Frédéric Chopin

Componist

Frédéric Chopin is componist.
Er zijn 14 films gevonden.

Je rentre à la maison

2001 | Drama, Komedie

Portugal/Frankrijk 2001. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Michel Piccoli, Antoine Chappey, Catherine Deneuve, John Malkovich en Leonor Baldaque.

De theateracteur Gilbert Valence (Michel Piccoli) krijgt na een voorstelling te horen dat zijn vrouw, dochter en schoonzoon bij een auto-ongeluk om het leven zijn gekomen. Gilbert blijft verslagen achter met zijn kleinzoon. Na van de ergste schok bekomen te zijn hervat hij zijn dagelijks leven. Hij blijkt een man van gewoonten; op vaste tijden koopt hij zijn krant bij de kiosk, bezoekt zijn café en wandelt door de straten van Parijs. De teruggetrokken levende acteur verdeelt zijn tijd tussen zijn kleinzoon en het theater, waarvoor hij nog steeds een passie koestert. Wanneer hem een rol in een hedendaagse televisieserie wordt aangeboden, gelardeerd met veel seks en geweld, wijst hij het aanbod verontwaardigd van de hand. Een rol in de verfilming van de literaire klassieker 'Ulysses' accepteert hij wel. Tijdens de opnamen heeft hij echter zichtbaar moeite met de Engelse dialogen; als zijn geheugen hem in de steek laat verlaat Gilbert de set met de woorden 'Je rentre à la maison'.

Under Solen

1998 | Romantiek, Film noir, Drama

Zweden 1998. Romantiek van Colin Nutley. Met o.a. Rolf Lassgȧrd, Helena Bergström, Johan Widerberg, Gunilla Röör en Jonas Falk.

Het is alweer negen jaar geleden dat de moeder van Olof (Lassg[KA9]ard) is overleden en hem een boerderij heeft nagelaten in westelijk Zweden. Olof is in de veertig, vrijgezel en heeft nog nooit een vrouw gehad. Zijn enige vriend is grafdelver Erik (Widerberg), die eind twintig is. Erik beweert zeeman geweest te zijn op de grote vaart en met 1001 vrouwen geslapen te hebben. De twee kunnen goed met elkaar overweg en Olof helpt Erik met geld bij grote aankopen, terwijl Erik het geheim van Olof, hij kan niet lezen en schrijven, zorgvuldig voor zich houdt. Olof plaatst een advertentie voor een huishoudster en als reflectante verschijnt de knappe Ellen (Bergström) uit de grote stad. Ze ontpopt zich als een vrouw die haar handen uit de mouwen kan steken en Olofs rommelige huishouden op orde brengt, de nodige reparaties laat verrichten aan de boerderij en Olofs huishoudboekje goed beheert. Erik lonkt natuurlijk naar de knappe vrouw, maar zij houdt de boot af, waarop Eriks houding in een milde vorm van vijandigheid omslaat. Tijdens de midzomernacht drinken zij een slok te veel en valt Olof in slaap. Erik, die weer een poging onderneemt om Ellen te veroveren, loopt een blauwtje. Dan merkt hij dat Ellen tussen de lakens is gegleden met Olof, en dat Olof daardoor de zaken rooskleuriger en met zelfvertrouwen tegemoet ziet. Erik zwijgt over Olofs analfabetisme, dat Ellen ontgaan moet zijn. Ondertussen gaat hij snuffelen naar Ellens achtergronden en ontdekt dat zij getrouwd is. Als Ellen met de noorderzon vertrokken is, laat zij een afscheidsbrief achter, maar als Erik hem voorleest, vertelt hij hem niet de ware reden van haar vertrek. Nu is alles weer bij het oude... Lassgȧrd, een bekend gezicht in Zweedse politiefilms, is goed in zijn dramatische rol als 'knaap' van in de veertig. Bergström, in werkelijkheid de vrouw van regisseur Nutley, speelt haar tegenspelers voor een keer niet van het scherm. Widerberg, de zoon van de beroemde Bo, laat zien dat hij het vak in zijn bloed heeft. Voor niet Scandinavische kijkers is deze sfeervolle film aan de lange kant, maar het scenario van regisseur/producer Nutley, in samenwerking met Johanna Hald en David Neal naar het korte verhaal van H.E. Bates The Little Farm is mooi. Het camerawerk van Jens Fischer laat de kijker schitterende beelden van Zweden zien, waardoor je zin krijgt er een korte vakantie in een warme zomer te willen doorbrengen.

Impromptu

1990 | Muziek, Experimenteel, Drama, Biografie, Romantiek, Komedie

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1990. Muziek van James Lapine. Met o.a. Hugh Grant, Judy Davis, Mandy Patinkin, Bernadette Peters en Julian Sands.

De liefdes en intriges van de Franse schrijfster George Sand die roekeloos de componist Fr[KA1]ed[KA1]eric Chopin achterna loopt en een vroegere minnaar tracht te ontwijken. Het geestige scenario en de knappe vertolkingen van Grant als Chopin, Davis als Sand, Patinkin als Alfred de Musset en Sands als Franz Liszt zorgen ervoor dat de film geen banale liefdesgeschiedenis wordt en maken er een glinsterende romantische komedie van met (uiteraard) meeslepende muziek van Liszt en vooral Chopin. De vergelijkingen met SMILES OF A SUMMER NIGHT en A SONG TO REMEMBER dringen zich op, maar deze film is superieur vooral aan de laaste. Het regiedebuut van toneelregisseur Lapine en het scenario is van Sarah Kernochan, zijn vrouw. Het camerawerk is van Bruno de Keyzer. Ook bekend als: CHOPIN MY LOVE.

Die Kameliendame

1987 | Drama

Duitsland 1987. Drama van John Neumeier. Met o.a. Marcia Haydée, Ivan Liska, François Klaus, Colleen Scott en Vladimir Klos.

Neumeier ensceneerde een ballet naar de beroemde roman van Alexandre Dumas en de muziek van Frédéric Chopin. Op de bühne oogstte het ballet al veel lof en erkenning, en ook de verfilming van deze choreografie is overtuigend. Met een kundig gebruik van filmtechnieken wordt de esthetiek van de dans nog indrukwekkender weergegeven dan in het theater.

Parting Glances

1986 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1986. Drama van Bill Sherwood. Met o.a. John Bolger, Richard Ganoung, Steve Buscemi, Adam Nathan en Patrick Tull.

Twee homo's die lange tijd hebben samengewoond brengen hun laatste 24 uur samen door voordat de één voor zijn werk uit New York vertrekt. Een eerlijk, intelligent drama, bescheiden van opzet. De bijfiguren - waaronder een Aids-patiënt - zijn boeiender dan de beide hoofdrollen. Het scenario is van de regisseur, camerawerk van Jack Laskus.

Le livre de Marie

1984 | Familiefilm, Drama

Zwitserland/Frankrijk 1984. Familiefilm van Anne-Marie Miéville. Met o.a. Bruno Cremer, Rebecca Hampton, Copi, Valentine Mercier en Cléa Rédalier.

Hoewel gebaseerd op een geheel ander thema dient deze film niet alleen bij toeval als aanvulling op JE VOUS SALUE MARIE van Jean-Luc Godard. Een elf-jarig meisje wordt erg aangegrepen door de scheiding van haar ouders en ze neemt haar toevlucht tot boeken, muziek en dans. Een diepzinnige waarheid verbergt zich in een slechts aan de oppervlakte alledaagse context. Camerawerk van Jean-Bernard Menoud, Caroline Champetier, Jacques Firmann en Yvan Niclass.

Cargo

1981 | Drama

Frankrijk 1981. Drama van Serge Dubor. Met o.a. Michele Placido, Corinne Dacla, Jean-Pierre Bagot, Alain Fourès en Anne Teyssedre.

Een jonge Italiaanse immigrant werkt als houthakker in de Jura voor een verbitterde baas, die bovendien op hem neerkijkt. Hij voelt zich eenzaam tot hij denkt begrip te vinden bij een scholiere op vakantie. Hij zoekt haar later thuis in Rouen op, dwingt haar mee te gaan naar een verlaten vrachtschip. Uiteindelijk wordt zij zijn verloofde. Originele maar tamelijk magere intrige. Een mengsel van maatschappelijke problemen, romantiek en rauwe erotiek. Een film van wisselende kwaliteit met toch talrijke boeiende scènes. Geen bekende acteurs, maar Placido bezit soms de uitstraling van de jonge Marlon Brando.

The Turning Point

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Herbert Ross. Met o.a. Anne Bancroft, Shirley MacLaine, Mikhail Baryshnikov, Leslie Browne en Tom Skerritt.

Maar liefst elf Oscarnominaties werden destijds uitgedeeld aan dit balletdrama waarin goede vriendinnen Deedee (MacLaine) en Emma (Bancroft) hun verleden met zichzelf én elkaar moeten uitvechten. Emma is een succesvol ballerina, terwijl Deedee ooit haar danscarrière heeft opgegeven voor huwelijk en ouderschap. Nu haar tienerdochter ook een ballettalent blijkt, komen er allerlei pijnlijke kwesties naar boven. Tikje melodramatisch, maar de uitstekende actrices én de sprongen van danser Mikhail Baryshnikov in zijn eerste film maken erg veel goed. Overigens werd geen enkele nominatie verzilverd.

Karl May

1974 | Biografie

Duitsland 1974. Biografie van Hans Jürgen Syberberg. Met o.a. Helmut Käutner, Kristina Söderbaum, Käthe Gold, Attila Hörbiger en Willy Trenk-Trebitsch.

Een van de meest ingetogen Syberberg-filmopera's met Helmut Käutner als de schrijver van de beroemde Indianenboeken. Een overtuigend epos in het heimwee naar burgerlijke zuiverheid en een verrassende blik op de schrijver May. Scenario van regisseur Syberberg. Camerawerk van Dietrich Lohmann.

Allez... on se téléphone

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Philippe Viard. Met o.a. Marianne Comtell, Bernard le Cocq en Bruno Rigutto.

Natalie zal met Pierre gaan trouwen. Ze komt Basile tegen. Ze worden hopeloos verliefd maar hebben tegengestelde karakters. Natalie trouwt met Pierre. Dat is alles. Gefilmd met een minimum aan middelen: drie personages, een beetje Parijs en veel in de natuur van Eure-et-Loire en Finistère. Een onbekende film van een onbekende regisseur en met dito acteurs. Dat is toch wel jammer omdat ondanks enkele flaters deze intieme kroniek aantrekkelijk blijkt te zijn en doet denken aan de vagebondenhumor en de gevoeligheid van enkele films uit 'Nouvelle Vague'

Die Auslieferung

1973 | Biografie, Drama

Zwitserland 1973. Biografie van Peter von Günten. Met o.a. Roger Jendly, Anne Wiazemsky, William Jacques, Claude Yersen en Sylvia Jost.

Russische revolutionair is na het doden van een verrader naar Zwitserland gevlucht, alwaar hij andere politieke bannelingen treft - Bakoenin, Herzen, Ogarev - met wie hij ideologische discussies voert. Rusland eist zijn uitlevering en dat gebeurt in naam van de verstandhouding met de tsaristische regering, die zijn misdaad van de politieke betekenis losmaakt en hem voor een gewone moord veroordeelt. Hypocrisie van de zogenaamde Zwitserse onafhankelijkheid wordt in het tweede deel overtuigend aangevallen, maar de film laat na om van historische personages meer te maken dan schematische spreekbuizen van hun ideologie, die zich in verondersteld dramatische scènes beter laat lezen dan aanhoren, zodat de verveling genadeloos toeslaat.

Faustine et le bel été

1972 | Komedie, Romantiek, Familiefilm

Frankrijk 1972. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. Muriel Catalá, Isabelle Adjani, Marianne Egerickx, Francis Huster en Jacques Spiesser.

De zestien-jarige Faustine (Catalá) brengt de vakantie bij haar grootouders door en wordt nieuwsgierig naar de bewoners van een naburige villa. Even dromerig als kordaat zoekt ze contact en maakt zo kennis met de liefde, eerst door observatie van de intriges van anderen, dan uit eigen ervaring, en ontdekt het verschil tussen werkelijkheid en verbeelding. Belangrijk en uiterst esthetisch regiedebuut van de scenarioschrijfster kreeg een ontwapenende frisheid door een reeks jonge acteurs, Spiesser als Florent, Adjani als Camille en Huppert, aan het begin van hun carrière, die alleen voor de veelbelovende titelrol Catalá teleurstellend zou worden. Het scenario is van regisseur Companéez. Het camerawerk is van Chislain Cloquet. Eastmancolor, Mono.

Amour de la vie - Arthur Rubinstein, L'

1969 | Documentaire, Biografie, Muziek

Frankrijk 1969. Documentaire van François Reichenbach en Gérard Patris.

De beweeglijke camera van Reichenbach registreerde de tachtigjarige en zeer levendige Rubinstein gedurende drie maanden. De beroemde pianist vertelt allerlei anekdotes met het talent van een geboren acteur. De film heeft een ietwat ironische toon en er spreekt grote levenslust uit. Scenario van regisseurs Reichenbach en Patris.

Les Fiançailles de Line

1932 | Romantiek

Zwitserland 1932. Romantiek van Jean Brocher. Met o.a. Marceline Gérard, Luc Mestre, André Mourier, Berthe Berth en Deligny.

Een goed doordacht melodrama van een ongelooflijk scenario dat bedoeld is voor de federatie van protestante kerken in Gen[KA2]eve. Een briljante arts hoort de roep van God en gaat zich wijden aan de verloren dorpelingen, terwijl zijn verloofde hem in de steek laat om met een architect te trouwen die een grote toekomst te wachten staat. Zij hoort echter ook een heilige roep en voegt zich bij de arts!!! `Een zondagsschoolverhaal met een vleugje po[KA3]ezie`, volgens Herv[KA1]e Dumont in [KL]Histoire du cin[KA1]ema suisse[KLE], (Cinématique Suisse, Lausanne, 1987). Wat de film van het belachelijke redt is het camerawerk van de regisseur en de mooie decors die hij ook helemaal zelf heeft gemaakt.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Frédéric Chopin op televisie komt.

Reageer