Raymond Legrand (1908-1974): muziek.
Er zijn 16 films gevonden.

Sang et lumière

1953 | Drama

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1953. Drama van Georges Rouquier. Met o.a. Daniel Gélin, Zsa Zsa Gabor, Henri Vilbert, Arnoldo Foà en Christine Carère.

Na een slecht seizoen wil een stierenvechter zich uit de arena terug trekken, maar zijn manager en zijn op luxe gestelde maîtresse intrigeren zo dat hij nog een seizoen moet doorgaan dat hem na aanvankelijk succes fataal zal worden. Eigenlijk een combinatie van, ook wat kwaliteit betreft, zeer verschillende films, een indringende en boeiend in elkaar gezette documentaire en een clichématig en slecht gespeeld drama, waartoe de regisseur qua produktie verplicht werd. Gabor maakt elke opname waarin ze voorkomt, belachelijk.

Les Compagnes de la nuit

1953 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1953. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Françoise Arnoul, Raymond Pellegrin, Nicole Maurey, Pierre Cressoy en Marthe Mercadier.

Zogenaamde autohandelaar weet naïeve meisjes tot prostitutie te brengen. Hij rost onwillige nieuwelinge zo af dat ze het niet overleeft, wat door twee andere prostituées is gezien. Een wordt ook tot zwijgen gebracht, van de tweede wordt de vriend het slachtoffer. Beroemdste van alle natte-asfaltfilms uit de jaren vijftig die een plaats in het jeugdsentiment behoudt, niet door opmerkelijke kwaliteiten, maar door verzameling van bijna alle clichés en gekozen acteurs van het genre, Arnoul in de eerste plaats.

L'ennemi public no. 1

1953 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Zsa Zsa Gabor, Nicole Maurey, David Opatoshu en Paolo Stoppa.

Een bijziende Amerikaan neemt per ongeluk de regenjas met de revolver van een door de politie gezochte gangster mee en wordt ook door een getuigenis van een vrouwelijke gangster belast. Met animo en zelfs tamelijk spectaculair gemaakte gangsterparodie werd in New York opgenomen, met kleurrijke bijrollen naast een goed op dreef zijnde Fernandel. Gabor is al lachwekkend zonder dat ze daar haar best voor behoeft te doen. Scenario van Michel Audiard en Jean Manse, naar een idee van Max Favalelli. Camerawerk van Armand Thirard.

L'ennemi public no 1

1953 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Alfred Adam, Zsa Zsa Gabor, Fernandel en Nicole Maurey.

Amusante Franse gangsterparodie, opgenomen in New York, over een vriendelijke, bijziende ex-winkelbediende (Fernandel) die wordt aangezien voor een vervaarlijke crimineel. In de bioscoop heeft hij per ongeluk de jas van een gezochte gangster meegenomen. In de metro haalt hij tot grote schrik van zijn medepassagiers een wapen uit de jas. Fernandel wordt gearresteerd en de politie maakt bekend dat ze staatsvijand nr. 1 te pakken hebben. Startsein voor de boeven en gangstermeisje Zsa Zsa om hun baas te bevrijden

Carnaval

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Jacqueline Pagnol, Pauline Carton, Renée S. Passeur en Mireille Perrey.

Tijdens echtelijke ruzie onthult vrouw dat ze een minnaar heeft. Echtgenoot vertelt dit verontwaardigd door de hele stad, waardoor iedereen zich ermee gaat bemoeien tot burgerlijke en kerkelijke autoriteiten toe. Nogal bittere satirische komedie die vooral gedragen wordt door dialogen van Marcel Pagnol en spel van Fernandel. Pagnol schreef het scenario naar het toneelstuk van Emile Mazaud Dardamelle. De fotografie is van André Germain.

Nous sommes tous des assassins

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van André Cayatte. Met o.a. Marcel Mouloudji, Raymond Pellegrin, Claude Laydu, Jacqueline Pierreux en Antoine Balpêtré.

Uit het subproletariaat voortgekomen broers Ren[KA1]e (Mouloudji) en Michel Le Guen (Poujouly) vervallen door de sociale omstandigheden tot de misdaad, worden gearresteerd en ter dood veroordeeld en wachten in de gevangenis een mogelijke gratieverlening af. De invloed van het neorealisme maakt de milieutekening soberder en minder melodramatisch dan gewoonlijk bij Cayatte, maar het zijn vooral de gevangenisscènes en het 'open einde' die de film zijn indringende werking geven en tot een effectief anti-doodstraf pamflet maken. Bekroond met de prijs van de jury in Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin.

Manon des sources

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Jacqueline Pagnol, Raymond Pellegrin, Rellys, Robert Vattier en Christian Lude.

Na de dood van een Provençaalse boer heeft de concurrent een waterbron omgeleid zodat hij de boerderij met dorre akkers voor een zacht prijsje kon kopen. De dochter woont sindsdien in een berggrot en neemt wraak door de bron te stelpen die voor de watertoevoer in het hele dorp zorgt. Dit simpele verhaal wordt verteld in een film van uitzonderlijke lengte die met zóveel tragi-komische observaties en kleurrijke personages is volgestopt dat de aandacht geen moment verslapt.

Le boulanger de Valorgue

1952 | Komedie, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1952. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Pierrette Bruno, François Linel, Leda Gloria en Madeleine Sylvain.

De dochter (Bruno) van een Italiaanse kruidenierster zegt dat haar baby van de bakkerszoon is. Bakker Fernandel weigert de bezoedeling van zijn zoon die in militaire dienst is, te geloven en levert geen brood meer aan iedereen in het dorp die op hand van kruidenierster Gloria is. Deze provençaalse platte- landskomedie geeft Fernandel alle kansen, terwijl de schildering volgens het scenario van Yves Favier en Pierre Lozach van het dorpsleven en de landschapsfotografie van cameraman Charles Suin de charme van de film verhogen.

Seul dans Paris

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Hervé Bromberger. Met o.a. Bourvil, Magali Noël, Léconce Corne en Albert Rémy.

Een pasgetrouwd provinciaal stel maakt een huwelijksreis naar Parijs, waar ze elkaar tijdens de 14 juli-festiviteiten in de metro kwijtraken. De man onderneemt een ongeruste speurtocht, zijn bruid amuseert zich prima zonder hem. De wat melancholiek getinte komedie wordt door de soepel gefotografeerde straatscènes en de aandoenlijke naïviteit van Bourvil op een innemend niveau getild.

Topaze

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Fernandel, Jacqueline Pagnol, Hélène Perdrière, Jacques Morel en Pierre Larquey.

Een goedgelovige leraar laat op alle manieren misbruik van zich maken tot hij het door krijgt en dan iedereen in doortraptheid overtreft. De derde versie van het vaak verfilmde toneelstuk van Pagnol is van de schrijver zelf, die er een nogal lang uitgesponnen theatrale film van maakte, echter met een ideale hoofdrol van Fernandel.

Meurtres

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Fernandel, Line Noro, Jeanne Moreau, Mireille Perrey en Raymond Souplex.

In de eerste scène van Meurtres huilt Fernandel tranen 'als een overgoten bloempot', zo luidde het in een recensie van een halve eeuw terug. Fernandel was een geniaal komiek, maar slechts doorsnee in zijn schaarse dramatische rollen. Hij speelt Noel, die zijn doodzieke vrouw uit haar lijden verlost en daarna kampt met hevig schuldgevoel. Zijn broers zijn alleen maar bang dat Noels daad negatieve gevolgen zal hebben voor hun carrières, en laten hem daarom naar een gekkenhuis slepen. Noels nichtje (Moreau) laat het er niet bij zitten. De vele gesproken teksten in een lineair verteld verhaal maken Meurtres regelmatig saai.

Justice est faite

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van André Cayatte. Met o.a. Claude Nollier, Michel Auclair, Raymond Bussières, Jacques Castelot en Jean Debucourt.

Vermaard rechtbankdrama van sociaal bevlogen filmmaker Cayatte en de al even bevlogen scenarist Charles Spaak. De beklaagdenbank is voor de toen dertigjarige Nollier, een aimabel ogende toneelspeelster met een zwak voor ijzige personages. Die tweestrijdigheid is de kracht van deze film, want zij staat als keurige mevrouw terecht voor moord op haar doodzieke geliefde. Euthanasie, volgens haar, en het is aan de Franse jury om de zaak te beoordelen. Niet zozeer een film over schuld, maar bovenal een opzienbarende studie van juridisch en moreel recht.

L' Aventure commence demain

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Richard Pottier. Met o.a. Isa Miranda, Raymond Rouleau, André Luguet, Raymonde du Bief en Henri Murray.

Een stel avonturiers tracht een eeuwig verliefde kolonel in hun netten te strikken, maar alles loopt naar tevredenheid van iedereen af. Onder een alom inzetbare titel ontrolt zich een onschuldige komedie die evenmin van groot belang is. Al tekende Norbert Carbonnaux - die later op de regie overstapte - voor de amusante dialogen.

Deux Amours

1948 | Musical, Muziek, Romantiek

Frankrijk 1948. Musical van Richard Pottier. Met o.a. Simone Valère, Louise Sylvie, Jeanne Fusier-Gir, Geneviève Morel en Christiane Barry.

Een lichte, komische operette, op maat gemaakt voor Rossi, die hier een dubbelrol voor zijn rekening neemt. Twee broers wonen in een dorpje en ruzi[KA3]een om hetzelfde meisje. De een is een briljante amateurzanger (hier is Rossi geheel zichzelf), de ander verdwijnt als clown in een reizend circus omdat hij minder begiftigd is (Rossi is hier onverteerbaar). Een film die alleen te pruimen is voor liefhebbers van dit soort gezang (er blijft weinig anders over...)

Vertiges

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Micheline Francey, Noëlle Norman, Jacqueline Pierreux, Marcelle Rexiane en Gabrielle Fontan.

Dit drama heeft niets te maken met Hitchcocks VERTIGO. Een mélodrama dat op een gelukkig eind uitdraait. Het verhaal beschrijft de strijd van een arts tegen zijn eigen kanker voor hij door een operatie wordt gered. Een weinig bijzondere mise-en- scène en vertolking, maar een solide stukje werk van Jacques Natanson, de scenarioschrijver.

Le Chanteur inconnu

1947 | Avonturenfilm, Muziek

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Tino Rossi, Maria Mauban, Lilia Vetti, Jacqueline Dumonceau en Raymond Bussières.

De niet te stuiten weg naar de muzikale top van Rossi (pardon, van een 'Portugese visser'). Deze zanger van smartlappen raakt ook nog verstrikt in een avontuur vol wraak. Helaas is er in dit scenario geen plaats voor beide. Rossi is te verdragen als hij zijn mond dichthoudt! Een oubollig werkje, deze film van André Cayatte, een van zijn eerste en tevens een van zijn slechtste.