François Delaive: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Lili et le baobab

2006 | Drama

Frankrijk 2006. Drama van Chantal Richard. Met o.a. Romane Bohringer, Aminata Zaaria, Saïdou Abatcha en François Delaive.

De Franse fotografe Lili reist voor een opdracht naar Senegal. Het is haar eerste keer in Afrika en de reis heeft grote gevolgen voor haar innerlijke gemoed. Vooral nadat ze vriendschap heeft gesloten met Aminata, een jonge moeder die in de problemen zit. Bohringer is prima als de aanvankelijk wat naïeve westerling die na terugkomst in Frankrijk moet constateren dat haar leven niet meer is wat het was. Speelfilmdebuut van regisseuse Richard, die eerder korte films maakte en een documentaire over de eerste generatie Noord-Afrikaanse immigranten in Frankrijk.

Rembrandt

1999 | Biografie, Historische film, Drama

Nederland​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1999. Biografie van Charles Matton. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Romane Bohringer, Jean Rochefort, Johanna ter Steege en Caroline van Houten.

Rembrandt Harmensz van Rijn (Brandauer) leefde van 1609 tot 1669. Hij stierf in grote armoede nadat hij in 1656 insolvent verklaard was. Hij heeft vrijwel tot zijn dood kunnen doorwerken en heeft meer dan zevenhonderd schilderijen, w.o. een honderdtal zelfportretten, driehonderd etsen en 1.600 tekeningen nagelaten. Hij kwam als 21-jarige van Leiden naar Amsterdam en werd algauw een geliefd kunstenaar die veel opdrachten kreeg, waardoor hij rijk werd. Hij trouwde in 1634 met Saskia van Uylenborch (Johanna ter Steege) en ze kregen drie kinderen, waarvan alleen Titus overleefde (Titus werd achtereenvolgens gespeeld door Hanna ter Steege, Jules Matton en L[KA1]eonard Matton). In 1642 overlijdt Saskia en Rembrandt kan niet hertrouwen - doet hij dit wel dan verliest hij het fortuin dat Saskia hem heeft nagelaten. Hij leeft samen met dienstmaagd Geertje Dircx (Van Houten), hetgeen hem in het Calvinistische Holland niet in dank wordt afgenomen. In 1645 hertrouwt hij toch met Hendrickje Stoffels (Romane Bohringer). Het stel krijgt een dochter maar dan beginnen de problemen met de machtige burgerij, die Rembrandts opdrachtgevers zijn. Ze willen meer inspraak in de door hun betaalde schilderijen en Rembrandt wenst het tegendeel en gaat -zeker voor die tijd - steeds vrijer werken. Tenslotte verraadt Jan Six ([KA1]Ecoffey) hem, zodat Rembrandt nog maar nauwelijks opdrachten krijgt (De familie Six bezit sedert die tijd menig zeventiende-eeuws kunstwerk en vormen een onaangename clan, die vierhonderd jaar later geen haar beter is en nog altijd evenveel moeite heeft om woord te houden). Het scenario van Sylvie Meyer (die in werkelijkheid Matton heet) en regisseur Matton is heel schools en nekt voor een groot deel de film. Anderzijds zijn de beelden van het camerawerk van Pierre Dupouey zeer geslaagd, temeer omdat regisseur Matton van huis uit schilder en beeldhouwer is. Brandauer is grandioos, en Johanna ter Steege laat in haar korte rol zien dat ze een goede actrice is, maar de film heeft meer aan zijn uiterlijk dan aan zijn innerlijk gedaan, waardoor het een kille bedoeling is gebleven. In 1936 draaide Alexander Korda met Charles Laughton ook een biopic en hij kampte met vergelijkbare problemen: Rembrandt was te complex voor een film van minder dan anderhalf uur en de talentvolle Laughton slaagde er niet in een bezielende Rembrandt op het doek te zetten; ook toen werden kosten nog moeite gespaard om Rembrandts spel met licht en donker in een film te vangen. Matton heeft te veel een familie-onderonsje gebouwd, zelfs de enigszins overheersende muziek is van zijn zoon Nicolas. De buitenopnames werden grotendeels in Duitsland gedraaid! De definitieve film moet nog gemaakt worden.

Scènes de lit

1997 |

Frankrijk 1997. François Ozon. Met o.a. Valérie Druguet, Loïc Even etc., Evelyne Ker, Philippe Dajou en Camille Japy.

Rembrandt Harmensz van Rijn (Brandauer) leefde van 1609 tot 1669. Hij stierf in grote armoede nadat hij in 1656 insolvent verklaard was. Hij heeft vrijwel tot zijn dood kunnen doorwerken en heeft meer dan zevenhonderd schilderijen, w.o. een honderdtal zelfportretten, driehonderd etsen en 1.600 tekeningen nagelaten. Hij kwam als 21-jarige van Leiden naar Amsterdam en werd algauw een geliefd kunstenaar die veel opdrachten kreeg, waardoor hij rijk werd. Hij trouwde in 1634 met Saskia van Uylenborch (Johanna ter Steege) en ze kregen drie kinderen, waarvan alleen Titus overleefde (Titus werd achtereenvolgens gespeeld door Hanna ter Steege, Jules Matton en L[KA1]eonard Matton). In 1642 overlijdt Saskia en Rembrandt kan niet hertrouwen - doet hij dit wel dan verliest hij het fortuin dat Saskia hem heeft nagelaten. Hij leeft samen met dienstmaagd Geertje Dircx (Van Houten), hetgeen hem in het Calvinistische Holland niet in dank wordt afgenomen. In 1645 hertrouwt hij toch met Hendrickje Stoffels (Romane Bohringer). Het stel krijgt een dochter maar dan beginnen de problemen met de machtige burgerij, die Rembrandts opdrachtgevers zijn. Ze willen meer inspraak in de door hun betaalde schilderijen en Rembrandt wenst het tegendeel en gaat -zeker voor die tijd - steeds vrijer werken. Tenslotte verraadt Jan Six ([KA1]Ecoffey) hem, zodat Rembrandt nog maar nauwelijks opdrachten krijgt (De familie Six bezit sedert die tijd menig zeventiende-eeuws kunstwerk en vormen een onaangename clan, die vierhonderd jaar later geen haar beter is en nog altijd evenveel moeite heeft om woord te houden). Het scenario van Sylvie Meyer (die in werkelijkheid Matton heet) en regisseur Matton is heel schools en nekt voor een groot deel de film. Anderzijds zijn de beelden van het camerawerk van Pierre Dupouey zeer geslaagd, temeer omdat regisseur Matton van huis uit schilder en beeldhouwer is. Brandauer is grandioos, en Johanna ter Steege laat in haar korte rol zien dat ze een goede actrice is, maar de film heeft meer aan zijn uiterlijk dan aan zijn innerlijk gedaan, waardoor het een kille bedoeling is gebleven. In 1936 draaide Alexander Korda met Charles Laughton ook een biopic en hij kampte met vergelijkbare problemen: Rembrandt was te complex voor een film van minder dan anderhalf uur en de talentvolle Laughton slaagde er niet in een bezielende Rembrandt op het doek te zetten; ook toen werden kosten nog moeite gespaard om Rembrandts spel met licht en donker in een film te vangen. Matton heeft te veel een familie-onderonsje gebouwd, zelfs de enigszins overheersende muziek is van zijn zoon Nicolas. De buitenopnames werden grotendeels in Duitsland gedraaid! De definitieve film moet nog gemaakt worden.

François Kléber : L'âme du rasoir

1995 | Misdaad

Frankrijk 1995. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Gérard Lanvin, Elisabeth Vitali, Steve Kalfa, Jean-Noël Brouté en Yves Afonso.

In haar garage stoot Esther (Vitali), de assistente van commissaris Fran[KA10]cois Kl[KA1]eber (Lanvin), op een doodsbange jongen die weigert ook maar één woord te zeggen. Samen met Kléber gaat ze op zoek naar de ouders van de jongen. Zo stuiten ze op de oom, een man die zwaar teleurgesteld is door het leven, waardoor hij een psychopaat is geworden. Dankzij de dreiging van de oom krijgt dit routinefilmpje toch nog een zekere klasse, maar verder helt het nogal sterk over naar goedkoop sentiment. Het scenario is van Gérard Carré en Alain Minier naar een oorspronkelijk verhaal van Joël Houssin. Het camerawerk is van Daniel Diot.

Meeting Venus

1991 | Drama, Romantiek, Muziek

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Hongarije​/​​Frankrijk 1991. Drama van István Szabó. Met o.a. Glenn Close, Niels Arestrup, Moscu Alcalay, Macha Méril en Erland Josephson.

Arestrup speelt een Hongaarse dirigent die naar Parijs gaat om Wagners opera Tannhauser te dirigeren en dat leidt tot een aantal observaties over kunst en bureaucratie, kunstenaars en democratie, gekibbel, interventies van vakbonden en triviale afgunst. Eigenlijk een soort metafoor over wat er in het Europa van 1990 gaande is. Een dappere film waarin de opera meer als decor dient. Er is ook een mooi liefdesverhaal tussen Arestrup en een schitterende Close als de diva. Tot op zekere hoogte ook een alternatieve versie van Truffaut's LA NUIT AMÉRICAINE. Nederlandse Ter Steege, dé ontdekking van SPOORLOOS in de rol van Monique. De stem van Close is ingedubbed door niemand minder dan Kiri Te Kanewa. Scenario van regisseur Szabó en Michael Hirst. Camerawerk van Lajos Koltai.

Cristallines Nichtes

1991 | Thriller, Romantiek

Griekenland 1991. Thriller van Tonia Marketaki. Met o.a. François Delaive, Juliu Moldovan, Michele Valley en Tania Tripi.

Zij is een welgestelde Duitse; hij een arme jood in Griekenland rond 1938. Ze worden op elkaar verliefd, maar uiteindelijk kan zij de druk niet verdragen en pleegt zelfmoord. Maar haar liefde is sterker dan de dood en ze komt terug als een jong meisje. Ze ontmoeten elkaar opnieuw en hij voedt haar op als zijn eigen dochter. Maar kan liefde sterker zijn dan het noodlot? Een film die niet onder [KA1]e[KA1]en noemer te klasseren is. Het is een intens liefdesdrama, een bovennatuurlijke thriller, magisch mysticisme, een moralistische parabel. De personages zijn niet sympathiek, maar mensen die alles willen riskeren in een passie die geen grenzen kent. Het scenario van Malvina Karani is niet glashelder en dwingt de toeschouwer tot nadenken, en wie even de moeite wil nemen, ontdekt een mooie, po[KA3]etische film, gefotografeerd door Stavros Hassapis. Op het Festival van Bastia in 1992 kreeg de film de Zilveren Olijf en de Prijs voor de Beste Muziek (van Giorgos Papadakis).

The Fatal Image

1990 | Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1990. Actiefilm van Thomas J. Wright. Met o.a. Michele Lee, Justine Bateman, Jean-Pierre Cassel, Sonia Petrovna en François Delaive.

Tijdens een boottocht op de Seine in Parijs leggen Lee en Bateman, als Amerikaanse moeder en dochter op vakantie, toevallig op hun videocamera een brutale moord vast, gepleegd door Petrovna. Opgejaagd door een bende professionele killers raken beiden in het nauw. Dunoyer is een onbekwame Franse politie- inspecteur en Cassel tracht er als de beschermer van Petrovna ondanks zijn leeftijd nog zwierig uit te zien. De scenarioschrijvers Jeff Andrus en Aaron Barzman deden hun best om een verhaal van C.J. Charles verfilmbaar te maken maar regisseur Wright zorgde ervoor dat de film alles bevat, behalve suspense. En dat is fataal voor een thriller. Videoversie slechts 94m.