Joan Harrison (1907-1994): scenario en productie.
Er zijn 24 films gevonden.

Alfred Hitchcock Presents: The Horse Player

1961 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1961. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Claude Rains, Ed Gardner, Kenneth MacKenna, Percy Helton en Mike Ragan.

Mr. Sheridan (Gardner) valt na de kerkdienst op aan pater Amion (Rains) omdat hij altijd een forse duit in het zakje doet. De eerwaarde vader komt erachter dat Sheridan op de paarden wedt, en dat hij daarmee als een soort aflaat gods zegen koopt. En hij wint altijd. Het dak van de kerk lekt en moet nodig gerepareerd worden, maar daarvoor ontbreekt het geld. Mr. Sheridan biedt aan om vijfhonderd dollar te zetten op een winnend paard, en pater Amion leent het geld uit het offerblok. Hij krijgt spijt van zijn onbezonnen daad, en biecht het op aan bisschop Cannon (MacKenna), die hem gebiedt te bidden dat het paard niet zal winnen. Amions bede wordt gehoord, want Mr. Sheridan vertelt hem dat hij een geruïneerd man is: hij heeft al zijn geld verloren. De kerk echter niet, want hij heeft het geld van de pater op de volgorde van aankomst ingezet. Nu kan het dak hersteld worden. De inleiding is wellicht een hoop ironischer dan het filmpje zelf als Hitchcock zijn kijkers vertelt, dat hij graag een acteur in een paardenkostuum voor renpaard had willen laten spelen, omdat de productie dan veel goedkoper geweest zou zijn, maar dat dit op weerstand stuitte van zijn sponsor. Rains in de hoofdrol kan natuurlijk niet stuk. Het scenario is van Henry Slesar naar een verhaal van Henry Swanson. Het camerawerk is van John L. Russell.

Alfred Hitchcock Presents: Self Defense

1961 | Thriller

Verenigde Staten 1961. Thriller van Paul Henried. Met o.a. George Nader, Audrey Totter, Steve Cravers, David Carlile en Jesslyn Fax.

Radiopresentator Gerald Clarke (Nader) schiet de jonge overvaller van een drankwinkel neer. Alhoewel de politie het als zelfverdediging beschouwt wordt Gerald gekweld door wroeging, het gevolg van een shock tijdens de oorlog. In de wachtkamer van het commissariaat maakt hij kennis met Mrs. Phillips (Totter), de moeder van het slachtoffer. Van haar verneemt hij dat het wapen van de jongen niet eens geladen was. Ze maakt een afspraak met Gerald. Ze wil precies weten wat er gebeurd is. Goed opgebouwde psychologische thriller met een onverwacht einde. Nader speelt zijn rol met de nodige twijfel en gevoeligheid, terwijl Totter wat al te koel overkomt. Een typische aflevering van deze cultreeks, gemaakt door veteraan-acteur Henried. John T. Kelley schreef het scenario. Achter de camera stond Neal Beckner.

Alfred Hitchcock Presents: Sybilla

1960 | Thriller

Verenigde Staten 1960. Thriller van Ida Lupino. Met o.a. Barbara Bel Geddes, Alexander Scourby, Bartlett Robinson, Madge Kennedy en Gordon Wynn.

Na een leven als verstokt vrijgezel huwt de rijke Horace Meade (Scourby) eerder onverwacht Sybilla (Bel Geddes). Hij heeft in de loop der jaren heel wat vaste gewoontes aangenomen en daar wil hij, ook na zijn huwelijk niet van afwijken. Zij respecteert zijn privacy. In alles blijkt ze de perfecte vrouw te zijn. Haar volledige toegewijdheid begint hem langzaamaan te verstikken. Het leven met haar wordt een hel voor hem. Hij besluit haar te doden, maar een bepaalde uitlating van haar maakt hem duidelijk dat hij ervoor moet zorgen dat ze in geen geval mag sterven. Knappe vingeroefening in het opdrijven van een macabere sfeer zonder de minste fysische bedreiging. Liefde wordt hier voorgesteld als een drug en een overdosis kan schadelijk zijn. Bel Geddes schittert in haar onderdanige rol van vrouw die alles opoffert voor haar man. Zij slaagt er moeiteloos in om het gevoel dat deze krijgt op de kijker over te brengen. Sublieme regie van Lupino, die geen beeld teveel gebruikt om het verhaal naar een sterke finale te loodsen. Charlotte Armstrong baseerde haar scenario op een kort verhaal van Margaret Manners. John F. Warren stond in voor de fotografie.

Alfred Hitchcock Presents: A Crime For Mothers

1960 | Thriller

Verenigde Staten 1960. Thriller van Ida Lupino. Met o.a. Claire Trevor, Biff Elliot, Patricia Smith, Howard McNear en Robert Sampson.

Na zeven jaar verschijnt Mrs. Mead (Trevor) opnieuw in het leven van de Birdwells, die destijds haar dochtertje Elaine, waar ze zich nooit iets van aangetrokken heeft, als baby adopteerden. Nu wil ze haar kind terug of anders een mooi bedrag in geld voor haar persoonlijk onderhoud. Mrs. Mead is echter meer dronken dan nuchter en de Birdwells zetten haar aan de deur. Via advocaten tracht ze er een zaak van te maken, maar niemand wil haar helpen. Ze heeft haar reputatie tegen. Dan ontmoet ze Phil Ames (Elliot), een privé-detective. Deze stelt haar voor het kind te kidnappen en er een hoog losgeld voor te eisen. Hierin ziet ze de oplossing van haar problemen. Een schitterend opgebouwde thriller rond een moeder die de naam niet waardig is. Trevor zet een prachtige creatie neer van een gevallen vrouw die bij de minste gelegenheid naar de fles grijpt. De suspense gaat doorlopend crescendo tot het onverwachte einde. Henry Slesar, een vaste medewerker van Hitchcock, bewerkte zijn eigen kort verhaal tot scenario. Voor de fotografie tekende John F. Warren.

Alfred Hitchcock Presents: The Crystal Trench

1959 | Thriller

Verenigde Staten 1959. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Donald, Patricia Owens, Werner Klemperer, Ben Astar en Patrick Macnee.

Een man (Donald), die nog maar pas is gearriveerd in het stadje aan de Schwarzhorn, krijgt de onplezierige taak toegewezen om een vrouw (Owens) het droevige nieuws te vertellen, dat haar kersverse echtgenoot is omgekomen tijdens een onvoorzichtige beklimming van een gevaarlijke berg. Een poging diens lichaam te bergen mislukt. Hij begeleidt de weduwe terug naar Londen, waar een professor (Macnee) berekent dat het veertig jaar zal duren voordat de gletsjer het lichaam zal vrijgeven. Ze besluiten samen dat ogenblik af te wachten. Een sterke thriller met (zoals steeds) een onverwachte climax. De hand van de meester is duidelijk merkbaar. Stirling Silliphant baseerde het scenario op een verhaal van A.E.W. Mason. Aan de camera stond John F. Warren.

Alfred Hitchcock Presents: Man From The South

1959 | Thriller

Verenigde Staten 1959. Thriller van Norman Lloyd. Met o.a. Steve McQueen, Peter Lorre, Neile Adams, Katherine Squire en Tyler McVey.

Een na[KA3]ieve jongeman (McQueen) uit het zuiden gaat in Las Vegas een vreemde weddenschap aan met een sinister personage (Lorre): indien hij zijn aansteker tien maal na elkaar kan doen branden zonder [KA1]e[KA1]en misser krijgt de jonge kerel diens luxueuze wagen. Mist hij echter een enkele maal zal de man, als tegenprestatie, de pink van de linkerhand van de jongeman kappen. Een vreemd verhaal dat onder hoogspanning verfilmd werd. De regisseur (ex-acteur Lloyd en vaste medewerker van Hitchcock) gebruikt elk detail om de spanning op te drijven. Hoe eenvoudig en rechtlijnig het verhaal ook is, toch zit het vol onverwachte wendingen. McQueen, toen nog een jonge acteur met enkel de tv- reeks WANTED: DEAD OR ALIVE op zijn palmares, heeft duidelijk reeds het nodige flegma om zijn personage waar te maken, terwijl Lorre weinig problemen heeft om de psychisch gestoorde gokker neer te zetten. Het einde komt als een schok over. William Fay baseerde zijn scenario op een verhaal van Roald Dahl, waarvan Hitchcock meerdere verhalen in deze reeks opnam, o.a. het schitterende LAMB TO THE SLAUGHTER, dat door de meester zelf verfilmd werd. Fotografie is van Lionel Lindon.

Alfred Hitchcock Presents: Arthur

1959 | Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1959. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Laurence Harvey, Hazel Court, Patrick Macnee, Robert Douglas en Barry G. Harvey.

Arthur (Harvey) is de manager van een legbatterij met kippen. Hij is de enige werknemer. Hij heeft zich hier begraven toen zijn vriendin Helen (Court) hem liet zitten. Plotseling staat ze voor de deur, charmanter, liever en behulpzamer als ooit tevoren. Wil hij haar eigenlijk wel terug nu ze de man verlaten heeft, waarvoor ze hem liet barsten? Arthur maakt haar koud. Zijn vriend, inspecteur John Theron (Macnee), onderzoekt de zaak, maar de vastberaden Arthur laat zich door niets en door niemand uit zijn evenwicht brengen. Zolang ze het lijk niet vinden, kunnen ze onmogelijk bewijzen dat er een moord werd gepleegd. Knappe, zelfzekere zwarte komedie met een laconieke Harvey die de prins speelt, die zich van geen kwaad bewust is. Het einde is weliswaar voorspelbaar, maar werd met veel surrealistische humor - een typische Hitchcock-touch - in beeld gebracht dat het leuk en aanvaardbaar is. James P. Cavanagh bewerkte het verhaal van Arthur Williams tot scenario. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock Presents: Together

1958 | Thriller

Verenigde Staten 1958. Thriller van Robert Altman. Met o.a. Joseph Cotten, Christine White, Sam Buffington, Gordon Wynn en Sanford L. Gibbons.

De mooie Shelley (White) heeft genoeg van haar geheime relatie met de gehuwde Tony Gould (Cotten). Ze dreigt ermee zijn vrouw in te lichten als hij het zelf niet doet. Daar het zijn vrouw is die het geld beheert, denkt Tony er niet aan te scheiden, ook al haat hij haar. Hij tracht Shelley nog een tijdje zoet te houden met een leugen, maar ze trapt er niet in. Er zit voor Tony niets anders op dan Shelley te doden. Hij vermoordt haar in haar bureau, om daarna te merken dat de deur op slot is. Hij kan het kantoor en het lijk van Shelley niet verlaten en het lange kerstweekend is juist begonnen. Een goed gemaakte, maar erg klassieke thriller over een man die twee dagen moet doorbrengen met het lichaam van zijn slachtoffer. Cotten speelt zijn rol met de nodige flair en Altman speelt in op de kleine tikjes die hem eigen zijn. Robert C. Dennis baseerde zijn scenario op een verhaal van Alec Coppel. Achter de camera nam Lionel Lindon plaats.

Alfred Hitchcock Presents: The Crooked Road

1958 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1958. Misdaad van Paul Henried. Met o.a. Richard Kiley, Walter Matthau, Patricia Breslin, Richard Erdman en Charles Watts.

Stadsmussen Henry Adams (Kiley) en zijn vrouw (Breslin) rijden rustig over een landweg als ze op brutale wijze worden tegengehouden door politieman Chandler (Matthau). Deze beschuldigt Henry van overdreven snelheid. Henry is het hiermee niet eens en de bijkomende beschuldigingen stapelen zich op. De zaak komt voor de vrederechter. Het wordt Henry al vlug duidelijk dat alles en iedereen in dit dorpje onder één hoedje speelt en dat hij geen enkele kans maakt. De schitterend onderkoeld acterende Matthau steelt hier moeiteloos de show als de cynische cop die er geen problemen mee heeft om de pretentieuze stadsmensen, waarvoor hij enkel afschuw koestert, eens goed onder handen te nemen. Dat hij daarmee de wet overtreedt zal hem worst wezen. De plot is zeer doordacht opgebouwd en de climax is op zijn minst onverwacht te noemen. In zijn inleidende tekst steekt Hitch op ludieke wijze de draak met zijn 'sponsors'. William Fay baseerde zijn scenario op een verhaal van Alex Gaby. Fotografie is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock presents: The Young One

1957 | Thriller, Familiefilm

Verenigde Staten 1957. Thriller van Robert Altman. Met o.a. Carol Lynley, Vince Edwards, Stephen Joyce, Jeanette Nolan en Rusty Lane.

Opstandige, knappe zeventien-jarige Janice (Lynley) heeft een grondige hekel aan haar superstrenge tante Mary (Nolan), die haar opvoedt na het overlijden van haar moeder. Ze wil weg uit het verstikkende stadje. Daarom wil ze trouwen met haar vriendje Stan (Joyce), want dan kunnen hem samen smeren. Stan blijft dit voor zich uitschuiven, waarop ze onenigheid krijgen. Dan ontmoet ze Tex (Edwards) in wie ze de man van de wereld ziet. Ze lokt Tex om met haar mee naar huis te gaan, maar alles verloopt totaal niet zoals ze het gepland had. De jonge Altman is duidelijk te herkennen in het portret van een rijpe tiener die zich aan iedere vorm van gezag probeert te ontrekken. De scherpe karaktertekening, de beschrijving van het milieu, de donkere sfeer, in alles herken je de hand van de latere meester. Lynley schmiert wel eens, maar dat wordt toch heel aanvaardbaar gebracht. Het scenario van Sarett Rudley naar een verhaal van Phillip S. Goodman en Sandy Sax is heel aardig, omdat het onvoorspelbaar is. Het camerawerk is van Lionel Lindon. Aflevering 9 van het derde seizoen, nummer 87 van 268.

Alfred Hitchcock Presents: The Perfect Crime

1957 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1957. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Vincent Price, James Gregory, Marianne Stewart, Gavin Gordon en John Zaremba.

Arrogante politie-inspecteur Charles Courtney (Price) gaat er prat op dat hij iedere misdaad weet op te lossen en dat iemand die door hem gepakt is, altijd wordt veroordeeld. Hij bewaart trofee[KA3]en van zijn beroemde zaken. Zo kregen een viertal mannen de doodstraf. Op een avond ontvangt hij bezoek van John Gregory (Gregory), die hem uitlegt de advocaat te zijn van Harrington (Dana), die ge[KA3]executeerd werd voor de moord op Mr. West (Gordon). Gregory heeft echter bewijzen dat Alice West (Stewart) haar man heeft gedood. Gregory dreigt dit aan de grote klok te hangen als Courtney niet in het openbaar toegeeft een onschuldige naar de elektrische stoel te hebben gestuurd. Bij het weggaan van zijn onverwachte en vooral ongewenste bezoeker, wurgt Courtney hem en verwerkt zijn stoffelijke overschot in vaas. Hij is ervan overtuigd zijn belager voorgoed het zwijgen te hebben opgelegd en de perfecte misdaad te hebben begaan. Dan komt de Master of Suspense in beeld, die de kijker uitlegt dat de perfecte misdaad niet bestaat... Deze 81ste aflevering is een pareltje met een degelijk scenario van niemand minder dan Stirling Silliphant naar een verhaal van Ben Ray Redman. Een glansrol van Price, die inmiddels heel beroemd was door zijn hoofdrol in HOUSE OF WAX (1953) van André de Toth. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock Presents: The Diplomatic Corpse

1957 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1957. Mysterie van Paul Henried. Met o.a. Peter Lorre, George Peppard, Mary Scott, Isabel Elsom en John Verros.

Op aandringen van haar Britse tante (Elsom) overtuigt Janet Wallace (Scott) haar echtgenoot Evan (Peppard) om een bezoek te brengen aan Mexico, ook al laat haar visum dit niet toe. Bij aankomt in Tijuana blijkt tante, die achterin de auto zit, aan een hartaanval overleden. Het probleem wordt nog groter als blijkt dat hun auto, met het lijk van tante, gestolen werd. De politie inschakelen is onmogelijk, dus doet Evan beroep op priv[KA1]e-detective Tomas Salgado (Lorre). Ondertussen werd de auto echter door de politie teruggevonden, maar van tante ontbreekt elk spoor. Maar Salgado zal het klusje wel voor hen klaren. Een vreemd verhaal dat zich afspeelt in een fictief Hollywood-Mexico in een decor dat duidelijk uit een of andere B- film afkomstig is. Het onwaarschijnlijke verhaal wordt plezierig dank zij de speelse vertolking van Lorre, die weer totaal opgaat in zijn personage met alle sublieme one-liners van dien. Robert C. Dennis baseerde het scenario op een verhaal van Alec Coppel. Fotografie is van Lionel Lindon.

Alfred Hitchcock Presents: Bad Actor

1956 | Thriller

Verenigde Staten 1956. Thriller van John Newland. Met o.a. Robert Duvall, Carole Eastman, Charles Robinson, David Lewis en William Schallert.

Bart Collins (Duvall) is een ambitieuze jonge acteur, maar zijn agressieve karakter pleit tegen hem. Zijn agent, Ed Bolling (Lewis) heeft weer een auditie geregeld, maar Bart is ervan overtuigd dat zijn concurrent Jerry Lane (Charles Robinson) de rol zal krijgen. 's Avonds komt hij hem per toeval tegen in een bar en nodigt hem uit bij hem thuis. Lang duurt het niet of het komt tot een ruzie. Resultaat: Jerry maakt een ongelukkige val en blijft dood liggen. Bart bedenkt een listig plan om het lijk te doen verdwijnen. Goed opgebouwde thriller waarin zeer weinig lokaties gebruikt worden. De jonge Duvall levert een uitstekende prestatie, zeven jaar voor zijn speelfilmdebuut. Zijn zenuwachtigheid zal hem echter verraden en door dit sterke nummertje, dat herinneringen oproept aan Hitchcocks ROPE, bewees hij in elk geval geen 'bad actor' te zijn. Robert Bloch bewerkte een kort verhaal van Max Franklin. Achter de camera stond John F. Warren.

Alfred Hitchcock Presents: Back for Christmas

1956 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1956. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Isobel Elsom, A.E. Gould-Porter, Gavin Muir, Katherine Warren en Gerald Hamer.

Herbert Carpenter (Williams) zit onder de plak van zijn vrouw Hermione (Elsom). Hij verlangt er al jaren naar om het kille Engeland te verlaten en te genieten van de zon in Californi[KA3]e, maar Hermione voelt er niets voor. Dan rijpt er een plan in zijn hoofd om in de kelder de laatste rustplaats voor Hermione aan te leggen. Hermione denkt dat hij nog voor de kerst een wijnkelder wil laten maken, maar de kijkers weten wel beter. Na een party, waarop twee genodigden, Mr. Wallingford (Muir) en Mrs. Wallingford (Warren), niet komen opdagen, maakt Herbert zijn dominerende echtgenote van kant. Vlak voordat hij haar kan begraven in de kelder, komen de Wallingfords toch langs, maar Herbert doet alsof er niets aan de hand is. Nadat de Wallingfords eindelijk vertrokken zijn, maakt Herbert aanstalten om zelf af te reizen. Hij vindt in de brievenbus een brief van een firma, die aankondigt zijn kelder in opdracht van Hermione uit te graven en hem geschikt te maken als wijnkelder... Het scenario van Francis Cockrell naar een griezelverhaal van John Collier bouwt de spanning geleidelijk op en bevat voor het hoofdpersonage irritante vertragingen, waardoor hij zijn plan niet onmiddellijk kan uitvoeren. Ten opzichte van het oorspronkelijke verhaal bespaart het de kijker de afschuwelijkste details die evenwel gecompenseerd worden door de begeleidende muziek. Sterk spel en deze Hitchcock is als een hoge Médoc-wijn: hoe langer hij ligt, hoe mooier van tint en hoe beter. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock Presents: The Case Of Mr. Pelham

1955 | Thriller

Verenigde Staten 1955. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Tom Ewell, Raymond Bailey, Justice Watson, Kirby Smith en Kay Stewart.

Albert Pelham (Ewell) heeft een groot probleem. Sinds een paar dagen zou hij op twee plaatsen tegelijk geweest zijn. Vrienden zeggen hem ontmoet te hebben waar hij helemaal niet was. Heeft hij een dubbelganger, die een grap uithaalt? Het gaat van kwaad tot erger. Zijn butler is verbaasd als hij binnenkomt, omdat hij zojuist de deur uitgegaan is. Zijn secretaresse levert werk af dat hij zonet gedicteerd zou hebben. Als klap op de vuurpijl gebruikt zijn dubbelganger zijn nieuwe handtekening die hij net veranderd heeft. Albert Pelham wordt langzaam maar zeker gek. Een merkwaardige film over een man die dreigt te worden vermorzeld door zijn tweede 'ik'. Ewell is uitstekend als de vertwijfelde en getergde man. Een van de zeldzame afleveringen die Hitchcock zelf regisseerde voor de legendarische tv-serie en dat is goed te merken aan de opbouw van de spanning en de schitterende climax. Francis Cockrell baseerde zijn scenario op een verhaal van Anthony Armstrong. De fotografie is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock Presents: And So Died Riabouchinska

1955 | Misdaad

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Robert Stevenson. Met o.a. Claude Rains, Charles Bronson, Claire Carleton, Lowell Gilmore en Charles Cantor.

Een lijk van een zekere Ockham wordt aangetroffen achter de coulissen van een theater. Inspecteur Krovitch (Bronson) verdenkt onmiddellijk buikspreker Mr. Fabian (Rains) als de dader, maar op het ogenblik van de moord bevond hij zich op de planken met zijn pop Riabouchinka. Tijdens het verhoor mengt de pop zich in het gesprek. Krovitch begint te vermoeden dat het niet Fabian is die de pop controleert, maar omgekeerd. Een sterk voorbeeld van psychologische terreur. Zelden werd zo`n fraai portret van de relatie tussen een pop en zijn buikspreker geschetst. Rains overtreft zichzelf in deze rol. Het slotgesprek dat hij met zijn pop houdt, is onvergetelijk. Ongetwijfeld een van de topfilms uit de kwalitatief hoogstaande tv-serie ALFRED HITCHOCK PRESENTS (gemaakt in het eerste seizoen van deze serie die zou lopen tot 1961). Het scenario is van Mel Dinelli naar een verhaal van Ray Bradbury. Het camerawerk is Reggie Lanning.

Alfred Hitchcock Presents

1955 | Mysterie, Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1955. Mysterie van

Tussen 1955 en 1961 was Alfred Hitchcock uitvoerend producent van 268 (er zijn bronnen die spreken van 270) korte tv-thrillers van een half uur voor CBS, telkens gebaseerd op een verhaal van een min of meer bekende schrijver, w.o Roald Dahl, Ray Bradbury, Ira Levin, Garson Kanin, Victor Canning, Evan Hunter (ook bekend als Ed McBain), A.A. Milne, Ambrose Bierce, Saki, Charles Beaumont, Robert Bloch, Henry Slesar, John Collier, Charlotte Armstrong, Eric Ambler, enz. Het idee voor deze serie kwam van Lou Wasserman, die toen de grote baas was van mediagigant MCA. Hij was Hitchcock`s voormalige agent in Hollywood geweest en was met hem bevriend geraakt in de loop der jaren. Hij haalde Hitchcock over om zich te `verlagen` tot (en te verrijken met) het medium tv. Het heeft de Master of Suspense geen windeieren gelegd. Hitchcock verwierf n.l. de rechten van iedere aflevering na de uitzending. Later heeft hij deze rechten en die van zijn beroemdste film PSYCHO (1960) omgezet in aandelen MCA, waardoor hij als individuele aandeelhouder van die onderneming op de derde plaats belandde, wat hem steenrijk maakte. Iedere film droeg de persoonlijke signatuur van Hitchcock en het begon steevast met zijn opmerking: `Good e-e-e-evening` (in Amerika en die landen waar niet gedubd werd). Hitchcock was altijd eventjes te zien. Het silhouet van Hitchcock, dat aan het begin van de aflevering in beeld is, werd door hem zelf getekend. De main theme, de jingle, waarmee de film begon, werd een overbekend deuntje. Het was een compositie van Charles Gounod uit zijn stuk `Funeral March of a Marionette`. De productie was in handen van Joan Harrison. Zij was getrouwd met de bekende, hierboven genoemde schrijver Eric Ambler en een trouwe medewerkster van Hitchcock geweest en stond op vriendschappelijke voet met hem. Hitchcock regisseerde hoogstpersoonlijk de volgende titels in de serie: ARTHUR (1959), BACK FOR CHRISTMAS (1956), BANG! YOU`RE DEAD (1961), BANQUO`S CHAIR (1959), BREAKDOWN (1955), THE CASE OF MR. PELHAM (1955), THE CRYSTAL TRENCH (1959), A DIP IN THE POOL, THE HORSEPLAYER (1961), LAMB TO THE SLAUGHTER (1958), MR. BLANCHARD`S SECRET (1956), MRS. BIXBY AND THE COLONEL`S COAT (1960), ONE MORE MILE TO GO (1957), THE PERFECT CRIME (1957), POISON (1958), REVENGE (1955) en WET SATURDAY. De overige afleveringen werden gemaakt door mensen als Robert Stevens, Robert Altman, Herschel Daugherty, Paul Henried, Don Taylor, Arthur Hiller, Robert Stevenson, George Stevens Jr., Leonard Horn, John Brahm, Stuart Rosenberg, Alf Kjellin, Ida Lupino, Robert Florey, Gordon Hessler, John Newland, Boris Sagal en Bernard Girard. Toen omroep CBS er in 1961 mee stopte, verhuisde Hitchcock in 1962 naar NBC waar hij tot 1964 nog 93 afleveringen produceerde van telkens een uur, waarvan verschillende in kleur. Voor deze serie, [KL]The Alfred Hitchcock Hour[KLE], waarvan de kwaliteit veel minder is, regisseerde hij zelf o.a. INCIDENT AT A CORNER en I SAW THE WHOLE THING (1962). Hitchcock voorzag daarbij ook weer iedere aflevering van een introductie en een epiloog. In de jaren 1980 werden een aantal afleveringen opnieuw gemaakt en oude afleveringen een nieuw leven ingeblazen door inleidingen in te kleuren. Voor de volledigheid vermelden we hier ook nog [KL]Suspicion[KL] uit 1957, de reeks van 21 afleveringen van een uur, waarvoor Hitchcock zelf FOUR O`CLOCK (1957) regisseerde; deze serie die door Alfred Hitchcock Production, Revue Studios en Shamley Productions voor NBC werd gemaakt, is in het vergeetboek geraakt. Evenals de 93 afleveringen die tussen 1962 en 1964 werden gedraaid, voor de serie [KL]The Alfred Hitchcock Hour[KLE]. De reden was simpel: tv-land veranderde en er kwam behoefte aan series, die langer dan een half uur waren en over de afwisselende belevenissen van een of meerdere personages gingen. Het hieronderstaande overzicht is alfabetisch op titel. Van de bekendste afleveringen die op video of DVD zijn uitgekomen of op de tv weer opduiken, een chronologisch overzichtje, maar het aantal is beperkt.%WR%LS%WRAcross The Treshold %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRAct Of Faith %FCRegie%FR Bernard Girard%WRAmbition %FCRegie%FR Paul Henreid%WRAnd So Died Riabouchinska %FCRegie%FR Robert Stevenson%WRAnd The Desert Shall Blossom %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRAnniversary Gift %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRApex %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRAppointment At 11 %FCRegie%FR Robert Stevens%WRArthur %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRAvon Emeralds, The %FCRegie%FR Bretaigne Windust%WR%WRBaby Blue Expression, The %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRBaby Sitter, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRBack For Christmas %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRBackward, Turn Backward %FCRegie%FR Stuart Rosenberg%WRBad Actor %FCRegie%FR John Newland%WRBang, You`re Dead %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRBanquo`s Chair %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRBelfry %FCRegie%FR Hershel Daugherty%WRBeta Delta Gamma %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRBetter Bargain, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRBig Kick, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRBig Score, The %FCRegie%FR Boris Sagal%WRBig Switch %FCRegie%FR Don Weis%WRBlessington Method, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty %WRBottle Of Wine, A %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRBreakdown %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRBull In A China Shop %FCRegie%FR James Neilson%WRBullet For Baldwin, A%WRBurglar Proof %FCRegie%FR John Newland %WR%WRCanary Sedan, The Case Of M.J.H., The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRCase Of Mr. Pelham, The %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRCell 227 %FCRegie%FR Paul Henreid%WRChange Of Heart, A %FCRegie%FR Robert Florey%WRCheap Is Cheap %FCRegie%FR Bretaigne Windust%WRCheney Vase, The%WRChildren Of Alda Nuova, The %FCRegie%FR Robert Florey%WRComing Home %FCRegie%FR Alf Kjellin%WRComing, Mama %FCRegie%FR George Stevens, Jr.%WRContest Of Aaron Gold, The %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRConversation With A Corpse %FCRegie%FR Jules Bricken%WRCop For A Day %FCRegie%FR Paul Henreid%WRCoyote Moon %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRCrackpot %FCRegie%FR John Lucas%WRCraig`s Will %FCRegie%FR Gene Reynolds%WR Cream Of The Jest, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRCreeper, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRCrime For Mothers, A %FCRegie%FR Ida Lupino%WRCrocodile Case, The %FCRegie%FR Don Taylor%WRCrooked Road, The %FCRegie%FR Paul Henreid%WRCrystal Trench, The %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRCuckoo Clock, The %FCRegie%FR John Brahm%WRCure, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRCurtains For Me %FCRegie%FR Leonard Horn%WR%WRDangerous People, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRDay Of The Bullet, The %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRDead Weight %FCRegie%FR Stuart Rosenberg%WRDeadly, The %FCRegie%FR Don Taylor%WRDeath Sentence %FCRegie%FR Paul Henreid%WRDeathmate %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr. Decoy %FCRegie%FR Arnold Laven%WRDerelicts, The %FCRegie%FR Robert Stevenson%WRDesign For Loving %FCRegie%FR Robert Stevens%WRDip In The Pool, A %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRDiplomatic Corpse, The %FCRegie%FR Paul Henreid%WRDisappearing Trick %FCRegie%FR Arthur Hiller Don`t Come Back Alive %FCRegie%FR Robert Stevenson Don`t Interrupt %FCRegie%FR Robert Stevens%WRDoor Without A Key, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRDoubtful Doctor, The %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRDry Run %FCRegie%FR John Brahm%WRDusty Drawer, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WR%WREnd Of Indian Summer, The%WREnough Rope For Two %FCRegie%FR Paul Henreid Equalizer, The %FCRegie%FR James Neilson%WREscape To Sonoita %FCRegie%FR Stuart Rosenberg%WR%WRFaith Of Aaron Menefee, The %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRFatal Figures Father And Son %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRFestive Season, The %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRFinal Arrangments %FCRegie%FR Gordon Hessler%WRFirst Class Honeymoon %FCRegie%FR Don Weis%WRFive Forty Eight, The %FCRegie%FR John Brahm%WRFlight To The East %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRFoghorn %FCRegie%FR Robert Stevens%WRForty Detectives Later %FCRegie%FR Arthur Hiller%WR%WRGentleman from America %FCRegie%FR Robert Stevens%WRGlass Eye, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRGloating Place, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRGolden Opportunity %FCRegie%FR Robert Florey%WRGraduating Class %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRGratitude %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRGreatest Monster Of Them All, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRGuest For Breakfast %FCRegie%FR Paul Henreid%WRGuilty Witness %FCRegie%FR Robert Stevens%WR%WRHands Of Mr. Ottermole, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRHat Box, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRHeart Of Gold %FCRegie%FR Robert Stevens%WRHelp Wanted %FCRegie%FR James Neilson%WRHero, The %FCRegie%FR John Brahm%WRHidden Thing, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRHitch Hike %FCRegie%FR Paul Henreid%WRHoney, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRHooked %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRHorseplayer, The %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRHuman Interest Story, The %FCRegie%FR Norman Lloyd%WR%WRI Can Take Care Of Myself %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRI`ll Take Care Of You %FCRegie%FR Robert Stevens%WRI, Spy %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRIkon Of Elijah, The %FCRegie%FR Paul Almond%WRImpossible Dream, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRImpromptu Murder %FCRegie%FR Paul Henreid%WRIncident In A Small Town %FCRegie%FR Norman Lloyd%WR Indestructible Mr. Weems, The Insomnia %FCRegie%FR John Brahm%WR Invitation To An Accident %FCRegie%FR Don Taylor%WR%WRJohn Brown`s Body %FCRegie%FR Robert Stevens%WRJokester, The %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRJonathan %FCRegie%FR John Meredyth%WR Lucas Jury Of Her Peers, A %FCRegie%FR Robert Florey%WR%WRKeep Me Company %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRKerry Blue, The %FCRegie%FR Paul Henreid%WRKill With Kindness %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRKind Waitress, The %FCRegie%FR Paul Henreid%WRKiss-Off, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WR%WRLamb To The Slaughter %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRLandlady, The %FCRegie%FR Paul Henreid%WRLast Dark Step, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRLast Escape, The %FCRegie%FR Paul Henreid%WRLast Remains, The %FCRegie%FR Leonard Horn%WRLast Request %FCRegie%FR Paul Henreid%WRLegacy, The %FCRegie%FR James Neilson%WRLetter Of Credit %FCRegie%FR Paul Henreid%WRListen, Listen! %FCRegie%FR Don Taylor%WRLittle Man Who Was There, The %FCRegie%FR George Stevens, Jr.%WRLittle Sleep, A %FCRegie%FR Paul Henreid%WRLittle White Frock %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRLong Shot, The %FCRegie%FR Robert Stevenson%WR%WRMadame Mystery %FCRegie%FR John Brahm%WRMail Order Prophet, The %FCRegie%FR James Neilson%WRMake My Death Bed %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRMalice Domestic %FCRegie%FR John Meredyth Lucas%WRMan From The South %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRMan Greatly Beloved, A%WRMan Who Found The Money, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRMan With A Problem, A %FCRegie%FR Robert Stevens%WRMan With Two Faces, The %FCRegie%FR Stuart Rosenberg%WRManacled %FCRegie%FR Robert Stevens%WRMaria %FCRegie%FR Boris Sagal%WRMartha Mason, Movie Star %FCRegie%FR Justis Addis%WRMatched Pearl, The %FCRegie%FR Bernard Girard%WRMink %FCRegie%FR Robert Stevenson%WRMiss Bracegirdle Does Her Duty %FCRegie%FR Robert Stevens%WRMiss Paisley`s Cat Momentum %FCRegie%FR Robert Stevens%WRMorning After, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRMorning Of The Bride, The %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRMost Likely To Succeed %FCRegie%FR Richard Whorf%WRMother, May I Go Out To Swim? %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRMotive, The Mr. Blanchard`s Secret %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRMrs. Bixby And The Colonel`s Coat %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRMrs. Herman And Mrs. Fenimore %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRMurder Me Twice %FCRegie%FR David Swift%WRMuseum Piece %FCRegie%FR Paul Henreid%WR%WRNecklace, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRNever Again %FCRegie%FR Robert Stevens%WRNight Of The Execution %FCRegie%FR Henry Slesar%WRNight The World Ended, The %FCRegie%FR Justis Addis%WRNight With The Boys, A %FCRegie%FR John Brahm%WRNo Pain %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRNot The Running Type %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRNumber 22 %FCRegie%FR Robert Stevens%WR%WROccurrence At Owl Creek Bridge %FCRegie%FR Robert Stevenson%WROh-Youth And Beauty %FCRegie%FR Norman Lloyd%WROld Pro, The %FCRegie%FR Paul Henreid%WROlder Sister, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WROn The Nose %FCRegie%FR James Neilson%WROne For The Road %FCRegie%FR Robert Stevens%WROne Grave Too Many %FCRegie%FR Arthur Hiller%WROne More Mile To Go %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WROrderly World Of Mr. Appleby, The %FCRegie%FR James Neilson%WROur Cook`s Treasure %FCRegie%FR Robert Stevens%WROut There, Darkness %FCRegie%FR Paul Henreid%WROutlaw In Town %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WR%WRParty Line %FCRegie%FR Hilton Green%WRPearl Necklace, The Pearl Weeps, A %FCRegie%FR Don Weis%WRPen Pal %FCRegie%FR John Brahm%WRPercentage, The %FCRegie%FR James Neilson%WRPerfect Crime, The %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRPerfect Murder, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRPersonal Matter, A %FCRegie%FR Paul Henreid%WRPlace Of Shadows %FCRegie%FR Robert Stevens%WRPoison %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRPortrait Of Jocelyn %FCRegie%FR Robert Stevens%WRPost Mortem %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRPremonition %FCRegie%FR Robert Stevens%WRProfit-Sharing Plan %FCRegie%FR Bernard Girard%WR%WRRelative Value %FCRegie%FR Paul Almond%WRReturn Of The Hero%WRRevenge %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRReward To Finder %FCRegie%FR James Neilson%WRRight Kind Of A House, The %FCRegie%FR Don Taylor%WRRight Kind Of Medicine, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRRight Price, The %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRRoad Hog %FCRegie%FR Stuart Rosenberg%WR%WRSafe Conduct %FCRegie%FR Justis Addis%WRSafe Place, The %FCRegie%FR James Neilson%WRSafety For The Witness %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRSalvage %FCRegie%FR Justis Addis%WRSanta Claus And The 10th Ave Kid %FCRegie%FR Don Weis%WRSchartz-Metterklume Method, The %FCRegie%FR Richard Dunlap%WRSecret Life, A %FCRegie%FR Don Weis%WRSelf Defence %FCRegie%FR Paul Henreid%WRServant Problem %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRServices Rendered %FCRegie%FR Paul Henreid%WRShopping For Death %FCRegie%FR Robert Stevens%WRSilent Witness %FCRegie%FR Paul Henreid%WRSilk Petticoat, The %FCRegie%FR John Newland%WRSix People, No Music %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRSorcerer`s Apprentice, The %FCRegie%FR Joseph Leytes%WRSpecial Delivery %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRSpeciality Of The House %FCRegie%FR Robert Stevens%WRStrange Miracle %FCRegie%FR Norman Lloyd Summer Shade %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRSybilla %FCRegie%FR Ida Lupino%WRSylvia %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WR%WRTea Time %FCRegie%FR Robert Stevens%WRTen O`Clock Tiger %FCRegie%FR Bernard Girard%WRTest, The %FCRegie%FR Boris Sagal%WRThere Was An Old Woman %FCRegie%FR Robert Stevenson%WRThree Dreams Of Mr. Findlater, The %FCRegie%FR Jules Bricken%WRThrowback, The %FCRegie%FR John Brahm%WRTogether %FCRegie%FR Robert Altman%WRTotal Loss %FCRegie%FR Don Taylor%WRTouche %FCRegie%FR John Brahm%WRTriggers In Leash %FCRegie%FR Don Medford%WRTwelve Hour-Caper, The %FCRegie%FR John Newland%WRTwo Million Dollar Defence %FCRegie%FR Norman Lloyd%WR%WRVanishing Lady, The %FCRegie%FR Don Medford%WRVery Moral Theft, A %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRVicious Circle %FCRegie%FR Paul Henreid%WRVictim Four %FCRegie%FR Paul Henreid%WR%WRWaxwork, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRWest Warlock Time Capsul, The %FCRegie%FR Justis Addis%WRWet Saturday %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRWhat Frightened You, Fred? %FCRegie%FR Paul Henreid%WRWhere Beauty Lies %FCRegie%FR Robert Florey%WRWhodunit %FCRegie%FR Francis Cockrell%WRWoman Who Wanted To Live, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRWoman`s Help, A %FCRegie%FR Arthur Hiller%WR%WRYou Can`t Be A Little Girl All Your Life %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRYou Can`t Trust A Man %FCRegie%FR Paul Henreid%WRYou Got To Have Luck %FCRegie%FR Robert Stevens%WRYoung One, The %FCRegie%FR Robert Altman%WRYour Witness %FCRegie%FR Norman Lloyd %WR%LS%WR%VTThe Alfred Hitchcock Hour%VO%WRIncident at A Corner (1960)%WRI Saw The Whole Thing (1962)%WR%WR%VTALFRED HITCHCOCK PRESENTS%VO%WRThe Case of Mr. Pelham (1955)%WRRevenge (1955)%WROne More Mile to Go (1957)%WRLamb To The Slaughter (1958)%WRPoison (1958)%WRThe Crystal Trench (1959)%WRBang! You`re Dead (1961)%WR%WR%VTSuspicion%VO%WRFour O`Clock (1957)%WR%LS.

They Won't Believe Me

1947 | Drama, Film noir

Verenigde Staten 1947. Drama van Irving Pichel. Met o.a. Robert Young, Rita Johnson, Tom Powers, Don Beddoe en Jane Greer.

Robert Young excelleert in een voor hem ongewone rol als de schurk die er naast een rijke vrouw drie liefjes op na houdt. Als een van zijn minnaressen omkomt bij een auto-ongeluk en zijn vrouw zelfmoord pleegt, wordt Young opgepakt voor moord. Fascinerende, goed geregisseerde film noir met een hecht doortimmerd script.

The Strange Affair of Uncle Harry

1945 | Drama, Film noir

Verenigde Staten 1945. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. George Sanders, Geraldine Fitzgerald, Ella Raines, Sara Allgood en Moyna MacGill.

Harry Quincey leeft in symbiose met zijn twee zussen in een klein stadje. Tot groot ongenoegen van de jongste zus Lettie wil Harry trouwen met een vrouw die is overgekomen uit New York. Harry kan de jaloezie van zijn smachtende zus moeilijk verdragen en bekokstooft een gewaagd plan om zijn ware liefde te bemachtigen. In het toneelstuk van Thomas Job uit 1942 houdt Harry geen zus meer over maar dat was met de Amerikaanse filmproductieregels van 1945 (een crimineel moet boeten) niet mogelijk.

Phantom Lady

1944 | Thriller

Verenigde Staten 1944. Thriller van Robert Siodmak. Met o.a. Ella Raines, Franchot Tone, Alan Curtis, Thomas Gomez en Elisha Cook jr.

Curtis wordt beschuldigd van moord op zijn vrouw. Het enige alibi dat hij heeft is een mysterieuze vrouw die hij in een bar ontmoette, maar zij is onvindbaar. Zijn secretaresse Raines en zijn beste vriend Tone gaan met een detective op zoek naar de ware moordenaar. Effici[KA3]ente film noir vol verrassende wendingen, knap gespeeld door de protagonisten en met een voor die tijd sterk suggestief erotische drumsc[KA2]ene in een bar. Bernard C. Schoenfeld putte een goed gestructureerd scenario uit een roman van William Irish (pseudoniem voor Cornell Woolrich). Geproduceerd door Joan Harrison, die het vak duidelijk leerde bij Alfred Hitchcock. Huiveringwekkende nachtopnamen van Woody Bredell.

Saboteur

1942 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1942. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Robert Cummings, Priscilla Lane, Norman Lloyd, Otto Kruger en Murray Alper.

Alfred Hitchcock stond al te boek als meester in het spionagegenre toen hij in 1942 met het idee voor deze patriottistische thriller op de proppen kwam. Held van het verhaal is fabrieksarbeider Barry Kane (Cummings), die ten onrechte beschuldigd wordt van sabotage in een munitiefabriek. Vastberaden om zijn onschuld te bewijzen opent hij de jacht op de daadwerkelijke daders (samen met een blond fotomodel). Niet een van Hitchcocks beste films, al is de bloedstollende slotscène op én in het Vrijheidsbeeld inmiddels wereldberoemd.

Suspicion

1941 | Thriller

Verenigde Staten 1941. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Joan Fontaine, Cedric Hardwicke, Nigel Bruce en Dame May Whitty.

Niet lang na hun huwelijk ontdekt Lina (Fontaine) dat Johnny (Grant) niet de droomprins is waarvoor ze hem hield. Hij kan niet met geld omgaan en zijn zakenpartner sterft onder mysterieuze omstandigheden. Zou Johnny uit zijn op haar erfenis? Hitchcocks vierde Amerikaanse film, een jaar na Rebecca gemaakt. De film is onvergetelijk geworden door de scène waarin Johnny zijn vrouw een glas melk brengt. Melk, witter dan wit. Verdacht wit, zelfs. Hitchcock verklapte later dat hij in het glas een gloeilampje had gemonteerd. Een van de beste Hitchcocks uit de jaren veertig.

Rebecca

1940 | Thriller, Romantisch drama

Verenigde Staten 1940. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Laurence Olivier, Joan Fontaine, Judith Anderson, George Sanders en Nigel Bruce.

Tijdens een verblijf aan de Côte d'Azur trouwt de Britse aristocraat De Winter (Olivier) hals over kop met een jonge, verlegen vrouw (Fontaine). Maar in zijn kasteel Manderley in Cornwall lijkt het volgens de 'tweede mevrouw De Winter' (haar eigen naam wordt nooit genoemd) wel of de geest van De Winters eerste vrouw, de onder mysterieuze omstandigheden om het leven gekomen Rebecca, nog door de gangen waart. Nog steeds fascinerende verfilming van de gelijknamige roman van Daphne du Maurier, ook dankzij de uitstekende hoofdrolspelers. Oscars voor beste film en beste camerawerk.

Foreign Correspondent

1940 | Thriller, Oorlogsfilm, Romantiek, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1940. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Joel McCrea, Laraine Day, Herbert Marshall, George Sanders en Albert Bassermann.

Alleen al de moeite waard vanwege de Nederlandse setting, al zullen de nagebouwde Amsterdamse grachtenpandjes en de Hollandse windmolens weinigen overtuigen. De plot is tamelijk onnavolgbaar en heeft iets te maken met een buitenlandse correspondent, een vredesorganisatie waarvan de leden eigenlijk spionnen zijn en de ontvoering van een Nederlandse diplomaat. Dat neemt niet weg dat Hitchcock van dit alles een uitermate onderhoudende thriller annex oorlogsfilm weet te maken. Hitchcocks tweede Hollywoodfilm, maar de eerste Amerikaanse met zijn duidelijk herkenbare stijl.