Pier Giorgio Bellocchio: regie, cast en productie.
Er zijn 7 films gevonden.

Sangue del mio sangue

2015 | Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland 2015. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Roberto Herlitzka, Pier Giorgio Bellocchio, Alba Rohrwacher, Lidiya Liberman en Fausto Russo Alesi.

Vincere

2009 | Biografie, Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 2009. Biografie van Marco Bellocchio. Met o.a. Giovanna Mezzogiorno, Filippo Timi, Corrado Invernizzi, Fausto Russo Alesi en Pier Giorgio Bellocchio.

Doordrenkt van mediterrane lyriek in beeld, dialogen, enscenering en (opera)muziek, is Vincere een zeldzame opflakkering van de gouden decennia der Italiaanse cinema. Met alle registers wijdopen vertelt Bellocchio de tragedie van Mussolini's eerste echtgenote Ida Dalser en van hun zoon Benito Albino. Beiden werden door bigamist Il Duce verstoten en bleven, voorgoed van elkaar gescheiden, tot hun dood in het gesticht opgesloten. Onderzoeksjournalist Marco Zeni beschreef de treurige doofpotzaak in twee boeken. Mezzogiorno is even liefdesblind als hartverscheurend als Ida. De film oogstte acht David di Donatello's.

Buongiorno, notte

2003 | Drama

Italië 2003. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Luigi Lo Cascio, Maya Sansa, Giovanni Calcagno, Roberto Herlitzka en Pier Giorgio Bellocchio.

Op 16 maart 1978 ontvoert een cel van de extreem-linkse Brigate Rosse in hartje Rome de premier, christendemocraat Aldo Moro. Al snel ondervinden echter de drie mannen, en vooral de jonge vrouw die het appartement heeft geregeld waar Moro wordt opgesloten, dat ze niet de zegen hebben van 'het volk' waarvoor ze strijden. Perfect vervlecht veteraan Bellocchio historische reconstructie en archiefbeelden in zijn socio-politieke tijdsbeeld annex terroristenpsychogram. Drukkende sfeer, groeiende ontgoocheling, ideologische waanzin - een indringende momentopname uit de 'Loden Jaren' van Italië. Op de soundtrack: Pink Floyd en Schubert.

La Balia

1999 | Drama

Italië 1999. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Elda Alvigini, Jacqueline Lustig, Valeria Bruni Tedeschi, Maya Sansa en Fabrizo Bentivoglia.

Op 16 maart 1978 ontvoert een cel van de extreem-linkse Brigate Rosse in hartje Rome de premier, christendemocraat Aldo Moro. Al snel ondervinden echter de drie mannen, en vooral de jonge vrouw die het appartement heeft geregeld waar Moro wordt opgesloten, dat ze niet de zegen hebben van 'het volk' waarvoor ze strijden. Perfect vervlecht veteraan Bellocchio historische reconstructie en archiefbeelden in zijn socio-politieke tijdsbeeld annex terroristenpsychogram. Drukkende sfeer, groeiende ontgoocheling, ideologische waanzin - een indringende momentopname uit de 'Loden Jaren' van Italië. Op de soundtrack: Pink Floyd en Schubert.

Il principe di Homburg

1997 | Drama, Historische film

Italië 1997. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Anita Laurenzi, Fabio Camilli, Bruno Corazzari, Gianluigi Fogacci en Toni Bertorelli.

Op 16 maart 1978 ontvoert een cel van de extreem-linkse Brigate Rosse in hartje Rome de premier, christendemocraat Aldo Moro. Al snel ondervinden echter de drie mannen, en vooral de jonge vrouw die het appartement heeft geregeld waar Moro wordt opgesloten, dat ze niet de zegen hebben van 'het volk' waarvoor ze strijden. Perfect vervlecht veteraan Bellocchio historische reconstructie en archiefbeelden in zijn socio-politieke tijdsbeeld annex terroristenpsychogram. Drukkende sfeer, groeiende ontgoocheling, ideologische waanzin - een indringende momentopname uit de 'Loden Jaren' van Italië. Op de soundtrack: Pink Floyd en Schubert.

De Generazione

1994 | Horror, Sciencefiction, Fantasy

Italië 1994. Horror van Pier Giorgio Bellocchio, Marco Manetti, Antonio Manetti, Andrea Maula en Alberto Taraglio. Met o.a. Stefano Abbati, Francesca Antonelli, Asia Argento, Luigi Basagaluppi en Paolo Bellizzomi.

Een compilatie van tien korte films gemaakt door jonge, debuterende cineasten, die allen [KA1]e[KA1]en ding gemeen hebben: ze houden van de goeie oude Amerikaanse B-horror-films. In ARRIVANO I NOSTRI (Our Guys Are Coming) van Bellocchio krijgen we een TERMINATOR met een italiaans sausje overgoten (Scen.: Bellocchio en Alessandro Valori/Foto: Dante Dalla Torre). CONSEGNA LA DOMICILIO (House Delivery) van de Manetti-broertjes toont ons wat er gebeurt als een loopjongen door de stress in een monster verandert (Scen.: M&A Manetti, Simone Paragnani/Foto: Patrizio Patrizi). JUST ANOTHER VAMPIRE STORY van Maura handelt over de nachtelijke ontmoetingen van een homoseksuele aan alcohol verslaafde vampier (Scen.: Maula, M & A Manetti/Foto: Sandro De Pascalis). Een klein meisje is alleen thuis en bekijkt een nachtelijke griezelfilm op het kleine scherm in LA TV FA MALE AL BAMBINI ? (Is TV Bad For Children?) van Taraglio (Scen.: Taraglio, Luca Benedetti/Foto: Giuseppe Schifano). VUOTO A RENDERE (Return Empty) van Infascelli toont ons een doodgewone man met een gezin, een goede job en... een nummer op zijn arm (Scen.: Infascelli, David Nerattini/Foto: Federico Slatter). Argento, dochter van de beroemde Dario, debuteert met PROSPETTIVE (Outlook), waarin ze ons een blik gunt in haar droomwereld (Scen.: Argento/Foto: Gianni Mammolotti). Antonelli toont in CATENE (Chains) wat je moet doen wanneer je meisje je bedriegt en je vrienden je bloed doen koken (Scen.: Antonelli/Foto: Alessandro Pesci). Hoe een taxi-chauffeur kan reageren wanneer hij een onzichtbare klant krijgt, zien we in INDIA-21 van Prandstaller (Scen.: Prandstaller, Luca D`Ascianio/Foto: Alessandro Pesci). Dromen kunnen gevaarlijk zijn, althans volgens Fiorini in FINALMENTE INSIEME (Finally Together) (Scen.: Fiorini/Foto: Gianni Mammolotti). En ten slotte vraagt Valori zich af waarom men zo gek is om verliefd te worden in SQUEAK ! (Scen.: Valori, M&A Manetti/Foto: Sandro De Pascalis). Een onevenwichtige reeks korte films waarin wel enkele veelbelovende talenten voor de dag komen, maar die als geen homogeen geheel vormen. Van pure gruwel tot surrealistische en absurde ironie. Sommige van de regisseurs acteren in de films van hun collega's.

Salto nel vuoto

1980 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1980. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Michel Piccoli, Anouk Aimée, Gisella Burinato, Antonio Piovanelli en Michele Placido.

Een rechter van middelbare leeftijd woont samen met zijn zuster die hij vanwege mogelijk erfelijke krankzinnigheid (hun broer is gek gestorven) geïsoleerd houdt, maar die toch aan zijn controle lijkt te ontsnappen. Hij schakelt een jonge acteur in die al eerder een vrouw tot zelfmoord bracht om haar de dood in te drijven vóór de chaos definitief zal doorbreken. Dit symbolische psychodrama heeft politieke bijbetekenissen: repressie is zelf zieker dan de vrijheid die ze vreest. De spanning van acteren en handeling in één huis worden soms ondermijnd door droomscènes en onnodig buitengebeuren.