Hans-Joachim Hildebrandt: regie en scenario.
Er zijn 18 films gevonden.

Polizeiruf 110: Still wie die Nacht

1988 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1988. Misdaad van Hans Joachim Hildebrandt en Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Friedhelm Eberle, Karin Düwel, Andreas Schmidt-Schaller, Jürgen Zartmann en Gert Gütschow.

Hauptmann Reichenbach (Eberle) moet een serie woninginbraken ophelderen. Hij verzamelt met Leutnant Sabine Baumert (D[KA3]uwel) en Leutnant Grawe (Schmidt-Schaller) allerlei materiaal dat naar de dader moet leiden. Inderdaad is er een spoor en het voert naar een zekere Horst Plessow (Zartmann), die in een kuurplaats in Thüringen zijn brood verdient als pianoleraar. Hij is een krachtige vijftiger met originele ideeën, waardoor niemand van het speurderstrio hem kan vastpinnen, want Horst beschikt steeds weer over een alibi. Totdat de leden van de Vopo de trucendoos doorkrijgen en hem een val zetten. Het scenario van regisseur Hildebrandt is tamelijk ongeïnspireerd en de DDR-kijker liet het afweten. Nog een jaartje en dan zou de maatschappij grondig veranderen. De belangstelling voor deze serie zou daardoor danig tanen. De ARD die de nalatenschap overnam, liet de serie niet doodgaan. Er kwamen nieuwe afleveringen en toen men zo'n tien jaar later met de herhalingen van de oudjes begon, herleefde de belangstelling, zij het vanuit een totaal andere invalshoek. Het was geenszins nostalgie, maar eerder nieuwsgierigheid van nieuwe kijkers. Aflevering 119.

Polizeiruf 110: Ein Schritt zu weit

1985 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1985. Misdaad van Hans Joachim Hildebrandt en Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Friedhelm Eberle, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Herbert Köfer en Susanne Düllmann.

Fysotherapeute en niet onverdienstelijk popzangeresje in haar vrije tijd Silke Tanner (Ludwig) wordt vermist. Haar moeder, die postbode is en een gezaghebbend korenblauw uniform draagt, doet aangifte na een paar dagen als Silke niet is komen opdagen. Ook de leden van de band missen haar, maar Silke`s vriend en bandmanager stelt ze gerust en zegt dat het weleens meer is voorgekomen dat Silke enkele dagen spoorloos was. Hij vertelt dit ook aan een duidelijk vermoeide Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) die bij hem navraag komt doen. Ondertussen herkent Luise Veltin (D[KA3]ullmann) haar eigen man Martin (K[KA3]ofer), die violist in een symfonieorkest is, niet meer. Hij kwam tegen drie uur in de nacht thuis, ziet er raar uit en grijpt naar de fles. Hij vertelt de volgende dag een warrig verhaal over een aanrijding, waarbij een vrouw door hem gedood werd. In het rechtervoorspatbord van de familieauto, een beige Wartburg, zit een lelijke deuk. Ook de kijker weet niet precies hoe dat gekomen is, behalve dat Martin met de auto in de stromende regen door een bos reed. Luise informeert bij de zelfverzekerde en tamelijk arrogante Hauptmann Reichenbach (Eberle) of hij iets gehoord heeft over een nachtelijke aanrijding. Reichenbach is gelijk argwanend, maar laat niets merken. Hij heeft een geheugen als een olifant en gebruikt zijn kennis wanneer het hem uitkomt. Hij is immers een goede communist en de zoon van een heldhaftige machinist op een stoomlocomotief, die tegen zijn zin in politieman werd, maar zich opofferde voor de partij. Bij stukjes en beetjes wordt het ons duidelijk dat Silke onenigheid kreeg met haar vriend en alleen naar het klassieke openluchtconcert voor vier instrumenten ging, waar Martin de viool speelde. Na afloop sprak Silke Martin aan en maakt hem over zijn gevoelige spel complimenten. Martin laat zijnerzijds merken dat hij de zang van Silke gehoord heeft, dat zij een stem met mogelijkheden heeft. Waarom zou zij geen serieuze carri[KA2]ere in de klassieke muziek volgen (een boodschap van Honecker die de pop veroordeelt). Silke, een leuke verschijning met blond haar, bruine ogen en blote schouders, brengt Martin het hoofd op hol en het eindigt met een diner voor twee en een wandeling in het bos langs de steile afgrond van de rivierbedding tijdens de zwoele zomeravond. Als Martin, door Silke uitgedaagd, meer wil dan kussen, wijst ze hem bruusk van de hand. Martin geeft haar een oorvijg (het generatieconflict), waarop Silke haar evenwicht verliest en de afgrond inglijdt. Het is donker en Martin ziet niets meer. Een paar dagen later ontvangt hij een briefje om iemand te ontmoeten over Silke. Het is haar langharige vriend, gehuld in een hip leren jack, die Martin vertelt dat hij hen gevolgd was en gezien heeft wat er gebeurd is. Hij belooft zijn mond te houden als Martin tienduizend mark per postwissel stuurt. Martin gaat er op in maar het blijft natuurlijk niet bij een eerste afpersing. Ondertussen laten Hauptmann Reichenbach en Oberleutnant H[KA3]ubner naar Silke dreggen als haar schoenen en een tas uit een snelvliedende stroom zijn opgevist, maar ze vinden geen lichaam. Een van beiden maakt dan de opmerking dat ze misschien helemaal geen lichaam zullen vinden en dat het niet onmogelijk is, dat het `slachtoffer` nog in leven is. De rest van de film is dan niet spannend meer en het is dan slechts afzien hoe de vork precies in de steel zit. Opwindend zijn dan nog de opmerking van Reichenbach tegen Luise dat hij zich door haar verraden voelt, omdat ze hem verteld had dat ze zelf de beschadiging aan de auto gemaakt had (volgens Honecker moet je altijd de waarheid tegen de Vopo spreken) en Luise`s dochter die haar moeder verwijt dat ze tegen de politie liegt om haar vader te dekken (opnieuw Honecker). Leutnant Zimmermann (Riemann) assisteert zijn baas H[KA3]ubner zoals gebruikelijk enthousiast als een trouwe vazal. Aflevering 99 speelt voor de verandering eens in het idyllische middengebergte, ver weg van het gereutel en de smerige walm van tweetakt, en behoort tot de betere afleveringen door zijn mooie camerawerk en de combinatie van muziek (pop/klassiek), theater (opera/operette) en een aardige chantagezaak.

Polizeiruf 110: Schwere Jahre

1984 | Misdaad

Oost Duitsland 1984. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Friedhelm Eberle, Lothar Schellhorn, Günter Naumann, Evamaria Bath en Marga Legal.

Hauptmann Wolfgang Reichenbach (Eberle) wordt na een explosie naar een oude mijn in de Harz geroepen, waar twee dodelijke slachtoffers gevallen zijn. De twee mannen zouden een kunstschat hebben gezocht die de nazi`s tegen het einde van WO II verborgen zouden hebben. Dit voert Reichenbach naar een oude moordzaak, waarbij zijn vader Erwin (nogmaals Eberle) als machinist op een locomotief werd vermoord. De daders zijn nooit achterhaald en nu stelt Reichenbach zich tot taak om de moordenaar(s) van zijn vader te pakken. Met de hulp van zijn trouwe Oberstleutnant Brandner (Schellhorn) bereikt hij zijn doel. Enige Oostduitse aflevering uit de reeks die in twee delen is en meer dan drie uur duurt, maar officieel als twee aparte afleveringen geteld, 90 en 91. Het tweede, kortere deel werd zelfs beter bekeken indertijd (in de toenmalige DDR) dan het eerste deel. Het scenario is van regisseur Hildebrandt.

Polizeiruf 110: Petra

1982 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1982. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Friedhelm Eberle, Klaus Nietz, Karin Düwel, Jürgen Heinrich en Dieter Bellmann.

Aflevering 78 is de eerste die anderhalf uur duurt. Ook Oberleutnant Reichenbach (Eberle) en Leutnant Schreiber (Nietz) zijn nieuw en lossen na meer dan tien jaar de wacht (enigszins) af. Getrouwde Petra Langler (D[KA3]uwel) ontdekt dat haar broer J[KA3]urgen Wittstock (Bellmann) betrokken is bij autodiefstallen. Ze probeert hem te weerhouden en hem uit te leggen dat gestolen goed niet gedijt. J[KA3]urgen geeft haar gelijk, vindt dat hij zich onsocialistisch gedraagt en belooft beterschap. Enige tijd later wordt Petra ondervraagd door Reichenbach en Schreiber en begrijpt zij dat J[KA3]urgen zijn leven niet heeft gebeterd. Gaat haar trouw aan de maatschappij, waarin je gemiddeld tien jaar moest wachten om een auto te mogen kopen, boven de broederliefde? De Oostduitse kijker was nieuwsgierig naar het nieuwe team van de Vopo en keek in groten getale (bij gebrek aan beter) naar deze avondvullende aflevering, die op een gedeelde tweede plaats kwam te staan van de 153 afleveringen die door de DFF werden uitgezonden als men vertrouwen heeft in de kijkcijfers van de makers van vijfjarenplannen. Het scenario en de regie waren in handen van de aan de SED trouwe Hildebrandt, die we met de rolverdeling na de hereniging niet meer hebben teruggezien in de serie die door de ARD werd overgenomen, voortgezet en uitgebouwd.

Polizeiruf 110: Im Tal

1982 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1982. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Hans Klima, Karin Düwel en Johannes Achtelik.

Zuur geworden omdat zijn vriendin hem liet stikken, kraakt Siegfried Kugler (Achtelik) met zijn maat G[KA3]unther Baum (Melzer) haar bijouteriewinkeltje. De verzilverde buit zijn ze van plan te investeren in het oude Gasthof, dat Werner Ludwig (Seilkopf), een ex-kameraad van Siegfried die ze toevallig tegen het lijf lopen, met zijn vriendin Erika (D[KA3]uwel) aan het opknappen is. Werner heeft geldproblemen omdat hij meer heeft uitgegeven dan hij aan kredieten voor de verbouwing had binnengehaald. Siegfried is uitertst tevreden met deze hereniging, want het hotel van Werner ligt in een door god vergeten oord. Oberleutnant H[KA3]ubner die de inbraak met zijn collega Schenker (Riemann) onderzoekt, legt zoals gebruikelijk verbindingen tussen de diverse personen. Aanvankelijk staat hij voor een groot raadsel, maar hij krijgt hulp van regisseur Hildebrandt die het scenario voorzag van enkele toevallige plotwendingen. De gang van zaken sprak de DDR-kijker aan, want er werd massaal gekeken naar kapitaal 'vergaren' en 'investeren' in een 'privéonderneming'. Aflevering 81.

Polizeiruf 110: Auftrag per Post

1981 | Misdaad

Oost Duitsland 1981. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Bettina Mahr, Herbert Köfer, Marita Böhme en Lutz Stückrath.

De lonen van een VEB zijn gestolen. Alle sporen van het geld ontbreken en het hoofd van de administratie ontkent in alle toonaarden iets met de verdwijning te maken te hebben, of de insider van de job geweest te zijn. De gezagsgetrouwe Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) en zijn assistente Leutnant Berghoff (Mahr) staan voor een grote puzzel. De oplossing ervan ligt besloten in de titel, maar het duurt meer dan een uur voordat zij erachter zijn. Ondertussen hebben ze veel gepraat, overlegd, gehoord en verhoord. Frohriep is even onsympathiek als altijd in zijn rol van sportieve, gezagsgetrouwe dienstklopper. Het scenario is van regisseur Hildebrandt. Aflevering 72.

Polizeiruf 110: In einer Sekunde

1980 | Misdaad

Oost Duitsland 1980. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Dietrich Körner, Hildegard Alex, Peter Reusse en Jörg Krüger.

Honeckers opvoedkundige thema voor deze aflevering, nummer 65, is het doorrijden na een verkeersongeluk. Om het onderwerp een beetje aan te dikken zijn er een handvol pijnlijke overtredingen (o.a. rijden onder invloed, snelheidsovertredingen, rijden zonder geldige ritvergunning) aan toegevoegd, die grote verontwaardiging oproepen. Twee mensen worden aangereden op een oversteekplaats nadat de automobilist een rood stoplicht genegeerd had. E[KA1]en persoon bezwijkt aan zijn verwondingen en de ander belandt in het ziekenhuis (met oppermachtige verpleegsters). De politie die het geval onderzoekt, tast in het duister omtrent de dader. Als een tweede verkeersongeval met een bestelbus zich voordoet, die grotendeels is uitgebrand, heeft Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) geluk bij een ongeluk: een spoor dat hem tenslotte voert naar de dader, een liefhebber van opgevoerde Lada`s (hoe is het mogelijk!) die een strafblad heeft. Niet te geloven onnodige verkeersdelicten in het nauwelijks drukke straatverkeer van het boeren- en arbeidersparadijs, waar je gemiddeld tien jaar op de wachtlijst moest staan om een pruttelend tweetaktautootje te mogen kopen. Wie geluk had kon een echte auto bemachtigen, een Russische Lada, maar die waren meestal bestemd als dienstauto's voor VEB's of de overheid, terwijl de partijnomenklatura in dure geïmporteerde Volvo's uit Zweden reed. Een verkeersdelict sprak iedereen aan, omdat het gemakkelijk te bevatten was. Er werd goed gekeken, omdat er weinig anders te ontvangen viel. Het scenario is van regisseur Hildebrandt. Speelt wederom in een koude winterperiode.

Polizeiruf 110: Walzerbahn

1979 | Misdaad

Oost Duitsland 1979. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Günter Wolf, Heidemarie Schneider, Rüdiger Joswig en Bernd Storch.

Een kruimeldief breekt in op campings en in vakantiehuisjes; hij kraakt auto`s en lijkt ongrijpbaar. De sterke mannen van de lokale politie kunnen hem niet pakken en vragen `Berlijn` om ondersteuning. De aalgladde Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) die eigenlijk wel eens in hemdsmouwen en met een vlotte zonnebril binnen handbereik dienst wil doen, komt met een Wartburg namens de Vopo versterking bieden, maar het lukt zelfs hem niet de slimme vogel te vangen. Dan komt er een spoor dat in verband staat met de titel. De film schept een zeker beeld van de zomervakantie aan de Oostzeekust in de DDR. Kermis is het volksvermaak en voor een keer is er met mooi weer gedraaid. Irritant zijn de voortdurende `voorbij razende` Trabants-met- tweetakt-sound, die moesten laten zien hoe welvarend men in het boeren- en arbeidersparadijs wel was. Het scenario van regisseur Hildebrandt ademt bekrompen partij-politieke opvattingen van de SED uit en laat ons de DDR-sfeer flink proeven. Verbazingwekkend is n.l. de gemakzucht, waarmee een kermisklant, een humeurige, bejaard lijkende baardaap, zijn veel jongere vrouw wegens vermeend overspel midden in de nacht `de deur uitzet` (hij laat haar niet meer binnen en heeft haar koffers buiten gezet met daarbij een `Vorladung` om op het politiebureau gehoord te worden). Voor het zo ver kwam, had hij de kijker al getracteerd op een aardig staaltje van vooroordeel: zijn hulpje heeft een strafblad en was daarom volgens hem de gezochte dief en de verleider van zijn vrouw. (Later blijkt dat de jongen 'toch niet helemaal deugt', maar hij krijgt de grote slachtoffersrol). Een politieman op nachtpatrouille houdt een bestelwagen op een bosweg aan en vraagt of hij de vergunning om een rit te mogen maken mag zien. Nog belachelijker is de achtervolgingsjacht op de dief- hartenbreker die zich dan wel heel slecht gedraagt, en met een bestelbusje van de wasserij, waar hij werkt, met een zwaar gewonde door bos en duin raast, achtervolgd door een belachelijk Warschaupact helicoptertje. Aflevering 57.

Polizeiruf 110: Heidemarie Göbel

1979 | Misdaad

Oost Duitsland 1979. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Bettina Mahr, Monika Woytowicz, Dieter Wien en Helga Sasse.

Bij Dr. G[KA3]obel (Wien) is ingebroken; de familiejuwelen zijn gestolen. Leutnant Sabine Berghoff (Mahr), gescheiden, `modieuze` uilenbril, belachelijk zwart kapsel en boven de dertig, en haar `nieuwe` baas Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) trekken deels de verkeerde conclusie dat het helemaal niet om een inbraak ging maar om een mislukte poging tot moord. Het slachtoffer had Heidemarie G[KA3]obel (Woytowicz) moeten zijn, de echtgenote en de zus van een bekende filmster. Heidemarie die in het ziekenhuis was beland, verdwijnt `spoorloos`, terwijl de kijker weet dat ze bij een vriendelijke vrachtwagenchauffeur verblijft die haar tegen de regels in een lift gaf, en haar tenslotte in zijn flatje onderdak verschafte. Berghoff en H[KA3]ubner aarzelen niet om Dr. G[KA3]obel te beschuldigen, maar ze zien in dat de bewijzen ontbreken. Ze speuren ijverig op de filmset (aardig om eens te zien) en ondervragen Heidemarie`s zus. Ondertussen wordt op het laboratorium van Dr. G[KA3]obel door een collega een verband gelegd tussen de bruinkoolstof van de verwoestende mijndagbouw en filmopnames op locatie. De vrachtwagenchauffeur die onenigheid kreeg met de opgefleurde Heidemarie, waarop zij de woning verliet, besluit alles eerlijk op te biechten aan H[KA3]ubner; Berghoff luistert zijn bekentenis heel onbescheiden af en trekt een paar juiste conclusies, waarop zij nu weten, waar Heidemarie zich bevindt om erger te voorkomen. De film eindigt in de verlaten en vervallen gebouwen bij de bruinkoolmijn met een soort showdown die aan een western doet denken, maar gaat als een nachtkaars uit met de arrestatie van de dader en we begrijpen dat een inbraak om te chanteren uit de hand gelopen was. Het kalm voortkabbelende scenario van regisseur Hildebrandt ademt de gebruikelijke kleinburgerlijke sfeer uit en laat ons op onkiese wijze zien hoe H[KA3]ubner en Berghoff bevoorrecht zijn tegenover de hardwerkende arbeiders: ze beschikken ieder over een Trabant en hebben overdag de tijd voor inkopen die in `dure` plastik (nur für Export) zakken zitten. Anderzijds moet opgemerkt worden dat Berghoff heel ijverig is en Hübchen 'midden in de nacht' opbelt, als hij in bed ligt te lezen om over de zaak te spreken. Het is voor de verandering akelig koud. Aflevering 59.

Polizeiruf 110: In Maske und Kostüm

1978 | Misdaad

Oost Duitsland 1978. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Renate Blume, Dieter Wien, Dieter Bellmann en Horst Schulze.

Uitgetelde goochelaar Dietmar Schuchard (Wien) verschijnt op oudejaarsavond volledig geschminkt in een soort draculakostuum waarin hij pleegt op te treden, in een zeer beschonken toestand ten burele van Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) en `bekent` dat hij zijn vrouw Liane (Blume) tijdens een echtelijke ruzie om zeep gebracht heeft. Hij wordt tot kalmte gemaand en moet zijn roes maar eens flink uitslapen, want Frau Schuchard blijkt na een inspectie van de woning door Hu[KA3]ubner al enige tijd als vermist in het opsporingsregister te staan. Zou het spreekwoord dat o.a. zegt dat een dronken man de waarheid spreekt dan toch opgaan als enige tijd later Liane`s stoffelijk overschot gevonden wordt? Of was er een ander dan Herr Schuchard in het spel? De Oberleutnant van de Vopo buigt zich in alle kalmte met zijn trouwe medewerkers over de zaak, waarin Schuchard die tenslotte ook kritisch bekeken wordt, over een waterdichte alibi schijnt te beschikken. Ze horen en verhoren veel mensen, speuren buiten de stad en stuiten toevallig op een taxichaffeur, die zich herinneren kan een rit gemaakt te hebben op de dag, waarop Frau Schuchard verdwenen is en later niet ver uit de buurt in een treinwagon zwaar verminkt en levenloos is aangetroffen. Het scenario van regisseur Hildebrandt over een misgelopen huwelijk en carri[KA2]ere afgelopen is, is verre van opwindend en bevat vooral flauwe breekpunten (een sieraad, een domme aanbidder, een valse verdachtmaking, een voor de handliggende busverbinding en een 'ongedacht' alternatief). Het spel kennen we wel zo'n beetje, al is de gekostumeerde opwachting van Wien niet slecht, inclusief zijn verdere gegoochel voor een nieuwe act met een jonge, naïeve assistente. De politiefunctionarissen worden als zeer correct, maar tamelijk humorloos afgebeeld. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de flashbackstructuur, wat ten koste van de spanning is gegaan en het verhaal soms op hinderlijke wijze onderbreekt. Aflevering 53.

Polizeiruf 110: Alibi für eine Nacht

1977 | Misdaad

Oost Duitsland 1977. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrid Göhler, Jürgen Frohriep, Anne-Kathrein Kretschmar en Alfred Rücker.

In de eerste huwelijksnacht raakt een man zwaar gewond door de ontploffing van een ketel. Zijn vrouw denkt dat het een ongeluk is, maar Oberleutnant Fuchs (Borgelt) voelt aan dat er misdaad in het spel is. Uit een nader onderzoek blijkt dat hij te maken heeft met gestoorde familieverhoudingen en dat iemand de dader dekt. Fuchs blijft met hulp van zijn medewerkers net zolang puzzelen totdat hij het geval kan klaren. Onopwindend, maar redelijk bekeken in eigen land toen de film voor het eerst werd uitgezonden in de zomer van dat jaar. Het scenario is van regisseur Hildebrandt. Aflevering 48.

Polizeiruf 110: Ein ungewöhnlicher Auftrag

1976 | Misdaad

Oost Duitsland 1976. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Sigrid Göhler, Jürgen Frohriep en Anne-Kathrein Kretschmar.

Aflevering 41 is evenals de titel een soort buitenbeentje. Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) moet voor aankomende smerissen een voordracht over criminologie houden op de politieopleidingsschool. Hij neemt een case history over de kraak in een hotelrestaurant in de provincie bij de kop. De spaarcenten en een kostbaar Afrikaans souvenir van een zeeman zijn 's nachts verdwenen uit de hermetische afgesloten hotelbrandkast. Een van de twee sleutels is al een lange tijd zoek. Hübner die deze zaak had opgelost, neemt met de jongens en meisjes gedeeltes van het dossier door en behandelt via een vraag en antwoord-techniek hun theorieën die stijf staan van speculaties over dadersmotieven. De kijker ziet dan afwisselend wat er in werkelijkheid gebeurde. Het is een soort wie-is-de-dader. In aanmerking komen de ambitieuze vrouwelijke hoteldirectrice, haar sullige echtgenoot en een ontevreden, slecht behandelde dienster, een kok uit een naburig restaurant die de minnaar van de directrice en een vluchtige gast die voor één nacht de kamer met de zeeman deelde. Heel veel flauwe dwaalsporen en een 'onverwachte' ontknoping. De rekwisieten zijn als gebruikelijk meer dan twintig jaar oud en alles ziet er even pover en groezelig uit, tot en met de eersteklas treincoupé, waarin Hübner zit als hij op weg is naar het opleidingsinstituut. Het scenario van de regisseur is schools en onopwindend. De spelprestaties van de onaantrekkelijke, jonge rolverdeling zijn plichtmatig en houterig, terwijl eerste partijsecretaris vanaf een portret aan de wand meeloert. Niks aan.

Polizeiruf 110: Heiße Münzen

1975 | Misdaad

Oost Duitsland 1975. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Sigrid Göhler, Jürgen Frohriep en Anne-Kathrein Kretschmar.

Leutnant Vera Arndt (G[KA3]ohler) staat onder tijdsdruk. Ze moet nog snel gestolen munten uit een museum achterhalen, nog voordat de speciale muntententoonstelling geopend wordt. Wedden dat het lukt? Het middelmatige scenario is van Dieter Frenzel en maakt van Vera, collega`s H[KA3]ubner (Frohriep) en Rohrberg (Kretschmar) voorbeeldige, zelfverzekerde socialistische helden van partijsecretaris Honecker. Aflevering 31.

Polizeiruf 110: Das letzte Wochenende

1975 | Misdaad

Oost Duitsland 1975. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Sigrid Göhler, Jürgen Frohriep en Anne-Kathrein Kretschmar.

De grote tekorten aan bouwmaterialen en vakkrachten leidden er in de DDR toe, dat men spullen en arbeid 'organiseerde' als men iets wilde laten bouwen. Zo'n bouwwerk hoefde helemaal niet voor privédoeleinden te zijn. Het kon gewoon betrekking hebben op een openbare voorziening die de plaatselijke autoriteiten niet van de grond konden krijgen door het gebrek aan de juiste verbindingen met Berlijn of dat ze uit de gratie waren gevallen bij de communistische elite, die anderen bevoorrechtte. Stenen, zand, cement, hout, elektra, enz. 'vielen van vrachtwagens' en vaklieden klusten in hun vrije tijd 'zwart'. Hieraan zaten natuurlijk grote risico's verbonden en wie betrapt werd op diefstal, werd streng gestraft. Ook zwartwerkers liepen grote gevaren: een ongeval op een klus na diensttijd viel moeilijk uit te leggen. In deze aflevering is ons beter geklede, duidelijk afstekende team van de politie op het spoor gekomen van een stelende metselaar, die nog voordat hij gehoord kan worden als lijk in een zwembad wordt gevonden. Een arbeidsongeval zou het zijn, maar hierachter steken de intriges van een corrupte voorman op een bouwterrein. Hij wordt uiteraard ingerekend en de film is een waarschuwing van eerste partijsecretaris Honecker tegen de onsocialistische praktijken die in deze rolprent worden afgeschilderd. Het brave scenario is van Hans Siebe en hij heeft erin gestopt wat voorgeschreven was. De meerderheid van de Oostduitse tv-kijkers slikte de boodschap, want de kijkdichtheid was meer dan 61 procent. Aflevering 36.

Polizeiruf 110: Per Anhalter

1974 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1974. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Viola Schweizer en Bernd Storch.

In deze aflevering wilde het Oost-Duitse gezag de kijkers een les voorschotelen over nodeloos vandalisme aan de hand van de opgeschoten, opstandige jeugd. Om de daders eruit te pikken en aan te tonen dat niet iedereen slecht was, verzon regisseur Hildebrandt een tamelijk idioot scenario. Susanne Binder (Schweizer) en Rolf Schmitter (Storch), de leider van een jeugdbende, zijn een soort Bonnie en Clyde. Oberleutnant Fuchs (Borgelt) en Leutnant Vera Arndt (Göhler) kunnen via Susanne, die van argeloze automobilisten een lift heeft gekregen en hen vervolgens met behulp van Rolf heeft beroofd, tot hem doordringen. Hij heeft zich schuldig gemaakt aan al die onsocialistische straatschenderij. Naderhand is het tijdsbeeld interessanter dan het misdaadverhaal. Het tempo is af en toe traag en de dialoog hinderlijk autoritair en eenzijdig. Aflevering 21.

Polizeiruf 110: Der Tod des Professors

1974 | Misdaad

Oost Duitsland 1974. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Sigrid Göhler, Jürgen Frohriep en Anne-Kathrein Kretschmar.

Deze aflevering behandelt een vader en zoon conflict, een echtgenote die haar man haat, en een drietal geboden van Erich Honnecker: glaasje op, ga niet rijden; echtbreken is fout, maar vergeeflijk; en je moet hulp verlenen aan een persoon die in levensgevaar verkeert. Wie dat laatste niet doet krijgt te maken met de afdeling moordzaken van Leutnant Vera Arndt (G[KA3]ohler), die even begripvol als gemeen is, haar collega Leutnant Sabine Rohrberg (Kretschmar) en hun chef Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep). Als de zoon zijn vader verwijt, dat hij niet zo op hem moet vitten, wegens het rijden onder invloed, en beter zijn vrouw terecht kan wijzen op overspel, krijgt de vader een fatale hartaanval van opwinding en de vrouw verleent haar man geen reddende eerste hulp. Gevolg: je hebt de Vopo op je dak, die je de les leest, maar moord met voorbedachte rade is moeilijk te bewijzen. Het scenario van Gerhard J[KA3]ackel werd door de cultuurcommissie en bonzen van de socialistische eenheidspartij eerst gelezen en hier en daar veranderd voordat het werd goedgekeurd. Aflevering 28 werd behoorlijk goed bekeken (bijna 61 procent) door de DDR-kijker die in het gelukkige bezit van een tv was.

Polizeiruf 110: In derselben Nacht

1973 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1973. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrid Göhler, Alfred Rücker, Dietmar Richter-Reinick en Karin Schersinksi.

Bij de Vopo komen klachten binnen van vrouwen, die lastig gevallen worden in een bos nabij een station van de Oostberlijnse S-Bahn. Nog voordat de politie een gedegen onderzoek kan instellen naar de dader van deze zedenmisdrijven, wordt het ontzielde lichaam van een vrouw gevonden, die daags voor de moord waardevolle aanwijzingen aan de politie had gegeven. Er zijn redenen om aan te nemen dat het om dezelfde dader gaat en dankzij de eerder afgelegde verklaringen van het slachtoffer wordt een man aangehouden. De jonge politiefunctionaris, die bij het geval betrokken is, meent dat de zaak is opgelost als de man bekend heeft. Doch Oberleutnant Fuchs (Borgelt), die de derdegraads verhoren van de politie in de DDR maar al te goed kent, weet dat deze bekentenis van nul en generlei waarde hoeft te zijn. Hem vallen tegenstrijdigheden op en met zijn trouwe Leutnant Arndt (Göhler) heropent hij het onderzoek. Ook de jonge politieman moet erkennen dat Fuchs wel eens gelijk zou kunnen hebben. En wat dacht je wat? Meer en meer profiel aan het personage van de ogenschijnlijke vaderlijke Fuchs. Het wordt tijd dat hij tot Hauptmann bevorderd wordt. Zou het ooit zover komen? Aflevering 12.

Polizeiruf 110: Ein bisschen Alibi

1972 | Misdaad, Drama, Thriller

Oost Duitsland 1972. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

De gepensioneerde Wilhelm Hoppe pochte graag dat hij zijn schaapjes op het droge had en dat hij onder zijn matras een leuke som spaargeld bewaarde. Nu is hij dood en de politie weet dat hij geen natuurlijke dood is gestorven. Men trekt de voor de hand liggende conclusie dat de dader in zijn onmiddellijke omgeving gezocht moet worden: de medebewoners uit het flatgebouw, de stamgasten van café Klause en de kroegbaas. Het scenario van deze weinig spectaculaire wie-is-de-dader is van Tom Wittgen. Aflevering nummer 8.