Joshua Waletzky: regie.
Er zijn 2 films gevonden.

The Hollywood Sound

1995 | Documentaire, Muziek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1995. Documentaire van Joshua Waletzky. Met o.a. David Raksin en John Mauceri.

Een warme hulde aan de grote romantische filmcomponisten van de jaren 1930-40, met als voorgangers David Raksin (o.a. LAURA, THE BAD AND THE BEAUTIFUL, TWO WEEKS IN ANOTHER TOWN) en dirigent John Mauceri die ter illustratie met zijn orkest (het filharmonisch orkest van de BBC van Wales) enkele fragmenten speelt uit o.a. GONE WITH THE WIND en CASABLANCA. De Amerikaanse filmmuziek in die periode werd gedomineerd door Max Steiner, Erich Wolfgang Korngold en Alfred Newman. In hun sporen volgden de andere groten, zoals Mikl[KA1]os R[KA1]ozsa, Franz Waxman, Dimitri Tiomkin, Victor Young, Bernard Herrmann, enz. Vanaf de geboorte van de muzikale filmbegeleiding tot het symfonische hoogtepunt in de jaren 1940 wordt vlot en algemeen toegankelijk getoond, zodat ook niet-muziekliefhebbers er veel genoegen aan zullen beleven. Verschillende gastsprekers komen aan het woord, zoals Fred Steiner (zoon van Max en zelf ook componist), musicoloog David Neumeyer, muziek-monteur Milton Lustig en violoncelliste Eleanor Aller Slatkin, die nog met Raksin gewerkt heeft aan LAURA (1944). Een verhelderend document.

Music For The Movies: Bernard Herrmann

1992 | Documentaire, Muziek

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1992. Documentaire van Joshua Waletzky. Met o.a. Lucille Fletcher, James Stewart, Louis Kaufman, Don Cristlieb en David Raksin.

Een goed gedocumenteerd portret van Bernard Herrmann (1911- 1975), de componist die vooral bekendheid verwierf door zijn samenwerking met Orson Welles en Alfred Hitchcock. Op zijn twee[KA3]entwintigste begon hij te componeren voor de radio. Zo kwam hij in contact met Welles en diens Mercury-Theater. Toen deze met CITIZEN KANE debuteerde in Hollywood nam hij Herrmann mee. Al vlug werd hij een gerespecteerd componist die echter gevreesd werd voor zijn driftbuien. In 1956 begon zijn samenwerking met Hitchcock voor THE TROUBLE WITH HARRY, een partnership dat eerst in 1966 met ruzie zou eindigen toen Hitch een liefdesthema vroeg voor TORN CURTAIN en Herrmann dit weigerde. Hij trok zijn hele score terug en John Addison kreeg de opdracht een nieuwe te schrijven. In deze documentaire wordt een sc[KA2]ene uit die film getoond zoals Hitch ze in de film bracht en zoals Herrmann ze zag met zijn muziek. Een hele reeks mensen die Herrmann goed kenden komen aan het woord en maken hiervan een onthullend beeld dat ons de man achter de kunstenaar toont. Waletzky schreef het scenario en monteerde de film. Fragmenten uit o.a. CITIZEN KANE, THE GHOST AND MRS. MUIR, ON DANGEROUS GROUND, CAPE FEAR (1961), NORTH BY NORTHWEST, THE MAN WHO KNEW TOO MUCH, PSYCHO, TORN CURTAIN, LA MARIEE ETAIT EN NOIRE, SISTERS en TAXI DRIVER (zijn laatste score). Nieuw beeldmateriaal is van Mark Daniels en Jeffrey Feldman.