn beste momenten is dit misdaadverhaal een fraai noodlotsdrama, maar de perfectie van Melville's volgende film Le samouraï wordt niet bereikt. Scenario van de regisseur naar de roman van José Giovanni.

La Longue marche

1966 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1966. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Maurice Ronet, Robert Hossein, Jean-Louis Trintignant, Jean-Paul Kalfon en Paul Frankeur.

Machtsconflicten en de verdenking van een mogelijke verrader beïnvloeden de uitputtend lange voettocht van een Franse verzetsgroep die in het voorjaar van 1944 naar een nieuw onderduikverblijf moet. Astrucs vooropgezette ideeën over vormgeving - met zeer lange en meesterlijke camera-instellingen - saboteren in alle simpelheid het sterk scenario waardoor het resultaat overwegend gekunsteld is en de overtuigingskracht alleen van de acteurs komt.

Le Tonnerre de Dieu

1965 | Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1965. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Lilli Palmer, Michèle Mercier, Robert Hossein en Georges Géret.

Een Bretonse boer laat de zorg voor de veestapel aan zijn vrouw over en brengt de meeste tijd in kroegen door. Daar ontmoet hij een jonge prostituée die hij mee naar huis neemt en ondanks de acties van haar pooier met een betrouwbare buurman laat trouwen. De in humeurigheid verpakte verbondenheid van het echtpaar Gabin-Palmer is de voornaamste attractie in deze combinatie van trottoirdrama en streekroman.

Le Commissaire mène l'enquête

1965 | Misdaad

Frankrijk 1965. Misdaad van Fabien Collin en Jacques Delile. Met o.a. Paul Frankeur, Claude Cerval, Pascale Roberts, Jacques Dacqmine en Dany Carrel.

Gebaseerd op de tv-films met sketches rondom Frankeur als commissaris Reboux. De producenten besloten er een bioscoopfilm van te maken door drie sketches zo goed en zo kwaad als het ging achter elkaar te plakken. In de eerste plaatst een vrouw die zich wil wreken op haar echtgenoot een bom in zijn auto. Dan moet zij echter zelf instappen. In de tweede ontmaskeren een paar vrolijke agenten de persoon die elke nacht geheimzinnige leuzen op de muur van de slaapkamer van een pasgetrouwd stel kladt. In de derde zoeken twee jonge echtelieden naar een manier om van elkaar af te komen, om een erfenis op te kunnen strijken en met hun ware liefde verder te kunnen. Elke keer komt alles op z'n pootjes terecht. Goede acteurs maar geen enkele diepgang. De film flopte in Frankrijk zo ernstig, dat hij nimmer over de grenzen is gekomen.

Nick Carter va tout casser

1964 | Actiefilm, Komedie, Thriller

Italië/Frankrijk 1964. Actiefilm van Henri Decoin. Met o.a. Eddie Constantine, Daphné Dayle, Charles Belmont, Paul Frankeur en Barbara Somers.

Een Franse geleerde roept de hulp van meester-detective Carter in omdat hij vreest dat een bende hem zijn uitvinding van een vernietigingswapen afhandig wil maken. Carter kan zijn dood niet voorkomen, maar verdenkt de pleegzoon van de geleerde. De film is beter gemaakt en houdt de parodistische toon meer vast dan de meeste latere Eddie-produkties, maar de ster wordt wat oud en stram voor stuntwerk waardoor het avontuur moeizaam op gang komt. Scenario van Jean Marcillac, André Haguet en André Legrand.

Maigret voit rouge

1963 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1963. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Fabian, Vittorio Sanipoli, Paul Carpenter en Marcel Bozzuffi.

Amerikaanse gangsters hebben in Parijs vanuit een auto een man neergeschoten, wiens lijk bij aankomst van de politie verdwenen is. Het autonummer brengt Maigret op het spoor van een barmeisje dat de bende verbergt. Niet de beste Maigret-roman, evenmin een opmerkelijke scenariobewerking en een nogal slome regie, maar de film blijft dankzij de acteurs toch onderhoudend. Het scenario is van Jacques Robert en Gilles Grangier naar een roman van Georges Simenon. Het camerawerk is van Louis Page.

Un singe en hiver

1962 | Drama, Komedie

Frankrijk 1962. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Jean-Paul Belmondo, Suzanne Flon, Gabrielle Dorziat en Paul Frankeur.

De boegbeelden van twee filmgeneraties staan tegenover elkaar in deze geestige nostalgie-trip. Jean Gabin (1904-1976), in de jaren dertig de ster van films als Pépé le Moko en Quai des Brumes, speelt een herbergier die gezworen heeft nooit meer te drinken. Hij breekt zijn gelofte met een jongeman gespeeld door de jonge hond van de Nouvelle Vague-beweging, Jean-Paul Belmondo (À bout de souffle). Het tweetal zet het gedurende een nacht vol weemoed op een drinken van jewelste. Twee verschillende mensen, met eigen redenen voor deze uitspatting, vinden elkaar in de drank. De twee acteurs raakten overigens ook goed bevriend.

Le gentleman d'Epsom

1962 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1962. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Robinson, Frank Villard, Louis de Funès en Jean Lefebvre.

Gepensioneerd officier Gabin heeft zich geru[KA3]ineerd bij de paardenrennen en probeert nu aspirant-gokkers op te lichten door hun geld zogenaamd op verliezende paarden in te zetten, zodat hij stiekem de winst kan incasseren. De film steunt te veel op flauwe dialooggrapjes en maakt weinig spectaculairs van renbaansc[KA2]enes. De Fun[KA2]es in een van zijn eerste rollen als gierige driftkikker. Scenario van Albert Simonin, Michel Audiard (die ook de dialogen schreef) en regisseur Grangier. Camerawerk van Louis Page.

Un Panier à crâbes

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Joseph Lisbona. Met o.a. Pierre Michael, Anne Doat, Anne Tonietti, Michel Barbey en Michel Etcheverry.

Liefdesverdriet inspireert een student tot het schrijven van een autobiografisch scenario. Ondanks het onbegrip en de tegenwerking van de filmbusiness, weet hij het te realiseren. De film levert hem een bekroning in Cannes op, maar zijn walging van het milieu verdwijnt daardoor niet. Deze zogenaamde sleutelfilm over corruptie en commercieel gesjoemel mist iedere overtuigingskracht, omdat Lisbona noch het talent van zijn held, noch zijn eigen talent aannemelijk maakt. Hierdoor lijkt de amateuristische film een produkt van rancune.

La viaccia

1960 | Drama

Italië 1960. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale, Pietro Germi, Paul Frankeur en Romolo Valli.

Een naïeve boerenzoon wordt door zijn ouders naar Florence gestuurd om bij een oom te gaan werken in de hoop dat hij diens erfgenaam zal worden. De fatale verliefdheid voor een prostituée doorkruist niet alleen die plannen, maar wordt hem in elk opzicht noodlottig. Dit melodramatisch verhaal kreeg een sfeervolle esthetische vormgeving met buitenopnamen vol regen en bordeelinterieurs die aan prenten van Toulouse Lautrec herinneren. Cardinale past perfect in het tijdsbeeld van 1885. Scenario van Pasquale Festa Campanile, Vasco Pratolini, Massimo Franciosa naar de roman van Mario Pratesi L'eredita.

En votre âme et conscience

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Roger Saltel. Met o.a. Serge Sauvion, Magali de Vendeuil, Paul Frankeur, Gilbert Gil en Jacques Mareuil.

Een jurylid bepleit vrijspraak voor een jongeman die zijn ontrouwe vrouw in een impuls heeft vermoord. Zijn dochter wordt verliefd op de vrijgesprokene, maar ziet zich in het huwelijk geconfronteerd met diens ziekelijke jaloezie, die een fatale wending neemt. De sober gemaakte film, waarin redelijk goed geacteerd wordt, is nogal tegenstrijdig qua strekking, of het zou moeten zijn dat het gaat om een pleidooi voor psychiatrische begeleiding. Toch lijkt de boodschap, hoewel onbedoeld: eens gestoord, altijd gestoord; eens een moordenaar, altijd een moordenaar.

Voulez-vous danser avec moi

1959 | Thriller, Drama

Frankrijk/Italië 1959. Thriller van Michel Boisrond. Met o.a. Henri Vidal, Brigitte Bardot, Dawn Addams, Darío Moreno en Philippe Nicaud.

Tandarts Hervé, gehuwd met Virginie van goeden huize, rommelt na een dispuut met zijn jonge blom (Bardot) kortstondig met dubieuze danslerares Anita (Addams). Dom van Hervé, want Anita's handlanger Léon maakt chantagekiekjes van het samenzijn. Dan legt Anita het loodje: gare rapen voor de schuinsmarcheerder. Amusante bewerking van de roman The Blonde Died Dancing (1956, William Roos en Audrey Kelley) met Bardot in ruitjesrok en Serge Gainsbourg als Anita's gluiperdvriendje. Coscenarist was Jean-Charles Tacchella, later beroemd dankzij Cousin, cousine en maker van de prachtige cinefielenfilm Travelling avant.

Speaking Of Murder

1959 |

1959. Gilles Grangier. Met o.a. Paul Frankeur, Annie Girardot en Jean Gabin.

Tandarts Hervé, gehuwd met Virginie van goeden huize, rommelt na een dispuut met zijn jonge blom (Bardot) kortstondig met dubieuze danslerares Anita (Addams). Dom van Hervé, want Anita's handlanger Léon maakt chantagekiekjes van het samenzijn. Dan legt Anita het loodje: gare rapen voor de schuinsmarcheerder. Amusante bewerking van de roman The Blonde Died Dancing (1956, William Roos en Audrey Kelley) met Bardot in ruitjesrok en Serge Gainsbourg als Anita's gluiperdvriendje. Coscenarist was Jean-Charles Tacchella, later beroemd dankzij Cousin, cousine en maker van de prachtige cinefielenfilm Travelling avant.

Rue des prairies

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Marie-José Nat, Claude Brasseur, Roger Dumas en Renée Faure.

Een arbeider heeft drie kinderen van wie één zoon het gevolg is van een buitenechtelijke verhouding van zijn overleden vrouw, maar niettemin zijn favoriet is. De andere dochter en zoon komen maatschappelijk goed terecht, al tonen ze weinig affectie voor hun vader, maar zijn lieveling raakt op het slechte pad. Dit gezins-melodrama krijgt van Gabin meer oprechtheid dan het verdient, maar Dumas als de voorkeurszoon heeft zo'n onaangename uitstraling dat het in hem gestelde vertrouwen voor de toeschouwer hoogst onwaarschijnlijk is. Scenario van Michel Audiard en de regisseur, naar een roman van René Lefèvre. Camerawerk van Louis Page.

Quai du Pont du Jour

1959 | Drama, Komedie

Frankrijk 1959. Drama van Jean Faurez. Met o.a. Raymond Bussières, Dany Carrel, Philippe Lemaire, Paul Frankeur en Yves Massard.

Een simpele, oude vrijgezel ontfermt zich over een jonge prostituée en haar kind, dat ontvoerd wordt door de bende van haar vroegere souteneur. Samen met zijn vrienden weet de man de onverlaten af te straffen, waarna hij met zijn beschermelinge kan trouwen. Deze populistische tragikomedie heeft een ontwapenende naïviteit - in een door Bussières geschreven scenario. Er wordt op de juiste toon geacteerd, maar de filmvorm is uitermate vlak en sloom.

Marie-Octobre

1959 | Drama, Thriller, Oorlogsfilm

Frankrijk 1959. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Danielle Darrieux, Serge Reggiani, Bernard Blier, Paul Guers en Paul Meurisse.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog vormden ze een hechte verzetsgroep. Toch bleek een van hen een verrader. Nu, vijftien jaar later, komen ze weer bij elkaar. Wie heeft destijds het vertrouwen geschaad? Fraai psychologisch drama in zwart-wit speelt zich af in een landhuis waar de voormalige partners - negen mannen en één vrouw - elkaar het vuur aan de schenen leggen. Regisseur Duvivier (Pépé le Moko) zit er met een beweeglijke camera bovenop. Naar het boek van Jacques Robert, dat in 2008 met dezelfde titel opnieuw werd verfilmd voor televisie.

Maigret et l'affaire Saint-Fiacre

1959 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1959. Mysterie van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Valentine Tessier, Michel Auclair, Robert Hirsch en Michel Vitold.

De oude comtesse de Saint-Fiacre (Tessier) roept de hulp in van commissaris Maigret (Gabin) omdat ze schriftelijk met de dood bedreigd is. Ze krijgt een fatale hartaanval na een vals bericht over de zelfmoord van haar zoon, Maurice (Auclair). Deze combinatie van politiefilm en familiedrama maakt dit een van de sterkere Maigret-verfilmingen (naar een van de betere Simenon- romans) door uitstekende acteursprestaties, vooral van Auclair en Hirsch als mogelijke verdachten. Scenario van de regisseur, R.M. Arlaud en Michel Audiard. Camerawerk van Louis Page.

Archimède le clochard

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Bernard Blier, Darry Cowl, Julien Carette en Dora Doll.

Een clochard met een reuze hekel aan geluidsoverlast heeft een woning in aanbouw als onderdak gekozen omdat bouwvakkers zich daar zelden laten zien, tot de aanleg van het gas en de waterleiding zijn rust rumoerig verstoort. De gevangenis lijkt hem een ideaal, stil onderkomen, maar pogingen om zich te laten arresteren doen slechts een van zijn makkers achter de tralies belanden. Kleurrijke, maar door de regie onvoldoende afgeremde rol van Gabin die zelf het verhaal voor de film schreef. De scenario-uitwerking laat nogal wat kansen liggen (de regisseur, Michel Audiard en Albert Valentin). Henri Tiquet deed het camerawerk.

Une Balle dans le canon

1958 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1958. Misdaad van Michel Deville en Charles Gérard. Met o.a. Pierre Vaneck, Roger Hanin, Mijanou Bardot, Paul Frankeur en Colette Duval.

Enkele paratroepers uit Indo-China laten zich bij hun demobilisatie overhalen tot geldsmokkel en gebruiken dat geld om een nachtclub op Pigalle te kopen. Het geringe succes van de club en het terugeisen van de buit door hun oude opdrachtgever noodzaken hen tot een inbraak waarbij een medeplichtige hen weer bedriegt. Dit onderwereld-drama onderscheidt zich alleen door een overmaat aan onwaarschijnlijke complicaties, maar is curieus als jeugdwerk van later beroemde mensen voor en achter de camera. (B.B.'s zusje Mijanou heet in haar rol Brigitte)

Le fauve est lâché

1958 | Actiefilm

Frankrijk 1958. Actiefilm van Maurice Labro. Met o.a. Lino Ventura, Nadine Alari, Paul Frankeur, Estella Blain en Alfred Adam.

Een ex-gangster die huisvader is geworden, wordt door de spionagedienst gechanteerd om een oude makker (Frankeur) een geheime formule voor raketbrandstof te ontfutselen. Met vaart gemaakte actiefilm heeft vroege hoofdrol van Ventura, die vooral inhaakt op zijn krachtpatsersimago, waaraan hij al iets meer dimensie geeft. Het scenario is van Jean Redon en Claude Sautet, die tevens regie-assistent was. Achter de camera stond Pierre Petit.

La Fauve Est Lache

1958 | Thriller

Frankrijk 1958. Thriller van Maurice Labro. Met o.a. Estella Blain, Paul Frankeur en Lino Ventura.

Een ex-gangster die huisvader is geworden, wordt door de spionagedienst gechanteerd om een oude makker (Frankeur) een geheime formule voor raketbrandstof te ontfutselen. Met vaart gemaakte actiefilm heeft vroege hoofdrol van Ventura, die vooral inhaakt op zijn krachtpatsersimago, waaraan hij al iets meer dimensie geeft. Het scenario is van Jean Redon en Claude Sautet, die tevens regie-assistent was. Achter de camera stond Pierre Petit.

Oeil pour oeil

1957 | Drama

Italië/Frankrijk 1957. Drama van André Cayatte. Met o.a. Curd Jürgens, Folco Lulli, Lea Padovani, Pascale Audret en Darío Moreno.

Een oververmoeide arts weigert een patiënte te onderzoeken en stuurt haar door naar het ziekenhuis, waar ze sterft. Vanaf dat moment zint de echtgenoot op wraak. De film wijkt af van de voor Cayatte gebruikelijke juridische onderwerpen, maar mist iedere overtuigingskracht. Jürgens speelt de arts met een ongeïnteresseerde expressieloosheid. De locatie-opnamen in Libanon met enkele hallucinerende woestijnscènes zijn de voornaamste pluspunten.

Le rouge est mis

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Annie Girardot, Paul Frankeur, Marcel Bozzuffi en Lino Ventura.

Een garagehouder is tegelijkertijd leider van een groep bankrovers, die na een mislukte overval op onderlinge verdenking van lafheid en verraad tegenover elkaar komen te staan. De leider probeert zijn jongere broer en diens vrouw te redden. Een nogal sfeervol gemaakte misdaadfilm ondanks de clichématige personages die - naast Gabin - worden gespeeld door bekende acteurs aan het begin van hun carrière. De regisseur schreef samen met Auguste Le Breton en Michel Audiard het scenario naar de roman van Le Breton.

Le désordre et la nuit

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Danielle Darrieux, Nadja Tiller, Paul Frankeur en Roger Hanin.

Een moord in de onderwereld brengt een politie-inspecteur in contact met een entra[KA4]ineuse, die aan coca[KA3]ine verslaafd blijkt te zijn. Een apothekeres (Darrieux), geliefde van de nachtclubeigenaar Hanin, wordt door deze tot drugslevering gedwongen. Ze doodt hem, maar de politieman zorgt ervoor dat zij vrijuit kan gaan en het verslaafde meisje een ontwenningskuur kan volgen. Het geroutineerd gemaakte en tamelijk sfeervolle onderwerelddrama verdient speciale interesse door de merkwaardige romance tussen Jean Gabin en Nadja Tiller vol tegenstrijdige emoties, waarin baatzucht, erotiek en vadergevoelens elkaar afwisselen. Aan het scenario werkte o.a. Jaques Robert en de stemmingsvolle beelden zijn van cameraman Louis Page.

Meurtre à Montmartre

1956 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1956. Film noir van Gilles Grangier. Met o.a. Paul Frankeur, Annie Girardot en Michel Auclair.

De verfilming van een niet erg bijzondere roman uit een griezelserie: de titel zegt genoeg. Een minder interessante film die nog iets heeft door de goede sfeertekening en een fatsoenlijke vertolking, die de platvloersheid van het script een beetje doen vergeten.

Les assassins du dimanche

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van Alex Joffé. Met o.a. Jean-Marc Thibault, Barbara Laage, Dominique Wilms, Paul Frankeur en Georges Poujouly.

Een garagehouder ontdekt te laat dat hij een reisgezelschap in gevaarlijk defecte touringcar heeft laten vertrekken. Na aarzeling over de consequenties voor zichzelf en zijn gezin gaat hij hen achterna om een fataal ongeval te voorkomen. Met beperkte middelen overtuigend en boeiend gemaakte film die een pleidooi is voor solidariteit zonder prekerig te worden, ondanks de beslissende invloed van de biechtvader. De situering tijdens een wielerwedstrijd zorgt extra spanning. Het scenario is van Gabriel Arout en Alex Joffé. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Mono.

Le Sang à la tête

1956 | Drama, Avonturenfilm

Italië/Frankrijk 1956. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Monique Mélinand, Paul Frankeur, Renée Faure en José Quaglio.

Een industrieel heeft door zijn werk zijn vrouw verwaarloosd. Zij verlaat het gezin om troost te zoeken bij een jeugdvriend. Deze heeft zich echter de wraak van een bij de douane aangegeven gangster op de hals gehaald waarvan de echtgenote hem redt, waarna het huwelijk in een wederzijds berouw hersteld wordt. Gabin in een Simenon-verfilming weet altijd te boeien, ook als de regisseur er - zoals hier - weinig van terechtbrengt. Een pluspunt is de rol van de begaafde actrice Mélinand, een van haar weinige.

Reproduction interdite

1955 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1955. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Michel Auclair, Annie Girardot, Gianni Esposito, Paul Frankeur en Jacqueline Noëlle.

Een kunsthandelaar, een oplichter en een weinig succesvol schilder denken samen hun slag te slaan met een Gauguin- vervalsing, maar het loopt voor alle drie noodlottig af. Na een amechtig begin een geroutineerd gemaakte misdaadfilm die redelijk onderhoudend blijft en goed gespeeld wordt.

Razzia sur la chnouf

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Jean Gabin, Lino Ventura, Lila Kedrova, Marcel Dalio en Magali Noël.

De Parijse drugsbaas Liski (Dalio) huurt de sterke arm in van gangster Henri uit Nantes, die het vak leerde in de VS, om de handel in Parijs onder zijn hoede te nemen. Henri krijgt toegang tot alle informatie, maar heeft een verborgen agenda. Sfeervol portret van het drugswereldje in de vroege jaren '50 met sterk spel van Kedrova als beklagenswaardige verslaafde, van Ventura als gangster Roger le Catalan en van de altijd geweldige Gabin als Henri. Naar een roman van de Franse misdaadauteur Auguste Le Breton (Du rififi chez les hommes).

Nana

1955 | Drama, Romantiek, Erotiek

Italië/Frankrijk 1955. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, Charles Boyer, Elisa Cegani, Walter Chiari en Jacques Castelot.

Hun liefde voor de wispelturige theaterster brengt haar rijke of aristocratische aanbidders tot de maatschappelijke of morele ondergang en soms zelfs tot zelfmoord. Uiteindelijk zal een jaloerse minnaar haar wurgen. De roman van Zola werd bewerkt tot een luxueus spektakel rond Carol die als actrice raffinement mist en voortdurend kijkt alsof zij het ook niet kan helpen. Goed spel van Boyer en de meeste andere tegenspelers.

Le dossier noir

1955 | Thriller, Drama

Frankrijk/Italië 1955. Thriller van André Cayatte. Met o.a. Jean-Marc Bory, Bernard Blier, Nelly Borgeaud, Danièle Delorme en Gianni Esposito.

Een jonge rechter van instructie Jacques Arnaud (Bory) wordt benoemd in een provincieplaatsje na de dood van zijn voorganger. Hij ontvangt een klacht van hondenfokker Dutoit (Balp[KA1]etr[KA1]e), wiens beesten vergiftigd werden. Hij heropent de zaak, maar het dossier uit de titel dat door een kennis van Dutoit, Le Guen (Grenier), was samengesteld, is zoek. Het brengt een vooraanstaande burger, Boussard (Frankeur), in verlegenheid. Dan wordt Le Guen vergiftigd en het onderzoek naar zijn dood leidt tot onverkwikkelijke intriges in de kring van de familie, medewerkers, de pers en de lokale autoriteiten. Arnaud komt uiteindelijk op twee mogelijke verdachten, maar dan blijkt Le Guen door nalatigheid in het ziekenhuis te zijn gestorven. Het in de openbaarheid brengen van de schandalen eist nieuwe slachtoffers: de zoon van Le Guen, Alain (Fourkade) pleegt zelfmoord en Arnaud wordt ontslagen. De film is een pleidooi voor de objectiviteit van justitie en gerechtigheid voor de burger, maar er worden te veel geheimen over schuld op elkaar gestapeld, waardoor het openen van provinciale beerput steeds minder overtuigt. Hevige dramatisering geeft tegelijk sterke rolbezetting goed gebruikte kansen. Wordt in Frankrijk hoger gewaardeerd dan er buiten, omdat heel veel kleine details de niet-Franse kijker ontgaan. Een halve eeuw na dato, in een land met een half miljoen, grotendeels politieke schadalen en corruptiezaken, die door vijfhonderd rechters behandeld moeten, worden nog steeds zeer actueel. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Mono.

Le crâneur

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Dimitri Kirsenoff. Met o.a. Raymond Pellegrin, Marina Vlady, Dora Doll, Paul Frankeur en Hélène Vallier.

Een vrouw wordt vermoord in een nachtclub op Place Pigalle en de verdenking valt op haar minnaar, die in zijn pogingen om zijn onschuld te bewijzen een smokkelkomplot ontmaskert. Een vlot gemaakte misdaadfilm met een voor het genre hecht scenario, maar hij komt nauwelijks boven het gemiddelde van de huidige tv-krimi uit. Scenario van Jacques Companez en Claude Dessally.

Je suis un sentimental

1955 | Actiefilm, Komedie, Misdaad, Thriller

Italië/Frankrijk 1955. Actiefilm van John Berry. Met o.a. Eddie Constantine, Bella Darvi, Walter Chiari, Cosetta Greco en Olivier Hussenot.

Een journalist wordt door zijn hoofdredacteur te hulp geroepen om de moord op diens minnares op te lossen. Een van de aardiger Eddie-films, zowel door de vaardige regie als door het niet al te gezocht scenario - waardoor het gebrek aan echte vondsten en fantasie niet storen - maar de ironie en de knokpartijen zijn volgens standaardrecept, evenals de uitdagende dames. Het scenario is geschreven door Lee Gold, Tamar Hovey en John Berry. Het camerawerk is van Jacques Lemare.

Headlines Of Destruction

1955 |

1955. John Berry. Met o.a. Bella Darvi, Paul Frankeur en Eddie Constantine.

Een journalist wordt door zijn hoofdredacteur te hulp geroepen om de moord op diens minnares op te lossen. Een van de aardiger Eddie-films, zowel door de vaardige regie als door het niet al te gezocht scenario - waardoor het gebrek aan echte vondsten en fantasie niet storen - maar de ironie en de knokpartijen zijn volgens standaardrecept, evenals de uitdagende dames. Het scenario is geschreven door Lee Gold, Tamar Hovey en John Berry. Het camerawerk is van Jacques Lemare.

Des gens sans importance

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Arnoul, Pierre Mondy, Yvette Etiévant en Paul Frankeur.

Een getrouwde vrachtrijder wordt verliefd op een serveerster in een wegrestaurant en komt daardoor in moeilijkheden. Om die niet te vergroten, verzwijgt ze hem haar zwangerschap en laat zich aborteren. Het latere specialisme in commercieel grootse actiefilms van Verneuil maakt de kennismaking met eerder, intiemer werk extra verrassend. Deze film blijkt zelfs beter dan hij bij de première werd gevonden, dankzij de treffende combinatie Gabin-Arnoul en een sfeervol gefotografeerd vrachtrijdersmilieu. François Boyer en Verneuil bewerkten een roman van Serge Groussard tot scenario.

Le petit nuage

1954 | Sciencefiction, Experimenteel

België 1954. Sciencefiction van Charles Dekeukeleire. Met o.a. Paul Frankeur, Pierre Trabaud, Guy Lou, Robert Lussac en Marcel Berthau.

Een atoomproef in Belgi[KA3]e mislukt. De bom ontploft niet maar vormt een kleine wolk (le petit nuage...) die over de wereld vliegt en een klimaat van broederlijkheid schept. De mensen verzoenen zich, de beursnoteringen storten ineen, overal heerst vrede en de wapenfabrikanten worden werkloos. Zo had de film moeten worden, een waarschuwing voor de gevaren van atoomwapens. Halverwege te opnamen moest Dekeukeleire, beroemd maker van documentaires, zijn mislukking stopzetten. Hij riep de hulp in van twee filmjournalisten die een reddingsplan uitwerkten: het primitieve scenario werd aangevuld: twee journalisten bezoeken de filmstudio en een regisseur (Frankeur) toont hen de ruwe montage van een pacifistische film. De journalisten brengen kritiek uit, discussiëren en zeggen zelfs dat Dekeukeleire geen talent heeft om speelfilms te maken. Beroemd Frans acteur Frankeur loopt erbij voor spek en bonen en de film is Dekeukeleire's laatste poging tot het draaien van een speelfilm. Ook bekend als LA CHASSE AU NUAGE en als LE NUAGE ATOMIQUE.

Interdit de séjour

1954 | Misdaad

Frankrijk 1954. Misdaad van Maurice de Canonge. Met o.a. Claude Laydu, Joëlle Bernard, Daniel Cauchy, Paul Frankeur en Michel Piccoli.

Om zijn liefde voor een prostituée doet een diamantsorteerder mee aan een overval en wordt daarbij gearresteerd. Na zijn celstraf mag hij niet meer in Parijs komen, maar hij zoekt toch zijn vriendin op. De politie dwingt hem dan verklikker te worden, waardoor hij gedood wordt door gangsters. Deze zelfkant-thriller valt duistere politiepraktijken aan, maar scenario, regie en spel geven daar bar weinig overtuigingskracht aan.

Avant le déluge

1954 | Drama, Familiefilm

Italië/Frankrijk 1954. Drama van André Cayatte. Met o.a. Isa Miranda, Bernard Blier, Paul Frankeur, Marina Vlady en Roger Coggio.

Door bourgeois-ouders verwaarloosde middelbare scholieren beramen de diefstal van een kostbare postzegelverzameling bij een corrupte notabele, maar doden bij ongeluk een nachtwaker. In paniek brengen ze ook een medeplichtige om van wie ze verraad vrezen. Destijds een opzienbarende film die een aanklacht tegen opvoeders is, maar de grote mate van navolging maakte dat de film nu nog slechts afgetrapt en melodramatisch aandoet. Toch is het een treffend tijdsbeeld, waarbij de oorlog in Korea (1950-53) de morele onzekerheid indirect be[KA3]invloedt. De rol van het (enige) koelbloedige meisje maakte Vlady tot ster. Dubbel bekroond op het filmfestival van Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Mono, Western Electric Sound System.

Thérèse Raquin

1953 | Drama, Romantiek, Misdaad

Frankrijk/Italië 1953. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Simone Signoret, Raf Vallone, Jacques Duby, Marcel André en Paul Frankeur.

De vader van meesterwerken als Les enfants du paradis en Le quai des brumes draaide met zijn gebruikelijke virtuositeit in sfeer en detail deze noir-achtige bewerking van Émile Zola's roman uit 1867. Daarin vindt een verweesde en ongelukkig gehuwde vrouw in Lyon alsnog de grote liefde, met fatale consequenties. Zorgvuldig naar het Frankrijk van de jaren vijftig getransporteerd door classicist-scenarioschrijver Charles Spaak, fungeert de sombere geschiedenis als podium voor Signoret om een volbloed tragedienne neer te zetten. De fraaie zwart-witfotografie is van Roger Hubert (1903-1964), een helaas goeddeels vergeten ambachtsman met een verbazingwekkend curriculum vitae.

L' Etrange désir de monsieur Bard

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Géza von Radványi. Met o.a. Michel Simon, Geneviève Page, Yves Deniaud, Henri Crémieux en Paul Frankeur.

Een bejaarde en rijke vrijgezel heeft niet lang meer te leven en wil een erfgenaam hebben waartoe hij een revuemeisje zwanger maakt. Tegen de afspraak in gaan ze dan toch huwelijksplannen maken die de op het fortuin azende familieleden proberen te saboteren. Deze met Simon ideaal bezette tragikomedie gebruikt de mogelijkheden van het scenario al te snel op, zodat de film daarna op (overmatige) lengte wordt gebracht met gooi- en smijteffecten. In de eerste helft zit niettemin een aantal zeer treffende scènes.

Jeunes mariés

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Anne Vernon, François Périer, Folco Lulli, Henri Génès en Paul Frankeur.

Een stel op huwelijksreis krijgt panne in een dorpje waar een Amerikaanse legerbasis is. De gemeentepolitieke controverses lopen hoog op en bedreigen zelfs de verstandhouding tussen het paar. Het aardige scenario over opgeblazen pro- en anti- Amerikanisme heeft charmant spel van de hoofdrollen, maar de vlakke en amechtige regie verknoeit de meeste kansen.

Suivez cet homme

1952 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1952. Misdaad van Georges Lampin. Met o.a. Bernard Blier, Andrée Clément, Suzy Prim, France Roche en Paul Frankeur.

Een politiecommissaris vertelt op zijn verjaardag de twee affaires waarmee hij promotie heeft gemaakt: de gifmoord op een woekeraarster en de oplichting van een verzekeringsfirma door een diefstal van imitatie-juwelen. Deze twee waargebeurde misdaden in een fictieve randvertelling werd verzorgd maar weinig dynamisch vorm gegeven. Er wordt vooral goed gespeeld.

Nous sommes tous des assassins

1952 | Drama

Frankrijk/Italië 1952. Drama van André Cayatte. Met o.a. Marcel Mouloudji, Raymond Pellegrin, Claude Laydu, Jacqueline Pierreux en Antoine Balpêtré.

Uit het subproletariaat voortgekomen broers Ren[KA1]e (Mouloudji) en Michel Le Guen (Poujouly) vervallen door de sociale omstandigheden tot de misdaad, worden gearresteerd en ter dood veroordeeld en wachten in de gevangenis een mogelijke gratieverlening af. De invloed van het neorealisme maakt de milieutekening soberder en minder melodramatisch dan gewoonlijk bij Cayatte, maar het zijn vooral de gevangenisscènes en het 'open einde' die de film zijn indringende werking geven en tot een effectief anti-doodstraf pamflet maken. Bekroond met de prijs van de jury in Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin.

Horizons sans fin

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Giselle Pascal, Jean Chevrier, René Blanchard, Pierre Trabaud en Paul Frankeur.

Een verkoopster wil pilote worden en slaagt er met hulp van een testpiloot in om haar brevet te halen. Ze breekt een aantal lange-afstandsrecords alvorens te verongelukken. Dit boeiend portret van doorzettingsvermogen maakt de film zeer vroegtijdig tot een feministisch pamflet, maar omdat de cockpit weinig bewegingsruimte laat valt het resultaat nogal statisch uit.

Sous le ciel de Paris

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Brigitte Auber, René Blancard, Jean Bretonnière, Jean Brochard en Pierre Destailles.

Deze op de geluidsband door François Perier aan elkaar gebabbelde episodenfilm toont individuele Parijzenaars van alle leeftijden en maatschappelijke stand in hun kleine en grotere drama's met goede en slechte afloop. Een soepel gemaakte film over flarden stadsleven, die boeit door een voortdurende wisseling van toon, hoewel sommige scènes - zoals een suggestief verfilmde hartoperatie - onevenredig veel aandacht krijgen. Sfeervol gefotografeerd Parijs blijkt op den duur - en tegen de strekking in - toch onvoldoende bindmiddel tussen al die verschillende levens.

Les Premières armes

1950 | Biografie, Drama

Frankrijk 1950. Biografie van René Wheeler. Met o.a. Jean Cordier, Michèle Alfa, Julien Carette, Guy Decomble en Paul Frankeur.

Een adolescent is door zijn vader op een kostschool in de provincie geplaatst om een opleiding als jockey te krijgen. Hij voelt zich ongelukkig in de strenge omgeving, maar vindt enige troost bij de vrouw van één van zijn directeuren en in de vriendschap met een Spaanse leeftijdgenoot. Sobere, voor de regisseur autobiografische film toont in documentaire benadering een weinig bekend milieu en tekent de personages zonder vals sentiment of romantisering. Een film die onterecht te weinig waardering kreeg.

Le Banquet des Fraudeurs

1950 | Drama

Duitsland/België 1950. Drama van Henri Storck. Met o.a. Françoise Rosay, Christiane Lenier, Raymond Pellegrin, Yves Deniaud en Paul Frankeur.

Met camerawerk van de wonderlijk begaafde Eugen Sch[KA3]ufftan (en van Raymond Picon-Borel) was deze debuutfilm van Storck de eerste Belgische co-produktie. Het rammelt nogal wat spelers- en dialoogregie betreft, maar de film levert (mede door het scenario van Charles Spaak en adviezen van André Cayatte) uitstekend amusement op over smokkelaars en over een verliefde grenswachtersdochter in de streek van het Drielandenpunt.

Histoires extraordinaires

1949 | Horror, Misdaad

Frankrijk 1949. Horror van Jean Faurez. Met o.a. Suzy Carrier, Marina de Berg, Jandeline, Marcelle Féry en Fernand Ledoux.

Drie politie-agenten leiden een beginnende collega op. Later assisteert deze bij de echte arrestatie van een misdadiger. Het is zeker dat dit louter een overbodige aanleiding voor Faurez is geweest, om drie verhalen van Edgar Allan Poe met een zeer verrassende mengeling van spot en gruwel te kunnen vertellen. Een van de weinige Franse griezelfilms die de tand des tijds heeft doorstaan.

Retour à la vie

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1948. Oorlogsfilm van André Cayatte, Georges Lampin, Henri-Georges Clouzot en Jean Dréville. Met o.a. Héléna Manson, Jane Marken, Nane Germond, Bernard Blier en Lucien Nat.

Gedenkfilm die hier behandeld wordt in de volgorde waarin de regisseurs van de vijf sketches aan de beurt komen, waarbij we moeten opmerken dat de laatste twee van Dréville zijn: LE RETOUR DE TANTE EMMA - LE RETOUR D'ANTOINE - LE RETOUR DE JEAN - LE RETOUR DE RENÉ - LE RETOUR DE LOUIS. De sketches hebben als gemeenschappelijk thema de terugkeer naar het normale leven van krijgsgevangenen en gedeporteerden. Zo'n film moet wel wisselvallig zijn en zou meer in evenwicht zijn geweest als er een vrouwelijke hoofdrolspeler meer en een mannelijke hoofdrolspeler minder zouden zijn geweest. De toon wisselt sterk. We ontdekken een intimistische Cayatte, die van de uitstekende dialogen van Charles Spaak profiteert, een nog steeds even gekwelde Lampin, een zeer bittere Clouzot met zijn sinistere humor en een wat romantischere Dréville, die met het fraaie camerawerk van Louis Page en Michel Weiss in de laatste episode weer wat hoop geeft. Zijn socio-psychopathische analyses van een aantal zeer uiteenlopende gevallen worden door een groep sterren gespeeld en vormen met de bijrollen een zeer homogeen geheel.

Les frères Bouquinquant

1948 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1948. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Madeleine Robinson, Mona Dol, Denise Kerny, Louise Fouquet en Nicole Desailly.

Een weinig geïnspireerde produktie naar de roman van Jean Prévost, wiens zeer verouderde werk terecht in de vergetelheid is geraakt. Niettemin is deze film nog het bekijken waard dankzij enerzijds het briljante spel en anderzijds de dialogen van Roger Vaillant, die erin slaagt de stijl van het oude boek te vernieuwen.

Les casse-pieds

1948 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Bernard Blier, Jean Tissier, René Blancard en Henri Crémieux.

Met Les Fâcheux van Molière als uitgangspunt stelt Noël-Noël een onderzoek in wie de typische lastposten van de moderne tijd zijn en demonstreert dat - door middel van vijftien in beeld gebrachte episodes, de proloog en epiloog meegeteld - binnen zijn kennissenkring om te ontdekken dat hij zich daarmee zelf tot een lastpost voor zijn vrienden maakt. Noël-Noël is niet de meest scherpe komiek en houdt zich ook in het door hem geschreven scenario minzaam op de vlakte, terwijl de demonstratie door alle ontwikkelingen sindsdien is voorbijgestreefd. Blijft tamelijk oorspronkelijke, vriendelijke komedie over. Het camerawerk is van Léonce-Henry Burel. Ook bekend als LES FÂCHEUX MODERNES en PARADE DU TEMPS PERDU.

Les amants du Pont Saint-Jean

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Michel Simon, Gaby Morlay, Marc Cassot, Nadine Alari en André Darnay.

Een oude clochard woont in een onttakelde woning samen met zijn vriendin, als zijn zoon verliefd wordt op de burgemeestersdochter. De burgemeester zal zich niet tegen verbintenis verzetten als de aanstaande schoonvader van zijn kind diens concubinaat legaliseert. Ondertussen ziet het meisje zelf steeds minder de noodzaak van het huwelijk in. Knappe rollen van Simon en Morlay en het genuanceerde scenario van Jean Aurenche en René Wheeler kregen een nogal dorre regie, zodat de emoties op een al te laag pitje sudderen. Fotografie van Jacques Lemare.

Contre-enquête

1947 | Avonturenfilm, Drama, Mysterie

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Jean Faurez. Met o.a. Jany Holt, Lucien Coëdel, Louis Salou, Paul Frankeur en Lise Topart.

Voordat hij zelfmoord pleegt vraagt een ter dood veroordeelde aan een berouwvolle gangster of hij de ware moordenaar van zijn vrouw wil opsporen: hij is ten onrechte beschuldigd. De gangster ontdekt inderdaad, met behulp van zijn gangstervriendjes, wie de schuldige is. De plot van deze bijzonder sfeervolle film is eenvoudig en klassiek, de regisseur is even bijzonder. Jean Faurez heeft tussen 1943 en 1959 zeven speelfilms gemaakt, na een hele serie korte films. Hij had een bijzondere neus voor het ongewone en een sterke verbeelding. Hij verdient het om opnieuw ontdekt te worden. Let vooral op het beweeglijke camerawerk: voor die tijd heel bijzonder! In de film wordt ook nog uitstekend geacteerd.

Le père tranquille

1946 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Komedie van René Clément. Met o.a. Noël-Noël, Nadine Alari, José Artur, Claire Olivier en Jean Varas.

Een goedmoedige huisvader in een provincieplaats is - zonder dat de directe omgeving dit vermoedt - hoofd van het plaatselijk verzet en weet vernuftige sabotage-acties tegen de Duitsers te bedenken. Deze oorlogskomedie is waarschijnlijk de beste die Noël-Noël maakte, omdat zijn nadrukkelijk geëtaleerde vriendelijkheid - ook als scenario-schrijver - tegenwicht kreeg in de koele vormgeving van een vakman als Clément.

La Fille du Diable

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Andrée Clément, Thérèse Dorny, Pierre Fresnay, Fernand Ledoux en Henry Charrett.

De tegenwoordig in de ogen van de kritiek erg verdachte Decoin kende slechts missers, ondanks zijn hoge produktiviteit. Deze is opgenomen in de periode dat hij ernstige problemen had met de verzetsbeweging vanwege de ideologie achter LES INCONNUS DANS LA MAISON (1942) - overigens een van de hoogtepunten uit zijn werk. Hij zet zijn naam hier onder een fatsoenlijke misdaadfilm. De geschiedenis van een man die, rijk geworden in de Verenigde Staten, zijn leven in Frankrijk onder een valse naam over tracht te doen...maar het noodlot slaat toe en hij wordt gearresteerd.

La câge aux rossignols

1944 | Drama, Komedie

Frankrijk 1944. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Micheline Francey, René Génin, Paul Frankeur en Marthe Mellot.

De meer op begrip dan op discipline gerichte aanpak van een onderwijzer aan een opvoedingsgesticht voor jongens blijkt effectief te zijn, maar leidt niettemin tot zijn ontslag. Een publicatie van zijn ervaringen in de krant heeft zijn eerherstel tot gevolg, zodat hij met zijn geliefde kan trouwen. De onnadrukkelijke aanpak redt de film van het traktaat, en de zangertjes van het eertijds beroemde jongenskoor acteren de rebelse leerlingen verrassend overtuigend. Hun zoetgevooisdheid is strikt voor de liefhebbers en binnen de situatie ook weinig aannemelijk.

Nous les gosses

1941 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1941. Familiefilm van Louis Daquin. Met o.a. Louise Carletti, Gilbert Gil, Pierre Larquey, André Brunot en Raymond Bussières.

De baldadigheid van een scholier heeft vernielingen tot gevolg die hij moet betalen, maar hij durft dat niet aan zijn weinig bemiddelde ouders te vertellen. Samen met zijn vriendjes probeert hij het geld bijeen te krijgen met allerhande vakantiewerk, maar een van hen gaat er met de opbrengst vandoor. Een onderhoudende en spontane jeugdfilm zonder opgelegde pedagogiek, die ondanks de veranderde omstandigheden weinig aan frisheid heeft verloren.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Paul Frankeur op televisie komt.

Reageer