Fiorenzo Carpi: muziek.
Er zijn 23 films gevonden.

Marcellino pane e vino

1992 | Drama

Italië​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1992. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Nicolò Paolucci, Didier Benureau, Bearnard Pierre Donnadieu, Ida Di Benedetto en Renato Malavasi.

Een vondeling wordt opgevoed door monniken. Als hij zes jaar oud is begint de jongen vragen te stellen over Christus, de kruiziging en de afwezigheid van zijn moeder. Op een dag wordt hij meegenomen door een graaf, die in hem zijn verloren zoon ziet. Bij diens geboorte, terwijl haar man in de oorlog vocht, is de gravin gestorven. De jongen loopt weg en gaat terug naar de monniken, die hem verbergen in een kamer met een enorm crucifix. Hij praat met en bidt tot de gekruizigde Christus, en zie, er gebeurt een wonder. De monniken ontdekken dat de jongen met crucifix en al ten hemel is gevaren, waar hij zijn moeder heeft weergevonden. Het Spaanse origineel uit 1955 was stukken beter. Scenario van de regisseur en Ennio De Concini. Camerawerk van Franco Di Giacomo.

Les P'tits vélos

1990 | Komedie

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1990. Komedie van Carlo Mazzacurati. Met o.a. David Torsello, Massimo Santella, Roberto Citran, Jessica Forde en Adriana Asti.

De oude stad Vicenza in 1939, de tijd dat de eerste voortekenen van de oorlog zich aandienen. De wereld der volwassenen dringt het dagelijkse bestaan van twee min of meer in de steek gelaten jochies van een jaar of twaalf binnen. Hoewel ze wel eens stelen en brutaal zijn, zijn ze diep van binnen wanhopig. Een realistisch verhaal - maar nooit t[KA2]e - voorzien van een niet te opdringerige tijdsreconstructie en een scenario (Franco Bernini), dat niet zeer grondig werd voorbereid. Geloofwaardige dialogen in deze sympatieke en warme film, die de ontdekking van een nieuwe filmer met zich meebrengt.

Buon natale...buon anno

1989 | Romantiek, Drama

Italië 1989. Romantiek van Luigi Comencini. Met o.a. Virna Lisi, Michel Serrault, Paolo Graziosi, Consuelo Ferrara en Tiziana Pini.

Verhaal over een middelbaar echtpaar dat wegens schulden hun huis moet verkopen. De man trekt bij de ene en de vrouw bij de andere dochter in. Ze worden praktisch slaven van de respectievelijke gezinnetjes en ze mogen elkaar nauwelijks meer zien. Ze moeten elkaar zelfs in het geheim ontmoeten. Na vijf ondraaglijke jaren bereiden ze een romantische ontsnapping voor. Zij vinden werk als vuurtorenwachters: eindelijk kunnen ze weer samenwonen. Virna Lisi, mooi als altijd, en Serrault zijn een heerlijk stel. Het scenario is van de regisseur, Raffaele Festa Campanile en Cristina Comenchini naar een roman van Paquale Festa Campanile. Het camerawerk is van Armando Carpi.

La Storia

1986 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1986. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Claudia Cardinale, Lambert Wilson, Francisco Rabal, Andrea Spada en Antonio Degli Schiavi.

Deze film volgt de gelijknamige roman van Elsa Morante trouw. Het verhaal speelt in de jaren 1941-'47 en toont de naweeën van de oorlog, gezien door de ogen van een jongetje en zijn moeder die door een jonge Duitse soldaat wordt verkracht. Zij heeft al een vijftienjarige zoon en geeft met tegenzin haar jongste kind ter adoptie. Na de oorlog wordt haar oudste zoon zwarthandelaar, wat hij met de dood bekoopt. Al gauw treedt zijn broertje in zijn voetsporen. Cardinale's beste rol in een prima film. Engelse titel: HISTORY.

L'homme blessé

1983 | Drama

Frankrijk 1983. Drama van Patrice Chéreau. Met o.a. Jean-Hugues Anglade, Vittorio Mezzogiorno, Roland Bartin, Lisa Kreuzer en Armin Müller-Stahl.

Een homoseksuele adolescent leert op een provinciale stations-w.c. een man kennen, die hem aanzet tot prostitutie en diefstal zonder zijn liefde daadwerkelijk te beantwoorden. De realisatie van zijn geobsedeerde 'amour fou' blijkt alleen mogelijk in de dood. Deze derde film van de befaamde theaterregisseur is opmerkelijk gefotografeerd - door Renato Berta - geacteerd en geënsceneerd. De passie is overtuigend in een reeks van kleine, onnadrukkelijke details met een minimum aan dialoog. De film is misschien wat te uitsluitend in mineur. De Italiaan Mezzogiorno kreeg op de geluidsband de stem van Gérard Depardieu. Scenario van Hervé Guibert en Patrice Chéreau. Camerawerk van Renato Berta.

Voltati Eugenio

1981 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1981. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Saverio Marconi, Dalila Di Lazzaro, Francesco Bonelli, Bernard Blier en Carole André.

Eugenio (Bonelli), het tien-jarige zoontje van gescheiden ouders Giancarlo (Marconi) en Fernanda (Di Lazzaro), die elkaar tijdens de mei-revolutie van 1968 hebben leren kennen, woont bij zijn grootouders buiten Rome. Hij wordt door zijn vader aan een kennis (Perlini) toevertrouwd die hem belooft naar zijn grootouders te brengen, maar Eugenio loopt weg. Dit portret van een generatie - Giancarlo en Fernanda die beseffen dat zij nooit voor Eugenio hebben gezorgd en de consequenties van hun daden pas te laat beseffen en verantwoordelijkheid voor hun kind nauwelijks aan kunnnen - wordt zonder vals sentiment en reactionaire kritiek getekend. Kinderregie is bij Comencini altijd opmerkelijk hoewel deze aangrijpende en film geen simpele oplossingen aanreikt en teruggraaft in Comecini's eigen verleden. Het scenario is van Massimo Patrizi en regisseur Comencini. Het camerawerk is van Carlo Carlini. Mono.

Piso pisello

1981 | Familiefilm

Italië 1981. Familiefilm van Peter Del Monte. Met o.a. Luco Porro, Fabio Peraboni, Valeria d' Obici, Alessandro Haber en Leopoldo Trieste.

Een dertien-jarige maakt bijna ongemerkt de Amerikaanse logée van zijn ouders zwanger en eist de verantwoordelijkheid voor zijn vaderschap op, terwijl zijn omgeving niet weet hoe deze situatie te behandelen. De film als charmerende fantasie rond de belevenissen van de prille vader en zijn zoon verliest geleidelijk aan inventiviteit, valt dan in herhalingen en legt de vertedering er wel erg dik op. De spontane kinderregie en het kansrijke gegeven verdienden een beter uitgewerkt scenario.

Cercasi Gesù

1981 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1981. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Beppe Grillo, Maria Schneider, Fernando Rey, Alexandra Stewart en Meme Perlini.

Een priester zoekt voor de geïllustreerde uitgave van het Nieuwe Testament iemand die als Christus kan poseren. De simpele kandidaat gaat in zijn eigen rol geloven en predikt de boodschap van liefde in deze chaotische maatschappij, verricht zelfs mogelijk een wonder vóór priesters hem in een inrichting laten opsluiten. Dit op Dostojewski's De idioot geïnspireerde scenario combineert een pleidooi voor naastenliefde met absurde satire waarbij kerkbureaucratie het met name moet ontgelden. De tv-komiek Grillo is een ontdekking als pure anti-held, maar de lusteloosheid van Schneider als terroriste wier bekering haar noodlottig wordt verknoeit de zwarte ironie van haar scènes.

L'ingorgo

1979 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Spanje 1979. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Alberto Sordi, Annie Girardot, Fernando Rey, Patrick Dewaere en Ángela Molina.

Op de autobaan tussen het vliegveld en Rome ontstaat een verkeersopstopping waar na 24 uur - bij het einde van de film - nog steeds geen voortgang in is gekomen. Deze zeer bittere satire laat de 'bewoners' van de verschillende auto's zien als representanten van een gestagneerde maatschappij in al haar lagen. De internationale co-productie noodzaakte de aanwezigheid van een reeks sterren, maar de portretten van door onbekende of amateur-acteurs gespeelde passagiers zijn minstens zo belangrijk, in alle varianten tussen grimmige humor en regelrechte tragedie. Ook qua organisatorische vormgeving van de apocalyps bijna een meesterwerk.

Salon Kitty

1975 | Drama, Oorlogsfilm, Erotiek

Italië 1975. Drama van Tinto Brass. Met o.a. Helmut Berger, Ingrid Thulin, Theresa Ann Savoy, Bekim Fehmiu en John Ireland.

Een Untergruppenführer vervangt hoeren in een Berlijns bordeel door fanatieke nazi-meisjes en brengt in alle kamers afluisterapparatuur aan om mogelijke oppositie bij hooggeplaatste cliënten te kunnen opsporen. Hij zelf zal uiteindelijk in de val worden gelokt door een wraakzuchtig hoertje en de madam van het bordeel. Het historisch gegeven dient als alibi voor ongegeneerd plagiaat van een reeks andere succesfilms over de nazi-periode en uitvoerige etalering van sadistische en seksuele rariteiten. De medewerking van kwaliteitsacteurs wekt verbazing, hoewel Brass vervolgens nog vele stappen verder zou gaan met CALIGULA.

La Prima volta sull'erba

1975 | Drama

Italië 1975. Drama van Gian Luigi Calderone. Met o.a. Anne Heywood, Mark Lester, Claudio Cassinelli, Monica Guerritore en Bruno Zanin.

Een Franse weduwe met opgroeiende dochter ontmoet tijdens een vakantie in Tirol een oude bekende, een Weense professor met een zoon in tienerleeftijd. De jongeren verzetten zich tegen de pogingen van hun ruimdenkende ouders om hen te koppelen, maar na de zelfmoord van een gefrustreerde leeftijdgenoot komen ze op eigen initiatief tot elkaar. Net als in APPASSIONATA weet Calderone een scenario nog net voor potsierlijkheid te behoeden met een anno 1910 gesitueerde film, maar kind-acteur Lester is opgegroeid tot een houterige puber en het voorkomen en gedrag van Cassinelli als zijn vader doet twijfelen aan het waarnemingsvermogen van Heywood die een affaire met hem begint. Guerritore is overtuigend en aandoenlijk als het meisje.

La chair de l'orchidée

1974 | Drama, Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1974. Drama van Patrice Chéreau. Met o.a. Charlotte Rampling, Edwige Feuillère, Simone Signoret, Hans Christian Blech en François Simon.

Een miljonairsdochter is vanwege de erfenis door haar familie krankzinnig verklaard. Ze ontsnapt uit de inrichting en gaat mee met een gangster die wordt opgejaagd door twee killers. De misdaadroman van James Hadley Chase werd in een bewerking van toneelvernieuwer Chéreau een nachtmerrieachtig noodlotsdrama in onheilspellende barokke decors, waarbinnen ontwortelde personages evolueren die vaak huns ondanks tot gruweldaden komen. Opmerkelijke rolbezetting.

Senza famiglia, nullatenenti cercano affetto

1972 | Komedie

Italië 1972. Komedie van Vittorio Gassman. Met o.a. Vittorio Gassman, Paolo Villaggio, Rossana di Lorenzo, Isa Bellini en Corrado Gaipa.

Een goedmoedige jongeman die in een weeshuis is opgegroeid gaat naar Rome om zijn moeder te zoeken en wordt op zijn speurtocht begeleid door een agressieve goochelaar, die net zo min als zijn protégé opgewassen blijkt tegen de bureaucratie en harteloosheid van de moderne samenleving. De wees zal zich toch in het systeem integreren, terwijl de goochelaar alleen en op eigen wijze doorgaat. Dit debuut als zelfstandig regisseur van Gassman - zeer vrij naar Alleen op de wereld - wisselt harde satire, kluchteffecten en lyrische momenten bekwaam af, met een tegen het einde inzakkend tempo. Als regisseur weet hij de gewoonlijk plompe komiek Villaggio tot subtiel acteren te brengen maar zijn eigen spel als de goochelaar had wat meer zelfkritiek mogen hebben.

Le Avventure di Pinocchio

1972 | Familiefilm, Avonturenfilm

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1972. Familiefilm van Luigi Comencini. Met o.a. Andrea Balestri, Nino Manfredi, Gina Lollobrigida, Vittorio De Sica en Mario Adorf.

De marionet van een houtbewerker wordt door een fee omgetoverd tot een jongetje dat door zijn ondernemingsdrang in allerlei avonturen belandt (waarvoor hij geregeld wordt bestraft met het weer veranderen in een houten pop) alvorens definitief met zijn vader herenigd te worden. Dit uiterst vindingrijke en stijlvolle filmversie van Carlo Collodi's sprookje - samengesteld uit een langere tv-serie - wordt qua strekking door Comencini omgedraaid tot een pleidooi tegen de repressieve opvoeding die de vitaliteit kortwiekt, waardoor Lollobrigida's pedagogische fee de ergste 'schurk' van het geheel wordt. Het scenario is van Comencini en Suso Cecchi d'Amico. Het camerawerk is van Armado Nannuzzi.

Il Generale dorme in piedi

1972 | Komedie

Italië 1972. Komedie van Francesco Massaro. Met o.a. Ugo Tognazzi, Mariangela Melato, Mario Scaccia, Georges Wilson en Franco Fabrizi.

Een kolonel dankt zijn militaire carrière aan een in de doofpot gestopt schandaal tijdens WO II en aan administratieve vergissingen. Hardop dromend wil hij nog wel eens pijnlijke bekentenissen doen, waartegen hij zich veilig stelt door staande te slapen. Inmiddels verwacht hij zijn promotie tot generaal. Satire steunt al te zeer op de tekst - memoires die de hoofdpersoon schrijft - om echt effectief te zijn, maar Tognazzi's zoveelste opportunistenrol blijft een genot om naar te kijken.

Splendori e miserie di Madame Royale

1970 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1970. Misdaad van Vittorio Caprioli. Met o.a. Ugo Tognazzi, Maurice Ronet, Jenny Tamburi, Vittorio Caprioli en Maurizio Bonuglia.

De homoseksuele bourgeois in Rome komt wekelijks in travestie bij elkaar als beroemde Franse courtisanes. De geheimzinnige moord op één van hen brengt de gastheer in contact met een politiecommissaris, die hem met morbide vasthoudendheid psychologisch terroriseert tot hij zich onmogelijk heeft gemaakt zowel in het burgerbestaan als bij zijn vrienden. De eenzaamheid maakt hen ook een willoze prooi voor de moordenaar. Hoewel de film al te zeer alleen de zieligheid van homo's benadrukt, vermijdt hij kluchtige karikaturen. Het kat en muis spel tussen Ronet en Tognazzi boeit meer dan de context.

La Vacanza

1970 | Drama

Italië 1970. Drama van Tinto Brass. Met o.a. Vanessa Redgrave, Franco Nero, Leopoldo Trieste, Corin Redgrave en Osidiri Pevarello.

Een boerenmeisje dreigt na haar verblijf in psychiatrische inrichting te worden uitgehuwelijkt, ontmoet bij haar vlucht een arbeider en raakt betrokken bij de bezetting van een fabriek. De geliefde wordt gedood en zij gaat definitief terug naar de inrichting. Een potsierlijke film die modieus, maar onhandig inhaakt op politieke actualiteiten. Het hysterisch spel van Redgrave moet gezien worden om geloofd te kunnen worden.

Equinozio

1970 | Sciencefiction, Mysterie

Italië 1970. Sciencefiction van Maurizio Ponzi. Met o.a. Claudine Auger, Paolo Pitagora, Delia Boccardo, Olimpia Carlisi en Lea Padovani.

Een aantal mannen wordt bezeten door de vreemde aandrang om te vertrekken naar een kennelijk niet-bestaand oord en ze worden door de autoriteiten in psychiatrische inrichtingen opgesloten. Een arts vergezelt een jonge pati[KA3]ent naar het kasteel, waar zich tijdens WO I een liefdestragedie afspeelde, en ontdekt dat deze de re[KA3]incarnatie is van de toenmalige kasteelheer. Deze film van een ex-criticus is een experimentje over de aard van fictie (en fictie-film), dat zich aangenaam geïntegreerd laat aanzien dank zij de elegante fotografie en de fraaie en goede actrices, maar is uiteindelijk weinig meer dan een zeepbel.

Infanzia, vocazione e prime esperienze di Giacomo Casanova, Veneziano

1969 | Drama, Komedie, Historische film, Romantiek

Italië 1969. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Leonard Whiting, Senta Berger, Maria Grazia Buccella, Lionel Stander en Claudio de Kunert.

De zoon van een Venetiaanse actrice is door zijn opvoeders voorbestemd tot het priesterschap, maar wordt als achttien-jarige seminarist het onderwerp van vrouwelijke verliefdheden en ziet zowel van zijn oneigenlijke roeping af als van een mogelijk huwelijk en kiest voor een carrière als levensgenieter. Een schilderachtig zeer fraaie en stijlvolle illustratie van de eerste delen van Casanova's mémoires laat het kind en de jongeling tot ontwikkeling komen tussen schrijnende sociale tegenstellingen en allerlei vormen van dubbele moraal die hem tot een cynische egoïst zullen maken. De historische kroniek is aanleiding voor nog altijd zinnige en scherpe kritiek op de opvoeding. Scenario van Suso Cecchi D'Amico naar de roman van Giacomo Casanova. Camerawerk van Aiace Parolin.

Italian secret service

1968 | Komedie

Italië 1968. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Nino Manfredi, Françoise Prévost, Clive Revill, Gastone Moschin en Giorgia Moll.

Een oud-verzetsstrijder krijgt opdracht om een neo-nazi te liquideren, maar schakelt door gebrek aan koelbloedigheid nog vier anderen in. Hun slachtoffer blijkt in werkelijkheid een Amerikaan die de formule van coca cola aan Rusland wil verkopen. Deze film, uit de periode dat Comencini om te kunnen werken moest inhaken op bioscoopmodes, is nog altijd aardiger dan de meeste spionageparodieën, vooral dankzij dynamische beginscènes en de komische rol van Manfredi.

Incompreso

1967 | Drama

Italië 1967. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Anthony Quayle, Stefano Colagrande, Simone Giannozzi, Graziella Granata en Giorgia Moll.

Als Andrea van het overlijden van zijn moeder hoort, toont hij geen enkele emotie. Zijn vader richt zich daarom op Milo, de jongere zoon. Maar in Andrea broeit het, hij is deels verdrietig en deels woedend. Verdrietig om het verlies van zijn moeder, om de mislukte relatie met zijn vader en om zijn gecompliceerde relatie met zijn broer.

Vie privée

1962 | Drama, Biografie

Frankrijk​/​​Italië 1962. Drama van Louis Malle. Met o.a. Brigitte Bardot, Marcello Mastroianni, Dirk Sanders, Gregor von Rezzori en Eléonore Hirt.

Onthullende, sterk biografische film over het fenomeen Brigitte Bardot. In het interviewboek 'Malle on Malle' van Philip French noemt de regisseur zijn film Vie privée een van de twee 'ongelukjes' in zijn filmografie (de andere is de Amerikaanse komedie Crackers). Malle was gewaarschuwd voor de wispelturige Bardot en ze bleek tijdens de opnames inderdaad vol sterallures. Tegenspeler Marcello Mastroianni probeerde een week voor de opnames vergeefs onder zijn contract uit te komen. Het beste deel van de film, gesitueerd in het Italiaanse Spoleto, werd grotendeels geïmproviseerd. In haar autobiografie 'Initialen B.B.', klaagt Bardot dat Vie privée een leven, 'een aaneenschakeling van schandalen', oprakelde dat ze juist achter zich wilde laten.

Zazie dans le métro

1960 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1960. Komedie van Louis Malle. Met o.a. Catherine Demongeot, Philippe Noiret, Hubert Deschamps, Carla Marlier en Annie Fratellini.

Speelse komedie over een bijdehand negenjarig meisje uit de provincie (Demongeot) dat vastbesloten is de metro te bezoeken tijdens haar logeerpartij bij haar oom in Parijs. Eenmaal in de lichtstad weet ze te ontsnappen en, terwijl de halve stad achter haar aanzit, beleeft ze de meest hilarische avonturen met Parijs anno jaren vijftig als onweerstaanbare apenkooi. Gedateerd en naïef maar nog steeds zeer vermakelijk dankzij de typische woordgrappen van Raymond Queneau - de schrijver van het bronboek - en de razend rappe enscenering van cineast Louis Malle op locatie in Parijs.