Johanna Wokalek

Acteur

Johanna Wokalek is acteur.
Er zijn 10 films gevonden.

Anleitung zum Unglücklichsein

2012 | Komedie

Duitsland 2012. Komedie van Sherry Hormann. Met o.a. Johanna Wokalek, Iris Berben, Richy Müller, Benjamin Sadler en David Kross.

In zijn parodie op geluksreceptboek Anleitung zum Unglücklichsein (1983) draait de Oostenrijkse psycholoog Paul Watzlawick alles om: hoe word je succesvol ongelukkig? Bijna dertig jaar later interpreteert Hormann de bestseller: als het verhaal van Tiffany Blechschmidt, eigenaresse van een lunchroom annex delicatessenzaak. Bijgelovige alleengaander Tiffany heeft een chronisch laag zelfbeeld, maar daarmee neemt de liefde geen genoegen. Visueel fraai grotestadssprookje uit de Amélie-vederlichtschool gaat de cynische tijdgeest soms wat al te snoezepoezig te lijf, maar is ook subtiel grappig. Bijrollende karakterkoppen: Robert Gwisdek, Rüdiger Vogler.

Die kommenden Tage

2010 | Sciencefiction, Drama

Duitsland 2010. Sciencefiction van Lars Kraume. Met o.a. Bernadette Heerwagen, Daniel Brühl, Johanna Wokalek en August Diehl.

Ambitieuze sciencefictionfilm die zich afspeelt in de nabije toekomst, in een wereld waarin een oorlog om olie in het Verre Oosten uitbreekt en een terroristengroepering genaamd Schwarzer Sturm zijn intrede doet. Veel meer achtergrondinformatie krijgt de kijker echter niet, want de film focust zich vooral op de belevenissen van een Berlijnse familie. Een deel van hen is actief betrokken bij de politieke gebeurtenissen, de rest is slechts toeschouwer. Echt interessant wordt het echter nooit. Te veel losse ideeën, te weinig plot.

Pope Joan

2009 | Historische film, Drama, Romantiek

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Italië/Spanje 2009. Historische film van Sönke Wortmann. Met o.a. Johanna Wokalek, David Wenham, John Goodman, Iain Glen en Edward Petherbridge.

Halverwege de negende eeuw werd een als man verklede vrouw benoemd tot paus, aldus de overlevering. Rome doet de zaak al eeuwen af als onzin maar de kwestie spreekt dermate tot de verbeelding dat schrijvers en filmers het voorval regelmatig ter hand nemen. Pope Joan vertelt de middeleeuwse geschiedenis zonder de ballast van historiciteit en vooral met feministisch pathos. De Roomse krant L'avvenire, de spreekbuis van de Italiaanse bisschoppen, hield het kort: 'De film is bedrog, pausin Johanna is alles behalve geschiedenis.' Gebaseerd op het boek van Donna Woolfolk Cross.

Nordwand

2008 | Avonturenfilm, Sportfilm, Historische film, Drama

Oostenrijk/Zwitserland/Duitsland 2008. Avonturenfilm van Philipp Stölzl. Met o.a. Benno Fürmann, Florian Lukas, Johanna Wokalek, Georg Friedrich en Simon Schwarz.

Met de Olympische Spelen van 1936 in aantocht roept de propagandamachine van de nazi's alle Duitse bergbeklimmers op om 'het laatste probleem van de Alpen' te slechten: de levensgevaarlijke noordwand van de Zwitserse berg de Eiger. Aangemoedigd door haar hoofdredacteur reist de ambitieuze journaliste Luise terug naar haar Beierse geboortedorp om daar de lokale helden Toni en Andi aan te sporen een poging te wagen. Een wat brave vertelling die opent als een klassieke Heimat-film, maar de beelden van de uiteindelijke beklimming zijn bijzonder spectaculair.

Der Baader Meinhof Komplex

2008 | Biografie, Historische film, Drama

Duitsland/Frankrijk/Tsjechië 2008. Biografie van Uli Edel. Met o.a. Martina Gedeck, Moritz Bleibtreu, Johanna Wokalek, Bruno Ganz en Nadja Uhl.

Nadat in 1967 een demonstratie tegen het bezoek van de Sjah van Perzië aan West-Duitsland bruut uiteen wordt geslagen door de politie sluit journaliste Ulrike Meinhof (Gedeck) zich aan bij het koppel Andreas Baader (Bleibtreu) en Gudrun Ensslin (Wokalek), dat warenhuizen in de fik steekt als protest tegen de Vietnamoorlog. Meinhof verandert van intellectueel in een geweldpredikend activiste, het idealisme ontaardt al snel in een grimmig en zelfrechtvaardigend complot- en kokerdenken. Regisseur Edel gebruikt verrassend veel humor in z'n film, is bijzonder nauwgezet, maar wil uiteindelijk teveel laten zien. De volledigheid gaat ten koste van het drama, de kijker blijft afgestompt achter. Wordt op televisie in twee delen uitgezonden.

Die Kirschenkönigin

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Rainer Kaufmann. Met o.a. Johanna Wokalek, Heike Warmuth, Johannes Zirner, Adele Neuhauser en Richy Müller.

De jongste dochter van de joodse bankier Samuel Goldfisch (August Zirner) uit Berlijn, Ruth (Wokalek), is iemand die verzot is op de natuur. Ze wil later als ze groot is, boerin worden. Ze ploegt het Engelse gazon om van haar vader in de tuin van de villa... In 1914 ontmoet zij op het Pesachbal de verarmde edelman Albert von Roll (Hosemann), de bezitter van een verlopen landgoed in Bleichrode in de Harz. Met hulp van de procuratiehouder van haar vader Kurt St[KA3]ocker (Vogel) krijgt ze toestemming om met de goj Von Roll te trouwen. Ze trekken naar Bleichrode en dankzij Ruth`s tomeloze energie verandert de ru[KA3]ine in een leefbaar hof met bloeiende kersenboomgaarden. Tijdens de eerste wereldoorlog (1914-18) dient Albert in het keizerlijke leger en de ondernemende Ruth zorgt voor het werk in Bleichrode. Ze is niet alleen handig als landbouwster, maar blijkt ook een uitstekend financier. Als de oorlog is afgelopen en Albert is teruggekeerd, wordt ze zwanger. Haar vader is door de oorlog en het verdrag van Versailles, dat onrealistische en onredelijke herstelbetalingen opeiste, geru[KA3]ineerd en pleegt zelfmoord. Ondanks de moeilijke economische toestand verliest Ruth de moed niet en met veel lef gaat ze in de houthandel met de bomen die in hun bossen geveld worden. Op de dag dat Elisabeth (Warmuth) geboren wordt, sterft Von Roll voor haar ogen door een vallende boom. Nu staat Ruth er alleen voor, maar met hulp van haar rentmeester en diens vrouw, slaat zij zich er doorheen en begint een jamfabriek, die uitgroeit tot de grootste marmaladefabriek van Duitsland. Siegfried (Johannes Zirner), de volwassen zoon van de rentmeester is heimelijk verliefd op haar. Ruth krijgt regelmatig bezoek van jonge kunstenaars uit Berlijn, die in het weekend voor het nodige vertier zorgen op haar herenboerderij, waarvan de hele gemeenschap mag meegenieten. Ondertussen komen de nazi`s op en de burgemeester van het plaatsje sympathiseert openlijk met hen. Als deze in een fraudezaak verwikkeld raakt, redt Ruth hem de huid door hem voor de SA in Halle te laten werken. Haar goede kennis, de slager Otto Pfreimel (Tarrach), wordt door haar toedoen burgemeester. Als de nazi`s aan de macht zijn, houdt het bezoek uit Berlijn op en verliest Ruth haar middelste zuster K[KA3]athe (Bou[KA1]e) uit het oog. Gelukkig herinnert zich niemand precies in het dorp dat Ruth een jodin is, totdat St[KA3]ocker opdaagt als hoge nazi. Hij heeft het voorzien op Ruth`s bezit en om haar onder druk te zetten zorgt hij ervoor dat Siegfried, die inmiddels haar minnaar is, in een strafbataljon van de SS geplaatst wordt. Ruth wordt zich plotseling bewust van het gevaar dat de nazi`s voor haar betekenen. Ondertussen is Elisabeth volwassen en heeft kennis gekregen aan de gesoigneerde joodse handelsreiziger Walter Roth (Lichti). Het stel gaat trouwen of Ruth het goed vindt of niet - de geschiedenis herhaalt zich. Pfreimel zorgt voor de ari[KA3]erverklaring en Walter gaat voor de nazi`s werken door de laatste centen van `emigrerende` joden bij hun grensovergang te innen. St[KA3]ockel bestelt Ruth op een nacht in de kerk van Bleichrode en zegt haar niet zonder eigen belang dat ze vluchten moet. Ruth`s oudste zus Gretchen die in de Berlijnse villa was blijven wonen, is weggehaald en vermoord in een concentratiekamp. Elisabeth duikt onder in een klooster en Ruth verstopt zich op haar eigen boerderij. De oorlog wordt verloren en de Amerikanen onder bevel van generaal Patton komen aan dankzij hun snelle opmars; maar niet voor lang: de Russen nemen het gezag over. Siegfried raakt in Amerikaanse gevangenschap als SS-er. Ruth spant zich bijzonder in om een Amerikaanse officier te verleiden en krijgt Siegfried vrij, maar dit is van korte duur omdat de Russen hem dwangarbeid laten verrichten in de ongezonde uraniummijnen. Plotseling staat K[KA3]athe voor de deur - als opstandige dochter was zij links geori[KA3]enteerd en lid geworden van de communistische partij. Tijdig is ze in Moskou beland en werd er opgeleid om in de Russische bezettingszone te werken aan de oprichting van de DDR. Zij zorgt ervoor dat Siegfried weer vrij komt, maar hij sterft kort na zijn bevrijding. Het scenario van Justus Pfaue naar diens familiesage is zeer onderhoudend en heeft beslist niveau dat ver uitstijgt boven de handige werken van Danielle Steel, maar niet de hoogte bereikt van Edgar Reitz` HEIMAT, een meesterlijke trilogie in dertig delen (1984, 1993 en 2004). Helaas bestaan er nogal wat verhalen die sterk lijken op deze miniserie. Niettemin is het prachtig uitgevoerd en wordt het met verve gespeeld, vooral door nieuw talent en hoofdrol Wokalek. Bepaalde invalshoeken over het overleven zullen wellicht de wenkbrauwen doen fronsen, maar ze zijn nooit ver van wat er in werkelijkheid is gebeurd. Wordt meestal in drie delen uitgezonden en wordt warm aanbevolen. Het camerawerk is van Klaus Eichhammer.

Hierankl

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Hans Steinbichler. Met o.a. Johanna Wokalek, Barbara Sukowa, Peter Simonischek, Josef Bierbichler en Frank Giering.

Lene (Wokalek) had na een ruzie met haar moeder Rosemarie (Sukowa) Hierankl aan de alpenrand in Zuid-Duitsland verlaten. Ze was toen zeventien jaar. Vele jaren later keert ze terug voor de zestigste verjaardag van haar vader Lukas (Bierbichler) en verheugt zich op een weerzien met haar broer Paul (Giering). Tegelijkertijd komt ook Goetz Hildebrand (Simonischek) na dertig jaar weer op de proppen. Lene is onder de indruk van Goetz en valt voor hem. Er komen verder heel wat duistere familiegeheimen boven water, terwijl de amour fou tussen Lene en Goetz gedoemd lijkt. Het doet de kijker goed om Sukowa, een van R.W. Fassbinder's fetisj actrices, weer eens aan het werk te zien; ze krijgt redelijk tegenspel van Wokalek, maar het scenario van regisseur Steinbichler had wel wat sterker en origineler mogen zijn. Het camerawerk is van Bella Halben en ziet er mooi uit.

Die Reise

2002 | Oorlogsfilm

Duitsland/Zwitserland 2002. Oorlogsfilm van Pierre Koralnik. Met o.a. Johanna Wokalek, Agnieszka Piwowarska, Aleksandra Ciezart en Monika Markiewicz.

Polen 1942. Eva (Wokalek) is achttien jaar oud; haar zus Irena (Piwowarska) is twintig. Ze zijn joods. Om te ontsnappen aan de wisse dood in een concentratiekamp zegt hun vader dat ze zich moeten melden voor de arbeidsinzet in Duitsland. Eva noemt zich voortaan Katarzyna en Irena verandert in Elzbieta. Ze hebben valse identiteitspapieren en ze zijn 'katholiek'. Ze worden eerst te werk gesteld in een fabriek in het Roergebied, later in een wijngaard aan de Rijn en tenslotte eindigen ze op een raderboot aan de Zwitserse grens. Een van hen is blond, maar de ander is een donkere brunette en vreest als jodin te worden ontmaskerd. Zullen ze elkaar kunnen blijven steunen? Het wordt een moeizame tocht om te overleven. Koralnik's film is een nuchter relaas zonder franje en valse romantiek. Hij beschrijft op een boeiende wijze het lot van miljoenen buitenlandse dwangarbeiders die de Duitse oorlogsindustrie op gang moesten houden zonder dat ze er op een fatsoenlijke wijze voor gehonoreerd werden, een menswaardig onderkomen kregen en fatsoenlijk gevoed werden. Terwijl de nazi's net zoals hun niet foute landgenoten tijdig hun pensioenen ontvingen, werden dwangarbeiders pas vijftig jaar later betaald met schamele eenmalige uitkeringen, die in geen enkele verhouding stonden tot het verrichte werk en de daarop betrekking hebbende pensioenrechten. Het scenario is van Christoph Busch naar de autobiografische roman van Ida Fink die het meemaakte. Het camerawerk is van Grzegorz Kedzierski.

Das letzte Versteck

2001 |

Duitsland 2001. Pierre Koralnic. Met o.a. Agnieszka Piwowarska, Johanna Wokalek en Cosma Shiva Hagen.

Polen, herfst 1942. Om de genocide te ontvluchten stuurt een joodse arts zijn twee dochters van achttien en twintig jaar als dwangarbeiders naar Duitsland, in het hol van de leeuw. Dit is voor de twee jonge vrouwen de inzet voor een lange vlucht waarbij de emoties sterk onder druk komen te staan

Aimee & Jaguar

1999 | Drama, Romantiek

Duitsland 1999. Drama van Max Färberböck. Met o.a. Maria Schrader, Juliane Köhler, Johanna Wokalek, Heike Makatsch en Detlev Buck.

Terwijl Berlijn in '43/'44 wordt geteisterd door bombardementen probeert een groepje joodse vrouwen te ontkomen aan de steeds nerveuzer wordende nazi's. Felice (Schrader), de meest expressieve van het stel, werkt voor een overheidskrant en kan geheime documenten doorspelen naar het verzet. Lilly (Köhler) is haar tegenbeeld. Naar eigen zeggen kan zij joden ruiken. Als hun wegen kruisen slaat de vonk over en begint een wonderlijke en riskante liefdesgeschiedenis. Regisseur Färberböck koos voor zijn debuutfilm een platgetreden tijdvak maar pareert met een lieflijk verhaal geworteld in de realiteit. Bewerking van het gelijknamige boek van Erica Fischer die haar werk baseerde op de briefwisseling tussen Lilly en Felice en interviews met Lilly.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Johanna Wokalek op televisie komt.

Reageer