Subrata Mitra: camera.
Er zijn 4 films gevonden.

Bombay Talkie

1970 | Romantiek

India 1970. Romantiek van James Ivory. Met o.a. Shasi Kapoor, Jennifer Kendal, Aparna Sen, Zia Mohyeddin en Utpal Dutt.

Neurotische schrijfster Kendal van bestsellers met vier mislukte huwelijken achter de rug, maakt in India kennis met de getrouwde filmster Shashi Kapoor. Ze raakt onderste boven van hem en probeert hem te veroveren. Derde film van Ivory waarin hij andermaal de verschillen uit de doeken doet tussen de westerse en de oosterse cultuur. De achtergrond van de filmstudio is redelijk overbodig en doet afbreuk aan de beoogde ironie, jaloezie en andere passies, die hij ons voorschotelt. Het scenario is van Ruth Prawer Jhabvala. Camerawerk van Subrata Mitra.

The World of Apu

1959 | Drama

India 1959. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Soumitra Chatterjee, Sharmila Tagore, Swapan Mukherji en Alok Chakravarty.

De arme student Apu gaat met zijn vriend Pulu naar een bruiloft van diens nicht, maar de bruidegom blijkt zo gek als een deur te zijn. Omdat het ongeluk zou brengen als ze niet precies op die dag trouwt, offert Apu zich op: hij trouwt wel met Aparna, een dochter uit een rijke familie. Maar zal ze kunnen wennen aan een leven zonder luxe? Prachtig derde deel uit een trilogie van autodidact Ray, waarmee hij de filmwereld in India op zijn kop zette. Beeldschoon geschoten, sterk geacteerd drama, over liefde, het noodlot en het leven zelf. Met muziek van de toen nog niet zo bekende Ravi Shankar.

Jalsaghar

1958 | Drama

India 1958. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Chabbi Biswas, Ganda Pada Basu, Kali Sarkar, Tulsi Lahari en Padma Devi.

Een eenzame, oude maharadja denkt terug aan de dag toen hij een feest gaf in zijn muzieksalon om de geboorte van zijn zoon te vieren. Intussen is er veel veranderd. Zijn vrouw en zoon zijn verdronken na een bootongeval, zijn land werd geconfisqueerd door de Engelse bezetter, zijn meubels werden verkocht om z'n schulden te betalen. De maharadja besluit nog één keer een groots feest te organiseren en dan in schoonheid te sterven. Een sobere, subtiele bezinning over eenzaamheid, cultuur, traditie en aristocratie. De regisseur bewerkte het verhaal van Trashankar Banerjee tot scenario. Het camerawerk is van Subrata Mitra.

Pather Panchali

1955 | Drama, Experimenteel

India 1955. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Karuna Banerjii, Uma Das Gupta, Chunibala Devi, Runki Banerjee en Subir Bannerjee.

Pather Panchali (1955) is het eerste deel van Rays drieluik over het tragische bestaan van een doodgewone, arme Indiase familie. Het jongetje Apu groeit op met een afwezige vader, een verbitterde moeder, een stokoude tante en zijn liefhebbende zus. Rampspoed is nooit ver weg in de sprankelende vertelling, die realisme combineert met lyrische lichtvoetigheid. Regisseur Ray liet zich sterk beïnvloeden door het neorealistische Ladri di biciclette (1948) van Vittorio De Sica, maar gaf een eigen draai aan de stroming. De filmmuziek van sitarspeler Ravi Shankar geldt inmiddels ook als klassiek.