Josée Dayan

1943 Regisseur, Producer, Auteur

Josée Dayan (1943) is regisseur, producer en auteur.
Er zijn 53 films gevonden.

Indiscrétions

2013 | Drama, Thriller

Frankrijk 2013. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Muriel Robin, Christophe Bourseiller, Jérôme Kircher en Jean-Pierre Marielle.

Clémence is een ex-concertpianiste die pianolerares is geworden en lijdt aan depressies die haar waarneming soms vertekenen. Wanneer ze 's nachts gegil hoort, en de volgende dag blijkt dat haar favoriete leerlinge Mona (Sonia Dufeu) spoorloos is verdwenen, begint de werkelijkheid ernstig te schuiven. Ondanks regieveterane Dayan, hoofdrolspeelster Robin en bijrollen van Jean-Pierre Marielle en Julie Depardieu wil deze telethriller maar niet smeuïg worden. Scenario is van Elsa Marpeau (jaargang 1975), die enkele Série Noire-romans op haar naam en genreprijzen in haar kast heeft.

Nos retrouvailles

2012 | Drama

Frankrijk 2012. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Fanny Ardant, Jean-Pierre Marielle, Laurent Grévill, Charles Berling en Claire Nebout.

Architecte Elisabeth (Ardant) leeft genoegzaam samen met haar man en twee tienerkinderen in een appartementencomplex in Bordeaux. Maar als haar oude jeugdliefde Philippe (Berling) plots in hetzelfde gebouw zijn intrek neemt dringen oude gevoelens zich toch weer op, en begint ze een affaire. Voor televisie geproduceerd drama dat weliswaar nergens naar de strot grijpt, maar toch behaagt dankzij het gelaagde spel van Ardant en de subtiele regie van Dayan. Philippe Besson, vooral bekend als romancier, tekende voor het scenario.

La mauvaise rencontre

2011 | Drama

Frankrijk 2011. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Jeanne Moreau en Jean-Hugues Anglade.

Gevoelig, sfeerrijk drama over Parijse boezemvrienden Loup en Mando die gaande de jaren uit elkaar groeien. Loup, gefascineerd door de psychoanalyse en Montparnasse-levenskunstenares Gaby, ontgaat niet alleen de onvoorwaardelijkheid van Mando's vriendschap, maar ook diens langzame geestelijke verval. Sterk scenario van Philippe Besson vertaalt de naar binnen gerichte roman van psychoanalyticus Philippe Grimbert zonder de subtiliteit ervan te offeren. Van laatstgenoemde verfilmde Claude Miller in 2007 de donkere WO II-geschiedenis Un secret. Elfde samenwerking tussen veteranes Dayan en Moreau.

Bouquet final

2011 | Komedie

Frankrijk/België 2011. Komedie van Josée Dayan. Met o.a. Jeanne Moreau, Jean-Pierre Marielle, Claude Rich, Julie Depardieu en Jean-Luc Bideau.

De drie beginzeventigers Marie, Jean-Pierre en Jules bewonen een klein château nabij Angoulême in de kustregio Charente. Om de prachtplek te kunnen behouden moeten echter de pensioentjes aangevuld. Aldus biedt het trio op internet hun diensten aan als substituut-grootouders. Televisiefilm van uiterst productieve veterane Dayan dankt zijn lekkerwegkijkfactor aan het brille van Moreau, Marielle en Rich. Bijrollen van Julie Depardieu, Jean-Luc Bideau en Noémie Lvovsky. Moreaus opvallende mantel in violet met kunstbontkraag komt uit haar eigen garderobe: ze kocht hem in 1961.

Château en Suède

2008 | Drama

Frankrijk/België 2008. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Jeanne Moreau, Guillaume Depardieu en Géraldine Pailhas.

De drie beginzeventigers Marie, Jean-Pierre en Jules bewonen een klein château nabij Angoulême in de kustregio Charente. Om de prachtplek te kunnen behouden moeten echter de pensioentjes aangevuld. Aldus biedt het trio op internet hun diensten aan als substituut-grootouders. Televisiefilm van uiterst productieve veterane Dayan dankt zijn lekkerwegkijkfactor aan het brille van Moreau, Marielle en Rich. Bijrollen van Julie Depardieu, Jean-Luc Bideau en Noémie Lvovsky. Moreaus opvallende mantel in violet met kunstbontkraag komt uit haar eigen garderobe: ze kocht hem in 1961.

Les rois maudits

2005 |

Frankrijk/Italië 2005. Josée Dayan. Met o.a. Gérard Depardieu en Jeanne Moreau.

De drie beginzeventigers Marie, Jean-Pierre en Jules bewonen een klein château nabij Angoulême in de kustregio Charente. Om de prachtplek te kunnen behouden moeten echter de pensioentjes aangevuld. Aldus biedt het trio op internet hun diensten aan als substituut-grootouders. Televisiefilm van uiterst productieve veterane Dayan dankt zijn lekkerwegkijkfactor aan het brille van Moreau, Marielle en Rich. Bijrollen van Julie Depardieu, Jean-Luc Bideau en Noémie Lvovsky. Moreaus opvallende mantel in violet met kunstbontkraag komt uit haar eigen garderobe: ze kocht hem in 1961.

Les liaisons dangereuses

2003 | Drama, Romantiek

Canada/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 2003. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Catherine Deneuve, Rupert Everett, Leelee Sobieski, Nastassja Kinski en Danielle Darrieux.

Oude wijn in nieuwe zakken. Literator Eric-Emmanuel Schmitt en tv-routinier Dayan verplaatsten hun bewerking van Choderlos de Laclos' bijtende morality play over verleiding en manipulatie naar de sixties. Waarin een geperverteerd en vereenzaamd duo op jaren - de fijntjes gecaste Deneuve en Everett - nog eenmaal hun spelletje met argeloze mensen spelen. Ze richten er onherstelbare ravage mee aan. Het slechts van buiten glamoureuze bobo-milieu dat pendelt tussen Parijs en de Côte d'Azur leent zich uitstekend voor deze achttiende-eeuwse klassieker. Helaas haalt deze 2-delige miniserie het niet bij Stephen Frears' meedogenloze adaptatie Dangerous Liaisons. Muziek van Angelo Badalamenti.

Zaïde, un petit air de vengeance

2001 | Thriller, Drama, Actiefilm

Frankrijk 2001. Thriller van Josée Dayan. Met o.a. Julie Depardieu, Guillaume Depardieu, Jeanne Moreau, Mathieu Amalric en Denis Podalydès.

Een oudere vrouw (boven de zestig) pleegt een aantal moorden. Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Puzzel thriller met mooie hoofdrol van Jeanne Moreau.

Les misérables

2001 | Drama, Historische film, Actiefilm

Frankrijk/Duitsland/Spanje/Verenigde Staten/Italië/Verenigd Koninkrijk 2001. Drama van Josée Dayan en Lewis Milestone. Met o.a. Gérard Depardieu, John Malkovich, Virginie Ledoyen, Christian Clavier en Enrico LoVerso.

Miniserie in vier delen met mooie hoofdrollen, bewerking van de beroemde gelijknamige roman van Victor Hugo uit 1862. Depardieu kruipt in de huid van Jean Valjean, de ex-gevangene die zijn leven betert, maar desondanks 17 jaar lang door de Franse justitie wordt achtervolgd. Malkovich speelt de rol van Javert en Moreau is een ideale Moeder Innocence.

Cet amour-là

2001 | Biografie, Romantiek

Frankrijk 2001. Biografie van Josée Dayan. Met o.a. Jeanne Moreau, Aymeric Demarigny, Christiane Rorato, Sophie Milleron en Stanislas Sauphanor.

De Franse literaire schrijfster Marguerite Duras (Moreau) werd in 1905 geboren. In door de nazi`s bezet Frankrijk begon zij te schrijven. Eerst over haar jeugd in Vietnam ([KL]L`amant[KLE], succesvol en prachtig verfilmd in 1992, waarvan Duras afstand nam) en later ge[KA3]engageerde romans. Kort na de bevrijding werd zij lid van de communistische partij, maar zag binnen vijf jaar in dat de partij niet aan haar verwachtingen beantwoordde. Veel van haar werk werd verfilmd en in de beginjaren 1950 was haar reputatie als schrijfster definitief gevestigd. In 1975 maakt een jonge student, Yann Andr[KA1]ea (Demarigny), kennis met haar werk en is diep onder de indruk. Iedere dag, soms twee maal per dag, schrijft hij haar een brief, die onbeantwoord blijft. Duras heeft inmiddels een turbulent leven achter de rug, waaronder een m[KA1]enage [KA2]a trois. Ze rookt en drinkt veel (zij moest in een kliniek behandeld worden). In 1980 nodigt zij haar briefschrijvende fan uit om naar haar zomerappartement in een badplaats te komen. Yann was van plan na deze ontmoeting een einde aan zijn leven te maken, maar het liep anders. Het tweetal ontwikkelde een relatie - Duras was toen 66 en Yann 28 - die zou duren tot haar dood. Hij werd haar minnaar, vertrouweling en privé-secretaris. Dit alles was niet zonder berekening van de eenzaam geworden grande dame litéraire, wiens karakter gevoegelijk bekend was. Over de zestien jaar met Duras schreef Yann een boek dat hij met Gilles Taurand en Maren Sell tot scenario bewerkte. De 75-jarige Moreau levert een krachttoer als Duras, maar de dialogen staan bol van de literaire citaten, waardoor deze weinig dramatische film beperkt blijft tot Duras- adepten. Demarigny is vooral mooi, terwijl hij weggespeeld wordt door Moreau, die de egoïstische, drakerige diva met verve uitbeeldt. Het camerawerk is van Caroline Champetier.

Balzac

1999 | Drama, Historische film

Frankrijk/Duitsland/Italië 1999. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Gérard Depardieu, Jeanne Moreau, Fanny Ardant, Virna Lisi en Katja Riemann.

Prestigieuze en door de Académie Balzac hemelhooggeprezen biopic van Balzac concentreert zich vooral op zijn literaire activiteiten en de vrouwen in zijn leven. De schrijver van 'Eugénie Grandet', 'Le Père Goriot' en 'Le Colonel Chabert' die is begonnen als een mislukte zakenman, houdt van het leven, van luxe, van mooie kleren, en vooral van vrouwen. De 'lastigste' vrouw in zijn leven, is zijn moeder Charlotte-Laure (Jeanne Moreau). Zij beschouwt haar zoon als een nietsnut, een dromer en een mislukkeling. Balzacs eerste liefde, in 1820, is Madame de Berny (gespeeld door de Italiaanse actrice Virna Lisa), die 20 jaar ouder is dan hij. Zij is een soort moederfiguur die hem volop steunt in zijn literaire ambities. Balzac flirt ondertussen ook met de jonge Laure d'Abrantès (Katja Riemann). Maar zijn grote liefde was de getrouwde Poolse gravin Evelyne Hanska (Fanny Ardant). Het scenario van Balzac werd geschreven door Didier Decoin, die eerder tekende voor Le Comte de Monte Cristo en Les Misérables, tv-series waarin hoofdrolspeler Gérard Depardieu ook acte de présence gaf.

Le comte de Monte-Cristo

1998 | Avonturenfilm, Actiefilm, Historische film

Frankrijk 1998. Avonturenfilm van Josée Dayan. Met o.a. Gérard Depardieu, Ornella Muti, Jean Rochefort, Pierre Arditi en Sergio Rubini.

Groots opgezette verfilming in vier delen naar het heldenepos van Alexandre Dumas dat in 1845 verschenen is. De Franse tv- kijker heeft er kennelijk na een aantal bioscoopverfilmingen nog niet genoeg van en wil telkens weer de helden uit de 19e eeuwse (Franse) literatuur zien herleven. De drang naar macho-helden, avontuurlijke ondernemingen en nobele gevoelens, die de gerechtigheid laten zegevieren tegen valsheid en gekonkel, lijkt onverzadigbaar. G[KA1]erard Depardieu wilde al twee decennia lang gestalte geven aan zijn Graaf van Monte-Cristo, alias Edmond Dant[KA2]es, Abb[KA1]e Busoni, Lord Wilmore en Vader Dant[KA2]es. Er kwam een gigantisch budget (miljoenen Euro`s), er werd een prestigieuze rolverdeling ingehuurd, men zorgde voor oogverblindende locaties (24 in totaal, waaronder de Franse volksvertegenwoordiging, het Gr[KA1]evin-museum, de kastelen van Nandy en Saussay, de opera van San Carlo in Napels en het eiland Malta, waar de vroeg-19e eeuwse haven van Marseille werd nagebouwd. Men liet vijfduizend kostuums maken en plaatste de miniserie van bijna zeven uur in 26 landen om de kosten weer terug te halen. De bezielende kracht van G[KA1]erard Depardieu moest de film dragen en tegelijkertijd leert de kijker de Depardieu-clan verder kennen: dochter Julie als Valentine de Villefort en zoon Guillaume als de jonge Edmond Dant[KA2]es. In het begin zien we Dant[KA2]es als de jonge kapitein ter zee, die ten onrechte wordt ingesloten in een fort op een eilandje, Ch[KA4]ateau d`If. Na twintig jaar in de kerker hebben zitten verkommeren, kan hij op miraculeuze wijze ontsnappen. Hij vindt een grote schat, vermomt zich als Monte-Cristo en gaat systematisch zijn vijanden opsporen, ontmaskeren en vernietigen. In Parijs rekent hij af met Baron Danglars (Aumont), Fernand De Morcef (Rochefort) en officier van justitie Villefort (Arditi). Ook op het amoureuze vlak laat Monte-Cristo zich niet onbetuigd. Italiaanse actrice Muti speelt zijn onfortuinlijke verloofde Mercedes, die hij later terugvindt. Franse coryfee[KA3]en maken hun opwachting: de zanger Moustaki als abb[KA1]e Faria in de kerker, 76-jarige Presle als Madame de Saint Meran en good-old- Brialy als vader Morrel. Het scenario is van Didier Decoin, een Prix-Goncourt-winnaar en voormalig hoofd drama van staatszender France 2. De handeling komt traag op gang met een aanvankelijk te gespannen Depardieu. Het zijn de schoften, Arditi en Rochefort, die vaak de show stelen. Halverwege krijgt men het beste gedeelte: het is ritmisch, hartstochtelijk, magisch met een Monte-Cristo die aarzelt tussen haat voor zijn vijanden, medelijden voor de onschuldigen en zijn liefde voor Mercedes. In het slot zien we bij de wedergeboorte van Dant[KA2]es de triomf van de liefde, zijn vergevingsgezindheid en zijn menselijkheid. Hoewel deze vierdelige film lang genoeg is om bijfiguren te ontwikkelen, komen ze te weinig uit de verf. De alom aanwezige en dominerende Depardieu moet het qua vertolking wel degelijk afleggen tegen zijn Monte-Cristo voorgangers Louis Jourdan (1961), Jean Marais (1954) en zelfs Robert Donat (1934) en... Richard Chamberlain uit de tv-film anno 1975. Of de Franse kijker het hiermede eens zal zijn, valt ten zeerste te betwijfelen, want toen de serie werd uitgezonden in het najaar van 1998 was het 's avonds stil in de straten en onmogelijk om mensen bijeen te krijgen voor bijeenkomsten en vergaderingen.

Le comte de Monte Cristo

1998 | Romantiek, Actiefilm, Avonturenfilm

Duitsland/Frankrijk/Italië 1998. Romantiek van Josée Dayan. Met o.a. Jean Rochefort, Ornella Muti, Gérard Depardieu en Sergio Rubini.

Niet alleen in Engeland wordt uitstekend kostuumdrama gemaakt. Dat bewijst Le comte de Monte Cristo, een prestigieuze Franse miniserie in vier delen naar de roman van Alexandre Dumas, met in de hoofdrollen grote namen als Gérard Depardieu, Ornella Muti en Jean Rochefort. Le Comte de Monte Cristo is het verhaal van Edmond Dantès (Depardieu), die in 1815 als jonge kapitein op de grote vaart een veelbelovende carrière voor de boeg heeft. Maar op de avond van zijn verloving met de mooie Mercédès (Muti) wordt hij gearresteerd en kort daarna wegens vermeend Bonapartisme tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld. Na zijn ontsnappping keert hij terug naar Parijs om - zoals hij het zelf noemt - te verwonderen en te verbazen, om te fascineren en te verwarren. Maar vooral om wraak te nemen op het hooggeplaatste volkje dat hem in het cachot deed belanden.

Une clinique au soleil

1997 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1997. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Rüdiger Vogler, Evelyne Bouix, Pierre Arditi, Julie Depardieu en Catherine Wilkening.

De Duitse chirurg Werner Bergh (Vogler) heeft een medicijn ontwikkeld dat de bestraling van kankerpati[KA3]enten overbodig maakt. Hij leeft echter al een tijdje in onmin met de directie van het ziekenhuis waar hij werkt. Bovendien wordt hij tegengewerkt door de farmaceutische industrie. Op dat ogenblik wordt hij benaderd door Marie (Bouix), een ex-geliefde, die samen met haar man Bernard Letechin (Arditi) een hospitaal leidt in de buurt van Marseilles. Werner aanvaardt hun aanbod, maar beseft niet dat hij in een wespennest terecht komt, want de kliniek wordt gefinancierd door de meedogenloze zakenman Albert Morin (Verley) en diens plannen zijn alles behalve zuiver. Medische ethiek t.o.v. winstbejag. Het klinkt heel idealistisch, maar het was niet de bedoeling van de makers om een aanklacht te maken, maar een sensationeel beeld te scheppen van de minder mooie kanten van de medische wereld. Het verhaaltje gaat erin als zoete koek, maar het klinkt allemaal zo onecht en vals. Christian Rullier en Viviane Zingg baseerden het scenario op de roman La passion du Docteur Berg van Heinz G. Konsalik. De fotografie is van Jean-Jacques Bouhon. Stereo.

Les héritiers

1997 | Drama, Misdaad, Historische film

Frankrijk 1997. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Richard Anconina, Christopher Thompson, Anna Falchi, Florence Darel en Stéphane Guerin-Tillie.

Epos in drie delen, gesitueerd in Marseille. In 1945, kort na de Bevrijding, zijn Nic Savona (Anconina) en Vito Montese (Thompson) zonen van twee onderwereld-figuren die v[KA1]o[KA1]or de oorlog de stad in hun greep hadden. Nu zijn Nic en Vito allebei wees en berooid, maar vastbesloten te slagen in het leven, zoals dat heet. Zij nemen een club over van de gangster Baldoni (Solli) en zijn beiden verliefd op de mooie Sophie (Falchi), die echter trouw blijft aan haar studentje G[KA1]erard (Guerin-Tillie), maar die door ons duo naar Vreemdelingenlegioen wordt versast. Volgt een clan-oorlog tussen enerzijds Nic en Vito en anderzijds de bende van Guerucci (Oumansky). Nic en Vito trekken aan kortste eind, moeten naar Itali[KA3]e uitwijken, waar ze geholpen worden door Don Salvatore (Fiorentini), een ex-vriend van Nic`s vader. In Itali[KA3]e worden onze vrienden opgejaagd door drugsbaron Armando (Sbragia), die zich ook meester tracht te maken van Sophie. Tenslotte keren Nic en Vito, die halfbroers blijken te zijn, naar Marseille en hun bende terug. Zij worden er gearresteerd door politiecommissaris Bonnard (Brialy), die hen al jaren op de hielen zit. Hij biedt hen een transactie aan: in ruil voor hun vrijheid moeten zij Guerucci elimineren. Mooi in beeld gebracht tijdsbeeld in de vorm van een mengsel van gevechten- emoties- afrekeningen. Scenario van Sergio Donati bevat aardig wat zwakke momenten, de lotgevallen van ons trio (Nic, Vito en Sophie) met Napoliteinse mafia zijn chaotisch en ongeloofwaardig, haast karikaturaal. Tandem Anconina-Thompson functioneert daarentegen perfect. Schrandere muziek van Bruno Coulais.

Les liens du c[KA21]ur

1996 | Historische film, Drama

Frankrijk 1996. Historische film van Josée Dayan. Met o.a. Tchéky Karyo, Florence Darel, Christopher Thompson, Caterine Wilkening en Julie Depardieu.

Het Britse plattelandsdorpje St.Martin in de 19e eeuw. De handwever Silas Marner (Karyo) wordt ten onrechte beschuldigd van diefstal en uit het dorp verbannen. Hij vindt onderkomen op een van de landerijen van Baron Godfroy (Thompson). Hier ontdekt hij dat Godfroy de vader is van de zesjarige Eppie (Serre), het onechtelijk kind van Melanie (Wickering). Het meisje aanbidt Silas alsof hij haar vader was. Een Franse bewerking van een typisch Britse literaire klassieker. Ondanks het feit dat Karyo een knap staaltje acteertalent weergeeft kunnen de Fransen toch onmogelijk die Britse Victoriaanse sfeer recreëren die uit de roman straalt. Je kan beter de Engelse versie uit 1985 met Ben Kingsley in de titelrol bekijken. Bernard Revon, Juliette Weiler en Eric & Christian Watton bewerkten de roman Silas Marner van George Eliot. Mooie fotografie van Romain Winding. Een prestige product dat niet aflevert wat het belooft.

La passion de docteur Bergh

1996 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1996. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Pierre Arditi, Evelyne Bouix en Rüdiger Vogler.

De gevierde chirurg en kankerdeskundige dr. Werner Berg verliest zijn dochter die kanker heeft bij een operatie en besluit zich volledig te wijden aan het onderzoek naar kanker. Hij boekt grote successen maar een farmaceutische fabrikant ziet hierdoor de productie van zijn eigen medicijn in gevaar komen en probeert het werk van Berg te saboteren

L'enfant du secret

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Caroline Silhol, Richard Berry, Jacqueline Danno, Florence Darel en Pedro Mourao.

Sociaal-assistente Blanche Pr[KA1]evost (Sihol) houdt zich in Marseille met verwaarloosde kinderen bezig. Op straat leert zij gekneveld jongetje I-Yau (Mourao) kennen. Zij hecht zich aan het knaapje, dat niet geestelijk zwak is (zoals haar entourage denkt) maar gewoon gehoorgestoord. Een en ander geraakt in een stroom- versnelling wanneer twee moordenaars het knaapje willen doden. Melodrama wordt pas oerdom wanneer Blanche zich wendt tot een zekere Christian Merlu (Verley), politiek kandidaat bij de lokale verkiezingen die op I-Yau lijkt... Franse nonsens op zijn smalst ondanks aanwezigheid van bekende Franse soap-acteurs.

Julie Lescaut: Le secret des origines

1996 |

Frankrijk 1996. Josée Dayan. Met o.a. Renaud Marx, Mouss Diouf en Véronique Genest.

Sociaal-assistente Blanche Pr[KA1]evost (Sihol) houdt zich in Marseille met verwaarloosde kinderen bezig. Op straat leert zij gekneveld jongetje I-Yau (Mourao) kennen. Zij hecht zich aan het knaapje, dat niet geestelijk zwak is (zoals haar entourage denkt) maar gewoon gehoorgestoord. Een en ander geraakt in een stroom- versnelling wanneer twee moordenaars het knaapje willen doden. Melodrama wordt pas oerdom wanneer Blanche zich wendt tot een zekere Christian Merlu (Verley), politiek kandidaat bij de lokale verkiezingen die op I-Yau lijkt... Franse nonsens op zijn smalst ondanks aanwezigheid van bekende Franse soap-acteurs.

Julie Lescaut : La fête des mères

1996 | Misdaad

Frankrijk 1996. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Myriam Boyer, Mouss Diouf, Renaud Marx en Alexis Desseaux.

Madame le Commissaire Lescaut (Genest) is pas terug van vakantie en zowat alles loopt fout. Haar dochter Lauret weigert nog verder te studeren en heeft meer belangstelling voor haar vriendje dan voor de school. Op het politiecommissariaat gaat Lescaut in de clinch met haar baas Rocca, want die is van mening dat er te weinig arrestaties verricht worden en dat zij te veel met het sociale aspect van haar job bezig is. Intussen verdwijnt opnieuw een jong stel, en gevreesd wordt dat zij het slachtoffer zijn van een seriemoordenaar. Diouf belt Lescaut op met verder onheil: in een winkel werd een lijk ontdekt. Te weinig arrestaties? Te sociaal voelend? Lescaut heeft meteen de handen vol. Een JULIE LESCAUT-episode met aardig wat emoties en een schitterende Boyer als 'Léa'. Aflevering nummer van 68. Stereo.

Dr. Berg - Nur das Leben zählt

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Rüdiger Vogler, Pierre Arditi, Evelyne Bouix, Julie Depardieu en Catherine Wilkening.

De wat vreemde eend in de Konsalik-verfilmingen voor de kijkkast; in feite de eerste, en gedraaid door een Franse regisseuse met v.n.l. een Franse rolverdeling - het verhaal leent zich ertoe: Dr. Werner Berg (Vogler) is een briljante onderzoeker op het gebied van de kankerbestrijding, die voor een grote doorbraak staat om een doelmatig geneesmiddel te ontwikkelen, maar hij is gedeprimeerd door de vroegtijdige dood van zijn dochter en wordt gekweld door schuldgevoelens. Zijn voormalige minnares Marie (Bouix) is gehuwd met Bernard L[KA1]etechin (Arditi), de eigenaar van een groot farmaceutisch bedrijf. Marie haalt Werner over om zijn werk in een chique kliniek in Zuid- Frankrijk voort te zetten. Werner weet niet dat die kliniek eigendom is van Bernards onderneming en dat het uitsluitend de bedoeling is om Werners onderzoek in de kiem te smoren, zodat Bernard nog lang kan profiteren van al die ongelukkige kankerpati[KA3]enten door zijn gebrekkige preparaten zonder concurrentie te blijven verkopen. Ambitieuze journaliste Gabrielle Caderon (Wilkening) opent Werners ogen over het gewetenloze bedrog. Christian Rullier bewerkte het boek Rostender Ruhm tot een efficiënt scenario, maar het blijft aan de oppervlakte, ook al is Arditi een heerlijke schurk en Bouix een mooie, valse slang. Depardieu is veelbelovend en de moeite waard om in betere films te blijven volgen. Vogler geeft een solide rol weg, maar de regie heeft de koers ingezet voor een gemakkelijke vaart zonder al te veel deining. Mooie locaties en onberispelijk camerawerk van Jean-Jacques Bouhon.

La rivière Espérance

1995 |

Frankrijk 1995. Josée Dayan. Met o.a. Manuel Blanc, Carole Richert, Claire Nebout, Pascal Greggory en Jean-Claude Drouot.

Tv-fresco in negen delen, naar de gelijknamige trilogie van Christrian Signol, met centraal het leven en de vele dramatische gebeurtenissen van een familie van binnenvaartschippers op de Dordogne, in de tweede helft van de 19e eeuw. Liefde, passies, haat, ambities, hoop, mislukkingen, menselijk lijden en min of meer avontuurlijke ondernemingen vormen de ingredi[KA3]enten van een familiekroniek [KA2]a la Fran[KA10]caise. De handeling begint in het jaar 1832 wanneer de dertien-jarige Benjamin Donnadieu (Wiik), net als zijn vader en grootvader, met een sleepboot hout gaat vervoeren van de bovenloop van de Dordogne naar de laagvlakte - precies te zijn van Souillac naar Libourne. De jongen hoopt later onder de knoet van Ars[KA2]ene Lombard (Verley), de grote baas, en voor eigen rekening te kunnen varen. Zeven jaar later slaagt de inmiddels volwassen Benjamin (nu gespeeld door Blanc) erin een nieuwe afzetmarkt voor het hout te vinden. De toekomst ziet er stralend uit en Benjamin stapt fier in de voetsporen van zijn vader. Hij heeft ook een `verboden` relatie met Marie Paradou (Richert) en hij wordt weggestuurd voor een harde opleiding bij de marine. De zwangere Marie is wanhopig en twijfelt tussen haar liefde voor Benjamin en een verstandshuwelijk (met materi[KA3]ele zekerheid) die de notarisklerk Alexandre Duthil (Gr[KA1]eggory) haar en haar kind kan bieden. Benjamin gaat zich later met het vervoer van ondermijnende republikeinse geschriften bezighouden. Een gepland trac[KA1]e van de spoorlijn tot Souillac betekent een nekslag voor de schippers. Opvallend mooie landschappen van de P[KA1]erigord, Corr[KA2]eze en vooral van de Dordogne maken dit lange epos van de Isra[KA3]elische generaalsdochter Dayan (zij speelt zelf een rolletje) het volgen waard. Zij liet zich duidelijk inspireren door het oeuvre van John Ford. Bij het geheel kwamen negentig acteurs, honderd figuranten en een technische ploeg van 45 personen te pas. Scenaristen zijn Jean- Pierre Sinapi en Daniel Tonachella, die eerder al voor de tv de hit JALNA maakten. Drouot - van oorsprong een Belg en waar is de tijd van THIERRY LA FRONDE, Frankrijks populairste serie! - is een robuuste vijftiger, de familiepatriarch Victorien en vader van Benjamin, met madame Depardieu als zijn tv-echtgenote Elina.

Julie Lescaut: La fête des mères

1995 |

Frankrijk 1995. Josée Dayan. Met o.a. Renaud Marx, Mouss Diouf en Véronique Genest.

Tv-fresco in negen delen, naar de gelijknamige trilogie van Christrian Signol, met centraal het leven en de vele dramatische gebeurtenissen van een familie van binnenvaartschippers op de Dordogne, in de tweede helft van de 19e eeuw. Liefde, passies, haat, ambities, hoop, mislukkingen, menselijk lijden en min of meer avontuurlijke ondernemingen vormen de ingredi[KA3]enten van een familiekroniek [KA2]a la Fran[KA10]caise. De handeling begint in het jaar 1832 wanneer de dertien-jarige Benjamin Donnadieu (Wiik), net als zijn vader en grootvader, met een sleepboot hout gaat vervoeren van de bovenloop van de Dordogne naar de laagvlakte - precies te zijn van Souillac naar Libourne. De jongen hoopt later onder de knoet van Ars[KA2]ene Lombard (Verley), de grote baas, en voor eigen rekening te kunnen varen. Zeven jaar later slaagt de inmiddels volwassen Benjamin (nu gespeeld door Blanc) erin een nieuwe afzetmarkt voor het hout te vinden. De toekomst ziet er stralend uit en Benjamin stapt fier in de voetsporen van zijn vader. Hij heeft ook een `verboden` relatie met Marie Paradou (Richert) en hij wordt weggestuurd voor een harde opleiding bij de marine. De zwangere Marie is wanhopig en twijfelt tussen haar liefde voor Benjamin en een verstandshuwelijk (met materi[KA3]ele zekerheid) die de notarisklerk Alexandre Duthil (Gr[KA1]eggory) haar en haar kind kan bieden. Benjamin gaat zich later met het vervoer van ondermijnende republikeinse geschriften bezighouden. Een gepland trac[KA1]e van de spoorlijn tot Souillac betekent een nekslag voor de schippers. Opvallend mooie landschappen van de P[KA1]erigord, Corr[KA2]eze en vooral van de Dordogne maken dit lange epos van de Isra[KA3]elische generaalsdochter Dayan (zij speelt zelf een rolletje) het volgen waard. Zij liet zich duidelijk inspireren door het oeuvre van John Ford. Bij het geheel kwamen negentig acteurs, honderd figuranten en een technische ploeg van 45 personen te pas. Scenaristen zijn Jean- Pierre Sinapi en Daniel Tonachella, die eerder al voor de tv de hit JALNA maakten. Drouot - van oorsprong een Belg en waar is de tijd van THIERRY LA FRONDE, Frankrijks populairste serie! - is een robuuste vijftiger, de familiepatriarch Victorien en vader van Benjamin, met madame Depardieu als zijn tv-echtgenote Elina.

Julie Lescaut: Crédit revolver

1995 | Thriller

Frankrijk 1995. Thriller van Josée Dayan. Met o.a. Mouss Diouf, Renaud Marx en Véronique Genest.

Tv-fresco in negen delen, naar de gelijknamige trilogie van Christrian Signol, met centraal het leven en de vele dramatische gebeurtenissen van een familie van binnenvaartschippers op de Dordogne, in de tweede helft van de 19e eeuw. Liefde, passies, haat, ambities, hoop, mislukkingen, menselijk lijden en min of meer avontuurlijke ondernemingen vormen de ingredi[KA3]enten van een familiekroniek [KA2]a la Fran[KA10]caise. De handeling begint in het jaar 1832 wanneer de dertien-jarige Benjamin Donnadieu (Wiik), net als zijn vader en grootvader, met een sleepboot hout gaat vervoeren van de bovenloop van de Dordogne naar de laagvlakte - precies te zijn van Souillac naar Libourne. De jongen hoopt later onder de knoet van Ars[KA2]ene Lombard (Verley), de grote baas, en voor eigen rekening te kunnen varen. Zeven jaar later slaagt de inmiddels volwassen Benjamin (nu gespeeld door Blanc) erin een nieuwe afzetmarkt voor het hout te vinden. De toekomst ziet er stralend uit en Benjamin stapt fier in de voetsporen van zijn vader. Hij heeft ook een `verboden` relatie met Marie Paradou (Richert) en hij wordt weggestuurd voor een harde opleiding bij de marine. De zwangere Marie is wanhopig en twijfelt tussen haar liefde voor Benjamin en een verstandshuwelijk (met materi[KA3]ele zekerheid) die de notarisklerk Alexandre Duthil (Gr[KA1]eggory) haar en haar kind kan bieden. Benjamin gaat zich later met het vervoer van ondermijnende republikeinse geschriften bezighouden. Een gepland trac[KA1]e van de spoorlijn tot Souillac betekent een nekslag voor de schippers. Opvallend mooie landschappen van de P[KA1]erigord, Corr[KA2]eze en vooral van de Dordogne maken dit lange epos van de Isra[KA3]elische generaalsdochter Dayan (zij speelt zelf een rolletje) het volgen waard. Zij liet zich duidelijk inspireren door het oeuvre van John Ford. Bij het geheel kwamen negentig acteurs, honderd figuranten en een technische ploeg van 45 personen te pas. Scenaristen zijn Jean- Pierre Sinapi en Daniel Tonachella, die eerder al voor de tv de hit JALNA maakten. Drouot - van oorsprong een Belg en waar is de tijd van THIERRY LA FRONDE, Frankrijks populairste serie! - is een robuuste vijftiger, de familiepatriarch Victorien en vader van Benjamin, met madame Depardieu als zijn tv-echtgenote Elina.

Julie Lescaut : Le secret des origines

1995 | Misdaad

Zwitserland/Frankrijk 1995. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jeanne Marine.

Een bediende van de plaatsings- en adoptiedienst wordt vermoord. Een getuige heeft de moordenaar zien wegvluchten. De verdachte komt zich vrijwillig melden bij Julie Lescaut (Genest) en bekent. Dat maakt allemaal weinig indruk, als de verdachte niet een vriend zou zijn van Sarah, de dochter van Julie. De jongen werd geadopteerd en hij heeft zijn dossier gestolen om zijn te achterhalen waar hij vandaan komt. Redelijke story met een sociale achtergrond die goed uitgewerkt werd en die soms zelfs aangrijpend is. Van een beter niveau dan de meeste JULIE LESCAUT-plots, geschreven door Françoise Peroche en Alexis Lecaye. Fotografie van Denis Jutzeler. Aflevering van het seizoen, nummer van 72. Stereo.

Julie Lescaut : Crédit revolver

1995 | Misdaad

Zwitserland/Frankrijk 1995. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Roger Dumas.

Julie Lescaut (Genest) wordt geconfronteerd met een vervelende zaak: sinds kort dringen mannen, die zich uitgeven voor politie-agenten, de woningen binnen van bejaarde mensen om hun spaarcentjes te stelen. Tot op heden ging dit nog niet gepaard met geweld, maar hoelang zal dat nog duren? Het debat over de onveiligheid in de stad komt weer ter sprake en de nieuwe assistent van de burgemeester ziet hier zijn kans mooi om voor een aparte lokale politiemacht te pleiten, die Lescaut en haar mensen de duivel kunnen aandoen. Interessant gegeven dat goed uitgewerkt werd en gemixt met enkele boeiende neventhema's. Het scenario van Eric Kristy tracht het verzwakte imago van de reeks wat op te vijzelen. Aan de camera stond Jean Monsigny. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

Mort d'un gardien de la paix

1994 | Misdaad

Frankrijk 1994. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Claude Rich, Claire Nebout, François Négret, Alain Fromager en Nathalie Cerda.

Femme-flic Fanny Labret (Nebout) meent dat de moord op een van haar teamleden, Pascal Fabre (Negret) buiten diensttijd te maken heeft met duistere zaakjes, waarin hij gewikkeld was. Een oudere kennis van Pascal, Victor (Rich), een ex-politieman, brengt haar op andere gedachten. Samen proberen zij de zaak die leidt naar het prostitutie- en travestietenwereldje, op te lossen. Weinig originele politiefilm naar een scenario van Mathieu Fabiani, Bob Swaim en Thierry Bourcy, die niet minder is dan een zeer middelmatige aflevering uit de serie TATORT.

Les nuiteux

1994 | Misdaad

Bulgarije/Frankrijk/Duitsland 1994. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. François Marthouret, Roland Blanche, Carole Richert, Bernard Ballet en Alain Ganas.

Inspecteur Blanche heeft de leiding over een onrustig district, ergens buiten het centrum. Jeugdbendes maken hier het leven onveilig, maar voor de administratieve diensten is het de buurt waar ze minder geschikte elementen heen kunnen promoveren, en Blanche zit dan ook opgescheept met een waardeloos zootje agenten. Wanneer na een ondervraging een jonge misdadiger dood in zijn cel wordt aangetroffen, gaan commissaris Marthouret en plaatsvervanger Richert erheen om uit te zoeken wat er is gebeurd. Deprimerend beeld van het werk van nachtpatrouilles die in een wetteloze buurt de misdaad trachten in te tomen en daarbij hardhandig durven op te treden. Veel nieuws heeft de film niet te zeggen, maar hij werd met zorg gemaakt. Bernard Stora en Claudine Vergnes baseerden hun scenario op een verhaal van Mathieu Fabiani. Jean-Pierre Aliphat stond achter de camera.

La mort d'un gardien de la paix

1994 |

Frankrijk 1994. Josée Dayan. Met o.a. François Négret, Claire Nebout en Claude Rich.

Inspecteur Blanche heeft de leiding over een onrustig district, ergens buiten het centrum. Jeugdbendes maken hier het leven onveilig, maar voor de administratieve diensten is het de buurt waar ze minder geschikte elementen heen kunnen promoveren, en Blanche zit dan ook opgescheept met een waardeloos zootje agenten. Wanneer na een ondervraging een jonge misdadiger dood in zijn cel wordt aangetroffen, gaan commissaris Marthouret en plaatsvervanger Richert erheen om uit te zoeken wat er is gebeurd. Deprimerend beeld van het werk van nachtpatrouilles die in een wetteloze buurt de misdaad trachten in te tomen en daarbij hardhandig durven op te treden. Veel nieuws heeft de film niet te zeggen, maar hij werd met zorg gemaakt. Bernard Stora en Claudine Vergnes baseerden hun scenario op een verhaal van Mathieu Fabiani. Jean-Pierre Aliphat stond achter de camera.

Julie Lescaut : Tableau noir

1994 | Misdaad

Duitsland/Frankrijk/Zwitserland 1994. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Alexis Desseaux en François Marthouret.

Er ontstaat de nodige beroering op de middelbare school in Clairi[KA2]eres als het levenloze lichaam gevonden wordt van een jongen uit de hoogste klas. Het slachtoffer was erg populair, want hij organiseerde regelmatig feesten en leek een onafhankelijke figuur. De leraren beoordeelden hem positief, al was hij lang niet altijd even serieus. Julie Lescaut (Genest) komt erbij en zij concludeert snel dat het om moord gaat. Naar het motief tast men nog heel even in het duister. Julie zit nu tussen de scholieren, waarvan de meesten nog nat achter de oren zijn. Ze ontmoet bij die adolescenten de nodige vijandigheid. Ze zwijgen ook nog, terwijl het toch om moord gaat. Sommige leraren zijn neerslachtig, want er blijkt toch heel wat gewelddadigheid te zijn. De directrice laat anonieme brieven zien die zij heeft ontvangen. Voorspelbare, maar degelijk gemaakte politiefilm, die echter geheel volgens een standaardformule in elkaar zit. Eric Kristy, Alexis Lecaye en Joëlle Goron schreven het scenario, dat door Jean-Pierre Aliphat in beeld werd gezet.

Julie Lescaut : Ruptures

1994 | Misdaad

Frankrijk/Duitsland/Zwitserland 1994. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Alexis Desseaux en Maxime Leroux.

Een oude Chinese kruidenier is het slachtoffer van een moordaanslag. Wanneer de politie arriveert slaat zijn kok op de vlucht. In haar onderzoek stuit Julie Lescaut (Genest) op een huwelijksbureau met een clientèle die uitsluitend bestaat uit gefortuneerde Aziaten. Het hele zaakje riekt echter erg naar vrouwenhandel en hoe dieper Julie graaft, hoe meer ellende ze ontdekt. Een policier met centraal de bijna meest mensonwaardige misdaad: het smokkelen van vrouwen die de hoop koesteren op een nieuw bestaan, maar eindigen aan de rand van de maatschappij. Goede bedoelingen, naar een routineus, goed geacteerd, scenario van Alexis Lecaye. Voor de fotografie tekende Jean-Pierre Aliphat.

Julie Lescaut : Trafics

1993 | Actiefilm, Misdaad

Duitsland/Frankrijk/Zwitserland 1993. Actiefilm van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Blanchette Brunoy, Alexis Desseaux en Jacques Rosny.

Een chauffeur (Aurignac), die internationale transporten rijdt, wordt vermoord aangetroffen in de cabine van zijn trekker. Alles wijst erop dat het om een afrekening tussen chauffeurs gaat. Lescaut (Genest) en haar medewerkers dringen door tot het besloten wereldje van de truckers en houden een verdachte man aan. Hij heeft echter moeite om zijn onschuld te bewijzen, want hij werkt voor de douane en is op het spoor van een belangrijke goudsmokkel uit Oost-Europa, waarbij het vermoorde slachtoffer was betrokken. Routinematig misdaadverhaal, vaardig geregisseerd, en vlekkeloos gespeeld, maar zal uitsluitend de liefhebbers van een doordeweekse politiefilm behagen. Het scenario is van Alexis Lecaye, de geestelijke vader van Julie Lescaut. Het camerawerk is van Jean-Pierre Aliphat. Aflevering nummer 60 van 68. Stereo.

L'enfant en héritage

1992 |

Frankrijk 1992. Josée Dayan. Met o.a. Patrick Bouchitey, Bruno Todeschini en Carole Richert.

Een chauffeur (Aurignac), die internationale transporten rijdt, wordt vermoord aangetroffen in de cabine van zijn trekker. Alles wijst erop dat het om een afrekening tussen chauffeurs gaat. Lescaut (Genest) en haar medewerkers dringen door tot het besloten wereldje van de truckers en houden een verdachte man aan. Hij heeft echter moeite om zijn onschuld te bewijzen, want hij werkt voor de douane en is op het spoor van een belangrijke goudsmokkel uit Oost-Europa, waarbij het vermoorde slachtoffer was betrokken. Routinematig misdaadverhaal, vaardig geregisseerd, en vlekkeloos gespeeld, maar zal uitsluitend de liefhebbers van een doordeweekse politiefilm behagen. Het scenario is van Alexis Lecaye, de geestelijke vader van Julie Lescaut. Het camerawerk is van Jean-Pierre Aliphat. Aflevering nummer 60 van 68. Stereo.

Julie Lescaut: Ville haute, ville basse

1992 |

Frankrijk 1992. Josée Dayan. Met o.a. Mouss Diouf, Jérôme Anger en Véronique Genest.

Een chauffeur (Aurignac), die internationale transporten rijdt, wordt vermoord aangetroffen in de cabine van zijn trekker. Alles wijst erop dat het om een afrekening tussen chauffeurs gaat. Lescaut (Genest) en haar medewerkers dringen door tot het besloten wereldje van de truckers en houden een verdachte man aan. Hij heeft echter moeite om zijn onschuld te bewijzen, want hij werkt voor de douane en is op het spoor van een belangrijke goudsmokkel uit Oost-Europa, waarbij het vermoorde slachtoffer was betrokken. Routinematig misdaadverhaal, vaardig geregisseerd, en vlekkeloos gespeeld, maar zal uitsluitend de liefhebbers van een doordeweekse politiefilm behagen. Het scenario is van Alexis Lecaye, de geestelijke vader van Julie Lescaut. Het camerawerk is van Jean-Pierre Aliphat. Aflevering nummer 60 van 68. Stereo.

Julie Lescaut : Ville haute, ville basse

1992 | Misdaad

Frankrijk/Duitsland/Zwitserland 1992. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Blanchette Brunoy en Claire Nebout.

Na een wilde achtervolging door Julie (Genest), Tr[KA1]emois (Anger) en N`Guma (Diouf) wordt een op hol geslagen Porsche tot staan gebracht. De chauffeur blijkt Carole Vermer (Nebout) te zijn, een schoolvriendin van Julie. De vrouw zit in een depressie, ook al is ze gehuwd met Vincent Vermer (Flamand), de rijkste industriëel uit de streek. Liefde is totaal vreemd aan haar huwelijk en ze maakt er geen geheim van dat ze enkel getrouwd is voor het geld. Julie vraagt haar de volgende dag op het commissariaat te verschijnen voor het proces-verbaal. Zover komt het echter niet, want de volgende dag is Carole dood. Is het een ongeval, moord of zelfmoord? De afgezaagde, typische formule van dit soort politiefilms wordt gevolgd zonder veel verrassingen. Het is onderhoudend, naar je hebt doorlopend een 'dénà vu'-gevoel daar het scenario van Alain Schwarzstein en Alexis Lecaye gespeend is van elke vorm van originaliteit. Het einde is dan ook lang op voorhand voorspelbaar. Achter de camera nam Jean-Pierre Aliphat plaats. Aflevering van het seizoen, nummer van 72. Stereo.

Hot Chocolate

1992 | Romantiek, Komedie, Experimenteel

Frankrijk/Verenigde Staten 1992. Romantiek van Josée Dayan. Met o.a. Bo Derek, Robert Hays, François Marthouret, Patricia Millardet en Vincent Cassel.

Doorzichtige romantische klucht over Texaanse zakenvrouw Derek die in Frankrijk een fabriek wil kopen, waar chocolade truffels gemaakt worden. De eigenaar Marthouret is een vriendelijke maar excentrieke vent en zijn chauffeur Hays een vrouwenjager, die in Derek een nieuwe prooi ziet. Het scenario van Ginny Cerrella en Maryedith Burrell is flauw en heeft slechts sporadisch een komische inval. Het enige personage dat belangstelling kan wekken is Hesseman, die een kostelijke John Huston-persiflage ten beste geeft als Derek's vader. Derek zelf bewijst nogmaals van alle acteertalent gespeend te zijn. Gemaakt voor de bioscoop; verdwenen na enkele voorstellingen wegens begrijpelijk gebrek aan belangstelling en verbannen naar tv- en videocircuit. Scenario van Ginny Cerella en Maryedith Burrell. Fotografie van Jean- Pierre Aliphat.

Navarro : Billet de sang

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Roger Hanin, Sam Karmann, Jacques Martial, Christian Rauth en Daniel Rialet.

Navarro (Hanin) heeft zijn vliegtuigticket al op zak om op vakantie te gaan als hij op de drempel van het politiebureau door zijn baas bij z`n lurven gegrepen wordt en voorlopig op het spoor van een (bijna perfecte) bende valsemunters gezet wordt. We hoeven niet uit te leggen in wat voor stemming deze speurtocht vol onverwachte wendingen van start gaat. Het uitgangspunt is klassiek en het verhaal wordt door de regisseur voortvarend in beeld gebracht, terwijl de hoofdrolspeler in deze B-film overtuigender overkomt dan in GORILLE en TIGRE op het witte doek. Zeer verteerbaar commercieel produkt.

Le gang des tractions: Dernier round

1991 | Oorlogsfilm, Misdaad

Frankrijk 1991. Oorlogsfilm van François Rossini en Josée Dayan. Met o.a. Jacques Bonnaffé, Stéphane Ferrara en Jean-Louis Richard.

WO II nadert zijn einde en in het bevrijde Frankrijk begint de heksenjacht op de collaborateurs. Nicolaud, een rijke Parijzenaar, voelt zich niet op zijn gemak en probeert aan zijn vervolgers te ontkomen door naar de Verenigde Staten te emigreren, maar dat blijkt zelfs met veel geld niet gemakkelijk te zijn! Bovengenoemde serie ter ere van het beroemde automerk Citroën. Veel actie in een eerlijke reconstructie van het betreffende tijdperk.

Le gang des tractions : La Java bleue

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Josée Dayan en François Rossini. Met o.a. Roger Souza en Philippe Dormoy.

Een futloos Frankrijk likt direct na de oorlog zijn wonden en krijgt weer zin in het leven. Op dat moment ontsnapt een psychopatische moordenaar uit een zenuwinrichting. Weldra is hij staatsvijand nummer één, terecht overigens! Een nerveuze serie, waarbij we ons afvragen of de beroemde auto niet de hoofdrolspeler is, omdat het scenario zo afgezaagd is. De behoorlijke spanning redt deze tv-film van een stille dood, die vanwege het vele geweld alleen 's nachts op de tv vertoond werd! Dat verklaart de samenstelling van het publiek ...

Plein fer

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Serge Reggiani, François Négret, Jean-Pierre Bisson, Patrick Bouchitey en Julien Guiomar.

Bewerking van de roman van Serge Martina over het thema van een man die is teruggegaan naar de plaats, een steengroeve, waar zijn vader, toen hij zes jaar was, twintig jaar ervoor zich heeft opgehangen. Een trage vertelling in een bijzondere, haast angstaanjagende sfeer, terwijl het dubbele gewicht van herinnering en verleden zwaar drukken op deze film die weinig recht toe, recht aan is. Veel is te danken aan het eensgezinde spel en het gevoelige camerawerk van André Domage.

Navarro : Salade russe

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Roger Hanin, Sam Karmann, Jacques Martial, Christian Rauth en Daniel Rialet.

Navarro (Hanin) krijgt in deze film opdracht om een prostituée te beschermen die met de dood bedreigd wordt. Deze dame heeft het onzalige idee om 's avonds haar regenjas uit te lenen aan een vriendin van haar, waarna er een stortvloed van dramatische verwikkelingen volgt. Het is nog steeds het klassieke politieverhaal uit de Zwarte Beertjes-reeks van Bruna. Een onderhoudende tv-film dank zij het degelijke talent van de cineaste en de hoofdrolspeler.

Le gang des tractions: L'Homme au chien

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. François Rossini, François Marthouret en Bernie Bonvoisin.

We bevinden ons in 1945 tijdens de opgewonden en troebele dagen van de Bevrijding. Nadat hij voor dood achtergelaten is door leden van de Franse Gestapo, die hem flink afgeranseld hebben, heeft inspecteur Rocordeau (Marthouret) een jaar in een ziekenhuis doorgebracht. Nu heeft hij nog maar [KA1]e[KA1]en (zeer vastbesloten) wens: wraak nemen op zijn beulen. Eerlijk gezegd geeft de regie van deze film blijk van een veel grotere subtiliteit dan het grove western-stramien zou doen vermoeden. Naast de actiescenes (daar heeft Dayan wel verstand van!) biedt de film ook een zeer interessante beschrijving van de personages en van de aparte sfeer van die tijd. Eerste deel van de serie Le gang des tractions. Zeker

L'embrumé

1990 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1990. Thriller van Josée Dayan. Met o.a. Patrick Bouchitey, Malka Ribowska, François Chaumette, Jean Topart en Raymond Hermantier.

Een verfilming van de roman van Henri Viard en Bernard Zaccharias. De intrige speelt rond de mysterieuze zelfmoord van een man, wiens briljante maar erg labiele zoon, op dat moment twintig jaar, ervan overtuigd is dat het om een moord gaat, gepleegd door zijn oom die met zijn rijke schoonzuster wil trouwen. Een verrassende regie, waarin vooral wordt gesuggereerd wat er aan angstwekkends in de personages schuilt, die ogenschijnlijk rustig overkomen. Een bedompte sfeer dankzij deze bekwame regie, gekoppeld aan subtiel spel.

Le retour de Lemmy Caution

1989 | Actiefilm, Mysterie, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1989. Actiefilm van Josée Dayan. Met o.a. Eddie Constantine, Corinne Touzet, Thierry Redler en Philippe Polet.

Over het door Peter Cheyney gecre[KA3]eerde personage, met scenario en dialogen van Philippe Setbon. De Amerikaanse eigenaar van een populaire Parijse discotheek wordt in zijn appartement door een psychopaat om het leven gebracht. Zijn dochter is getuige van de moord en ontsnapt op het nippertje aan de moordenaar, die vervolgens achter haar aan gaat. Zij laat zich echter beschermen door Zorro-Caution (Constantine). Laatstgenoemde neemt de rol van privé-detective waarmee hij sinds zijn debuut op het witte doek succes heeft geoogst weer op. In elk geval draagt hij zijn leeftijd waardig. Voor de rest is dit een klassieke detective met een pittig tempo en een behoorlijke dosis galgenhumor in de dialogen. Geen hoogtepunt van deze gewoonlijk wat intelligentere regisseur, maar ondanks de beperkingen toch geslaagd.

Le pitre

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Josée Dayan. Met o.a. Roger Hanin, Anne-Marie Philipe, Marie Jolivet, Pierre Vieilhescaze en Fred Descamps.

Het gekrakeel van de president-directeur van een import- en exportfirma, een diepgewortelde racist, met zijn Chinese en Afrikaanse tussenpersonen. Ook met zijn vrouw, die zich seksueel sterk tot exotische sferen voelt aangetrokken, een extreem- rechtse compagnon en een joodse chauffeur, op wie zijn eigen dochter verliefd wordt. Dit stuk van Roger Hanin, weinig vindingrijk verfilmd naar de gelukkig wel vindingrijke regie van Pierre Boutron (zelf filmer), bevat fraaie schrijftaal en vele gevoelige momenten, maar het komt er niet echt uit. Het is vooral een opeenvolging van losstaande scènes, omdat een scenario ontbreekt. Hanin is uitmuntend.

La danse du scorpion

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Kim Coates, Roberte Bizeau en Ronald Guttman.

Al op de leeftijd van 23 jaar wordt de talentvolle saxofonist Finch Palmer vergeleken met Charlie Parker. Dan stokt zijn carrière opeens en komt al zeer snel helemaal tot stilstand. Hoe kan dat? Een als los zand aan elkaar hangend scenario waardoor de film langer duurt dan nodig is. Het resultaat is er dan ook naar. Josée Dayan stelt ons teleur na zijn andere, veel interessantere werk voor de televisie. Alleen de acteurs leveren een goede prestatie.

L'ex-femme de ma vie

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Josée Dayan. Met o.a. Jane Birkin, Thierry Lhermitte, Daniel Berlioux, Cécile Auclert en Josiane Balasko.

Een succesvol schrijver verdeelt zijn tijd eerlijk tussen zijn werk en zijn talloze vrouwelijke veroveringen. Dan staat zijn zeven maanden zwangere ex-echtgenote opeens voor de deur, die door haar vriend in de steek is gelaten. Had een drama kunnen opleveren maar is in feite een onschuldige boulevardkomedie geworden, die Dayan redt van een totale nietszeggendheid dankzij een levendige en luchtige regie op basis van het stuk van Josiane Balasko. Birkin en Lhermitte dragen hun steentje bij met sympatiek en overtuigend spel.

A corps et à cris

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Martin Lamotte, Jean-Pierre Bisson, Zabou Breitman, Bernard Freyd en Isabelle Candelier.

Verschillende verwikkelingen rond een bankier die zelfmoord heeft gepleegd, veroorzaakt door een artikel van de journalist Bernard Terrier. Dayan's werk voor de televisie is niet minder interessant dan dat voor de bioscoop, want hij weet een tegelijkertijd innemende en onheilspellende sfeer te scheppen en op een hele natuurlijke manier, met behulp van allerlei toespelingen, raadselachtige personages neer te zetten die in werkelijkheid heel anders zijn dan ze lijken.

Passions de Céline

1987 |

Frankrijk 1987. Josée Dayan. Met o.a. Cécile Paoli, Hugues Quester, François Marthouret, Clémentine Amoureux en Richard Fontana.

Een rommelige, slechte film over de gecompliceerde amoureuze avonturen van Cécile en de mensen om haar heen. Oppervlakkig en op een zoetsappige manier verfilmd.

Je tue à la campagne

1985 | Drama

Frankrijk 1985. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Gérard Desarthe, Roger Dumas, Corinne Lepoulain, Sylvie Fennec en François Marthouret.

Anneau is bij een auto-ongeluk aan één kant van zijn gezicht verminkt geraakt. Nadat hij uit het ziekenhuis is ontslagen gaat hij op zoek naar de dader, die na het ongeluk was doorgereden, om wraak te nemen. Bewerking van de roman van Paul Clément.

Le Deuxième Sexe

1984 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1984. Documentaire van Josée Dayan.

Het beroemde boek van Simone de Beauvoir uit 1949 wordt in deze film door de schrijfster belicht en van commentaar voorzien. Het boek heeft veel invloed gehad op de heersende visie op vrouwen en hun situatie. Ongetwijfeld een essentieel radertje in de machinerie van de emancipatie van de vrouw, maar zijn de gewoonten en de mentaliteit van de mensen werkelijk veranderd aan het eind van de twintigste eeuw? Deze vraag is het onderwerp van de film, waarin deze onvergelijkelijke schrijfster uitstekend is geportretteerd.

Une fugue à Venise

1981 | Romantiek

Frankrijk 1981. Romantiek van Josée Dayan. Met o.a. Malka Ribowska, Jean-Luc Bideau en Massimo Girotti.

Een maatschappelijk werkster in een gevangenis verveelt zich en stemt erin toe een gedetineerde te begeleiden die voor zijn berechting per trein naar Parijs moet. Tijdens de terugreis maakt ze kennis met een Italiaanse architect. De kijker verveelt zich nog meer, vanwege het gebrek aan intrige, de zwakke verfilming en de onsamenhangende dialogen. Van de maakster van deze tv-film zijn we beter gewend (bijv. SIMONE DE BEAUVOIR).

Simone de Beauvoir

1978 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1978. Documentaire van Josée Dayan en Malka Ribowska.

'Ik heb toegestemd om deze film te maken, omdat ik het belangrijk vind een waarheidsgetrouw beeld van mezelf te geven en ik vond dat voor dit doel film het beste medium is', verklaarde Simone de Beauvoir. Een opmerkelijke montage van oude foto's, actuele gebeurtenissen en beschrijvingen van de plaatsen waar Simone de Beauvoir heeft gewoond. Een boeiend portret, de volmaakte tegenhanger van SARTRE PAR SARTRE van Alexandre Astruc en Michel Contat.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Josée Dayan op televisie komt.

Reageer