Horst Königstein

Regisseur, Scenarist, Producer

Horst Königstein is regisseur, scenarist en producer.
Er zijn 23 films gevonden.

Die Treuhänderin

2009 | Biografie, Drama

Duitsland 2009. Biografie van Horst Königstein. Met o.a. Johanna-Christine Gehlen, Olaf Rauschenbach, Dietrich Mattausch en Armin Mueller-Stahl.

Gedramatiseerde filmbiografie van Birgit Breuel, oud-voorzitster van de Treuhand, het instituut dat na de val van de Muur het privatiseringsproces van alle staatsbedrijven in de voormalige DDR begeleidde. De Hamburgse bankiersdochter Breuel, geboren als Münchmeyer in 1937, was als CDU-politica al een leven lang ervaren in financiën. In 1990 werd ze een invloedrijke vrouw. Haar directeurschap bij de Treuhand (1990-1995) had tegelijkertijd iets cynisch: een vrouw als eindverantwoordelijke voor een heikele operatie, de facto resultaat van een wereld vol mannenarrogantie en -meedogenloosheid. Vertellersstem in deze passend zakelijke film is die van Armin Mueller-Stahl.

Buddenbrooks

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, August Diehl, Mark Waschke, Léa Bosco en Raban Bieling.

In het midden van de negentiende eeuw gaat het goed met de koopmansfamilie Buddenbrook uit Lübeck. Maar als stamvader Jean (Mueller-Stahl) sterft moeten zijn nakomelingen kiezen tussen hart en verstand en gaat het langzaam bergafwaarts met de machtige familie. Breloer maakte een peperduur kostuumdrama van Thomas Manns roman, met prachtig production design, maar ook met veel clichés: als iemand sterft, stormt het; tijdens ander noodweer wordt er stiekem gekust in een oud wrak op een verlaten strand. Gelukkig blijven de acteurs boeien.

Unser Reigen

2006 |

Duitsland 2006. Horst Königstein. Met o.a. Torben Liebrecht, Melanie Blocksdorf en Steven Gätjen.

In het midden van de negentiende eeuw gaat het goed met de koopmansfamilie Buddenbrook uit Lübeck. Maar als stamvader Jean (Mueller-Stahl) sterft moeten zijn nakomelingen kiezen tussen hart en verstand en gaat het langzaam bergafwaarts met de machtige familie. Breloer maakte een peperduur kostuumdrama van Thomas Manns roman, met prachtig production design, maar ook met veel clichés: als iemand sterft, stormt het; tijdens ander noodweer wordt er stiekem gekust in een oud wrak op een verlaten strand. Gelukkig blijven de acteurs boeien.

Speer und er

2005 | Drama, Biografie, Oorlogsfilm, Documentaire

Duitsland 2005. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Sebastian Koch, Tobias Moretti, Dagmar Manzel-Kaloff, Susanne Schäfer en Axel Milberg.

D 2005. Van Heinrich Breloer. Met oa Sebastian Koch, Tobias Moretti en Dagmar Manzel. Groots opgezette driedelige Duitse miniserie over de opkomst en val, het proces en de gevangenschap van Albert Speer, Hitlers architect en rijksminister van bewapening en munitie. Het eerste deel, Germania - Der Wahn, begint in de cel in Neurenberg waar Speer zich voorbereidt op zijn verdediging. In terugblik zien we zijn opkomst als gewetenloze technocraat, een man die de vrije hand kreeg om Berlijn om te bouwen tot een megalomane tempelstad en de wapenproductie op te voeren tot ongekende hoogte, welbewust van maar onverschillig voor de verschrikkingen van het Derde Rijk. Een belangrijk werk over de Duitse thema's verantwoordelijkheid en schuld. Deel 2: Nürnberg - Der Prozess. Deel 3: Spandau - Die Strafe.

Propaganda

2004 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 2004. Drama van Horst Königstein. Met o.a. Dietrich Mattausch, Martin Lüttge, Guntram Brattia, Esther Hausmann en Melanie Blocksdorf.

Op 1 mei 1955 nodigt Duitslands succesvolste tv-producent Harm Weber (Mattausch), die 67 jaar is, zijn grootste concurrent (L[KA3]uttge), vrienden en collega`s uit voor een feestmaal in de studio. Het zou zijn zwanenzang worden als producent en zijn opvolgers staan te trappelen. De avond neemt een bizarre wending als Weber, niet zonder al te grote verrassing, verklaart wat iedereen kon bevroeden: zijn grote leermeester zou Joseph Goebbels (Lothmanns), de nazi-propaganda-minister geweest zijn. Het wordt nog vreemder als Weber zegt van plan zelfmoord te willen plegen, maar dat zijn gasten hem kunnen weerhouden. Dan komt hij met de verklaring dat hij op de kop af vijftig jaar geleden als zeventien-jarige op Goebbels geschoten heeft, toen die een aarzelende zelfmoordpoging ondernam. De film is een merkwaardige blik in de ziel van de na-oorlogse Duitse media, die grotendeels groot geworden zijn met stuurlieden die het vak onder de nazi`s geleerd hadden. Zelfs niet-nazi`s, zoals bijvoorbeeld Axel Springer (Bild, Hör zu, Hamburger Abendpost enz.), konden niet vermijden dat bruine redacteuren, journalisten en uitgevers hun bedrijven binnenslopen. De rollen zijn uitstekend, maar niet iedere kijker buiten Duitsland zal het scenario van Markus Busch en regisseur Königstein gemakkelijk kunnen volgen. Het camerawerk is van Johannes Anders.

Verkauftes Land

2003 | Drama, Documentaire

Duitsland 2003. Drama van Horst Königstein. Met o.a. Rudolf Kowalski, Angelika Thomas, Stefanie Stappenbeck, Maria Körber en Guntram Brattia.

De 61-jarige Klaus Schucht (Kowalski) wordt in 1991 gevraagd om voor de Duitse Treuhandanstalt de verkoop van de staatsondernemingen van de voormalige DDR op het gebied van de mijnbouw, de energie en de chemie te begeleiden. Schucht, afkomstig uit Pruisen, is een net mens, die het algemeen belang laat prevaleren bij zijn besluiten. Zijn assistent Frank Pauly (Brattia) is eerzuchtig en heeft uitsluitend oog voor zijn eigen carri[KA2]ere. Als Schucht de kalimijnen en de verouderde raffinaderijen van Leuna tracht te verkopen, ontdekt hij dat de Westduitse grootindustrie voornamelijk probeert de potenti[KA3]ele concurrentie te elimineren of de zakken te vullen ten koste van de werkloosheid, die in complete regio`s gaat ontstaan. Aan het eind van de rit vallen de raffinaderijen in handen van een Frans petrochemisch consortium, waarbij op grote schaal smeergelden werden betaald (maar dat komt in deze film nauwelijks aan de orde). De mijnen worden ondergebracht in één onderneming en de elektriciteitsbedrijven worden op een rationele manier gesaneerd ten koste van tienduizenden arbeidsplaatsen zonder voldoende alternatief om dit op te vangen. Vijftien jaar later was de werkloosheid in de ex-DDR bijna twee maal zo hoog als in de rest van de bondsrepubliek. Voor kijkers, die geïnteresseerd zijn in de privatisering van de BV Honecker, een uiterst boeiende film, waarin aangetoond wordt dat het communisme zijn land heeft uitgebuit, uitgezogen en volledig uitgeput, en dat het kapitalisme zoiets alleen maar op zeer lange termijn kan oplossen met alle betrekkelijkheden vandien. Dit is betreurenswaardig, want na de Duitse capitulatie in 1945 had het nooit zover mogen komen; helaas stak de oprichting van de DDR in 1948 hier een stokje voor. De echte Schucht overleed in 2001 op 71-jarige leeftijd en kon niet bepaald terugkijken op een 'geslaagde' onderneming. De vertelstem is van Susanne Daubner. Het scenario is van Claudius Crönert en Michael Esser. Het camerawerk is van Johannes Anders.

Der Unwiderstehliche - Die tausend Lügen des Gert Postel

2002 | Drama, Korte film

Duitsland/Verenigde Staten 2002. Drama van Kai Christiansen en Don Taylor. Met o.a. Uwe Bohm, Susanne Schäfer, Craig Stevens, Lee Philips en Phyllis Thaxter.

Deze film gaat over de opkomst en de ondergang van een postbode, die zich uitgaf als arts, psychiater en magistraat. Als gemeentearts in het nogal bruine Flensburg drong hij door tot de kringen van CDU-politicus Rainer Barschel, die later een nog steeds omstreden zelfmoord zou plegen (hij werd dood in het bad in een hotel aangetroffen) en probeerde een opleiding te halen als priester. Aan de hand van zijn dolle, dwaze en bedriegelijke streken wordt tegelijkertijd een beeld opgetrokken van de politiek in die tijd in de Duitse bondsrepubliek. Veel oude journaalopnames (Willy Brandt, Wolf Biermann, Reiner Pfeiffer). Het scenario van regisseur Christiansen eidingt bij de veroordeling voor de rechtbank van Leipzig. Buiten Duitsland niet erg interessant en behoorlijk saai om naar te kijken, ondanks het fascinerende thema.

Unterwegs zur Familie Mann

2001 | Documentaire

Duitsland 2001. Documentaire van Heinrich Breloer en Horst Königstein.

Regisseur Breloer en scenarioschrijver Horst K[KA3]onigstein werkten jarenlang aan de voorbereiding van de driedelige, bekroonde miniserie DIE MANNS - EIN JAHRHUNDERTROMAN over de excentrieke, literaire familie Mann, waarvan Thomas de Nobelprijsdrager, zijn zoon Klaus de toneelschrijver, dochter Erika de cabareti[KA2]ere en Golo de historicus, de bekendsten zijn. Vreemd genoeg is zijn broer Heinrich die hem als auteur voorging en de wegbereider was van het expressionisme, minder bekend. Breloer en K[KA3]onigstein verzamelden ruim 140 uur beeldmateriaal met interviews van tijdgenoten, de kinderen en familieleden, en andere relevante opnamens, die ze nodig hadden om hun gigantische, ambitieuze filmproject te kunnen maken. Veel aandacht wordt geschonken aan Hilde Kahn, die twaalf jaar de secretaresse van Mann was, in zijn tijd in Californi[KA3]e. Zij zou een `affaire` met hem gehad hebben (voor zo ver je op die leeftijd daarvan nog kunt spreken). Na zijn dood heeft zij een deel van Thomas Mann`s dagboeken uitgetikt en zij heeft hem in die tijd heel goed leren kennen. De joodse Kahn die eigenlijk rechten had willen studeren, was het nazisme ontvlucht, had nimmer iets in haar leven cadeau gehad en zij ontdekte in de dagboeken een soort van anti-semitisme van de upperclass. Ook komt aan het woord kleinzoon Frido Mann die heel openhartig over zijn ervaringen met zijn grootvader vertelt. Breloer en K[KA3]onigstein besloten dat het jammer zou zijn als de kijker alleen maar inzicht zou krijgen in hun gedramatiseerde film. Daarom monteerde Breloer uit het rijke materiaal dat ze verzameld hadden, een ruim drie uur durende documentaire, die in drie afzonderlijke delen werd uitgezonden. Het eerste deel heet DIE KINDER DES ZAUBERERS, het tweede DAS MONSTRUM en het derde DAS VERSCHWIEGENE HAUS. Elisabeth Mann die veelvuldig en levenslustig aan het woord is en met Breloer ter plekke (Californi[KA3]e, Zuid-Frankrijk, Zwitserland) was, overleed in februari 2002 nadat ze bij het skie[KA3]en in Zwitserland een longontsteking had opgelopen. Haar ziekbed was kortstondig. Voor liefhebbers van de hedendaagse Duitse literatuur is dit spiegelbeeld van de gedramatiseerde serie (interviews en documentaire opnames afgewisseld met stukken drama) niet te missen, evenals voor kijkers die geboeid raakten door de minsierie.

Die Manns - Ein Jahrhundertroman

2001 | Drama, Biografie

Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland 2001. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Jürgen Hentsch, Monica Bleibtreu, Veronica Ferres en Sebastian Koch.

Dit rond Thomas Mann gecentreerde levensverhaal van drie generaties Mann, is gecomponeerd als een op feiten berustende 'roman' die de gehele vorige eeuw bestrijkt. Het meer dan 10 miljoen euro kostende project kwam rijkelijk laat, want de basis voor dit docu-drama vormden uitgebreide interviews met veelal hoogbejaarde 'Zeitzeugen' uit de onmiddellijke omgeving van de Manns. Van Thomas' zes kinderen is alleen Elisabeth Mann-Borgese nog in leven. De lange tv-film wordt meestal in drie delen uitgezonden. Deel 1: De jaren 1923 tot 1933. Deel 2: 1933 tot 1941. Deel 3: 1941 tot 1955.

Jud Süss - Ein Film als Verbrechen

2000 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 2000. Drama van Horst Königstein. Met o.a. Axel Milberg, Esther Hausmann, Florian Martens, Siegfried Kernen en Christoph Bantzer.

In 1940 lieten de nazi`s de anti-semitische propagandafilm JUD S[KA3]U[KL29] van Veit Harlan in premi[KA2]ere gaan. De rolprent werd verplichte kost voor leden der SS, concentratiekampbewakers, de politie en speciale troepen die voor `zuiveringsacties` werden ingezet. Het werd regisseur Veits doorbraakfilm. De oorspronkelijke historische roman waarop de film gebaseerd is, dateert uit 1925 en werd geschreven door Lion Feuchtwanger die in 1933 na de machtsovername van Duitsland door de nazi`s zijn geboorteland moest ontvluchten. In 1941 vond hij na veel omwegen een onderkomen in de V.S. Zijn boek werd in de geest en naar de letter geschonden. In het scenario werd het volledig verdraaid om joden in een zo kwaad mogelijk daglicht te zetten. Na de capitulatie van Duitsland 1945 verboden de geallieerden deze afschuwelijke, volledig waardeloze film. Niettemin werden in de jaren 1950 illegale kopie[KA3]en vertoond in Arabische landen om te ageren tegen de staat Isra[KA3]el. Omdat woorden en beelden uit deze film op een ongebreidelde manier tot haat aangezet hadden, moest Harlan Veit zich in 1949 als oorlogsmisdadiger voor het tribunaal van Neurenberg verantwoorden. Veit (Milberg), een ambitieuze filmer zonder moraal, schoof alle verantwoording af op rijkspropagandaminister Josef Goebbels (Silberschneider). Deze gedramatiseerde documentaire gaat over de bewuste rechtszaak en grijpt d.m.v. flashbacks en oude journaalopnames terug op het verleden en tracht een balans op te maken hoe de vrije geest van Feuchtwanger geëxecuteerd kon worden door de beul Veit namens het fascistisch naziregime. Het liep indertijd voor Harlan Veit met een sisser af en hij kon doorgaan met het maken van ongenietbare en veelal zeer slechte films. Het scenario voor deze tv-film met een ongemakkelijk onderwerp is van regisseur Königstein en Joachim Lang. Als bespiegeling is deze film interessant, maar verwacht geen antwoorden en zeker geen definitief oordeel over de verachtelijke Veit. Het camerawerk is van Udo Franz.

Bleib bei mir

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Dirk Oetelshoven, Markus Busch en Lars Montag. Met o.a. Volker Hartung, Sabine Grabis, Ruth Ellerich, Wilhelm Wieben en Stefanie Stappenbeck.

Drie films in [KA1]e[KA1]en, van de Duitse regionale omroep NDR met de opdracht een beeld te geven van de grote stad, i.c. Hamburg, vlak voor het jaar 2000. Drie jonge regisseurs kregen de kans een korte impressie te maken. De eerste is REN[KA1]E UND ELISABETH. Het gaat over een jonge loser, Ren[KA1]e (Hartung) die in de trein naar de hanzestad Elisabeth (Grabis) leert kennen, die binnenkort bij haar vriend, een dominee, wil intrekken. Ren[KA1]e en Elisabeth zijn beiden STAR TREK-fan. Ze komen elkaar weer tegen en de vraag is of het Rene[KA1]e zal lukken het hartje van Elisabeth te veroveren. Het scenario is van regisseur Oetelshoven. Het tweede verhaal is getiteld ANDREA UND ROGER. Ze vormen een stel: Andrea (Stappenbeck) zit in de bloemen en Roger (Brucker) prikt tatoeages. Ze zijn al geruime tijd bij elkaar (wat heet lang voor een duo dat rond de 25 is!), het is zomer en het is warm. Ze vervelen zich en ze zijn op hun relatie uitgekeken en beginnen elkaar uit te dagen met ontrouw, maar de vraag is of dat soms bluf is. Na een spel van aantrekken en afstoten, besluiten ze bij elkaar te blijven maar of ze elkaar de waarheid vertellen, is vers twee. Het scenario is van regisseur Busch. Het camerawerk van de eerste twee films is van Johannes Anders. Het laatste bedrijf heet TOBI en gaat over de titelfiguur (Stenschke), die negentien is. Hij is een bekende soapster (in werkelijkheid is Stenschke bekend op de thuisbuis uit de soapseries [KL]Uli Prozesski[KLE] en [KL]Verbotene Liebe[KLE]), die een wandeling maakt door de uitgaanswijk van Hamburg. Op zijn tocht ontmoet hij diverse voorbijgangers, die hun ogen niet kunnen geloven. Hieronder bevinden zich een oudere heer (Lerche) en twee jonge meisjes, Isabelle (Bertheau) en Maike (Augustin), die hun idool het liefst voor zich gehouden zouden hebben, maar dat gaat nu eenmaal niet. Het scenario van TOBI is van de regisseur Montag en Dirk Kämper. Het camerawerk van TOBI is van Jan Bahls. Interessante kijk op de stad, maar niet bepaald opwindend of diepgaand.

Sechs Schüsse auf einem Minister

1998 | Drama, Misdaad, Thriller

Duitsland 1998. Drama van Claus Strobel. Met o.a. Ulrike Folkerts, Jürgen Schornagel, Josef Ostendorf, Werner Schleicher en Gerhard Loewenstein.

Op 11 mei 1981 besluipen twee mannen een villa. Door het venster schieten ze met zes kogels een slapende man dood. Een feit dat vooral veel ophef maakte omdat het slachtoffer Heinz- Herbert Karry was, de toenmalige Hessische FDP-minister van Economische Zaken. De moord werd nooit opgelost. In mei 1998 krijgt assistent openbaar aanklager Frau Schwarzwald (Folkerts) van haar baas, Herrn Brockhoff (Schornagel), de opdracht de zaak, in het geheim, nog eens na te pluizen. Ze begint met zich een beeld te vormen van Karry, een koppige, dominante, onberekenbare man die nooit een blad voor de mond nam. Daarna gaat ze met diens vrienden en vijanden praten. Zo vormt ze zich een theorie over de ware toedracht. In het kader van een fictief verhaal maakt regisseur/scenarist Strobel een balans op van een onopgehelderde moord op een vooraanstaand politieker. Hij mengt actualiteitsbeelden met zowel fictieve als realistische gesprekken. De twee juristen fungeren als een soort Grieks koor, om de diverse aspecten van de misdaad en het onderzoek te bespreken. Een originele en boeiende prent, zelfs voor mensen die niet op de hoogte zijn van de lokale Duitse politiek. Voor de montage tekende Birgit Lensch en achter de camera nam Dragan Rogulj plaats.

Nächte mit Joan

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Horst Hönigstein en Horst Königstein. Met o.a. Nadja Tiller, Andreas Brucher, Angelika Thomas, Till Topf en Rita Tushingham.

We zijn 1954. Joan Crawford (Tiller), actrice op haar retour, heeft net FEMALE ON THE BEACH be[KA3]eindigd met Jeff Chandler. De ster is een bitsige feeks geworden die in een Californische woestijnbar automechaniker Jim (Brucher) opvist voor een erotisch nachtje zonder liefde, waarbij ze zich nog eens als de grote ster opstelt. Tien jaar later is Joan, die opvallend veel succes heeft in horrorfilms, te gast op het festival van Berlijn. Alfred (nogmaals Brucher), een beginnende journalist, wringt zich in bochten om toch maar geen interview van haar te moeten afnemen. In 1974 is Joan een eenzame oude dame die als een kluizenaar leeft op haar appartement in New York, met de drank als haar enige metgezel. In 1977, kort voor haar dood, ontmoet de afgetakelde diva een pruikenverkoper (nog eens Brucher) van het grootwarenhuis Macy's. Schitterend gespeelde fantasie over vier stadia in het latere leven van Crawford. De snelopeenvolgende dialogen handelen over roem, succes en de schaduwzijde ervan. Tiller is waarlijk in topvorm, terwijl 'soap-acteur' Brucher in zijn vier verschillende rollen een ware revelatie is. Er wordt uitstekend gebruik gemaakt van de lokaties waar gefilmd werd. Het scenario van Horst Hönigstein is gebaseerd op een idee en een eenmansperformance van Cas Enklaar. Knappe fotografie van Udo Franz.

Holstein Lovers

1998 | Romantiek

Duitsland 1998. Romantiek van Uwe Janson. Met o.a. Nadja Tiller, Günther Schramm, Nils Nelleßen, Mario Irrek en Olaf Rauschenbach.

Het voormalige tangodanspaar Carla (Tiller) en Tony (Schramm) runnen op landgoed Hemmelmark nabij de plaats Eckernf[KA3]orde in Schleswig-Holstein uit eind 1800 een exclusief instituut dat opleidt tot `Latin-Lover`. Schleswig-Holstein is nu niet direct de bakermat voor Zuid-Amerikaanse types, maar eerder de geboortegrond van edel-Germanen, maar dat mag de pret niet drukken. Tussen de jeugdige deelnemers bevindt zich Moritz (Nelle[KL29]en), die er niet uitziet als een Duitse viking. Carla, die toch wel rond de zeventig moet zijn, maar er zeer charmant uitziet als ze goed is opgemaakt, wordt heimelijk verliefd op Moritz, maar of het wat zal worden blijft een open vraag. Het scenario van Doris J. Heinze in haar solodebuut mag origineel genoemd worden. Zij heeft een ruime ervaring als hoofd- drama van tv-films bij omroep NDR. Veteranen Tiller en Schramm, die beiden even oud zijn, weren zich kranig tegen het jonge talent. Nelle[KL29]en lijkt net even teveel op Johhny Depp, de fantast uit DON JUAN DEMARCO van Jermy Leven (1995) en dat had men nou niet moeten doen. Camerawerk van Philipp Timme, die op het buiten Hemmelmark draaide, maar het ligt bij Barkelsby. 16:9. Stereo.

Liane

1997 | Musical

Duitsland 1997. Musical van Horst Königstein en Frank Gaede. Met o.a. Ina Kling, Anette Uhlen, Horst Krause, Matthias Freihof en Brigitte Janner.

Liane (Kling) die vijftien is, wordt uit duizenden kandidaten uitverkoren om in een jungle-film te spelen. Hoewel de film een draak is, stroomt het publiek in groten getale toe. Het is dan 1956. Haar producent Fritz Gerhardt (Krause) wil van zijn kleine Lolita een volwaardige ster maken en zorgt ervoor dat ze op achttien-jarige leeftijd een opleiding op een finishing school krijgt, maar dat lukt niet helemaal. Tijdens de opnames voor een nieuwe productie krijgen ze samen een auto-ongeluk in Frankrijk. Omdat Fritz aan het stuur zat, moet hij ervoor betalen, wat hem zwaar valt omdat het bioscooppubliek in de jaren 1960 gaat teruglopen door de concurrentie van de tv. Liane is inmiddels twintig en heeft dan al een heel leven achter de rug. Ze ontmoet een spierbundel, Sven Gericke (Pantel), met wie zij zich halsoverkop in het huwelijk stort. Ze glijdt af naar het pornowereldje tot groot verdriet van haar vroegere ontdekker Fritz die in 1972 sterft. Na in de hippietijd in een Berlijnse commune geleefd te hebben en een kind overgehouden te hebben van een Vietnam-deserteur lukt het haar bij een kinderprogramma voor de tv te komen, maar voor de draainede camera`s krijgt ze een inzinking. Daarop gaat ze naar de DDR om bevrijd te worden van de druk van de kapitalistische wereld. Ze wordt echter na een tijdje verpleegd in een psychiatrische inrichting. Door het vallen van de Muur kan ze weer terug naar het Westen. Deze film is interessant omdat het een van die zeldzame tv-musicals is, die in anderhalf uur een verhaal in Hollywoodstijl probeert te vertellen, al moet je het wel met teugen bier, worst en sauerkraut naar binnen slokken. De muziek werd gearrangeerd door Paul Vincent Gunia met composities van Udo Lindenberg (die Hans Albers speelt!), wijlen Queen Freddie Mercury en de onvergankelijke Britse Sting. Veteraan uit de jaren 1950 Tiller speelt een voormalige Ufa-ster. Achtervolgende sensatiejournalist Ziemer (Freihof) zorgt voor de rode draad, als het verhaal tijdssprongen neemt. Scenario van Frank Gaede en regisseur Königstein. Gaat dat zien en oordeel zelf.

Dicke Freunde

1995 |

Duitsland 1995. Horst Königstein. Met o.a. Josef Bierbichler, Horst Krause en Rosel Zech.

Liane (Kling) die vijftien is, wordt uit duizenden kandidaten uitverkoren om in een jungle-film te spelen. Hoewel de film een draak is, stroomt het publiek in groten getale toe. Het is dan 1956. Haar producent Fritz Gerhardt (Krause) wil van zijn kleine Lolita een volwaardige ster maken en zorgt ervoor dat ze op achttien-jarige leeftijd een opleiding op een finishing school krijgt, maar dat lukt niet helemaal. Tijdens de opnames voor een nieuwe productie krijgen ze samen een auto-ongeluk in Frankrijk. Omdat Fritz aan het stuur zat, moet hij ervoor betalen, wat hem zwaar valt omdat het bioscooppubliek in de jaren 1960 gaat teruglopen door de concurrentie van de tv. Liane is inmiddels twintig en heeft dan al een heel leven achter de rug. Ze ontmoet een spierbundel, Sven Gericke (Pantel), met wie zij zich halsoverkop in het huwelijk stort. Ze glijdt af naar het pornowereldje tot groot verdriet van haar vroegere ontdekker Fritz die in 1972 sterft. Na in de hippietijd in een Berlijnse commune geleefd te hebben en een kind overgehouden te hebben van een Vietnam-deserteur lukt het haar bij een kinderprogramma voor de tv te komen, maar voor de draainede camera`s krijgt ze een inzinking. Daarop gaat ze naar de DDR om bevrijd te worden van de druk van de kapitalistische wereld. Ze wordt echter na een tijdje verpleegd in een psychiatrische inrichting. Door het vallen van de Muur kan ze weer terug naar het Westen. Deze film is interessant omdat het een van die zeldzame tv-musicals is, die in anderhalf uur een verhaal in Hollywoodstijl probeert te vertellen, al moet je het wel met teugen bier, worst en sauerkraut naar binnen slokken. De muziek werd gearrangeerd door Paul Vincent Gunia met composities van Udo Lindenberg (die Hans Albers speelt!), wijlen Queen Freddie Mercury en de onvergankelijke Britse Sting. Veteraan uit de jaren 1950 Tiller speelt een voormalige Ufa-ster. Achtervolgende sensatiejournalist Ziemer (Freihof) zorgt voor de rode draad, als het verhaal tijdssprongen neemt. Scenario van Frank Gaede en regisseur Königstein. Gaat dat zien en oordeel zelf.

Der Mann im schwarzen Mantel

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Birgit Lahann en Horst Königstein. Met o.a. Guntram Brattia, W.-D. Sprenger, Matthias Freihof, Grit Asperger en Till Demtröder.

Duits-Duitse geschiedenis over het recente verleden aan de hand van de biografie van de intelligente leraar Manfred Ibrahim B[KA3]ohme (gespeeld door zowel Brattia als W.-D. Sprenger), een held uit de hippie-dagen (voor zover die bestonden in de DDR) en de Praagse Lente. Toen de alternatieve cultuur (de dichter Reiner Kunze, de schrijver J[KA3]urgen Fuchs, en de band Media Nox) onderdrukt werd door o.a. de inval in Tsjecho-Slowakije en verbanningen o.a. van Rolf Biermann of het `vertrek` van Manfred Krug schering en inslag waren, was alle hoop op hem - toen pas 24 jaar oud - gevestigd. Ook na de val van de Muur van Berlijn als kandidaat voor de SPD in de nieuwe bondsstaten. De verkiezingen werden echter door de SPD verloren en toen bleek (inmiddels 22 jaar later) uit Stasi-dossiers, dat hij een dubbele rol gespeeld had: die van toegewijde biechtvader van zijn medemens in nood en die van verrader. Het drama speelt zich af in de sociale woningbouw buurten die uit betonblokken opgetrokken zijn, in het kleurloze stadje Greiz in Thüringen. Het scenario is van regisseuse Lahann en co-regisseur Königstein. De film zit goed in elkaar, maar is eerder bedoeld voor hen die het hebben meegemaakt of dichtbij zaten. Buitenstaanders zullen - helaas - algauw verveeld zijn. De rolverdeling deed zeer zijn best.

Wehner - Die unerzählte Geschichte

1993 | Drama, Biografie, Historische film

Duitsland 1993. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Ulrich Tukur, Heinz Baumann, Susanne Schäfer, Barbara Nüsse en Esther Hausmann.

Gedramatiseerde documentaire over de vermaarde Duitse SPD-politicus Herbert Wehner (Tukur als jongeman en Baumann als eminence-grise), die het Willy Brandt (Hallwachs) mogelijk maakte om zijn positie als oppositieleider te verruilen voor het ambt van bondskanselier en die, na diens aftreden in verband met een spionageschandaal, de weg vrijmaakte voor Helmut Schmidt (Schäfer) als opvolger. Wehner die de vaardigheden bezat, om zelf bondskanselier te worden kon (toen) deze positie nooit verkrijgen op grond van zijn onduidelijke verleden als lid van de Duitse communistische partij, KPD, voor het uitbreken van WO II (1939-45) en zijn intensieve scholing in Moskou. Vijftig jaar later blijkt er in Europa veel veranderd te zijn, maar dat kwam te laat voor Wehner, die het niet meer mocht meemaken: communisten zitten in de Franse en Italiaanse regering, de 'erven' van Franco besturen Spanje en de helft van het aantal ministers van de Oostenrijkse regering bestaat uit neo-nazi's. Schrijver-regisseur Breloer was een der eersten, die na het vallen van de Muur van Berlijn toegang kreeg tot geheime archieven in Moskou en geeft de kijker inzicht in de persoonlijkheid van Wehner en vertelt een stuk recente Duitse politieke geschiedenis in beelden. Zeer interessant voor historici en geëngageerde kijkers in eigen land. Mooie spelpresaties. Overladen met prijzen. Camerawerk van Achim Poulheim.

Dieter Gütt - ein Journalist

1991 |

Duitsland 1991. Horst Königstein en Hans-Heinrich Ziemann. Met o.a. Matthias Freihof, Rita Tushingham en Traugott Buhre.

Gedramatiseerde documentaire over de vermaarde Duitse SPD-politicus Herbert Wehner (Tukur als jongeman en Baumann als eminence-grise), die het Willy Brandt (Hallwachs) mogelijk maakte om zijn positie als oppositieleider te verruilen voor het ambt van bondskanselier en die, na diens aftreden in verband met een spionageschandaal, de weg vrijmaakte voor Helmut Schmidt (Schäfer) als opvolger. Wehner die de vaardigheden bezat, om zelf bondskanselier te worden kon (toen) deze positie nooit verkrijgen op grond van zijn onduidelijke verleden als lid van de Duitse communistische partij, KPD, voor het uitbreken van WO II (1939-45) en zijn intensieve scholing in Moskou. Vijftig jaar later blijkt er in Europa veel veranderd te zijn, maar dat kwam te laat voor Wehner, die het niet meer mocht meemaken: communisten zitten in de Franse en Italiaanse regering, de 'erven' van Franco besturen Spanje en de helft van het aantal ministers van de Oostenrijkse regering bestaat uit neo-nazi's. Schrijver-regisseur Breloer was een der eersten, die na het vallen van de Muur van Berlijn toegang kreeg tot geheime archieven in Moskou en geeft de kijker inzicht in de persoonlijkheid van Wehner en vertelt een stuk recente Duitse politieke geschiedenis in beelden. Zeer interessant voor historici en geëngageerde kijkers in eigen land. Mooie spelpresaties. Overladen met prijzen. Camerawerk van Achim Poulheim.

Hard Days - Hard Nights

1990 | Muziek, Drama

Duitsland 1990. Muziek van Horst Königstein. Met o.a. Rita Tushingham, Al Corley, Wigald Boning, Annette Hörmann en Tony Forsyth.

Vier jonge muzikanten (Rick, John, Alan en Skid) komen in de jaren 1960-'70 uit Liverpool naar Hamburg: daar hopen ze op de grote doorbraak. Ze noemen zich 'Rick and the Rich Kids'. De club waarin ze optreden heet 'Herzpalast'. Maar hun dromen van roem en geld vervliegen algauw, omdat ze niet opgewassen zijn tegen de hardheid van het muziekbedrijf. Een mislukte poging om het leven in een bepaald milieu en een bepaald tijdvak in beelden te vangen. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Klaus Brix.

U bent mijn moeder

1984 |

Nederland 1984. Horst Königstein.

Vier jonge muzikanten (Rick, John, Alan en Skid) komen in de jaren 1960-'70 uit Liverpool naar Hamburg: daar hopen ze op de grote doorbraak. Ze noemen zich 'Rick and the Rich Kids'. De club waarin ze optreden heet 'Herzpalast'. Maar hun dromen van roem en geld vervliegen algauw, omdat ze niet opgewassen zijn tegen de hardheid van het muziekbedrijf. Een mislukte poging om het leven in een bepaald milieu en een bepaald tijdvak in beelden te vangen. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Klaus Brix.

Treffpunkt im Unendlichen

1984 | Documentaire

Duitsland 1984. Documentaire van Horst Königstein. Met o.a. Till Topf, Esther Hausmann en Angelika Thomas.

Vier jonge muzikanten (Rick, John, Alan en Skid) komen in de jaren 1960-'70 uit Liverpool naar Hamburg: daar hopen ze op de grote doorbraak. Ze noemen zich 'Rick and the Rich Kids'. De club waarin ze optreden heet 'Herzpalast'. Maar hun dromen van roem en geld vervliegen algauw, omdat ze niet opgewassen zijn tegen de hardheid van het muziekbedrijf. Een mislukte poging om het leven in een bepaald milieu en een bepaald tijdvak in beelden te vangen. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Klaus Brix.

Das Beil von Wandsbek

1982 | Documentaire, Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1982. Documentaire van Horst Königstein en Heinrich Breloer. Met o.a. Roland Schäfer, Angelika Thomas, Vera Tchekowa, Gisela Trowe en Hildegard Schmahl.

Met de roman van Arnold Zweig in de hand verkennen de makers van deze film de wijk Altona in Hamburg, waar op 31 juli 1932 een ware veldslag plaatsvond tussen nazi`s en communisten. De dag werd bekend als de `bloedige zondag van Altona`. Centraal staat het personage van Bruno Tasch, een van de vier terechtgestelde communisten. Parallel hiermee loopt het fictieve verhaal van Zweig over een kleine middenstander, de slager Teetjen (Schäfer), die gecharmeerd door het gedachtengoed van het nationaal-socialisme de idealen van Hitler aanhangt. Wanneer hij zijn fout inziet, is het reeds te laat. Zijn klanten blijven weg en hij raakt geruïneerd. Zweig, zelf joods, haalde zijn inspiratie uit een waargebeurd feit en improviseerde hierop. Zijn slager is niet de stereotiepe sadistische SS-er, maar een meelopende idealist en het was uit dit slag mensen dat Hitler zijn macht puurde. Het geheel wordt regelmatig geïllustreerd met archiefbeelden en interviews. De regisseurs zijn tevens verantwoordelijk voor het scenario, dat door Klaus Brix indrukwekkend in beeld werd gebracht.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Horst Königstein op televisie komt.

Reageer