Mathieu Carrière

1950 Regisseur, Acteur

Mathieu Carrière (1950) is regisseur en acteur.
Er zijn 101 films gevonden.

Arsène Lupin

2004 | Avonturenfilm, Mysterie

Frankrijk/Italië/Spanje/Verenigd Koninkrijk 2004. Avonturenfilm van Jean-Paul Salomé. Met o.a. Romain Duris, Kristin Scott Thomas, Pascal Greggory, Eva Green en Mathieu Carrière.

In het Parijs van de Belle Époque raakt speurder Lupin (Duris) verwikkeld in duistere zaken wanneer hij de dood van zijn vader tracht op te helderen en ook nog een fabelachtige goudschat moet opsporen. Wellicht is dit wervelende, oogstrelende cape-en-degen-avontuur, met een heerlijk toefje fantastiek en in Hong Kong-stijl gechoreografeerde buitelgevechten in slo-mo, ietwat te flitsend gemonteerd. Dat kritiekpuntje terzijde gaat regisseur Salomé - sowieso niet bekend om zijn onsje minder - hier voluit en treft eigenlijk op zijn manier de jongensboeksfeer van de Arsène Lupin-verhalen van Maurice Leblanc. En het shot van die oceaanstomer-op-schaal is gewoon aandoenlijk.

Luther

2003 | Biografie, Drama, Historische film

Duitsland 2003. Biografie van Eric Till. Met o.a. Joseph Fiennes, Alfred Molina, Peter Ustinov, Bruno Ganz en Jonathan Firth.

Kan kerkgeschiedenis flitsende cinema opleveren? Misschien, maar Luther, een Engelstalig biografisch drama over de middeleeuwse kerkhervormer Maarten Luther, is er geen voorbeeld van. De film zit degelijk in elkaar: de acteurs doen hun best (met name bijrolspelers als Ustinov en Ganz, die de show stelen naast de wat kleurloze Fiennes), aan de locaties en kostuums is duidelijk veel aandacht besteed en de meeste feiten zullen wel kloppen. Toch blijft de film hangen in een opsommerige geschiedenisles, die vooral bedoeld lijkt voor de religieuze markt.

Davon stirbt man nicht

2002 | Misdaad, Drama

Duitsland 2002. Misdaad van Jane Ainscough. Met o.a. Suzanne von Borsody, Jürgen Prochnow, Mathieu Carrière, Bernadette Heerwagen en Zora Holt.

De rijke Dorian moet van haar vader een schildercursus volgen in Venetië. Ze wil echter liever met haar vriendje op vakantie, daarom vraagt ze haar vriendin Anna haar plaats in te nemen. Alles gaat goed tot Anna in plaats van Dorian ontvoerd wordt. Gelukkig is Anna's zus Laura er nog.

Utta Danella: Hochzeit auf dem Lande

2001 |

Duitsland 2001. Gloria Behrens. Met o.a. Daniel Morgenroth, Mathieu Carrière en Lara-Joy Körner.

De rijke Dorian moet van haar vader een schildercursus volgen in Venetië. Ze wil echter liever met haar vriendje op vakantie, daarom vraagt ze haar vriendin Anna haar plaats in te nemen. Alles gaat goed tot Anna in plaats van Dorian ontvoerd wordt. Gelukkig is Anna's zus Laura er nog.

Utta Danella - Die Hochzeit auf dem Lande

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Gloria Behrens. Met o.a. Daniel Morgenroth, Gila von Weitershausen, Ilse Neubauer, Siegfried Rauch en Pierre Brice.

Arndt Graf Solm-Weltingen (Carriere) moet beneden zijn stand gaan trouwen met Martina Kilian (K[KA3]orner) met wie hij een passie deelt: de edele ruitersport. Erger nog: hij moet in de cateringbusiness van zijn schoonouders gaan werken omdat hij ridder te voet is. Dan ontdekt Martina dat Arndt een hoop vergane glorie is en dat zij veel gelukkiger geweest zou zijn met dierenarts Erik Wilcken (Morgenroth). Ondertussen treft Martina`s moeder Helen (Neubauer) samen met de butler William (Brice) de voorbereidingen voor de bruiloft. Wie zal de gelukkige op het altaar zijn? Het spel in deze soapgeschiedenis die zich in de z.g. betere kringen afspeelt, is heel behoorlijk, de decors zijn mooi en de kostuums zien er prachtig uit. Het in zijn soort geslaagde scenario is van Gabriele Kister naar de gelijknamige, succesvolle pulproman van Utta Danella. Het camerawerk is van Jochen Radermacher.

Hans Christian Andersen: My Life as a Fairy Tale

2001 | Biografie, Familiefilm, Fantasy

Verenigde Staten 2001. Biografie van Philip Saville. Met o.a. Geraldine James, Simon Callow, Steven Berkoff, Mathieu Carrière en Flora Montgomery.

Miniserie. 'Er komt een dag dat heel Kopenhagen wordt verlicht om jou te eren.' Deze voorspelling krijgt de jonge Hans Christian Andersen te horen van een waarzegster. Als enig kind uit een arme familie die in het Deense Odense woont, zoekt de kleine Hans vaak zijn heil in zijn fantasie. De verhalen die hij zo bedenkt, spreken veel mensen aan en als hij in Kopenhagen wordt geïntroduceerd bij een uitgever, kan Hans zijn dromen verwezenlijken en zijn fantasierijke sprookjes delen met de hele wereld.

Regarde-moi

1999 | Drama

België 1999. Drama van Frédéric Sojcher. Met o.a. Mathieu Carrière, Claire Nebout, Carmen Chaplin, Jean-Paul Comart en Claudio Bigagli.

Een jonge aankomende toneelspeler en een dito actrice repeteren een toneelstuk dat door hun regisseur werd geschreven. Het gaat over een onbereikbare liefde. Ligt het aan hem of aan haar? Gefilmd toneel met een minimaal budget dat het nodige vergt van het voorstellingsvermogen van de kijker. Het scenario is van regisseur Sojcher en Jean-Luc Goossens. Het camerawerk is van Michel Baudour en Paul Vercheval.

Männer aus zweiter Hand

1999 | Romantiek, Komedie

Duitsland 1999. Romantiek van Oliver Sudden. Met o.a. Simone Thomalla, Simon Licht, Mitja Daniel Krebs, Jessica Komalla en Mathieu Carrière.

Sarah (Thomalla) is gescheiden en zorgt voor haar zoontje Benny (Krebs), die acht is. Sarah wil genieten van het leven en af en toe een man veroveren die al verplichtingen heeft, zodat haar vrijheid optimaal gehandhaafd kan blijven. Ze is opticienne van beroep en in de winkel werkt Vera (Kosmalla), een muurbloempje, dat nooit aan de man zal komen. Als dokter Eberhard (Carri[KA2]ere) een bril voor zijn vrouw komt afhalen, denkt Sarah dat het erotische jachtseizoen op groot wild geopend is, maar het wordt een grote teleurstelling, want Eberhard ontpopt zich als een maniak op hygi[KA3]enisch gebied, die niet tot de daad kan komen. Later wordt de relatie met fotograaf Dario (Richter) ook een grote flop, want hij blijkt een man die niet van zijn talenten leven kan, maar op de zak moet teren van zijn rijke, oudere echtgenote Wanda (Van Bergen), die thuis de broek aan heeft. Benny vindt dat zijn moeder gewoon gek doet. Als haar ex-man Ralf (Licht) met Vera op een feestje op de proppen komt, slaan bij Sarah de stoppen van jaloezie door. Een luchtige, prettig gespeelde geschiedenis naar het gelijknamige boek van Lea Wilde, dat door Hans-Henning Borgelt en Lienhard Wawrzyn na een eerste aanpassing van Axel Heines en Martin Hennig tot scenario werd bewerkt. Het camerawerk is van Florian Ballhaus. Regisseur Sudden heeft de nodige tv-films op zijn naam staan, vooral lichtvoetige actiefilmpjes voor RTL TELEVISION.

Wie eine Spinne im Netz

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Heidi Kranz-Fischerauer. Met o.a. Udo Wachtveitl, Simone Thomalla, Mathieu Carrière, Dieter Kirchlechner en Anja Schiller.

Alweer zo`n tv-film over een sekte met fascistische trekjes. Dit keer heeft een gepensioneerde biochemicus, Dr. Ulrich Hagedorn (Kirchlechner), een jonge vrouw, Vera (Thomalla) met een kindje `gered` door met haar te trouwen. De vader van het kind, Dr. Werner Sigl (Carri[KA2]ere) die het opperhoofd van de beweging `Kinder des Lichts` is, ontvoert haar. Gelukkig heeft Dr. Hagedorn een respectabele zoon, Michael (Wachtveitl), die arts is in een ziekenhuis. Hij gaat met zijn koene vriendin, Julia Kessler (Schiller), die journaliste bij de radio is, de zaak voor zijn vader regelen. Anja infiltreert, niet zonder gevaar voor haar eigen leven, in de organisatie. Vervolgens gebeuren er allemaal verschrikkelijk enge dingen, die tenslotte goed aflopen en de kijker met veel bangmakerij waarschuwen voor die nare sekten. Het scenario van Theo Regnier is zo plat als een dubbeltje en de redelijke acteurs worden geslachtofferd aan een banale film. Het uur heeft geslagen voor een goede film over sekten, want ze zijn best eng als men nagaat wat er allemaal voor narigheid in de media wordt vermeld. Camerawerk van Mike Gast.

Tatort - Manila

1998 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1998. Mysterie van Niki Stein. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Anna Loos, Antje Schmidt, Walter Gontermann en Tom Taus.

Inspecteur Ballauf kan het kleine Filippijnse jongetje dat hij bijna heeft overreden niet uit zijn hoofd zetten. De jongen, genaamd March, vluchtte uit de auto van openbaar aanklager Wehling. Omdat deze laatste geen goede reden had om de jongen bij hem in de auto te hebben, wordt Ballauf achterdochtig. Hij vraagt zich af of Wehling betrokken is bij kinderprostitutie. Het onderzoek van Ballauf lijkt op een dood spoor te zitten als March terugkeert naar de Filippijnen met een vrouw die beweert zijn moeder te zijn. Onverschrokken neemt Ballauf het vliegtuig naar Manila waar hij terechtkomt in een wereld waar met geld iedere vorm van seksueel vermaak te koop is. Balauf is niet verbaasd openbaar aanklager Wehling hier aan te treffen

Preis der Unschuld

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Gabriel Barylli. Met o.a. Gabriel Barylli, Mathieu Carrière en Katrin Ritt.

Inspecteur Ballauf kan het kleine Filippijnse jongetje dat hij bijna heeft overreden niet uit zijn hoofd zetten. De jongen, genaamd March, vluchtte uit de auto van openbaar aanklager Wehling. Omdat deze laatste geen goede reden had om de jongen bij hem in de auto te hebben, wordt Ballauf achterdochtig. Hij vraagt zich af of Wehling betrokken is bij kinderprostitutie. Het onderzoek van Ballauf lijkt op een dood spoor te zitten als March terugkeert naar de Filippijnen met een vrouw die beweert zijn moeder te zijn. Onverschrokken neemt Ballauf het vliegtuig naar Manila waar hij terechtkomt in een wereld waar met geld iedere vorm van seksueel vermaak te koop is. Balauf is niet verbaasd openbaar aanklager Wehling hier aan te treffen

La poursuite du vent

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Nina Companéez. Met o.a. Bernard Giraudeau, Dominique Reymond, Mathieu Simonet, Valentine Varela en Maud Rayer.

Driedelige Franse hedendaagse soap met centraal charmante, briljante, maar onverschillige zakenman Charlie Beauchamp (Giraudeau), begonnen als zoon van arme metselaar maar dank zij hulp van de familie van zijn vrouw Genevi[KA2]eve (Santon) nu geslaagd zakenman in Parijs. Na vijf jaar niet meer van zich te hebben laten horen keert hij naar zijn roots in Chartres terug, waar zijn zus Reine (Rayer) een bistro runt. Charlie wil in Chartres in de politiek gaan. Maar hij begaat stommiteiten die hem zelfs moeilijkheden met het gerecht opleveren. Hij verliest alles wat hij bezit en besluit in Zuid-Afrika een nieuw leven te beginnen, met Viviane (Reymond). Hij wil er in zee met louche zakenman David Van Der Neer (Carri[KA2]re) maar zal finaal voor het eerst in zijn leven zijn hart laten spreken en neemt het belangloos op voor zijn oogappel Ren[KA1]e (Simonet), de zoon van zijn zus Reine. Soaptoestanden alom, geschreven door regisseur Companeez, gedraaid in buurt van Parijs en in Zuid-Afrika. Giraudeau overtuigt als ondernemer die het via relaties als zakenman en politicus wil maken.

L'elefante bianco

1998 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk/Duitsland/Italië 1998. Avonturenfilm van Gianfranco Albano. Met o.a. Mathieu Carrière, Jennifer Nitsch, Remo Girone, Axelle Grelet en Vincent Lecoeur.

Rond 1890 probeert Rudde (Carri[KA2]ere), een Hollander zonder geweten, het kleine Siamese koninkrijkje Jarma om te bouwen in [KA1]e[KA1]en grote opiumplantage, waarmee hij gigantische winsten hoopt te behalen. Hij arrangeert een ongeluk, waarbij de kroonprins om het leven komt. Zo kan hij zijn wurggreep op het staatje versterken. De koning (Girone) is Rudde echter een stap voor: Maia (Grelet), de tweelingzus van de kroonprins, neemt de identiteit van haar omgekomen broer aan, waardoor de druk even van de ketel af is over de troonopvolging. Het rijkje heeft echter hoge schulden opgelopen en de koning raakt verslaafd aan de opium. De zoon van een Franse handelaar, Gabriel (Lecoeur) die met de koningskinderen was opgegroeid, is zeer bedroefd over het verlies van Maia. Als zijn vader door toedoen van Rudde om het leven komt, wordt hij ingewijd in de oosterse vechtsporten en vanaf dat moment zint hij op wraak. Hij ontmoet een Italiaanse avonturier Max (Quinn) die hem tweemaal het leven redt en Marianna (Nitsch), een jonge arts; het duo helpt hem in de strijd tegen Rudde, die erin geslaagd was Maia te ontmaskeren, waardoor zij in de gevangenis belandde en gedood moet worden om haar relatie met Gabriel, die haar in Hong Kong had ontmoet, waar zij voor staatszaken was. Dan sterft de witte olifant, het symbool van de onafhankelijkheid van Jarma. Alles kan nog gered worden als er tijdig een nieuwe olifant in het koninkrijk komt. Gabriel trekt de jungle in en Rudde probeert hem op alle mogelijke manieren de voet dwars te zetten. Na een spannende race tegen de klok, kan Gabriel zijn geliefde definitief in de armen sluiten... Het scenario, waarin van dik hout planken wordt gezaagd, is van Andrea Porporati, Filipo Gentili en Alessandro Sermoneta, naar de roman van Emilio Salgari La città del re lebbroso. Het camerawerk is van Romano Albani. Een ouderwets avontuur zonder al te grote verrassingen dat aardig oogt en behoorlijk gespeeld wordt.

El faro

1998 | Drama

Spanje 1998. Drama van Manuel Balaguer. Met o.a. Mathieu Carrière, Silvia Munt, Cristina Brondo, Tomas Martin en Pau Gomez.

Rond 1890 probeert Rudde (Carri[KA2]ere), een Hollander zonder geweten, het kleine Siamese koninkrijkje Jarma om te bouwen in [KA1]e[KA1]en grote opiumplantage, waarmee hij gigantische winsten hoopt te behalen. Hij arrangeert een ongeluk, waarbij de kroonprins om het leven komt. Zo kan hij zijn wurggreep op het staatje versterken. De koning (Girone) is Rudde echter een stap voor: Maia (Grelet), de tweelingzus van de kroonprins, neemt de identiteit van haar omgekomen broer aan, waardoor de druk even van de ketel af is over de troonopvolging. Het rijkje heeft echter hoge schulden opgelopen en de koning raakt verslaafd aan de opium. De zoon van een Franse handelaar, Gabriel (Lecoeur) die met de koningskinderen was opgegroeid, is zeer bedroefd over het verlies van Maia. Als zijn vader door toedoen van Rudde om het leven komt, wordt hij ingewijd in de oosterse vechtsporten en vanaf dat moment zint hij op wraak. Hij ontmoet een Italiaanse avonturier Max (Quinn) die hem tweemaal het leven redt en Marianna (Nitsch), een jonge arts; het duo helpt hem in de strijd tegen Rudde, die erin geslaagd was Maia te ontmaskeren, waardoor zij in de gevangenis belandde en gedood moet worden om haar relatie met Gabriel, die haar in Hong Kong had ontmoet, waar zij voor staatszaken was. Dan sterft de witte olifant, het symbool van de onafhankelijkheid van Jarma. Alles kan nog gered worden als er tijdig een nieuwe olifant in het koninkrijk komt. Gabriel trekt de jungle in en Rudde probeert hem op alle mogelijke manieren de voet dwars te zetten. Na een spannende race tegen de klok, kan Gabriel zijn geliefde definitief in de armen sluiten... Het scenario, waarin van dik hout planken wordt gezaagd, is van Andrea Porporati, Filipo Gentili en Alessandro Sermoneta, naar de roman van Emilio Salgari La città del re lebbroso. Het camerawerk is van Romano Albani. Een ouderwets avontuur zonder al te grote verrassingen dat aardig oogt en behoorlijk gespeeld wordt.

Die Feuerfalle

1998 |

Duitsland 1998. Igaal Niddam. Met o.a. Mathieu Carrière, Romain Legrand en Corinne Touzet.

Rond 1890 probeert Rudde (Carri[KA2]ere), een Hollander zonder geweten, het kleine Siamese koninkrijkje Jarma om te bouwen in [KA1]e[KA1]en grote opiumplantage, waarmee hij gigantische winsten hoopt te behalen. Hij arrangeert een ongeluk, waarbij de kroonprins om het leven komt. Zo kan hij zijn wurggreep op het staatje versterken. De koning (Girone) is Rudde echter een stap voor: Maia (Grelet), de tweelingzus van de kroonprins, neemt de identiteit van haar omgekomen broer aan, waardoor de druk even van de ketel af is over de troonopvolging. Het rijkje heeft echter hoge schulden opgelopen en de koning raakt verslaafd aan de opium. De zoon van een Franse handelaar, Gabriel (Lecoeur) die met de koningskinderen was opgegroeid, is zeer bedroefd over het verlies van Maia. Als zijn vader door toedoen van Rudde om het leven komt, wordt hij ingewijd in de oosterse vechtsporten en vanaf dat moment zint hij op wraak. Hij ontmoet een Italiaanse avonturier Max (Quinn) die hem tweemaal het leven redt en Marianna (Nitsch), een jonge arts; het duo helpt hem in de strijd tegen Rudde, die erin geslaagd was Maia te ontmaskeren, waardoor zij in de gevangenis belandde en gedood moet worden om haar relatie met Gabriel, die haar in Hong Kong had ontmoet, waar zij voor staatszaken was. Dan sterft de witte olifant, het symbool van de onafhankelijkheid van Jarma. Alles kan nog gered worden als er tijdig een nieuwe olifant in het koninkrijk komt. Gabriel trekt de jungle in en Rudde probeert hem op alle mogelijke manieren de voet dwars te zetten. Na een spannende race tegen de klok, kan Gabriel zijn geliefde definitief in de armen sluiten... Het scenario, waarin van dik hout planken wordt gezaagd, is van Andrea Porporati, Filipo Gentili en Alessandro Sermoneta, naar de roman van Emilio Salgari La città del re lebbroso. Het camerawerk is van Romano Albani. Een ouderwets avontuur zonder al te grote verrassingen dat aardig oogt en behoorlijk gespeeld wordt.

Rideau de feu

1997 | Drama

Zwitserland/Frankrijk/Duitsland 1997. Drama van Igaal Niddam. Met o.a. Corinne Touzet, Mathieu Carrière, Romain Legrand, Aurélien Recoing en Paul Crauchet.

Muriel (Touzet), een jonge, succesvolle, Zwitserse advocate die snel leeft, krijgt een visioen, waarin zij ziet hoe haar zoontje Romain (Legrand) wordt verteerd door een vlammenzee. Langzaam beseft zij dat zij als kind al werd geconfronteerd met een dergelijke paranormale gave en zij gaat op zoek naar verklaringen voor dit fenomeen. Ze komt in aanraking met een wetenschapper, die met een onderzoek bezig is. Naast het thema van helderziendheid en de beperkingen ervan, is dit vooral de strijd van een moeder die haar zoontje wil redden van wat zij vreest dat hem zal overkomen. Het spel van moeder en kind zijn sterk en maken de overbodige traagheid van het scenario van Michèle Letellier min of meer acceptabel. Het camerawerk is van Claude Egger, Michel Burki en Christian Jacquenod.

Le rideau de feu

1997 |

Zwitserland 1997. Igaal Niddam. Met o.a. Paul Crochet, Mathieu Carrière en Corinne Touzet.

Muriel (Touzet), een jonge, succesvolle, Zwitserse advocate die snel leeft, krijgt een visioen, waarin zij ziet hoe haar zoontje Romain (Legrand) wordt verteerd door een vlammenzee. Langzaam beseft zij dat zij als kind al werd geconfronteerd met een dergelijke paranormale gave en zij gaat op zoek naar verklaringen voor dit fenomeen. Ze komt in aanraking met een wetenschapper, die met een onderzoek bezig is. Naast het thema van helderziendheid en de beperkingen ervan, is dit vooral de strijd van een moeder die haar zoontje wil redden van wat zij vreest dat hem zal overkomen. Het spel van moeder en kind zijn sterk en maken de overbodige traagheid van het scenario van Michèle Letellier min of meer acceptabel. Het camerawerk is van Claude Egger, Michel Burki en Christian Jacquenod.

La principessa e il povero

1997 | Fantasy

Italië/Duitsland 1997. Fantasy van Lamberto Bava. Met o.a. Lorenzo Crespi, Anna Falchi en Mathieu Carrière.

Muriel (Touzet), een jonge, succesvolle, Zwitserse advocate die snel leeft, krijgt een visioen, waarin zij ziet hoe haar zoontje Romain (Legrand) wordt verteerd door een vlammenzee. Langzaam beseft zij dat zij als kind al werd geconfronteerd met een dergelijke paranormale gave en zij gaat op zoek naar verklaringen voor dit fenomeen. Ze komt in aanraking met een wetenschapper, die met een onderzoek bezig is. Naast het thema van helderziendheid en de beperkingen ervan, is dit vooral de strijd van een moeder die haar zoontje wil redden van wat zij vreest dat hem zal overkomen. Het spel van moeder en kind zijn sterk en maken de overbodige traagheid van het scenario van Michèle Letellier min of meer acceptabel. Het camerawerk is van Claude Egger, Michel Burki en Christian Jacquenod.

Il deserto di fuoco

1997 | Avonturenfilm, Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1997. Avonturenfilm van Enzo G. Castellari. Met o.a. Anthony Delon, Claudia Cardinale, Mandala Tayde, Mathieu Carrière en Christopher Buchholz.

De geoloog Duvivier komt tijdens een expeditie in de Sahara om het leven. Zijn kleine zoon René wordt kort daarop gevonden door de leider van het emiraat Belem, Tafud. Omdat Tafud zelf geen zoon heeft, voedt hij de jongen als kroonprins op en noemt hem Ben. Tafuds dochter Amina en Ben worden verliefd op elkaar. Als Ben te horen krijgt dat hij een vondeling was, verlaat hij stiekem het paleis om zijn moeder te zoeken. Hij vindt haar in Monte Carlo

Tatort: Bei Auftritt Mord

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Hans-Werner Honert en Hans Werner. Met o.a. Mathieu Carrière, Bernd Michael Lade en Peter Sodann.

De geoloog Duvivier komt tijdens een expeditie in de Sahara om het leven. Zijn kleine zoon René wordt kort daarop gevonden door de leider van het emiraat Belem, Tafud. Omdat Tafud zelf geen zoon heeft, voedt hij de jongen als kroonprins op en noemt hem Ben. Tafuds dochter Amina en Ben worden verliefd op elkaar. Als Ben te horen krijgt dat hij een vondeling was, verlaat hij stiekem het paleis om zijn moeder te zoeken. Hij vindt haar in Monte Carlo

Tatort - Bei Auftritt Mord

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Hans Werner. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Mathieu Carrière, Ursula Karven en Diego Wallraff.

Producent Lewald (Carri[KA2]ere) bereidt een nieuwe dansshow voor in Dresden. De repetities beginnen niet onder een goed gesternte, want een of andere onverlaat plakt op de affiches een strook met de slogan `Show met Moord als Toegift`. `s Nachts wordt een danser in een bar levensgevaarlijk verwond door een messteek. Lewald vraagt bescherming van de politie, maar dan is het al te laat. Bij de generale repetitie is de dreiging werkelijkheid geworden: de jonge sterdanseres Frederike (Graf) is het dodelijke slachtoffer. Commissaris Ehrlicher (Sodann) ziet weer eens een vrije avond de mist ingaan. Ehrlicher en Kain (Lade) zoeken de dader in de kring van het 26-koppige gezelschap, zodra zij weten dat het om een gifmoord gaat. Formulethriller die opgeluisterd wordt door enkele erotische dansnummers. Nauwelijks origineel of spannend en de oplossing is ook al aan de zwakke kant. Peter Vogel schreef het scenario dat met veel glitter en glamour in beeld gebracht werd door Roland Dressel.

Schuldig auf Verdacht

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Petra Haffter. Met o.a. Peter Sattmann, Mareike Carrière, Regula Grauwiller, Vera Tschechowa en Hansa Czypionka.

Het echtpaar Sattmann-Carrière ziet het niet meer zitten. Hun huwelijk stelt nauwelijks nog wat voor. Carrière krijgt het hoederecht over hun vijfjarig zoontje. Maar het is een doorn in haar oog dat het knaapje twee week-ends per maand bezoekrecht krijgt bij zijn vader. Zij beschuldigt haar man ervan hun kind seksueel te misbruiken. De aantijging is onterecht maar de gevolgen zijn niet te overzien. Een thema dat door Amerikaanse tv-films al tientallen keren en tot op het bot is behandeld, krijgt hier een Duitse versie, geschreven door Krystian Martinek, Neithardt Riedel en Volker Ullmann. Voor de fotografie zorgde Michael Heiter en de muziek is van Frank Langer.

L'avvocato delle donne I

1996 | Drama

Duitsland/Italië 1996. Drama van Andrea Frazzi, Antonia Frazzi en Antonio Frazzi. Met o.a. Mariangela Melato, Rüdiger Joswig, Mareike Carrière, Caroline Salome en Lorenzo Gioielli.

De eerste aflevering van een zes-delige advocatenserie met de 45-jarige alleenstaande Irene Salvi (Melato), moeder van de veertien-jarige, ziekelijke Lorenzo (Rodriguez) als strafpleitster uit Rome in de hoofdrol. In deze aflevering behartigt zij de belangen van Caterina Mariani (Pozzi) die voor een kleine esthetische ingreep behandeld zou worden, maar door een fatale vergissing van behandelende chirurg Riccardo Sforza (Carri[KA2]ere) geen kinderen meer kan krijgen. Er komt heel wat onwelriekends naar de oppervlakte als Irene de zaak gaat behandelen. Het ziet er eventjes naar uit dat ze het proces zal verliezen. Gelukkig staat de charmante openbare aanklager Sandro Gruber (Joswig) aan haar zijde, hetgeen voor een tv-film uit Latijns Europa een soort nieuwtje is. In verdere delen komen Sandro en Irene steeds dichter tot elkaar en we hopen dat ze gaan trouwen. Ons geduld wordt heel lang op de proef gesteld, al krijgen we in deel drie wel een soort voorproefje. Het scenario van Patrizia Fassio en Domenico Matteucci vermengt meer melo dan misdaad, maar de rolprent is in zijn geheel mooi om naar te kijken. Verwacht geen hoogstandjes. Het camerawerk is van Franco Lecca.

L'amour conjugal

1995 | Romantiek, Historische film, Drama

Frankrijk 1995. Romantiek van Benoît Barbier. Met o.a. Sami Frey, Caroline Silhol, Pierre Richard, Mathieu Carrière en François Marthouret.

In 1629 raakt ridder Nathan Le Cerf (Frey) vrouw en kinderen kwijt door de builenpest. In de buurt van Toulouse sluit hij zich aan bij graaf Anchire (Carri[KA2]ere) om aan diens zijde tegen Italiaanse rijkjes en steden te vechten. Anchire is verslingerd aan het kaartspel, maar een slechte verliezer. Als hij een geringe som kwijtraakt, geeft hij Nathan opdracht zijn overwinnaar uit te dagen voor een duel en hem te doden, terwijl hij donders goed weet dat de Franse koning Lodewijk de Dertiende duelleren verboden heeft en wie er zich schuldig aan maakt, laat onthoofden. Nathan doet zijn werk (maar laat zijn slachtoffer met een verwonding echter lopen) en de verraderlijke edelman Anchire geeft hem aan, maar Nathan ontsnapt. Op zijn omzwervingen verbergt hij zich eerst bij een jeugdvriend (Richard) en leert daarna de op zwart zaad zittende jonkvrouwe Marthe De Lairac (Sihol) kennen. Tussen hen beiden ontwikkelt zich een hartstochtelijke liefdesrelatie. Nathan trouwt haar en bereidt zich voor op een zoete wraak (die hij ook neemt) op de adderachtige Anchire. Het regiedebuut van ex-cameraman en setfotograaf Barbier is geslaagd dankzij het uitstekend spel van de hoofdrollen (inclusief een verrassende Richard, die nu niet eens de nar uithangt), de fraaie opnamen van Eduardo Serra en de passende muziek van Sonia Wieder Atherton, waardoor je het trage tempo van de film op de koop toe neemt. Het scenario is van Pascal Quignard, die zijn eigen novelle Tous les matins du monde bewerkte. Gefilmd in Aveyron en Parijs.

Il grande fuoco

1995 | Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1995. Drama van Fabrizio Costa. Met o.a. Carol Alt, Philippe Caroit, Alessandro Sacco, Joachim Fuchsberger en Mathieu Carrière.

Mini-serie die ge[KA3]inspireerd is op Tolstoi`s dikwijls verfilmde [KL]Anna Karenina[KLE]. Het gaat over de mooie dertig- jarige Romeinse Anna (Alt). Ze is met graaf Alessio Capilupi (Fuchsberger) getrouwd die veel ouder is dan zijzelf. Zij hebben een acht-jarig zoontje. Hun huwelijk is niet bepaald opwindend. Via haar broer Stefano (Carri[KA2]ere) die een soort playboy is, leert zij Brentano (Caroit) kennen die alles doet om haar te verleiden. Zij zwicht echter niet, want zij kan zich het risico niet veroorloven dat haar man die economisch adviseur van de Paus is, in opspraak raakt. Brentano geeft niet op en Capilupi begint zo zoetjes aan te denken dat zijn vrouw een verhouding met een ander heeft. Zij ontkent, maar dan is hun relatie verstoord. Dit vormt de aanleiding voor geheime ontmoetingen met Brentano. De acteurs doen hun best. Fuchsberger staat voor het eerst na 22 jaar weer voor de camera. Wordt meestal in drie delen uitgezonden. Het scenario is van Enrico Medioli en het geheel is door Giancarlo Ferrando in beeld gebracht.

Charlotte et Léa

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Jean-Claude Sussfeld. Met o.a. Véronique Jannot, Zabou Breitman, Mathieu Carrière, Jean-Pierre Loustau en Manuel Gélin.

De knappe jonge L[KA1]ea (Zabou) gaat op zoek naar het landgoed, waarop haar ouders (Berset en Lomez) ooit de huisbewaarders waren. Het buitenverblijf is al twintig jaar onbewoond en ligt er verwaarloosd bij. L[KA1]ea is inmiddels de gevierde en goed betaalde hoofdredactrice van een succesvol blad voor vrouwen en wil het landgoed kopen. Zo worden Charlotte (Jannot), de dochter van de oorspronkelijke bezitter Charles Vaudreuil (Daniel Gélin), en Léa weer met elkaar geconfronteerd. Charlotte vindt een aankoop door Léa net zoiets als heiligschennis. Als kinderen speelden zij 'prinses en dienstmeid'. Charlotte is vastbesloten de koop van haar vroegere 'bonne' tegen te houden. Zij is advocate geworden, maar laat dit niet merken. Zij neemt contact op met Léa en vraagt haar bijna smekend om een baan. Léa is hierdoor ontroerd en neemt haar in dienst als haar persoonlijke assistente en chauffeuse. Een verschrikkelijk geheim verbindt de twee jonge vrouwen echter met elkaar. Noem het maar soap, maar toch is het een mooi en tamelijk origineel verhaal over twee eenzame zielen, die pijnlijke jeugdherinneringen delen. Regisseur Sussfeld slaagde erin de emoties uit het verleden op ontroerende wijze naar de oppervlakte te laten borrelen. De jonge Gélin wordt gespeeld door Gélin junior, Manuel. Het scenario is van regisseur Sussfeld, Paul Berthier en Nicole Jamet.

Alte Freunde küßt man nicht

1995 | Romantiek, Komedie

Duitsland 1995. Romantiek van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Barbara Wussow, Stephan Schwartz, Antonia Reß, Carin C. Tietze en Sabine Postel.

Aardige komedie der misverstanden met de 35-jarige Kathrin Berger (Wussow) die een contactadvertentie plaatst, daardoor uitgedaagd wordt door haar huisgenoot Simon (Schwartz) die haar uit naam van zijn vriend Philip (Carri[KA2]ere) brieven begint te schrijven, maar ontdekt wordt door zijn eigen vriendin Verena (Tietze). De afloop van dit niemendalletje laat zich gemakkelijk raden. Scenario van Annemarie Schoenle naar haar roman Ringelblume sucht Löwenzahn. Camerawerk van W.P. Hassenstein.

Von Frau zu Frau: Die Sammlerin

1994 |

Duitsland 1994. Peter Weck. Met o.a. Christiane Hörbiger, Mathieu CarrièSabine Sinjen, Sabine Sinjen en Mathieu Carrière.

Alena Westdorp is niet van plan om haar waardevolle collectie schilderijen tentoon te stellen en heeft zich van de buitenwereld geïsoleerd. Op een dag komt de charmante Ueli Lehmbruck in haar leven, op wie ze verliefd wordt, maar advocaat Nesselhoff ontdekt het een en ander over deze man

Von Frau zu Frau

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Peter Weck. Met o.a. Christiane Hörbiger, Mathieu Carrière, Sabine Sinjen en Else Quecke.

Hörbiger leidt een teruggetrokken leven in een afgelegen villa. Ze beheert er al jaren de kunstverzameling van haar gestorven vader. Zij weigert daarbij koppig de collectie voor kunsttentoonstellingen vrij te geven. Tot een onbekende Carrière opduikt, op wie zij op slag verliefd wordt. Voorspelbaar, simplistisch script van Brigitte Blobel op dorpsniveau.

Novacek: La star de Babelsberg

1994 | Misdaad, Actiefilm

Portugal/België/Frankrijk/Duitsland 1994. Misdaad van Peter Goedel. Met o.a. Patrick Catalifo, Ann-Gisel Glass, Jean-Paul Roussillon, Philippe Demarle en Madeleine Robinson.

In Parijs wordt het lijk gevonden van een jonge vrouw uit het voormalige Oost-Duitsland, die stierf aan een overdosis. Een vriendin van haar, vroeger een bekende filmactrice, roept de hulp in van Novacek (Catalifo), want ze is ervan overtuigd dat er hier misdaad in het spel is. De detective geworden ex- journalist volgt het spoor van het slachtoffer in omgekeerde richting: van Parijs naar de Berlijnse Potzdammer Platz. Novacek en zijn metgezellen trachten weer een onmogelijke opdracht tot een goed einde te brengen, met als omgeving ditmaal de ex-communistische gemeenschap van Oost-Duitsland. Over het algemeen goede vertolkingen. Het scenario van Simon Michael en Marie Montarnal is niet bepaald origineel, maar zit toch goed in elkaar en zorgt voor anderhalf uur spanning. Fotografie van Ulrich Jaenchen en Eric Guichard. Ook bekend als LA STAR DE BABELSBERG.

Herz aus Stein

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Nicos Ligouris en Nikos Ligouris. Met o.a. Marcus Fleischer, Mathieu Carrière, Helga Göring en Dorota Zienska.

Fleischer, een dertien-jarige jongen die op straat leeft, vindt toevallig de kop van een waardevol beeldje. De eigenaresse blijkt de oude en zieke vrouw (Göring) te zijn, die na een hartaanval verlamd aan een rolstoel is gekluisterd en niet meer in staat om te praten. Tussen het knaapje en de oude vrouw ontstaat echter een geheimzinnige band. Carrière speelt de rol van de zoon van de gehandicapte vrouw. Ligouris schreef zelf het draaiboek voor dit wat bizarre verhaal binnen het kader van de productie van Das Kleine Fernsehspiel.

Août 44, ici Cognacq-Jay

1994 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1994. Drama van Laurent Heynemann. Met o.a. Mathieu Carrière, Roland Blanche, Jeanne Marine, Julian Benedikt en Alain Fromager.

Tussen mei 1943 en augustus 1944 zendt de Duitse bezetter zes uur per dag tv-programma`s uit vanaf de experimentele [KL]F[KLE]ernsehsender [KL]P[KLE]aris, ge[KA3]installeerd in een oud muziektheater in de Rue Cognacq-Jay in het zevende arrondissement. De uitzendingen vanuit bezet Parijs zijn bestemd voor gewonde Duitse soldaten in de plaatselijke ziekenhuizen. Op 23 augustus, twee dagen voor de bevrijding van Parijs, staan de Amerikaanse troepen aan de poorten van de stad. De directeur van de zender Kurt Heyzmann (Carri[KA2]ere) beseft dat het Duitse leger verslagen is. Hij wil nog een laatste, perfecte uitzending de ether in laten gaan. Kleischter (Benedikt), een fanatieke Gestapo-officier komt roet in het eten gooien omdat hij nog even een snelle genadeloze jacht wil ondernemen op joden, verzetslieden en anderen, die niet met de vijand wilden collaboreren. De technici stellen echter alles in het werk om te voorkomen dat hun tv-zender de geschiedenis in zal gaan als een amateuristische bedoening. Interessant relaas met een voelbare sfeer van een oorlog, die op zijn einde loopt. De gebeurtenissen zijn op authentieke feiten gebaseerd en vormen een stukje mediageschiedenis. Het scenario is van Pierre Fabre en Thierry Bourcy naar het boek Cognacq-Jay 1940 - La télévision française sous l'occupation van Thierry Kubler en Emmanuel Lemieux. Het camerawerk is van Jacques Guérin.

L'amore che non sai

1993 | Drama

Italië/Duitsland 1993. Drama van Georg Tressler. Met o.a. Sophie von Kessel, Mathieu Carrière, Albert Fortell, Marina Berti en Gudrun Gabriel.

De studente Christina Berger (Von Kessel) komt na de dood van haar moeder plotseling alleen te staan. Ze weet amper iets van haar eigen verleden, noch van haar vader, die zij nooit heeft gekend. Uit geldnood moet zij gaan werken als priv[KA1]e- verpleegster bij de jonge gravin Eleanor (Gabriel), die aan een hartkwaal lijdt. Dan worden Christina en graaf Gregor (Carri[KA2]ere), Eleanors echtgenoot, verliefd op elkaar, hoewel het niet hun bedoeling is Eleanor te bedriegen. In de tussentijd maakt prins Filippo (Corbellini) Christina het hof. De gemene Elsa (Marschall), nicht van de graaf, komt achter Christina's afkomst en bedreigt haar. Een produktie van topklasse, opgenomen in Verona, Frankfurt, Wiesbaden en op kasteel Dennenlohe in Beieren. Het spel is matig. De film bestaat uit twee delen.

Dieu que les femmes sont amoureuses

1993 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1993. Komedie van Magali Clément. Met o.a. Catherine Jacob, Etienne Chicot, Mathieu Carrière, Yves Beneyton en Grace De Capitani.

Anne (Jacob) blijft altijd goed gehumeurd hoewel ze haar beperkte tijd moet verdelen tussen haar baan in de montagekamer bij een tv-omroep, haar vrienden en haar drie kinderen. Thuis laat niemand haar met rust, want er komen steeds de meest uiteenlopende figuren over de vloer zoals haar moeder (Audret), de studente die op haar acht-jarige tweeling let, haar ex-man Daniel (Carri[KA2]ere), diens minnares, en Regis (Malo), haar geliefde, een dokter, die gehuwd is. Ze staat er altijd alleen voor en hoopt als haar grote liefde Arthur (Chicot) terugkeert van hem de steun te krijgen, die ze nodig heeft, maar Arthur is componist en heeft meer aandacht voor zijn muziek dan voor haar. Het portret van een verliefde vrouw die zo overbelast is, dat zelfs de kijker tussen de bomen het bos niet meer ziet. Hoofdrol Jacob weert zich krachtig om haar complexe personage gestalte te geven. Het scenario is van regisseuse Clément. Het camerawerk is van Pierre Lhomme.

Cognacq-Jay

1993 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk 1993. Oorlogsfilm van Laurent Heynemann. Met o.a. Mathieu Carrière, Roland Blanche, Jeanne Marin, Julian Benedikt en Alain Fromager.

In 1944 zit de Duitse tv-zender Fernsehsender-Paris al meer dan een jaar in de ether. Er wordt uitgezonden vanuit een oud theater in de rue Cognacq-Jay, en de programma's zijn in de eerste plaats bedoeld voor gewonde Duitse soldaten in Parijs. Wanneer de Amerikanen oprukken naar Parijs beseft directeur Carrière dat de oorlog verloren is. Hij wil nog een laatste, perfecte uitzending verzorgen. Een onbekend en origineel beeld van het einde van WO II, dat zich toespitst op drie mensen die elk een andere kijk hebben op de zaak: Carrière, de directeur, de technicus Blanche, die in het verzet zit, en Benedikt, de Gestapo-officier die erop moet toezien dat er geen onregelmatigheden gebeuren. Tragi-komisch scenario van Pierre Fabre en Thierry Bourcy naar de roman Cognacq-Jay 1940 van Thierry Kubler en Emmanuel Lemieux. Fotografie van Jacques Guèrin.

Böses Blut

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Dagmar Damek. Met o.a. Marion Kracht, Mathieu Carrière, Désirée Nosbusch, Rainer Hunold en Nadja Tiller.

Onvoorstelbaar banale soaptoestanden, op papier gezet door gewiekste Michael Baier, met zowat alle ingredi[KA3]enten van een versleten melodrama. Verena (Kracht), de dochter van een steenrijke reder, is getrouwd met Werner Westfal (Carri[KA2]ere). Zij verwacht een kind van hem maar hij heeft een relatie met haar zusje, Barbara (Nosbusch-Becker). Verena wil zelfmoord plegen, maar zelfs dat kan ze niet. Iedereen meent dat ze van de aardkloot is verdwenen, maar taxichauffeur Martin Bodmer (Hunold) redt en helpt haar en zij besluit zich te wreken op Werner. Meestal in vier delen uitgezonden. Het Luxemburgse sekspoesje Nosbusch is warempel een femme fatale geworden. Veteraan actrice Tiller is ook van de partij, als de moeder van Verena en Barbara. Camerawerk van Axel de Roche.

Un placer indescriptible

1992 |

Spanje 1992. Ignasi P. Ferre. Met o.a. Mathieu Carrière, Angels Gonyalons en Ferran Rañe.

Onvoorstelbaar banale soaptoestanden, op papier gezet door gewiekste Michael Baier, met zowat alle ingredi[KA3]enten van een versleten melodrama. Verena (Kracht), de dochter van een steenrijke reder, is getrouwd met Werner Westfal (Carri[KA2]ere). Zij verwacht een kind van hem maar hij heeft een relatie met haar zusje, Barbara (Nosbusch-Becker). Verena wil zelfmoord plegen, maar zelfs dat kan ze niet. Iedereen meent dat ze van de aardkloot is verdwenen, maar taxichauffeur Martin Bodmer (Hunold) redt en helpt haar en zij besluit zich te wreken op Werner. Meestal in vier delen uitgezonden. Het Luxemburgse sekspoesje Nosbusch is warempel een femme fatale geworden. Veteraan actrice Tiller is ook van de partij, als de moeder van Verena en Barbara. Camerawerk van Axel de Roche.

Il coraggio di Anna

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Giorgio Capitani. Met o.a. Edwige Fenech, Gabriele Ferzetti, Roberto Alpi, Lucia Bosè en Mathieu Carrière.

Anna (French) is een mooie, rijke vrouw, moeder en gelukkig getrouwd. Denkt ze. Het is dan ook een hele schok voor haar als ze ontdekt dat haar man haar ontrouw is. Ze maakt zich los en begraaft zich in het werk op de scheepswerf van haar vader. Met behulp van haar vrienden Matteo (Interlenghi) en Luciano (Hilbeck) houdt ze zich staande, in weerwil van tegenwerking en wantrouwen. Ten koste van haar persoonlijk leven wordt zij een succesvol zakenvrouw. Trots en moedig laat ze zich niet uit het veld slaan door de verkeerde man (Carriére) en een mislukt tweede huwelijk. Ze weet te overleven aan de top. De alternatieve titel is dan ook SURVIVING AT THE TOP.

Christopher Columbus: The Discovery

1992 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten/Spanje 1992. Avonturenfilm van John Glen. Met o.a. Georges Corraface, Marlon Brando, Tom Selleck, Rachel Ward en Robert Davi.

De jonge Columbus (Corraface) moet lang zeuren bij Ferdinand (Selleck) en Isabella (Ward) voor hij eindelijk op ontdekkingsreis mag, en mogelijk krijgt hij alleen toestemming omdat de koningin een oogje op hem heeft en de koning jaloers wordt. Voor hij vertrekt moet hij ook nog op audiëntie bij de gevreesde inquisiteur Torquemada, gespeeld door een Brando die duidelijk meer aan zijn bankrekening denkt dan aan z'n personage. De film kabbelt voort tot de verrassende ontknoping: de held ontdekt Amerika!

Manila

1991 |

Spanje 1991. Antonio Chavarrias. Met o.a. Alex Casanovas, Mathieu Carrière en Laura Mañá.

De jonge Columbus (Corraface) moet lang zeuren bij Ferdinand (Selleck) en Isabella (Ward) voor hij eindelijk op ontdekkingsreis mag, en mogelijk krijgt hij alleen toestemming omdat de koningin een oogje op hem heeft en de koning jaloers wordt. Voor hij vertrekt moet hij ook nog op audiëntie bij de gevreesde inquisiteur Torquemada, gespeeld door een Brando die duidelijk meer aan zijn bankrekening denkt dan aan z'n personage. De film kabbelt voort tot de verrassende ontknoping: de held ontdekt Amerika!

Malina

1991 | Drama, Romantiek

Oostenrijk/Duitsland 1991. Drama van Werner Schroeter. Met o.a. Isabelle Huppert, Mathieu Carrière, Can Togay, Fritz Schediwy en Isolde Barth.

Een vrouw, van wie we de naam niet te weten komen, staat tussen twee mannen: ze leeft samen met de verstandelijke Malina, maar haar hart gaat uit naar de oppervlakkige Ivan. Beide verhoudingen zijn voor haar niet leefbaar en tenslotte gaat zij ten onder aan de discrepantie tussen haar wensdromen en de realiteit. Een moeilijke, maar bezienswaardige film, naar de gelijknamige roman van Ingeborg Bachmann. Het draaiboek werd geschreven door de omstreden Oostenrijkse schrijfster Elfriede Jelinek. Camerawerk van Elfi Mikesch.

Erfolg

1991 | Historische film, Drama

Duitsland 1991. Historische film van Franz Seitz. Met o.a. Bruno Ganz, Franziska Walser, Peter Simonischek, Mathieu Carrière en Gudrun Gabriel.

Verfilming van de gelijknamige roman van Lion Feuchtwanger. Beieren in de jaren na WO I. Hoofdpersoon is de kunsthistoricus Krüger die, omdat de machthebbers hem te lastig vinden, het slachtoffer wordt van een gefingeerd meineedproces. Tegelijkertijd vertelt de film de geschiedenis van het ontstaan van het fascisme. De regisseur tekende voor het scenario en de fotografie is van Rudolf Blahacek. Een belangwekkende film.

Une fille d'Éve

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Alexandre Astruc. Met o.a. Mathieu Carrière, Sophie Bouilloux, Denis Manuel, Corinne Le Poulain en Geneviève Casile.

Een verfilming van de novelle van Honoré de Balzac door deze filmer en romanschrijver, die een van de pioniers - ook in het incasseren van kritiek - van de moderne Franse cinema was, en in 1975 het bioscoopwezen verliet. Hij ging opnieuw schrijven en werkt daarnaast geleidelijkaan weer aan een come-back op tv. In deze kleinzelige en bittere zedenstudie, bleef hij trouw aan de geest van Balzac, met een scenario dat meer de komische en satirische aspecten, dan de tragische weerklank van de novelle benadrukt.

Rosamunde

1990 | Misdaad, Romantiek, Thriller

Duitsland 1990. Misdaad van Egon Günther. Met o.a. Anica Dobra, Richy Müller, Jürgen Vogel, Mario Adorf en Manfred Krug.

Rosamunde en haar drie werkeloze vrienden willen uit de financiële ellende zien te komen en ze beramen de ontvoering van de zoon van een rijke joodse fabrikant. Er komt een kink in de kabel als Rosamunde verliefd wordt op de jongeman in kwestie... De film probeert een tijdsbeeld op te roepen van de tijd rond 1935, maar slaagt daar slechts gedeeltelijk in, mede omdat de figuren te dik zijn aangezet. Scenario van regisseur Günther. Camerawerk van Gerard Vandenberg.

Magyar rekviem

1990 | Drama

Duitsland/Hongarije 1990. Drama van Károly Makk. Met o.a. Hans Christian Blech, Mathieu Carrière, György Cserhalmi, Károly Eperjes en Timea Rába.

Dorre film gemaakt ter gelegenheid van de 34e herdenking van de Hongaarse opstand in november 1956. De handeling vindt plaats in een overvolle gevangeniscel met een bont gezelschap, dat op de uitvoering van hun doodvonnis wacht: professor Blech, vrijheidsstrijder Cserhalmi, voormalig officier van de veiligheidsdienst Eperjes, legermajor Carrière, zigeuner van afkomst, die door de bewakers vreselijk vernederd wordt en nog een drietal randfiguren. Hun onderlinge solidairiteit, de angst die ieder van hen ondergaat en de nood, waarin zij zich bevinden, worden afgewisseld door flash-backs over hun verleden, inclusief een love-interest van Cserhalmi met een dartele guerilla. Om het saaie geheel verder nog te doorbreken, mogen we mee in de droomwereld van gevangenisdirekteur Andorai. De zwakke regie en het dito scenario van regisseur Makk zijn er de oorzaak van dat de ervaren hoofdrollen beneden hun normale peil presteren. Camerawerk van Miklós Biró. Naar het korte verhaal van Mihály Kornis.

Zugzwang

1989 | Drama

Duitsland 1989. Drama van Mathieu Carrière. Met o.a. Michael Marwitz, Viktoria Tennant, María Barranco, Stuart Wilson en Clayton George.

Een pianist zonder succes, raakt verslaafd aan gokken. Het debuut van de bekende toneelspeler Mathieu Carrière als filmregisseur heeft een spannende film opgeleverd, waarin op indrukwekkende wijze de innerlijke strijd en het verval van de pianist in beeld wordt gebracht. ook bekend als FOOL'S MATE.

Una Sombra en el jardín

1989 | Drama, Thriller

Spanje 1989. Drama van Antonio Chavarrías. Met o.a. Mathieu Carrière, María Barranco, Fermi Reixach en Montserrat Salvador.

Een botanicus die pas van zijn vrouw gescheiden is en naar een andere woning verhuist, wordt smoorverliefd op de vorige huurster van zijn nieuwe appartement. Een psychologische thriller die aan Polanski en Bigas Luna doet denken, maar er desondanks in slaagt een eigen stijl en karakter te behouden. Deze goed geregisseerde en gefotografeerde film met schitterende muziek is het fortuinlijke regiedebuut van Antonio Chavarrías, vroeger assistent-regisseur en maker van korte films.

Le jeune homme et le lion

1989 | Biografie, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Biografie van Jean Delannoy. Met o.a. Georges Wilson, Mathieu Carrière, Louis Eymond, Jean Claudio en Magali Renoir.

Karel de Grote behaalt in de oorlog tegen Saxen en Lombardije een overwinning. In dezelfde tijd knoopt hij een voorzichtige vriendschap aan met zijn neef Roland. Aan de onpersoonlijke regie valt de leeftijd van Jean Delannoy (geboren in 1908) af te lezen. Maar hij durfde wel van de algemeen aangehangen, te positieve levensbeschrijving af te wijken. Zo laat hij zien hoe Karel de Grote talrijke executies liet uitvoeren en hoe mensen tegen hun wil werden gedoopt. De film is met een ruim budget gemaakt. Ook bekend als CHARLEMAGNE.

Le baiser de l'assassin

1989 | Thriller

Frankrijk/Duitsland 1989. Thriller van Petra Haffter. Met o.a. Stephane Ferrari, Beate Jensen, Yves Beneyton, Kristina Vaneyk en Dimitri Rougeul.

Een Duitse au pair ontmoet in Parijs een mysterieuze avonturier uit Canada. Er volgt een hartstochtelijke liefdesgeschiedenis die echter steeds grimmiger wordt ('Ik zal je vermoorden, schatje'). Een bewerking van de thriller Voulez-vous mourir avec moi? van Francis Ryck. Subtiel, suggestief en verontrustend. Op een fijnzinnige manier en met sombere lyriek worden gekwelde mensen geschetst. Het debuut van Haffter.

Sanguines

1988 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1988. Drama van Christian François. Met o.a. Clémentine Célarié, Yves Beneyton, Mathieu Carrière, Gérard Hernandez en Amanda Langlet.

Een Parijse schilder die zich wil afzonderen, laat zich aannemen als tuinman door een Franse cultureel attaché in Portugal. De familieleden van zijn werkgever ontdekken zijn ware identiteit en hij krijgt te maken met hebzucht en begeerte, terwijl schilderen het enige is wat hem interesseert. Het onderwerp is slecht uitgewerkt, de personages blijven oppervlakkig en kunstmatig en Carrière slaagt er niet in te overtuigen als geobsedeerde kunstenaar.

La guerre des insectes

1988 | Mysterie

Frankrijk 1988. Mysterie van Peter Kassovitz. Met o.a. Mathieu Carrière, Patrick Chesnais, Bernard-Pierre Donnadieu en Serge Spira.

De verfilming van een roman van een zekere Jean Courtois- Brieux. Avontuur en mysterie op de Indische Oceaan waar onbekende insekten een graanlading aanvallen. De onder-directeur van het Allerhoogste Directiewezen van de voeding leidt het onderzoek. Een matig scenario, mooie landschappen, gebrek aan middelen en weinig overtuigend acteerwerk van Carrière.

Der Kuß des Tigers

1988 | Thriller, Romantiek

Duitsland 1988. Thriller van Petra Haffter. Met o.a. Beate Jensen, Stéphane Ferrara, Mathieu Carrière, Kristina van Eyck en Yves Beneyton.

Op aangrijpende en spannende wijze vertelt deze film het verhaal van een vrouwenmoordenaar, die opnieuw met zijn morbide hartstocht geconfronteerd wordt, als hij een jong meisje, een au pair die zich stierlijk verveelt, tegenkomt. Zij wordt de passieve medeplichtige van zijn vreemde hartstochten die zweven tussen tederheid en sadisme. Deze psychothriller is gebaseerd op een boek van Francis Ryck die gepubliceerd heeft in de bekende Franse detectievereeks 'Série noire'.

Cérémonie d'amour

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Walerian Borowczyk. Met o.a. Mathieu Carrière en Marina Piero.

Een actrice-courtisane heeft een man in haar netten verstrikt. Alle fantastisch-erotische obsessies van de regisseur zijn in deze film terug te vinden, maar ze zijn vrijwel inhoudsloos geworden door de herhaling, film na film, en het stellen van commercialiteit boven artisticiteit. De acteerprestaties zijn niet overtuigend genoeg om de film te redden. Maar de decors zijn prachtig en komen dankzij het camerawerk van Gérard Monceau uitstekend tot hun recht. Gebaseerd op de roman Tout doit disparaître van André Pieyre de Mandiargues.

Johann Strauss - Der König ohne Krone

1987 | Biografie, Muziek

Frankrijk/Duitsland/DDDE/Hongarije/Oostenrijk 1987. Biografie van Franz Antel. Met o.a. Oliver Tobias, Mary Crosby, Audrey Landers, Mathieu Carrière en Hugh Forster.

Een oppervlakkige biografie over de Oostenrijkse koning van de wals. Het scheppen van een nieuw beeld over Johann Strauss is in de film minder belangrijk dan het onderhouden van het publiek.

El Placer de matar

1987 | Misdaad, Western

Spanje 1987. Misdaad van Félix Rotaeta. Met o.a. Antonio Banderas, Mathieu Carrière, Victoria Abril, Walter Vidarte en Berta Riaza.

Twee jeugdigde delinquenten uit verschillende sociale klassen doden voor hun plezier en staan elkaar naar het leven, totdat het lot hen verenigt in de vorm van een wapenstilstand die bemiddeld wordt door een intorverte wiskunde leraar, die een hekel aan vrouwen heeft. In dit zeer slechte debuut van de regisseur is toch een zekere bekwaamheid aanwezig, maar het blijft een idiote en schokerende film.

Beethoven

1987 | Biografie, Drama

Frankrijk/Duitsland 1987. Biografie van Paul Morrissey. Met o.a. Wolfgang Reichmann, Dietmar Prinz, Jane Birkin, Nathalie Baye en Mathieu Carrière.

Deze film wil breken met de mythe dat Beethoven een genie was en belicht de donkere kanten in de biografie van de componist. Centraal staat de problematische relatie van Beethoven met zijn neef en pupil Karl. Goed camerawerk van Hanus Polak.

Marie Ward - Zwischen Galgen und Glorie

1985 | Biografie, Historische film

Duitsland 1985. Biografie van Angelika Weber. Met o.a. Hannelore Elsner, Irm Hermann, Julia Lindig, Mathieu Carrière en Lambert Hamel.

Dit is een oppervlakkige plaatjesfilm over Marie Ward, die een katholieke orde stichtte ten tijde van de katholiekenvervolging in Engeland in de 17e eeuw. Ze vocht voor de officiële erkenning van haar geloofsgemeenschap.

Bras de fer

1985 | Oorlogsfilm, Thriller

Frankrijk 1985. Oorlogsfilm van Gérard Vergez. Met o.a. Bernard Giraudeau, Christophe Malavoy, Ángela Molina, François Lalande en Thierry Ravel.

Pierre Wagnies ontdekt dat zijn chef, Delancourt, niemand minder is dan een oude vriend die met Camille getrouwd is, op wie hij destijds ook verliefd was. Delancourt blijkt overigens te werken voor de Britse geheime dienst. Ondanks hun tegengestelde belangen lijdt hun vriendschap er niet onder. Complexe intrige, verwarrend, de vertolking is niet altijd even gelijkmatig. Mathieu Carrière is bovendien niet overtuigend als Duitse officier. Niet goed afgewerkt, maar grotendeels interessant.

Yerma

1984 | Drama

Hongarije/Duitsland/Canada 1984. Drama van Imre Gyöngyössy en Barna Kabay. Met o.a. Gudrun Landgrebe, Mathieu Carrière, Titusz Kovacs, Mareike Carrière en Martin Halm.

Een stemmige drama over een Andalusiche vrouw, Yerma (Landgrabe) wier kinderloosheid een obsessie wordt als blijkt dat haar man (Kovacs) het onverschillig laat. Als zij probeert van zijn goede vriend Juan (Carrière) een kind te krijgen verkiest deze de loyalitieit van de vriendschap boven de verleiding. Naar het gelijknamige boek van de Spaanse dichter Frederico Garcia Lorca uit 1934 en in Spanje gefilmd.

Wedle wyroków Twoich...

1984 | Oorlogsfilm

Polen/Duitsland/Portugal 1984. Oorlogsfilm van Jerzy Hoffman. Met o.a. Sharon Brauner, Anna Dymna, Günter Lamprecht, Mathieu Carrière en Henryk Bista.

Een joods meisje ontsnapt tijdens een transport naar Auschwitz, ziet het lijden in de ghetto's van Warschau en wordt door de nazi's gevonden in een klein stadje. Ze zet haar eenzame en hopeloze vlucht voort. Dit protest tegen de oorlog, hoe nobel ook, mist geloofwaardigheid en is sentimenteel. Het maakt het meisje tot niet meer dan een oorlogsmartelares.

The Bay Boy

1984 | Drama

Canada/Frankrijk 1984. Drama van Daniel Petrie. Met o.a. Liv Ullmann, Kiefer Sutherland, Peter Donat, Isabelle Mejias en Alan Scarfe.

Goed bedoeld maar hopeloos voorspelbaar portret van een tiener (Sutherland, de zoon van Donald) die opgroeit in een Canadese plattelandsgemeente rondom 1935. Hebben we dit nu niet al wat te vaak gezien? Vooral Ullmann mist iedere diepte als Sutherlands hardwerkende moeder. Ook bekend als UN PRINTEMPS SOUS LA NEIGE.

L'amour en douce

1984 | Komedie, Drama

Frankrijk 1984. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Daniel Auteuil, Jean-Pierre Marielle, Emmanuelle Béart, Sophie Barjac en Daniel Ceccaldi.

In deze klassieke komedie passeren tal van amoureuze perikelen in een keurige samenleving de revue. Een meesterwerk van de oude rot Edouard Molinaro, die er altijd in slaagt een succes van dit soort films te maken zonder te vervallen in vulgariteit. Met uitzondering van Mathieu Carrière zijn alle acteurs voortreffelijk. Dit scherpzinnige portret van de Franse jan-modaal mag misschien oppervlakkig lijken, maar een goede komedie in deze tijd van sombere films, is nooit weg. Scenario van Jean Sagols en Christine Watton.

Die Flambierte Frau

1983 | Drama, Romantiek, Erotiek

Duitsland 1983. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Gudrun Landgrebe, Hanns Zischler, Gabi LaFari, Matthias Fuchs en Hans Zischler.

Een jonge vrouw breekt met haar geordende en tot keurslijf geworden leventje. Uit financiële nood, maar ook omdat ze aan maatschappelijke idealen twijfelt, wordt ze prostituée. Ze wordt verliefd op Chris, een biseksuele mannelijke prostitué, en de twee huren een woning voor privé- en zakelijke doeleinden. Maar het komt tot een crisis als Chris een serieus en burgerlijk leven met Eva wil beginnen. Scenario van de regisseur en Catharina Zwerenz. Camerawerk van Jürgen Jürges.

Benvenuta

1983 | Drama, Mysterie

België/Frankrijk/Italië 1983. Drama van André Delvaux. Met o.a. Vittorio Gassman, Fanny Ardant, Françoise Fabian, Mathieu Carrière en Claire Wauthion.

Een filmer wil van een schrijfster de achtergrond weten van haar roman over de gedoemde passie tussen een concertpianiste en een Italiaanse magistraat van middelbare leeftijd. Ze houdt vol dat het pure fictie is, maar haar tragische heldin bestaat wel degelijk. Door de stijlvolle aanpak van Delvaux en de opmerkelijke spelprestaties een boeiende film, al maakt de raamvertelling het liefdesverhaal eerder triviaal dan dat het er dubbele bodems aan geeft. Niettemin is Delvaux de meest eigenzinnige en begaafde filmer van zijn land, die ook internationaal zijn eigen plaats meer dan verdient.

La passante du Sans-Souci

1982 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Duitsland 1982. Oorlogsfilm van Jacques Rouffio. Met o.a. Michel Piccoli, Helmut Griem, Mathieu Carrière, Gérard Klein en Dominique Labourier.

In 1934 vlucht een vrouw met haar joodse pleegzoontje uit Berlijn naar Parijs, waar haar pogingen om haar echtgenoot uit het concentratiekamp te bevrijden uitmonden in een tragedie. Bijna vijftig jaar later herkent de pleegzoon in een Zuid-Amerikaanse ambassadeur de verantwoordelijke nazi van destijds. De scène waarin een huilende Schneider luistert naar het vioolspel van haar 12-jarige pleegzoon is verreweg het meest aangrijpende moment in deze mooie film. Geen biografie laat onvermeld dat de jongen haar herinnerde aan haar eigen zoontje David die kort tevoren was verongelukt. De film werd dan ook aan David (en zijn vader) opgedragen.

Anima

1982 | Experimenteel

Duitsland/Oostenrijk 1982. Experimenteel van Titus Leber. Met o.a. Mathieu Carrière, Charo López, Bruno Anthony, Marquis de Frigance en Hans Klein.

Nogal gezochte artistieke film met Berlioz' Symphonie Fantastique en de vrijgezellenmachines van Marcel Duchamp als motieven.

A Woman In Flames

1982 |

Duitsland 1982. Robert van Ackeren. Met o.a. Gabriele Lafari, Gudrun Landgrebe en Mathieu Carrière.

Nogal gezochte artistieke film met Berlioz' Symphonie Fantastique en de vrijgezellenmachines van Marcel Duchamp als motieven.

Egon Schiele - Exzesse

1981 | Biografie, Drama

Oostenrijk/Frankrijk/Duitsland 1981. Biografie van Herbert Vesely. Met o.a. Mathieu Carrière, Jane Birkin, Christine Kaufmann, Nina Fallenstein en Marcel Ophüls.

De film is een portret van de Weense schilder Egon Schiele. Schiele, die in 1918 op 28-jarige leeftijd stierf, veroorzaakte nogal wat opschudding met zijn erotische schilderijen en met zijn levenswandel, wat hem herhaaldelijk op gevangenisstraf kwam te staan. De film toont Schiele als een gespleten, in al zijn gedrevenheid toch zeer onzekere man. Ondanks de sterke rolbezetting blijft de film oppervlakkig.

La chute de la maison Usher

1980 | Horror

Frankrijk/Mexico 1980. Horror van Alexandre Astruc. Met o.a. Fanny Ardant, Mathieu Carrière, Pierre Clémenti, Jacques Dacqmine en Fernand Guiot.

In volle paniek klopt de jonge Allan Stillwood (Cl[KA1]ementi) aan bij Dr. Hawthorne (Dacqmine). Hij was te gast op het kasteel van zijn jeugd- en studievriend Roderick Usher (Carri[KA2]ere) en diens zuster Madeleine (Ardant). Roderick werd gek van het gebouw en Madeleine was ziek. Roderick vroeg Allan om Madeleine met zich mee te nemen alvorens ze reddeloos verloren zou zijn. Het was echter al te laat. De ochtend na zijn aankomst stierf Madeleine. De dagen na haar dood brokkelde het verstand van Roderick verder af. Hij werd er meer en meer van overtuigd dat ze Madeleine levend begraven hadden. Allan smeekt Dr. Hawthorne om mee te komen. Trage, literaire en erg stylistische bewerking van het verhaal van Edgar Allan Poe, gezien door de visuele camera van Astruc. De decors en costuums zijn schitterend en voor de eerste maal wordt ook de incestueuze relatie tussen Roderick en Madeleine uitgewerkt, maar toch doet het geheel erg koel en afstandelijk aan, mede door het feit dat het grootste deel van de film in flash back verteld wordt door Allan. De climax is niet helemaal onverwacht, maar werkt toch schokkend. Pierre Pélégri bewerkte het verhaal en voegde er elementen aan toe uit andere verhalen van Poe. Prachtige fotografie van Jean-Jacques Rochut.

La Femme de l'aviateur

1980 | Komedie, Drama

Frankrijk 1980. Komedie van Eric Rohmer. Met o.a. Philippe Marlaud, Anne-Marie Leury, Mathieu Carrière, Philippe Caroit en Coralie Clément.

Student ziet 's ochtends een man uit het huis van zijn vriendin vertrekken en krijgt van haar geen verklaring los. Die dag ziet hij dezelfde man, met een andere vrouw en hij volgt het paar samen met een avontuurlijk schoolmeisje dat hij toevallig heeft ontmoet. Uiteindelijk blijkt voor alles een simpele verklaring te zijn, maar de jonge held heeft zijn kans bij de scholiere gemist. Eerste deel van een nieuwe serie van Rohmers COMEDIES ET PROVERBES mist het intellectualisme van zijn CONTES MORAUX, maar weet met bedrieglijke simpelheid en lichtheid onderstromen in emoties en absurde toevalligheden in het leven prikkelend uitdrukking te geven.

Justocoeur

1980 | Drama

Canada/Frankrijk 1980. Drama van Mary Stephen. Met o.a. Corinne Lanselle, Michel Voletti, Michel Rocher, Nadia Vasil en Mathieu Carrière.

Een irriterende, praatzieke psychologische film over een bizarre driehoeksverhouding tussen een mooie danseres, haar manager en een homoseksuele artiest die bij hen inwoont. Het vlotte gewauwel wordt bovendien visueel verpakt alsof het een modieuze advertentie in Vogue of Cosmopolitan betreft, wat het geheel er niet bepaald draaglijker op maakt. Eric Rohmer werkte mee aan het scenario en heeft ook een gastoptreden als genodigde op een receptie.

Wege in der Nacht

1979 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1979. Drama van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Mathieu Carrière, Maja Komorowska, Horst Frank, Zbigniew Zapasiewicz en Irmgard Forst.

Polen, 1943. Een Duits bataljon heeft z'n intrek genomen in een verlaten hoeve. Een jonge officier wordt verliefd op de dochter van de barones, eigenares van de hoeve. Ze is echter in contact met het verzet en zal de liefde en naïviteit van de jongeman uitbuiten om van hem nuttige informatie los te krijgen. De film heeft z'n momenten, maar Carrière is niet overtuigend in de cruciale rol van de jonge officier. De regie van Zanussi is zoals gebruikelijk eerder zwaar op de hand, en wordt nog eens extra benadrukt door de imponerende, zwaartillende muziek van Wojciech Kilar.

La pitié dangereuse

1979 | Romantiek, Historische film, Drama

Frankrijk 1979. Romantiek van Edouard Molinaro. Met o.a. Mathieu Carrière, Marie-Hélène Breillat, Jean Desailly, Silvia Reize en Jacques Dacqmine.

Een zeer getrouwe verfilming, zowel naar de vorm als naar de inhoud, van de roman van Stefan Zweig, die zich afspeelt in een garnizoensstadje in het Oostenrijk van vóór 1914. Het is het verhaal van de ongelukkige liefde tussen een luitenant van eenvoudige komaf en de verlamde dochter van de graaf, die de rijkste man van de streek is. De complexe psychologische en psychoanalytische verwikkelingen worden op subtiele wijze uitgewerkt in deze soepel geregisseerde film, waarin op intelligente wijze de zeden en taboes van deze samenleving in verval worden beschreven. Dit verklaart ook de sombere toonzetting van dit werk. Jean Desailly is overheersend aanwezig in zijn rol van de graaf van Kestalfa.

L'associé

1979 | Komedie

Frankrijk/Duitsland/Hongarije 1979. Komedie van René Gainville. Met o.a. Michel Serrault, Claudine Auger, Catherine Alric, Judith Magre en Mathieu Carrière.

Dreutelige zakenman Julien (Serrault) verzint een zelfverzekerde compagnon in de hoop de handel aan te wakkeren. Het verzinsel werkt zo goed dat zijn vrouw verliefd wordt op de daadkrachtige hersenschim en zoonlief de verzonnen compagnon als vader wil. Een aardige satire met nostalgische bruinoranje beelden van zakendoend Parijs eind jaren 70. Gebaseerd op Roberto Roberti's Il socio invisible (1939), op zijn beurt gedestilleerd uit het geestige Chileense boekje El socio van Jenaro Prieto. In de VS werd de materie opnieuw gedraaid als The Associate, maar dan met een zwarte vrouw (Whoopi Goldberg) die opklimt dankzij haar gefingeerde witte partner.

Pareil, pas pareil

1978 | Drama

Israël/Frankrijk 1978. Drama van Uziel Peres. Met o.a. Jean-Louis Mennesson, Vincent Mennesson, Marie Avril, Marie-Claude Meplan en Claude Cussinet.

Een kunstenaar op zoek naar zichzelf concentreert zich helemaal op een reeks schilderijen met Louis II als centrale figuur. In Louis II ziet hij een soort broer, zijn andere (betere ?) ik. Franse kunstenaars op zoek naar zichzelf staan zelden garant voor een boeiende film, en dit is geen uitzondering. Melig, kunstmatig gezwets over Het Zijn, visueel oninteressant en verstikkend pretentieus. Mathieu Carrière heeft een gastrol als Louis II - ook dat nog.

Le Navire night

1978 | Experimenteel

Frankrijk 1978. Experimenteel van Marguerite Duras. Met o.a. Dominique Sanda, Bulle Ogier en Mathieu Carrière.

Een SOS-telefoonlijn verbindt gedurende de nacht een getrouwde vrouw die aan leukemie lijdt, met een onbekende man. Hierdoor ontstaat een verbale liefdesrelatie, die weer teniet wordt gedaan omdat ze mogelijk steeds gelogen heeft. De film is niet meer dan een tamelijk willekeurige, hoewel zeer esthetische illustratie bij de geluidsband waarop Duras zelf de dialoog voert met collega-cineast Benoît Jacquot. De uiterst muzikale stem van Duras heeft een magisch effect. Men kan zich echter afvragen of hier nog wel van 'film' te spreken is.

Les Indiens sont encore loin

1977 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1977. Drama van Patricia Moraz. Met o.a. Isabelle Huppert, Christine Pascal, Mathieu Carrière, Chil Boiscuille en Nicole Garcia.

Een middelbare scholiere wordt doodgevroren gevonden in de omgeving van Lausanne. In de voorafgaande zeven dagen heeft haar extroverte schoolvriendin zich laten aborteren, ze is zwijgzame getuige geweest van politieke discussies door dertigers die de idealen van 1968 zijn kwijtgeraakt en ze heeft een fotoboek ontdekt over een verdwenen Indianenstam. De onnadrukkelijke presentatie van de letterlijk kille welvaartsstaat die jongeren geen houvast biedt, dankt veel aan het contrasterend spel van Pascal en Huppert (wier geslotenheid aan een herhalingsoefening doet denken van LA DENTELLIÈRE maar hier heel andere gronden heeft).

Bilitis

1977 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1977. Drama van David Hamilton. Met o.a. Bernard Giraudeau, Mathieu Carrière, Mona Kristensen, Gilles Kohler en Patti D'Arbanville.

Een meisje doet haar eerste verkenningen in de erotiek tijdens haar vakantie bij een nicht die door haar echtgenoot bedrogen wordt. Uit fascinatie voor de andere vrouw probeert ze haar de jongeman op wie ze zelf verliefd is 'cadeau te doen'. Wezenloze scenariobewerking laat niets over van de roman van Pierre Louys, terwijl het speelfilmdebuut van fotograaf Hamilton weinig meer is dan een reeks wezenloos geposeerde dia's die de vitaliteit van de hoofdrolspelers geen enkele kans laat. Muziek van Lai kreeg een onafhankelijk gramofoonplatensucces en droeg daarmee bij tot een onverdiende belangstelling voor de film.

Zerschossene Träume

1976 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Oostenrijk 1976. Drama van Peter Patzak. Met o.a. Yves Beneyton, Carroll Baker, Raymond Pellegrin, Mathieu Carrière en Hans-Christian Blech.

De zoon van een overleden politieman wordt onderhouden door een rijke nymfomane en een homoseksuele nachtclubeigenaar. Omdat hij verliefd is op een jonge prostituée wil hij zijn zelfrespect heroveren. Hij gaat ook de politie-opleiding volgen - gestimuleerd door zijn omgeving, die hem net als zijn vader hoopt te kunnen manipuleren - maar hij doet dat om zijn wraak een legaal alibi te geven. Het scenario is uit al te cliché-matige typeringen opgebouwd, al blijkt Patzak een beter regisseur dan schrijver, waardoor de film bij vlagen toch boeit. Een goede explosieve hoofdrol van Beneyton.

Police Python 357

1976 | Misdaad, Drama

Frankrijk/Duitsland 1976. Misdaad van Alain Corneau. Met o.a. Yves Montand, Simone Signoret, François Périer, Stefania Sandrelli en Mathieu Carrière.

Op de premièrewoensdag van Police Python 357 belde gevierd misdaadfilmregisseur Jacques Deray (Borsalino) zijn jongere vakbroeder Corneau op: 'Zo, kleine schurk, ga je ons het gras voor de voeten wegmaaien?' Een amicaal compliment voor de uitmuntende, in Orléans opgenomen policier die Corneaus nog prille carrière daadwerkelijk vleugels gaf. Montand speelt een zwijgzame rechercheur die zich verstrikt in het onderzoek naar de dood van zijn vriendin, een Italiaanse fotografe (Stefania Sandrelli). IJzersterke karakterrollen en sfeerecho's van Corneaus regieheld Don Siegel geven in het doortimmerde scenario de noir-toon aan. De titel verwijst naar de Colt Python 357, Montands forse revolver.

Né pour l'enfer

1976 | Misdaad, Film noir, Horror

Italië/Canada/Duitsland/Frankrijk 1976. Misdaad van Denis Héroux. Met o.a. Mathieu Carrière, Andrée Pelletier, Carole Laure, Eva Mattes en Debby Berger.

Een stapelgekke Amerikaanse zeeman monstert af in Belfast en doodt acht verpleegsters. Een van hen overleeft het, omdat zij zich onder een bed heeft verstopt. Zij kan een gedetailleerde beschrijving van hem geven en na een achtervolging wordt de bewuste man opgepakt. Een nogal opzienbarend internationaal project, voor het merendeel opgenomen in een, mede dankzij de beelden van de Duitser Heinz Holscher, onheilspellend Dublin. Op basis van een waar krantebericht, terwijl het scenario van de (oude) Hongaarse routinier Geza von Ravanyi is, werkend onder het pseudoniem Fred G. Ranger. Angstaanjagend en vooral de moeite waard vanwege de karakterrol van Carrière als psychopaat. Een ander opmerkelijk gegeven is dat deze film alleen illegaal vertoond kan worden, want hij is in Frankrijk verboden en mag ook niet naar Canada worden geëxporteerd.

Gates to Paradise

1976 | Drama, Historische film

Polen/Verenigd Koninkrijk 1976. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Lionel Stander, Ferdy Mayne, Mathieu Carrière, Jenny Agutter en John Fordyce.

Minder bekende film van Wajda gebaseerd op het gelijknamige boek van Jerzy Andrzejewski. In de 13de eeuw, onder paus Innocentius III werd een kinderkruistocht georganiseerd om het graf van Christus te gaan veroveren op de heidenen. Hoewel de film groots van opzet is, is Wajda vooral geïnteresseerd in de motieven van een aantal sleutelfiguren die hij in de vorm van een biecht laat horen en wier verhalen hij met flash-backs aanvult. Het scenario is van Andrzejewski en Donald Kowarth. Het camerawerk is van Mieczyslaw Jahoda.

Die Hinrichtung

1976 | Mysterie

Duitsland/Canada/Frankrijk/Italië 1976. Mysterie van Denis Héroux en Géza von Radványi. Met o.a. Mathieu Carrière, Eva Mattes, Debby Berger, Carol Laure en Miriam Boyer.

Een op een waar gebeurd verhaal berustende film over de gruwelijke moord op acht leerlingverpleegsters. De dader is een uit de oorlog in Vietnam teruggekeerde jongeman, die met de misdaad de ontrouw van zijn vrouw wil wreken. De film overtuigt door de goede acteerprestaties, maar de zin van de nauwkeurig uitgebeelde moordscènes blijft twijfelachtig.

Parapsycho - Spektrum der Angst

1975 | Mysterie, Thriller, Erotiek

Duitsland 1975. Mysterie van Peter Patzak. Met o.a. William Berger, Debby Berger, Mascha Gonska, Peter Neusser en Mathieu Carrière.

In drie episoden worden verschijnselen uit de parapsychologie beschreven. Daarbij gaat het minder om het illustreren van werkelijke gebeurtenissen als om het bieden van amusement door spannende en erotische scènes.

L' Appat

1975 | Misdaad, Drama

Frankrijk/Duitsland 1975. Misdaad van Peter Patzak. Met o.a. Yves Béneyton, Raymond Pellegrin, Mathieu Carrière, Dora Doll en Caroll Baker.

De zoon van een politieman laat zich onderhouden door het onderwereldmilieu en zal door hen worden gebruikt als koerier. Zijn liefde voor Gerda doet hem echter het verkeerde van zijn levenswijze inzien, en hij keert zich tegen zijn opdrachtgevers. Hoewel de regie van Patzak beslist stijl heeft en de film kan bogen op een interessante, zelfs ietwat bizarre cast is het een verloren strijd tegen een onsamenhangend, ongeloofwaardig scenario.

India song

1975 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1975. Drama van Marguerite Duras. Met o.a. Delphine Seyrig, Mathieu Carrière, Claude Mann, Didier Flamand en Vernon Dobtcheff.

Tijdens twee soirées rond 1930 danst en flirt de vrouw van de Franse ambassadeur in India met de aanwezige diplomaten, maar negeert de op haar verliefde vice-consul die zijn liefde tenslotte wanhopig uitschreeuwt. Ondertussen suggereert de geluidsband de door pest en honger geteisterde buitenwereld in de persoon van een waanzinnige bedelares. Deze hallucinerend trage film laat geen geacteerde, maar door de acteurs gerepresenteerde scènes zien zonder dialoog, verhaal of actie, die door de schoonheid van de beelden en muziek een bijzondere en indringende werking krijgen, zodat tegen de kennelijke opzet in, de pestilentie in de gesproken tekst tot bijzaak of een muzikaal element wordt gemaakt.

Blondy

1975 | Thriller, Erotiek

Duitsland/Frankrijk 1975. Thriller van Sergio Gobbi. Met o.a. Bibi Andersson, Catherine Jourdan, Mathieu Carrière, Rod Taylor en Paul Guers.

De vriendin van een Amerikaanse NATO-deskundige die in Wenen een pleidooi tegen de bacteriologische oorlogvoering komt houden, wordt door een bevriende tolk voorgesteld aan een jongeman die haar in een sado-masochistische relatie horig maakt. Zelfmoord uit liefdesverdriet van de Amerikaan blijkt moord en een complot van extremisten, waar zowel de tolk als de minnaar bijhoren. Politieke thriller-elementen zijn alleen de versiering van uitgesponnen erotische scènes die door inzet van Carrière als homme fatal meer plechtstatig dan prikkelend zijn. Andersson en Taylor lijken voornamelijk beduusd over de film waarin ze zijn verzeild. Ook bekend als GERMICIDE.

La Jeune fille assassinée

1974 | Drama, Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1974. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Sirpa Lane, Mathieu Carrière, Michel Duchaussoy, Roger Vadim en Elizabeth Wiener.

Een successchrijver laat een boek over Freud los om een onderzoek in te stellen naar de dood van een jonge mannequin wiens eerste minnaar hij was. Hij ontdekt dat ze tijdens haar huwelijk met een homoseksuele filmcriticus de geliefde is geworden van een diplomaat wiens seksuele voorkeur voor lijken haar fataal is geworden. Hij zal zijn boek niet voltooien. Dit dieptepunt in Vadims werk is zowel de amechtige poging om bij de tijd te blijven - niet alleen in de erotische vrijmoedigheid, maar ook met ridicule socio-politieke verwijzingen - als een ijdel monument voor zichzelf in de rol van degene die het meisje niet alleen seksueel inwijdde, maar ook haar tragedie doorgrondt. Hij is als acteur niet eens zo slecht, terwijl Duchaussoy als echtgenoot en Carrière als minnaar hun rollen ook beter spelen dan ze verdienen. Lane is Vadims minst begaafde en minst interessante sterlancering, maar de rol van exhibitionistische nymfomane geeft haar ook nauwelijks een andere mogelijkheid dan belachelijkheid.

Isabelle devant le désir

1974 | Drama, Erotiek

België/Frankrijk 1974. Drama van Jean-Pierre Berckmans. Met o.a. Jean Rochefort, Anicee Alvina, Mathieu Carrière, Annie Cordy en Marie-Clemence Meerschaut.

Net als in zijn debuutfilm LA CHAMBRE ROUGE vertelt Berckmans in zijn tweede film een erotisch verhaal met diepere inhoud. Gesitueerd omstreeks 1950 werd de schijnbaar frivole Alvina tijdens haar tienerjaren verkracht door een Duits officier en zij gaat gebukt onder een traumatiserend verleden. De herinneringen spelen een rol in haar relaties met mannen. Psychologisch te veel te simpel gemaakt personages en prima acteurs verdrinken in de middelmatigheid van het scenario, gebaseerd op de roman La Délice van Maud Frère. Gelauwerd met de Olivier d'Or van de Prix Fémina du Cinéma.

Il n'y a pas de fumée sans feu

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van André Cayatte. Met o.a. Annie Girardot, Mireille Darc, Bernard Fresson, Michel Bouquet en Mathieu Carrière.

Een linkse politicus stelt zich tegenkandidaat bij gemeenteverkiezingen tegen de rechtse en corrupte burgemeester. Diens rechterhand bedenkt een contramanoeuvre door de verspreiding van een getrukeerde foto, waarop de vrouw van de opponent ogenschijnlijk aan een orgie deelneemt. Vervalsing kan niet worden aangetoond, de echte participanten op de foto weigeren uit angst voor hun eigen reputatie te getuigen, zodat de echtgenoot zelf aan zijn vrouw begint te twijfelen. De film is geïnspireerd op ware gebeurtenissen - die bij de première politieke censuurmoeilijkheden opleverden - maar verpakt deze in zoveel melodramatische nevenintriges dat het verhaal ongeloofwaardig wordt. Goed spel van Girardot als de bekladde heldin.

Giordano Bruno

1973 | Drama, Historische film

Italië/Frankrijk 1973. Drama van Giuliano Montaldo. Met o.a. Gian Maria Volonté, Charlotte Rampling, Hans Christian Blech, Mathieu Carrière en Mark Burns.

Afvallige monnik keert op eind 16de eeuw terug in Venetië waar interesse is voor zijn filosofieën die overigens verkeerd worden geïnterpreteerd. Edelman die van hem zwarte kunst hoopte te leren om daarmee aan de macht te komen, levert hem over aan de Inquisitie. Martelingen en toezegging op gratie doen hem theorieën niet herroepen, omdat hij niet gelooft in mogelijkheid tot kerkhervorming. Meer didactische dan spectaculaire historische film legt nadruk op parallellen met tegenwoordige tijd waarin kerk en staat zich nog altijd tegen verandering verzetten en compromissen geen resultaat hebben. Fraaie vormgeving, maar soms al te dor en breedsprakig.

Malpertuis

1972 | Horror

België/Duitsland/Frankrijk/Nederland 1972. Horror van Harry Kümel. Met o.a. Orson Welles, Mathieu Carrière, Susan Hampshire, Michel Bouquet en Jean-Pierre Cassel.

Een jonge zeeman vindt zijn zuster in een mysterieus huis waarvan de bewoners elk hun eigen geheim lijken te hebben, maar hij weet haar niet over te halen met hem te vertrekken. Zelf raakt ook hij steeds meer verstrikt in de doolhof van gangen en tuin en in de liefde voor een van de huisgenoten, totdat hij de ware identiteit van de bewoners ontdekt. Deze ambitieuze bewerking van de beroemde fantastische roman van Jean Ray heeft een onevenwichtig scenario dat onnodig veel vraagtekens oproept; de internationale rolbezetting heeft individueel sterke momenten, maar men acteert te zeer voor zich. De uitgekiende en stijlvolle vormgeving blijft de aandacht vasthouden en verrassen.

Don Juan 73

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1972. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Maurice Ronet, Robert Hossein, Jane Birkin en Robert Walker jr..

Vrouwelijke Don Juan biecht aan priester gevolgen van haar erotische initiatieven: huisvader wordt gecompromitteerd, muzikant pleegt zelfmoord, vriendin van derde man blijkt lesbisch. Dan verleidt ze haar biechtvader, maar wraak van haar eerste slachtoffer wordt haar noodlottig. Ooit koploper in erotische vrijmoedigheid probeert Vadim in reünie met B.B. recentere ontwikkelingen in te halen, maar resultaat is amechtig, muf en onbedoeld moralistisch.

Bluebeard

1972 | Komedie, Horror, Erotiek, Drama

Duitsland/Frankrijk/Italië/Hongarije/Verenigde Staten 1972. Komedie van Edward Dmytryk. Met o.a. Richard Burton, Raquel Welch, Virna Lisi, Nathalie Delon en Joey Heatherton.

Een danseres trouwt met een oorlogsheld en ontdekt in een diepvrieskelder zeven vrouwenlijken. Haar echtgenoot legt uit waarom hij ze moest ombrengen, maar de nieuwe bruid wordt op het nippertje gered. De computerachtige co-produktie bevat talloze commerciële elementen met weinig fantasie en zonder enige inspiratie. Burton acteert op zijn sloffen, het merendeel van zijn bruiden gaat alleen uit de kleren, hoewel Lisi zeer komisch is als een zenuwslopende coloratuurzangeres. In de verondersteld humoristische context werkt een onnodig lange en bloederige jachtpartij extra stuitend. Ook bekend als LANDRU.

Rendez-vous à Bray

1971 | Drama

België/Frankrijk 1971. Drama van André Delvaux. Met o.a. Anna Karina, Mathieu Carrière, Roger Van Hool, Bulle Ogier en Martine Sarcey.

Tijdens WOI wordt een jongeman door zijn vriend ontboden in een afgelegen villa. Daar blijkt alleen een mooie zwijgzame huishoudster aanwezig te zijn, aan wie hij de voorgeschiedenis van de vriendschap vertelt. Hij brengt de nacht met haar door, terwijl de vriend nooit komt opdagen. Een sfeervolle en hoogst persoonlijke film van deze Belgische regisseur over de invloed van de verstrijkende tijd op menselijke gedragingen en relaties, in de stijl van magisch realisme. Naar verhaal van Julien Cracq.

Le Petit matin

1971 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1971. Drama van Jean-Gabriel Albicocco. Met o.a. Catherine Jourdan, Mathieu Carrière, Madeleine Robinson, Jean Vilar en Christian Baltauss.

Een meisje dat tijdens de oorlog met haar welgestelde familie in een door de Duitsers geannexeerde villa woont, bereikt haar volwassenheid in een verliefdheid voor een jonge officier, waardoor ze afkomt van de fixatie op een homofiele neef met wie ze samen opgroeide. Het melodramatisch aangezet scenario kreeg een verfilming vol kitscherige esthetiek, die alle emoties wezenloos maakt. De meeste acteurs zijn goed - Vilar als de passieve maar begrijpende vader voorop - maar in de tegenlicht- en soft-focus-fotografie zijn ze nauwelijks te zien.

L' Homme au cerveau greffé

1971 | Drama, Sciencefiction

Duitsland/Spanje/Frankrijk 1971. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Mathieu Carrière, Jean-Pierre Aumont, Michel Duchaussoy, Nicoletta Macchiavelli en Marianne Eggerickx.

Een neuroloog met een ernstige hartkwaal heeft een reeks onderzoeken gedaan over hersentransplantatie en doneert zijn eigen hersenen om het leven van een jonge automobilist te redden. Na de geslaagde operatie ontdekt zijn geest niet alleen zijn nieuwe lichaam, maar ook de hem onbekende levensomstandigheden van de jongeman. Het medisch experiment is het startpunt voor een interessant, vervreemd psychologisch drama dat een al te afstandelijke vorm kreeg.

La maison des Bories

1970 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1970. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Marie Dubois, Maurice Garrel, Mathieu Carrière, Hélène Vallier en Claude Titre.

De als uit leisteen gehouwen acteur Maurice Garrel speelt een rigide geoloog die zijn bourgeois leven met vrouwlief Marie Dubois ziet verbrokkelen na de komst van een speels ijverige Duitse student. Gefilmd in de omgeving van rotsig Sisteron, slingert de ménage à trois van kalm meanderend via een barrage van seksueel suggestieve scènes richting een gedenkwaardig slot. Gebaseerd op het boek van Simonne Ratel uit 1932. Filmmaker Doniol-Valcroze was medeoprichter van het befaamde Franse filmblad Cahiers du Cinéma, het huisorgaan van de Nouvelle Vague.

Gates to paradise

1967 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1967. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Mathieu Carrière, John Fordyce en Lionel Stander.

Een monnik stuit tijdens een van zijn omzwervingen op een kinderkruistocht naar Jeruzalem die geleid wordt door de charismatische herdersjongen Jakob. In de veronderstelling dat er kinderlijke onschuld en jeugdig idealisme in het spel zijn, sluit hij zich aan bij het gezelschap. Al snel komen echter de ware motieven van de wandelaars aan het licht. (IdH/VPRO Gids)

Der Junge Törless

1966 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1966. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Mathieu Carrière, Bernd Tischer, Fred Dietz, Marian Seidowsky en Lotte Ledl.

Naar de roman Die Verwirrungen des Zöglings Törless van Robert Musil uit 1906. In de vroege twintigste eeuw ziet een jongen op een kostschool in Oostenrijk-Hongarije het sadistische gedrag van enkele klasgenoten zwijgend aan. In naoorlogs Duitsland maakte dit gegeven veel los, precies zoals debuterend regisseur Schlöndorff had gehoopt. Der junge Törless was de eerste Duitse film die een prijs won op Cannes en is een van de beste exponenten van de Neue Deutsche Welle. De beklemmende sfeer is gevangen in prachtige zwart-witbeelden.

Août 44 - Ici Cognacq-Jay

-1 |

. Laurent Heynemann. Met o.a. Jeanne Marine, Roland Blanche en Mathieu Carrière.

Naar de roman Die Verwirrungen des Zöglings Törless van Robert Musil uit 1906. In de vroege twintigste eeuw ziet een jongen op een kostschool in Oostenrijk-Hongarije het sadistische gedrag van enkele klasgenoten zwijgend aan. In naoorlogs Duitsland maakte dit gegeven veel los, precies zoals debuterend regisseur Schlöndorff had gehoopt. Der junge Törless was de eerste Duitse film die een prijs won op Cannes en is een van de beste exponenten van de Neue Deutsche Welle. De beklemmende sfeer is gevangen in prachtige zwart-witbeelden.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Mathieu Carrière op televisie komt.

Reageer