Rosemarie Fendel

Acteur

Rosemarie Fendel is acteur.
Er zijn 41 films gevonden.

Späte Aussicht

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Herbert Knaup, Anna Maria Mühe, Rosemarie Fendel en Suzanne von Borsody.

Scenariste Ariela Bogenberger schreef dit pakkende verhaal over gescheiden en werkverslaafde Peter Frei (de ironie van de achternaam valt niet te missen) die zijn dochter Silvia steeds opnieuw een studie ziet afbreken. Hij wedt met haar dat, als hij naast zijn baan twee maanden zonder kleerscheuren overleeft als hulpverpleger in het bejaardentehuis waar ze stage loopt, zij haar opleiding tot bejaardenverzorgster voltooit. Regisseur Hoffmann laat in deze tv-film Bogenbergers visie op ouderenzorg, rat race en korte aandachtsspanne van het jonge volkje goed uitkomen. Knaup (pa) en Mühe (Silvia) krijgen bijrolversterking van Duitse acteerveteranen.

Das zweite Leben

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Florian Gärtner. Met o.a. Rosemarie Fendel, Suzanne von Borsody en Gottfried John.

Anne kent in haar leven weinig tegenslag en is gelukkig getrouwd met Alfred, die aan het Europese hof in Straatsburg werkt. Maar dan komt Alfred plotseling te overlijden en ontdekt Anne dat hij een dubbelleven leidde. In haar strijd de scherven te lijmen komt de relatie met dochter Gabi onder druk te staan.

Wenn Du mich brauchst

2006 |

Duitsland 2006. Bodo Fürneisen. Met o.a. Heikko Deutschmann, Miroslav Nemec en Rosemarie Fendel.

De rijke Elvira en de dakloze Paul raken door hun honden met elkaar aan de praat. De twee groeien naar elkaar toe en Elvira biedt Paul aan in haar tuinhuis te verblijven. Dit zeer tegen de zin van buurman Reiner, die zijn oog op Elvira's grondstuk heeft laten vallen

Die Farben der Liebe

2004 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2004. Romantiek van Zoltan Spirandelli. Met o.a. Katja Weitzenböck, Heio von Stetten, Rosemarie Fendel, Hansa Czypionka en Ursula Buschhorn.

Susanne gelooft haar ogen niet als partner Ulli haar voorstelt aan een kunstenaar die haar portret schilderen zal: oude bekende Markus Marberg. De twee waren niet de beste maatjes vroeger en aanvankelijk weigert Susanne de samenwerking.

Mensch Mutter

2003 | Drama, Komedie

Duitsland 2003. Drama van Florian Gärtner. Met o.a. Suzanne von Borsody, Rosemarie Fendel, Jan-Gregor Kremp, André Kaminski en Tina Ruland.

De wat zwartgallige, maar succesvolle redactrice van een steenrijke boekenuitgever, Vreni (Von Borsody), die dik in de veertig is, krijgt een aantal schokken in haar privéleven te verwerken. Haar man Manfred (Kaminski), een notoire rokkenjager, laat haar zitten, haar zoon gaat voor een jaar naar de USA en haar moeder Hilde (Fendel) krijgt een lichte beroerte. Ook op het werk, want een streberige nieuwe kracht, Dana Kosswitz (Ruland), probeert haar plaats in te nemen. Het scenario van regisseur Gärtner wint niet meteen de schoonheidsprijs of kan beschouwd worden als een meesterwerk, maar de talentvolle Von Borsody weet haar publiek te boeien.

In der Höhle der Löwin

2003 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2003. Komedie van Helmut Metzger. Met o.a. Jennifer Nitsch, Rosemarie Fendel, Helmut Zierl, Tugsal Mogul en Florian Fitz.

Vrouwelijke arts uit Berlijn gaat zo op in haar werk dat zij haar vriend verwaarloost. Als hij haar verlaat, trekt de moeder van de vrouw bij haar dochter in. En zij heeft wel wat ideeën om de relatie te herstellen.

Bloch - Silbergraue Augen

2003 | Thriller

Duitsland 2003. Thriller van Markus Rosenmüller. Met o.a. Dieter Pfaff, Ulrike Krumbiegel, Katharina Wackernagel, Eva Kryll en Jonathan Dümcke.

Psychiater Dr. Maximilian Bloch (Pfaff) heeft aan pati[KA3]enten geen gebrek. Het is heel moeilijk om een afspraak te maken, ook voor de tamelijk over het paard getilde Daniel Claussen (Bezzel). Als Bloch echter over zijn psychosomatische klachten leest, is hij ge[KA3]intrigeerd. Daniel lijdt aan tijdelijke verlammingen, gezichtsproblemen en angst voor vrouwen; bovendien meent hij zijn moeder vermoord te hebben. Zijn vader is ontoegankelijk, maar Daniels oma (Fendel) wil wel een boekje open doen. Daniels moeder beging zelfmoord toen hij vijf was, maar Bloch weet niet hoe hij de genezing van Daniel moet aanpakken. Dan heeft Blochs dochter Leonie (Wackernagel) een banaal, maar werkzaam idee; in de hotelkamer van Daniel legt ze een levensgrote pop op bed die zijn overleden moeder moet voorstellen. Het werkt; Daniel slaat om als een blad aan een boom, hij is ontspannen, vrolijk en heeft zich veranderd. Bloch vraagt zich af of het een blijvende verandering is of niet. Loert de tragedie toch nog om de hoek? Bloch moet al zijn kennis en ervaring inzetten om het ergste te voorkomen. Wederom een aflevering, die Bloch-Pfaff fans zal behagen. Het scenario is van Peter Märthesheimer en Pea Fröhlich. 16:9. Stereo.

Schneemann sucht Schneefrau

2002 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 2002. Komedie van Marco Serafini. Met o.a. Katja Weitzenböck, Fritz Karl, Roxanne Borski, Ulrike Arnold en Silvan-Pierre Leirich.

Tessa (Weitzenb[KA3]ok) is woedend. Haar zoon Felix (Gastmann) is in het ziekenhuis beland door een onhandigheidje van Julia M[KA3]uller (Borski). Julia`s alleenstaande vader Joe (Karl) grijnst vriendelijk tegen haar, want hij is onder de indruk van haar charmante verschijning. Tessa keert hem de rug toe. Op het architectenbureau, waar zij onlangs manager is geworden, is een miljoenenopdracht niet doorgegaan. Joe werkt daar ook, en nu is hij de zondebok, al kent Tessa hem als employ[KA1]e totaal niet. Door Joe`s naam wordt een streep getrokken en hij wordt op staande voet ontslagen. Het is inmiddels vlak voor de kerst, maar Joe zint op wraak. Aan de goede afloop moet de kerstman (Prinz) te pas komen. Kijkers die niet meer in de kerstman geloven, worden door het scenario van Markus Mayer tekort gedaan. Weitzenböck als katje dat je niet zonder handschoenen kunt aanpakken, is niet te versmaden. Berger als Dr. Timmendorf, Roll als Frank Thorwald, en Schwarz bekend uit POLIZEIRUF 110 van de Kripo uit Sachsen-Anhalt als Arnold Wirth zorgen voor het behoorlijke draagvlak van deze verder onbenullige geschiedenis. Het camerawerk is van Uli Kudicke.

Scheidung auf Amerikanisch

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Sherry Hormann. Met o.a. Martina Gedeck, John Corbett, Vyto Ruginis, Marianne Sägebrecht en Rosemarie Fendel.

Aanvankelijk leek het zo mooi: het huwelijk, twee kinderen en het leven in de V.S., maar uiteindelijk werd het een teleurstelling. Sarah (Gedeck) uit Duitsland probeert de schijn van het ideale huwelijk met Bob (Ruginis) op te houden, want een scheiding betekent dat zij de voogdij over de kinderen verspeelt. Om de zaken nog ingewikkelder te maken wordt Sarah verliefd op bioloog David (Corbett), maar in de finale zijn het de kinderen, die de ogen van hun ouders openen. Sägebrecht speelt Betty, Sarah's vriendin en vertrouwelinge. Het scenario is van Gabriela Sperl, die voor de Beierse tv de film meeproduceerde. De regie van Hormann is gedegen net zoals de spelprestaties. In zijn soort geen slecht relatiedrama. Het camerawerk is van Ken Kelsch.

Die Meute der Erben

2001 | Komedie

Duitsland 2001. Komedie van Ulrich König. Met o.a. Günter Pfitzmann, Henriette Confurius, Eleonore Weisgerber, Robert Giggenbach en Friederike Wagner.

Alleenstaande Ina (Flemming), een vlotte en aantrekkelijke meid, gaat zwaar de boot in als zij haar huis aan het Bodenmeer laat verbouwen, waardoor ze met haar dochtertje Caro (Confurius) tijdelijk dakloos raakt. Haar buurman, weduwnaar Arno Adelmann (Pfitzmann) is een steenrijke aannemer van 77, die een hartinfarct achter de rug heeft. Hij zegt tegen Ina dat zij met Caro zolang bij hem mag intrekken totdat de problemen geregeld zijn. Arno`s getrouwde dochters Thekla (Weisgerber) en Bianca (Wagner) zien in Ina een uitgekookte meid, die hen de dikke erfenis van hun vader afhandig wil maken. Terwijl ze moeilijk tegen Ina iets kunnen beginnen, omdat zij door hun vader uitgenodigd is en als apothekeres alom gerespecteerd wordt, besluiten ze met de hulp van een duurbetaalde verklaring van een psychiater Arno onder curatele te laten stellen. Ze brengen daarbij de zelfmoord van Arno`s excentrieke vriendin Romy (Fendel) te berde, maar rekenen buiten de waard met de speurzin van Arno`s trouwe huishoudster Nancy (Fitz) en Ina, die zich gewoonweg niet alles laat aanleunen. Dit voorspelbare blijspel is geënt op de kranige Pfitzmann, die een heel behoorlijk nummertje weggeeft. Niet alleen is hij sympathiek als hij zichzelf speelt, maar hij is tevens een uitstekend karakterspeler, die goed gesteund wordt door Flemming en de andere bijrollen, al moeten die laatsten hem in het stuk dwarszitten. Voor de talloze fans van Pfitzmann een delicatesse, maar voor argeloze kijkers prettig amusement. Het camerawerk is van Eberhard Geick.

Die Einsamkeit der Krokodile

2001 | Drama, Misdaad, Komedie

Duitsland 2001. Drama van Jobst Oetzmann. Met o.a. Janek Rieke, Thomas Schmauser, Rosemarie Fendel, Julia Jäger en Renate Krößner.

De zelfmoord van een slagerszoon is voor een jonge journalist uit Hamburg aanleiding voor een onderzoek. Vooruit, Gänther (Thomas Schmauser) stond binnen het dorp te boek als een vreemde snuiter: zo liet hij soms de varkens uit voordat ze naar de slachtbank gingen. Maar zelfmoord? Zijn verre neef Elias (Janek Rieke) vermoedt dat er meer achter zit. Zijn nieuwsgierigheid stuit echter, zoals dat hoort, op stugge weerstand van de dorpsbewoners. Bovendien ontdekt Elias dat hij heel wat overeenkomsten heeft met Gänther. Tatort-regisseur Jobst Oetzmann vertelt een geestig, iets melancholisch detective-verhaal dat hij baseerde op een boek van Dirk Kurbjuweit.

Krieger und Liebhaber

2000 | Misdaad, Komedie

Duitsland 2000. Misdaad van Udo Wachtveitl. Met o.a. Dieter Pfaff, Hilmar Thate, Marie Bäumer, Achim Grubel en Rosemarie Fendel.

C[KA3]asar Klein (Thate), de ongekroonde koning van de onderwereld in Karlsruhe (een stad met zeer stijve inwoners [KA2]en het Duitse hooggerechtshof), is een uitgesproken smulpaap. Hij heeft over zijn hart gestreken toen hij een restaurant schonk aan grote keukenmeester Alfons (Pfaff), die de gelegenheid onmiddellijk Don Alfonso noemde. Als Alfons een Rossini-week (licht gebakken tournedos met truffels en Chianti uit 1981) wil organiseren, komen er problemen omdat C[KA3]asars liefje Milena (B[KA3]aumer) een zijsprongetje maakt. Dit wordt ontdekt door C[KA3]asars huurmoordenaar Tamamoto (Quek). Daarop wenst C[KA3]asar het verliefde stel om te leggen. Haar minnaar legt het loodje, maar Milena wordt tijdig door Alfons gered en zo ontstaan er een hoop trubbels. Een bendeoorlog en de ontvoering van C[KA3]asars fanatieke moeder (Fendel), een rotwijf in een rolstoel, verhogen de onzin in deze gaunerklucht. Het tamelijk platte scenario is van Michael Illner. Het camerawerk is van Immo Rentz. Voor kijkers die graag in de lach willen schieten en niet op zoek zijn naar een serieus verhaal. Bovendien is Pfaff best goed.

Ich schenk dir meinen Mann 2

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Karola Hattop. Met o.a. Hannelore Elsner, Christiane Krüger, Daniel Morgenroth, Rosemarie Fendel en Jürgen Heinrich.

Hanna Vonstein (Elsner) keert in het tweede deel naar haar geboorteplaats terug, waar zij een hotel koopt dat gerenoveerd moet worden. Dit blijkt veel kostbaarder te zijn dan ze gedacht had, haar schoonmoeder (Fendel) probeert Hanna op alle mogelijke manieren dwars te zitten en het aanhalen van de vriendschapsbanden met schoolvriendin Konstanze Vogelsang (Kr[KA3]uger), een weduwe die zij in geen dertig jaar meer gezien heeft, valt ook tegen. Hanna leert de 35-jarige Peer Lennert (Morgenroth) kennen en het ziet er naar uit dat Hanna en Peer samen de zaak op poten kunnen krijgen, maar Konstanze die in de klem van haar moeder Verena (Lahnstein) en haar zoon Till (Herder) zit, verdwijnt met Peer na Mallorca. Hanna moet ze achterna reizen en de zaak beslechten. Ondertussen probeert Hanna`s ex Artur (Heinrich) haar te heroveren. Het scenario biedt nog meer van hetzelfde tegen bij de Duitsers zeer geliefde landschapsdecors. De lange tv-film is gebaseerd op de personages uit de roman Unter Damen van Claudia Keller en werd geschreven door Cornelia Filter en Neithardt Riedel, die in het tweede deel te zien is als de eigenaar van de boot. Elsner is eigenlijk niet stuk te krijgen en deze tweede ronde gaat er nog wel in. Ook de rest van de rolverdeling doet het goed onder Hattops regie. Het camerawerk is van Hermann Dunzendorfer. Wordt meestal in twee delen uitegzonden.

Das Traumschiff - Neuseeland

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Michael Steinke. Met o.a. Siegfried Rauch, Heide Keller, Horst Naumann, Rosemarie Fendel en Marita Marschall.

Het m.s. Duitsland onder gezagvoerder Fred Paulsen (Rauch) koerst naar Nieuw-Zeeland. Aan boord bevindt zich Heinz Schulz (Joswig), de schrijver van succesvolle damesromans, die uitkomen onder het pseudoniem Paula Pattini. Hij wordt geschaperoneerd door zijn inhalige, literaire agente Rose Gervinius (Fendel), die zowat een rolberoerte krijgt als Heinz zijn oog laat vallen op journaliste Helma Matern (Weisgerber). Een zorgvuldig gekoesterd geheim loopt nu het risico onthuld te worden en dat is slecht voor de royalties van Heinz en het percentage dat Rose ervan krijgt. Regine (Marschall) en Rolf Hartmann (R[KA3]uhaak) hebben een moeilijke tijd achter de rug na drie miskramen van Regine. Ze hopen aan boord tot rust te komen. Paulsen is dolgelukkig als zijn vlegelachtige neefje Mickey (Lindner) de genegenheid krijgt van de Hartmanns - een probleem minder voor Paulsen. Steenrijke aannemer G[KA3]otze (L[KA3]uttge) is aan boord met zijn veel jongere gade Stella (Weitzenb[KA3]ock) die meer van zijn geld dan van hem houdt. Als het duo met jonge huisvriend Benjamin Pohl (Martens) een zeiltocht gaat maken, wordt er een noodsignaal afgeschoten dat Paulsen gelukkig vanaf de brug opmerkt. G[KA3]otze`s zwakke hart zou het begeven hebben. Toevallig is Franz Engel (Hoppe) aan boord; hij is politieman. Bij het laatste verhaal is het aardig om op te merken dat Lüttge, lange tijd TATORT Kommissar was in Düsseldorf, dat Martens de commissaris in EIN STARKES TEAM speelt, en Hoppe de broer is van Andreas, de TATORT Kommissar uit Ludwigshafen, en meestal een schurkenrol heeft. Voor de rest is het nog meer van hetzelfde. De trouwe Keller als Beatrice, die van meet af aan meevaart, handhaaft zich uitstekend in haar kraakhelderde uniform ondanks de vorderende leeftijd. Het zeepachtige scenario is van routiné Ulrich del Mestre. Het camerawerk is van Dieter Sasse en Holger Greiß.

Silberdisteln

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Udo Wachtveitl. Met o.a. Harald Juhnke, Heinz Schubert, Rosemarie Fendel, Dieter Hildebrandt en Heinz-Josef Braun.

In het bejaardentehuis St. Bartholom[KA3]aus zuchten de bewoners onder de knoet van verpleger Kurt Linprun (Braun), die in hun ogen een soort schrikbewind voert. Hun fantasie gaat op de vrije loop als ze menen dat Kurt betrokken is bij duistere zaakjes. De politie wimpelt hun aantijgingen hooghartig van de hand, maar onder leiding van de uitgekookte Rudolf Nafziger (Juhnke) gaan ze op onderzoek uit. Juhnke speelt zichzelf en hij kan niet stuk, al is het niet de eerste keer dat we hem een dergelijke rol zien. Scenario van debuterend regisseur Wachtveitl, die naam en faam verwierf als TATORT-commissaris Leitmayr uit München en die ervaring heeft hij een beetje in de film gelegd. Stereo.

Ich liebe meine Familie, ehrlich

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Stefan Lukschy. Met o.a. Suzanne von Borsody, Marco Hellenthal, Nico Hellenthal, Friederike Grasshoff en Wolke Hegenbarth.

Journaliste hoopt rust te krijgen nadat zij haar overspelige man op straat heeft gezet, maar haar vier kinderen eisen vervolgens alle aandacht op.

Rosa Roth - Jerusalem onder Die Reise in den Tod

1998 | Mysterie

Duitsland/Oostenrijk 1998. Mysterie van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Jan Josef Liefers, Traugott Buhre, Rosemarie Fendel en Peter Roggisch.

Kommissarin Rosa Roth (Berben) is op weg naar Jeruzalem voor het huwelijk van een vriendin. Zij maakt kennis met een bejaard echtpaar, Walter en Helga Bannert (Buhre en Fendel). De volgende dag wordt Walter in het hotel dood aangetroffen. Een hartaanval, maar Rosa gelooft het niet. Zij begint dieper in Walters verleden te graven. De man liep gebukt onder zijn oorlogsverleden. Nee, hij was geen Nazi-generaal of kamp-commandant, maar slechts een kleine spoorweg-beambte, die mensen naar hun dood moest rijden. Lothar Schöne schreef het verhaal, dat oorspronkelijk niet als krimi bedoeld was. Het camerawerk is van Thomas Merker.

Ich schenk dir meinen Mann

1998 | Komedie

Duitsland/Oostenrijk 1998. Komedie van Karola Hattop. Met o.a. Hannelore Elsner, Jürgen Heinrich, Ursula Karven, Rosemarie Fendel en Stephanie Philipp.

Hanna Vonstein (Elsner) is bijna 25 jaar getrouwd met Artur (Heinrich) en heeft eigenlijk alles wat haar hartje begeert: een groot huis, kinderen en een man met een goede baan. Op een dag staat haar schoonmoeder Fita (Fendel) voor de deur en trekt bij haar in. Als ze vervolgens de lakens in huis gaat uitdelen, ondergaat Hanna haar noodlot filosofisch totdat ze ontdekt, dat Artur haar al jarenlang bedriegt met een zekere Julia (Karven). Aanvankelijk laat ze zich zand in de ogen strooien door Artur, die `het weer goed maakt` met een wintersportvakantie, maar dan ontdekt ze dat Julia na al die jaren Artur niet direct wil opgeven. Ondertussen raakt Artur verstrikt in halve en hele leugens en loze beloftes, waardoor hij beklemd raakt tussen beide vrouwen. Er is op zo`n moment altijd wel een vriendin, die graag in de onwelriekende put wil roeren. Dat is Petita (Philipp), die Hanna opstookt om Artur genadeloos op de hak te nemen: de boze schoonmoeder een miljoen mark te ontfutselen (om een restaurant te kunnen beginnen), het huis-met-man te verruilen voor het appartement van Julia, en op de villa een stempel te drukken, waardoor het `het jonge paar` Artur en Julia zich de voormalige eigenaresse nog lang zullen heugen. Dit tragikomische melodrama is de bewerking voor de tv van de dikke, ironische bestseller (in Duitsland) van Claudia Keller, die zij met Henriette Piper tot scenario bewerkte. De rolverdeling is heel competent, met Elsner voorop, onder de vaardige regie van Hattop, die het vak in het voormalige arbeiderswalhalla, de DDR, leerde met het maken van kinderfilms en zich kon uitleven met dit boze sprookje voor volwassenen. Heinrich doet het goed als konkelende wetenschapper, die zijn ondergeschikten uitbuit en moet dansen naar de pijpen van zijn minnares, die over de subsidie aan zijn instituut beschikt. De film is beslist onderhoudend. Het camerawerk is van Hartmut E. Lange. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Hoffnung für Julia

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Bernhard Stephan. Met o.a. Katharina Abt, Rosemarie Fendel, Hansa Czypionka, Meike Gottschalk en Günter Schubert.

Johanna Walter (Fendel) wordt als ambulante pati[KA3]ente met hartklachten opgenomen in het ziekenhuis van de Goethe-stad Weimar. Haar dochter Lena (Abt) werkt er als semi-arts aan de zijde van haar verloofde Dr. Bernd Tietze (Czypionka). Het tweetal behandelt op dat moment het ten dode opgeschreven kankerpati[KA3]entje Julia Stadler (Gottschalk). Dr. Tietze probeert een niet officieel goedgekeurd medicijn op Johanna uit en het schijnt te werken. Hij is zich onbewust dat Johanna, die verschrikkelijk veel van kruiden weet en in haar dorpje bekend staat als de `kruidenheks`, haar medepati[KA3]ente een homeopathische behandeling heeft gegeven. Er ontstaat onenigheid over de ogenschijnlijke genezing; bovendien vindt Johanna dat Bernd voor Lena totaal ongeschikt is. Zal Julia blijven leven of is het slechts ijdele hoop? Liefhebbers van ziekenhuissoap en romantisch gedoe kunnen hun hart ophalen aan het scenario van Peter Probst. Het bevat tragikomische accenten, is beter dan doorsnee doktersverhalen en de laat mythe van de halfgoden-in- het-wit niet meteen wankelen. Het schattige moederdier (Fendelin een glansrol) mag de ivoren toren in stilte ondermijnen, zodat zelfs haar eigen dochter als arts niet onbeïnvloed blijft. Het krioelt in ziekenhuis overigens van de menselijke zwak en - onvolkomenheden. De rolverdeling heeft zich goed ingeleefd en doet onder Stephan's regie zijn best. Helaas is de werkelijkheid anders en lang zo hoopvol niet. Het camerawerk is van Anton Peschke.

Frühstück zu viert

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Sven Severin. Met o.a. Sissi Perlinger, Siemen Rühaak, Rosemarie Fendel, Anja Knauer en Nele Hippe-Davis.

Na een tragisch ongeval, waarbij haar zuster en zwager om het leven kwamen, wordt Judith Uhland (Perlinger) de surrogaatmoeder van haar tienernichtjes Claudia (Knauer) en Stefanie (Hippe- Davies) en haar neefje Oliver (Keuken), die net acht is. Judith, een saaie blonde vrouw met een knotje, is verloofd met een veeleisende, lastige, pietlut, dr Hubert Ellert (Fieber), het autoritaire hoofd van een middelbareschool. Uiteraard zetten de kinderen het brave bestaantje van Judith op zijn kop; binnen een mum van tijd is zij echter haar saaie verloofde kwijt, maar Judith krijgt in de finale uiteraard greep op de zaak, al had ze vaak verzucht dat ontbijt met zijn viertjes een utopie was. Ondertussen is Judith geëvolueerd van een muurbloem tot een waarachtige vrouw, die er vlot uitziet en leuk omgaat met kinderen. Een zeer voorspelbare komedie, die echter gedragen wordt door het wervelende spel van de innemende Perlinger in de rol van Judith. De kinderen zijn geen doetjes, maar komen toch als dotjes over met hun aardige spel onder de vaardige regie van Severin. Het scenario is van Annemarie Schoenle, die haar eigen roman bewerkte. Het camerawerk is van Nicolas Joray. Formaat 16:9. Stereo.

Die Zauberfrau

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Ilse Hofmann. Met o.a. Rosemarie Fendel, Martin Benrath en Iris Berben.

Na een tragisch ongeval, waarbij haar zuster en zwager om het leven kwamen, wordt Judith Uhland (Perlinger) de surrogaatmoeder van haar tienernichtjes Claudia (Knauer) en Stefanie (Hippe- Davies) en haar neefje Oliver (Keuken), die net acht is. Judith, een saaie blonde vrouw met een knotje, is verloofd met een veeleisende, lastige, pietlut, dr Hubert Ellert (Fieber), het autoritaire hoofd van een middelbareschool. Uiteraard zetten de kinderen het brave bestaantje van Judith op zijn kop; binnen een mum van tijd is zij echter haar saaie verloofde kwijt, maar Judith krijgt in de finale uiteraard greep op de zaak, al had ze vaak verzucht dat ontbijt met zijn viertjes een utopie was. Ondertussen is Judith geëvolueerd van een muurbloem tot een waarachtige vrouw, die er vlot uitziet en leuk omgaat met kinderen. Een zeer voorspelbare komedie, die echter gedragen wordt door het wervelende spel van de innemende Perlinger in de rol van Judith. De kinderen zijn geen doetjes, maar komen toch als dotjes over met hun aardige spel onder de vaardige regie van Severin. Het scenario is van Annemarie Schoenle, die haar eigen roman bewerkte. Het camerawerk is van Nicolas Joray. Formaat 16:9. Stereo.

Der Havelkaiser: 3. Land in Sicht

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Herbert Ballmann. Met o.a. Günter Pfitzmann, Marion Kracht, Rosemarie Fendel, Rainer Rudolph en Gunter Berger.

Derde deel van de derde serie van drie nieuwe delen (dus ook te beschouwen als deel 9) over Richard Kaiser, de machtige eigenaar van een goedlopende jachtwerf en voorzitter van een Berlijnse stadsdeelraad. Richard Kaiser (Pfitzmann) ontdekt dat zijn zoon Uli (Rudolph) volledig in de tang van Fanny von Stettwitz (Metzger) zit, die niet terugdeinst voor drastische maatregelen: een moordaanslag. Door een zelfmoord wordt Magda Kaiser (Fendel) uit de serie geschreven. Uli geeft zich aan wegens fraude en belandt achter de tralies. Richard ziet geen andere uitweg dan uitverkoop houden van de werf, maar hij heeft buiten de waard gerekend met de kordate Jette Kaiser (Kracht), die het bedrijf weer boven water zal krijgen. De serie zal ongetwijfeld vervolgd worden met nog meer delen als de populariteit bij de (Duitse) kijker aanhoudt. Scenario van Knut Boeser en camerawerk van Ingo Hamer. Regisseur Ballman deed ook de eerste serie van drie films en heeft nu weer de draad opgepakt.

Der Havelkaiser: 2. Havarie

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Herbert Ballmann. Met o.a. Günter Pfitzmann, Marion Kracht, Rosemarie Fendel, Rainer Rudolph en Gunter Berger.

Tweede deel van de derde serie van drie nieuwe delen (dus ook te beschouwen als deel 8) over Richard Kaiser, de machtige eigenaar van een goedlopende jachtwerf en voorzitter van een Berlijnse stadsdeelraad. Richard Kaiser (Pfitzmann) komt naar Berlijn om de zaken te redden, maar Therese Becker (Bronnen) blijft in Toscane. Intriges, een miskraam in de familie en een dubieus compagnonschap voeren naar een Pyrrusoverwinning: de werf zou plaats moeten maken voor flats, die veel geld kunnen opleveren. Al heeft de werf de nodige averij opgelopen en is ver afgedreven, Richard Kaiser klampt zich vast aan een stuk drijfhout om tenslotte weer op het land te komen. Scenario van Knut Boeser en camerawerk van Ingo Hamer. Regisseur Ballman deed ook de eerste serie van drie films en heeft nu weer de draad opgepakt. Vervolg: LAND IN SICHT.

Der Havelkaiser: 1. Volle Kraft voraus

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Herbert Ballmann. Met o.a. Günter Pfitzmann, Marion Kracht, Rosemarie Fendel, Rainer Rudolph en Gunter Berger.

Eerste deel van de derde serie van drie nieuwe delen (dus eigenlijk te beschouwen als deel 7) over Richard Kaiser (Pfitzmann), de machtige eigenaar van een goedlopende jachtwerf en voorzitter van een Berlijnse stadsdeelraad. Herr Kaiser verdeelt de aandelen van het bedrijf onder de kinderen en de familie. Zijn oudste zoon Max (Berger) krijgt de leiding over de zaak. Hij trekt zich terug in het idyllische Toscane in Itali[KA3]e. Max wil het bedrijf moderniseren en rationaliseren; dat betekent het restaurant veranderen in een hotel en de jachtbouw verplaatsen naar Holland. Hij stuit daarbij op tegenstand van de familie die mag meebeslissen, terwijl zijn jongere broer Uli (Rudolph) zich inlaat met dubieuze beleggingen, die het bedrijf ten gronde kunnen richten. Max trekt zich gefrustreerd terug in Portugal. Richard moet uit Italië terugkomen om te voorkomen dat de werf in vreemde handen geraakt. Scenario van Knut Boeser en camerawerk van Ingo Hamer. Regisseur Ballman deed ook de eerste serie van drie films en heeft nu weer de draad opgepakt. Vervolg: HAVERIE.

Tatort - Tödlicher Galopp

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Wolfgang Panzer. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Rolf Hoppe, Dietrich Mattausch en Klaus Manchen.

Vrouwelijke jockey Agnes Damrau wordt levenloos aangetroffen in de stallen van de renbaan in Dresden. Ze kwam om het leven door vergiftiging. Men heeft gezien, dat zij vlak voor haar dood een hoog opgelopen ruzie had met haar getrouwde minnaar Brekelsen (Mattausch). Kort erop vindt de politie het dodelijke gif bij voornoemde Brekelsen. Het ligt voor de hand dat Kommissar Kain (Lade) zijn geluk gaat beproeven bij het wedden op de paarden. Zo ontdekt hij dat Agnes gediskwalificeerd werd wegens gesjoemel en dat er geruchten gonzen over doping van het paard Feuerteufel, wat door haar bereden werd. De inzet blijkt echter veel groter: er zijn vele miljoenen gemoeid met de aanleg van een nieuwe renbaan in Leipzig. Als er op Hauptkommissar Ehrlicher (Sodann) een aanslag gepleegd wordt, begrijpt men dat het om de grote misdaad gaat. Geschreven door Helmut Richter, die zorgt voor een labyrint van corruptie en intriges die voor een kijker, die het paardenwereldje niet kent, niet zo gemakkelijk te volgen zijn. Het ontbreekt daarom aan spanning. Bezienswaardig is Hoppe als Karsunke met een grijze baard, de oom van het dodelijke slachtoffer. Het camerawerk is van Edwin Horak. Veertiende zaak van Ehrlicher en Kain, aflevering 364.

Reise nach Weimar

1996 | Romantiek

Duitsland 1996. Romantiek van Dominik Graf. Met o.a. Barbara Auer, Sylvester Groth, Rosemarie Fendel, Remo Remotti en Ursula Dierichs.

Dr. Hauke Wolf (Groth) was in de DDR een voorname directeur van een gymnasium. Hij was bovendien een overtuigd socialist, die van harte het regime steunde. Na het vallen van de Muur van Berlijn raakte hij zijn baan kwijt en hij houdt zich in leven als straatmuzikant en seizoensarbeider. Zijn socialistische idealen is hij echter trouw gebleven. Als hij Mafalda La Rocca (Auer) ontmoet, is hij onmiddellijk weg van haar (wie niet?). De liefde is wederzijds, maar komt op losse schroeven te staan als Hauke ontdekt dat Mafalda in de culturele stad Weimar, die om grote literator Wolfgang von Goethe het beroemdst is geworden, een ordinaire pizzatent wil beginnen. Hauke veroordeelt het vuige kapitalisme en beschouwt zo`n fastfoodrestaurant als heiligschennis. Hij verpest het ten zeerste bij Mafalda als hij de makelaar een oorvijg verkoopt, maar Mafalda`s grootvader, een Italiaanse (ex-)communist, besluit de brokken weer te lijmen, want hij waardeert Hauke's idealisme en eerlijkheid. Het scenario voor deze onbenullige film is van Johannes Reben. Dankzij Auer en Groth te genieten. Het camerawerk is van Martin Gressmann.

Polizeiruf 110: Kleine Dealer, große Träume

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Urs Odermatt. Met o.a. Angelica Domröse, Dominic Raacke, Jürgen Vogel, Nadja Uhl en Götz Otto.

Atze P[KA3]ohlein (Vogel) werkt in de discotheek van Richie Becker (Otto). Atze`s minderjarige, verslaafde en sinds kort zwangere vriendin Bibi Dinkel (Uhl) gaat kooidansen, nadat Richie haar steeds wat hero[KA3]ine toeschuift voor een shot. Atze zou willen dat ze zou afkicken en hij wil met haar trouwen, maar geld voor een ontwenningskuur in een Zwitserse kliniek is er niet. Dan ontdekt de tamelijk na[KA3]ieve Atze dat Richie een kilogram hero[KA3]ine heeft. Het spul is goud waard en Atze steelt het, om het in een parkeergarage aan dealers te verhandelen. Vera Bilewski (Domr[KA3]ose) en haar assistent Heiner Speth (Raacke) van de politie hadden lucht van de deal gekregen en proberen een arrestatie te verrichten. De zaak loopt uit de hand. Als Heiner Atze bij zijn vlucht te pakken krijgt, herkent hij hem als een maat van vroeger en laat hem lopen. Zo raakt Heiner verstrikt in de zaak en krijgt hij Vera achter zich aan, terwijl Atze onderduiken moet voor Richie en daardoor Bibi niet kan redden. Hoewel de film best lang lijkt (doch niet langer dan een andere aflevering uit de serie) omdat er te weinig actie is, zijn het verloop en de finale alleszins aanvaardbaar, het spel zeer goed en de sfeer heel raak. Het scenario is van Friedhelm Zündel en Klaus Peter Wolf. Het camerawerk is van Fritz Moser. Aflevering 182.

Mutter mit 18

1995 | Familiefilm

Duitsland 1995. Familiefilm van Horst Kummeth. Met o.a. Susanna Wellenbrink, Max Schneider, Jacques Breuer, Oliver Selke en Ygal Gleim.

Het vervolg op MUTTER MIT 16 met Wellenbrink, als Anja. Ze is prachtig meege[KA3]evauleerd. Ze heeft na omzwervingen een onderkomen gevonden als inwonend dienstmeisje met haar hummeltje Roger (Schneider) bij weduwe Franziska Hoffmann (Lemnitz). Als haar zoon Daniel (Dehmel-Huber) verliefd op Anja wordt, panikeert Frau Hoffmann en neemt contact op met de kinderbescherming.

Ein unvergeßliches Wochenende...in Südfrankreich

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Rolf von Sydow. Met o.a. Eleonore Weisgerber, Volker Lechtenbrink, Béla Erny, Bernd Herzsprung en Rosemarie Fendel.

Wanneer de Fritzen de kans krijgen om even snel in het zuiden van Frankrijk een goedkope film op te nemen, laten zij die niet aan hun neus voorbij gaan. Weisgerber is een succesvolle zakenvrouw die met haar minnaar en collega naar de Rivièra reist om er haar man, een beeldhouwer, op te zoeken. In het hotelletje in de Provence bevinden zich ook Von Friedle en haar echtgenoot Vosgerau, die niet veel plezier beleeft aan het weekendje want zijn firma heeft hem de laan uitgestuurd. Sauerkraut in de Provence? Dat kan toch niet. Het scenario is van Brigitte Blobel. Het camerawerk is van Hartwig Strobel en Frank Griebe.

Die Rachegöttin

1994 | Komedie

Duitsland 1994. Komedie van Wolfgang Panzer. Met o.a. Lola Müthel, Ursula Dirichs, Hans Lobitz, Walter Schmidinger en Rosemarie Fendel.

Zwarte komedie, geschreven door Johannes Reben met Müthel als gepensioneerde actrice, die een vermogen erft van Dirichs, een Oostpruisische lerares die spraaklessen bij haar volgde. Aan de erfenis is een voorwaarde verbonden: Müthel moet afrekenen met iedereen die Dirichs het leven zuur gemaakt heeft. De drie mannen, die het leven van Dirichs verpest hebben worden door Müthels als schietschijf gebruikt. Het camerawerk is van Hans Grimmelmann.

Der Havelkaiser

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Herbert Ballmann. Met o.a. Günter Pfitzmann, Marion Kracht, Hansi Jochmann, Rolf Zacher en Rainer Rudolph.

Pfitzmann heeft in het leven bereikt wat hij wilde: hij is eigenaar van een bloeiende scheepswerf en in de politiek heeft hij het tot ere-voorzitter van het regionale bestuur gebracht. Hij zou kunnen genieten van een rustige oude dag indien hij niet voortdurend met nieuwe problemen geconfronteerd werd. Zijn zoon Rudolph, een succesvol advocaat, blijkt verstrikt te zijn in zwendel met onroerend goed, zijn dochter Jochmann zet haar man Zacher aan de kant en zijn jongste dochter, Kracht, is erg eenzaam. Zijn schoonzus Fendel komt plotseling met de eis twintig procent van zijn bezittingen aan haar af te staan. Er is ook goed nieuws. Pfitzmann ontmoet tijdens een zeilwedstrijd de dochter van zijn ex-geliefde, die hem 23 jaar geleden in de steek liet. Jawel: het meisje is zijn dochter. Vooral het slot kan nauwelijks ongeloofwaardiger, want alle problemen worden opgelost. Scenarioschrijver Knut Boeser is beslist bij de makers van Amerikaanse soaps in de leer geweest. De hoofdrol is op het lijf geschreven van Pfitzmann, de veelzijdige Duitse acteur en de miniserie (in drie delen) werd voor het eerst uitgezonden naar aanleiding van zijn zeventigste verjaardag. Wordt ook uitgezonden in zes delen. Camerawerk van Rolf Liccini.

Bommels Billigflüge

1993 | Komedie

Duitsland 1993. Komedie van Claus-Michael Rohne. Met o.a. Anke Sevenich, Rüdiger Vogler, Rosemarie Fendel, Tina Ruland en Dominique Horwitz.

Sevenich is al een tijdje getrouwd met Vogler en tot haar wanhoop is ze nog steeds niet zwanger. Op een dag ontdekt ze de reden: haar man heeft zich laten steriliseren, zodat hij probleemloos een avontuurtje zou kunnen aangaan. Ze besluit zich op hem te wreken. Ze wordt secretaresse bij het reisbureau van Bommel, de man uit de titel, met als enig doel een vruchtbare man te vinden die haar een kind kan geven. Nogal idiote komedie die de Duitse film zo'n dertig jaar in de tijd terugplaatst. Het scenario van Ingrid Noll, Jutta Boehe en Rohne is een opeenstapeling van boertigheden en stelt geen enkele eis aan de intelligentie van de kijker. Het spel van de acteurs is redelijk. Fotografie van Peter Koop.

Der Tod in der Waschstrasse

1982 | Komedie

Duitsland 1982. Komedie van Friedemann Schulz. Met o.a. Benjamin Völz, Beate Finckh, Rosemarie Fendel en Henning Venske.

Een gladjes afgewerkte debuutfilm over een jonge puber die een boek schrijft met als titel de titel van de film en een moraal die muf naar braafheid ruikt.

Tante Maria

1980 | Komedie

Duitsland 1980. Komedie van Wolfgang Panzer. Met o.a. Rosemarie Fendel, Gideon Burkhard, Daniel L[KA11]u[KA11]ond, Heinz Schimmelpfennig en Marilene von Bethmann.

Maria Büdenbender is 55 en ongetrouwd omdat ze altijd voor haar moeder gezorgd heeft. Na diens dood leert ze via een huwelijksadvertentie Dr. Gregor Strohn kennen, maar die haakt af als ze Andreas, de rebellerende tienerzoon van haar door een ongeval overleden broer die weduwnaar was, in huis neemt.

Traumstadt

1973 | Sciencefiction, Experimenteel

Duitsland 1973. Sciencefiction van Johannes Schaaf. Met o.a. Per Oscarsson, Rosemarie Fendel, Eva Maria Meineke, Alexander May en Helen Vita.

Surrealistische dromen vermengen zich met (andere) filmische werkelijkheden tijdens het verblijf van een schilder in een stad waar alles mag. Een tegenvaller na Schaafs TÄTOWIERUNG.

Tatort - Cherchez la femme oder die Geister von Mummelsee

1973 | Mysterie

Duitsland 1973. Mysterie van Wilm ten Haaf. Met o.a. Heinz Schimmelpfennig, Paul Neuhaus, Günther Ungeheuer, Preben Marht en Lili Holmer.

De eerste zaak van Kommissar Gerber (Schimmelpfennig) uit Baden-Baden betreft een Agatha Christie-achtige moord. Twee hartsvriendinnen die een plezierreis maken, vallen op in het reisgezelschap door onderlinge jaloezie. Als een van hen op onnatuurlijke wijze het tijdelijke met het eeuwige verwisselt en op haar laatste reis vertrokken is, komt iedereen uit het gezelschap in aanmerking als de dader. Het scenario voor dit buitenbeentje in de reeks is van Dieter Waldmann. Aflevering 27.

Im Reservat

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Johana Hofer, Wolfgang Kieling, Rosemarie Fendel, Johannes Schaaf en käte Jaenicke.

Een oude vrouw (Hofer) en haar onderhuurder (Bergmann) - een travestiet op leeftijd - weigeren een woning te verlaten die op de afbraaklijst staat. Een televisie-spel dat het vooral van de hoofdrollen moet hebben. Het camerawerk is van Wolfgang Treu.

Adèle Spitzeder

1972 | Historische film, Drama

Duitsland 1972. Historische film van Peer Raben. Met o.a. Ruth Drexel, Ursula Strätz, Monica Bleibtreu, Peter Kern en Rosemarie Fendel.

Componist en Fassbinder-acteur Raben maakte een film over de historische figuur Adèle Spitzeder die een bank voor arme mensen begint, maar door de gevestigde orde voor een oplichtster wordt uitgemaakt.

Trotta

1971 | Drama

Duitsland 1971. Drama van Johannes Schaaf. Met o.a. Andras Balint, Doris Kunstmann, Rosemarie Fendel, Heinrich Schweiger en Istvan Iglodi.

Maximillian Schell werkte mee aan het scenario naar Joseph Roths interessante boek Kapuzinergruft over een uit WO I terugkerende baron wiens wereld veranderd is. Een interessante film die toch niet helemaal uit de verf komt.

Tätowierung

1967 | Experimenteel

Duitsland 1967. Experimenteel van Johannes Schaaf. Met o.a. Helga Anders, Christoph Wackernagel, Rosemarie Fendel, Tilo von Berlepsch en Alexander May.

Een beklemmende, boeiende film, niet het minst door hoofdrol speler Wackernagel die zich in de jaren 1970-1980 bij de RAF aansloot, zodat de film tien jaar later 'werkelijkheid' werd. Een jongen uit een opvoedingsgesticht komt bij een progressieve mozaïekfabrikant terecht, die later door de jongen op een wandeling wordt doodgeschoten zonder aanwijsbare reden. De produktie was van Rob Houwer.

Alle Jahre wieder

1967 | Komedie

Duitsland 1967. Komedie van Ulrich Schamoni. Met o.a. Hans Dieter Schwarze, Ulla Jacobsson, Sabine Sinjen, Johannes Schaaf en Hans Possega.

Wrange, vreemde klucht over een man die elk jaar even bij zijn ex-vrouw en kinderen op bezoek gaat. Evenwel meervoudig bekroond, o.a. de Zilveren Beer in Berlijn (1967). Scenario van Michael Lentz en de regisseur.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Rosemarie Fendel op televisie komt.

Reageer