Ramón Barea

Acteur

Ramón Barea is acteur.
Er zijn 6 films gevonden.

Fe de etarras

2017 | Komedie

Spanje 2017. Komedie van Borja Cobeaga. Met o.a. Javier Cámara, Julián López, Miren Ibarguren, Gorka Otxoa en Ramón Barea.

Zwarte komedie over vier wannabe Baskische terroristen die tijdens het WK voetbal in 2010 met een nieuwe missie de ETA weer op de kaart willen zetten. Als deze groep amateuristische idealisten, onderduikend in een oubollig appartement in Madrid, maar geen instructies krijgt van de grote baas groeit de verveling, paranoia en ergernis jegens de feestvierende Spaanse voetbalfans. De personages zijn stereotiep en de grappen flauw in deze niet zo komische komedie waarin gelachen moet worden om pijnlijke episodes uit de recente Spaanse geschiedenis.

La comunidad

2000 | Thriller, Komedie

Spanje 2000. Thriller van Álex de la Iglesia. Met o.a. Carmen Maura, Eduardo Atuña, Jesús Bonilla, Paca Gabaldón en Sancho Gracia.

De niet onaantrekkelijke, blonde Julia (Maura), ergens in de veertig, werkt voor een makelaarskantoor en moet aan potenti[KA3]ele kopers dikwijls hele fraaie woningen tonen, waarvan zijzelf alleen maar kan dromen. Haar man Ricardo (Bonilla) is werkloos en hun huwelijk dreigt op de klippen te lopen. In een onopvallende buurt staat al heel lang een appartement leeg in een onaantrekkelijk gebouw. Het is echter heel sfeervol ingericht en Julia besluit met Ricardo op een waterbed hun verwaterde huwelijksbanden eens fors aan te halen. Op dat moment vallen er kakkerlakken naar beneden uit een barst in het plafond. Als Julia een kijkje gaat nemen in de erboven gelegen woning, blijkt daar in het stof en allerlei andere troep het vergane lijk van de bewoner te liggen. Met behulp van de brandweer worden de stoffelijke resten weggehaald en Julia vindt bij toeval de portefeuille van de overledene. Daarin zit de aanwijzing - een soort schatkaart - waar hij driehonderd miljoen peseta`s (ruim twee miljoen euro) verborgen heeft, de winst van de voetbalpool. Er zit echter een forse adder onder het gras: het bedrag bestaat uit verouderde bankbiljetten, die alleen nog maar omgeruild kunnen worden bij de bank van Spanje. Niettemin voelt Julia zich eindelijk in goede doen. Ricardo kan de bons krijgen en zij kan het appartement kopen. Ze merkt echter dat de veertien medebewoners van het gebouw op de hoogte zijn van de hoofdprijs, maar dat zij zich nooit in de woning gewaagd hebben. Ze zijn echter niet van plan Julia als vreemde eend in de bijt de poet te laten krijgen. Ze bedenken allerlei manieren om Julia`s aandacht af te leiden. Zo sturen ze de verleidelijke Cubaan Oswaldo (Perdomo) op haar af, maar Julia is niet van gisteren. Dan wordt er naar ruigere middelen gezocht. Het Hitchcock-achtige scenario van Jorge Guerricaechevarr[KA1]ia en regisseur De la Iglesia is strak, spannend en vol zwarte humor. De eerste helft van de film is sprankelend, maar daarna ontspoort hij. Ten eerste wordt het verhaal voorspelbaar afgewerkt en ten tweede duurt het allemaal veel te lang. Dat is jammer want de spelprestaties zijn goed, vooral van hoofdrol Maura, ooit een van de fetisj actrices van Pedro Almod[KA1]ovar. Sommige personages zijn niet zo origineel zoals Emilio (Guti[KA1]errez Caba), de tamelijk gestoorde voorzitter van de vereniging van eigenaren (la comunidad - de titel) of moederszoontje Charly (Antuña), die Julia onder de douche begluurt. Op een gegeven moment moest Gutiérrez Caba volgens het script hoofdrol Maura een oplawaai verkopen. Nog weken daarna heeft Maura met bloeduitstortingen rondgelopen. De komedie wordt vooral in eigen land hoog gewaardeerd - de film kreeg een keur aan prijzen, maar buiten Spanje wordt hij toch een beetje gezien als een verfilmd stripverhaal met karikaturale figuren. Het camerawerk van Kiko de la Rica ziet er net zoals de vormgeving prachtig uit. Panavision widesscreen, Dolby Digital.

Cuando vuelvas a mi lado

1999 | Drama

Frankrijk/Spanje/Italië 1999. Drama van Gracia Querejeta. Met o.a. Mercedes Sampietro, Jorge Perugorría, Julieta Serrano, Marta Belaustegui en Adriana Ozores.

Gloria (Sampietro) uit Madrid is 47 jaar. Ze is receptioniste in een hotel. Ze is ongetrouwd en interesseert zich uitsluitend voor haar hobby, de bolero. Haar jongere zus Ana is veertig, laat zich voor haar gunsten betalen door rijke kerels en fladdert regelmatig van de ene vent naar de andere. Ze blijkt achteraf een goed en groot hart te hebben. De jongste zus is Lidia (Mariscal) ze is 34, is vertaalster en zeven maanden in verwachting van een getrouwde vriend. Hun moeder is overleden en gecremeerd. Ze moeten nu de as naar Galicia brengen aan de noordwestelijke kust. De as moet verdeeld worden onder drie personen, hun tante Rafaela (Serano), een koffiedikkijkster en de vertrouwelinge van hun moeder, Santos (Dunoyer) de zoon van de chauffeur, die nu heer en meester is van het familiebezit, en hun vader Joao (Perugorria), een arme Cubaanse immigrant, die al heel lang uit het zicht is verdwenen. Het drietal, dat niet bepaald intensief met elkaar omging, begeeft zich al kibbelend onderweg en ze halen afzonderlijk of gezamenlijk herinneringen op, tot zij tenslotte in Galacia aankomen. De film is een sterk pyschologisch drama met redelijk wat dialoog dat overigens voortreffelijk wordt opgezegd. De heen en weer springende flashbacks, die lang niet altijd even duidelijk zijn, vormen meteen het zwakke punt van de film. Het is evenwel een prachtig gespeeld drama, waarvan een kijker die wat verlangt, intens genieten kan. Het scenario is van regisseuse Querejeta, haar vader Elias Querejeta (die EL SUR uit 1987 op zijn naam heeft staan), tevens producent van de film, en Manuel Gutiérrez Aragón. Het bekroonde camerawerk van Alfredo Mayo is tiptop en hij heeft goed gebruik gemaakt van de schitterende en ruige locaties. Gesitueerd in twee tijdperken: de jaren 1955-65 en de jaren 1990.

La buena estrella

1997 | Romantiek

Spanje 1997. Romantiek van Ricardo Franco. Met o.a. Antonio Resines, Elvira Mínguez, Ramón Barea, Clara Sanchis en Jordi Mollà.

Rafael (Resines) die inmiddels in de middelbare leeftijd is, verloor in zijn jeugd door een ongeluk op het werk zijn zaadballen. Hij heeft leren berusten in een solitair bestaan als man zonder attributen. Als hij op weg is naar zijn werk, neemt hij Marina (Verd[KA1]u) in bescherming en voorkomt dat zij wordt afgetuigd door Daniel (Mollá). Hij biedt haar onderdak aan. Marina is zwanger van Daniel, die op een abortus aandrong. Daniel belandt in de gevangenis. Tussen Rafael en Marina groeit een tedere band. Enkele jaren later is Daniel weer vrij man. In een kommervolle toestand komt hij aan de deur bij Rafael. Hij mag blijven en met zijn drieën proberen ze er het beste van te maken. Het portret van een drietal uit de marge dat elkaar het hoofd boven water houdt in een maatschappij die hen eerder uitkotst dan begrijpen wil. De personages krijgen de nodige diepte, dankzij het goed uitgewerkte scenario van regisseur Franco en Ángeles González-Sinde, en het subtiele spel van de hoofdrollen. Toch doet de stijl waarin Franco werkt, te veel aan een tv-film denken en worden de emotionele momenten iets te dik in de verf gezet om echt boeiend te zijn op het grote scherm. Het camerawerk is van Tote Trenas. Meervoudig bekroond, vooral in eigen land en een eervolle vermelding op het festival van Cannes. Dolby Stereo.

Airbag

1997 | Komedie, Thriller

Spanje/Portugal/Duitsland 1997. Komedie van Juanma Bajo Ulloa en Juanma Bajo Ulloa. Met o.a. Karra Elejalde, Fernando Guillén-Cuervo, Alberto San Juan, Maria de Medeiros en Francisco Rabal.

Het humoristische scenario van de regisseur Baja Ulloa, medehoofdrollen Elejalde, en Guill[KA1]en-Cuervo is au fond een eenvoudig verhaal voor een roadmovie, maar het zit complex in elkaar, zodat je er even in moet komen. Achteraf blijkt alles heel netjes in elkaar te passen en is het volop genieten van de ironische ondertoon die de Spaanse bourgeoisie, de r.k. kerk en de georganiseerde misdaad op de korrel neemt. Moederszoontje, net begonnen als advocaat, Juantxo (Elejalde) gaat binnenkort trouwen met de chique Araceli (Mero[KA6]no), die uit nog een nog rijkere familie komt dan hijzelf. Zijn vrienden Paco (San Juan) en Konradin (Guill[KA1]en-Cuervo) trakteren hem voor de laatste vrijgezellenfuif op een nachtje met prostitu[KA1]ee Marquesa (Sarda) in een bordeel, dat aan Villambrosa (Rabal) behoort. Juantxo heeft zijn trouwring bij zich, maar op een of andere manier verliest hij die. De rest van de film gaat erover hoe het drietal deze ring die telkens van bezitter wisselt, probeert terug te krijgen en hebben daar drie dagen de tijd voor. Ze raken betrokken in een gangsteroorlog, krijgen te maken met corrupte politie, moeten meedoen aan heroïnesmokkel tussen Spanje en Portugal en gaan van bordeel tot bordeel aan de noordwestkust van het Iberisch schiereiland. Hun rit eindigt in het casino van Santander en Juantxco doet een fraaie ontdekking over zijn familie! De film is aan de lange kant, maar exportversies zijn 22m korter en dat helpt. Het spel is voortreffelijk en de regie is goed. Het camerawerk is van Gonzalo Berridi. Bajo Ulloa's derde film.

A ciegas

1997 | Drama, Actiefilm

Spanje 1997. Drama van Daniel Calparsoro. Met o.a. Najwa Nimri, Alfredo Villa, Ramón Barea, Javier Nogueiras en Elena Iureta.

Aantrekkelijke Marrubi (Nimri) werkt in de stomerij van Clemente (Barea), een oude bok, die wel een groen blaadje lust. Marrubi gaat niet in op zijn avances, trouwens Clemente is getrouwd. Ze heeft andere interesses: Mikel (Villa) is haar vriend. Ze zijn lid van de ETA en hebben na werktijd dringende zaken te doen. Marrubi gaat met een lid van deze terroristische organisatie een rijke ondernemer liquideren, die zijn bijdrage niet heeft betaald. Eenmaal ingebroken in diens villa, schiet Marrubi niet op het slachtoffer, maar raakt opzettelijk haar vrouwelijke partner. Nu moet ze vluchten, want zowel de politie als de ETA zitten achter haar aan. Frankrijk kan ze niet meer bereiken; blijft Clemente, die nu zijn kans schoon ziet om haar eindelijk eens te pakken. Hier tussendoor loopt de gedoemde liefdesgeschiedenis van Mikel en Marrubi, die de boodschap van regisseur Calparsoro moet brengen: het geweld heeft geen zin (daarom schoot Marrubi op haar collega). De film ontbreekt het aan spectaculaire context om het iets te praterige scenario van regisseur Calparsoro en Nicolas Mendez boeiend te maken. De ironische uithalen naar de media resulteren in weinig effect en de humor drukt zwaar op de maag. De spelprestaties en de technische uitvoering zijn echter heel goed. Dit is alles verschrikkelijk jammer, want over het terrorisme in Baskenland valt best een interessante film te maken. Het camerawerk van Gonzalo Berridi laat indrukwekkende beelden zien, alleen de langdurige regen maakt je op den duur neerslachtig.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ramón Barea op televisie komt.

Reageer