Søren B. Ebbe: montage.
Er zijn 6 films gevonden.

Steppeulven

2014 | Drama

Denemarken 2014. Drama van Ole Christian Madsen. Met o.a. Joachim Fjelstrup, Thure Lindhardt, Ola Rapace, Julia Ragnarsson en Anette Støvelbæck.

Alles en geen grammetje minder voor de liefde, besluit de Deense beat poet Eik Skaløe. Die liefde heet Iben, is een hippievogelvrije vredesactiviste en zal hem naar zijn ondergang leiden. Madsens van recalcitrante levenslust bruisende generatieportret begint in 1962 en voert in een wilde slinger van Europa via Noord-Afrika uiteindelijk naar Nepal. De charismatische dope-dichter Skaløe was zanger van Steppeulvene ('Steppenwolven', naar de Hesse-roman), de band die met hun enige, in het Deens gezongen folkrockalbum Hip uit 1967 legendarisch werd. De Engelse filmtitel verwijst naar een hitnummer van de elpee.

The Human Scale

2012 | Documentaire

Denemarken​/​​Bangladesh​/​​China​/​​Nieuw-Zeeland​/​​Verenigde Staten 2012. Documentaire van Andreas Dalsgaard.

Documentaire van Andreas Dalsgaard over feit dat in 2050 bijna 80% van de wereldbevolking in steden zal leven.

SuperClásico

2011 | Komedie

Denemarken 2011. Komedie van Ole Christian Madsen. Met o.a. Ole Christian Madsen, Paprika Steen, Anders W. Berthelsen, Sebastián Estevanez en Miguel Dedovich.

De Superclásico is een belangrijke voetbalwedstrijd tussen twee rivaliserende Argentijnse clubs. Om te kunnen genieten van deze Deense Oscarinzending is echter geen voetballiefde nodig; de sport dient slechts als decor. Een introverte Deense wijnverkoper reist zijn vrouw achterna, die in Argentinië een relatie is begonnen met een flamboyante stervoetballer, in de hoop haar voor zich terug te winnen. De resulterende culture clash levert onderkoelde, licht surreële humor op, die deze nogal zwalkende relatiekomedie voortdurend amusant houdt.

Flammen & Citronen

2008 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Denemarken​/​​Tsjechië​/​​Duitsland 2008. Drama van Ole Christian Madsen. Met o.a. Thure Lindhardt, Mads Mikkelsen, Stine Stengade en Peter Mygind.

Tijdens WO II werken twee verzetsmensen efficiënt samen bij het doden van Duitsers en collaborateurs. Dat gaat de roodharige Flammen (Lindhardt) emotioneel beter af dan de serieuzere, nerveuzere Citronen (Mikkelsen). In het festivalcircuit goed ontvangen historisch drama met film noir-trekken werd gebaseerd op twee in eigen land gekoesterde verzetshelden. Met een budget van ruim tien miljoen dollar was dit de duurste Deense filmproductie ooit. De film ziet er dan ook prima verzorgd uit en heeft twee uitstekende hoofdrolspelers. In Denemarken een hit.

We Shall Overcome

2006 | Jeugdfilm, Familiefilm, Drama

Denemarken 2006. Jeugdfilm van Niels Arden Oplev. Met o.a. Janus Dissing Rathke, Sarah Juel Werner, Anders W. Berthelsen, Jens Jørn Spottag en Anne-Grethe Bjarup Riis.

Heftige, volwassen kinderfilm over een 13-jarige jongen die aan het einde van de jaren zestig, geïnspireerd door de toespraken van Martin Luther King en een jonge, vrijgevochten leraar met lang haar, in opstand komt tegen de tirannieke en conservatieve hoofdonderwijzer. Dat dreigt zijn moeder haar baan te kosten, en vader belandt in het gesticht. Drømmen (Dromen) zoals de Deense titel luidt, een verwijzing naar Kings toespraak, werd in 2006 op het kinderfilmfestival van Berlijn bekroond met de Glazen Beer en kreeg later dat jaar de juryprijs op Cinekid.

Kira's Reason: A Love Story

2001 | Drama

Denemarken 2001. Drama van Ole Christian Madsen. Met o.a. Stine Stengade, Lars Mikkelsen, Camilla Bendix, Sven Wollter en Lotte Bergström.

Eenentwintigste Dogma 95 film. Wanneer Kira, in de dertig, getrouwd en moeder van twee kleine kinderen, na een langdurig verblijf in een psychiatrische inrichting thuiskomt, zien we meteen dat ze nog niet helemaal in orde is. Even later rent ze weg van haar welkomsfuifje en gedraagt ze zich, in een van de pijnlijkste scènes uit de film, onmogelijk in een openbaar zwembad. Regisseur Madsen volgt in de inmiddels bekende Dogma-stijl (losse cameravoering, natuurlijk licht) het gevecht dat Kira en echtgenoot Mads met zichzelf en elkaar leveren om een zo normaal mogelijk leven te leiden. Vanzelfsprekend doet dit intieme drama denken aan John Cassavetes' klassieke, thematisch vergelijkbare A Woman Under the Influence (1974). De Amerikaanse independent film pionier stond destijds beduidend steviger in zijn schoenen, maar Madsen levert met zijn derde film evengoed een verontrustend, mooi geacteerd verhaal af. Overigens valt er over het einde nog stevig na te praten: komt het nu goed met Kira of niet?