François Maistre

Acteur

François Maistre is acteur.
Er zijn 27 films gevonden.

Madame Bovary

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Isabelle Huppert, Christophe Malavoy, Jean Yanne, Jean-François Balmer en Lucas Belvaux.

Naar de beroemde roman van Gustave Flaubert uit 1856. Het bevat een satire op het saaie provinciale leven, het gevecht tegen domheid (belichaamd door de apotheker Homais, degene die uiteindelijk wint), een tot in de puntjes uitgewerkte reconstructie van een tijdperk en een geografische plek (de boerderij van de vader van Emma en het dagelijks leven in Yonville en Rouen).

Commissaire Moulin, police judiciaire : Fausses notes

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Jean Kerchbron. Met o.a. Yves Rénier, Olga Georges-Picot, François Maistre en Yannick Le Poulain.

Commissaris Moulin (Rénier) wordt door een jonge vrouwelijke psychiatrische arts ingeschakeld om onderzoek te doen naar de raadselachtige dood van haar vader. Deze zou volgens het officiële onderzoek zelfmoord gepleegd hebben, maar zij gelooft daar niets van. Puike alledaagse film voor het grote publiek, zoals altijd fatsoenlijk in elkaar gedraaid.

Rouget le braconnier

1989 | Biografie, Drama

Frankrijk 1989. Biografie van Gilles Cousin. Met o.a. Jean-Michel Noiret, Olivia Brunaux, Nicolas Silberg, Pierre Marzin en Ginette Garin.

Louis Rouget is, in 1850, een zwervende stroper. Hij wordt op heterdaad betrapt en krijgt een zware boete opgelegd. Om deze af te lossen moet hij doorgaan met stropen: de bekende vicieuze cirkel. Opnieuw wordt hij betrapt, maar nu opent hij het vuur op twee politieagenten. Hij wordt bij verstek ter dood veroordeeld, aangezien hij zich verborgen houdt. Maar helaas voor hem verraadt een jaloerse jonge vrouw hem. Inmiddels is dit duistere type wel, ondanks zichzelf, een symbool van het verzet tegen Napoleon II geworden. Deze debuutfilm is met bescheiden middelen opgenomen maar slaagt erin zowel de sfeer, de zeden als de geest van de tijd waarin het speelt tot leven te brengen. Bovendien is het een verdienste dat jonge en onbekende acteurs voor het voetlicht zijn gehaald.

L'ère de la calomnie

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Victor Vicas. Met o.a. Jean-Claude Bouillon, Jean-Paul Tribout, Pierre Maguelon, François Maistre en Evelyne Dandry.

Het is oorlog tussen de `Republiek der kameraden` en de pers maar beide partijen komen nader tot elkaar in weer zo`n vreselijke flutfilm. Alleen een jonge afgevaardigde stelt zich `keihard` op, naar het voorbeeld van Robespierre (?). Het plaatsen van deze vluchtige, meer naar de gemakkelijke satire dan naar iets anders neigende film in het Parijs van 1914 was een verkeerd idee. Bovendien lijkt de van oorsprong Russische niet meer zo jonge routinier Victor Vicas (geboren in 1918) al net zo`n middelmatige carri[KA2]ere als televisiemaker op te gaan bouwen als hij al als cosmopolitisch filmmaker (1953-1961) heeft gedaan, met uitzondering van THE WAYWARD BUS. Het goede humeur van de vertolkers en de huppelmuziek redden deze film nog net van de algehele ondergang.

Une affaire de femmes

1988 | Drama, Oorlogsfilm, Historische film

Frankrijk 1988. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Isabelle Huppert, François Cluzet, Marie Trintignant, Nils Tavernier en Marie Bunel.

Bewierookt drama van cineast Chabrol (1930-2010) met Isabelle Huppert in een glansrol als Marie Latour, een eigenzinnige burgervrouw die tijdens de Duitse bezetting een goed belegde boterham verdient met abortussen en kamerverhuur voor prostituees. Ze betaalt voor deze 'vrouwenzaken' uiteindelijk een hoge prijs. De werkzaamheden en het lot van Latour berusten op feiten. Indringende materie, verfijnd gepresenteerd door Chabrol en zijn immer redigerende vrouw Aurore met kalme cameravoering, minimale duiding en soepele enscenering. Winnaar in de categorie beste film en beste actrice op het filmfestival van Venetië.

Vivre libre ou mourir

1980 | Drama, Historische film

Frankrijk 1980. Drama van Christian Lara. Met o.a. Robert Liensol, François Maistre, André Chanal, Daniel Sarky en Gérard Ismael.

Een origineel geschreven dramatische film waarin via een fictief proces de woelige geschiedenis van Guadeloupe wordt opgeroepen. Het onderwerp is echter op zich niet boeiend genoeg om die filmische vormgeving voldoende spankracht te verlenen zodat wie niet specifiek geïnteresseerd is in de materie al snel afhaakt.

Fais gaffe à la gaffe

1980 | Komedie

Frankrijk 1980. Komedie van Paul Boujenah. Met o.a. Roger Mirmont, Marie-Anne Chazel, Daniel Prévost, François Maistre en Marco Perrin.

Verdienstelijke poging om de sublieme stripfiguur Guust Flater van Franquin te verfilmen. Debuterend regisseur Boujenah (22 jaar!) en hoofdvertolker Mirmont slagen erin de sfeer van het stripverhaal filmisch te vertalen maar het onvermijdelijk anekdotische scenario mist echte hoogtepunten zodat de film na een sterke start begint te slepen. Maistre heeft een paar goede scènes als meneer Dupuis.

Mamito

1979 | Drama

Frankrijk 1979. Drama van Christian Lara. Met o.a. Lucrèce Saintol, Greg Germain, Roger Tannous, Francisco Charles en Ibo Simon.

Een goedbedoelde, maar technisch ruwe, stuntelig gemaakte film die via een naïef verhaaltje over een werkloze weduwe en haar problemen om een baan te vinden, een lans wil breken voor de onafhankelijkheid van Guadeloupe. Heel sympathiek allemaal, maar goede bedoelingen volstaan helaas niet om een boeiende film te maken.

L'Elégant

1977 | Misdaad

Frankrijk 1977. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Raymond Pellegrin, Nathalie Delon, Alfred Adam, Robert Dalban en François Maistre.

Frédo, bijgenaamd De Elegante, is tot levenslang veroordeeld en krijgt na twintig jaar gevangenschap gratie. Hoe het leven in Parijs weer op te pakken, met alle herinneringen én de behoefte zich te wreken? Het thema is een dooddoener. Degelijke, heldere en weinig genuanceerde produktie van een oude rot in het filmvak. Ook bekend als HISTOIRE DE VOYOUS.

Les Conquistadores

1976 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1976. Drama van Marco Pauly. Met o.a. Gérard Desarthe, Dominique Labourier, Yves Alfonso, Féodor Atkine en Richard Boringer.

Een mislukte musicus en componist stelt zijn vrouw verantwoordelijk voor het stuklopen van hun huwelijk. Hij vlucht in zijn fantasie om een opera over de conquistadoren te kunnen schrijven. Zijn vrouw verlaat hem. Een ambitieuze beschrijving van hoe een eenzame man met claustrofobische angsten langzamerhand gek wordt. Daarnaast heeft de maker ook nog een fantasie-droomwereld geschapen. Helaas doet de film onbeholpen aan, vervalt hij in herhalingen en zijn er voortdurend stijlwisselingen. Tot op heden was dit de eerste en laatste film van Marco Pauly. Verder is het vermelden waard dat talrijke medespelers die toen nog jong en praktisch onbekend waren later carrière hebben gemaakt.

Le Trouble fesses

1976 | Komedie

Frankrijk 1976. Komedie van Raoul Foulon. Met o.a. Maurice Risch, Michel Galabru, Bernadette Lafont, Vittorio Caprioli en Anicée Alvina.

Een vulgaire, niet leuke mafiaparodie waarin nochtans getalenteerde acteurs (Risch, Galabru, Lafont) zich verlagen tot de meest idiote onderbroekenlol. Het draait allemaal rond Ernesto Capoli, zoon van pizzakoning Lucki Capoli, die door Don Pasquale wordt betrapt in het bed van diens dochter. Don Pasquale stuurt huurmoordenaars op Ernesto af, en de familie Capoli lanceert meteen een tegenoffensief. Een lawaaierige, voorspelbare en bijzonder vermoeiende film.

Les innocents aux mains sales

1975 | Thriller, Drama

Frankrijk/Italië/Duitsland 1975. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Rod Steiger, Paolo Giusti, Jean Rochefort, Hans Christian Blech en François Perrot.

Een vrouw vermoordt met behulp van haar jonge minnaar haar rijke, ziekelijke echtgenoot. De ideale misdaad blijkt echter minder waterdicht dan verwacht, maar haar doortrapte advocaat weet alle schuld op de verdwenen minnaar af te schuiven. Dan blijkt echter alles geheel anders te lopen. Geheel tegen de verwachtingen in volgt een reeks van nachtmerrie-achtige ontknopingen. Deze thriller neemt het met de waarschijnlijkheid niet zo nauw, maar is in de eerste plaats bedoeld als beschouwing over de vrouw als lustobject. Schneider wordt, aanvankelijk onwetend, door letterlijk alle mannen in de film gemanipuleerd en past zich bij ieder van hen aan met uiterlijke metamorfoses. Tegenover haar tragische rol zijn de tegenspelers ongegeneerd ironisch. Het scenario is van Chabrol naar een roman van Richard Neely. Het camerawerk is van Jean Rabier.

Chronique des années de braise

1975 | Historische film

Algerije/Frankrijk 1975. Historische film van Mohammed Lakhdar-Hamina. Met o.a. Yorgo Voyagis, Mohammed Lakhdar-Hamina, Leila Shenna, Cheik Nourredine en Larbi Sekkal.

Omdat in 1939 Franse kolonisten de watertoevoer beheren, drogen de akkers van een Algerijnse boer. De held gaat in het verzet en wordt gedood, maar zijn zoon zet de strijd voort als in 1954 de Onafhankelijkheidsoorlog officieel wordt verklaard. Dit historisch-politiek fresco naar Sovjet- voorbeeld ontsnapt niet geheel aan clichés maar weet door de keuze van 'man-uit-het-volk' als centraal personage ideologische starheid te vermijden. Nationale bewustwording krijgt overtuigend reliëf, maar economisch-politieke mechanismen van de kolonialisering blijven op de achtergrond. Gouden Palm in Cannes.

Le distrait

1970 | Komedie

Frankrijk 1970. Komedie van Pierre Richard. Met o.a. Pierre Richard, Bernard Blier, Maria Pacôme, Paul Préboist en Catherine Samie.

De onhandige Pierre Malaquet weet dankzij zijn moeder een baantje te krijgen bij een reclamebureau. Hij is behoorlijk creatief, maar opnames van zijn reclamespots lopen steevast in het honderd, met verontwaardigde reacties van het publiek als resultaat. Op een dag ontmoet hij de dochter van een belangrijke cliënt. Geestige komedie, regiedebuut van hoofdrolspeler Richard (Le Grand Blond avec une chaussure noire, 1972). Leuk mengsel van fysieke humor en absurdisme op z’n Frans. Bernard Blier is de amoureuze baas van het reclamebureau.

La Louve solitaire

1967 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk/Italië 1967. Misdaad van Edouard Logereau. Met o.a. Danièle Gaubert, Michel Duchaussoy, Julien Guiomar, François Maistre en Sacha Pitoëff.

Een ex-trapezewerkster gebruikt ook als inbreekster haar acrobatische talenten. Na haar arrestatie wordt ze door de politie ingezet tegen een heroïnesmokkelaar, samen met een doofstomme agent wiens vermogen tot lip-lezen heel praktisch blijkt. Het als een klucht opgebouwde scenario, waarbij niet op logica wordt gelet, is niet in de vereiste stijl. Toch is de film vlot gemaakt, zodat het resultaat zonder meer onderhoudend is. De acteurs hebben merkbaar veel plezier in hun bizarre rollen.

Carré de dames pour un as

1966 | Avonturenfilm

Frankrijk/Spanje 1966. Avonturenfilm van Jacques Poitrenaud. Met o.a. Roger Hanin, Sylva Koscina, Catherine Allégret, Dominique Wilms en Laura Valenzuela.

Agent wordt naar Malaga gestuurd om ontsnapte gangster op te sporen die met plastische chirurgie nieuwe identiteit heeft aangenomen. Zijn verloofde is als reisleidster ook in Spanje en ontsteekt in jaloezie over de andere vrouwen die hij op zijn speurtocht ontmoet. Misdaadfilm speelt zich af tegen toeristische achtergronden en moet het vooral hebben van reeks vechtpartijen waarvan de meest spectaculaire zijn gereserveerd voor de actrices onderling.

Furia à Bahia pour OSS 117

1965 | Avonturenfilm, Actiefilm, Thriller

Frankrijk/Italië 1965. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Frederick Stafford, Mylène Demongeot, Raymond Pellegrin, Perrette Pradier en Jacques Riberolles.

Een Franse geheim-agent moet een terroristenorganisatie in Brazilië ontmaskeren. Zijn contactpersoon in Rio blijkt verongelukt te zijn, en ook hem wachten valstrikken en aanslagen aan de lopende band. De romanheld van Jean Bruce kreeg een nieuwe vertolker in de Australische zwemkampioen. Geen verbetering, maar de film zelf heeft meer actie en afwisseling dan eerdere delen uit serie. Scenario van regisseur Hunebelle, Pierre Foucaud en Jean Halain. Camerawerk van Marcel Grignon.

Merveilleuse Angélique

1964 | Avonturenfilm, Romantiek, Historische film, Actiefilm

Italië/Duitsland/Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Michèle Mercier, Claude Giraud, Guiliano Gemma, Jean Rochefort en Jean-Louis Trintignant.

Angélique wil de executie van haar echtgenoot wreken maar wordt zelf gearresteerd. Ontvlucht weet ze een armzalige herberg tot een drukbezochte gelegenheid te transformeren waar zich ook vele beschermers aandienen. Koning Lodewijk XIV geeft haar toestemming te hertrouwen. Deel twee uit de serie laat de heldin weer triomferen over kommer en kwel zonder dat het gezicht en kapsel van Mercier ooit uit de plooi raken. Haar tegenspelers hebben ironisch plezier in hun rollen. Scenario van Claude Brulé, naar de roman van Anne en Serge Golon.

Angélique, marquise des Anges

1964 | Avonturenfilm

Italië/Duitsland/Spanje/Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Michèle Mercier, Robert Hossein, Jean Rochefort, Claude Giraud en Giuliano Gemma.

Angélique wordt uitgehuwelijkt aan een mismaakte markies die gespecialiseerd is in natuurwetenschappen. Ze gaat ondanks zijn uiterlijk van hem houden tot hij wegens ketterij en zwarte kunst door Koning Lodewijk XIV ter dood wordt veroordeeld. Ze sluit zich aan bij de Parijse onderwereld om hem te wreken. Het eerste deel van een reeks films naar de romans van het echtpaar Anne en Serge Golon is de beste, dankzij de rol van Hossein als de gekwetste en idealistische markies. Het scenario werd geschreven door Claude Brule, Francis Cosne en regisseur Borderie.

Blague dans le coin

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Maurice Labro. Met o.a. Fernandel, Perrette Pradier, Eliane D'Almeida, François Maistre en Marc Michel.

Een medewerker van een speelbank in een gokstad raakt per ongeluk betrokken in de strijd tussen concurrerende casino's. Deze genreparodie is te slordig gemaakt om te kunnen overtuigen en de opnames op locatie in Las Vegas maken Franse acteurs die Amerikanen spelen nog onaannemelijker. Het scenario is van Gérard Carlier en regisseur Labro met dialogen van Charles Spaak en G.M. Supe naar het ontspanningsboek van Carter Brown. Het camerawerk is van Robert Lefebvre. Mono.

La Dénonciation

1961 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1961. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Maurice Ronet, Françoise Brion, Nicole Berger, Sacha Pitöeff en Michèle Grellier.

Filmproducent - die tijdens oorlog na marteling heeft doorgeslagen - is toevallig getuige van politieke moord en weigert hem bekende daders bij politie te identificeren. Gewetensconflict blijft nogal abstract in film die overigens boeiend is opgebouwd en geënsceneerd. Opmerkelijk spel van fraaie Brion als echtgenote doet aandacht verschuiven naar huwelijk van hoofdpersoon dat zowel speelse als innige vorm krijgt.

L'amant de cinq jours

1961 | Komedie

Italië/Frankrijk 1961. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Jean Seberg, Micheline Presle, Jean-Pierre Cassel, François Périer en François Maistre.

De maintené van een mode-ontwerpster begint een verhouding met een getrouwde vrouw die in haar huwelijk romantiek mist. De gelieven houden voor elkaar een blasé rollenspel op, maar keren binnen een week terug bij hun oorspronkelijke partners. Een sierlijke en melancholieke liefdeskomedie met een ideaal gecast sterrenkwartet, waarbij vooral Presle en Périer als de half berustende, bedrogen partijen uitblinken. Het karikaturale beeld van de couturewereld zorgt voor de flauwere grappen. Scenario van Daniel Boulanger en regisseur De Broca, die het boek van Françoise Parturier bewerkten. Het camerawerk is van Jean-Bernard Penzer.

Le Farceur

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Anouk Aimée, Jean-Pierre Cassel, Geneviève Cluny, Georges Wilson en Anne Tonietti.

Een striptekenaar gebruikt zijn familie als model. De onderlinge liefdesbetrekkingen spelen een grote rol in hun losbandig bestaan. Een broer introduceert zijn geliefde, een keurige getrouwde vrouw, in hun kring. Zij schrikt terug van hun bizar gedrag, maar geleidelijk aan ontdooit ze. Niet alleen omdat Cassel af en toe wat danspasjes maakt, lijkt De Broca's tweede film op een musical zonder zang. De film houdt het midden tussen een traditionele screwball comedy en een poëtisch-melancholieke romance, maar de toonwisselingen worden door Aimée en Cassel mooi overbrugd.

Le Bal des espions

1960 | Avonturenfilm

Frankrijk 1960. Avonturenfilm van Michel Clément. Met o.a. Françoise Arnoul, Michel Piccoli, Rosanna Schiaffino, François Patrice en Charles Régnier.

Een weduwe van een in Caracas vermoorde spion ontdekt het vroegere dubbelleven van haar man en lost de zaak op waarmee hij bezig was. Het op zichzelf aardige idee om de vrouw centraal te plaatsen in een doorsnee spionage-avontuur wordt te niet gedaan door de matte regie, die harde actie saai maakt en onwaarschijnlijke verhaalswendingen extra verwarrend doen lijken. Alleen curieus om de rolbezetting.

Les Jeux de l'amour

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Geneviève Cluny, Jean-Louis Maury, Maria Pacôme en Jeanne Pérez.

Een jonge antiquaire wil een kind van haar minnaar, maar deze schrikt terug voor de verantwoordelijkheid. Een al lang in stilte verliefde buurman probeert zijn kans te grijpen. Dit debuut van De Broca onder supervisie van Chabrol charmeert door de speelse stijl en de spontaniteit van de acteurs. Opnieuw gefilmd als UNE FEMME EST UNE FEMME.

Paris nous appartient

1958 | Mysterie, Drama, Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1958. Mysterie van Jacques Rivette. Met o.a. Betty Schneider, Gianni Esposito, Françoise Prévost, Jean-Claude Brialy en Daniel Croheim.

Een naïef meisje belandt via haar broer op een soirée van mislukte kunstluizen en snobs. Gesprekken, onder invloed van alcohol, over een verdwenen musicus en de plotselinge dood van een zich provocerend gedragende ex-journalist, onthullen het bestaan van een geheimzinnige organisatie. De bewust abstract gehouden komplotintrige is de aanleiding voor een reeks vreemde situaties waarvoor overbekende Parijse plekjes verrassend zijn gebruikt en een psychologische uitdieping van de personages. Een reeks visuele verwijzingen naar beroemde films - vooral KISS ME DEADLY - en de rollen van de regisseurs Chabrol, Demy en Godard maken dit een typisch vroeg nouvelle vague-werkstuk met alle boeiende en irritante aspecten van dien. Scenario van regisseur Rivette en Jean Gruault. Camerawerk van Charles Bitsch.

Le fauve est lâché

1958 | Actiefilm

Frankrijk 1958. Actiefilm van Maurice Labro. Met o.a. Lino Ventura, Nadine Alari, Paul Frankeur, Estella Blain en Alfred Adam.

Een ex-gangster die huisvader is geworden, wordt door de spionagedienst gechanteerd om een oude makker (Frankeur) een geheime formule voor raketbrandstof te ontfutselen. Met vaart gemaakte actiefilm heeft vroege hoofdrol van Ventura, die vooral inhaakt op zijn krachtpatsersimago, waaraan hij al iets meer dimensie geeft. Het scenario is van Jean Redon en Claude Sautet, die tevens regie-assistent was. Achter de camera stond Pierre Petit.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer François Maistre op televisie komt.

Reageer