Matthieu van Eysden: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Niet Tevergeefs

1948 | Oorlogsfilm

Nederland 1948. Oorlogsfilm van Edmond Gréville en Edmond Greville. Met o.a. Hans van Ees, Françoise Flore, Matthieu van Eysden, Jopie Koopman en Jack Gimberg.

Een draak van een verzetsfilm, met documentaire beelden van de hongerwinter, geregisseerd door de Fransman die ook al van VEERTIG JAREN een mislukking had gemaakt. BUT NOT IN VAIN was een geheel Engelse versie met gedeeltelijk andere spelers (Raymond Lovell, Carol van Derman en Bruce Lister).

Drie Weken Huisknecht

1944 | Komedie

Nederland 1944. Komedie van Walter Smith. Met o.a. Paul Steenbergen, Matthieu van Eysden, Joan Remmelts, Piet Bron en Coba Kelling.

Een MY MAN GODFREY-achtig verhaal over Steenbergen als jonkheer die tijdelijk als huisknecht moet optreden, naar een verhaal van Henk Bakker die veel voor amateurtoneel schreef.

Polygoon's Film Variété

1942 | Documentaire

Nederland 1942. Documentaire van Walter Smith. Met o.a. Jan Nooy, Aaf Bouber, Kommer Kleyn, Piet te Nuyl en Piet Bron.

De film stond bekend als POLYGOON'S VARIÉTÉ-FILM of EEN VARIÉTÉ-FILM, bestaande uit zes onderdelen: de tekenfilm TIJL UYLENSPIEGELS GUITENSTREKEN, een documentaire GLASINDUSTRIE, een schets ZEVEN MAAL ZEVEN, een dansfilmpje, een optreden van 'The Ramblers' en tenslotte EERST DENKEN DAN SPREKEN. De onderdelen werden vanaf 1943 ook als afzonderlijke korte films uitgebracht.

Ergens in Nederland

1940 | Komedie, Drama

Nederland 1940. Komedie van Ludwig Berger. Met o.a. Lily Bouwmeester, Jan de Hartog, Cruys Voorberg, Matthieu van Eysden en Max Croiset.

Jan de Hartog wordt opgeroepen voor de mobilisatie, waardoor hij en zijn vrouw Bouwmeester na allerlei verwikkelingen meer begrip voor elkaar krijgen. Opnieuw een vakkundige film van Berger (na PYGMALION) met stevig camerawerk van Akos Farkas. Nederland begon het filmen eindelijk te leren en pal daarop kwam de bezetting. Scenario van Jan de Hartog.

Boefje

1939 | Drama

Nederland 1939. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Annie van Ees, Charles Braakensiek, Matthieu van Eysden, Herman Bouber en Piet Bron.

Verfilming van het bekende boek van M.J. Brusse (vader van Kees, die we in een piepklein rolletje zien), met Annie van Ees in de titelrol, die zij vele honderden malen in het theater had gespeeld. Detlef Sierck vestigde zich nog voor de montage in de Verenigde Staten om daar als Douglas Sirk verder te filmen.

Veertig Jaren

1938 | Historische film

Nederland 1938. Historische film van Edmond T. Gréville, Johan de Meester en Edmond T. Greville. Met o.a. Cees Laseur, Lily Bouwmeester, Ank van der Moer, Eduard Verkade en Cor van der Lugt Melsert.

Ter gelegenheid van koningin Wilhelmina's veertigjarige jubileum als staatshoofd werd een Algemeen Comité opgericht, dat Gréville aantrok om een 'nationale film' te maken over de verhouding koningin-vaderland en koloniën. Ben van Eysselsteyn schreef met Jo van Ammers-Küller een tamelijk literair scenario dat met een reeks van familie-scènetjes, symbolische hink-stap-sprongen door de vaderlandse geschiedenis heenwipte, zonder enige dramatische betooglijn. De film werd ingezet met het voor die tijd ongelooflijk grote aantal van vijftig kopieën en werd een flop.

Pygmalion

1937 | Komedie, Drama

Nederland 1937. Komedie van Ludwig Berger. Met o.a. Lily Bouwmeester, Johan de Meester, Emma Morel, Eduard Verkade en Wim Kan.

Verfilming van Shaws beroemde toneelstuk over de taalprofessor die om een weddenschap een bloemverkoopstertje omtovert in een sjieke dame. Eén van de meest geslaagde vooroorlogse Nederlandse films, met een verrassend filmgenieke Lily Bouwmeester in de titelrol. Een vakkundige regie en een boeiende montage, maar voor huidige begrippen soms wel erg bekakt taalgebruik.

Amsterdam bij Nacht

1937 | Komedie

Nederland 1937. Komedie van Alex Benno. Met o.a. Louis de Bree, Piet Köhler, Cissy van Bennekom, Annie van Duyn en Gusta Chrispijn-Mulder.

Een lopende-bandproduktie van Benno in de traditie van de Jordaankluchten uit de jaren derig. In tegenstelling tot wat de titel suggereert gaat het om een scenarioprijsvraag. Regie, dialoog en beeldbehandeling rammelen aan alle kanten.

Merijntje Gijzens jeugd

1936 | Drama

Nederland 1936. Drama van Kurt Gerron. Met o.a. Marcel Krols, Piet Bron, Mimi Boesnach, A. M. de Jong en Kees Brusse.

Een geslaagd sociaal drama over het leven op het Brabantse platteland met zijn armoede en de druk van de RK-kerk, naar het beroemde boek van A.M. de Jong in de laatste produktie van Loet C. Barnstijn die zijn eigen `Filmstad` in Wassenaar had ingericht. Het jongetje Krols werd ontroerend geregisseerd als Merijntje, die `mispels bogerde` bij de pastoor en wiens grote vriend, de stroper De Kruik (Bron), na een moord uit jaloezie in de gevangenis belandt door ongeweten verraad van Merijntje.

Komedie Om Geld

1936 | Komedie

Nederland 1936. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Herman Bouber, Rini Otte, Cor Ruys, Matthieu van Eysden en Lau Ezerman.

Wat de film beoogt is niet meteen duidelijk: een leerstuk of een satire op de Hollywoodfilms die zo openlijk de crisiswerkelijkheid ontvluchtten. Voor de rest is Ophüls' talent al volop aanwezig, is de enscenering verbluffend fraai en heeft Rini Otte een hartverwarmende aanwezigheid in dit eigentijdse verhaal over een eerlijke bankloper die 'carrière' maakt. Het scenario is van Walter Schlee, het schitterende camerawerk van Eugen Schüfftan.

Kermisgasten

1936 | Komedie

Nederland 1936. Komedie van Jaap Speyer. Met o.a. Henriëtte Davids, Johan Kaart, Fientje Berghegge, Matthieu van Eysden en Harry Boda.

Een klucht in de traditie van de Jordaanfilms. Interessant doordat Corrie Vonk en Wim Kan er als jonge artiesten in te zien zijn. Davids, Kaart en Berghegge komen als kermisartiesten op straat te staan, nadat hun baas Van Eysden failliet raakte, waarna Poons en Elsensohn als detectives het drietal als inbrekers proberen te ontmaskeren.

Op Hoop van Zegen

1934 | Drama

Nederland 1934. Drama van Alex Benno en Louis Saalborn. Met o.a. Esther de Boer-van Rijk, Jan van Ees, Frits van Dongen, Annie Verhulst en Cissy van Bennekom.

De vierde verfilming van Herman Heyermans' ijzersterke toneelmelodrama, waarin de vis 'duur betaald' wordt, 'het schip rot is' en Esther de Boer-van Rijk op eenentachtigjarige leeftijd een dijk van een rol speelt als Kniertje.

Het Meisje met den Blauwen Hoed

1934 | Drama

Nederland 1934. Drama van Rudolph Meinert en Rudolf Meinert. Met o.a. Truus van Aalten, Lou Bandy, Rolant Varno, Willy Haak en Dries Krijn.

Alex de Haas schreef het scenario naar Johan Fabricius' populaire boek over het leven van Jan Soldaat. Lou Bandy zingt 'Vaste verkering is toch niets voor een Soldaat' en 'Het Meisje met Den Blauwen Hoed'. Een leuke rol van Van Aalten.