Jacques Viot: scenario.
Er zijn 3 films gevonden.

Orfeu negro

1959 | Drama, Romantiek

Brazilië​/​​Frankrijk​/​​Italië 1959. Drama van Marcel Camus. Met o.a. Breno Mello, Marpessa Dawn en Lourdes de Oliveira.

Het mythologische verhaal van Orpheus en Euridice opnieuw verteld tegen de achtergrond van het carnaval van Rio de Janeiro. Tramconducteur Orpheus is verliefd op Euridice maar verloofd met een ander. Tussen het feestgewoel wordt Euridice achtervolgd door een carnavalsgast verkleed als De Dood. Dat loopt vanzelfsprekend slecht af. Ietwat nadrukkelijke symboliek, maar het passievolle verhaal krijgt prachtig vorm met de uitstekende, geheel zwarte cast en de fraaie muziek. Bekroond met een Oscar voor beste niet-Engelstalige film en een Gouden Palm.

Le Port du Désir

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Jean Gabin, Jean-Roger Caussimon, Andrée Debar, Henri Vidal en Edith Georges.

Tussen de met sterren bezaaide Sacha Guitry-productie Napoléon en Jean Renoirs feestelijke Moulin Rouge-kroniek French Cancan in hernam vijftiger Gabin even zijn vooroorlogse rol van stoïcijns-rechtschapen mannetjesputter. Als kapitein Lequévic krijgt hij van de havenautoriteiten in Marseille de opdracht om het scheepswrak Vénus te bergen en logeert in hotel-nachtclub-café l'Ancre de la Marine. Louche uitbater Black (Caussimon) is tevens eigenaar van het wrak en heeft nogal wat te verbergen. Genrevakman Gréville (1906-1966) en cameraman Henri Alekan weten wel wel raad met dit pittoreske havenkwartierdrama. De onderwaterscènes in deze cocktail van poëtisch realisme en film noir werden gedraaid door Louis Malle.

Macadam

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Marcel Blistène en Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Paul Meurisse, Simone Signoret, Andrée Clément en Jacques Dacqmine.

Hotelhoudster Rose (Rosay, echtgenote van Feyder), behept met een crimineel verleden, geeft onderdak aan Victor (Meurisse), een oude kameraad die naar Zuid-Amerika wil vluchten. Ze verraadt hem aan de politie om zijn geld in te pikken, maar hij ontsnapt en neemt wraak. Duistere en weinig opgewekte misdaadfilm dankt de sfeervolle en strakke vorm waarschijnlijk meer aan de supervisie van veteraan Feyder (die wel wordt gezien als grote inspirator van het poëtisch realisme) dan aan de regie van Blistène. De eerste belangrijke rol van Signoret.