Giorgio Albertazzi: cast.
Er zijn 14 films gevonden.

La rivale

1999 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk​/​​België 1999. Drama van Alain Nahum. Met o.a. Michèle Morgan, Giorgio Albertazzi, Vanessa Dunne, Patricia Dinev en Hélène Roussel.

Een jaar later keert Pietro Favignana terug van zijn ballingschap in Amerika, waar hij kennis heeft gemaakt met de grenzeloze mogelijkheden die de internationale drugshandel biedt. Hij is inmiddels vrijgesproken van de ontvoering. Ondertussen beseft Francesco, wiens zakelijke beslommeringen totaal beslag op hem leggen, niet dat zijn vrouw en Carlo Arcuti hopeloos verliefd op elkaar aan het worden zijn. Francesco wordt geïntroduceerd bij een groep zakenlieden, die interesse toont in zijn plannen. In één van hen herkent hij zijn oude antagonist Favignana, maar Francesco realiseert zich dat zonder hen zijn plannen niet te verwezenlijken zijn. Hoewel hij hiermee zijn eeuwenoude familienaam in diskrediet brengt, blijft er niets anders over dan vrede te sluiten met de maffioso. Pietro verbindt echter een conditie aan zijn medewerking: hij eist het hoofd van Carlo Arcuti. Pietro neemt samen met zijn jonge vrouw Rosaria de zorg op zich van de jonge Tano, voor wie het onderscheid tussen goed en kwaad steeds onduidelijker wordt. De band tussen Tano en Pietro wordt sterker als de jongen zich realiseert dat de maffiabaas zijn echte vader is. Een band die Tano intern verscheurt als hij zich herinnert dat Pietro tevens de oorzaak is van de dood van zijn moeder. Hij en Paul besluiten eindelijk met de waarheid over de brug te komen en Pietro aan te wijzen als Pauls kidnapper. Maar dan speelt Pietro zijn laatste troef uit, hij vertelt Barbara welke prijs er op Pauls bekentenis rust. Als Paul hem verraadt, zal Barbara's minnaar Carlo Arcuti sterven. En dat omdat dit de wil is van haar echtgenoot Francesco...

Tutti gli anni una volta l'anno

1994 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië​/​​België 1994. Komedie van Gianfrancesco Lazotti. Met o.a. Giorgio Albertazzi, Paolo Bonacelli, Lando Buzzanca, Carla Cassola en Paolo Ferrari.

Acht mensen, die inmiddels op de leeftijd zijn aangeland dat ze met pensioen gaan of gegaan zijn, zien elkaar eenmaal per jaar, telkens op hetzelfde tijdstip in het restaurant Trastevere in Rome. Een gewoonte, uitgegroeid tot een jaarlijks ritueel dat een traditie is geworden. Een van hen is onlangs overleden en heeft in zijn testament een leegstaand klooster aan hen nagelaten en wenst uitdrukkelijk dat ze er gaan wonen. Dat idee spreekt niemand aan, maar die avond komen alle problemen en frustraties boven water. Zo ontdekt Lorenzo (Albertazzi) door de clown van het gezelschap Raffaele (Rochefort) dat zijn vrouw eigenlijk zeer ongelukkig is; de weelderige Annamaria (Cassola) blijkt eigenlijk overwerkt te zijn en de voorzitter van de jaarclub Giuseppe (Gassman) komt pas als men al aan het dessert is begonnen, en bekent dat hij huisarrest heeft omdat hij verdacht wordt van belastingontduiking. Zo passeert iedereen de revue. Een ouderwetse komedie, eigenlijk meer een toneelstuk, maar prachtige types en een uiterst geslaagd dialoog, waardoor de film een groot festijn is. Het scenario is van regisseur Lazotti en Cecilia Calvi naar een verhaal van Paola Scola. Het camerawerk is van Sebastiano Celeste. Liefhebbers van snelle actie met imponerende speciale effecten moeten beslist niet gaan kijken; voor hen is deze rolprent veel te bescheiden van opzet en aanpak.

Sabato club: Tutti gil anni una volta l'anno

1993 |

Italië 1993. Gianfrancesco Lazotti. Met o.a. Giorgio Albertazzi, Giovanna Ralli en Vittorio Gassman.

Acht mensen, die inmiddels op de leeftijd zijn aangeland dat ze met pensioen gaan of gegaan zijn, zien elkaar eenmaal per jaar, telkens op hetzelfde tijdstip in het restaurant Trastevere in Rome. Een gewoonte, uitgegroeid tot een jaarlijks ritueel dat een traditie is geworden. Een van hen is onlangs overleden en heeft in zijn testament een leegstaand klooster aan hen nagelaten en wenst uitdrukkelijk dat ze er gaan wonen. Dat idee spreekt niemand aan, maar die avond komen alle problemen en frustraties boven water. Zo ontdekt Lorenzo (Albertazzi) door de clown van het gezelschap Raffaele (Rochefort) dat zijn vrouw eigenlijk zeer ongelukkig is; de weelderige Annamaria (Cassola) blijkt eigenlijk overwerkt te zijn en de voorzitter van de jaarclub Giuseppe (Gassman) komt pas als men al aan het dessert is begonnen, en bekent dat hij huisarrest heeft omdat hij verdacht wordt van belastingontduiking. Zo passeert iedereen de revue. Een ouderwetse komedie, eigenlijk meer een toneelstuk, maar prachtige types en een uiterst geslaagd dialoog, waardoor de film een groot festijn is. Het scenario is van regisseur Lazotti en Cecilia Calvi naar een verhaal van Paola Scola. Het camerawerk is van Sebastiano Celeste. Liefhebbers van snelle actie met imponerende speciale effecten moeten beslist niet gaan kijken; voor hen is deze rolprent veel te bescheiden van opzet en aanpak.

Passioni

1993 | Drama

Italië 1993. Drama van Fabrizio Costa. Met o.a. Virna Lisi, Fernando Hilbeck, Lorenzo Flaherty, Rodolfo Bigotti en Gigi Proietti.

Soap opera in twintig afleveringen over liefde, intriges en verraad binnen een rijke Italiaanse familie. Opgenomen in Itali[KA3]e, Frankrijk en Brazili[KA3]e. Centraal staan de puissant rijke familie Boldano, bestaande uit de ouders (Hilbeck en Lisi) en hun rusteloze zonen, Alberto (Flaherty) en Gianni (Bigotti). De tegenspoed van de zonen werkt op het gevoel, hetgeen wordt versterkt door de overige acteurs onder wie de verraderlijke bankier Lender (Albertazzi), de priester Joao (Proietti) en de vrouwelijke politierechter Jacono (Pitagora).

Sweat And Fear Blood

1975 |

1975. Stelvio Massi. Met o.a. Giorgio Albertazzi, Franco Gasparri en Lee J. Cobb.

Soap opera in twintig afleveringen over liefde, intriges en verraad binnen een rijke Italiaanse familie. Opgenomen in Itali[KA3]e, Frankrijk en Brazili[KA3]e. Centraal staan de puissant rijke familie Boldano, bestaande uit de ouders (Hilbeck en Lisi) en hun rusteloze zonen, Alberto (Flaherty) en Gianni (Bigotti). De tegenspoed van de zonen werkt op het gevoel, hetgeen wordt versterkt door de overige acteurs onder wie de verraderlijke bankier Lender (Albertazzi), de priester Joao (Proietti) en de vrouwelijke politierechter Jacono (Pitagora).

Mark il poliziotto

1975 | Actiefilm

Italië 1975. Actiefilm van Stelvio Massi. Met o.a. Franco Gasparri, Lee J Cobb, Giampiero Albertini en Giorgio Albertazzi.

Enkele raadselachtige moorden hebben met elkaar gemeen dat ze via symbolen worden aangekondigd en dat de doden medeverantwoordelijk waren voor de bouw van een brug die instortte. Inspecteur Terzia vindt de geestelijk gestoorde moordenaar, ooit zelf het slachtoffer van de instorting. Een niemendalletje waarin de toevalstreffers het zwakke acteren overtreffen. De eerste uit de MARK-serie.

L' Assassinat de Trotsky

1972 | Drama, Biografie

Frankrijk​/​​Italië 1972. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Richard Burton, Alain Delon, Valentina Cortese, Jean Desailly en Simone Valère.

De naar Mexico verbannen Trotsky dicteert in zijn zwaar bewaakte villa zijn memoires. Doordat een van zijn sympathisanten verliefd wordt op de toekomstige moordenaar, weet deze laatste zich een welkome gast te maken en tenslotte doodt hij de revolutionaire leider met een ijsbijl. De film houdt de motivatie en de identiteit van killer Delon onbestemd, en geeft hem onduidelijke pathologische trekken. Burton in de titelrol heeft een frappante gedaantewisseling ondergaan, maar mist innerlijke overtuiging. Citaten uit de memoires klinken als een poëzievoordracht, maar het klinkt niet alsof hij ze zelf bedacht heeft. Een prachtige rol van Cortese als loyale echtgenote.

Caroline chérie

1968 | Avonturenfilm, Romantiek, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1968. Avonturenfilm van Denys de La Patellière. Met o.a. France Anglade, Giorgio Albertazzi, Charles Aznavour, Bernard Blier en Jean-Claude Brialy.

Tijdens en na de Franse revolutie weet de aristocrate Caroline haar leven en status te redden door gebruik te maken van haar charmes, tot ze in het leger van Generaal Bonaparte haar eerste en grote liefde terugvindt. 'Remake' van eerdere succesfilm heeft kraak noch smaak en laat een reeks van Europese sterren snel op- en afgaan, meestal letterlijk over Caroline heen. In die rol doet de popperige Anglade voorgangster Martine Carol in de herinnering alsnog een groot actrice lijken.

Ti Ho Sposato per Allegria

1967 | Komedie

Italië 1967. Komedie van Luciano Salce. Met o.a. Monica Vitti, Giorgio Albertazzi en Maria Grazia Buccella.

Vitti, een ongedwongen en zeer verveelde pas getrouwde vrouw, kan helaas niet opschieten met de moeder van haar rijke man. Op alle fronten is deze komedie mislukt.

Eva

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Jeanne Moreau, Stanley Baker, Virna Lisi, James Villiers en Ricardo Garrone.

Jeanne Moreau (Jules et Jim) is titelheldin Eva, een verleidelijke vrouw met vele ex-minnaars. En een vrouw zonder behoefte aan liefde van of voor een ander. Acteur Stanley Baker (Hell Drivers), normaliter ingehuurd als houwdegen, speelt de schrijver en aanstaande bruidegom die geen genoegen kan nemen met haar gebrek aan interesse voor hem. In de bioscoop uitgebracht in een verkorte versie van 106 minuten, daardoor gemankeerd wat betreft constructie, maar niettemin onderhoudend en bovenal bijzonder kundig geënsceneerd.

Labbra rosse

1961 | Drama

Italië 1961. Drama van Giuseppe Bennatti. Met o.a. Gabriele Ferzetti, Christine Kaufmann, Jeanne Valerie en Giorgio Albertazzi.

Een schoolmeisje is de geliefde geworden van een architect op middelbare leeftijd en loopt van huis weg. Haar vader gaat haar zoeken, vergezeld van een schoolvriendin, die hem op haar beurt probeert te verleiden. De identieke romances verzwakken de Lolita-thematiek meer dan dat ze er extra-reliëf aan geven. Er wordt goed geacteerd in een verzorgde vormgeving, zonder de te verwachten hypocrisie, maar de film is zeer oppervlakkig.

L'année dernière à Marienbad

1961 | Drama, Mysterie, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Delphine Seyrig, Giorgio Albertazzi, Sacha Pitoëff, Françoise Spira en Pierre Barbaud.

In een barok hotel in Beieren probeert een man (Albertazzi) een vrouwelijke gast (Seyrig) ervan te overtuigen dat ze een jaar eerder een liefdesverhouding met hem had. Ze zegt zich hem noch de details die hij vertelt te herinneren en zij is bovendien met een andere man. Toch gaat ze steeds meer geloven in wat de man haar vertelt. Beroemde film over de werking van het geheugen, waarin nooit duidelijk wordt wat waarheid is, en wat verzinsel. In de fraai gestileerde beelden bewegen de acteurs als gemanipuleerde slaapwandelaars.

Uomini ombra

1955 | Oorlogsfilm

Italië 1955. Oorlogsfilm van Francesco De Robertis. Met o.a. Giorgio Albertazzi, Paolo Stoppa, Eduardo Ciannelli, Mara Lane en Vic Dane.

Spannende spionagegeschiedenis uit WO II. De veiligheidsdienst van de Italiaanse marine weet de Engelse seincode te breken en een Engels schip voor de zuidkust van Italië tot zinken te brengen. De Engelsen veranderen de hele code en proberen te infiltreren in de veiligheidsdienst van de Italiaanse marine. Helaas wordt een bericht van de Britse marinebasis op Malta onderschept, waarna het hoofd van de Italiaanse veiligheidsdienst alles in het werk stelt om de Engelse spionnen te dwarsbomen bij hun sabotagewerk. Uitstekend opgebouwde spanning, terwijl over de hele linie met overgave wordt geacteerd.

Tradita

1954 | Drama

Italië 1954. Drama van Mario Bonnard. Met o.a. Lucia Bosé, Pierre Cressoy, Giorgio Albertazzi en Brigitte Bardot.

Verliefdheid op hetzelfde meisje brengt rivaliteit tussen aristocratische broers omstreeks 1918 in het nog bij Oostenrijk behorende deel van het huidige Itali[KA3]e. De broer die haar krijgt gebruikt zijn concerttourn[KA1]ees als dekmantel voor verzetsactiviteiten, maar wordt verraden door zijn broer, die echter wel zijn plaats inneemt voor het vuurpeloton. Dit melodrama laat de indruk na van een opera zonder muziek. (Exportversie van de film - na wereldroem van Bardot - verplaatste door nasynchronisatie het verhaal van WOI naar WOII, ongeacht de kostumering.)