Sandrine Deegen: montage.
Er zijn 8 films gevonden.

Sans rancune!

2009 | Drama

België​/​​Frankrijk 2009. Drama van Yves Hanchar. Met o.a. Thierry Lhermitte, Milan Mauger, Marianne Basler en Benoît Cauden.

Zonder direct het verhaal van zijn familie te dramatiseren heeft scenarist-regisseur Hanchar nogal wat elementen uit zijn leven verwerkt in deze luchtige film met een scheutje serieus. Op een Waals internaat in 1955 denkt de zeventienjarige aspirant schrijver Laurent (Mauger) in de onconventionele inspirator-leraar Vapeur (Lhermitte) zijn vader te herkennen. De laatste is als piloot tijdens WO II verdwenen. Wat volgt is half opgroeidrama, half ontmaskeringsintrige met veel ruimte voor de komische noot. Die kun je aan veteraan-van-de-grinnik Lhermitte wel overlaten en zo levert Sans rancune! per saldo zeven kwartier pretentieloos vermaak op.

Rumba

2008 | Komedie

Frankrijk​/​​België 2008. Komedie van Dominique Abel, Fiona Gordon en Bruno Romy. Met o.a. Dominique Abel, Fiona Gordon, Philippe Martz, Bruno Romy en Clément Morel.

Fiona en Dom werken op een school, maar hun grote passie is de rumba. Ze doen mee aan wedstrijden, maar op een dag gaat het fout en krijgen ze onderweg een ernstig auto-ongeluk. Fiona raakt haar been kwijt, Dom zijn geheugen, maar ondanks alle rampspoed blijven de twee goedgemutst. De film werd gemaakt door drie Brusselse theatermakers, die duidelijk een sterke affiniteit met de films van Tati hebben. Het niveau van hun voorbeeld halen ze bij lange na niet, omdat hun visuele humor al snel nogal flauw wordt.

L'iceberg

2005 | Komedie, Drama

België 2005. Komedie van Dominique Abel, Fiona Gordon en Bruno Romy. Met o.a. Dominique Abel, Fiona Gordon, Lucy Tulugarjuk en Philippe Martz.

Slapstick zie je niet vaak meer in films, maar het Belgische komedie-duo Abel & Gordon breekt een lans voor de fysieke humor à la Jacques Tati met dit maffe verhaal waarin weinig wordt gesproken. Fiona (Gordon) sluit zich op een avond per ongeluk op in de koeling van haar eettentje. Ze overleeft de nachtlange kou, maar haar gezin blijkt haar niet eens te hebben gemist. Fiona wil vervolgens permanent de koude in en laat zich door een zwijgende visser naar een ijsberg brengen. De opening is sterk, daarna lijken de makers niet goed te kunnen kiezen tussen tragiek en komedie.

Mille mois

2003 | Drama

Marokko​/​​Frankrijk​/​​België 2003. Drama van Faouzi Bensaïdi. Met o.a. Fouad Labied, Nezha Rahile, Mohamed Majd en Hajar Masdouki.

Mille mois, dat een aanmoedigingsprijs in Cannes won, had triest kunnen zijn, maar Bensaïde gaf zijn debuut een jongensachtige speelsheid mee, die de niet zo hoopvolle gebeurtenissen in een Marokkaans dorp luchtiger maken. Zo sleept hoofdpersonage Mehdi zo ongeveer de hele film met de stoel die hij van 'de meester' moet bewaken. Mehdi is nieuw in het arme bergdorp, waar verder episodische zaken voorvallen, onder meer rond de nieuwe burgemeester, zijn rebellerende dochter en Mehdi's buurvrouw, op wie iedereen verliefd is.

Walking on the Wild Side

2000 |

België 2000. Dominique Abel en Fiona Gordon. Met o.a. Dominique Abel en Fiona Gordon.

Mille mois, dat een aanmoedigingsprijs in Cannes won, had triest kunnen zijn, maar Bensaïde gaf zijn debuut een jongensachtige speelsheid mee, die de niet zo hoopvolle gebeurtenissen in een Marokkaans dorp luchtiger maken. Zo sleept hoofdpersonage Mehdi zo ongeveer de hele film met de stoel die hij van 'de meester' moet bewaken. Mehdi is nieuw in het arme bergdorp, waar verder episodische zaken voorvallen, onder meer rond de nieuwe burgemeester, zijn rebellerende dochter en Mehdi's buurvrouw, op wie iedereen verliefd is.

Vivre au paradis

1998 | Drama

Algerije​/​​Noorwegen​/​​België​/​​Frankrijk 1998. Drama van Bourlem Guerdjou. Met o.a. Roschdy Zem, Hiam Abbass, Fadila Belkebla, Omar Bekhaled en Farida Rahouadj.

Internationale co-productie van Fransoos Bourlem Guerdjou - een 'derde generatie Algerijn' - die het verhaal vertelt van de eerste jaren van zijn grootouders in de bidonvilles van Parijs begin jaren '60. Guerdjou focust, naast de miserabele woon- en werkomstandigheden, ook op de soms weinig sympathieke geldingsdrang van de nieuwkomers en hun politiek/sociale isolatie en aspiratie in het roerige decennium. Guerdjou kreeg in 1998 de debuutprijs in Venetië en zijn film werd in 1999 genomineerd voor Beste Europese Film op het Brusselse filmfestival.

Max et Bobo

1998 | Komedie, Drama

België​/​​Frankrijk​/​​Luxemburg 1998. Komedie van Frédéric Fonteyne. Met o.a. Alfredo Pea, Jan Hammenecker, Jean-Marie Petiniot, Ludo Busschots en Nathalie Laroche.

De van oorsprong Italiaanse kapper Max (Pea) wordt niet bepaald door het leven getrakteerd. Wanneer zich een eczeem op zijn handen nestelt, kan hij zijn beroep niet meer uitoefenen. Daarnaast verlaat zijn vrouw hem en belandt hij berooid op straat. Dan ontmoet hij de kleurrijke, fantaseergrage marginaal Bobo (Hammenecker) en Max' pad krijgt een nieuwe dwaaldimensie. Fonteynes regiedebuut is een troosteloosheidsballade over twee verliezers die tegen elkaar aanleunen om niet om te vallen. Gedoseerde tragihumor en bizarre situaties houden het geheel draaglijk. Scenario van romancier/dramaturg Philippe Blasband.

Ma vie en rose

1997 | Drama, Komedie

België​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1997. Drama van Alain Berliner. Met o.a. Georges Du Fresne, Michèle Laroque, Jean-Philippe Écoffey, Hélène Vincent en Daniel Hanssens.

De zevenjarige Ludovic (Du Fresne) snapt niet waarom hij een jongen is, want hij was veel liever een meisje geweest. Hij kleedt en gedraagt zich daarom vaak als een meisje. Dit past niet bij de bekrompen kleinburgerlijke normen van zijn buurt, waardoor uiteindelijk iedereen het gezin behandelt als paria's. Vader verliest zijn werk en de sfeer thuis wordt grimmig. Je zou denken dat het om loodzware kost gaat, maar regisseur Berliner benadert het gegeven op een frisse, poëtische en genre-vernieuwende manier. Het drama van Ludovic wordt echter teveel benadrukt (achtereenvolgens bekeken door de ogen van Ludovic, zijn vader en zijn moeder), waardoor het niet helemaal geslaagd genoemd mag worden.