Charles G. Clarke (1899-1983): camera.
Er zijn 15 films gevonden.

Return to Peyton Place

1961 | Drama

Verenigde Staten 1961. Drama van José Ferrer. Met o.a. Jeff Chandler, Eleanor Parker, Carol Lynley, Mary Astor en Tuesday Weld.

Dit verwarde vervolg op PEYTON PLACE lijdt aan onvakkundige regie, goedkope productie en slechte rolverdeling, behoudens oudgedienden Astor en Parker.

Flaming Star

1960 | Western

Verenigde Staten 1960. Western van Don Siegel. Met o.a. Elvis Presley, Barbara Eden, Steve Forrest, Dolores Del Rio en John McIntire.

Dit is de beste film van Elvis. Hij is de halfbloed Pacer: Indiaanse moeder Del Rio en blanke vader McIntire. Zijn halfbroer is Forrest, uit pa's eerste huwelijk. De Indianen onder Acosta roeren zich weer. Het feit dat Elvis een halfbloed is, zet de blanke gemeenschap tegen hem en zijn hele familie op. Hij staat in tweestrijd, zijn vader wordt door Indianen neergeschoten, nadat zijn moeder door een blanke is neergeschoten. De 'vlammende ster van de dood' is alles wat Elvis dan nog wacht. Clair Huffaker en Nunnally Johnson schreven het scenario naar Huffakers eigen roman. Richard Talmadge regisseerde de actiescènes en Charles Clarke deed het camerawerk. Gefilmd in CinemaScope.

The Sound and the Fury

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Martin Ritt. Met o.a. Yul Brynner, Joanne Woodward, Margaret Leighton, Stuart Whitman en Ethel Waters.

Deze merkwaardige bewerking door Irving Ravetch en Harriet Frank van een roman van William Faulkner is als film een voortmodderend verhaal over een dochter van trotse, maar inmiddels verarmde grootgrondbezitters die zich bevrijdt uit de verstikkende familiekring. Ze stort zich in de armen van een circusartiest en ze komt vervolgens in aanraking met een reeks bonte vogels, w.o. een dronkelap en een oude vrouw. Ondertussen probeert de oudste zoon de vergane familieglorie te herstellen. De spelprestaties zijn heel goed, maar men zegt dat Faulkers boek verkracht is en gereduceerd is tot de zoveelste bewerking van een verhaal van Anton Tsjechov. Speelt in de Deep South van de V.S. Camerawerk van Charles G. Clarke. De film werd in sommige Europese landen uitgebracht met een lengte van resp. 117m (GB) en 120m (F). Eastmancolor. Cinemascope.

The Hunters

1958 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1958. Oorlogsfilm van Dick Powell. Met o.a. Robert Mitchum, Robert Wagner, Richard Egan, Mai Britt en Lee Philips.

Tijdens de oorlog in Korea wordt majoor Mitchum ingedeeld in de eenheid van kolonel Egan, waarmee hij ook tijdens WO II al optrok. Na een ongeluk waarbij een piloot het leven verliest wordt nieuweling Wagner onachtzaamheid verweten. Ondertussen maakt Mitchum kennis met Britt, de vrouw van de aan vliegangst lijdende luitenant Philips. Ze beginnen een relatie. En dat terwijl het oorlog is, die duidelijk alleen dient om een aantal spectaculaire luchtgevechten te filmen. Het scenario van Wendell Mayes naar de roman van James Salter is een propagandistisch rommeltje van jewelste. De rollen worden echter vertolkt door een aantal topsterren en het geheel werd prachtig in beeld gebracht door Charles G. Clarke. Gefilmd in CinemaScope.

Violent Saturday

1955 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Richard Fleischer. Met o.a. Victor Mature, Margaret Hayes, Stephen McNally, Richard Egan en Lee Marvin.

Een doeltreffende weergave van de effecten van een bloedige bankroof in een klein stadje. Scenario van Sidney Boehm naar een roman van William L. Heath.

Suddenly

1954 | Thriller

Verenigde Staten 1954. Thriller van Lewis Allen. Met o.a. Frank Sinatra, Sterling Hayden, James Gleason, Nancy Gates en Willis Bouchey.

Drie huurmoordenaars, onder leiding van John Baron (Sinatra), bezetten een huis in Suddenly, een ingeslapen Californisch stadje. Van daaruit zullen zij een aanslag plegen op de president, die voor een vistripje in de buurt vertoeft. Kleine, maar efficiënt gemaakt thriller, naar een scenario van Richard Sale, speelt zich af tijdens één middag. Uitstekende rollen van Hayden als sheriff en Sinatra als waarlijk abjecte crimineel die in WO II carrière heeft gemaakt als sluipschutter. Achter de camera stond Charles C. Clarke en David Raskin componeerde een typische jazzy 'série noire'-score.

Black Widow

1954 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1954. Misdaad van Nunnally Johnson. Met o.a. Ginger Rogers, Van Heflin, Gene Tierney, George Raft en Peggy Ann Garner.

De bekende dramaturg Heflin heeft zijn vrouw Tierney weggebracht voor een bezoek aan haar zieke moeder. Zelf gaat hij naar een feestje van Rogers, de vedette van zijn laatste Broadway-hit. Hier maakt hij kennis met de ambitieuze schrijfster Garner, die zich zonder scrupules aan hem opdringt. Heflin bezwijkt voor haar charmes en geeft haar toestemming in zijn appartement te komen werken. Wanneer Tierney thuiskomt ontdekt ze in de badkamer het lijk van Garner. Heeft Heflin haar vermoord? Een thriller die uiterst sterk begint, om dan te verwateren tot een alledaagse wie-is-de-dader. Onderhoudend verteld en redelijk gespeeld. Johnson baseerde zijn scenario op de roman Fatal Woman van Patrick Quentin. Fotografie van Charles G. Clarke. Gefilmd in CinemaScope.

Margie

1946 | Familiefilm, Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1946. Familiefilm van Henry King. Met o.a. Jeanne Crain, Glenn Langan, Lynn Bari, Esther Dale en Hobart Cavanaugh.

Terwijl ze samen met haar dochter door oude spullen rommelt, schildert Margie (Crain) een beeld van haar eigen tienertijd rond 1925, toen ze bij haar grootmoeder woonde en scholier was. De komst van de nieuwe leraar Frans (Langan) deed heel wat meisjesharten sneller kloppen, en vooral het hare. Een sympathiek, nostalgisch tijdsbeeld, dat een vrouw schetst voor haar eigen dochter om haar duidelijk te maken dat er niets nieuws onder de zon is. Crain is uitstekend in de titelrol. F. Hugh Herbert distilleerde het scenario uit verhalen van Ruth McKenney en Richard Bransten. In beeld gebracht door Charles Clarke. Voor de score was Alfred Newman verantwoordelijk. De titelmelodie van de film werd een internationaal succes.

Hello, Frisco, Hello

1943 | Musical

Verenigde Staten 1943. Musical van H. Bruce Humberstone en Bruce Humberstone. Met o.a. Alice Faye, John Payne, Jack Oakie, Lynn Bari en Laird Cregar.

Deze musical, die gesitueerd is aan de sjieke Barbary Coast nabij San Francisco gaat over de impressario Payne en zijn vrouwelijke hoofdrol Faye, die de ene keer zwaar verliefd zijn op elkaar en dan elkaar weer niet kunnen luchten of zien. Zij is echter ambitieus en weet het tot ster te brengen. Een kostuumstuk, dat niet overhoudt maar toch met een Oscarwinnend liedje: 'You'll Never Know'. Achter de camera stond Charles Clarke.

Moontide

1942 | Drama

Verenigde Staten 1942. Drama van Archie L. Mayo en Archie Mayo. Met o.a. Jean Gabin, Ida Lupino, Thomas Mitchell, Claude Rains en Jerome Cowan.

Een ruige zeeman (Gabin) bekommert zich om een vrouw (Lupino) die mogelijk met zelfmoordplannen rondloopt. Gabin's portret redt deze middelmatige, als 'realistisch' te interpreteren film. Scenario van John O'Hara naar een roman van Willard Robertson. Voor het camerawerk tekende Charles Clarke.

A Gentleman at Heart

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van Ray McCarey. Met o.a. Cesar Romero, Carole Landis, Milton Berle, J. Carrol Naish en Rochard Derr.

Bescheiden kleine komedie. Gokker Romero ontdekt dat er met kunstvervalsing geld te verdienen is.

Mr. Moto Takes a Vacation

1939 | Mysterie

Verenigde Staten 1939. Mysterie van Norman Foster. Met o.a. Peter Lorre, Joseph Schildkraut, Lionel Atwill, Virginia Field en Iva Stewart.

De laatste zaak van Lorre als Mr. Moto. Inzet is deze keer een juweel van onschatbare waarde: de kroon van de Koningin van Sheba. Terwijl hij ogenschijnlijk geniet van een welverdiende vakantie, laat Moto het kleinood geen moment onbewaakt. Hij is ervan overtuigd dat een doodgewaande juwelendief nog levend en wel rondloopt en een oogje op de kroon heeft. Doordat deze steeds in een andere vermomming opduikt, blijft zijn identiteit tot op het laatste ogenblik onbekend. Uitstekende rollen van Schildkraut en Atwill. Scenario is weer van Foster en Philip MacDonald. Charles Clarke stond achter de camera. De producenten stopten deze kwalitatief hoogstaande serie voortijdig, vanwege lucratieve aanbiedingen voor Lorre en vanwege het dreigender wordende 'gele gevaar'. Pas in 1965 zou er weer een aflevering worden opgenomen onder de titel THE RETURN OF MR. MOTO. Zie ook Mr. Moto-serie.

Stand-In

1937 | Komedie

Verenigde Staten 1937. Komedie van Tay Garnett. Met o.a. Leslie Howard, Humphrey Bogart, Joan Blondell, Alan Mowbray en Marla Shelton.

Een verrukkelijke persiflage op Hollywood, waarin de stijve bankier Howard erop uitgestuurd wordt om het slinkende kapitaal van Colossal Pictures te redden. Hij maakt kennis met bijdehante invalster Blondell en gewiekste producent Bogart. Scenario van Gene Towne en Graham Baker naar een verhaal van Clarence Budington Kelland ind de 'Saturday Evening Post'. Camerawerk van Charles Clarke.

Tarzan and His Mate

1934 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1934. Avonturenfilm van Cedric Gibbons. Met o.a. Johnny Weissmuller, Maureen O'Sullivan, Neil Hamilton, Paul Cavanagh en Forrester Harvey.

Op een dag krijgen Jane en Tarzan, die een idyllisch bestaan leiden in de jungle van Afrika, bezoek van oude bekenden. Ze zijn op zoek naar het legendarische olifantenkerkhof, waar ze een fortuin aan ivoor hopen aan te treffen. Tarzan weigert de grafroof toe te staan, maar een van de ivoorjagers verwondt een olifant, om het stervende dier te volgen naar zijn laatste rustplaats. Misschien wel de beste Tarzanfilm ooit gemaakt, de tweede van Weissmuller en O'Sullivan. De laatste liet een stand-in haar naaktzwemscène doen, niet uit preutsheid, maar omdat ze niet kon zwemmen.

The Son of Tarzan

1920 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1920. Avonturenfilm van Harry J. Revier en Arthur J. Flaven. Met o.a. P. Dempsey Tabler, Karla Schramm, Manilla Martans, Gordon Griffith en Lucille Rubey.

Serial in vijftien hoofdstukken. De eerste Tarzan-serial met Tabler als Tarzan en Schramm als Jane. Searle was de zoon, en voor hem verliepen de opnames zeer ongelukkig. Een olifant deed niet wat van hem verwacht werd en Searle raakte gewond. Roy Somerville bewerkte het verhaal van Edgar Rice Burroughs. Charles Clarke stond achter de camera en producent was David Howells.