Annemiek van Gorp

Producer

Annemiek van Gorp is producer.
Er zijn 11 films gevonden.

De Parade

2017 | Documentaire

Nederland 2017. Documentaire van Ferri Ronteltap.

Documentaire over theaterfestival De Parade. De Parade bestaat 25 jaar en is het grootste reizende theaterfestival ter wereld. De hechte gemeenschap van theatermakers reist in de zomer van stad naar stad, om steeds een wereld van droom en verleiding op te zetten.

Above Us All

2014 | Drama

Nederland 2014. Drama van Eugenie Jansen. Met o.a. Shayleah Sands, Maarten Baes en Kaleb Sands.

Een elfjarig Australisch meisje verhuist met haar Belgische vader naar Ieper, waar ze omringd door WO I-aandenken de dood van haar moeder probeert te verwerken. Regisseur Jansen maakt het de kijker niet makkelijk: Above Us All is opgebouwd uit lange shots die voortdurend trage cirkelbewegingen maken. In nogal grauw 3D. Die opvallende vorm is misschien technisch knap en vol betekenis, maar maakt de film flink ontoegankelijk. En dat is jammer, want de bouwstenen zijn goed: de setting is origineel, de onervaren acteurs komen authentiek over, en hoofdrolspeelster Shayleah Sands is een vondst.

Dead Body Welcome

2013 | Drama

Nederland 2013. Drama van Kees Brienen. Met o.a. Kees Brienen, Big Mama Amma Ongel, Geeta Prasaad Regmi en Raul Langa.

Meditatieve roadmovie over een regisseur (Brienen zelf), die bij aankomst in India verneemt dat de vriend met wie hij een zonsverduistering wilde bekijken, is gestorven.

C'est déjà l'été

2010 | Drama

Nederland/België 2010. Drama van Martijn Maria Smits. Met o.a. Patrick Descamps, Benjamin Willem en Julie Anson.

De veertienjarige Benjamin groeit op in een verscheurd gezin - vader is werkloos, moeder is gevlucht en zijn achttienjarige zus heeft een baby van een gedetineerde - en verliest steeds meer het contact met zijn omgeving. Geïnspireerd door de neo-realistische stijl van onder meer de broertjes Dardenne, volgt Smits zijn personages dicht op de huid en wordt er veel gesuggereerd. De troosteloze karakters worden treffend omgeven door de industriële omgeving van het Waalse Seraing, dat met zijn grauwe uitstraling de uitzichtloosheid van de gezinssituatie benadrukt. Eigenzinnig langspeelfilmdebuut van Martijn Maria Smits, waarin een gebroken gezinsrelatie als uitgangspunt dient voor een rauw-realistisch drama.

Vlees

2010 | Drama

Nederland 2010. Drama van Victor Nieuwenhuijs en Maartje Seyferth. Met o.a. Nellie Benner, Hugo Metsers en Titus Muizelaar.

De veertienjarige Benjamin groeit op in een verscheurd gezin - vader is werkloos, moeder is gevlucht en zijn achttienjarige zus heeft een baby van een gedetineerde - en verliest steeds meer het contact met zijn omgeving. Geïnspireerd door de neo-realistische stijl van onder meer de broertjes Dardenne, volgt Smits zijn personages dicht op de huid en wordt er veel gesuggereerd. De troosteloze karakters worden treffend omgeven door de industriële omgeving van het Waalse Seraing, dat met zijn grauwe uitstraling de uitzichtloosheid van de gezinssituatie benadrukt. Eigenzinnig langspeelfilmdebuut van Martijn Maria Smits, waarin een gebroken gezinsrelatie als uitgangspunt dient voor een rauw-realistisch drama.

Het mysterie van de sardine

2005 | Drama

Nederland 2005. Drama van Erik van Zuylen. Met o.a. Victor Löw, Renee Janssen, Hans Dagelet, Elske Rotteveel en Renée Fokker.

Professor Tim Boerhave (Löw) verliest bij een bomaanslag beide benen. Tijdens het revalideren probeert hij uit te dokteren wat hem precies is overkomen. Het mysterie van de sardine is het verslag van een zoektocht, niet naar de dader maar naar de zin van het leven. Na een lange afwezigheid - hij maakte zijn laatste speelfilm in 1987 - verfilmde regisseur Van Zuylen de roman 'Euclides was een ezel' van de Pools-Engelse filosoof en schrijver Stefan Themerson. Het werd een smaakvolle exercitie, fijngevoelig en subtiel. Alleen de spelregie van de kinderen had beter gemoeten.

An der alten römischen Straße

2001 | Drama, Fantasy

Nederland/Duitsland/Armenië 2001. Drama van Don Askarian. Met o.a. Bert Franzke, Jörg Döring, Gundi Eberhard, Asad Schwarz en Jan Spitzer.

Het scenario is van regisseur Askarian, die verder borduurt op het thema van zijn film KOMITAS. In een sfeer die doet denken aan de verhalen van [KL]1001 nacht[KLE] worden portretjes geschetst van Koerden in exil met als basis Berlijn. De verteller (Franzke) laat ons episoden beleven, die steeds fantastischer worden: Manuk (Döring) doolt 's nachts over het kerkhof, een knap nichtje wordt overgehaald 's nachts in de tuin te strippen, een kapper wordt er toe bewogen om tijdens het scheren de keel door te snijden van een lid van de geheime dienst en een tapijtenhandelaar moet naar Rotterdam om de Turkse consul te liquideren. Het camerawerk is van Rudolf Vatinyan. Technicolor; Dolby SR.

Total loss

2000 | Drama, Komedie, Experimenteel

Nederland 2000. Drama van Dana Nechushtan. Met o.a. Roef Ragas, Yorick van Wageningen, Franky Ribbens, Ricky Koole en Mike Libanon.

Bert Pot laat gelijk zien waarom hij als de beste cameraman van Nederland beschouwd wordt. De manier waarop te zien is hoe een auto op een wegversperring inrijdt, gevat door liefst negen camera's, is koud en overdonderend tegelijk. Het ongeluk geeft regisseuse Nechushtan aanleiding om de drie inzittende mannen te leren kennen zoals zij de paar dagen ervoor waren. Duco (Ragas) is een arrogante crypto-homoseksuele dokter die opportunistische gokker Reinier (Van Wageningen) in huis neemt. Samen nemen zij Jeroen (Ribbens) onder hun hoede, die net een zelfmoordpoging achter de rug heeft. Uit verdere flashbacks en de moeizame driehoeksverhouding moet blijken hoe de mannen al 'total loss' zijn voordat ze op oudejaarsnacht in de auto stappen. Total loss doet qua vorm en inhoud wel denken aan Winterschläfer (1997) van Tom Tykwer, maar mist net de urgentie van die meesterregisseur. De ietwat spastische reclamecampagne waarin telkens een man met een over zijn hoofd getrokken truitje van Total loss te zien was, bracht niet de gewenste aantallen mensen naar de bios. Yorick van Wageningen reisde na deze film af naar Hollywood voor bijrollen in onder andere The Chronicles of Riddick.

De zaak Braun

2000 | Drama, Misdaad

Nederland 2000. Drama van Danniel Danniel. Met o.a. Reinier Heideman, Reinier Bulder, Jur van der Lecq, Job Redelaar en Mathias Maat.

De film handelt over een gijzeling van twee industriëlen door een militante organisatie ganaamd De Groene Garde. De film lijkt uit authentiek beeldmateriaal te bestaan, maar kent een fictieve dramatische structuur. De Zaak Braun is de eerste speciaal voor televisie gemaakte film van Danniel Danniel. De film is zowel qua vorm als stijl geheel gericht op dit medium. De single play is een pseudo-reconstructie van een politiek-criminele gebeurtenis. Door het gebruik van verschillende bronnen (actualiteitenprogramma's, bewakingsmonitoren, nieuwsberichten en dergelijke) ontstaat een breedgeschakeerd beeld van de centrale gebeurtenissen. De film geeft daardoor een caleidoscopische kijk op de actualiteit. Geloofwaardig als goede fictie, boeiend als de werkelijkheid. Danniel Danniel kreeg voor de realisatie van zijn project de medewerking van onder andere Diewertje Blok, Philip Freriks en Sonja Barend. Danniel Danniel: 'Anders dan een bioscoopfilm waarin vaak geprobeerd wordt personages en/of gebeurtenissen neer te zetten die groter dan het leven zijn, wil ik in dit project de gebeurtenissen die als groot gezien worden juist terugbrengen tot hun ware, menselijke, banale grootte. De realiteit die ik in deze film wil creëren kan misschien vergeleken worden met de realiteit in eerdere films die ik gemaakt heb, zoals Ei en Winter '89. In beide was er sprake van een realiteit die geografisch of historisch misschien niet helemaal klopt, maar toch geloofwaardig overkomt, en wel omdat er een beeld wordt gegeven van een dergelijke realiteit zoals we die ons voorstellen.'

Dat is nooit mijn naam geweest

1999 | Drama

Nederland 1999. Drama van Eric Oosthoek. Met o.a. Ella van Drumpt, Gees Linnebank, Guido Kisman, Alicia Lee Muller en Jeroen Spitzenberger.

Co-productie van NPS en EO hoort oorspronkelijk thuis in de veelgeprezen reeks 'Telefilms'. Dit fraai geënsceneerde adoptiedrama gaat voortvarend van start. Al in de titel zit alle misère samengebald die adoptief kind Gilles (Kisman) ervaart als hij ontdekt dat Rianne (Van Drumpt) en Freek (Linnebank) niet zijn echte ouders zijn. Hij werd als baby geadopteerd, en al meteen in de curieuze, eerste scène wordt uit de doeken gedaan hoe dat in z'n werk ging. Oosthoek regisseerde in 2001 ook nog een andere telefilm: Saint Amour, een drama over een ex-priester.

De kersenpluk

1997 | Drama

Nederland 1997. Drama van Arno Kranenborg. Met o.a. Finbarr Wilbrink, Anton Starke, Ricky Koole, Lukas Dijkema en Anthony Starke.

Jan (Wilbrink) die dertien is, gaat ieder jaar voor de zomervakantie naar de boerderij van zijn grootouders. Het grote feest is dan mee te helpen bij de kersenpluk. Het is nu de eerste keer sinds de dood van oma en met zijn stuurse opa (Anton Starke) heeft Jan moeizaam contact. Hij krijgt natte dromen van Marie (Koole) die zeventien is en de huishouding doet; ze helpt ook met het plukken. Marie lijkt nogal afwezig, meer dan gewoonlijk. Jan weet niet dat zij zwanger is van Jan Tabak (Dijkema), de nietsnut van het dorp. Een trage, zwaarmoedige film met weinig actie en een nauwelijks optimistisch portret van de jeugd tegen de achtergrond van een ongerept landschap, waar de tijdsgeest van de grote stad toch binnen sluipt. De jonge Wilbrink speelt zijn droefgeestige rol goed. De film wordt gesproken in het Drents waardoor hij authentiek is, maar is daardoor niet altijd te volgen zonder ondertiteling. Debuterend regisseur Kranenborg schreef het scenario samen met Steven van Galen. Achter de camera stond Goert Giltaij. Omroep KRO was medeproducent. Klein, ingetogen tragisch drama over een onhandige puber die verliefd wordt en hoe zijn omgeving daarop reageert. Dolby Stereo S.R.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Annemiek van Gorp op televisie komt.

Reageer