Yves Hanchar

Regisseur, Acteur, Scenarist

Yves Hanchar is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 5 films gevonden.

Sans rancune!

2009 | Drama

België/Frankrijk 2009. Drama van Yves Hanchar. Met o.a. Thierry Lhermitte, Milan Mauger, Marianne Basler en Benoît Cauden.

Zonder direct het verhaal van zijn familie te dramatiseren heeft scenarist-regisseur Hanchar nogal wat elementen uit zijn leven verwerkt in deze luchtige film met een scheutje serieus. Op een Waals internaat in 1955 denkt de zeventienjarige aspirant schrijver Laurent (Mauger) in de onconventionele inspirator-leraar Vapeur (Lhermitte) zijn vader te herkennen. De laatste is als piloot tijdens WO II verdwenen. Wat volgt is half opgroeidrama, half ontmaskeringsintrige met veel ruimte voor de komische noot. Die kun je aan veteraan-van-de-grinnik Lhermitte wel overlaten en zo levert Sans rancune! per saldo zeven kwartier pretentieloos vermaak op.

En vacances

2001 | Komedie

Frankrijk/Canada/België 2001. Komedie van Yves Hanchar. Met o.a. Luc Picard, Luigi Diberti, Didier De Neck, Jeremy Lippmann en Nicolas Scellier.

Tijdens de hete hondsdagen in augustus 1990 ontmoeten drie gezinnen elkaar op het strand. Het zijn de familie Bertini, Delper[KA1]ee en Foucher. Zij beschermen gezamenlijk een kolossaal zandkasteel in de vorm van een schip tegen het opkomende water. Ze sluiten vriendschap en komen op het idee om ieder een brief te schrijven met zijn of haar verwachtingen van de toekomst. Tien jaar later zullen ze de brieven lezen. In het jaar 2000 komen ze bij elkaar op de verjaardag van Fabrizio Bertini (Diberti). Ieder leest zijn eigen verhaal voor. Het blijkt een gedeeltelijk pijnlijke ervaring met hoogte- en dieptepunten, die in de vorm van flashbacks worden gepresenteerd. Daniel Delper[KA1]ee (Lippman) werd toen verliefd op Carole (Par[KA1]e), een lief log[KA1]eetje uit Canada, terwijl Daniels moeder Marianne (Hosmalin) zich zorgen maakt over Daniels vader Paul (Picard), die haar heeft laten zitten en zonder werk zit. Bovendien is hij verliefd op Maddalena Bertini (Devigne). Een jaar later krijgt de tobbende Marianne een dodelijk ongeval met haar auto. In de subplots heeft Micheline Foucher (Van Mieghem) haar man Robert (De Neck) verlaten, is Fabrizio failliet gegaan en blijkt zijn zoon Alexandre (Marciano) geobsedeerd van Rusland. Doch in feite draait de film om Daniel, die op voortreffelijke wijze gespeeld wordt door zowel Scellier als Lippmann. Het scenario van regisseur Hanchar en Jacky Cukier is overzichtelijk en goed te volgen, maar een aantal subplots zijn ongeloofwaardig en het is onduidelijk of de film nu anti-kapitalistisch is of pro arbeider (faillissement tegenover werkloosheid). Gelukkig vervalt de rolprent nooit in overdreven sentiment en het is misschien de eerste film die nostalgisch terugblikt op de jaren 1990. Het camerawerk van Virginie Saint-Martin ziet er tiptop uit, maar al met al zou deze film geschikter zijn als miniserie voor de tv.

Pourquoi se marier le jour de la fin du monde ?

2000 | Drama

België/Luxemburg 2000. Drama van Harry Cleven. Met o.a. Jean-Henri Compère, Elina Löwensohn, Pascal Greggory, Lofti Yahya Jeddi en Sabrina Leurquin.

Op de vlucht voor haar bezitterige minnaar Guido (Greggory) wordt Juliette (Löwensohn) door een auto gegrepen. Haar gezicht in het maanlicht is zo bleek dat je zou zweren dat ze dood is, maar als ze weer bijkomt kijkt ze in de ogen van Gaspard (Compère), de bestuurder van de ambulance. Juliette is bang. Ze vreest dat de nachtmerrie nog niet voorbij is. Ze klampt zich vast aan Gaspard als een drenkeling aan een reddingsboei. Het gevaar ligt nog steeds op de loer. Guido wil haar terug, maar zijn liefde is voor haar verstikkend. In haar strijd om vrij te ademen sleurt ze Gaspard mee in een dramatische draaikolk, waarin ze beiden dreigen ten onder te gaan. Een perverse, maar boeiende lovestory over een allesvernietigende liefde. Regisseur/ scenarioschrijver Cleven neemt geen genoegen met het rechttoe rechtaan vertellen van zijn verhaal, maar hij laat droom en werkelijkheid naadloos in elkaar overvloeien. Hij maakt het de toeschouwer niet gemakkelijk, maar toch werken de personages fascinerend zodat je niet onder hun betovering uit kunt komen. Je moet wel even moeite doen om het spel mee te spelen. De oorspronkelijke versie van anderhalf uur werd ingekort voordat de film uitkwam. Het camerawerk is van Zvonock C.L.

Portrait de groupe en l'absence du ministre

1998 | Documentaire

België/Frankrijk 1998. Documentaire van Marie Mandy. Met o.a. Chantal Akerman, Vincent Bal, Alain Berliner, Philippe Blasband en Jan Bucquoy.

In deze documentaire wordt een inventaris opgemaakt van de Belgische film in de jaren 1990. Ook qua filmproductie is het land in twee verdeeld en slechts zelden geraakt een productie van het ene landsgedeelte in het andere. Toch werden er in deze periode enkele internationale successen geboekt met, langs de vlaamse zijde, DAENS (Oscarnominatie) en MANNEKEN PIS, en langs de Franse zijde FARINELLI (Oscarnominatie), C'EST ARRIVE PRES DE CHEZ VOUS, TOTO LE HEROS en LE HUITIEME JOUR. Films als WAIT UNTIL SPRING BANDINI en DUST waren zelfs internationale co- producties. Iedereen die een belangrijke rol speelde in deze periode in de Belgische film komt aan het woord en stelt zich de vragen: wat is de Belgische film, waarom worden er überhaupt gemaakt en voor en door wie? Er is heel wat commentaar op de regering die steeds maar nieuwe wetten uitvaardigd voor het subsidiëren van films en daarbij worden haast de woorden Frans en Nederlands geteld om na te gaan welke deelregering geld zal geven. Het werd een speelse, maar toch zeer kritische documentaire die ook voor een niet-Belgisch publiek interessant is. Fragmenten uit een twintigtal films illustreren het geheel. Het scenario is van Mandy, Louis Héliot en Anne Lévy- Morelle. Dominique Lefever stond in voor de montage en Virginie Saint-Martin nam plaats achter de camera.

La partie d'échecs

1994 | Drama

België/Frankrijk/Zwitserland 1994. Drama van Yves Hanchar. Met o.a. Denis Lavant, Pierre Richard, Catherine Deneuve, Hilde Heijnen en James Wilby.

Frankrijk, begin 19de eeuw. Het 12-jarige weeskind Max wil een einde aan zijn leven maken, maar wordt daarvan weerhouden als een predikant bij hem het talent en de passie voor schaken ontdekt. Veertien jaar later schaakt Max (Lavant) nog steeds, nu om zijn (vooral seksuele) frustraties van zich af te spelen. Dan doet hij mee aan een toernooi dat wordt georganiseerd door de markiezin De Theux (Deneuve). Op het spel staat de hand van haar dochter Anne-Lise. Traag en nogal ambitieus filmdebuut van Hanchar, maar wel met uitstekende acteurs.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Yves Hanchar op televisie komt.

Reageer