Anita Björk: cast.
Er zijn 17 films gevonden.

Sanna ögonblick

1998 | Drama

Zweden​/​​Denemarken​/​​Finland 1998. Drama van Lena Koppel en Anders Wahlgren. Met o.a. Lena Endre, Krister Henriksson, Anita Björk en Oyana Lugn-Rodriguez.

Na de mis voor de begrafenis van zijn vader ontmoet de Zweedse Erik de knappe Viivi, die net als zijn moeder uit Estland komt. Ze worden verliefd op elkaar. Dan hoort Erik van zijn moeder dat ze tijdens WO II gevlucht was naar Zweden, en dat zijn echte vader een nazi was. Zijn Zweedse vader was slechts zijn stiefvader. Volgens de moeder is het mogelijk dat ze broer en zus zijn. Drama dat geregisseerd is door twee regisseurs: kort na de eerste opnamen haakte Wahlgren af en maakte debutante Koppel het werk af.

Larmar och gör sig till

1998 | Drama, Romantiek, Experimenteel

Zweden​/​​Italië​/​​Duitsland​/​​Denemarken​/​​Noorwegen 1998. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Börje Ahlstedt, Marie Richardson, Erland Josephson, Agneta Ekmanner en Peter Stormare.

Na de mis voor de begrafenis van zijn vader ontmoet de Zweedse Erik de knappe Viivi, die net als zijn moeder uit Estland komt. Ze worden verliefd op elkaar. Dan hoort Erik van zijn moeder dat ze tijdens WO II gevlucht was naar Zweden, en dat zijn echte vader een nazi was. Zijn Zweedse vader was slechts zijn stiefvader. Volgens de moeder is het mogelijk dat ze broer en zus zijn. Drama dat geregisseerd is door twee regisseurs: kort na de eerste opnamen haakte Wahlgren af en maakte debutante Koppel het werk af.

Amorosa

1986 | Biografie, Erotiek

Zweden 1986. Biografie van Mai Zetterling. Met o.a. Stina Ekblad, Erland Josephson, Philip Zandén, Mimi Pollak en Peter Schildt.

Meer dan twintig jaar nadat zij debuteerde met ALSKANDE PAR, gebaseerd op verhalen van Agnes von Krusenstjerna, brengt Zetterling met deze biografie hulde aan de intense en niets ontziende levensstijl van de schrijfster, die leefde van 1894 tot 1940. Von Krusenstjerna verwierp de moraal van rond de eeuwwisseling en leidde met haar vertaler David Sprengel een seksueel losbandig leven. Zetterling demonstreert dat zij haar onderwerp en overtuigingen stevig in haar greep heeft en vond in Ekblad een haast ideale vertolkster van de schrijfster.

Förföljelsen

1981 | Drama, Historische film

Noorwegen​/​​Zweden 1981. Drama van Anja Breien. Met o.a. Lil Terselius, Bjørn Skagestad, Anita Björk, Erik Mørk en Ella Hval.

Door onafhankelijk gedrag laadt de vrouwelijke hulp op een boerderij in het zeventiende-eeuwse Noorwegen de verdenking van hekserij op zich, wat wordt aangewakkerd door de Deense stadhouder die een zondebok voor onlustgevoelens prima kan gebruiken. De ook op de heldin verliefde knecht gaat geloven behekst te zijn en zijn onverwachte dood bezegelt haar noodlot. Breien kiest voor Dreyer-achtige, sobere aanpak van historisch noodlotsdrama - zonder humor of spontaniteit van haar eerdere films - waarbij ze zowel de fotogenieke kwaliteiten van het berglandschap, als de dramatische mogelijkheden van haar acteurs opzettelijk onbenut laat. Academische aanpak heeft een bepaalde intellectuele fascinatie, maar de gelatenheid waarmee Terselius haar dood tegemoet gaat past slecht bij haar eerder getoonde geestkracht.

Arven

1979 | Drama

Noorwegen​/​​Zweden 1979. Drama van Anja Breien. Met o.a. Espen Skønberg, Anita Björk, Hacge Juve, Jan Hȧrstad en Eva Opaker.

Een reder sterft als weduwnaar zonder kinderen en laat tegen de verwachtingen in zijn fortuin na aan zijn familie. Hij stelt als voorwaarde dat zijn rederij onder leiding van zijn broer eendrachtig beheerd zal worden. Terwijl de boedel zogenaamd minzaam wordt verdeeld, krijgt de broer gewetensbezwaren. Stijlvol verfilmd en zeer goed geacteerd toneelstuk van Hjalmar Sjöderberg geeft een onthullend beeld van hebzucht en hypocrisie, maar vertelt ondanks alle kwaliteiten niets nieuws over een onderwerp dat al vaker en scherper is behandeld.

Ȧdalen '31

1969 | Drama, Romantiek

Zweden 1969. Drama van Bo Widerberg. Met o.a. Peter Schildt, Kerstin Tidelius, Roland Hedlund, Marie de Geer en Anita Björk.

Een historische fabrieksstaking op 31 mei 1931 in Sandviken in Noord-Zweden waarbij protestdemonstratie in botsing met het leger tot tien slachtoffers, waarvan vijf dodelijk, leidde is achtergrond voor Romeo & Julia-romance tussen jonge arbeiderszoon en dochter van fabrieksdirecteur en de pogingen van de jongen om na de dood van vader het gezin overlevingskracht te geven. De lyrische benadering van kleinschalige problematiek binnen groter verband van klassenstrijd geeft de film een uitzonderlijk sterke werking zonder dat de sociale aanklacht achter de particuliere intriges verdwijnt. Bekroond met de juryprijs op het filmfestival van Cannes. Het scenario is van regisseur Widerberg. Het camerawerk is van Jörgen Persson. Technicolor, Mono.

Adalen 31

1969 | Drama

Zweden 1969. Drama van Bo Gunnar Widerberg. Met o.a. Anita Björk, Kerstin Tidelius, Roland Hedlund en Peter Schildt.

Een historische fabrieksstaking op 31 mei 1931 in Sandviken in Noord-Zweden waarbij protestdemonstratie in botsing met het leger tot tien slachtoffers, waarvan vijf dodelijk, leidde is achtergrond voor Romeo & Julia-romance tussen jonge arbeiderszoon en dochter van fabrieksdirecteur en de pogingen van de jongen om na de dood van vader het gezin overlevingskracht te geven. De lyrische benadering van kleinschalige problematiek binnen groter verband van klassenstrijd geeft de film een uitzonderlijk sterke werking zonder dat de sociale aanklacht achter de particuliere intriges verdwijnt. Bekroond met de juryprijs op het filmfestival van Cannes. Het scenario is van regisseur Widerberg. Het camerawerk is van Jörgen Persson. Technicolor, Mono.

Komedi i hägerskog

1968 | Erotiek, Drama

Zweden 1968. Erotiek van Torgny Anderberg. Met o.a. Anita Björk, Monica Nordquist, Ulf Brunnberg, Tor Isedahl en Bente Dessau.

Een pessimistische film, met aardig wat krasse seks- scènes, over het onvermogen tot echt menselijk contakt.

Ȧlskande par

1964 | Drama

Zweden 1964. Drama van Mai Zetterling. Met o.a. Harriet Andersson, Gunnel Lindblom, Gio Petré, Anita Björk en Gunnar Björnstrand.

Drie vrouwen die ondanks verschillende maatschappelijk status op zelfde landgoed zijn opgegroeid liggen gelijktijdig in de kraamkliniek en herinneren zich hun leven. Zetterling wist lijvige romantrilogie te bewerken tot compact scenario - met simplificering omwille van feministische strekking (de enige sympathieke man in de film is homoseksueel) en niet altijd noodzakelijke uitbouw van sensationele of choquerende elementen - maar heeft in haar regie een opmerkelijk stevige greep op de stof en weet de actrices tot zeer goed spel te inspireren.

Giftas

1957 | Drama

Zweden 1957. Drama van Anders Henrikson. Met o.a. Mai Zetterling, George Fant, Gunnel Broström, Hjördis Pettersson en Anita Björk.

Tweeluik naar verhalen van August Strindberg. Zeeman merkt dat zijn echtgenote tijdens zijn afwezigheid onder invloed van religieuze blauwkous is gekomen, maar prikkelt haar jaloezie door met die vriendin te gaan flirten. Moederloos meisje heeft een mannelijke opvoeding gekregen en afkeer van seks. Ze trouwt om zijn geld met een intellectueel die ze door erotische chantage weet te domineren in uitzichtloos huwelijk. Na lichte ironie van de eerste episode heeft deel 2 van de auteur de bekende zwartgalligheid waarin Björk de beroemde rol van FRÖKEN JULIE evenaart.

Der Cornet - Die Weise von Liebe und Tod

1955 | Historische film

Duitsland 1955. Historische film van Walter Reisch. Met o.a. Götz von Langheim, Anita Björk, Wolfgang Preiss, Peter van Eyck en Claus Clausen.

Een kornet moet zichzelf en zijn afdeling opofferen om het Turkse leger in een verraderlijke val te lokken. Anno 1955 nog steeds walgelijke oorlogspropaganda van een regisseur die ook al in 1930 het pro-nazi DAS FLÖTENKONZERT VAN SANSSOUCI had gefilmd.

Night People

1954 | Thriller

Verenigde Staten 1954. Thriller van Nunnally Johnson. Met o.a. Gregory Peck, Broderick Crawford, Anita Björk, Rita Gam en Walter Abel.

Een intelligent verteld verhaal over spionage in de Koude Oorlog, gekenmerkt door een aantal in elkaar grijpende plots; gefilmd op locatie in Berlijn. Scenario van Nunnaly Johnson.

Kvinnors väntan

1952 | Drama, Komedie

Zweden 1952. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Anita Björk, Maj-Britt Nilsson, Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand en Birger Malmsten.

Vrouwen die met vier broers getrouwd zijn, vertellen in afwachting van hun terugkeer van een zakenreis de dramatische en komische ervaringen uit hun liefdesleven. Een jong meisje in hun gezelschap maakt van de gelegenheid gebruik om er met haar vriend vandoor te gaan. De raamvertelling met flashbacks leidt tot drastische wisselingen in toon en hoewel in de tweede helft humor en optimisme schijnbaar de bovenhand nemen, is de totaalstrekking gelaten en meer of minder verbitterde berusting. De actrices zijn - nauwelijks verrassend bij Bergman - opmerkelijk. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Fröken Julie

1951 | Romantiek, Drama, Historische film

Zweden 1951. Romantiek van Alf Sjöberg. Met o.a. Anita Björk, Ulf Palme, Märta Dorff, Anders Henrikson en Lissi Alandh.

Julie (Bj[KA3]ork), de zich vervelende dochter van graaf Carl (Henrikson) mengt zich tijdens het midzomernachtsfeest tussen de feestgangers en daagt Jean (Palme) de ijdele knecht van haar vader uit die eerst protesteert over het klasseverschil, maar toch de nacht met haar doorbrengt. Bij thuiskomst van graaf Carl pleegt ze uit schaamte zelfmoord. Bijna voorbeeldige filmbewerking van August Strindberg's beroemde, maar moeilijk speelbare drama. Sjöberg weet toneelstuk met slechts drie personages en maar één decor uit te bouwen tot een film zonder aan dramatische spanning te verliezen. Hoewel de flashbacks wat de inhoud betreft weinig aan de oorspronkelijke dialogen toevoegen, zijn ze verrassend en vloeiend in in het verloop van de film opgenomen. Björk is in alle uitersten van haar rol zeer overtuigend. Bekroond met de Grote Prijs op het festival van Cannes. Het scenario is van regisseur Sjöberg. Het camerawerk is van Göran Strindberg. Mono.

Froken Julie

1950 |

1950. Alf Sjoberg. Met o.a. Marta Dorff, Ulf Palme en Anita Björk.

Julie (Bj[KA3]ork), de zich vervelende dochter van graaf Carl (Henrikson) mengt zich tijdens het midzomernachtsfeest tussen de feestgangers en daagt Jean (Palme) de ijdele knecht van haar vader uit die eerst protesteert over het klasseverschil, maar toch de nacht met haar doorbrengt. Bij thuiskomst van graaf Carl pleegt ze uit schaamte zelfmoord. Bijna voorbeeldige filmbewerking van August Strindberg's beroemde, maar moeilijk speelbare drama. Sjöberg weet toneelstuk met slechts drie personages en maar één decor uit te bouwen tot een film zonder aan dramatische spanning te verliezen. Hoewel de flashbacks wat de inhoud betreft weinig aan de oorspronkelijke dialogen toevoegen, zijn ze verrassend en vloeiend in in het verloop van de film opgenomen. Björk is in alle uitersten van haar rol zeer overtuigend. Bekroond met de Grote Prijs op het festival van Cannes. Het scenario is van regisseur Sjöberg. Het camerawerk is van Göran Strindberg. Mono.

Kvinna utan ansikte

1947 | Drama

Zweden 1947. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Alf Kjellin, Gunn Wållgren, Anita Björk, Stig Olin en Olof Winnerstrand.

Een man probeert een vriend na diens zelfmoordpoging over zijn depressie heen te helpen door met hem herinneringen op te halen. Als getrouwde student is hij verliefd geworden op een jonge vrouw die door een jeugdtrauma - ze is als kind verleid door de minnaar van haar moeder - zich niet aan hem kan binden en tenslotte definitief met hem breekt. De student keert terug naar gezin en burgerlijke conventies. Dit door Ingmar Bergman geschreven zwartgallig psychologisch drama krijgt door de bekwame regie van ervaren Molander meer overtuigingskracht dan zijn eigen films uit de jaren veertig.

Himlaspelet

1942 | Drama, Mysterie

Zweden 1942. Drama van Alf Sjöberg. Met o.a. Rune Lindström, Eivor Landström, Gudrun Brost, Anders Henrikson en Arnold Sjöstrand.

Door de jaloezie van dorpelingen wordt een zuiver boerenmeisje van hekserij beschuldigd en sterft. Haar verloofde wendt zich vergeefs tot God om gerechtigheid en wordt uit verbittering een machtig en rijk man die zijn ziel verloren heeft, maar hij krijgt tenslotte genade en wordt met de verloren geliefde herenigd. Dit religieus mysteriespel - naar een toneelstuk van de hoofdrolspeler Lindström - heeft inmiddels veel van zijn oorspronkelijke werking verloren, maar blijft interessant, al was het alleen maar om duidelijk te maken dat Ingmar Bergman deel uitmaakt van een lange Zweedse culturele traditie.