Carl Hoffmann: regie en camera.
Er zijn 15 films gevonden.

Viktoria

1935 | Drama

Duitsland 1935. Drama van Carl Hoffmann. Met o.a. Luise Ullrich, Mathias Wieman, Erna Morena, Alfred Abel en Theodor Loos.

Een verfilming van de novelle van Knut Hamsun over een jonge molenaar die hopeloos verliefd is op een kasteelvrouwe. Een aardig verfilmd eigenaardig melodrama.

Die lustigen Weiber

1935 | Komedie, Historische film

Duitsland 1935. Komedie van Carl Hoffmann. Met o.a. Magda Schneider, Leo Slezak, Ida Wüst, Maria Krahn en Otto Wernicke.

Gebaseerd op het personage van Shakespeare, John Falstaff, maar volgt voornamelijk het libretto van de opera Die Lustigen Weiber von Windsor van Otto Nicolai. Maar de toeschouwer kan niet om de vrolijke vrouwtjes lachen. Het ontbreekt de film te zeer aan intelligente invallen. Alleen Slezak slaagt erin Falstaff vorm te geven. Hij speelt hem niet, hij brengt hem tot leven. Ook bekend als FALSTAFFS ABENTEUR.

Das Einmaleins der Liebe

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Carl Hoffmann. Met o.a. Luise Ullrich, Paul Hörbiger, Lee Parry, Theo Lingen en Paul Henckels.

Alvorens te trouwen wil Sopie weten of haar toekomstige man wel over de nodige kwaliteiten beschikt. Ze observeert hem tijdens diens afscheid van het vrijgezellenleven en is dik tevreden! Alleraardigste komedie met een prima, door Ullrich en Hörbiger aangevoerd, ensemble en met pittige muziek van Theo Mackeben.

Le Tunnel

1933 | Sciencefiction

Frankrijk​/​​Duitsland 1933. Sciencefiction van Curtis Bernhardt. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Renaud, Gustaf Gründgens, André Nox en Edmond Van Daele.

De Frans gesproken versie van DER TUNNEL met in de hoofdrol Gabin in plaats van Paul Hartmann als hoofdingenieur Mac Allan en Van Daele als de voorman in plaats van Olly von Flint. Gabin speelde zijn rol meer als macho, terwijl Hartmann meer gestalte gaf aan zijn persoonlijkheid. De werkzaamheden aan de tunnel worden gesaboteerd en er vallen dodelijke slachtoffers, w.o. Mac Allans vrouw. Het werk ging echter door. Naar de utopistische roman van Bernard Kellermann uit 1913, die op symbolische wijze Amerika en Europa aan elkaar wilde verbinden. In 1935 werd de Engelse versie THE TUNNEL gedraaid onder regie van Maurice Elvey met Richard Dix, Leslie Banks, Madge Evans en Helen Vinson. De Amerikaanse titel van die film is TRANSATLANTIC TUNNEL. Het camerawerk is van Carl Hoffmann.

Der Tunnel

1933 | Sciencefiction

Frankrijk​/​​Duitsland 1933. Sciencefiction van Curtis Bernhardt. Met o.a. Paul Hartmann, Gustaf Gründgens, Attila Hörbiger, Otto Wernicke en Olly von Flint.

Er wordt een tunnel gegraven van Europa naar Amerika, maar een speculant heeft er belang bij dat het werk gesaboteerd wordt, zodat tweehonderd arbeiders worden gedood. Naar de populaire Duitse SF-roman van Bernhard Kellermann. Een interessante film met twijfelachtige moraal omdat de arbeiders als soldaten worden beschouwd die tijdens het werk kunnen sneuvelen. Het thema werd door de nazi's nog tot 1945 naar hartelust uitvoerig geëxploiteerd. Gelijktijdig werd een Franstalige versie opgenomen met veel betere acteerprestaties: LE TUNNEL. Het scenario voor beide versies is van regisseur Bernhardt en Reinhart Steinbicker, terwijl de Engelse versie voor THE TUNNEL uit 1935 geschreven werd door Curt Siodmak, L. DuGarde Peach en Clemence Dane. Ze zijn allen gebaseerd op het boek van Bernhard Kellermann uit 1913. Het camerawerk is van Carl Hoffmann. De indrukwekkende decors zijn van Karl Vollbrecht en Heinz Fenchel.

Der Kongreß tanzt

1931 | Muziek, Musical

Duitsland​/​​Frankrijk 1931. Muziek van Eric Charell en Erik Charell. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Conrad Veidt, Otto Wallburg en Lil Dagover.

Charells speciaal voor de film geschreven operette was een schoolvoorbeeld voor honderden navolgers: Schmalz-und-Walzfilms, een typisch Duitse vorm van escapisme. DER KONGRE[KL29] TANZT doet nu verouderd aan, maar `Das gibt`s nur einmal` is nog steeds een hechte schlager. Een door handschoenenverkoopstertje Christel (Harvey) in de tsarenkoets geworpen boeketje wordt voor een aanslag aangezien. Fritsch, Lilians vaste tegenspeler, is natuurlijk de tsaar. Er is tegelijkertijd een Engelse en een Franse versie gedraaid. Harvey had steeds de hoofdrol, maar haar partners wisselden per taal. Scenario van Norbert Falk en Robert Liebmann. Camerawerk van Carl Hoffmann.

Faust

1926 | Drama, Historische film, Zwijgende film, Fantasy, Experimenteel

Duitsland 1926. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Yvette Guilpert, Eric Barclay, Hanna Ralph, Werner Fuetterer en Hans Brausewetter.

Een voor die tijd uiterst verzorgde produktie van de UFA. Nog steeds interessant. Het bekende [KL]Faust[KLE]-verhaal van Goethe is meermalen verfilmd. Deze (stomme) versie is een van de beste. Expressionistische film met goede rollen (vooral van Jannings). De regie van Murnau is wat theatraal, maar het blijft een 'must' voor de filmliefhebbers. Het camerawerk is van Carl Hoffmann. De film is in 1995 gerestaureerd door Luciano Berriatua en in 1999 is er nieuwe muziek gecomponeerd door Bern Schultheis, uitgevoerd door het Berlijnse Rundfunk-symfonieorchester gedirigeerd door Frank Strobel.

Die Nibelungen: Siegfried

1924 | Zwijgende film, Drama, Avonturenfilm

Duitsland 1924. Zwijgende film van Fritz Lang. Met o.a. Paul Richter, Margarete Schön, Theodor Loos en Hanna Ralph.

Nadat hij onkwetsbaar is geworden door een bad te nemen in drakenbloed gaat de Germaanse held Siegfried (Richter) naar het hof van koning Günther om te dingen naar de hand van diens zuster Kriemhild (Schön). Günther stemt toe als Siegfried, vermomd als Günther, het opneemt tegen Brünhilde, een prinses die alleen wil trouwen met een man die haar kan verslaan. Dan wordt een tragedie onafwendbaar. Regisseur Lang maakte een prachtig vormgegeven spektakel van het eeuwenoude verhaal. Werd gevolgd door een tweede Nibelungen-film: Kriemhilds Rache.

Die Nibelungen: Kriemhilds Rache

1924 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1924. Zwijgende film van Fritz Lang. Met o.a. Margarete Schön, Rudolf Klein-Rogge, Hans Adalbert Schlettow, Rudolf Rittner en Theodor Loos.

In deze tweede Nibelungen-film van Fritz Lang wordt het verhaal verteld van het huwelijk van Kriemhild met Atilla, de koning van de Hunnen, die voor haar vooral een instrument is om gruwelijk wraak te nemen tegen aangedaan onrecht. Net als de voorganger ziet deze film er weer prachtig uit, en er wordt bovendien een mooie, intense rol neergezet door Schön als Kriemhild. In Die Nibelungen: Kriemhilds Rache is alvast de hand van de meesterlijke regisseur te herkennen, die in de jaren daarna Metropolis en M zou scheppen.

Dr. Mabuse, der Spieler

1922 | Horror, Thriller

Duitsland 1922. Horror van Fritz Lang. Met o.a. Aude Egede Nissen, Gertrude Welcker, Alfred Abel, Bernhard Goetzke en Paul Richter.

In deze tweede Nibelungen-film van Fritz Lang wordt het verhaal verteld van het huwelijk van Kriemhild met Atilla, de koning van de Hunnen, die voor haar vooral een instrument is om gruwelijk wraak te nemen tegen aangedaan onrecht. Net als de voorganger ziet deze film er weer prachtig uit, en er wordt bovendien een mooie, intense rol neergezet door Schön als Kriemhild. In Die Nibelungen: Kriemhilds Rache is alvast de hand van de meesterlijke regisseur te herkennen, die in de jaren daarna Metropolis en M zou scheppen.

Dr. Mabuse, Inferno des Verbrechens

1922 | Horror, Thriller

Duitsland 1922. Horror van Fritz Lang. Met o.a. Rudolf Klein-Rogge, Aude Egede Nissen, Paul Richter, Gertrude Welcker en Alfred Abel.

In deze tweede Nibelungen-film van Fritz Lang wordt het verhaal verteld van het huwelijk van Kriemhild met Atilla, de koning van de Hunnen, die voor haar vooral een instrument is om gruwelijk wraak te nemen tegen aangedaan onrecht. Net als de voorganger ziet deze film er weer prachtig uit, en er wordt bovendien een mooie, intense rol neergezet door Schön als Kriemhild. In Die Nibelungen: Kriemhilds Rache is alvast de hand van de meesterlijke regisseur te herkennen, die in de jaren daarna Metropolis en M zou scheppen.

Von Morgens bis Mitternacht

1920 | Zwijgende film, Experimenteel

Duitsland 1920. Zwijgende film van Karl Heinz Martin. Met o.a. Ernst Deutsch, Erna Morena en Adolf E. Licho.

Onopvallende bankklerk verduistert geld om een cliënte uit de brand te helpen. Zij lacht om zijn dwaze daad, die voor hemzelf verstrekkende gevolgen zal hebben. Sombere moraalvertelling in zwart-wit zonder grijstonen, naar het stuk van Georg Kaiser, streek vormtechnisch zowel filmdistributie als -critici tegen de haren in. Een Duits bioscooproulement kwam er niet en deze expressionistische film maudit werd als verloren beschouwd, totdat in 1962 in Japan een kopie werd gevonden. Avant garde-theaterregisseur Martin (1886-1948) betrok vrienden en collegae bij het lowbudgetproject. Diepteloze achtergronden zijn gestileerd geschilderde bühnedecors.

Harakiri

1919 | Zwijgende film, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1919. Zwijgende film van Fritz Lang en Nathan. Met o.a. Meinhart Maur, Georg John, Lil Dagover, Paul Biensfeldt en Käte Küster.

Verfilming van het Madame Butterfly-thema: de tot mislukken gedoemde relatie tussen een westerling en een Japanse. Harakiri is het meesterwerk onder de zwijgende Butterfly-verfilmingen. De film heeft gevoel voor de complexiteit van de Japanse cultuur en diverse scènes lijken afgeleid van Japanse prenten. Desalniettemin overheerst de 'eurocentrische' blik. Lang schetst de sfeer van schuld en boete krachtig en geeft het verhaal een filmgenieke finale. Charles Janko begeleidt de film op de piano.

Die Spinnen, 1. Teil: Der goldene See

1919 | Zwijgende film, Avonturenfilm

Duitsland 1919. Zwijgende film van Fritz Lang. Met o.a. Georg John, Ressel Orla, Carl de Vogt en Lil Dagover.

Verfilming van het Madame Butterfly-thema: de tot mislukken gedoemde relatie tussen een westerling en een Japanse. Harakiri is het meesterwerk onder de zwijgende Butterfly-verfilmingen. De film heeft gevoel voor de complexiteit van de Japanse cultuur en diverse scènes lijken afgeleid van Japanse prenten. Desalniettemin overheerst de 'eurocentrische' blik. Lang schetst de sfeer van schuld en boete krachtig en geeft het verhaal een filmgenieke finale. Charles Janko begeleidt de film op de piano.

Die Pest in Florenz

1919 | Zwijgende film

Duitsland 1919. Zwijgende film van Otto Rippert. Met o.a. Marga von Kierska, Otto Mannstaedt, Theodor Becker en Julietta Brandt.

De komst van de beeldschone courtisane Julia (Von Kierska) in laat-middeleeuws Florence maakt veel los bij het politieke establishment. Burgemeester Cesare (Mannstaedt) kan de dame niet weerstaan, en zijn zoon Lorenzo (Wikman) al evenmin. Even later krijgt de stad te maken met de pest (Brandt). Allegorisch drama, dat behoort tot het beste werk van filmpionier Rippert, is een visueel feestje met prachtige decors en kostuums. Het scenario naar een verhaal van Edgar Allan Poe is van Fritz Lang, die even later als regisseur doorbrak met Der müde Tod en Dr. Mabuse, der Spieler.