André Cayatte (1909-1989): regie en scenario.
Er zijn 36 films gevonden.

The Mirror Has Two Faces

1996 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1996. Romantische komedie van Barbra Streisand. Met o.a. Barbra Streisand, Jeff Bridges, Lauren Bacall, George Segal en Mimi Rogers.

Vanwege ongelukkige ervaringen besluit professor Gregory Larkin (Bridges) niet meer aan seks te doen. Dat is vooral jammer voor professor Rose Morgan (Streisand), die hem erg leuk vindt. Ondanks zijn tegenstribbelingen weet ze hem langzaam maar zeker in te palmen, wat belangstellend gadegeslagen wordt door haar dominante moeder (Bacall). Streisand regisseerde, produceerde, schreef mee aan het script en coördineerde de muziek, maar als actrice speelt ze toch vooral Barbra Streisand. Gelukkig valt Jeff Bridges zelden tegen en was Bacall zo in vorm dat ze voor haar rol een Oscarnominatie kreeg.

L'Amour en question

1978 | Drama, Thriller

Frankrijk 1978. Drama van André Cayatte. Met o.a. Annie Girardot, Bibi Andersson, Michel Galabru, Michel Auclair en Georges Géret.

Wanneer nabij Nice een architect op brute wijze het leven laat, verdenkt onderzoeksrechter Suzanne Corbier (Girardot) Zweedse weduwe Catherine (Andersson) en haar Britse minnaar Tom Hastings (Steiner). Ze poetsen de plaat, maar worden gesnapt aan de Frans-Italiaanse grens. Elk van hen belandt in eigen land voor het hekje. Afzwaaifilm van Cayatte (1909-1989), eens te meer over juridische kwesties, is vlees (drama) noch vis (thriller). De goede acteurs zijn aan het pulpscript en de onkarakteristiek besluiteloze regie verspild. Steiner, karakterkop in vele Italiaanse genrefilms, is een lichtpunt als de raadselvent van dienst.

La raison d'état

1977 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1977. Thriller van André Cayatte. Met o.a. Jean Yanne, Monica Vitti, Michel Bouquet, François Périer en Jean-Claude Bouillon.

De Franse wapenindustrie krijgt een grote order van een Afrikaanse staat die bedreigd wordt door een naburig land. Met dit land zijn ook al clandestien onderhandelingen gaande over wapenleveranties. Een geleerde krijgt hier lucht van en schakelt zijn assistente in om bij de coördinator gegevens over de wapensmokkel los te krijgen en het schandaal in de openbaarheid te brengen. Onthullingen over malversaties binnen de op twee na machtigste militaire industrieën ter wereld worden helaas opgeklopt met melodramatische privé-intriges. Voor wie daar doorheen kan kijken, toch een beklemmende film met toespelingen op het Frankrijk anno 1977. Goed geacteerd bovendien. Twintig jaar later nog steeds actueel. Scenario van regisseur Cayatte, Jean Curtelin en Jean-Marie Guillaume. Camerawerk van Armando Nannuzzi.

A chacun son enfer

1976 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1976. Drama van André Cayatte. Met o.a. Annie Girardot, Bernard Fresson, Hardy Krüger, Stéphane Hillel en Fernand Ledoux.

Het dochtertje van een bourgeois-gezin is ontvoerd en terwijl de moeder de losprijs wil betalen, heeft de krenterige vader de politie al ingeschakeld. Pers en media storten zich op het ouderpaar, zeker als het lijk van het kind gevonden wordt. Pamflet tegen de ongevoeligheid van pers, politie en de nieuwsgierige massa, ten opzichte van slachtoffers van misdaad. Het wordt grotendeels ontkracht door gezochte en niet uitgediepte motivatie - de dader blijkt de verwaarloosde en jaloerse zoon uit een eerder huwelijk van de vrouw die zichzelf en hem uit schuldbesef te pletter rijdt - zodat het resultaat niet meer is dan het zoveelste (goed maar ongenuanceerd geacteerd) melodrama.

Verdict

1974 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1974. Drama van André Cayatte. Met o.a. Sophia Loren, Jean Gabin, Julien Bertheau, Henri Garcin en Muriel Catala.

Een weduwe van een mafioso heeft geprobeerd haar zoon in Frankrijk een keurige opvoeding te geven, maar hij wordt getergd door een wulpse dochter van een leraar, waarop hij haar vermoordt. Als zoon van zijn vader lijkt hij kansloos op het proces en de moeder schakelt oude contacten in om de vrouw van de rechter te ontvoeren en zo de uitspraak te beïnvloeden. Cayattes pleidooi tegen een bevooroordeelde justitie wordt ontkracht door de reeks melodramatische wendingen, maar de confrontatie tussen Loren als verbeten moederdier en Gabin als onverzettelijke rechter, weet toch te boeien. Scenario van de regisseur, Paul Andreota en Pierre Dumayet.

Jury Of One

1974 |

1974. André Cayatte. Met o.a. Julien Bertheau, Sophia Loren, Jean Gabin en Henri Garcin.

Een weduwe van een mafioso heeft geprobeerd haar zoon in Frankrijk een keurige opvoeding te geven, maar hij wordt getergd door een wulpse dochter van een leraar, waarop hij haar vermoordt. Als zoon van zijn vader lijkt hij kansloos op het proces en de moeder schakelt oude contacten in om de vrouw van de rechter te ontvoeren en zo de uitspraak te beïnvloeden. Cayattes pleidooi tegen een bevooroordeelde justitie wordt ontkracht door de reeks melodramatische wendingen, maar de confrontatie tussen Loren als verbeten moederdier en Gabin als onverzettelijke rechter, weet toch te boeien. Scenario van de regisseur, Paul Andreota en Pierre Dumayet.

Il n'y a pas de fumée sans feu

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van André Cayatte. Met o.a. Annie Girardot, Mireille Darc, Bernard Fresson, Michel Bouquet en Mathieu Carrière.

Een linkse politicus stelt zich tegenkandidaat bij gemeenteverkiezingen tegen de rechtse en corrupte burgemeester. Diens rechterhand bedenkt een contramanoeuvre door de verspreiding van een getrukeerde foto, waarop de vrouw van de opponent ogenschijnlijk aan een orgie deelneemt. Vervalsing kan niet worden aangetoond, de echte participanten op de foto weigeren uit angst voor hun eigen reputatie te getuigen, zodat de echtgenoot zelf aan zijn vrouw begint te twijfelen. De film is geïnspireerd op ware gebeurtenissen - die bij de première politieke censuurmoeilijkheden opleverden - maar verpakt deze in zoveel melodramatische nevenintriges dat het verhaal ongeloofwaardig wordt. Goed spel van Girardot als de bekladde heldin.

To Die Of Love

1972 |

1972. André Cayatte. Met o.a. Monique Melinand, Bruno Pradal, Francis Simon, Nathalie Nell en Annie Girardot.

Een linkse politicus stelt zich tegenkandidaat bij gemeenteverkiezingen tegen de rechtse en corrupte burgemeester. Diens rechterhand bedenkt een contramanoeuvre door de verspreiding van een getrukeerde foto, waarop de vrouw van de opponent ogenschijnlijk aan een orgie deelneemt. Vervalsing kan niet worden aangetoond, de echte participanten op de foto weigeren uit angst voor hun eigen reputatie te getuigen, zodat de echtgenoot zelf aan zijn vrouw begint te twijfelen. De film is geïnspireerd op ware gebeurtenissen - die bij de première politieke censuurmoeilijkheden opleverden - maar verpakt deze in zoveel melodramatische nevenintriges dat het verhaal ongeloofwaardig wordt. Goed spel van Girardot als de bekladde heldin.

Mourir d'aimer

1970 | Drama

Frankrijk 1970. Drama van André Cayatte. Met o.a. Annie Girardot, Bruno Pradal, François Simon, Monique Mélinand en Claude Cerval.

Een jonge lerares aan een lyceum en een vroegrijpe zeventienjarige leerling worden verliefd op elkaar. De ouders van de jongen laten haar arresteren wegens het verleiden van een minderjarige en hem opnemen in een psychiatrische inrichting. De film geeft van de geruchtmakende 'affaire-Gabrielle Russier' een al te zwart-wit aangezette voorstelling van zaken, maar Girardot geeft optimale overtuigingskracht aan haar personage en verwierf de definitieve sterstatus. De film werd genomineerd voor een Golden Globe.

Les Chemins de Katmandou

1969 | Drama, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1969. Drama van André Cayatte. Met o.a. Renaud Verley, Jane Birkin, Elsa Martinelli, Arlene Dahln en Pascale Audret.

Na de mislukking van 'mei 1968' vertrekt een gedesillusioneerde student naar Nepal om zijn vader op te zoeken die bij zijn gescheiden moeder financieel in het krijt staat. Hij wordt verliefd op een aan drugsverslaafde uit een hippiecommune en gaat na haar dood door een overdosis, zich aan liefdadigheid wijden. De film zit er in elk opzicht naast, niet alleen in tekening van flower power-beweging, maar ook van de volwassen jet set die daar contrasterend naast wordt geplaatst. Het zien hoe acteurs en regisseur van naam zich volkomen belachelijk maken, geeft de film bepaalde fascinatie.

Les risques du métier

1967 | Drama

Frankrijk 1967. Drama van André Cayatte. Met o.a. Jacques Brel, Emmanuelle Riva, Nadine Alari, René Dary en Jacques Harden.

De alom bewonderde Belgische chansonnier Jacques Brel (1929-1978) maakte halverwege de jaren zestig de overstap naar film en had zijn eerste grote rol in Les risques du métier. Hij speelt een onderwijzer wiens carrière en huwelijk op de helling komt te staan wanneer hij door een aantal van zijn leerlingen wordt beschuldigd van seksueel misbruik. Brel en tegenspeelster Emmanuelle Riva zijn prima in deze bewerking van het gelijknamige, op feiten gebaseerde boek van Jean en Simone Cornec. Brel zorgde ook, hoe kan het anders, voor de muziek.

Piège pour Cendrillon

1965 | Drama, Thriller, Erotiek

Frankrijk 1965. Drama van André Cayatte. Met o.a. Dany Carrel, Madeleine Robinson, Jean Gaven, Hubert Noël en René Dary.

Een jonge vrouw is na een brand verminkt en lijdt aan geheugenverlies. Ze wordt opgenomen door de secretaresse van een overleden zakenvrouw die het fortuin aan haar nichtje heeft nagelaten, maar weet niet wie van de twee nichten zij is, ook omdat de geliefden van beide vrouwen elk zeggen haar te herkennen. Dan ontdekt ze dat de nichten elkaar naar het leven stonden, opgestookt door de secretaresse. De film aarzelt tussen een thriller en een meer filosofische pretentie van indentiteitsvragen à la Pirandello, maar volstaat er uiteindelijk mee om Carrel zo vaak mogelijk in staat van ontkleding te tonen. Niet bezienswaardig genoeg voor zo'n lange film.

Anatomy Of A Marriage

1964 |

1964. André Cayatte. Met o.a. Georges Rivière, Jacques Charrier en Marie-José Nat.

Een jonge vrouw is na een brand verminkt en lijdt aan geheugenverlies. Ze wordt opgenomen door de secretaresse van een overleden zakenvrouw die het fortuin aan haar nichtje heeft nagelaten, maar weet niet wie van de twee nichten zij is, ook omdat de geliefden van beide vrouwen elk zeggen haar te herkennen. Dan ontdekt ze dat de nichten elkaar naar het leven stonden, opgestookt door de secretaresse. De film aarzelt tussen een thriller en een meer filosofische pretentie van indentiteitsvragen à la Pirandello, maar volstaat er uiteindelijk mee om Carrel zo vaak mogelijk in staat van ontkleding te tonen. Niet bezienswaardig genoeg voor zo'n lange film.

La Vie conjugale

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van André Cayatte. Met o.a. Jacques Charrier, Marie-José Nat, Michel Subor, Macha Méril en Gianni Esposito.

Het verhaal van een mislukkend huwelijk in twee afzonderlijke films, vanuit de visie van de man Jean-Marc en vanuit de vrouw Françoise. De op papier interessante opzet faalt door de eenzijdigheid per deel. De vrouw is materialistisch ingesteld en heeft langs die weg een en ander bereikt en bedriegt hem uit armzalige oppervlakkigheid met mondaine heren, ofwel; de man is een verwende slappeling die zich niet door de vrouw laat stimuleren en een ongerechtvaardigd ziekelijke jaloezie ontwikkelt. De wisselwerking tussen beide visies functioneert niet door gebrek aan de èchte raakvlakken en de echtelieden hebben zo weinig zelfkritiek dat de interesse voor hen snel verslapt. Het Jean-Marc-deel is het boeiendst van de twee.

Le Glaive et la balance

1962 | Drama

Italië​/​​Spanje 1962. Drama van André Cayatte. Met o.a. Anthony Perkins, Jean-Claude Brialy, Renato Salvatori, Pascale Audret en Marie Déa.

Kind wordt gekidnapt en na plotselinge paniek bij daders gedood. Als de politie hen arresteert, zijn er ter plekke opeens drie in plaats van twee mannen van wie er één een onschuldige, toevallige passant moet zijn. Ze hebben echter alle drie voldoende op hun kerfstok voor een eventueel motief en geen waterdicht alibi. Interessant maar al te gezocht juridisch vraagstuk kreeg melodramatische uitwerking, compleet met volksgericht, die als verhaal onderhoudend blijft maar als probleemstelling nergens steek houdt.

Le passage du Rhin

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van André Cayatte. Met o.a. Charles Aznavour, Nicole Courcel, Georges Rivière, Cordula Trantow en Georges Chamarat.

Franse soldaten zijn in 1940 gevangen genomen en worden op het Duitse platteland tewerkgesteld. Een van hen beraamt onmiddellijk een ontsnapping om zich bij de Vrije Fransen in Londen te voegen, de tweede ondervindt in een boerengezin meer hartelijkheid dan in zijn eigen huwelijk en bij zijn schoonfamilie, en zal na de bevrijding permissie aanvragen naar Duitsland terug te keren. Dit pleidooi voor verbroedering wordt al te zwart-wit en vol melodramatische incidenten getekend, zodat de overtuigingskracht vooral komt van de aandoenlijk sobere Aznavour die de vijand leert waarderen. Onderscheiden met de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. Het scenario is van Pascal Jardin, regisseur Cayatte en Arman Jammot naar diens idee. Het camerawerk is van Roger Fellous. Mono.

The Mirror Has Two Faces

1959 |

1959. André Cayatte. Met o.a. Bourvil, Michèle Morgan, Ivan Desny, Elizabeth Manet en Gérard Oury.

Franse soldaten zijn in 1940 gevangen genomen en worden op het Duitse platteland tewerkgesteld. Een van hen beraamt onmiddellijk een ontsnapping om zich bij de Vrije Fransen in Londen te voegen, de tweede ondervindt in een boerengezin meer hartelijkheid dan in zijn eigen huwelijk en bij zijn schoonfamilie, en zal na de bevrijding permissie aanvragen naar Duitsland terug te keren. Dit pleidooi voor verbroedering wordt al te zwart-wit en vol melodramatische incidenten getekend, zodat de overtuigingskracht vooral komt van de aandoenlijk sobere Aznavour die de vijand leert waarderen. Onderscheiden met de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. Het scenario is van Pascal Jardin, regisseur Cayatte en Arman Jammot naar diens idee. Het camerawerk is van Roger Fellous. Mono.

Le miroir à deux faces

1958 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1958. Drama van André Cayatte. Met o.a. Michèle Morgan, Bourvil, Gérard Oury, Yvan Desny en Elizabeth Manet.

Een lelijke vrouw wordt na jaren sleurhuwelijk met een leraar opgemerkt door een plastisch chirurg die haar transformeert in een schoonheid. De echtgenoot wordt ziekelijk jaloers en vermoordt de chirurg. De gedaanteverwisseling van Morgan is te verregaand om te overtuigen, maar de rol van Bourvil als de afstotelijke en beklagenswaardige man is een betere film waardig. (Oury, die de chirurg speelt, schreef ook het scenario.)

Oeil pour oeil

1957 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1957. Drama van André Cayatte. Met o.a. Curd Jürgens, Folco Lulli, Lea Padovani, Pascale Audret en Darío Moreno.

Een oververmoeide arts weigert een patiënte te onderzoeken en stuurt haar door naar het ziekenhuis, waar ze sterft. Vanaf dat moment zint de echtgenoot op wraak. De film wijkt af van de voor Cayatte gebruikelijke juridische onderwerpen, maar mist iedere overtuigingskracht. Jürgens speelt de arts met een ongeïnteresseerde expressieloosheid. De locatie-opnamen in Libanon met enkele hallucinerende woestijnscènes zijn de voornaamste pluspunten.

Le dossier noir

1955 | Thriller, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Thriller van André Cayatte. Met o.a. Jean-Marc Bory, Bernard Blier, Nelly Borgeaud, Danièle Delorme en Gianni Esposito.

Een jonge rechter van instructie Jacques Arnaud (Bory) wordt benoemd in een provincieplaatsje na de dood van zijn voorganger. Hij ontvangt een klacht van hondenfokker Dutoit (Balp[KA1]etr[KA1]e), wiens beesten vergiftigd werden. Hij heropent de zaak, maar het dossier uit de titel dat door een kennis van Dutoit, Le Guen (Grenier), was samengesteld, is zoek. Het brengt een vooraanstaande burger, Boussard (Frankeur), in verlegenheid. Dan wordt Le Guen vergiftigd en het onderzoek naar zijn dood leidt tot onverkwikkelijke intriges in de kring van de familie, medewerkers, de pers en de lokale autoriteiten. Arnaud komt uiteindelijk op twee mogelijke verdachten, maar dan blijkt Le Guen door nalatigheid in het ziekenhuis te zijn gestorven. Het in de openbaarheid brengen van de schandalen eist nieuwe slachtoffers: de zoon van Le Guen, Alain (Fourkade) pleegt zelfmoord en Arnaud wordt ontslagen. De film is een pleidooi voor de objectiviteit van justitie en gerechtigheid voor de burger, maar er worden te veel geheimen over schuld op elkaar gestapeld, waardoor het openen van provinciale beerput steeds minder overtuigt. Hevige dramatisering geeft tegelijk sterke rolbezetting goed gebruikte kansen. Wordt in Frankrijk hoger gewaardeerd dan er buiten, omdat heel veel kleine details de niet-Franse kijker ontgaan. Een halve eeuw na dato, in een land met een half miljoen, grotendeels politieke schadalen en corruptiezaken, die door vijfhonderd rechters behandeld moeten, worden nog steeds zeer actueel. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Mono.

Fascicolo nero

1955 | Mysterie, Misdaad

Italië 1955. Mysterie van André Cayatte. Met o.a. Lea Padovani en Danièle Delorme.

Interessant en goed gespeeld detectiveverhaal over een jonge politieambtenaar die de provincie in wordt gestuurd om onderzoek te doen naar de mysterieuze dood van zijn voorganger.

Avant le déluge

1954 | Drama, Familiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van André Cayatte. Met o.a. Isa Miranda, Bernard Blier, Paul Frankeur, Marina Vlady en Roger Coggio.

Door bourgeois-ouders verwaarloosde middelbare scholieren beramen de diefstal van een kostbare postzegelverzameling bij een corrupte notabele, maar doden bij ongeluk een nachtwaker. In paniek brengen ze ook een medeplichtige om van wie ze verraad vrezen. Destijds een opzienbarende film die een aanklacht tegen opvoeders is, maar de grote mate van navolging maakte dat de film nu nog slechts afgetrapt en melodramatisch aandoet. Toch is het een treffend tijdsbeeld, waarbij de oorlog in Korea (1950-53) de morele onzekerheid indirect be[KA3]invloedt. De rol van het (enige) koelbloedige meisje maakte Vlady tot ster. Dubbel bekroond op het filmfestival van Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Mono, Western Electric Sound System.

Nous sommes tous des assassins

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van André Cayatte. Met o.a. Marcel Mouloudji, Raymond Pellegrin, Claude Laydu, Jacqueline Pierreux en Antoine Balpêtré.

Uit het subproletariaat voortgekomen broers Ren[KA1]e (Mouloudji) en Michel Le Guen (Poujouly) vervallen door de sociale omstandigheden tot de misdaad, worden gearresteerd en ter dood veroordeeld en wachten in de gevangenis een mogelijke gratieverlening af. De invloed van het neorealisme maakt de milieutekening soberder en minder melodramatisch dan gewoonlijk bij Cayatte, maar het zijn vooral de gevangenisscènes en het 'open einde' die de film zijn indringende werking geven en tot een effectief anti-doodstraf pamflet maken. Bekroond met de prijs van de jury in Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin.

Justice est faite

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van André Cayatte. Met o.a. Claude Nollier, Michel Auclair, Raymond Bussières, Jacques Castelot en Jean Debucourt.

Vermaard rechtbankdrama van sociaal bevlogen filmmaker Cayatte en de al even bevlogen scenarist Charles Spaak. De beklaagdenbank is voor de toen dertigjarige Nollier, een aimabel ogende toneelspeelster met een zwak voor ijzige personages. Die tweestrijdigheid is de kracht van deze film, want zij staat als keurige mevrouw terecht voor moord op haar doodzieke geliefde. Euthanasie, volgens haar, en het is aan de Franse jury om de zaak te beoordelen. Niet zozeer een film over schuld, maar bovenal een opzienbarende studie van juridisch en moreel recht.

Retour à la vie

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1948. Oorlogsfilm van André Cayatte, Georges Lampin, Henri-Georges Clouzot en Jean Dréville. Met o.a. Héléna Manson, Jane Marken, Nane Germond, Bernard Blier en Lucien Nat.

Gedenkfilm die hier behandeld wordt in de volgorde waarin de regisseurs van de vijf sketches aan de beurt komen, waarbij we moeten opmerken dat de laatste twee van Dréville zijn: LE RETOUR DE TANTE EMMA - LE RETOUR D'ANTOINE - LE RETOUR DE JEAN - LE RETOUR DE RENÉ - LE RETOUR DE LOUIS. De sketches hebben als gemeenschappelijk thema de terugkeer naar het normale leven van krijgsgevangenen en gedeporteerden. Zo'n film moet wel wisselvallig zijn en zou meer in evenwicht zijn geweest als er een vrouwelijke hoofdrolspeler meer en een mannelijke hoofdrolspeler minder zouden zijn geweest. De toon wisselt sterk. We ontdekken een intimistische Cayatte, die van de uitstekende dialogen van Charles Spaak profiteert, een nog steeds even gekwelde Lampin, een zeer bittere Clouzot met zijn sinistere humor en een wat romantischere Dréville, die met het fraaie camerawerk van Louis Page en Michel Weiss in de laatste episode weer wat hoop geeft. Zijn socio-psychopathische analyses van een aantal zeer uiteenlopende gevallen worden door een groep sterren gespeeld en vormen met de bijrollen een zeer homogeen geheel.

Les Amants de Vérone

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van André Cayatte. Met o.a. Anouk Aimée, Serge Reggiani, Pierre Brasseur, Louis Salou en Martine Carol.

Figuranten die tijdens verfilming van ROMEO AND JULIET als stand-in voor de hoofdrollen werken worden verliefd op elkaar en beleven buiten camerabereik hun eigen tragisch verlopende liefde. Scenario van Jacques Prévert bezorgde regisseur Cayatte zijn eerste succes en maakte jonge Aimée en Reggiani beroemd. Satirische kijk op filmopnamen.

Le Dessous des cartes

1948 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1948. Drama van André Cayatte. Met o.a. Madeleine Sologne, Janine Darcey, Gabrielle Fontan, Paul Meurisse en Serge Reggiani.

Omdat hij volledig bankroet is gaat de bankier Géraudy zich ophangen in de bergen. Zijn vrouw doet voor de politie-inspectuer net of het een misdaad is.Een onschuldige wordt gepakt maar de weduwe, die gevoelig is voor de charme van de gepakte jongeman, laat hem bevrijden dankzij chantage op een politieagent. Het lijkt erop dat dit verhaal is geïnspireerd door de zaak- Stavisky. Een stevige film, goed gekaderd, tamelijk zwart en waarin Cayatte nog niet op de preekstoel staat. Goed camerawerk van Armand Thirard.

Le Chanteur inconnu

1947 | Avonturenfilm, Muziek

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Tino Rossi, Maria Mauban, Lilia Vetti, Jacqueline Dumonceau en Raymond Bussières.

De niet te stuiten weg naar de muzikale top van Rossi (pardon, van een 'Portugese visser'). Deze zanger van smartlappen raakt ook nog verstrikt in een avontuur vol wraak. Helaas is er in dit scenario geen plaats voor beide. Rossi is te verdragen als hij zijn mond dichthoudt! Een oubollig werkje, deze film van André Cayatte, een van zijn eerste en tevens een van zijn slechtste.

La revanche de Roger la Honte

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van André Cayatte. Met o.a. Paul Bernard, Lucien Coëdel en María Casares.

De niet te stuiten weg naar de muzikale top van Rossi (pardon, van een 'Portugese visser'). Deze zanger van smartlappen raakt ook nog verstrikt in een avontuur vol wraak. Helaas is er in dit scenario geen plaats voor beide. Rossi is te verdragen als hij zijn mond dichthoudt! Een oubollig werkje, deze film van André Cayatte, een van zijn eerste en tevens een van zijn slechtste.

Sérénade aux nuages

1946 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1946. Komedie van André Cayatte. Met o.a. Jacqueline Gauthier, Tino Rossi, Pierre Larquey, Jacques Louvigny en Noël Roquevert.

Dit verhaal over een zanger die incognito in een kasteel komt van een geruïneerde eigenaar, een verborgen schat zoekt en uiteindelijk met de dochter van de kasteelheer trouwt is op maat gemaakt voor Rossi. Moeilijk om een vaker gebruikt scenario te vinden! Jacques Natanson en Georges Wakhéwitch, respectievelijk dialogenschrijver en decorbouwer proberen de brokstukken te redden met behulp van Larquey en Roquevert. Resultaat: de film is te verdragen zolang Rossi zijn mond niet opendoet. Maar helaas...

Le Dernier sou

1946 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Ginette Leclerc, Gilbert Gil, Noël Roquevert, Fernand Charpin en Annie France.

Een film over oplichterij waarin de schuldigen hun straf niet ontlopen en de onschuldigen van alle blaam worden gezuiverd. Maar de heldin sterft, als slachtoffer van de wraak van een gangster. Dit is een van de eerste films van André Cayatte, die toen nog niet de neiging had zijn films vol te stoppen met moraliserende aanklachten. Deze film heeft die pretenties nog niet en heeft de tand des tijds heel wat beter doorstaan dan sommige van zijn latere films.

La Revanche de Roger la Hunte

1946 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. María Casares, Paulette Dubost, Simone Valère, Lucien Coëdel en Paul Bernard.

Verfilming van de zeer populaire roman van Jules Mary. De film ademt de sfeer van de 'gouwe ouwe' series van weleer. Bovendien gaat het hier om een van de eerste films van André Cayatte, toen hij zich nog niet bezighield met het aan de kaak stellen van het onrecht in de Franse samenleving. De spelprestaties dragen veel bij aan het vermaak dat deze film biedt.

Roger la Honte

1945 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Renée Devillers, Paulette Dubost, José Conrad, Madeline Suffel en Lucien Coëdel.

Eerste gedeelte van de verfilming van de populaire roman van Jules Mary die een mislukking in zijn tijd was. Zie LA REVANCHE DE ROGER LA HONTE.

Au bonheur des dames

1943 | Drama, Historische film

Frankrijk 1943. Drama van André Cayatte. Met o.a. Albert Préjean, Michel Simon, Blanchette Brunoy, Juliette Faber en Suzy Prim.

Oprichting van warenhuis voor damesconfectie in midden vorige eeuw leidt tot ondergang van kleine modewinkels. Nichtje van geruïneerde winkelier gaat als verkoopster in warenhuis werken en wordt verliefd op directeur, wat jaloezie van diens geldschietster tot gevolg heeft. Aan roman van Zola ontleend verhaal en acteursprestaties blijven boeiend, al heeft regisseur Cayatte in vroege film nog veel te leren.

La Fausse maîtresse

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van André Cayatte. Met o.a. Danielle Darrieux, Bernard Lancret, Lise Delamare, Jacques Dumesnil en Michel Duran.

Man heeft flirt met vrouw van zijn beste vriend waar roddeljournalist lucht van krijgt. Hij strikt dochter van circusdirecteur om voor zijn verloofde te spelen, maar ze gaan geleidelijk aan zelf in hun rollen geloven. Eenvoudige vaudeville kreeg weinig lichtvoetige regie, maar wordt gered door charme van Darrieux.

Entrée des artistes

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Louis Jouvet, Claude Dauphin, Odette Joyeux, Janine Darcey en André Brunot.

Rivaliteit en een driehoeksverhouding bij de leerlingen van de eerste klas van de toneelschool leidt tot moord tijdens de examen-uitvoering. Melodramatisch verhaaltje is de kapstok voor een interessant beeld van de toneelschool, gedomineerd door Jouvet in de rol van docent. Scenario van André Cayatte en Henri Jeanson.