Jean-Louis Tribes

Acteur

Jean-Louis Tribes is acteur.
Er zijn 23 films gevonden.

Une cible dans le dos

2011 | Drama

Frankrijk 2011. Drama van Bernard Uzan. Met o.a. Bernard Le Coq, Alexandra Vandernoot, Jean-Louis Tribes en Magid Bouali.

Weduwnaar-depressieveling Christian (Le Coq in een koortsrol) wil dood en engageert een huurmoordenaar om zichzelf van de zelfmoordtaak te ontslaan. Nadat hij de opdracht heeft gegeven ontmoet hij de gescheiden kapster Mona (Vandernoot). Liefde geeft levenszin, spijtig nu dat in het ruimingscontract de annuleringsclausule ontbreekt. Déjà vu? Ja, onder meer in I Hired a Contract Killer van Aki Kaurismäki. Geeft niets. De openingsscène, een effectief geënsceneerde nachtmerrie-in-een-nachtmerrie, zet de toon van bij vlagen zweterige, hallucinante noir. Gebaseerd op de roman van genreschrijver André Caroff (1924-2009).

Contre toi

2010 | Drama

Frankrijk 2010. Drama van Lola Doillon. Met o.a. Kristin Scott Thomas, Marie-Christine Orry, Vinciane Millereau en Jean-Louis Tribes.

Anna Cooper verdwijnt een week en doet bij terugkomst aangifte van ontvoering. Ze kent de dader en weet waar hij woont, maar over wat er is gebeurd, kan ze niets vertellen.

Gangsters

2002 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/België 2002. Misdaad van Olivier Marchal. Met o.a. Richard Anconina, Anne Parillaud, Gérald Laroche, François Levantal en Francis Renaud.

Als de film begint, valt de politie op rauwe wijze binnen in de woning van stripper Nina Delgado (Parillaud), die er met Franck Chaievski (Anconina) de liefde bedrijft. Franck, een gangster die uit een Italiaanse gevangenis was ontsnapt en naar zijn vaderland Frankrijk was gevlucht, wordt zeer hardhandig ingerekend. Hij wordt meegesleept naar het bureau, waar een verhoor begint, dat 24 uur mag duren. In de derde graad wordt hij ondervraagd over een overval op een nachtclub, waarbij kostbare edelstenen zijn buitgemaakt. In flashbacks maken we kennis met de rosse buurt van hoeren, pooiers, bars en stripclubs. We zijn getuige hoe Franck en zijn maat Petit Claude (Tribes) zich schietend een weg naar binnen banen en zich schietend een weg naar buiten banen, terwijl ze een bloedbad aanrichten. Over de buit zwijgt Franck echter in alle talen. Een harde politiefilm met een eersteklas bezetting en een scenario uit de eerste hand van debuterend regisseur Marchal, die van zijn 24ste tot zijn 34ste bij de Parijse politie zat en gewerkt heeft o.a. bij de anti-terreurbestrijding en de afdeling interne zaken om corruptiegevallen te onderzoeken. Parillaud, ooit gehuwd met filmer Luc Besson en hoofdrol Anconina, werd bekend door haar beklijvende rol in LA FEMME NIKITA - ze is nog altijd even fascinerend, fanatiek en frivool, maar rijper en gevoeliger. Het camerawerk is van Matthhieu Poirot-Delpech. Widescreen, Dolby.

Les Aliénés

2001 | Thriller

Frankrijk 2001. Thriller van Yvan Gauthier. Met o.a. Christopher Buchholz, Frédéric Pellegeay, Virginie Aster, Julien Reymond en Richard Chevalier.

Damien (Buchholz) werkt bij de gemeente-reiniging. Hij wordt door zijn moeder geminacht en door zijn omgeving niet serieus genomen. Op de vuilstortplaats vindt hij een lijk met een bebloed mes erbij. Hij herkent het mes als het zijne en nu wil Damien als eerste het fijne ervan weten voordat iemand hem beschuldigt. Naarmate Damien dieper in de zaak wroet, komt hij steeds meer tot de conclusie dat de bewijzen zich tegen hem opstapelen. Intrigerende misdaadfilm van debuterend regisseur Gauthier, die zich liet inspireren door het werk van legendarische filmers als Yves Boisset, Henri-Georges Clouzot en Jean-Pierre Melville. Als rustpunt in het verhaal fungeert Julie (Aster), een pas gescheiden vrouw die tegenover Damien is komen wonen. De rollen zijn OK. Het scenario is van Philippe Perret. Het camerawerk van Christophe Bidot is effectief in zwart-wit.

La bascule à deux

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Thierry Chabert. Met o.a. Rosemarie La Vaullée, Jean-Pierre Lorit, Thomas Jouannet, Laurent Natrella en Jean-Louis Tribes.

De verlamde Fanny Beaucart (La Vaull[KA1]ee) heeft, ondanks alle vooroordelen i.v.m. haar handicap, een baan gekregen als lerares in een college. Haar vriend Patrice (Natrella) heeft haar verlaten, maar nu leeft ze met Christian (Lorit) en ze voelt zich gelukkig. Op een dag stelt ze vast dat ze zwanger is, ook al hadden dokters haar verzekerd dat ze steriel was. Dit brengt heel wat problemen met zich mee. In de eerste plaats is Patrice de vader of is het Christian? Zal ze als gehandicapte een moeilijke zwangerschap tot een goed einde kunnen brengen? En hoe moet ze later voor het kind zorgen? Na het ruim sterke LA BASCULE van Marco Pico is dit vervolg een zware ontgoocheling. Niet enkel gaan de makers onbeschaamd de sentimentele toer op, maar de sterkte van het eerste deel, dat lag in het tonen van de moeilijkheden van gehandicapten om te integreren in de maatschappij, wordt hier vervangen door de idiote vraag of gehandicapten het recht hebben om kinderen te krijgen. Het meisje is geestelijk volledig in orde, dus waarom zou ze geen betrekkelijk normaal leven mogen leiden? Spijtig van de verspilde energie van La Vaullée, die moeite doet om de film aantrekkelijk te maken. Toni Leicester en Philippe Madral baseerden hun scenario op een verhaal van Leicester en Jean- Pierre Gallo, scenaristen van het eerste deel. Fotografie is van Dominique Brabant.

Les enfants du printemps : Les feuilles mortes

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Marco Pico. Met o.a. Pierre Arditi, Dominique Labourier, Michel Aumont, François Cluzet en Jean-Claude Dreyfus.

Na de beurscrash van 1987 wordt Jean (Arditi) verraden door zijn vennoot Fr[KA1]ed[KA1]eric Jiminez (Chatelais), die verliefd is op Virginie (Labourier), maar door haar werd afgewezen. Jean wordt beschuldigd van corruptie en belandt in de gevangenis. Ondertussen heeft ook het koor van Virginie te kampen met problemen te wijten aan ideologische meningsverschillen. Philippe (Simonet), het enige kind van Jean en Virginie, kan zijn draai niet meer vinden in de maatschappij die rond hem lijkt af te brokkelen. Al zijn zekerheden verdwijnen een voor een. Het derde en laatste deel van een schitterende trilogie die gelijktijdig een balans opmaakt van het culturele en financiële milieu in Frankrijk in de jaren 1980. De bekende componist van filmmuziek Jean-Marie Sénia speelt in deze mini-reeks de rol van de dirigent van het koor van 'de Lentekinderen'. Een serie die het verdient om er rustig bij neer te zitten en van te genieten. Naast de uitstekende vertolkingen zijn er het intelligent in elkaar gestoken scenario van Jean-Michel Gaillard en Jacques Kirshner en de prachtige decors en kostuums waar je in weg kan dromen. François Lartigue stond ook ditmaal achter de camera. Stereo.

Les enfants du printemps : En haut de l'affiche

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Marco Pico. Met o.a. Pierre Arditi, Dominique Labourier, Michel Aumont, François Cluzet en Jean-Claude Dreyfus.

Arlette Brissac (Br[KA3]ucher) verdiept zich, samen met Commissaris Gluckstein (Coutteure), verder in de geschiedenis van de familie Charlet in de jaren 1980. Vader Jean (Arditi) heeft een nieuwe vennootschap opgericht en is opgeklommen tot een vooraanstaande, machtige zakenleider in de financi[KA3]ele sector. Zijn vrouw Virginie (Labourier) wordt volledig opgeslorpt door de activiteiten van haar koor. Geen van beiden bekommert zich om hun zoon Philippe (Simonet) en ze beseffen niet dat hij een kwetsbare, labiele persoonlijkheid ontwikkelt. Het tweede deel van de trilogie over de financiële en culturele werelden van het Frankrijk in de jaren 1980. Een strakke regie en schitterende acteerprestaties zorgen ervoor dat de film blijft boeien en dat de personages steeds weer verrassend uit de hoek komen. Vooral de Vlaming Coutteure, in zijn laatste rol, is aangrijpend goed. Ook nu weer werd het scenario geschreven door Jean-Michel Gaillard en Jacques Kirshner. Fotografie is van François Lartigue. Het derde deel kreeg als ondertitel LES FEUILLES MORTES. Stereo.

Quai N[KA15]o 1 : Jeu de massacre

1998 | Misdaad

België/Frankrijk 1998. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Sophie Duez, Olivier Marchal, Raoul Billerey, François-Régis Marchasson en Ann-Gisel Glass.

In ondergondse gangen van het Gare du Nord wordt spoorwegbeambte vermoord met het wapen van commissaris Marie Saint Georges (Duez). Onderzoek wordt uitgevoerd door politie- van-de-politie, het IGPN, onder leiding van commissaris Mich[KA2]ele Harris (Glass), die het echt gemunt heeft op Marie. Zij stapelt verdenkingen tegen Marie op. Marie heeft meteen in de smiezen dat zij zelf haar onschuld moet kunnen bewijzen. En dat doet ze uiteraard, zij het met veel moeite. Alles heeft te maken met diefstal van een Van Gogh in Amsterdam en de internationale crimineel Kali (Tribes) die met TGV vanuit Amsterdam in Parijs arriveert. Scenario van Francis Nief, Fabien Suarez en Didier Cohen. Vertrouwde spoorweg-politietoestanden, langzaam, drentelig opgebouwd. Ondermaats, mede door overdosering ongeloofwaardige elementen.

Le Matador

1998 | Misdaad, Avonturenfilm

Frankrijk 1998. Misdaad van Michel Vianey. Met o.a. Thierry Rey, Stéphane Jobert, Jean-Marie Winling, Caroline Berg en Pascale Vignal.

Yann (Rey) is een geharde flic die door de Parijse onderwereld gevreesd wordt. Ze gaven hem de bijnaam de Matador. Op een dag wint hij de grote pot van de lotto en hij verandert onmiddellijk zijn leven: politie en Parijs laat hij achter zich liggen en vestigt zich in Arles, waar hij met zijn vrienden Eric (Jobert) en Anne (Vignal) geïnvesteerd heeft in een brasserie. Aan de Cöte d'Azur ontpopt hij zich tot een soort gigolo die rijke dames verleidt om hen telkens een klein fortuintje te ontfutselen. Dat geld gebruikt hij dan om minderbedeelden te helpen. Zwakke mengeling van Arsène Lupin en Robin Hood in de pilot van wat een nieuwe serie moest worden. Het gaat er evenmin origineel als opwindend aan toe, de film sleurt zich voort naar een weinig explosieve climax. Acteerprestaties staan in evenredigheid met de afwezige spanning. Om van deze ondermaatse productie te bekomen kan je beter nog eens TO CATCH A THIEF zien. Jacques Kirsner bedacht het personage en schreef het scenario samen met Jorge Amat. Fotografie van Tomasz Cichawa.

Au bénéfice du doute

1998 | Thriller

Frankrijk 1998. Thriller van Williams Crépin. Met o.a. Robin Renucci, Cécile Pallas, Lola Zidi-Renier, Michèle Bernier en Laetitia Lacroix.

Op het ogenblik dat hij naar de wagen gaat waarin zijn vrouw Martha zit wordt Christian Lenoir (Renucci) door een gemaskerde man weggeduwd. Deze schiet de vrouw dood en duwt het wapen in de hand van de verbaasde Christian. Hij wordt gearresteerd maar, ondanks de zware verdenkingen, vrijgesproken wegens gebrek aan bewijzen. Eens terug buiten de gevangenis wordt hij benaderd door inspecteur J[KA1]erominos, die hem arresteerde en die hem nu zijn hulp aanbiedt. Tijdens het gesprek valt J[KA1]erominos dood neer, geveld door een hartaanval. Christian ziet hier de gelegenheid om van identiteit te verwisselen. Als inspecteur J[KA1]erominos gaat hij op zoek naar de moordenaar van zijn vrouw en komt daarbij nog op het spoor van een serie-moordenaar die het op het leven gemund heeft van de mooie Val[KA1]erie Coty (Pallas). Deze heeft echter niets te maken met de dood van Martha. Onderhoudende maar weinig geloofwaardige thriller waarin de onverwachte wendingen erg kunstmatig overkomen. De uitstekende prestatie van Renucci, ditmaal eens niet in een komische rol, kan de film van de ondergang redden, maar het scenario van Tito en Frédérique Topin wordt er niet logischer door. Martial Barrault tekende voor de fotografie. Oorspronkelijk vertoond in twee delen.

Baldi et la voleuse d'amour

1997 | Komedie, Drama

Frankrijk 1997. Komedie van Claude D'Anna. Met o.a. Charles Aznavour, Mélanie Leray, Jacques Frantz, Fabien Thomann en Sekkou Sall.

Derde film in de Baldi-reeks, met Aznavour als dakloze Baldipata die hier wat graag op kermis ronddwaalt. Wat hij wint, pluchen beer, koffieservies, geeft hij aan Magali (Lray), dochter van zijn gabber Johan (Frantz). Op een dag is Magali verdwenen en Johan vraagt Baldipata haar te zoeken. De 22-jarige Magali gedraagt zich vreemd, agressief en gewelddadig. Zij breekt met haar vriendje, ruziet met haar moeder en wil niet meer hebben van haar halfbroertje. Tot Baldipata er zich gaat mee bezighouden. Knappe tv-film, geschreven door regisseur en Laure Bonin, die spanningen bij kermisvolk (naijver, misprijzen, onvoldaanheid) goed weergeeft. Plot, gebaseerd op waargebeurd fait divers, wordt geloofwaardig omkaderd met personages die vaak van het ene uiterste in het andere vallen. Aznavour is ontroerend als zwerfkat met hart op de juiste plaats.

Baldi et la voleuse d'amour

1997 | Komedie

Frankrijk/België/Canada 1997. Komedie van Claude D'Anna. Met o.a. Charles Aznavour, Mélanie Leray, Jacques Frantz, Mona Heftre en Fabien Thomann.

De dakloze Baldipata (Aznavour) houdt van de sfeer van de jaarlijkse kermis. Hij houdt van deze rondreizende mensen, hun vrije leven dat niet steeds zonder moeilijkheden is. Johan Demeter (Frantz), eigenaar van de schietstand, is reeds sinds vele jaren zijn vriend. Ooit heeft deze door zijn goedheid het leven gered van Baldipatas dochtertje. Baldipata is een goed schutter en wat hij wint, of het nu een koffieservies is of een pluchen beer, geeft hij aan Magali (Leray), Johans dochter. Maar op een dag is Magali spoorloos verdwenen. Johan vraagt Baldipata om haar te zoeken. Een gevoelige dramatische komedie die vooral haar kracht put uit de schitterende vertolking van Aznavour, die zo gelukkig is zonder materialistische bezittingen dat je er haast jaloers op zou worden. Het is de derde keer dat Aznavour in de huid kruipt van Baldipata en telkens slaagt hij erin andere emotionele snaren te raken. D'Anna schreef het scenario samen met Laure Bonin. Voor de fotografie tekende Denys Clerval.

The English Wife

1995 | Thriller

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1995. Thriller van Simon Shore. Met o.a. Geraldine O'Rawe, Michel Chaumé, Zoe Wanamaker, Jean-Louis Tribes en Stanislas Carré de Malberg.

Elena (O`Rawe), een Engelse au-pair, zorgt voor de geestelijk gehandicapte zoon Bertrand (Chaum[KA1]e) van het Franse bourgeois-gezin Grimeau. Ze verblijft met hem in het buitenhuis zodat de ouders, die zich voor hun buitenwereldje voor hun kind schamen, er niet mee geconfronteerd worden. Bertrand en Elena kunnen goed met elkaar overweg. Elena geeft zich uit als madame Grimeau. Ze wordt verliefd op een plaatselijke jongeman, Alain (Carré De Malberg) en voelt zich volmaakt gelukkig. Als monsieur en madame Grimeau plotseling aankondigen Bertrand in een verpleegtehuis te willen onderbrengen, stort Elena's wereldje in. Ze bedenkt een list om de gang van zaken te beïnvloeden, maar dat gaat niet zonder noodlottigheid. Frans-Engelse tv- suspense, die er net mee door kan.

Terres gelées

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Maurice Frydland. Met o.a. Henri Virlogeux, Aladin Reibel, Catherine Wilkening, Véronique Silver en Florence Giorgetti.

Bij een schermutseling tijdens een wegopstropping komt de jonge boer Arnaud Combarieux (Reibel) de mooie Olinka (Wilkening) ter hulp. Het kan natuurlijk niet uitblijven: de twee worden verliefd op elkaar. Probleem is echter dat Olinka in de stad opgegroeid is en dat minitel en computers haar meer zeggen dan koeien en graan. Arnauds moeder Paulette (Giorgetti) is niet erg ingenomen met deze vreemde eend in de bijt. Ze vreest dat deze het hoofd van haar zoon op hol zal doen slaan en dat deze het boerenleven vaarwel zal zeggen. Een weinig interessant Frans boerendrama dat vooral de nostalgische zielen die willen terugkeren naar de periode van kar en paard zal aanspreken. Wie wat met zijn tijd meegaat heeft weinig boodschap aan deze verdediging van de oude waarden. De acteurs geloofden duidelijk ook niet in wat ze moesten brengen en acteren vooral op automatische piloot. Serge Bercanau baseerde zijn scenario op de roman van Georges Coulonges. Prentkaartenfotografie van Jean Monsigny.

Petite Sœur

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Marion Sarraut. Met o.a. Annie Girardot, Martin Lamotte, Camille Dos Santos, Marion Larguier en Emilie Capel.

Sinds de dood van haar moeder is de vijftienjarige Regnier de belangrijkste vrouw in het gezin van Lamotte. Zij moet de studies volgen van haar jonger zusje, Dos Santos, en voor het huishouden zorgen. Dos Santos is echter meer geïnteresseerd in turnen dan in studeren en ze ontpopt zich tot een eersteklas athlete. Tijdens een ontmoeting tussen liefhebbers wordt ze opgemerkt. Ze wordt uitgenodigd op een nationale competitie. Trots stemt haar vader toe. Een hulde aan familiale eensgezindheid die echter verzinkt in goedkope melodramatiek. Enkel het spontane spel van de jonge Dos Santos redt de film van de volledige ondergang. Alain Leblanc en Julien Gadé schreven het scenario. Aan de camera werd plaatsgenomen door Jean-Pierre Aliphat. Formaat 16/9. Dolby Surround.

Mondaine : La madone de Lisbonne

1995 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1995. Mysterie van Maurice Frydland. Met o.a. Patrick Chesnais, Ilaria Borrelli, Tania Da Costa, Florence Giorgetti en Philippe Rouleau.

Commissaris Anders Etchegoyen (Chesnais) helpt de dochter van een overleden collega uit de problemen, die is opgepakt wegens drugsbezit. Wat later wordt zij vermoord in haar appartement. Anders ontdekt al vlug dat het om een vergissing ging. Het eigenlijke doelwit was de mooie Braziliaanse Julia (Da Costa), die sinds kort de flat van het slachtoffer deelt. Julia is uit Lissabon weggevlucht omdat ze niet langer meer wilde tippelen. Haar pooier is echter niet van plan haar zomaar te laten gaan. Politie-avontuur zonder veel verrassingen, gemaakt naar bekend recept. Het scenario is van Jacques Labib en Franck Appréderis en producent Simon Michaël naar diens boek. Het camerawerk is van Dominique Brabant.

Maigret se trompe

1994 | Misdaad, Thriller

België/Frankrijk 1994. Misdaad van Joyce Buñuel. Met o.a. Bruno Cremer, Danièle Lebrun, Bernadette Lafont, Brigitte Catillon en Anny Romand.

Call-girl Louise Filon (Lopez) wordt vermoord aangetroffen in haar luxe flat aan de Avenue Carnot. Maigret (Cremer) zet vraagtekens bij het gedrag van professor Gouin (Perrot), een vreemde, koude, cynische man die een verdieping hoger woont en zich door mooie vrouwen laat omringen. Een nooit van zijn stuk te brengen Maigret in een verrassend raadselachtig verhaal gesierd door de opvallende aanwezigheid van brunette Lafont in de rol van Madame Brault. Naar de gelijknamige roman van Georges Simenon uit 1953, die in 1988 ook al werd verfilmd voor tv (toen door Stéphane Bertin en met Jean Richard in de rol van Maigret). Scenario van Dominique Roulet.

La lettre inachevée

1994 | Drama, Familiefilm

Frankrijk 1994. Drama van Chantal Picault. Met o.a. Nathalie Nell, Arnaud Giovaninetti, Marc Berman, Joséphine Serre en Delphine Zentout.

Tijdens een race georganiseerd door de motorclub, waarvan hij lid is, maakt St[KA1]ephane die een jaar of zeventien is, een fatale val. Een tijdje later brengt Marco (Giovaninetti) die de monteur van de club is, een jack van St[KA1]ephane naar zijn moeder Ir[KA2]ene (Nell). Ondanks het verdriet wordt hij vriendelijk ontvangen door Ir[KA2]ene, hoewel de oudste dochter Sandrine (Zentout) zich gereserveerd opstelt. Marco, die met zijn vader op een autosloperij woont, is liefdeloos opgegroeid; hij wordt aangenaam getroffen door die hartelijke, warme sfeer. Kort daarop brengt hij hen weer een bezoekje en gebruikt als smoes een onvoltooide brief die hij in de borstzak had gevonden. Langzamerhand neemt hij in het huis de plaats in van de verongelukte zoon, zijn vader in onbegrip achterlatend. Hoe vér moederliefde kan gaan wordt getoond in deze voorspelbare film die af en toe flink balanceert op het randje van goedkope sentiment. De acteurs leveren een routine prestatie. Picault schreef het scenario in samenwerking met Valérie Lumbroso, Bernard Skira, Thierry Bourcy en Philippe Muyl, zich baserend op een idee van Lumbroso en Skira. Luc Drion stond achter de camera.

Julie Lescaut : Charité bien ordonnée

1994 | Misdaad

Duitsland/Zwitserland/Frankrijk 1994. Misdaad van Yvan Butler. Met o.a. Véronique Genest, François-Régis Marchasson, Caroline Gasser, Jean-Louis Tribes en Jean-René Clair.

Julie Lescaut (Genest) wordt door de Zwitserse tv uitgenodigd om deel te nemen aan een debat over vrouwelijke politie- functionarissen. De rechtstreekse uitzending wordt verstoord door een zekere Didier Fournier (Marchasson), die gezocht wordt wegens de moord op zijn vrouw. Hij ontvoert Julie met een getrokken revolver en neemt haar mee naar een onbekende plaats. Hij beweert dat zijn vrouw gedood werd door huurmoordenaars in opdracht van machtige zakenman M[KA1]elico (Godel) die bekend staat om zijn vrijgevigheid aan humanitaire instellingen. Mélico zou echter Didiers broer, rockzanger Rocky Malone, manipuleren door hem z.g. liefdadigheidsconcerten te laten geven, waarvan hij in werkelijkheid echter de recettes in eigen zak steekt. Onze charmante femme-flic uit Parijs staat er deze keer in een vreemd land alleen voor en bovendien is zij het slachtoffer van een kidnapping. Zo ondervindt ze dat deelnemen aan een talk-show net zo gevaarlijk kan zijn als het onderzoeken van een moordzaak. Alain Krief schreef het scenario, dat door Denis Jutzeler in beeld werd gebracht.

Profil bas

1993 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1993. Misdaad van Claude Zidi. Met o.a. Patrick Bruel, Sandra Speichert, Didier Bezace, Jean Yanne en Jacques Rosny.

Op zijn dertigste is Bruel zijn baan als inspecteur in de voorstad beu. Vooruitzichten op een verdere carrière zijn er niet en zijn ambitie is hij kwijt. Zijn baas geeft hem de opdracht om de gangen na te gaan van een kleine van drugshandel verdachte straatmisdadiger. Hij gaat zonder veel enthousiasme aan de slag. Een vermoeide politieman moet in actie komen. Spanning en romantiek vormen de hoofdingrediënten van deze detective van Zidi, die duidelijk van zijn imago als kluchtenmaker af wil. Geen al te denderend scenario van Zidi, Didier Kaminka en Simon Michael. Fotografie van François Catonné.

Dose mortelle

1993 | Thriller

Frankrijk 1993. Thriller van Joyce Buñuel. Met o.a. Ludmila Mikaël, Frédéric Vandendriessche, Valérie Mairesse, François Chaumette en Aurelin Levitan.

Interniste Mikael met een aantrekkelijk uiterlijk en gespecialiseerd in levertransplantaties, wordt op een morgen bruut aangerand in de parkeergarage van het flatgebouw, waarin zij woont. Ze weet het vege lijf te redden door het gezicht van de aanrander met een broche te bewerken. Enige tijd later wordt dezelfde misdadiger na een mislukte overval op haar snijtafel gebracht voor een transplantatie. Ze overwint haar wrok en opereert hem met succes. Verpleegster Mairesse, die jaloers is op de romance tussen Mikael en dokter Vandendriessche, geeft de patiënt een dodelijke injectie. Dr Mikael wordt verdacht van moord, maar zuster Mairesse begaat gelukkig een fatale fout. Pretentieloos amusement. Scenario van regisseuse Buñuel en Jean-Pierre Gallo.

L'instit : Les chiens et les loups

1992 | Komedie

Zwitserland/Frankrijk 1992. Komedie van François Luciani. Met o.a. Gérard Klein, Roger Souza, Jean-Louis Tribes, Fred Personne en Pascale Vignal.

Onderwijzer Victor Novak (Klein) moet in een klein dorpje in de Haute-Provence een vermoorde collega vervangen. Victor arriveert in een gesloten, haast vijandige gemeenschap, waar aannemer Manu Fontana (Tribes), bijgenaamd Le Parisien, vrijwel openlijk wordt beschuldigd van de moord. Bij gebrek aan bewijs kan niets worden ondernomen tegen deze buitenstaander, want hij is niet uit het dorp, maar ook niet uit Parijs. Hij wordt echter van alle kanten tegengewerkt (o.a. door de bakker en de caf[KA1]ehouder). Ook zijn aangenomen zoon wordt slachtoffer van de geruchten: hij mag niet meer op school komen. Victor besluit zich ermee te bemoeien. Dit scenario (van Luciani en Didier Cohen) is beter dan dat van de meeste andere films uit de serie: het is wel sentimenteel, maar niet overdreven huilerig. Klein levert dan ook een aantrekkelijkere prestatie. De prachtige omgeving werd schitterend in beeld gebracht door Mario Barroso. Gefilmd op Super 16.

Le dernier Lien

1991 | Thriller

Frankrijk 1991. Thriller van Joyce Buñuel. Met o.a. Christophe Malavoy, Olivia Brunaux, Judith Magre, Jean-Marie Winling en Jean-Louis Tribes.

Frank Orsini (Malavoy), die als onderhoudstechnicus op de Eiffeltoren werkt, wordt door zijn collega's 'de koorddanser' genoemd vanwege zijn kracht, zijn handigheid, zijn evenwichtsgevoel en zijn minachting voor hoogtevrees. Op een bleke herfstochtend ziet hij een totaal verwarde maar zeer knappe bezoekster. De vrouw intrigeert en verontrust hem tegelijkertijd. Hij besluit met haar op te trekken, waarna een reeks vreemde en onrustbarende verwikkelingen volgt. Het werk van deze regisseur is normaal gesproken niet meer dan een slap aftreksel van de prestaties van haar man Juan. Zij verbaast en verrukt ons deze keer door de mysterieuze sfeer die ze weet op te bouwen, door handig te manoeuvreren tussen droom en werkelijkheid waarvoor zelfs de grote Luis Bunuel zich niet geschaamd zou hebben. Terwijl Brunaux op subtiele wijze de rol van de verstrooide jonge vrouw speelt, vertolkt Malavoy een zeer aangrijpend personage, en hij is voor geen kleintje vervaard! Vervreemdende opnamen van Parijs onder heel wat merkwaardige invalshoeken. Meer opmerkelijk dan

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean-Louis Tribes op televisie komt.

Reageer