Dagmar Knöpfel: regie, scenario en productie.
Er zijn 5 films gevonden.

Glück auf vier Rädern

2006 | Komedie

Duitsland 2006. Komedie van Dagmar Knöpfel. Met o.a. Peter Weck, Heidelinde Weis, Katharine Schubert en Pierre Besson.

Professor psychologie Friedrich Sibelius is net met pensioen, en om te voorkomen dat hij zich verveelt, bedenkt zijn vrouw Anna allerlei plannetjes. Hij moet nu eindelijk zijn rijbewijs maar eens halen. En omdat de rijinstructeur een aantrekkelijke vrouw is, heeft Friedrich geen enkel bezwaar.

Durch diese Nacht sehe ich keinen einzigen Stern

2005 | Biografie, Drama

Duitsland 2005. Biografie van Dagmar Knöpfel. Met o.a. Corinna Harfouch, Bolek Polívka, Petr Forman en Anna Polívková.

De negentiende-eeuwse Tsjechische schrijfster Bozena Nemcová (Harfouch, Der Untergang) probeert te overleven terwijl ze geterroriseerd wordt door haar jaloerse, zuipende echtgenoot en lijdt aan pijnlijke bloedingen. En dat terwijl ze ooit de beroemdste schrijfster van Tsjechië was, die niet te klagen had over belangstelling van charmante mannen. Is haar ellende de prijs die ze voor al haar succes moest betalen? Intens sombere, overigens goed gespeelde biopic van 'de eerste Tsjechische feministe' legt wel heel veel nadruk op alle narigheid, en laat weinig zien van het talent en het doorzettingsvermogen van Nemcová.

Der Freund meiner Mutter

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Dagmar Knöpfel. Met o.a. Anica Dobra, Jürgen Vogel, Nadja Bobyleva, Roland Koch en André Kaminski.

Nele (Bobyleva) zit op de middelbare school. Ze zit in het hockeyteam, doet het goed en maakt kans op een plaats in het nationale team. Ze voelt zich zeer gestimuleerd door haar trainer Klaus (Vogel), voor wie ze door het vuur zou gaan. Haar moeder Katrin (Dobra) is onlangs gescheiden, maar handhaaft zich uitstekend met haar apotheek. Terwijl Nele best begrijpen kan dat haar moeder weer een man wil hebben, is het een ontgoocheling als ze ontdekt dat Klaus haar minnaar is. Ze wil naar haar vader, maar die gaat trouwen met zijn nieuwe vriendin en heeft geen plaats voor haar. Bij haar beste vriendin en haar vriendje Benjamin (Kaminski) stuit ze op onbegrip. Nele's wereldje begint echt in te storten als haar moeder haar nukken zat is. Als alles beneden nul is, gebeurt er iets dat iedereen bij elkaar drijft. Nele wordt er volwassen door en verder is iedereen een ervaring rijker. Aardige film met een goede rolbezetting over een moeder- dochter relatie.

Requiem für eine romantische Frau

1998 | Drama, Romantiek, Historische film

Duitsland 1998. Drama van Dagmar Knöpfel. Met o.a. Sylvester Groth, Janina Sachau, Jeanette Hain, Felix von Manteuffel en Anian Zollner.

Dit romantische verhaal, dat zich afspeelt in Frankfurt aan het begin van de negentiende eeuw, volgt de liefdesrelatie tussen een schrijver en een meisje uit een bankiersfamilie. Hun passie is hevig, maar maatschappelijk gedoemd wanneer zij door haar ouders wordt verstoten. Eerste lange speelfilm van Knöpfel, die daarvoor afleveringen van Gute Zeiten, slechte Zeiten regisseerde. De film en hoofdrolspeelster Sachau kregen in eigen land onderscheidingen, waaronder tijdens het Max Ophüls festival. (RdL/VPRO Gids)

Brigitta

1994 | Experimenteel, Historische film

Hongarije​/​​Duitsland 1994. Experimenteel van Dagmar Knöpfel. Met o.a. Karl Achleitner, Tamás Jordán, Éva Igó, Klaus Händl en Zoltán Gera.

In het 19e eeuwse Hongarije brengt de jonge Duitse kunstenaar Achleitner een bezoek aan een vriend, Jord[KA1]an, die hij tijdens een reis in Itali[KA3]e leerde kennen. Betoverd door de streek rond Owar, het eigendom van zijn vriend, legt Achleitner de landschappen en huizen met schetsen vast. Jord[KA1]an vertelt hem van Ig[KA1]o (Brigitta), de geheimzinnige eigenares van een wijngaard in de buurt. Nog voordat hij haar gezien heeft, wordt Achleitner gefascineerd door die vreemde vrouw die vijftien jaar ervoor haar man de deur wees nadat ze hem betrapt had op ontrouw. Merkwaardig liefdesdrama op het Hongaarse platteland, traag en soms vervelend esthetisch gevangen in schitterende zwart-wit beelden (geschoten door Miklós Gurbán). Slechts in de finale van de film komt er wat actie, voor de rest haasten zelfs de acteurs zich niet. Het scenario dat Knöpfel baseerde op een verhaal van Adalbert Stifter, is lyrisch en bijzonder rijk aan symboliek, maar niet eenvoudig te doorgronden. Voer voor cinefielen.