Noshka van der Lely: regie, scenario, productie, geluid, art direction en montage.
Er zijn 18 films gevonden.

De grote vakantie

2000 | Documentaire

Nederland 2000. Documentaire van Johan van der Keuken.

In 1998 wordt bij filmmaker Van der Keuken prostaatkanker gediagnosticeerd. De tijd die hem overblijft om te leven, is beperkt. Hij besluit zijn laatste film te draaien en die onderneming voert hem over de gehele aardbol: Katmandu in Nepal, het dak van de wereld in de Himalaya, Mali in Afrika, Brazilië in Zuid-Amerika en tenslotte zijn eigen land met een onvergetelijk beeld van de grote rivieren, de levensader van Nederland, panta rei. Tegelijkertijd een zoektocht om van de kanker genezen te raken door de alternatieve geneeskunde. Het mocht niet baten: Van der Keuken overleed in januari 2001. De film die o.a. bekroond werd op het festival van Berlijn, is een feest voor zijn fans, maar hij is zoals gebruikelijk veel te lang en wie geen insider is, ontgaat wellicht in de stroom van bonte beeldreeksen zijn eerbetoon aan Alfred Hitchcock.

2 minuten stilte a.u.b.

1998 | Documentaire, Oorlogsfilm

Nederland 1998. Documentaire van Heddy Honigmann. Met o.a. Netty Rosenfeld, Anna Enquist, Anna Woltz, Josef Darazsdi en Rian van Ineveld.

Elk jaar herdenkt Nederland op 4 mei zijn oorlogsslachtoffers. Een uniek moment tijdens dit jaarlijks terugkerende ritueel is de twee minuten stilte. Voor 2 minuten stilte a.u.b. legde filmmaakster Heddy Honigman in de ochtend en de middag van vierde mei aan verschillende mensen de vraag voor wat deze dag voor hen betekent. Zo brengt ze een bezoek aan onder andere filmmaakster Netty Rosenfeld, schrijfster Anne Enquist, een horecaondernemer op de Dam en de dochter van een NSB-er. Op de avond van vier mei volgen verschillende cameraploegen deze mensen tijdens hun bezoek aan de dodenherdenking en filmen hen tijdens de twee minuten stilte.

O Amor Natural

1997 | Documentaire

Nederland 1997. Documentaire van Heddy Honigmann.

Met als rode draad de erotische poëzie van de beroemde Braziliaanse dichter Carlos Drummond de Andrade ontfutselt documentairemaaktser Honigmann ontboezemingen over het seksuele verleden aan hoogbejaarde Latijns-Amerikanen. Het verrassende resultaat sprankelt van de glimmende oogjes, rode konen en het plezier dat echt van het scherm spat als de geïnterviewden hun herinneringen ophalen. Een lofzang op erotiek en op het leven zelf. In 1997 genomineerd voor een Gouden Kalf.

Amsterdam afterbeat

1997 | Korte film, Documentaire

Nederland 1997. Korte film van Johan van der Keuken.

Met als rode draad de erotische poëzie van de beroemde Braziliaanse dichter Carlos Drummond de Andrade ontfutselt documentairemaaktser Honigmann ontboezemingen over het seksuele verleden aan hoogbejaarde Latijns-Amerikanen. Het verrassende resultaat sprankelt van de glimmende oogjes, rode konen en het plezier dat echt van het scherm spat als de geïnterviewden hun herinneringen ophalen. Een lofzang op erotiek en op het leven zelf. In 1997 genomineerd voor een Gouden Kalf.

Amsterdam Global Village

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Johan van der Keuken.

Amsterdam global village is Johan van der Keukens zevenenveertigste film. In dit vier uur durende epos portretteert hij zijn 'hometown' Amsterdam en haar bewoners. Net als de stad is zijn film opgebouwd als een waar labyrint. Van der Keukens camera cirkelt in langzame bewegingen rond over het water van de Amsterdamse grachten, langs de straten en pleinen. De tocht zit vol ontmoetingen met Amsterdamse wereldburgers: het is een 'verre reis naar dichtbij'. De 'held' van de film is de jonge Marokkaanse brommer-koerier Khalid. Op ontwapenende wijze neemt hij de kijker mee op zijn snelle ritten door Amsterdam Global Village. Van der Keuken reist ook door de lucht: met de Tsjetsjeen Borz Ali belandt hij midden in de gruwelen van Grozny, de Boliviaan Roberto neemt hem mee naar zijn geboortedorp hoog in de Andesen met een bejaarde joodse zangeres en haar zoon bezoekt hij een onderduik-adres in Zeeland. De grote mondiale thema's worden met samen met de 'petites histoires' aaneengeregen tot een bont kralensnoer. Amsterdam global village is een liefdevol gefilmd portret van het wereldse en dorpse Amsterdam.

919 Fifth Avenue

1995 | Drama

Verenigde Staten 1995. Drama van Dick Lowry. Met o.a. Reed Diamond, Stephen Caffrey, Noelle Beck en Barry Bostwick.

Amsterdam global village is Johan van der Keukens zevenenveertigste film. In dit vier uur durende epos portretteert hij zijn 'hometown' Amsterdam en haar bewoners. Net als de stad is zijn film opgebouwd als een waar labyrint. Van der Keukens camera cirkelt in langzame bewegingen rond over het water van de Amsterdamse grachten, langs de straten en pleinen. De tocht zit vol ontmoetingen met Amsterdamse wereldburgers: het is een 'verre reis naar dichtbij'. De 'held' van de film is de jonge Marokkaanse brommer-koerier Khalid. Op ontwapenende wijze neemt hij de kijker mee op zijn snelle ritten door Amsterdam Global Village. Van der Keuken reist ook door de lucht: met de Tsjetsjeen Borz Ali belandt hij midden in de gruwelen van Grozny, de Boliviaan Roberto neemt hem mee naar zijn geboortedorp hoog in de Andesen met een bejaarde joodse zangeres en haar zoon bezoekt hij een onderduik-adres in Zeeland. De grote mondiale thema's worden met samen met de 'petites histoires' aaneengeregen tot een bont kralensnoer. Amsterdam global village is een liefdevol gefilmd portret van het wereldse en dorpse Amsterdam.

Lucebert, tijd en afscheid

1994 | Documentaire

Nederland 1994. Documentaire van Johan van der Keuken.

Van der Keuken maakte drie korte films over zijn vriend en inspirator Lucebert, de recentelijk overleden schilder en dichter. De zwart-wit film Lucebert, dichter-schilder werd in 1962 met zeer geringe middelen opgenomen: het is een collage van tekeningen, foto's, muziek en snippers levend beeld. In 1967 werd Een film voor Lucebert uitgebracht. In tegenstelling tot de eerste bevat deze film een politieke strekking. In de hoop elkaar te ontmoeten gaat Van der Keuken hier met camera en taperecorder aan het werk, zoals Lucebert met woorden en verf aan het werk ging. Een reactie op zijn dood is vervat in Als je weet waar ik ben zoek me dan. In Lucebert, tijd en afscheid brengt Van der Keuken de drie films tot een nieuw geheel.. Lucebert, tijd en afscheid won op het Nederlands Film Festival (1994) een Gouden kalf voor beste korte documentaire.

Sarajevo Film Festival Film

1993 | Documentaire

Nederland 1993. Documentaire van Johan van der Keuken.

Van der Keuken maakte drie korte films over zijn vriend en inspirator Lucebert, de recentelijk overleden schilder en dichter. De zwart-wit film Lucebert, dichter-schilder werd in 1962 met zeer geringe middelen opgenomen: het is een collage van tekeningen, foto's, muziek en snippers levend beeld. In 1967 werd Een film voor Lucebert uitgebracht. In tegenstelling tot de eerste bevat deze film een politieke strekking. In de hoop elkaar te ontmoeten gaat Van der Keuken hier met camera en taperecorder aan het werk, zoals Lucebert met woorden en verf aan het werk ging. Een reactie op zijn dood is vervat in Als je weet waar ik ben zoek me dan. In Lucebert, tijd en afscheid brengt Van der Keuken de drie films tot een nieuw geheel.. Lucebert, tijd en afscheid won op het Nederlands Film Festival (1994) een Gouden kalf voor beste korte documentaire.

Bewogen koper

1993 |

Nederland 1993. Johan van der Keuken.

Op antropologisch onderzoek gebaseerde documentaire waarin de opmerkelijke transformatie van het Westerse blaasorkest in verschillende niet westerse culturen wordt onderzocht. Van der Keuken filmde en Noshka van der Lely nam het geluid op van orkesten uit Nepal, Ghana, Suriname en Indonesië. De nadruk wordt gelegd op de assimilatie van de, veelal tijdens de kolonisatie ongevoerde marsmuziek in de autochtone muzikale traditie. Diverse orkestleden worden geïntroduceerd, waarbij een beeld wordt geschetst van het dagelijkse leven. Een belangrijk onderdeel daarvan is de beleving van religieuze riten bij bruiloften en begrafenissen, waarbij de muziek een grote rol speelt.

Face Value

1991 | Documentaire

Nederland 1991. Documentaire van Johan van der Keuken.

Op de Nederlandse Filmdagen in 1991 met Gouden Kalf bekroonde documentaire (die ook door de filmpers gelauwerd werd als de beste Nederlandse film) is samengesteld uit een tachtigtal hoofdstukjes, een mengsel van een reisverslag door Europa en een met portretten gevuld foto-album. Ontroerend bericht uit de samenleving met veel denkbare emoties als liefde, verdriet, rouw, kwelling, woede, blijdschap.

Het Masker

1990 |

1990. Johan van der Keuken.

Op de Nederlandse Filmdagen in 1991 met Gouden Kalf bekroonde documentaire (die ook door de filmpers gelauwerd werd als de beste Nederlandse film) is samengesteld uit een tachtigtal hoofdstukjes, een mengsel van een reisverslag door Europa en een met portretten gevuld foto-album. Ontroerend bericht uit de samenleving met veel denkbare emoties als liefde, verdriet, rouw, kwelling, woede, blijdschap.

De Berg 'Wereld-niet wereld'

1990 |

Nederland 1990. Noshka van der Lely.

Op de Nederlandse Filmdagen in 1991 met Gouden Kalf bekroonde documentaire (die ook door de filmpers gelauwerd werd als de beste Nederlandse film) is samengesteld uit een tachtigtal hoofdstukjes, een mengsel van een reisverslag door Europa en een met portretten gevuld foto-album. Ontroerend bericht uit de samenleving met veel denkbare emoties als liefde, verdriet, rouw, kwelling, woede, blijdschap.

Baito

1990 |

Nederland 1990. Peter Dop.

Op de Nederlandse Filmdagen in 1991 met Gouden Kalf bekroonde documentaire (die ook door de filmpers gelauwerd werd als de beste Nederlandse film) is samengesteld uit een tachtigtal hoofdstukjes, een mengsel van een reisverslag door Europa en een met portretten gevuld foto-album. Ontroerend bericht uit de samenleving met veel denkbare emoties als liefde, verdriet, rouw, kwelling, woede, blijdschap.

Het oog boven de put

1988 | Documentaire

Nederland 1988. Documentaire van Johan van der Keuken.

De op het Indische platteland gedraaide documentaire bestaat uit drie in elkaar passende delen: kennisoverdracht binnen de familie, de economische structuren van een dorpje en de overdracht van kennis van magie en rituelen. Een combinatie van een heldere en preciese manier van waarnemen en een vibrerende visuele stijl. Van der Keuken vermijdt een boodschap uit te dragen maar verkiest de toeschouwer te bereiken door rechtstreeks de zintuigen aan te spreken.

Uit het leven van een vroedvrouw

1985 |

Nederland 1985. Nouchka van Brakel.

De op het Indische platteland gedraaide documentaire bestaat uit drie in elkaar passende delen: kennisoverdracht binnen de familie, de economische structuren van een dorpje en de overdracht van kennis van magie en rituelen. Een combinatie van een heldere en preciese manier van waarnemen en een vibrerende visuele stijl. Van der Keuken vermijdt een boodschap uit te dragen maar verkiest de toeschouwer te bereiken door rechtstreeks de zintuigen aan te spreken.

De Witte paraplu

1983 | Drama, Experimenteel

Nederland 1983. Drama van Heddy Honigmann, Noushka van der Lely en Noshka van der Lely. Met o.a. Josje Janse en Irene Ypenburg.

Twee filmmaaksters die hebben meegelopen in de Amsterdamse vredesmars van 1981, stellen vast dat het niet heeft geholpen en verwerken hun teleurstelling in een vrijwillig opgezocht isolement. Een innemend naïeve ontboezemingsfilm, maar goed is anders.

Overgang

1980 | Documentaire

Nederland 1980. Documentaire van Rosemarie Blank.

Twee filmmaaksters die hebben meegelopen in de Amsterdamse vredesmars van 1981, stellen vast dat het niet heeft geholpen en verwerken hun teleurstelling in een vrijwillig opgezocht isolement. Een innemend naïeve ontboezemingsfilm, maar goed is anders.

De Meester en de Reus

1980 | Drama, Experimenteel

Nederland 1980. Drama van Johan van der Keuken. Met o.a. Herman Gilis, Maartje Seyferth en Bep Westerduin.

Een niet geheel geslaagd, maar toch interessant vormgevings- en taalexperiment van Van der Keuken in de tradities van Straub/Van de Staak. Gespeelde scènes worden afgewisseld met documentaire scènes. De kritiek struikelde om 't hardst over Van der Keuken heen, omdat hij zijn vertrouwde documentairevorm had verlaten, alsof elke auteur/filmer niet het recht heeft, andere dan de gebaande wegen te bewandelen. De onverzoenlijkheid van beeld, tekst en inhoud is overtuigend genoeg.