Robert Anderson: regie, cast en scenario.
Er zijn 12 films gevonden.

The Hoax

1972 | Komedie, Misdaad, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1972. Komedie van Robert Anderson. Met o.a. Bill Ewing, Frank Bonner, Jacques Aubuchon, Sharon DeBord en Don Dubbins.

Een dunne schelmenkomedie, dit verhaal over twee kerels die een verloren H-bom (zonder ontsteking) vinden en dan Los Angeles afpersen door de stad te bedreigen met een terroristische aanslag. Spannend is het allemaal niet en er valt weinig te lachen, terwijl de grappen en grollen nog van twijfelachtig gehalte zijn ook.

The Young Graduates

1971 | Drama

Verenigde Staten 1971. Drama van Robert Anderson. Met o.a. Patricia Wymer, Tom Stewart, Gary Rist, Jennifer Rist en Dennis Christopher.

Een jeugdfilm uit de jaren vijftig in een modern jasje. De heldin wordt verliefd op haar leraar te midden van domme middelbare-schoolavonturen. Dé kans om te zien hoe Christopher zich verdienstelijk maakt in zijn eerste speelfilm.

The Sand Pebbles

1966 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1966. Oorlogsfilm van Robert Wise. Met o.a. Steve McQueen, Richard Attenborough, Richard Crenna, Candice Berger en Simon Oakland.

In 1926 is China in volle beroering. Op de Yangtse Kiang liggen talrijke buitenlandse schepen om hun landgenoten tijdig te kunnen evacueren. Zeeman McQueen van de USS San Pablo is niet erg geliefd bij zijn kapitein Crenna en de rest van de bemanning. Met zijn enige vriend (Attenborough) gaat hij aan de wal stappen. In een bordeel leren ze een beeldschone Chinese kennen. Zo belanden zij in heel wat moeilijkheden. Langdradig oorlogsepos met veel verwijzingen naar Vietnam. Er was duidelijk een gigantisch budget en Wise kreeg een fantastische cast, maar hij slaagde er niet in het scenario van Robert Anderson, naar een roman van Richard McKenna, als film boeiend te maken. McQueen is zeer goed en hield er een Oscarnominatie aan over, evenals cameraman Joseph MacDonald en componist Jerry Goldsmith. Een kortere speelduur en wat minder ambitie hadden beslist een betere film opgeleverd.

The Gambler Wore A Gun

1961 | Western

Verenigde Staten 1961. Western van Edward L. Cahn. Met o.a. Jim Davis, Mark Allen, Addison Richards, Merry Anders en Don Dorrell.

E[KA1]en van de zwart-wit-westerns die Cahn regisseerde en Robert Kent produceerde in de periode 1960/61 met [KA1]of Jim Davis [KA1]of James Brown in de hoofdrol. Het waren de laatste films die Cahn zou doen v[KA1]o[KA1]or zijn dood in 1963. Befaamd werd hij met LAW AND ORDER in 1932: dertig jaar western- geschiedenis. In deze door Owen Harris geschreven western naar een verhaal van L.L. Foreman is Jim Davis de eerlijke gokker, die een ranch koopt en dan ontdekt dat de saloon-eigenaar deze gebruikt om er gestolen vee heen te brengen. Floyd Crosby was de man achter de camera. Het is een herverfilming van THE LONE GUN met George Montgomery uit 1954. Hierin de voorlaatste rol (in 1962 de laatste in THE WILD WESTERNERS) van Joe McGuinn (1904- 1971), die sinds eind jaren dertig dozijnen schurkenrollen had gespeeld.

The Nun's Story

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Fred Zinnemann. Met o.a. Audrey Hepburn, Peter Finch, Edith Evans, Colleen Dewhurst en Peggy Ashcroft.

De Belgische Sister Luke (Hepburn) wil eigenlijk uitgezonden worden naar toenmalig Belgisch Congo, maar wordt eerst gestationeerd in een psychiatrische inrichting. Nadat ze daar is aangevallen door een patiënt mag ze toch naar Afrika, waar ze enkele jaren werkt met de atheïstische Dr. Fortunati (Finch). Door omstandigheden moet ze later toch terug naar België. En dan breekt WO II uit. Overladen met prijzen en nominaties, maar de makers hadden pech bij de Oscars: het was het jaar dat werd gedomineerd door Ben-Hur. Een van de lievelingsfilms van Hepburn. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

Until They Sail

1957 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1957. Drama van Robert Wise. Met o.a. Jean Simmons, Joan Fontaine, Paul Newman, Piper Laurie en Sandra Dee.

Rechtbankmelodrama dat in Nieuw-Zeeland speelt in WO II over vier zussen (Fontaine, Simmons, Laurie en Dee) die liefde, misère en moord meemaken. Naar het verhaal van James A. Michener door Robert Anderson tot scenario bewerkt. Camerawerk van Joseph Ruttenberg. Gefilmd in CinemaScope.

The Tall T

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Budd Boetticher. Met o.a. Randolph Scott, Richard Boone, Maureen O'Sullivan, Arthur Hunnicutt en Skip Homeier.

Een geladen western, geschreven door Burt Kennedy naar een verhaal van Elmore Leonard. Boone, Silva en Homeier overvallen een postkoets en ontvoeren Scott en O'Sullivan. Ze hopen voor de laatste een losgeld te krijgen. Scott en O'Sullivan willen tweedracht tussen het drietal zaaien teneinde hun vrijheid terug te krijgen. Charles Lawton Jr. zette de film goed in beeld en Harry Joe Brown produceerde samen met Scott. Mischa Bakaleinikoff schreef de muziek.

Night Passage

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van James Neilson. Met o.a. James Stewart, Audie Murphy, Dan Duryea, Dianne Foster en Elaine Stewart.

In deze uitstekende western zijn Stewart (als Grant McLaine) en Murphy broers. Stewart is de goede van de twee. Destijds werd hij als bewaker bij de bouw van spoorwegen ontslagen. Nog [KA1]e[KA1]enmaal krijgt hij het vertrouwen en komt hij tegenover zijn broer te staan. Vanaf het moment dat Murphy in de film opduikt overheerst hij in de uitstekende rol van Utica Kid. Stewart zingt een tweetal western-songs (en zeer goed!). De Wilde, als Joey Adams, zien we in zijn eerste western sinds SHANE en hij is nog altijd even aandoenlijk. De film zou aanvankelijk door Anthony Mann geregisseerd worden, maar die weigerde op het laatste moment. Scenario van Borden Chase en camerawerk van William Daniels.

Undertow

1949 | Misdaad

Verenigde Staten 1949. Misdaad van William Castle. Met o.a. Scott Bradie, John Russell, Dorothy Hart, Peggy Dow en Bruce Bennett.

Een goed geregisseerd verhaal over een man die, ten onrechte beschuldigd is van moord, en op vrije voeten probeert te blijven. Hudsons tweede film en hij staat op de aftiteling als 'Roc'. Scenario van Arthur T. Horman en Lee Loeb. Camerawerk van Irving Glassberg.

White Shadows in the South Seas

1928 | Drama, Zwijgende film

Verenigde Staten 1928. Drama van W.S. Van Dyke. Met o.a. Monte Blue, Raquel Torres, Robert Anderson, Bobby Andrews en Renee Bush.

Dokter Matthew Lloyd (Blue) ziet op Tahiti hoe arrogante blanke handelaren de parelvissers uitbuiten. De aan de drank verslaafde geneesheer neemt het op voor de gediscrimineerde inlanders. Na een ruzie verlaat Matthew Lloyd het eiland in een bootje en vaart de open zee op. Hij komt terecht op een kleine atol, waar de bewoners nog nooit eerder een blanke hebben gezien. Onderwijl wordt Matthew verliefd op de exotische dochter Fayaway (Torres) van het opperhoofd, maar hun liefde wordt niet geconsumeerd. Deze door Robert Flaherty begonnen zwijgende film, werd door Van Dyke afgemaakt en betekende zijn definitieve doorbraak in Hollywood na talloze films, die hij vanaf 1917 draaide. Hoewel het sociaal ingestelde, anti-racistische verhaal (dus veel goede bedoelingen) drakerig is, zijn de opnames van de eilandbewoners en hun omgeving, alsmede unieke onderwateropnames, voor de eeuwigheid gebleven. De lengte van de film is 2.500 meter en de speelduur vari[KA3]eert van 75m tot 88m (de versie die achteraf door MGM van geluid werd voorzien). Het scenario is van Jack Cunningham en Ray Doyle naar de roman van Frederick O`Brien. Achter de camera stonden Clyde De Vinna, Bob Roberts en George Nogle. Regisseur Van Dyke had de bijnaam Woody en werd geboren als William S. Van Dyke II (met die Romeinse II komt men zijn naam ook vaak tegen).

White Shadows in The South Seas

1928 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1928. Avonturenfilm van W.S. Van Dyke. Met o.a. Monte Blue, Raquel Torres en Robert Anderson.

Eens was Dr. Matthew Lloyd (Blue) een respectabel arts, maar sinds hij op de Markiezeneilanden belandt is, heeft de arrogantie en het racisme van de blanken die de inboorlingen genadeloos uitbuiten, hem aan de drank gebracht. Op een dag binden ze hem vast op een schip en laten hem afdrijven. Een tyfoon doet hem stranden op een eiland waarvan de bewonders nog nooit een blanke gezien hebben. Hij wordt als een god behandeld en uitgehuwelijkt aan Fayaway (Torres), de dochter van de hoofdman. Maar ook hij raakt bezeten door de parels die op het eiland als waardeloos beschouwd worden. Een ontroerend romantisch exotisch avontuur dat oorspronkelijk gestart werd door Robert J. Flaherty met Van Dyke als assistent-regisseur. Flaherty's documentaire aanpak strookte echter niet met de ideeën van de producenten en hij werd ontslagen, zodat Van Dyke zijn eerste belangrijke regie-opdracht aangeboden kreeg. Naar hedendaagse maatstaven erg theatraal, maar wie de moed heeft zich te geven krijgt toch een schitterend spektakel te zien dat reeds ecologisch verantwoord was. Ray Doyle en Jack Cunningham baseerden hun scenario op een roman van Frederick O'Brien. De magistrale fotografie leverde cameraman Clyde DeVinna een vroege Oscar op. Hij hanteerde de camera samen met George Nogle en Bob Roberts. Gefilmd als stomme film werd hij uitgebracht als eerste geluidsfilm van MGM met muziek en geluidseffecten.

The Social Buccaneer

1923 | Drama

Verenigde Staten 1923. Drama van Robert F. Hill. Met o.a. Jack Mulhall, Margaret Livingston, Robert Anderson, Sidney Bracy en Percy Pembroke.

Serial in tien hoofdstukken. Livingston is prinses in een denkbeeldig staatje in Europa. Ze komt in de problemen. Mulhall, een Amerikaan uit New York, komt haar te hulp. Dit eenvoudige thema werd door Hill goed uitgewerkt in deze Universal-serial.