Daniel MacIvor: cast, scenario en schrijver.
Er zijn 5 films gevonden.

Marion Bridge

2002 | Drama

Canada 2002. Drama van Wiebke von Carolsfeld. Met o.a. Molly Parker, Rebecca Jenkins, Stacey Smith en Marguerite McNeil.

Agnes, een jonge vrouw, keert vanuit Toronto terug naar de plek waar ze opgroeide, in het kille Nova Scotia aan de Canadese oostkust. In de eerste plaats om haar stervende moeder bij te staan - en haar in het ziekenhuis heimelijk van sterke drank en sigaretten te voorzien - maar de terugkeer naar haar familie heeft meer gevolgen. Drama over drie zussen met een familiegeheim blijft op de platgetreden paden. Na de zorgvuldige introductie van de personages volgt een beetje conflict, veel verzoening en aanvaarding; ook het bij vlagen mooie ensemblespel kan er weinig leven inblazen.

The Five Senses

1999 | Drama, Mysterie

Canada 1999. Drama van Jeremy Podeswa. Met o.a. Mary-Louise Parker, Philippe Volter, Gabrielle Rose, Daniel MacIvor en Nadia Litz.

Een masseuse is bedreven met haar cliënten, maar kan geen contact maken met haar dochter. Een taartenbakster maakt prachtige creaties maar proeft zelf hun mislukte smaak niet. Een oogarts merkt dat zijn gehoor achteruit gaat. Een schoonmaker is zo overtuigd van zijn reukvermogen dat hij zelfs liefde meent te kunnen ruiken. En een tiener moet op een klein meisje letten en verliest haar uit het zicht. Met de vijf zintuigen als rode draad laat scenarist-regisseur Jeremy Podeswa de levens van een aantal mensen in een gebouw in Toronto om elkaar heen draaien, verweven raken en dan hun eigen weg weer vervolgen. In elk van die levens staat juist (het verlies van) gehoor, reuk, zicht, tastzin en smaak centraal, maar daar gaat het eigenlijk niet om. Podeswa maakt met zijn prima acteurs bescheiden schetsen van mensen die worstelen met hun angsten, onvermogen en vooral hun eenzaamheid.

The Last Supper

1996 |

Canada 1996. Cynthia Roberts.

Een masseuse is bedreven met haar cliënten, maar kan geen contact maken met haar dochter. Een taartenbakster maakt prachtige creaties maar proeft zelf hun mislukte smaak niet. Een oogarts merkt dat zijn gehoor achteruit gaat. Een schoonmaker is zo overtuigd van zijn reukvermogen dat hij zelfs liefde meent te kunnen ruiken. En een tiener moet op een klein meisje letten en verliest haar uit het zicht. Met de vijf zintuigen als rode draad laat scenarist-regisseur Jeremy Podeswa de levens van een aantal mensen in een gebouw in Toronto om elkaar heen draaien, verweven raken en dan hun eigen weg weer vervolgen. In elk van die levens staat juist (het verlies van) gehoor, reuk, zicht, tastzin en smaak centraal, maar daar gaat het eigenlijk niet om. Podeswa maakt met zijn prima acteurs bescheiden schetsen van mensen die worstelen met hun angsten, onvermogen en vooral hun eenzaamheid.

Bubbles Galore

1996 | Komedie, Erotiek

Canada 1996. Komedie van Cynthia Roberts. Met o.a. Nina Hartley, Tracy Wright, Daniel MacIvor, Shauny Sexton en Annie Sprinkle.

Luchtige kijk op de porno-industrie met een feministisch sausje. Bubbles Galore maakt pornofilms, voor en achter de camera. Voor haar nieuwste project krijgt ze vier weken de tijd. Dat is nogal kort, temeer omdat de beoogde hoofdrolspeelster Dory Drawers (Sexton) nog maagd is. Gelukkig kan Bubbles Dory wel een en ander bijbrengen. Regisseur Roberts schreef het script samen met ex-prostituee Georgina Knight en stopte het vol met grappen en sentiment. En er zijn natuurlijk nogal wat blote scènes, gefilmd in gepast korrelige pornostijl.

Eclipse

1994 | Drama, Experimenteel

Duitsland​/​​Canada 1994. Drama van Jeremy Podeswa. Met o.a. Von Flores, John Gilbert, Pascale Montpetit, Manuel Aranguiz en Maria Del Mar.

De film begint met Brian (Gilbert), die midden in de veertig is en Henry (Flores), een mannelijke prostitu[KA1]e, oppikt. Na een nauwelijks bevredigende ontmoeting keert hij huiswaarts, waar hij eenmaal thuis de hulp in de huishouding Sylvie (Montpetit) pakt, omdat het woensdag is en zijn vrouw er niet is. Vervolgens zien we hoe Sylvie Engelse les geeft (ze draagt totaal iets anders, zodat je haar niet meteen herkent) en uit de kleren gaat voor haar leerling Gabriel (Aranguiz), een vluchteling uit Centraal-Amerika, die vervolgens met Sarah (Del Mar), de vrouw van de advocaat, die zijn vluchtelingenstatus behartigt, tussen de lakens glijdt; Sarah`s echtgenoot Norman (Ellwand) blijkt een voorkeur voor heren te hebben; en zo gaat het nog een tijdje door met totaal tien personen; de ontmoetingsplaatsen zijn wisselend en zo zien we o.a. nog dingen gebeuren in de studio van een kunstenaar en in het toilet van een nachtgelegenheid. Dit alles binnen een tweetal kaders: een middelbare scholier, Angelo (Ferguson) wil een video maken en de zonsverduistering vastleggen. Dat laatste zien we op de film, gedraaid in 1991 door Podeswa in Mexicaans Californi[KA3]e en moet als symbolisch beschouwd worden, omdat je er met het blote oog niet naar mag kijken en zo is het eigenlijk met de film. Er zullen kijkers zijn, die deze rolprent saai erotisch gedoe (in zwart-wit) vinden, terwijl er kijkers zijn die Podeswa beschouwen als een geesteskind van David Cronenberg en Atom Egoyan, die een nieuwe SEX, LIES AND VIDEOTAPE heeft gemaakt. Homo`s, biseksuelen en hetero`s komen aan hun trekken, maar (feministische) lesbische vrouwen komen niet voor - daarover kunnen (dus) protesten komen! Hoe het ook zij, de Canadese rolverdeling doet verschrikkelijk zijn best en het camerawerk van Miroslaw Baszak mag er zijn. Het scenario is van debuterend regisseur Podeswa. De tweede film van Podeswa THE FIVE SENSES liet vijf jaar op zich wachten en werd geselecteerd voor de Quinzaine des réalisateurs op het festival van Cannes. David Cronenberg was dat jaar voorzitter van de jury. Voor liefhebbers zijn er nog THE WAY WE ARE en THE CHAIN REACTION van andere regisseurs weliswaar. Ultra Stereo.