Juan José Campanella (1959): regie, scenario, productie en montage.
Er zijn 6 films gevonden.

Underdogs

2013 | Animatie

Spanje​/​​Argentinië 2013. Animatie van Juan José Campanella.

De duurste film ooit geproduceerd in Argentinië gaat over Amadeo, een jongen die helemaal gek is van tafelvoetbal. Als volwassene wordt hij opnieuw geconfronteerd met zijn grote rivaal aan de andere kant van de tafel. Goedgemaakte, spitsvondige animatiefilm vol langneuzige personages en snelle grapjes charmeert ook door z'n knipogen naar filmklassiekers (2001: A Space Odyssey, Apocalypse Now). Kaskraker viel in eigen land en Spanje in de prijzen. Regisseur Campanella won eerder een Oscar voor beste niet-Engelstalige film voor El secreto de sus ojos.

El secreto de sus ojos

2009 | Thriller, Misdaad, Drama

Argentinië​/​​Spanje 2009. Thriller van Juan José Campanella. Met o.a. Ricardo Darín, Soledad Villamil, Pablo Rago, Javier Godino en Guillermo Francella.

Combinatie van stijlvolle thriller en liefdesdrama over een officier van justitie die blijft denken aan een gruwelijke, onopgeloste verkrachting en moord van decennia terug. Hij besluit zijn ideeën over de zaak op papier te zetten. El secreto de sus ojos versloeg bij de Oscar voor beste buitenlandse film tot ieders verrassing grote favorieten Das weisse Band en Un prophète, maar na het zien van de Argentijnse film kan je niet anders concluderen dan dat het een waardige winnaar is.

Son of the Bride

2001 | Komedie, Drama

Argentinië​/​​Spanje 2001. Komedie van Juan José Campanella. Met o.a. Ricardo Darín, Norma Aleandro, Natalia Verbeke en Héctor Alterio.

Met dit Hollywoodiaanse midlifecrisisverhaal zat Campanella, Oscar-winnaar 2010 met El secreto de sus ojos, vooral scenariotechnisch in de leerfase. Wanneer de onuitstaanbare restauranthouder-workaholic Rafael (Darín) een hartaanval krijgt, is de koers van de film duidelijk: ook deze man moet iets leren. Subplot met vader die zijn aan Alzheimer lijdende geliefde opnieuw wil huwen kraakt ook in z'n sentimentele voegen. Reddende engelen zijn de acteurs, in hun gedrevenheid een mooi optimisme verspreidend. Bijrol van Natalia Verbeke, de zwoele latina uit de Spaanse nagelbijters El método en Nadie conoce a nadie.

El mismo amor

1999 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1999. Komedie van Juan José Campanella. Met o.a. Ulises Dumont, Soledad Villamil en Ricardo Darín.

Met dit Hollywoodiaanse midlifecrisisverhaal zat Campanella, Oscar-winnaar 2010 met El secreto de sus ojos, vooral scenariotechnisch in de leerfase. Wanneer de onuitstaanbare restauranthouder-workaholic Rafael (Darín) een hartaanval krijgt, is de koers van de film duidelijk: ook deze man moet iets leren. Subplot met vader die zijn aan Alzheimer lijdende geliefde opnieuw wil huwen kraakt ook in z'n sentimentele voegen. Reddende engelen zijn de acteurs, in hun gedrevenheid een mooi optimisme verspreidend. Bijrol van Natalia Verbeke, de zwoele latina uit de Spaanse nagelbijters El método en Nadie conoce a nadie.

The Bitter End

1997 | Misdaad, Thriller, Film noir, Drama, Erotiek

Verenigde Staten​/​​Argentinië 1997. Misdaad van Juan José Campanella. Met o.a. Denis Leary, Terence Stamp, Michael Badalucco, Gene Canfield en Marj Dusay.

Alleszins acceptabele neo-noir waarin acteur Denis Leary zeer geloofwaardig een 'sardonische barpianist' neerzet die met minnares Aitana Sánchez-Gijón probeert de eindjes aan elkaar te knopen aan de pittoreske oostkust. Terence Stamp - nog zo'n acteergeweldenaar - denkt het stel te kunnen helpen met een listig plan waarbij Sánchez-Gijón de scheiding van een rijk stel moet forceren. Het genot van de film zit hem in de manier waarop de cast omgaat met de resulterende haken en ogen. Gebaseerd op een boek van José Pablo Feinmann.

The Boy Who Cried Bitch

1992 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1992. Thriller van Juan José Campanella. Met o.a. Harley Cross, Karen Young, Moira Kelly, Gene Canfield en Jessie Bradford.

Een rammelend verhaal over een somber onderwerp: een ongezeglijke tiener (Cross) terroriseert zijn zielige moeder (Young). Schrijnend pijnlijke en eerlijke momenten staan in scherpe tegenstelling tot onwaarachtig melodrama en clichés, waaronder de onvermijdelijke muziekclip-achtige liefdesscène. Soms kan het overtuigende spel deze onevenwichtigheid opvangen. Schrijfster Catherine May Levin was ook uitvoerend producente.