Guy Lefranc: regie en scenario.
Er zijn 18 films gevonden.

Et qu'ça saute

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Henri Salvador, Jean Le poulain, Michel Galabru, Roger Van Hool en Roger Carel.

Een bewerking van een roman van de produktieve en middelmatige Charles Exbrayat over een uraniumvindplaats in een niet-bestaande republiek, waar Zuidamerikaanse revoluties aan de gang zijn en waarop uiteraard verscheidene grootmachten het gemunt hebben. Schrikbarend banaal. Nog slechter dan de films van Raoul André of Maurice Regamey. Meer valt er niet over te zeggen.

L' Auvergnat et l'autobus

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Fernand Raynaud, Christiane Minazolli, Jacques Morel, Julien Guiomar en Michel Galabru.

Een man heeft een erfenis gekregen die hij in Straatsburg moet incasseren. Hij neemt voor het eerst van zijn leven de autobus en ziet in dit vervoermiddel een vruchtbare belegging van zijn nieuwe kapitaal. Hij besteedt al zijn geld aan de aanschaf van een bus die alleen nog rijp voor de schroot blijkt. Deze zeer voorspelbare komedie rond een naïef boertje, dat een gewillige prooi is voor allerhande uitbuiters, is ondanks de zich verwoed inspannende acteurs niet leuk.

Salut Berthe

1968 | Komedie

Frankrijk 1968. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Fernand Raynaud, Martine Sarcey, Rosy Varte, Darry Cowl en Roger Carel.

Een Franse industrieel uit Ivoorkust moet een handelsverdrag bespreken in Parijs en hoopt daar zijn jeugdliefde terug te zien. Op het laatste moment besluit zijn vrouw hem te vergezellen, terwijl de Parisienne inmiddels ook een wantrouwende echtgenoot heeft. Het is een boulevardklucht volgens het overbekende recept en zonder fantasie gefilmd. De actrices brengen het er het beste af, mét Darry-Cowl als de bevriende uitvinder die tot elke prijs zijn vindingen op de markt wil laten brengen.

Béru et ces dames

1968 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1968. Misdaad van Guy Lefranc. Met o.a. Gérard Barray, Jean Richard, Paul Préboist, Marcel Bozzuffi en Roger Carel.

Een vrije bewerking naar de roman van Frédéric Dard. De huurder van een particulier hotel wordt vermoord en de eigenaar vindt hem. Inspecteur Bérurier ontdekt dat genoemd hotel een 'bordeel' herbergt. Teneinde dit mysterie te ontrafelen, roept hij San Antonio te hulp. Aan dit misdaadstramien heeft de cineast een aantal botte en vreselijk ordinaire grappen toegevoegd, en ideeën op het terrein van de filmstijl ontbraken evenzeer. Niet helemaal waardeloos dankzij de acteurs die hun best doen hun gezicht te redden.

Sale temps pour les mouches

1966 | Actiefilm

Frankrijk 1966. Actiefilm van Guy Lefranc. Met o.a. Gérard Barray, Jean Richard, Philippe Clay, Patricia Viterbo en Nicole Maurey.

Commissaris San Antonio dringt een bende binnen die gespecialiseerd is in ontvoeringen van geleerden, door zich voor gangster uit te geven. Voor hij ontmaskerd wordt heeft hij ontdekt wie het brein achter alle plannen is. Deze film naar de komische SAN ANTONIO-serie van Frédéric Dard mist humor om een geslaagde parodie te zijn en vaart plus technische en financiële middelen, voor een onderhoudend avontuur. Zelfs de verplichte fatale dames blijven beneden de uiterlijke norm van het genre.

Les malabars sont au parfum

1965 | Komedie, Sciencefiction

Frankrijk 1965. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Christian Minazzoli, Sophie Agacinsky, Jean-Marc Thibault, Roger Pierre en Francis Blanche.

De experimentele koe van Thibault geeft tweehonderd liter melk per dag en hij krijgt meteen de steun en bescherming van de Franse ministeries van Binnenlandse Zaken en Landbouw. Niet helemaal geslaagde parodie op de spionagefilm in de vorm van een klassieke vaudeville, geschreven door Lefranc en Jacques Emmanuel met de toen onvoorstelbaar populaire Franse komieken Blanche als een Russische spion, Cowl als een Amerikaanse spion en Salvador als een gendarme.

Laissez tirer les tireurs

1964 | Komedie, Actiefilm, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1964. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Eddie Constantine, Daphné Dayle, Maria Grazia Spina, Guy Tréjean en Patricia Viterbo.

Een ingenieur steelt het model van een geheim wapen en wordt door zijn medeplichtigen gedood. Een FBI-agent wordt met het onderzoek belast en komt via een foto van een mooie vrouw uit de bezittingen van het slachtoffer op het spoor van een komplot. De onveranderlijkheid van de formule voor Eddie-films blijkt geleidelijk aan fataal voor de spanning, omdat verrassingen zijn uitgesloten en hij nooit tegenstanders van enig formaat krijgt. De humor om de geringe spanning te compenseren wordt al even sleets. Scenario van Michel Lebrun en Gilles M. Dumoulin. Camerawerk van Henry Persin.

The Elusive Corporal

1962 | Experimenteel, Komedie

Frankrijk 1962. Experimenteel van Jean Renoir. Met o.a. O.E. Hasse, Jean-Pierre Cassel, Claude Brasseur en Claude Rich.

Een ingenieur steelt het model van een geheim wapen en wordt door zijn medeplichtigen gedood. Een FBI-agent wordt met het onderzoek belast en komt via een foto van een mooie vrouw uit de bezittingen van het slachtoffer op het spoor van een komplot. De onveranderlijkheid van de formule voor Eddie-films blijkt geleidelijk aan fataal voor de spanning, omdat verrassingen zijn uitgesloten en hij nooit tegenstanders van enig formaat krijgt. De humor om de geringe spanning te compenseren wordt al even sleets. Scenario van Michel Lebrun en Gilles M. Dumoulin. Camerawerk van Henry Persin.

Le Caporal épinglé

1962 | Oorlogsfilm, Komedie, Drama

Frankrijk 1962. Oorlogsfilm van Jean Renoir. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Claude Brasseur, O.E. Hasse, Claude Rich en Jacques Jouanneau.

Een van de laatste films uit het oeuvre van de Franse veelfilmer Jean Renoir (zoon van de bekende schilder) is deze gelaagde tragikomische oorlogsfilm in zwart-wit. Een groepje Franse soldaten wordt tijdens de Arbeitseinsatz aan het begin van WO II gevangengenomen en aan het werk gezet in daarvoor bedoelde kampen. Een van de gevangenen (mooi gespeeld door Frans acteericoon Jean-Pierre Cassel) onderneemt meerdere pogingen te ontsnappen. Een zowel erg komische als droevige vertelling, over kameraadschap in het leger, klassenverschil tussen soldaten en de absurditeiten van oorlog. Tikkeltje traag misschien voor moderne kijkers, maar wie geduld heeft wacht een bevredigende kijkervaring met prachtig slot. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Jacques Perret.

Conduite à gauche

1961 | Komedie, Drama

Frankrijk 1961. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Dany Robin, Marcel Amont, Henri-Jacques Huet, Guy Tréjean en Noël Roquevert.

Als een vrouw haar man wil verlaten, krijgt ze een ernstig auto-ongeval. In het ziekenhuis herinnert de echtgenoot zich zijn slippertje en haar tegenmanoeuvre met zijn zakenpartner die hiertoe geleid hebben. Deze magere en soms overmatig sentimentele komedie heeft zó weinig plot dat een aantal droomscènes de film op lengte moeten brengen. Hoewel deze overbodig zijn leveren ze nog de aardigste momenten op. Robin en zanger Amont geven hun rollen meer charme dan die verdienen.

Cause toujours, mon lapin

1961 | Thriller, Oorlogsfilm

Frankrijk 1961. Thriller van Guy Lefranc. Met o.a. Eddie Constantine, Renée Cosima, François Chaumette, Claudine Coster en Marielle Gozzi.

Een man, die door een valse getuigenverklaring van moord is beschuldigd, onsnapt uit de gevangenis en wil de ware daders opsporen. De enige getuige is een klein meisje dat hij onder zijn hoede neemt, terwijl hij een bende handelaars in verdovende middelen onschadelijk maakt. Deze Eddie-film, die boven het gemiddelde ligt, krijgt door de zorg voor het kind een ander reliëf. De spectaculaire achtervolging in een bananendepot is zeer geslaagd.

Suivez-moi, jeune homme

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Dany Robin, Daniel Gélin, Noël Roquevert, Michel Galabru en Georges Chamarat.

Een ijdele magnaat kan zich niet voorstellen dat een aantrekkelijke jongedame niets van zijn avances wil weten en schakelt een detective in om uit te vinden of hij soms een rivaal heeft. Uiteraard wordt de detective zelf verliefd. Een weinig oorspronkelijke, maar vlot gemaakte komedie die dankbaar gebruik maakt van de charme van de hoofdrolspelers en van de locaties van Cannes.

La Bande A Papa

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van Guy Lefranc.

Een ijdele magnaat kan zich niet voorstellen dat een aantrekkelijke jongedame niets van zijn avances wil weten en schakelt een detective in om uit te vinden of hij soms een rivaal heeft. Uiteraard wordt de detective zelf verliefd. Een weinig oorspronkelijke, maar vlot gemaakte komedie die dankbaar gebruik maakt van de charme van de hoofdrolspelers en van de locaties van Cannes.

Fernand cowboy

1956 | Western, Komedie

Frankrijk 1956. Western van Guy Lefranc. Met o.a. Fernand Raynaud, Dora Doll, Noël Roquevert, Pierre Dudan en Nadine Tallier.

Een Fransman erft een saloon in het Wilde Westen, maar ondervindt in het vreemde milieu niets dan tegenwerking. Hij krijgt zelfs de moord op een goudzoeker in de schoenen geschoven. Na zijn rehabilitatie trouwt hij met een aantrekkelijke squaw. Deze komische pseudo-western heeft enkele aardige vondsten, maar is vaak amusanter vanwege de doorzichtige nep-situering dan vanwege de grappen of de aangezette onnozelheid van de theaterkomiek Raynaud.

Chantage

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Guy Lefranc. Met o.a. Raymond Pellegrin, Magali Noël, Leo Genn, Georges Chamarat en Noël Roquevert.

Nadat haar vader als chanteur is gearresteerd, wordt zijn onwetende dochter verkoopster bij een bevriende antiquair. Zowel haar werkgever als de buurman die haar het hof maakt zijn ook lid van de bende en proberen haar mogelijk belastende getuigenis te voorkomen. De verliefdheid van de buurman wordt echter geleidelijk aan oprecht, waardoor hij in gewetensnood komt. Deze conventionele film noir krijgt onbedoelde suspense omdat het louche voorkomen van Pellegrin zijn goede bedoelingen voor de toeschouwer heel lang twijfelachtig doet lijken.

Un fil à la patte

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Suzy Delair, Noël-Noël en Bourvil.

Dit is de vierde verfilming van de gedateerde klucht van Georges Feydeau. Het is het werk van een onderaannemer die in vergetelheid is geraakt (hij werd geboren in 1919 en in 1966 kwam er een eind aan zijn carri[KA2]ere). Hij maakt het stuk een beetje luchtiger, maar dat is dan ook alles. Als deze film nog de moeite waard is om te bestaan dan is dat dankzij de bruisende vertolking. En dan te bedenken dat het een van zijn minst slechte films is! Lengte van de bekeken kopie met (op z'n minst) een onvolledige generiek.

Une histoire d'amour

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Guy Lefranc. Met o.a. Louis Jouvet, Dany Robin, Daniel Gélin, Georges Chamarat en Yolande Laffon.

Een filosofisch onderlegde politie-inspecteur (Jouvet) wordt belast met het ­onderzoek naar de vermoedelijke zelfdoding van twee jonge geliefden. In ­terugblik wordt onthuld hoe de jongelingen tot hun daad kwamen, versneden met sfeervolle interpretaties van de beschouwende inspecteur. De in Frankrijk zeer geliefde karakteracteur Jouvet (Quai des Orfèvres) leefde voor het theater, zijn filmrollen nam hij vooral aan om zijn theaterproducties te bekostigen. Zijn zwanenzang Une histoire d’amour is eigenlijk voornamelijk interessant dankzij het intense ­acteerwerk van Jouvet (1887-1951).

Knock

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Louis Jouvet, Jean Brochard, Pierre Bertin, Jane Marken en Pierre Renoir.

In het pittoreske, rustige plaatsje Saint-Maurice gaat een geliefde huisarts met pensioen. Een ramp is het niet: de inwoners van het plaatsje zijn over het algemeen kerngezond. Maar dan komt er een opvolger naar de praktijk. Docteur Knock weet een groot deel van de bevolking ervan te overtuigen dat ze toch echt iets onder de leden hebben, dat hij daarvoor een medicijn heeft, dat echter niet goedkoop is. Leuke satire over goedgelovige zielen die vallen voor een charlatan. Gebaseerd op een toneelstuk van Jules Romain.