Joël Séria: regie en scenario.
Er zijn 19 films gevonden.

Mumu

2010 | Biografie, Drama

Frankrijk 2010. Biografie van Joël Séria. Met o.a. Sylvie Testud, Balthazar Dejean de la Bâtie, Jean-François Balmer en Bruno Lochet.

Een pienter elfjarig Frans ventje (prachtrol Bâtie) wordt in 1947 door zijn liefdeloze vader afgeleverd op een katholieke kostschool waar de jongeling zich geleidelijk hecht aan zijn snibbige juffrouw Mumu (Testud). Cineast Séria (1936) maakte naam in de jaren 70 met subversieve films waarin het katholicisme werd gefileerd. In zijn autobiografische Mumu - zijn eerste speelfilm sinds het dodelijke auto-ongeluk van zijn zoon in 1998 - overheerst een belegerde gelukzaligheid waar geen verstikkende opvoedcultuur tegen opgewassen blijkt. Een ode aan de veerkracht van een kind.

Nestor Burma court la poupée

1995 | Mysterie

Zwitserland​/​​Frankrijk 1995. Mysterie van Joël Séria. Met o.a. Guy Marchand, Pierre Tornade, Géraldine Cotte, Michel Fortin en Patrick Guillemin.

In een Parijse balletschool wordt hard gerepeteerd voor de komende voorstelling. Lerares B[KA1]eatrice Morizot (Foliot) kent geen medelijden met haar leerlingen. Een van hen (Lass[KA2]egue) kan de druk niet langer aan en verlaat de les. Wanneer zij enkele dagen later nog steeds niet opduikt, maakt directrice Martine Chapavin (Borgo) zich zorgen. Daarom roept zij de hulp in van priv[KA1]edetective Nestor Burma (Marchand). Het spoor leidt naar de disco van Jean-Michel Jaunet (Chabot). Weer een aflevering naar het werk van de schrijver Léo Malet met een scenario van Victro Haim en Henri Helman. Af en toe mist aan deze aflevering de juiste samenhang. Enkele naakt-scènes zijn er aan de haren bijgesleept. De vertolkingen van Marchand en van zijn trouwe handlangers zijn sappig. Wordt soms uitgezonden in breedbeeld, Supervision.

Nestor Burma : Le cinquième procédé

1995 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1995. Misdaad van Joël Séria. Met o.a. Guy Marchand, Pierre Tornade, Michel Fortin, Patrick Guillemin en Jeanne Savary.

Burma (Marchand) wordt ingehuurd om een ontrouwe echtgenoot op te sporen. Hij komt in het bezit van een videocassette, die de scheikundige formule bevat voor de aanmaak van een bijzonder doeltreffend en dodelijk gas. Zowel de Franse geheime dienst (de DST), als een contraspion die handelt in opdracht van een mogendheid uit het Nabije Oosten, proberen de cassette te bemachtigen. Een vrij banaal gegeven en een aflevering die lijdt onder willekeurige inkortingen. Het scenario is van Pierre Uytterhoeven naar de roman Le cinquième procédé van Léo Malet. Het camerawerk is van Francis Junek. Supervision. Aflevering 18 van het eerste seizoen, 18 nummer van 40.

Nestor Burma : Des kilomètres de linceuls

1995 | Misdaad, Mysterie

Zwitserland​/​​Frankrijk 1995. Misdaad van Joël Séria. Met o.a. Guy Marchand en Florence Géanty.

Nestor Burma (Marchand) krijgt bezoek van Maryl[KA2]ene Moreno (Géanty), dochter van vermaarde stylist. Zij vraagt hem een onderzoek in te stellen naar Aurore, de jonge vrouw met wie haar vader van plan is te trouwen. Marylène vermoedt dat Aurore uit is op haar vaders fortuin. Geen spanning, geen samenhang, met ontknoping die te onwaarschijnlijk voor woorden is. Aflevering van het seizoen, nummer van 40.

Le raison d'or

1995 |

Frankrijk 1995. Joël Séria. Met o.a. Jean-Manuel Florensa, Cristiana Réali en Pierre Arditi.

Nestor Burma (Marchand) krijgt bezoek van Maryl[KA2]ene Moreno (Géanty), dochter van vermaarde stylist. Zij vraagt hem een onderzoek in te stellen naar Aurore, de jonge vrouw met wie haar vader van plan is te trouwen. Marylène vermoedt dat Aurore uit is op haar vaders fortuin. Geen spanning, geen samenhang, met ontknoping die te onwaarschijnlijk voor woorden is. Aflevering van het seizoen, nummer van 40.

Chaudemanche, père et fils

1995 | Komedie, Drama

Frankrijk 1995. Komedie van Joël Séria. Met o.a. Michel Galabru, Jacques Frantz, Eva Mazauric, Jeanne Goupil en Lisa Martino.

De 65-jarige weduwnaar Eug[KA2]ene Chaudemanche (Galabru) woont met zijn zoon Antoine (Frantz) en dochter Mado (Mazauric) op boerderij aan de Loire in de streek van Anjou. Hij stookt er calvados, zogezegd voor eigen gebruik, maar driekwart van zijn opbrengt verkoopt hij zonder vergunning. Controleurs van de `R[KA1]egie des Alcools` houden de Chaudemanches scherp in de gaten. Intussen wordt Eug[KA2]ene de minnaar van knappe, halfbelegen weduwe Germaine (Goupil), maar hij wil in eerste instantie dat zijn zoon en hardnekkige vrijgezel Antoine met Germaine trouwt. Landelijke klucht, geschreven door regisseur Séria, bevat aardig wat couleur locale en sappige dialogen. Galabru poot een levensechte figuur neer en slaagt er zelfs in diens overdrijvingen aanvaardbaar te maken.

Chaudemanche Père et Fils

1995 | Komedie

Frankrijk 1995. Komedie van Joël Séria. Met o.a. Michel Galabru, Jacques Frantz, Jeanne Goupil, Eva Mazauric en Lisa Martino.

In Anjou wordt een plaatselijke likeur gedistilleerd die [KL]gn[KA4]ole[KLE] of [KL]goutte[KLE] genoemd wordt. Eug[KA2]ene Chaudemanche (Galabru), afkomstig uit Normandië, weigert die benaming te gebruiken. Voor hem is het Calvados. De vijfenzestigjarige levensgenieter woont, samen met zoon en dochter, op een boerderij aan de kanten van de Loire. Vrouwen en drank zijn de hoofdzaak in zijn leven. Reeds lang fraudeert hij, samen met zijn zoon, met de calva. Maar de fiscus ligt op de loer. Een levenslustige komedie die niet steeds getuigt van originaliteit en goede smaak. Het is wel een hulde aan het boerenleven en de producten van eigen bodem wat het voor niet- Fransen al heel wat minder interessant maakt. Voorspelbaar scenario van Séria. Bevallige fotografie van Jean-Jacques Rochat. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

Le raisin d'or

1993 | Komedie

Frankrijk​/​​België 1993. Komedie van Joël Séria. Met o.a. Pierre Arditi, Cristiana Réali, Bernard Pinet, Jean-Manuel Florensa en Daniel Villates.

Baron Arditi heeft een grondige afkeer aan werken, maar een groot hart voor zijn vrienden. Logisch dat hij overladen is met schulden. Terwijl de naburige kloosterlingen ploeteren in hun wijngaard, luistert de baron liever naar muziek en organiseert hij regelmatig uitbundige feesten. De onverwachte dood van de opzichter van zijn wijngaarden is dan ook een ware ramp, want zonder hen is er geen oogst. De baron stevent af op een regelrechte ramp. Zwakke komedie met morele ondergrond. Het cynisme dat Seria gewoonlijk kenmerkt, is hier verdwenen en vervangen door tedere humor die echter niet kan overtuigen. Seria's scenario stelde Yves Dahan in de gelegenheid om enkele mooie beelden te schieten van de wijngaarden van de Bordelais.

Steffie ou la vie à mi-temps

1991 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1991. Drama van Joël Séria. Met o.a. Jane Goupil, Patrick Bouchitey, Elisabeth Depardieu en Elisabeth Macocco.

Scenarioschrijver Chris is zijn nieuwe appartement aan het inrichten wanneer hij op de trap twee verpleegsters tegenkomt. Zij dragen een brancard met zijn bovenbuurvrouw erop, die net een zelfmoordpoging heeft gedaan. Rondom dit gegeven ontspint zich een moeizaam en ingewikkeld verhaal. De inventieve en non- conformistische (CHARLIE ET SES DEUX NENETTES) maar commercieel ongelukkige regisseur Séria schijnt het witte doek in 1981 vaarwel te hebben gezegd. Zoals gewoonlijk ontbreken er intriges in zijn film en beschrijft hij vooral zijn boeiende, onconventionele personages. Veelzeggend is dat hij voor de hoofdrol in deze film weer zijn favoriete actrice heeft gekozen: Goupil, die buitengewoon raadselachtig is in een sfeer van rozegeur en prikkeldraad. De opbouw van deze tv-film komt overeen met die van zijn eerdere films.

Pour venger pépère

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Joël Séria. Met o.a. Féodor Atkine, Jeanne Goupil, Gérard Guiomar en Jean Zalcberg.

Atkine, in de rol van een advocaat besluit de moord op zijn grootvader zelf te onderzoeken en hij komt terecht in een louche wereld van prostitutie, drugs en misdaad. Routine-krimi à la française van Séria, die hij aan de lopende band gemaakt heeft.

Le salon du pret à saigner

1990 | Actiefilm, Misdaad

Frankrijk 1990. Actiefilm van Joël Séria. Met o.a. Hugues Quesler, Jeanne Goupil en Jean-Paul Muel.

Een lopendebandwerkje van Séria, die zich daarin bekwaamd heeft, met een trouwe rolbezetting over een man die twaalf jaar voor zijn broer heeft opgeknapt en vaststelt dat die ook nog met zijn vriendin getrouwd is. Tussen een nieuw te beginnen smokkelzaak wreekt hij zich nog even op zijn broer. Mag gerust worden overgeslagen.

Gueule d'arnaque

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Joël Séria. Met o.a. Hugues Quester, Philippe Rouleau, Jeanne Goupil, Olivia Brunaux en Dora Doll.

Joe Laboissière, bijgenaamd 'Joe Dandy' was een oneerlijke bankkassier. Hij heeft er juist twee jaar gevangenis op zitten wanneer hij natuurlijk weer wordt ingeschakeld door het 'wereldje'. Deze reeks avonturen is bekwaam in scène gezet, zonder van de gemeenplaatsen en cliché's die bij het genre horen af te zien. Een film die heus wel wat ontspanning biedt, maar de kijker zoekt tevergeefs naar de originele ideeën die het werk van Joël Séria doorgaans kenmerken. Weer een voormalige cineast die omwille van het geld zijn verstand op nul heeft gezet.

Les Deux Crocodiles

1987 | Komedie

Frankrijk 1987. Komedie van Joël Séria. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Jean Carmet, Julien Guiomar, Jean-Paul Farré en Marie-Christine Adam.

Prestaties, avonturen en tegenspoed van een oplichter die tegen woekerrente geld uitleent. Deze film is vooral een tentoonstelling van grimmige portretten zoals Séria dat goed kan. Een regisseur die met succes werkt met de cynische, pikante en bijtende boosaardigheid. Deze zedensatire treft de roos. Marielle is nog nooit zo goed geweest.

San Antonio ne pense qu'a ça

1981 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1981. Komedie van Joël Séria. Met o.a. Philippe Gasté, Pierre Doris, Hubert Deschamps, Jacques François en Jean Goupil.

Een onnozele detective- en spionagekomedie waarin commissaris San Antonio de opdracht krijgt om gangster Walter Closet op te sporen. Die is namelijk in het bezit van een bril waarmee men dwars door muren kan kijken, een gadget waar ook op gejaagd wordt door Russische spionnen en een mysterieuze Juffrouw Tenebra. Gooi- en smijtwerk, inclusief zuurkoolgevechten en afzakkende broeken.

Comme la lune

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Joël Séria. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Sophie Daumier, Dominique Lavanant, Anna Gaylor en Marco Perrin.

Een man verlaat zijn vrouw en gezin voor een vrouwelijke slager, die hij op zijn beurt verliest aan een vriend van vroeger. Hij trouwt met het vroegere meisje van die vriend, maar zij bedriegt hem met jongere mannen. De bravoure-rol van Marielle als de zelfingenomen seksist met oogkleppen op maakt de anti-held bijna aandoenlijk, omdat hij zich van geen kwaad bewust is. Hij krijgt vitaal tegenspel, vooral van Daumier als de vrouwelijke slager. De rollen tillen de film boven het anekdotische scenario uit zonder er een doeltreffende satire van te maken.

Marie-Poupée

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Joël Séria. Met o.a. André Dussollier, Jeanne Goupil, Bernard Fresson, Andréa Ferréol en François Perrot.

Een onervaren meisje trouwt met een handelaar in en verzamelaar van poppen. Zij merkt dat hij haar als niets anders ziet dan als een nieuw object in zijn collectie, om aan en uit te kleden, zonder dat hij ooit met haar slaapt. Met de bewustwording van en toenemende frustratie over haar sensualiteit trekt ze wel ongewild anderen aan : een verkrachtingspoging door een simpele knecht wordt haar noodlottig. Deze merkwaardige studie van fetisjisme heeft aanvankelijk een vanzelfsprekende en onschuldig lijkende speelsheid die verrassend afwijkt van het gebruikelijke surrealisme, maar ook wel erg aan de oppervlakte blijft, zeker voor de lange tijdsduur. De film is uiteindelijk niet meer dan een pleidooi voor vitaliteit en ongecompliceerd genot. Goupil is ideaal popperig.

Les Galettes de Pont-Aven

1975 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1975. Komedie van Joël Séria. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Jeanne Goupil, Bernard Fresson, Andréa Ferréol en Dolores MacDonough.

Een handelsreiziger in paraplu's heeft op zijn reizen een reeks bizarre ontmoetingen en seksuele contacten tot hij als billenfetisjist en zondagsschilder het ware geluk gevonden lijkt te hebben bij een Canadese wier derrière hij eindeloos portretteert, tot ze er genoeg van krijgt. Een meisje met een al even fraai achterste, haalt hem uit zijn depressie en geeft hem nieuwe inspiratie. De dwarse komedie is etappegewijze een bevrijding van hypocrisie, al reikt het rooskleurig einde niet ver. De kleurrijke typeringen onderweg maken de film onderhoudend en verrassend. Het scenario is van regisseur Seria. Het camerawerk is van Marcel Combes.

Charlie et ses deux nénettes

1973 | Komedie

Frankrijk 1973. Komedie van Joël Séria. Met o.a. Serge Sauvion, Jeanne Goupil, Nathalie Drivet, Jean-Pierre Marielle en Jean Mauvais.

Een werkloze dertiger leert bij het arbeidsbureau twee jonge meisjes kennen met wie hij verkoper op jaarmarkten wordt. De ongecompliceerde driehoek wordt verstoord door een succesvolle standwerker die één van de meisjes verleidt, waarna de twee achterblijvenden ontdekken dat ze er samen niets meer aan vinden. Deze dwaze tragikomedie gaat onnadrukkelijk tegen de moraal en het arbeidsethos in en heeft spontaan naturalisme, ook in de spelprestaties. Overgangen van komedie naar dramatischer momenten doen echter geforceerd aan.

Mais nous ne délivrez pas du mal

1971 | Komedie

Frankrijk 1971. Komedie van Joël Séria. Met o.a. Jeanne Goupli, Catherine Wagener, Bernard Dhéran, Michel Robin en Marc Dudicourt.

De lectuur van Baudelaire en Lautréamont zet een paar pubermeisjes op een nonnenkostschool aan tot een dagelijkse slechte daad, wat tijdens de zomervakantie leidt tot steeds grotere excessen én een moord, waarvan niemand hen verdenkt. Bij een opvoering tijdens een ouderdag op school verbranden ze zich levend. Deze anarchistische satire, die in Frankrijk een vertoningsverbod kreeg, heeft soms een kinderachtigheid die past bij de leeftijd van de anti-heldin maar voor de toeschouwer nogal irritant is. Het pleidooi tegen een gestandaardiseerde opvoeding en moraal die niets met de eigen aard van de meisjes te maken hebben, is vaak doeltreffend. Goupil is een opmerkelijk verontrustend nimfje.