Tadeusz Konwicki: regie, cast en scenario.
Er zijn 7 films gevonden.

Kronika wypadków miłosnych

1986 | Romantiek

Polen 1986. Romantiek van Andrzej Wajda. Met o.a. Paulina Młynarska, Piotr Wawrzy[KA1]nczak, Bernadetta Machała, Jarosław Gruda en Dariusz Dobkowski.

De eerste film die Wajda in Polen maakte sinds CZLOWIEK Z ZELAZA (1981), werd gemaakt in 1985 en uitgebracht in 1986 en vertelt een nostalgisch liefdesverhaal over tieners. Als de jongen zakt voor zijn eindexamen, plegen de jonge geliefden symbolisch zelfmoord om wakker te worden geschud door het uitbreken van WO II. Deze schijnbaar a-politieke film is gebaseerd op de autobiografische roman van Tadeusz Konwicki, die in het verhaal voorkomt als melancholieke getuige. Op schitterende wijze wordt zijn geboortestreek Litouwen, die ten tijde dat de film gemaakt werd een deel was van de Sovjetunie, gereconstrueerd. Ook bekend als CHRONICLE OF LOVE AFFAIRS.

Dolina Issy

1982 | Drama, Experimenteel

Polen 1982. Drama van Tadeusz Konwicki. Met o.a. Anna Dymna, Maria Pakulnis, Danuta Szaflarska, Krzysztof Gosztyla en Jerzy Kamas.

Poëtische visie op de Arcadische wereld van de kindertijd zoals beschreven in de autobiografische roman van Czeslaw Milosz, die in 1980 de Nobelprijs won. De jongen Tomaszek bekijkt de vreugde, liefde, tranen en krankzinnigheid van de volwassenen en voelt de magische kracht van de bossen van Litauwen. In deze qua vorm geraffineerde film vermengt schrijver/regisseur Konwicki de poëzie van Milosz met de obsederende symbolen die we kennen uit zijn eigen zeer persoonlijke films.

Jak daleko st[KA10]ad jak blisko

1972 | Drama

Polen 1972. Drama van Tadeusz Konwicki. Met o.a. Andrzej Łapicki, Gustaw Holubek, Alicja Jachiewicz, Maja Komorowska en Ewa Krzyzewska.

Konwicki's poëtische wereld voert ons aan de hand van Andrzejs herinneringen aan zijn overleden vriend Max naar kleurrijke stadjes in Oost-Polen met orthodoxe kerken en exotische joodse gemeenschappen. Het zoeken naar de zin van het leven en de reden van de zelfmoord van Max worden in schitterende beelden met veel symboliek en folklore getoond. Een rijke kijkervaring.

Faraon

1966 | Historische film

Polen 1966. Historische film van Jerzy Kawalerowicz. Met o.a. Jerzy Zelnik, Wiesława Mazurkiewicz, Piotr Pawłowski, Leszek Herdegen en Barbara Brylska.

Dit kostbare, in DyaliScope gefilmde epos over farao Ramses XIII (jeune premier Zelnik in zijn eerste grote rol) is het Poolse alternatief voor Hollywood-Egyptokitsch als Cleopatra. Wanneer de eerste óóhs en ááhs over de decors, kleuren en kostuums zijn geslaakt, beseft de kijker dat de kamerbrede luxestoffering niet dient ter verfraaiing van een pseudo-historische soap. Virtuoos toont Kawalerowicz (1922-2007) het complex in elkaar grijpen van politieke machinaties, hebzucht, psychologisch steekspel en (bij)geloof. Naar de roman van Boleslaw Prus.

Salto

1965 | Komedie, Drama

Polen 1965. Komedie van Tadeusz Konwicki. Met o.a. Zbigniew Cybulski, Gustaw Holoubek, Marta Lipi[KA1]nska, Irena Laskowska en Andrzej Łapicki.

Konwicki`s onderwerpen, zowel in zijn boeken als in zijn films, zijn veelal complex en voor niet-Polen moeilijk te begrijpen. Cybulski speelt de man die steeds weer met een masochistisch plezier zijn oorlogsontberingen oprakelt en zijn onaangepast gedrag toeschrijft aan die ervaringen uit het verleden. Het absolute hoogtepunt is een rituele dans (de Salto) die hij uitvoert in een soort gemeenschapshuis van het dorp waar de film zich afspeelt.

Zaduszki

1961 | Drama

Polen 1961. Drama van Tadeusz Konwicki. Met o.a. Ewa Krzy[KA9]zewska, Edmund Fetting, Jadwiga Chojnacka, Beata Tyszkiewicz en Andrzej May.

Het steeds terugkerende thema in de eerste films van schrijver Konwicki is de verwerking van de oorlogservaringen. In deze film vraagt de regisseur zich af in hoeverre en op welke manier de oorlogsherinneringen doorwerken in een relatie van twee mensen die elkaar na de oorlog ontmoeten. Dat beide personages actief waren in het verzet, wordt in flashbacks duidelijk gemaakt. Het is een psychologische analyse met een eenvoudige dramaturgische constructie en een drukkende en wanhopig aandoende atmosfeer. Bekroond met een speciale prijs in Mannheim (1962).

Ostatni dzie[KA1]n lata

1958 | Drama

Polen 1958. Drama van Tadeusz Konwicki en Jan Laskowski. Met o.a. Irena Laskowska en Jan Machulski.

In Nederland geniet Konwicki enige bekendheid als schrijver maar als filmregisseur is hij nagenoeg onbekend. Toch heeft hij 5 films op zijn naam staan. Zijn debuut is 'De laatste zomerdag'. Het is een psychologische analyse van twee mensen die beide getekend zijn door oorlogservaringen. Ze ontmoeten elkaar bij toeval op een verlaten strand. Na enige tijd ontstaat een zekere band, die echter plotseling wordt verbroken. Wat sfeer en inhoud betreft is er veel overeenkomst met de oudere Antonioni-films. Bekroond met de Grand Prix in Venetië in de categorie documentaire en korte film.