Florian Henckel von Donnersmarck (1973): regie, scenario en productie.
Er zijn 3 films gevonden.

Werk ohne Autor

2018 | Drama

Duitsland 2018. Drama van Florian Henckel von Donnersmarck. Met o.a. Tom Schilling, Sebastian Koch, Paula Beer, Saskia Rosendahl en Oliver Masucci.

'Wer bin ich? Was bin ich?' Die vragen stelt de talentvolle kunstenaar Kurt (Schilling) zich in dit epische Duitse drama, dat zich afspeelt in de periode 1937-1977. We volgen Kurt van Dresden, via Düsseldorf naar Berlijn en zien hoe zowel de nazi's als de communisten de kunstenaar voor hun karretje proberen te spannen. Soepel en indringend verteld door regisseur Henckel von Donnersmarck (Das Leben der Anderen), die ook het scenario schreef en zich voor Kurt losjes baseerde op het leven van de gerenommeerde kunstschilder Gerhard Richter.

The Tourist

2010 | Actiefilm, Drama, Thriller

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 2010. Actiefilm van Florian Henckel von Donnersmarck. Met o.a. Johnny Depp, Angelina Jolie, Paul Bettany, Timothy Dalton en Steven Berkoff.

Een Amerikaanse toerist (Depp) in Europa ontmoet in een trein een mooie, mysterieuze vrouw (Jolie). Even later rent hij in pyjama over de daken van Venetië, achtervolgd door... ja, door wie eigenlijk? Sjiek ogende, 007-achtige spionagethriller heeft het allemaal: sexy hoofdrolspelers, prima bijrolacteurs, mooie decors - maar niet de juiste tongue-in-cheek-toon. Opmerkelijke opvolger van regisseur Henckel von Donnersmarcks eerdere, alom bejubelde Das Leben der Anderen kreeg dan ook stevige kritiek te verduren, maar werd ook genomineerd voor drie Golden Globes.

Das Leben der Anderen

2006 | Drama, Thriller

Duitsland 2006. Drama van Florian Henckel von Donnersmarck. Met o.a. Ulrich Mühe, Martina Gedeck, Sebastian Koch, Ulrich Tukur en Thomas Thieme.

Stasi-officier Gerd Wiesler (Mühe) krijgt opdracht het appartement van de succesvolle toneelschrijver Georg Dreyman (Koch) van afluisterapparatuur te voorzien. Hij vestigt zich op de kale zolder van het wooncomplex, waar hij via zijn koptelefoon alles hoort. Dan wordt de eenzame Wiesler heimelijk verliefd op de vriendin van Dreyman. ­Debuterend regisseur Henckel von Donnersmarck maakte een meeslepende thriller én een verhaal over individuele vrijheid en ethiek binnen een repressief systeem. De film won allerlei prijzen, waaronder een Oscar.