Nico Muhly: muziek.
Er zijn 7 films en 1 serie gevonden.

Pachinko

2022 | Drama

Verenigde Staten​/​​Zuid-Korea​/​​Canada 2022. Drama van Soo Hugh. Met o.a. Minha Kim, Lee Min-Ho, Yuh-Jung Youn, Soji Arai en Jin Ha.

Voortreffelijk historisch epos over meerdere generaties van één Koreaanse familie, die over een periode van tachtig jaar voortdurend te maken krijgt met discriminatie en uitsluiting. Het verhaal wordt vooral verteld vanuit het perspectief van de Koreaanse Sunja, die we op meerdere leeftijden volgen (onder meer als oudere vrouw, gespeeld door de voortreffelijke Oscarwinnaar Youn Yuh-jung uit Minari). Haar familie wordt tussen 1910 en 1945 slachtoffer van de Japanse bezetting, en de gevolgen blijven nog decennialang dooretteren. Het resulteert in een sterke emotionele vertelling, die nog eens extra wordt versterkt door een verbluffende visuele stijl. Let vooral ook op de heerlijk wervelende openingssequentie, waarin we de hele cast zien dansen in een pachinkopaleis.

Worth

2020 | Drama, Biografie, Historische film

Verenigde Staten 2020. Drama van Sara Colangelo. Met o.a. Stanley Tucci, Tate Donovan en Amy Ryan.

Hoeveel geld is een mensenleven waard? Dat mag advocaat Kenneth Feinberg (Keaton) voor de Amerikaanse overheid gaan uitzoeken na 9/11, als er een compensatiefonds moet komen voor de nabestaanden van de slachtoffers. Wanneer blijkt dat Feinberg en zijn team er dubieuze rekenmethoden op nahouden, roept een strijdbare weduwnaar (Tucci) de andere nabestaanden op in opstand te komen. Dit op feiten beruste drama snijdt een boeiend thema aan en heeft uitstekende hoofdrolspelers, maar is inhoudelijk wat simpel uitgewerkt, als een typisch Hollywoodverhaal over een starre man die een empathielesje krijgt.

How to Talk to Girls at Parties

2017 | Komedie

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 2017. Komedie van John Cameron Mitchell. Met o.a. Elle Fanning, Alex Sharp, Nicole Kidman, Ruth Wilson en Matt Lucas.

Hoeveel geld is een mensenleven waard? Dat mag advocaat Kenneth Feinberg (Keaton) voor de Amerikaanse overheid gaan uitzoeken na 9/11, als er een compensatiefonds moet komen voor de nabestaanden van de slachtoffers. Wanneer blijkt dat Feinberg en zijn team er dubieuze rekenmethoden op nahouden, roept een strijdbare weduwnaar (Tucci) de andere nabestaanden op in opstand te komen. Dit op feiten beruste drama snijdt een boeiend thema aan en heeft uitstekende hoofdrolspelers, maar is inhoudelijk wat simpel uitgewerkt, als een typisch Hollywoodverhaal over een starre man die een empathielesje krijgt.

Kill Your Darlings

2013 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 2013. Biografie van John Krokidas. Met o.a. Daniel Radcliffe, Dane DeHaan, Michael C. Hall, Jack Huston en Ben Foster.

Ambitieus en over het geheel sprankelend debuut van regisseur Krokidas (1973), waarin een minder bekende periode uit de levens van Jack Kerouac, William S. Burroughs en Allen Ginsberg, de oprichters van de Beat Generation, wordt belicht: toen ze elkaar begin jaren veertig in New York leerden kennen. De film zoomt in op Beat-dichter Ginsberg (een onbevreesde Daniel Radcliffe), die op de universiteit van Columbia verliefd wordt op medestudent Lucien Carr (DeHaan, ideaal gecast als mysterieuze muze). Carr zal hem binnenleiden in een wereld vol jazz, drugs en vrije... verzen.

Margaret

2011 | Drama

Verenigde Staten 2011. Drama van Kenneth Lonergan. Met o.a. Anna Paquin, Mark Ruffalo, Matt Damon, Jean Reno en J. Smith-Cameron.

Een tienermeisje (Paquin) is getuige van een busongeluk, en realiseert zich later dat 'ongeluk' misschien niet het juiste woord is. Fascinerend drama met goede acteurs: Ruffalo als de buschauffeur, Damon als een wiskundeleraar met wie ze flirt. De montagefase van de film verliep dramatisch, met rechtszaken tussen regisseur Lonergan (You Can Count on Me) en studio Fox Searchlight, en de ingeroepen hulp van Martin Scorsese's vaste editor, Thelma Schoonmaker. Uiteindelijk werd de film, na zes jaar eindelijk uitgebracht, vooral onder critici enthousiast ontvangen.

Limitless

2011 | Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 2011. Thriller van Neil Burger. Met o.a. Bradley Cooper, Abbie Cornish, Robert De Niro, Andrew Howard en Anna Friel.

Wanneer klungelende aspirant-schrijver Eddie Morra de designerdrug NZT neemt, verandert zijn miserabele leventje op slag: de obscure chemische substantie rekt zijn breinfuncties op tot in het absurde. Het powerpeppilletje blijft bepaald niet zonder terugslag in deze enerverende en ook amusante thriller. Toonde regisseur Burger al in het fraaie The Illusionist zijn gevoel voor drama en stijl, hier pakt hij opnieuw uit - en voert ook eventjes het tempo op. De manische hoofdrol van Alleman-op-superdoping past Cooper als een handschoen. Naar The Dark Fields van Alan Glynn.

The Reader

2008 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten​/​​Duitsland 2008. Drama van Stephen Daldry. Met o.a. Ralph Fiennes, Kate Winslet, Lena Olin, David Kross en Bruno Ganz.

Eind jaren vijftig krijgt de vijftienjarige Michael Berg (Kross) een relatie met tramconductrice Hanna Schmitz (Winslet). Ze slapen met elkaar, hij leest haar voor uit de klassieke literatuur. Maar plotseling is ze verdwenen. Jaren later ziet hij haar weer, ze is verdachte in een strafproces tegen vrouwelijke kampbewaarders. Nog later, Berg is inmiddels volwassen (en wordt dan gespeeld door Fiennes) worstelt hij nog steeds met zijn gevoelens voor die vrouw met haar verleden. Vooral Winslet is sterk in The Reader, ze kreeg dan ook een Oscar voor haar rol. Naar Bernhard Schlinks bestseller Der Vorleser.

Joshua

2007 | Thriller

Verenigde Staten 2007. Thriller van George Ratliff. Met o.a. Sam Rockwell, Vera Farmiga en Jacob Kogan.

Een welgesteld, ietwat kinderachtig stel in Manhattan wordt geterroriseerd door hun vroegvolwassen negenjarige zoon Joshua na de geboorte van zijn zusje. Zo ontwikkelt zich een beklemmend eng werk over een ziek jongetje en zijn ernstig oververmoeide ouders. Of, zoals een personage in Jean-Luc Godards Week-end (1967) het treffend zei: 'De horreur van de bourgeoisie kan alleen worden bedwongen met meer horreur.' Verrassend wordt het helaas nergens, en storend is de gemakzuchtige titel. Want wie zou zich The Shining herinneren, als Kubrick de klassieker Danny had genoemd, naar de enge redrum-kleuter?