Julia Maraval

Acteur

Julia Maraval is acteur.
Er zijn 12 films gevonden.

La vie à mains nues

2004 | Drama

Frankrijk 2004. Drama van Sébastien Grall. Met o.a. François Comar, Julia Maraval, Claire Nadeau en Christine Citti.

Het eigen arbeidersmilieu ontstijgen is in de 21ste eeuw een toenemend alomtegenwoordige ambitie. In La vie à mains nues ('Het leven met blote handen') volgt Simon (Comar) juist de omgekeerde weg. Hoog opgeleid en klaar voor een carrière in marketing, heeft hij een heel andere passie: metselaar worden en huizen bouwen. Wachtend op de eerste topjob gaat hij tijdelijk bij een bevriende aannemer op de bouw werken. Maar wat vinden zijn naasten ervan? Grall regisseerde in 1995 een sterke film over het Franse WO II-kamp Les Milles, maar levert alweer jaren uiteenlopende tv-producties af.

Les déracines

2001 | Drama

Frankrijk 2001. Drama van Jacques Renard. Met o.a. Julia Maraval, Luce Mouchel en Georges Corraface.

Het eigen arbeidersmilieu ontstijgen is in de 21ste eeuw een toenemend alomtegenwoordige ambitie. In La vie à mains nues ('Het leven met blote handen') volgt Simon (Comar) juist de omgekeerde weg. Hoog opgeleid en klaar voor een carrière in marketing, heeft hij een heel andere passie: metselaar worden en huizen bouwen. Wachtend op de eerste topjob gaat hij tijdelijk bij een bevriende aannemer op de bouw werken. Maar wat vinden zijn naasten ervan? Grall regisseerde in 1995 een sterke film over het Franse WO II-kamp Les Milles, maar levert alweer jaren uiteenlopende tv-producties af.

Marie Tempête

2000 |

Frankrijk 2000. Denis Malleval. Met o.a. Julia Maraval, Jean-François Vlerick, Stanislas Crevillén, Emma Colberti en Anne Jacquemin.

Het eigen arbeidersmilieu ontstijgen is in de 21ste eeuw een toenemend alomtegenwoordige ambitie. In La vie à mains nues ('Het leven met blote handen') volgt Simon (Comar) juist de omgekeerde weg. Hoog opgeleid en klaar voor een carrière in marketing, heeft hij een heel andere passie: metselaar worden en huizen bouwen. Wachtend op de eerste topjob gaat hij tijdelijk bij een bevriende aannemer op de bouw werken. Maar wat vinden zijn naasten ervan? Grall regisseerde in 1995 een sterke film over het Franse WO II-kamp Les Milles, maar levert alweer jaren uiteenlopende tv-producties af.

Nora

1998 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1998. Drama van Edouard Molinaro. Met o.a. Jean-Michel Dupuis, Leslie Malton, Julia Maraval, Jacques Perrin en Andreas Elsholz.

Sinds de dood van zijn echtgenote leeft de veertig-jarige leraar Antoine (Dupuis) alleen. Hij heeft een latrelatie met Charlotte (Malton), maar wil zich nog niet binden. Op een dag komt een man die van hem een kamer huurt zijn hulp inroepen. Het appartementsgebouw waar hij met zijn dertienjarige dochter Nora (Maraval) woont is onteigend en hij weet niet waar naartoe. Antoine kan de man niet helpen. Eens buiten pleegt deze zelfmoord. Antoine voelt wroeging en besluit Nora in huis te nemen. Het meisje, dat opgegroeid is in een marginaal milieu, maakt hem het leven niet gemakkelijk en het lijkt alsof hij geen vat op haar krijgt. Opmerkelijk menselijk drama over een man van middelbare leeftijd die eensklaps de verantwoordelijkheid krijgt over een tienermeisje dat zich niet naar zijn wensen wil plooien en dat bovendien elke gelegenheid te baat neemt om hem te pesten. De jonge Maraval leeft zich uitstekend in haar moeilijke rol in en alleen reeds voor haar prestatie is de film de moeite waard. Molinaro en Nicolas Bréhal baseerden hun scenario op de roman Watch And Ward van Henry James. Fotografie is van Michael Epp.

Soleil

1997 | Oorlogsfilm

Italië/Frankrijk/Duitsland 1997. Oorlogsfilm van Roger Hanin. Met o.a. Sophia Loren, Philippe Noiret, Roger Hanin, Marianne Sägebrecht en Nicolas Olczyk.

Door de fascistische regering van Vichy veranderde er ook heel wat in de Franse departementen overzee. Zo mochten bijv. in Algerije joden geen ambtenaar meer zijn en moesten hun kinderen van school, ondanks het feit dat de Duitse bezetter van een deel van het Franse vasteland nog veraf was. Deze film gaat over de jeugdherinneringen van regisseur Hanin, die van joodse afkomst is en in 1925 in Algerije geboren is. Hanin`s salon-communistische oordeel over Vichy moet men met een korrel zout nemen, al is hij natuurlijk volkomen gerechtigd zijn eigen kijk op de geschiedenis te geven. Meyer Levy (Olczyk) is dertien en heeft drie jongere zussen en een oudere broer. Meyer kan goed leren, zit graag op school, maar wordt er bij het uitbreken van de oorlog vanaf gekinkeld. Hij maakt mee hoe zijn vader (Noiret) zonder werk raakt en naar Parijs gaat, waar hij onder een valse naam bij de post een bescheiden baantje heeft. Zijn moeder Titine (Loren) moet zien rond te komen en het hele gezin te eten geven. Ondertussen groeit Meyer op en wordt volwassen (hij doet zijn eerste liefdeservaring op bij een hoer in de kasba). Meyer geeft veel om zijn moeder en tegen het einde van de film komt zijn vader - gelukkig - terug. Olzcyk speelt zijn rol op een geweldige manier, terwijl Loren met haar geringere rol, een statige en waardige vrouw neerzet. Wellicht is deze in Marokko (Algerije was ten tijde van de productie uitgesloten) gedraaide film hier en daar aan de sentimentele kant, maar is en blijft een boeiend tijdsdocument in de trant van Henri Verneuil's MAYRIG, John Boorman's HOPE AND GLORY of Louis Malle's AU REVOIR LES ENFANTS. Vijfde film van Hanin als regisseur en Christine Gouze-Renal, die de film produceerde is zijn vrouw. Uitstekend camerawerk van Robert Alazraki.

Les aveux de l'innocent

1996 | Komedie, Thriller

Frankrijk/België 1996. Komedie van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Bruno Putzulu, Elizabeth Depardieu, Michèle Laroque, Julia Maraval en Jean-François Stévenin.

Serge Perrin (Putzulu) is een 24-jarige laag geschoolde arbeider die voor zich geen toekomst weggelegd ziet in de industriestad Saint-Étienne in midden-Frankrijk. Hij besluit de stad te verlaten en in Parijs zijn geluk te beproeven als acteur. Dit wil maar niet lukken en binnen de kortste keren zwerft hij als dakloze door de Lichtstad met een lotgenoot in zijn kielzog. In de krant leest hij een bericht over een koelbloedige moord op een taxi-chauffeur. Hierin ziet hij de kans om uit de anonimiteit te treden. Hij geeft zichzelf aan als dader. Améris maakt het de kijker niet gemakkelijk, want zijn film heeft een losse structuur, hij mengt documentaire beelden met fictie en hij laat door flash-backs de toeschouwer lange tijd in het ongewisse of Serge de moord nu echt gepleegd heeft of niet. Een intrigerend experiment dat echter niet helemaal kan overtuigen en dat lijdt onder het feit dat je ongewild vergelijkingen gaat maken met films als MIDNIGHT COWBOY. De acteerprestaties zijn van hoog niveau. Améris schreef het scenario samen met Caroline Bottaro, Hugues Pagan en Jean-Louis Benoit. Fotografie van Yves Vandermeeren.

Les agneaux

1996 | Drama

Zwitserland/Frankrijk 1996. Drama van Marcel Schüpbach. Met o.a. Richard Berry, Brigitte Roüan, Julia Maraval, Alexis Tomassian en Roger Jendly.

De band tussen de veertien-jarige Marie (Maraval) en haar dertien-jarige broer Daniel (Tomassian) is bijzonder hecht. Ze worden geterroriseerd door hun tyrannieke vader (Berry) en dat is er niet op verbeterd sinds hun moeder (Ro[KA3]uan) ziek werd. Vaders motto luidt: zwakken hebben problemen, sterken vinden een oplossing. Hun vader bedriegt hun moeder openlijk met de veel jongere Nadia (Kocher). Hij weigert halsstarrig moeder in het hospitaal te laten opnemen, want in zijn gezin wordt niemand ziek. Als ze echter in een restaurant een aanval krijgt kan hij hospitalisatie niet verhinderen. Hij kidnapt haar, maar bij zijn thuiskomst sterft ze in zijn armen. Voor Marie en Daniel heeft hun vader hun moeder vermoordt en ze besluiten van huis weg te lopen. Maar hun vader achtervolgt hen. Een pijnlijk portret van twee pubers die leven onder de dwingelandij van een onredelijke vader. Berry zet een onvergetelijk personage neer, dat je eigenlijk niet kunt haten, maar wiens handelingen je evenmin kan goedkeuren. De twee jonge acteurs Maraval en Tomassian zijn ware revelaties. Het onredelijk geweld op het einde is een logische gevolgtrekking van het voorgaande. De haat groeit tot ze explodeert. Een film die een grote indruk nalaat. Schüpbach, Pascal Bonitzer, Jean-François Goyet en Olivier Dazet baseerden het scenario op een roman van Ania Carmel. Fotografie is van Denis Jutzeler.

Le bel été 1914

1996 | Historische film

Frankrijk 1996. Historische film van Christian de Chalonge. Met o.a. Claude Rich, Maria Pacôme, Hippolyte Girardot, Judith Henry en Marianne Denicourt.

Regisseur De Chalonge heeft een deel van de roman van Louis Aragon [KL]Les voyageurs de l`imp[KA1]eriale[KLE] verfilmd en wel de laatste vakantie van de familie Mercadier, vader Pierre (Girardot), moeder Paulette (Henry) en hun zoon Gabriel (Stevenin) op het kasteel van hun oom, de Graaf de Sainteville (Rich). Ze ontdekken dat hun berooide familielid een deel van het verblijf verhuurd heeft aan een bourgeoisie gezin uit Lyon dat bestaat uit vader Ernest (Torreton), moeder Blanche (Denicourt) en hun twee dochters Suzanne (Maraval) en Yvonne (De Boever). Tijdens die vakantie vlak voor het uitbreken van WO II (1914-18) bespieden de gezinnen elkaar, doen elkaar na en zijn soms naijverig. De kinderen zien het door hun eigen bril en beginnen aarzelend aan de eerste ervaringen, die hen naar de volwassenheid zal voeren. Traag, landerig drama en de zoveelste film die lijkt op [KL]Oom Wanja[KLE] van Anton Tsjechov. Rich is natuurlijk een uitstekend acteur, maar bijna twee uur is wel veel. Dominique Garnier schreef samen met regisseur De Chalonge het scenario en de fotografie voor deze nogal conventionele film (de Fransen noemen de aanpak 'classique') is van Patrick Blossier. Voor liefhebbers.

Dis-moi oui...

1995 | Komedie

Frankrijk 1995. Komedie van Alexandre Arcady. Met o.a. Jean-Hugues Anglade, Julia Maraval, Claude Rich, Valérie Kaprisky en Patrick Braoudé.

Kinderarts dokter St[KA1]ephane Villiers (Anglade) is de benijdenswaardigste vrijgezel van Bordeaux. Hij is rond de dertig, succesvol en werkt in de chique priv[KA1]ekliniek van zijn vader, professor Villiers (Rich). Ooit zal dat alles aan hem toebehoren. Het leven in de stad aan de Gironde is mooi, iedereen bezit de nieuwste electronische speelgoedjes, luxe terreinwagens en fraaie appartementen. Tussen het rokkenjagen en het wagen van een gokje in een illegale speelhol, is er ook nog wat werk. Op een avond wordt St[KA1]ephane geconfronteerd met een meisje op zijn stoep, Eva (Maraval). Hij denkt dat het een scholiere is die de bus of de trein gemist heeft, maar het verleidelijke wichtje vertelt hem dat ze thuis mishandeld wordt. Hij wil haar wel voor de nacht onderdak verlenen, maar hij raakt niet meer van haar af. Om een lang verhaal kort te maken: ze lijdt aan een bijzondere hersentumor, die dokter Villiers moet verhelpen. Een dergelijke operatie is nog nooit uitgevoerd! De afloop laat zich raden. De kwaal is overigens authentiek, maar verder is de film volslagen ongeloofwaardig en het scenario van Olivier Dazat, Antoine Lacomblez en Arcady is ronduit slecht en oppervlakkig. Positief aan deze idiote, stroperige film zijn de volgende zaken die de waardering bepaald hebben: hunkerende ziekenhuispsychologe Nathalie, is lief, mooi en echt; Laforêt als moeder van Eva stelt haar oude fans niet teleur; de beelden van Robert Alazraki geven je zin om eens tijdens een vakantie Bordeaux te bezoeken en last, but not least, de muziek van Philippe Sarde beantwoordt aan de verwachtingen. Dolby-geluid.

Julie Lescaut : Ruptures

1994 | Misdaad

Frankrijk/Duitsland/Zwitserland 1994. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Alexis Desseaux en Maxime Leroux.

Een oude Chinese kruidenier is het slachtoffer van een moordaanslag. Wanneer de politie arriveert slaat zijn kok op de vlucht. In haar onderzoek stuit Julie Lescaut (Genest) op een huwelijksbureau met een clientèle die uitsluitend bestaat uit gefortuneerde Aziaten. Het hele zaakje riekt echter erg naar vrouwenhandel en hoe dieper Julie graaft, hoe meer ellende ze ontdekt. Een policier met centraal de bijna meest mensonwaardige misdaad: het smokkelen van vrouwen die de hoop koesteren op een nieuw bestaan, maar eindigen aan de rand van de maatschappij. Goede bedoelingen, naar een routineus, goed geacteerd, scenario van Alexis Lecaye. Voor de fotografie tekende Jean-Pierre Aliphat.

Dis-moi oui

1994 |

Frankrijk 1994. Alexandre Arcady. Met o.a. Nadia Farès, Julia Maraval en Jean-Hugues Anglade.

Een oude Chinese kruidenier is het slachtoffer van een moordaanslag. Wanneer de politie arriveert slaat zijn kok op de vlucht. In haar onderzoek stuit Julie Lescaut (Genest) op een huwelijksbureau met een clientèle die uitsluitend bestaat uit gefortuneerde Aziaten. Het hele zaakje riekt echter erg naar vrouwenhandel en hoe dieper Julie graaft, hoe meer ellende ze ontdekt. Een policier met centraal de bijna meest mensonwaardige misdaad: het smokkelen van vrouwen die de hoop koesteren op een nieuw bestaan, maar eindigen aan de rand van de maatschappij. Goede bedoelingen, naar een routineus, goed geacteerd, scenario van Alexis Lecaye. Voor de fotografie tekende Jean-Pierre Aliphat.

Marie s'en va-t-en guerre

1993 | Komedie, Oorlogsfilm

Canada/Frankrijk 1993. Komedie van David Delrieux. Met o.a. Laure Duthilleul, Julia Maraval, Etienne Chicot, Patrice Bissonnette en Martin Maria Blau.

Normandische kust, 5 juni 1944. De kleine Marie (Maraval) denkt alleen maar aan haar communie die over enkele dagen gevierd wordt. Die nacht landen de geallieerden. Terwijl haar vader de soldaten helpt en haar moeder zich bezig houdt met de verzorging van gewonde bevrijders, is Maraval gids voor een Canadese parachutist van Indiaanse afkomst John (Bissonnette). Ze maakt kennis met de verschrikking van de oorlog, tegelijkertijd wordt ze een voor het eerst verliefd als gevolg van de vriendschap tussen haar en de verdwaalde soldaat. Mooie, melancholische interpretatie van D- Day, gezien door de ogen van een kind, dat volwassen wordt en tegelijkertijd hét avontuur van haar leven beleeft. Het scenario van Robert Valey is niet verstoken van vals sentiment, maar de prent blijft toch bezienswaardig. Prima acteerprestaties van een deels Franse, deels Canadese cast.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Julia Maraval op televisie komt.

Reageer