Ralph Rosenblum (1925-1995): regie en montage.
Er zijn 9 films gevonden.

Stuck on You!

1982 | Fantasy, Komedie

Verenigde Staten 1982. Fantasy van Michael Herz, Samuel Weill, Lloyd Kaufman en Michael Berz. Met o.a. Irwin Corey, Virginia Penta, Mark Mikulski, Albert Pia en Norma Pratt.

Een hysterische sketchfilm met als leidraad een engel die z`n vleugels heeft verloren en de hemel niet meer binnen mag alvorens op aarde een aantal Goede Daden te stellen. Tien mensen schreven mee aan het scenario en twee regisseurs waren nodig om welgeteld vier (4) geslaagde grappen in beeld te krijgen. De honderd andere horen thuis in een riool.

Summer Solstice

1981 | Drama

Verenigde Staten 1981. Drama van Ralph Rosenblum. Met o.a. Henry Fonda, Myrna Loy, Stephen Collins, Lindsay Crouse en Marcus Smythe.

Joshua en Margaret Turner kennen elkaar nu vijftig jaar. Ze kijken terug op die periode. Collins en Crouse spelen de rollen van de jonge Joshua en Margaret. Het was de laatste rol die Fonda zou spelen. De uitzending van deze tv-film was op 30 december 1981, en in augustus '82 stierf één van Hollywoods grootste acteurs. Dat bewees hij ook in deze film.

Interiors

1978 | Drama

Verenigde Staten 1978. Drama van Woody Allen. Met o.a. Kristin Griffith, Mary Beth Hurt, Diane Keaton, Geraldine Page en E.G. Marshall.

Drie welgestelde en creatieve New Yorkse zussen krijgen het zwaar te verduren nadat hun fijnbesnaarde moeder door vader wordt verlaten voor een volkse vrouw. Mary Beth Hurt ontroert in de rol van de dochter die het meest wordt geraakt door het pathetische verval van haar moeder (Geraldine Page). Regisseur en scenarist Woody Allen (1935, New York) bracht de cerebrale materie met een zuigende urgentie, conform de Ingmar Bergman-filmtaal die hij eerder ridiculiseerde in bijvoorbeeld Love and Death (1975). De kritieken waren terecht lovend, variërend van 'majestueus' tot 'verbluffend'. Een taai en somber werk met verluchting in de marges.

Annie Hall

1977 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1977. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Diane Keaton, Tony Roberts, Paul Simon en Shelley Duvall.

Deze met vier Oscars bekroonde tragikomedie van Woody Allen, over de onmogelijke relatie tussen komiek Alvy Singer (Allen) en zijn vriendin Annie Hall (Keaton), is een intieme karakterstudie van twee neurotische mensen. Ondanks de eigenaardige karaktertrekken van beide personages, slaagt Allen er dankzij scherpe dialogen en observaties in de kijker mee te slepen in hun licht absurdistische wereld. Allen maakt enkele opvallende stilistische keuzes, doorbreekt veelvuldig de vierde wand, last doodleuk een animatiesequentie in en laat voorbijgangers commentaar geven. Intelligent en grappig.

Love and Death

1975 | Komedie

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1975. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Diane Keaton, Olga Georges-Picot, Féodor Atkine en Lloyd Battista.

Na een mislukte aanslag op Napoleon wordt de vredelievende Boris (Allen) als zondebok opgesloten. Wachtend op zijn executie kijkt hij terug op zijn leven en op de gebeurtenissen die hem in deze situatie brachten: zijn onbeantwoorde liefde voor zijn nichtje (Keaton), zijn inlijving in het leger, wat voor een overtuigde pacifist niet gemakkelijk was en zijn ongewilde en onbewuste heldendaden in de strijd tegen de Franse agressors. Dat alles doorspekt met Allens humoristische filosofische bespiegelingen. Soms flauw, toch leuk.

Something for Everyone

1970 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1970. Komedie van Harold Prince. Met o.a. Michael York, Angela Lansbury, Anthony Higgins, Heidelinde Weis en Eva Maria Meineke.

Een erge sombere komedie over een amorele, biseksuele jongeman die ten eigen bate bedienden en familie van de verarmde gravin Lansbury manipuleert. Een intrigerend, maar nodeloos uitgesponnen verhaal. De eerste film van Broadwayregisseur Prince, op locatie verfilmd in Beieren.

Goodbye Columbus

1969 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1969. Drama van Larry Peerce. Met o.a. Richard Benjamin, Ali MacGraw, Jack Klugman, Nan Martin en Michael Meyers.

Benjamin, een eenvoudige bibliothecaris, ontmoet McGraw, de verwende dochter van een jood, die door hard werken rijk is geworden. Ze kunnen best met elkaar opschieten. De ouders van het meisje zien echter niet veel in de jongen. McGraw kan een betere partij krijgen dan deze jongen uit een lagere sociale klasse. Scherpe satire op de houding van de nieuwe rijken uit het joodse milieu, met scherpe dialogen, maar toch iets te kunstmatig om echt realistisch te zijn. De speelsheid en de tederheid waarmee de liefdesrelatie bekeken wordt maken echter veel goed. De acteurs gaan goed op in hun spel. De ironie uit de roman van Philip Roth die aan de basis ligt, wordt door Arnold Schulman afgezwakt. Gerald Hirschfeld stond achter de camera.

The Producers

1968 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1968. Komedie van Mel Brooks. Met o.a. Zero Mostel, Gene Wilder, Dick Shawn, Kenneth Mars en Lee Meredith.

Brooks (geboren in 1926 als Melvin Kaminsky) debuteerde in 1968 (hij was toen al 42) met de komedie The Producers. Over een tweederangs Broadway-producer (Mostel) en een brave accountant (Wilder) die hun investeerders willen oplichten door een gegarandeerde flop te produceren. Na enig zoeken wordt een veelbelovend script gevonden: Springtime for Hitler, geschreven door nazi-sympathisant Franz Leibkind ('Hitler... dat was nog eens een schilder. Hij schilderde een heel appartement in één dag. Twee lagen!'). Dat The Producers niet altijd even geslaagd is, spreekt voor zich. Waar gehakt wordt vallen spaanders, en Brooks sloeg in deze film werkelijk als een dolleman om zich heen.

The Night They Raided Minsky's

1968 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1968. Komedie van William Friedkin. Met o.a. Jason Robards, Britt Ekland, Norman Wisdom, Forrest Tucker en Harry Andrews.

Smaakvol kostuumstuk over een Quakermeisje dat naar New York reist en daar in contact komt met variétékomiek Robards. Veel aardige scènes op de planken en achter de coulissen. Het overlijden van Lahr tijdens de opnamen is de reden van zijn abrupt eindigende rol in de film. Arnold Schulman, Sidney Michaels, en Norman Lear bewerkten een boek van Rowland Barber tot scenario. Camerawerk van Andrew Laszlo.