Christine Le Goff

Producer

Christine Le Goff is producer.
Er zijn 3 films gevonden.

L'homme qui court

1997 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk/Canada/Frankrijk 1997. Documentaire van Mark Daniels.

Een portret van de controversele zwarte cineast Melvin Van Peebles (1932), die in de jaren 1950 via Amsterdam terecht kwam in Frankrijk waar hij geconfronteerd werd met de Europese film. In de avant-gardistische kringen manifesteerde hij zich als schrijver, componist, zanger (onder de naam Brer Soul), stand up comedian en cineast. Naast archiefbeelden uit die periode krijgen we een fragment te zien uit zijn korte film LES CINQ CENT BALLES en zijn eerste langspeler LA PERMISSION, die door zijn onderwerp nooit in Amerika gedraaid had kunnen worden. De film wordt uitgenodigd voor het Festival van San Francisco en zo komt Van Peebles terug in Amerika, waar hij een contract aangeboden krijgt van Columbia. Hij draait WATERMELON MAN (1970), maar met zijn volgende film, het onafhankelijk geproduceerde SWEET SWEETBACK`S BAAAD ASSSSS SONG (1971) zou hij de Amerikaanse filmwereld op zijn kop zetten, zodanig zelfs dat zijn volgende films, THE GATHERING GENTS en DON'T PLAY US CHEAP geen verdeler vonden. Van Peebles' rol in de film lijkt uitgespeeld en eerst via zijn zoon Mario zou hij terug acteerwerk krijgen. Een knap beeld van een 'angry black man' die weinigen kennen, maar die meer invloed uitoefende op Hollywood dan wie ook. Het scenario is van Daniels en de teksten van Yves Jeanneau. Catherine Mabilat monteerde het geheel en Daniels stond in voor de nieuwe filmopnamen.

Classified X

1997 | Documentaire

Verenigd Koninkrijk/Canada/Frankrijk 1997. Documentaire van Mark Daniels.

Een provocerend beeld van de zwarten in de Amerikaanse film, geschetst door de controversele zwarte cineast Melvin Van Peebles. Oorspronkelijk waren zwarten in Hollywood bang, dom, onderdanig en tienderangs burgers. Tijdens WO II had de Amerikaanse overheid ook de negers nodig om te vechten en dus mochten ze wat eerbiedwaardiger voorgesteld worden. De `nieuwe negers` van Hollywood mochten zich deftig kleden en ze gedroegen zich als volwassenen, maar het racisme en het paternalistische was nooit ver weg. Er ontstond een marginale filmindustrie voor het zwarte publiek. Waardeloze amusementfilms die geen blanke zag. In de jaren 1960 kwamen de gemengde huwelijken, maar nog steeds was het bekeken uit een blank standpunt. Terwijl de rassenstrijd in de straten explodeerde negeerde Hollywood de negers nog steeds. Zo besloot Van Peebles in 1971 om, volledig onafhankelijk SWEET SWEETBACK`S BAAAD ASSSSS SONG te draaien. Hij bracht hem uit met een zelf opgelegd X-certificaat daar de keuringscommissie integraal uit blanken bestond. En de (zwarte) film was nadien nooit meer dezelfde, ook al blijft Hollywood controle vanuit een zwarte hoek mijden als de pest. Van Peebles' toon is kwaad, agressief en beschuldigend. Nergens neemt hij een blad voor de mond. Zijn beweringen worden gestaafd met tientallen filmfragmenten. Een onthutsende film, geschreven en verteld door Van Peebles. Daniels en Laurent Didier tekenden voor de nieuwe filmbeelden.

Music For The Movies: Bernard Herrmann

1992 | Documentaire, Muziek

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1992. Documentaire van Joshua Waletzky. Met o.a. Lucille Fletcher, James Stewart, Louis Kaufman, Don Cristlieb en David Raksin.

Een goed gedocumenteerd portret van Bernard Herrmann (1911- 1975), de componist die vooral bekendheid verwierf door zijn samenwerking met Orson Welles en Alfred Hitchcock. Op zijn twee[KA3]entwintigste begon hij te componeren voor de radio. Zo kwam hij in contact met Welles en diens Mercury-Theater. Toen deze met CITIZEN KANE debuteerde in Hollywood nam hij Herrmann mee. Al vlug werd hij een gerespecteerd componist die echter gevreesd werd voor zijn driftbuien. In 1956 begon zijn samenwerking met Hitchcock voor THE TROUBLE WITH HARRY, een partnership dat eerst in 1966 met ruzie zou eindigen toen Hitch een liefdesthema vroeg voor TORN CURTAIN en Herrmann dit weigerde. Hij trok zijn hele score terug en John Addison kreeg de opdracht een nieuwe te schrijven. In deze documentaire wordt een sc[KA2]ene uit die film getoond zoals Hitch ze in de film bracht en zoals Herrmann ze zag met zijn muziek. Een hele reeks mensen die Herrmann goed kenden komen aan het woord en maken hiervan een onthullend beeld dat ons de man achter de kunstenaar toont. Waletzky schreef het scenario en monteerde de film. Fragmenten uit o.a. CITIZEN KANE, THE GHOST AND MRS. MUIR, ON DANGEROUS GROUND, CAPE FEAR (1961), NORTH BY NORTHWEST, THE MAN WHO KNEW TOO MUCH, PSYCHO, TORN CURTAIN, LA MARIEE ETAIT EN NOIRE, SISTERS en TAXI DRIVER (zijn laatste score). Nieuw beeldmateriaal is van Mark Daniels en Jeffrey Feldman.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Christine Le Goff op televisie komt.

Reageer