André Delvaux: regie, cast en scenario.
Er zijn 15 films gevonden.

Portrait de groupe en l'absence du ministre

1998 | Documentaire

België​/​​Frankrijk 1998. Documentaire van Marie Mandy. Met o.a. Chantal Akerman, Vincent Bal, Alain Berliner, Philippe Blasband en Jan Bucquoy.

Sur la terre comme au ciel

1992 | Drama, Fantasy

Frankrijk​/​​België​/​​Nederland​/​​Spanje 1992. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Carmen Maura, Didier Bezace, Samuel Mussen, Jean-Pierre Cassel en André Delvaux.

Spaanse muze van regisseur Almodovar, Maura, speelt de rol van een vrouw op het hoogtepunt van haar briljante loopbaan als tv-journaliste. Haar onverhoopte maar niet onverwachte zwangerschap wordt voor haar een nachtmerrie omdat zij bezeten wordt door de overtuiging dat foetussen soms zelf beslissen om niet geboren te worden en liever doodgaan. Filosofisch relaas verpakt in weinig overtuigend sociaal engagement. Het scenario, van Hänsel zelf en van Paul Le, is duidelijk beïnvloed door Le contrat naturel van de filosoof Michel Serres.

Janssen en Janssens draaien een film

1990 | Documentaire

België 1990. Documentaire van Luc Pien en Robbe De Hert. Met o.a. Hugo Claus, Frans Buyens, Jan Verheyen, Joz. van Liempt en Matthijs van Heyningen.

Op zijn gekende, eigenzinnige, wat chaotische manier, soms charmerend, soms irriterend, vertelt De Hert via anekdotes, faits-divers, interviews, filmfragmenten, lanceerfilmpjes en andere weetjes over vijfentwintig jaar Vlaamse filmbedrijvigheid. Af en toe speels en luchtig met wat onthullingsjournalistiek. Vooral het eerste, oudste deel is interessant voor ingewijden. Wat later wordt verteld en getoond is niet zo origineel. Gaat beslist de filmgeschiedenis in als boeiend referentiepunt.

L'oevre au noir

1988 | Drama

Frankrijk​/​​België 1988. Drama van André Delvaux. Met o.a. Gian Maria Volonté, Sami Frey, Anna Karina, Philippe Léotard en Marie-France Pisier.

Vlaanderen, zestiende eeuw, Spaanse heerschappij. Na dertig jaar omzwervingen door Europa keert Zénon Ligre, alchemist-chirurgijn en humanist-filosoof, terug naar zijn geboorteplaats Brugge. Onder een schuilnaam, want vanwege zijn ketterse geschriften staat hij op de dodenlijst van de Inquisitie. Wat rest Zénon nog? Delvaux nam de onmogelijke taak op zich om het literaire meesterwerk van Marguerite Yourcenar naar cinema te transporteren. Weliswaar ontbreken de diepzinnigheid en eruditie, de sfeer van de wrede overgangstijd is fascinerend, en Volontè excelleert. Stemmige visuelen van Charles Van Damme.

Babel Opéra

1985 | Muziek, Mysterie

België 1985. Muziek van André Delvaux. Met o.a. José van Dam, Pierre Thau, François Benkelaers, Stéphane Excoffier en Sylvain Cambreling.

Nooit zijn dromen en werkelijkheid zo gemengd in het po[KA3]etische werk van Delvaux. Bij de Op[KA1]era National repeteert men [KL]Don Giovanni[KLE]. Rond de zangers, de toneelspelers en het orkest bewegen zich min of meer echte maar vreemde personen die goed passen bij het verhaal van de opera. Ze bevinden zich ook bij de premi[KA2]ere. Opnieuw maakt Delvaux een fascinerende, verbijsterende, beweeglijke en vooral po[KA3]etische film. Een (klein) zwart puntje: het volkomen karakterloze spel van Sojcher, maar het gaat hier om een amateur wiens rol gelukkig niet erg belangrijk is.

De droomproducenten

1984 | Documentaire

België 1984. Documentaire van Robbe De Hert, Willem Thijssen en Chris Verbiest. Met o.a. Chantal Akerman, Jan Blokker, Hugo Claus, Sylvia Kristel en André Delvaux.

Drie bekende filmers leggen de vinger op de Vlaamse filmwonde, in de vorm van een boeiende compilatiefilm waarin de Vlaamse filmproblematiek tot op internationaal bespreekbare hoogte wordt getild. Het proces wordt gemaakt over de verraderlijke rol van de televisiemanagers t.o.v. de filmproduktie. Vaak vernuftig is het cynisch tegenover elkaar stellen van beelden van tv-spelletjes met interviews van filmmakers. De vraag blijft echter: wie ligt er wakker van deze subjectieve wandeltocht doorheen de Belgische filmproblematiek? Ook bekend als LES FABRICANTS DE RÊVES.

Benvenuta

1983 | Drama, Mysterie

België​/​​Frankrijk​/​​Italië 1983. Drama van André Delvaux. Met o.a. Vittorio Gassman, Fanny Ardant, Françoise Fabian, Mathieu Carrière en Claire Wauthion.

Een filmer wil van een schrijfster de achtergrond weten van haar roman over de gedoemde passie tussen een concertpianiste en een Italiaanse magistraat van middelbare leeftijd. Ze houdt vol dat het pure fictie is, maar haar tragische heldin bestaat wel degelijk. Door de stijlvolle aanpak van Delvaux en de opmerkelijke spelprestaties een boeiende film, al maakt de raamvertelling het liefdesverhaal eerder triviaal dan dat het er dubbele bodems aan geeft. Niettemin is Delvaux de meest eigenzinnige en begaafde filmer van zijn land, die ook internationaal zijn eigen plaats meer dan verdient.

To Woody Allen, from Europe with Love

1980 | Experimenteel, Documentaire, Biografie

België 1980. Experimenteel van André Delvaux. Met o.a. Woody Allen, André Delvaux en Marie-Christine Barrault.

Een experimenteel portret van filmacteur Allen vervaardigd door bewonderaar Delvaux, voornamelijk gefilmd tijdens de opname van STARDUST MEMORIES. Oorspronkelijk bedoeld als televisiefilm, maar na uitstekende kritieken hier en daar in de bioscopen uitgebracht.

Vrouw Tussen Hond En Wolf

1979 | Drama

België 1979. Drama van André Delvaux. Met o.a. Tine Balder, Senne Rouffaer, Roger Van Hool, Marie-Christine Barrault en Rutger Hauer.

Een experimenteel portret van filmacteur Allen vervaardigd door bewonderaar Delvaux, voornamelijk gefilmd tijdens de opname van STARDUST MEMORIES. Oorspronkelijk bedoeld als televisiefilm, maar na uitstekende kritieken hier en daar in de bioscopen uitgebracht.

Femme entre chien et loup

1979 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk​/​​België 1979. Oorlogsfilm van André Delvaux. Met o.a. Rutger Hauer, Marie-Christine Barrault, Roger Van Hool, Bert André en Senne Rouffaer.

Hauer gaat in WO II als foute Antwerpenaar naar het Oostfront, maar zijn vrouw Barrault helpt een onderduiker en wordt heen en weer geslingerd tussen twee mannen als de oorlog voorbij is. Een verbluffend gaaf tijdsbeeld, soms wat al te symbolistisch aangezet, met goede rollen van Hauer en Barrault.

Belle

1973 | Romantiek, Experimenteel, Drama

België​/​​Frankrijk 1973. Romantiek van André Delvaux. Met o.a. Adriana Bogdan, Jean-Luc Bideau, Danièle Delorme, Roger Coggio en René Hainaux.

Een magisch-realistische liefdesgeschiedenis tegen het decor van de Hoge Venen, met Bideau als een professor die verliefd wordt op een vrouw die, zo blijkt achteraf, al jaren dood behoort te zijn... De opmerkelijke fotografie van Cloquet en de intense vertolkingen redden deze film van de verveling.

Rendez-vous à Bray

1971 | Drama

België​/​​Frankrijk 1971. Drama van André Delvaux. Met o.a. Anna Karina, Mathieu Carrière, Roger Van Hool, Bulle Ogier en Martine Sarcey.

Tijdens WOI wordt een jongeman door zijn vriend ontboden in een afgelegen villa. Daar blijkt alleen een mooie zwijgzame huishoudster aanwezig te zijn, aan wie hij de voorgeschiedenis van de vriendschap vertelt. Hij brengt de nacht met haar door, terwijl de vriend nooit komt opdagen. Een sfeervolle en hoogst persoonlijke film van deze Belgische regisseur over de invloed van de verstrijkende tijd op menselijke gedragingen en relaties, in de stijl van magisch realisme. Naar verhaal van Julien Cracq.

Rendez-vous A Bray

1971 | Drama

Frankrijk 1971. Drama van André Delvaux.

Tijdens WOI wordt een jongeman door zijn vriend ontboden in een afgelegen villa. Daar blijkt alleen een mooie zwijgzame huishoudster aanwezig te zijn, aan wie hij de voorgeschiedenis van de vriendschap vertelt. Hij brengt de nacht met haar door, terwijl de vriend nooit komt opdagen. Een sfeervolle en hoogst persoonlijke film van deze Belgische regisseur over de invloed van de verstrijkende tijd op menselijke gedragingen en relaties, in de stijl van magisch realisme. Naar verhaal van Julien Cracq.

Un soir... un train

1968 | Drama

Frankrijk​/​​België 1968. Drama van André Delvaux. Met o.a. Adriana Bogdan, François Beukelaers, Hector Camerlynck, Anouk Aimée en Nicole Debonne.

Een bewerking van de roman De trein der traagheid van de Vlaamse schrijver Johan Daisne. Montand speelt een hoogleraar in de linguïstiek en Aimée is zijn geliefde. Ze heeft alles voor hem opgegeven en is van Frankrijk naar de Vlaamse provincie verhuisd. Anderzijds heeft Montand ervoor gezorgd dat ze werk vond als kostuumontwerpster voor een toneelgezelschap. Het sfeertje in Vlaanderen ligt haar niet (de taalstrijd o.a.) en de twee raken van elkaar verwijderd. Als Montand een gastcollege gaat geven op een universiteit elders in België, moet hij een treinreis ondernemen. Het stel houdt een diepgaande bespiegeling over hun relatie. De ongewone, ondoorgrondelijke, vreemde en sombere sfeer, die vooral veroorzaakt wordt door de beelden van Ghislain Cloquet, spelen in feite de hoofdrol. Deze niet onbelangrijke film voegt echter geen nieuwe dimensie toe aan de roman, die overigens beter in elkaar zit. Ook verloopt in de film de overgang naar fictie niet soepel. Scenario van regisseur Delvaux.

De Man die zijn haar kort liet knippen

1966 | Mysterie, Drama

België 1966. Mysterie van André Delvaux. Met o.a. Senne Rouffaer, Beata Tyszkiewicz, Hector Camerlynck, Luc Philips en Francois Bernard.

Een mysterieuze, veelgeprezen film naar de gelijknamige neo- mystieke roman van Johan Daisne over een Vlaamse advocaat, verliefd op een mooi jong meisje, van wie het na afloop nog niet vaststaat of zij door de oudere man werd vermoord of niet. Puntgaaf in beeld gezet met camerawerk van Ghislain Cloquet.