Roger Karl: cast.
Er zijn 17 films gevonden.

La part des lions

1971 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1971. Misdaad van Jean Larriaga. Met o.a. Robert Hossein, Charles Aznavour, Elsa Martinelli, Raymond Pellegrin en Michel Constantin.

Oude schoolvrienden zien elkaar terug als de een schrijver is geworden die uit de mode is en de andere brandkastenkraker. De tweede sleept zijn vriend mee in een overval, waarna een chanterende getuige uit de weg moet worden geruimd. Deze weinig oorspronkelijke en in uitwerking en regie allesbehalve overtuigende misdaadfilm weet enigszins te boeien door het duo Hossein-Aznavour en een effectieve rolomkering: de eerste speelt de schrijver, de tweede de geroutineerde gangster. Scenario van regisseur Larriaga, André Tabet en Georges Tabet. Camerawerk van Roland Cantigny.

Rumeurs

1946 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Komedie van Jacques Daroy. Met o.a. Jany Holt, Annette Poivre, Janine Viénot, Annie Hémery en Jacques Dumesnil.

Over Jean, een beste maar losbandige jongen, wordt in het dorp gefluisterd dat hij een jonge vrouw heeft vermoord. Op het laatst krijgt hij echt moorddadige gevoelens. Gelukkig wordt de echte schuldige ontmaskerd en Jean trouwt het jonge meisje, dat hij in zijn droom vermoordde! Het genie van William Wyler (THE CHILDREN'S HOUR is een film van William Wyler) was nodig om een dergelijk gegeven overtuigend te verfilmen, Daroy slaagt daar niet in. Daroy is niet geheel zonder verdienste, maar bij het maken van deze film was hij blijkbaar weinig geïnspireerd en hij weet de waanzin van de hoofdpersoonniet over te brengen.

L' Ennemi sans visage

1946 | Sciencefiction, Misdaad

Frankrijk 1946. Sciencefiction van Maurice Cammage en Robert-Paul Dagan. Met o.a. Louise Carletti, Jean Tissier, Frank Villard, André Fouché en Huguette Montréal.

Wheeler maakte een uitstekende bewerking van een detective van Stanislas-André Steeman. De regie van de film kan daar helaas niet aan tippen. Dit was de laatste film van Cammage die zich daarna terugtrok. Cammage mag dan niet altijd een slechte regisseur geweest zijn, de onbekende Dagan draagt absoluut niets bij. Wat rest is een grote aanstellerij-partij.

Boule de suif

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Micheline Presle, Louis Salou, Berthe Bovy, Roger Karl en Alfred Adam.

Een meisje van lichte zeden neemt in 1870 de diligence en wordt geminacht door haar medepassagiers, totdat ze het reisgezelschap redt van een Pruisische bezetter. Beroemd verhaal van Guy de Maupassant waarin voor het scenario ook elementen uit zijn Mlle Fifi zijn verwerkt, kreeg een ideale titelrol van Presle die in kleurrijke bravoure en aandoenlijkheid de film boven de middelmaat van regie en medespelers uittilt.

La vie de plaisir

1943 |

Frankrijk 1943. Albert Valentin. Met o.a. Claude Génia, Yolande Laffon, Hélène Constant, Claude Nollier en Julienne Paroli.

De directeur van het cabaret uit de titel Pr[KA1]ejean valt voor de schone G[KA1]enia. Zij is van adellijke komaf, haar ouders hebben een hoop kouwe kak en zijn zo kaal als een knikker: ze staan aan de rand van de financi[KA3]ele afgrond. Toch hebben zij het hart om te eisen dat Pr[KA1]ejean zijn dubieuze onderneming opdoekt voordat hij met hun dochter mag trouwen. Film die op geweldige wijze de draak weet te steken met de veranderende maatschappij, die zich kenmerkte door hypocrisie, standverschillen tegenover openheid en realisme enz. Een maatschappij die druk bezig was de stap te zetten van de 19e naar de 20e eeuw. Het verhaal wordt verteld vanuit twee verschillende invalshoeken die diametraal op elkaar staan. De film mocht van de zuiveringscommissie na de bevrijding van Frankrijk (in 1944) niet vertoond worden, en niemand weet tegenwoordig meer precies waarom. De produktiemaatschappij Continental kreeg een drietal van zulke verboden. Tegenwoordig is de film weer vrijgegeven.

Le Camion blanc

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Jules Berry, Marguerite Moreno, François Périer, Blanchette Brunoy en Fernand Charpin.

Zoals de traditie dat eist wordt het stoffelijk overschot van een zigeunerkoning per vrachtwagen door heel Frankrijk gereden: allerlei moeilijkheden doen zich op de route van 12.000 km voor. Door het oorspronkelijke onderwerp wordt de aandacht vastgehouden, ondanks de soms al te oppervlakkige zigeunerfolklore en een aantal sentimentele ontsporingen. De weerstanden die de zigeuners op hun weg ondervinden zijn echter nog steeds - helaas - actueel. Een sterke rolbezetting.

Mission sp[KA1]eciale (1[KA2]ere [KA1]epoque: L`espionne, 2e [KA1]epoque: R[KA1]eseau clandestin)

1940 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1940. Oorlogsfilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Jany Holt, Elisa Ruis, Liliane Valais, Nathalie Nattier en Jean Davy.

Een groots epos over de heroïsche rol, die commissaris Chabrier van de overgave in mei 1940 tot de Bevrijding speelde. Alle ingrediënten zijn aanwezig: de spionnen, het ondergronds verzet, de martelingen, de arrestaties etc. Een karikaturaal geheel met veel volk en vanzelfsprekend niet van simplisme ontbloot. Een sterk verouderde situatieschets.

Tarakanova

1937 | Drama, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1937. Drama van Fedor Ozep en Mario Soldati. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Annie Vernay, Suzy Prim, Roger Karl en Abel Jacquin.

De favoriet van Katharina de Grote moet een jonge gravin verleiden die aanspraak op de Russische troon maakt met de bedoeling haar uit te schakelen. De opdracht groeit uit tot een echte liefde en de gekrenkte tsarina laat het paar ombrengen. Ondanks historische personages is de film een romantische fictie die stijl- en sfeervol in beeld werd gebracht. Richard-Willm en Vernay waren een succesvol liefdespaar in de vooroorlogse film. De jeugd van Vernay (die op haar twintigste stierf) maakt de titelrol aandoenlijk.

Mademoiselle Docteur

1937 | Romantiek

Frankrijk 1937. Romantiek van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Dita Parlo, Pierre Blanchar, Pierre Fresnay, Louis Jouvet en Jean-Louis Barrault.

Een duitse spionne weet tijdens WO I aan de Franse contraspionage te ontkomen en vlucht naar Saloniki waar een Franse officier verliefd op haar wordt. Deze film naar authentieke gebeurtenissen, kreeg een sfeervolle en verrassende actie en wordt vooral door de kwaliteit van het acteren en de fotografie bepaald. Scenario van Irma von Cube en Georges Neveux. Camerawerk van Eugen Schüfftan en Paul Portier. Alternatieve titel: SALONIQUE NID D'ESPIONS. In dezelfde periode werd met deels dezelfde acteurs een Engelse versie gemaakt onder regie van Edmond Gréville. De hoofdrol inspireerde in 1968 de Italiaanse film FRÄULEIN DOCTOR. In 1997 restaureerde Eric Le Roy van het Franse filmarchief CNC in Parijs de daaraanwezige kopie, die op de tv werd uitgezonden door de Frans-Duitse zender ARTE.

La bête aux sept manteaux

1936 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1936. Thriller van Jean de Limur. Met o.a. Meg Lemonnier, Junie Astor, Madeleine Gérôme, Jules Berry en Jacques Maury.

Een Engelse aristocraat lokt op zijn landgoed een inbraak uit om op die manier de bende onschadelijk te maken die zijn broer heeft vermoord en die het nu op zijn fortuin gemunt heeft. Een goed gespeelde en goed geregisseerde film, die daardoor zeer onderhoudend is. Het niet al te sterke scenario is misschien het enige minpuntje.

Le golem

1935 | Horror

Frankrijk 1935. Horror van Julien Duvivier. Met o.a. Germaine Aussey, Jany Holt, Tania Doll, Harry Baur en Roger Karl.

Praag 1610. Tyran Rudolf de Tweede van Bohemen (Baur) is aan de drank verslaafd en voert een schrikbewind over zijn land. Zijn onderdanen beginnen zich te roeren in ontevredenheid en de joden in het ghetto van Praag zijn bang voor progroms. Dankzij rabbi Loew hebben zij echter de Golem; een weerzinwekkend en wraakzuchtig monster dat Loew gecreëerd heeft. Men ontwaakt het sluimerende gedrocht. De Golem houdt huis in het paleis van Rudolf en verandert het in een puinhoop. Hij maakt de ministers en dienaren van de alleenheerser een kopje kleiner. Interessante Europese Golem-versie naar de roman van Gustav Meyrink Der Golem. Regisseur Duvivier en André-Paul Antoine schreven samen het scenario. Gedraaid in Tsjecho-Slowakije en gemonteerd door Jírí Slaviček met decors van André Andrejew en Stepán Kopecky. Het camerawerk is van Jan Stallich en Václav Vich. Er werd uitsluitend een Franstalige versie geproduceerd.

Les nuits moscovites

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Alexis Granowsky. Met o.a. Annabella, Harry Baur, Pierre Richard-Willm, Spinelly en Germaine Dermoz.

1916. WO I woedt in alle hevigheid. In een militair hospitaal in Moskou leert verpleegster Natacha Kovrine (Annabella) kapitein Ignatoff (Richard-Willm), een jonge officier kennen, die gewond is. Ze worden verliefd, maar ze is al verloofd met de veel oudere, maar rijke graanhandelaar Piotr Brioukow (Baur). Als Ignatoff begrijpt dat ze aan een ander toebehoort, verdwijnt hij geruisloos. Later wordt kapitein Ignatoff beschuldigd van spionage, maar de ridderlijke getuigenis van Brioukow redt hem van de strop. Een melodrama van jewelste, dat alleen nog maar interessant is vanwege de prachtige decors van André Andrejew en zeker niet vanwege het scenario van Hermann Kosterlitz die de pulproman van Pierre Benoit bewerkte. Het camerawerk was in handen van Franz Planer en Louis Née, en oogt nog steeds zeer goed. Baur was beslist niet in topvorm. Er werd tegelijkertijd een Engelstalige versie gedraaid onder de regie van Anthony Asquith met eveneens Baur, die zijn eigen rol speelde, Laurence Olivier, Penelope Dudley Ward en Robert Cochran. Deze film kwam in Engeland uit onder de titel MOSCOW NIGHTS en in Amerika als I STAND CONDEMNED.

La Bataille

1933 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1933. Oorlogsfilm van Nicolas Farkas. Met o.a. Annabella, Charles Boyer, Roger Karl, John Loder en Betty Stockfeld.

Een jonge Japanse marine-officier weet het vertrouwen te winnen van een Engelse waarnemer om zo achter de geheimen van de Engelse strategie te komen. Bovendien wordt hij begeleid door zijn vrouw, die hij overigens brutaal behandelt. De vrouw en de Engelse officier worden verliefd, wat de Japanner toelaat om op het moment suprème tijdens een zeegevecht de Engelsman te dwingen hem het kommando over te geven. De Engelse officier weet de strijd echter te winnen al moet hij dit met de dood bekopen. De traditionele Japanner weet dat na zijn dubbele vernedering hem nog maar één weg openstaat: harakiri. Een sterke en angstaanjagende film die inmiddels klassiek geworden film. Farkas was van origine operateur en maakte slechts drie films; de speciale effecten, gevormd door maquettes en modellen voor de zeeslagen werken verbluffend en Annabelle en Boyer als Japanners zijn aannemelijk. Naar de roman van Claude Farrère. Gesitueerd tijdens de Russisch-Japanse oorlog van 1904-1906. Er is ook nog in 1934 een Engelstalige versie gedraaid THE BATTLE/ THUNDER IN THE EAST. waarin met Merle Oberon in de rol van Annabella en Miles Mander. Het betreft overigens de herverfilming van de zwijgende film uit 1923 van Edouard-Emile Violet.

L' Etoile de Valencia

1933 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Duitsland 1933. Avonturenfilm van Serge de Poligny. Met o.a. Brigitte Helm, Jean Gabin, Thomy Bourdelle, Lucien Dayle en Paule Andral.

Onterechte verdenking van ontrouw doet een machinist bij de zeepolitie zijn vrouw verlaten. Later vindt hij haar terug als danseres in een louche nachtclub op Majorca. Door haar weet hij een handel in blanke slavinnen te ontmaskeren op een jacht dat door de zeepolitie al lang werd verdacht. Deze onderhoudende maar middelmatige avonturenfilm is de Franse versie van STERN VON VALENCIA van Alfred Zeisler, en dank zij de rolbezetting een verbetering daarop. UFA-ster Brigitte Helm nam de rol over van Ossi Oswalda.

Fantômas

1932 | Mysterie, Fantasy, Komedie

Frankrijk 1932. Mysterie van Paul Féjos. Met o.a. Tania Fédor, Anielka Elter, Marie-Laure, Jean Galland en Thomy Bourdelle.

De markiezin De Langrune is in haar kasteel vermoord. Voor inspecteur Juve (Bourdelle) staat meteen vast dat Fant[KA4]omas (Galland) de dader is. Twee getuigen die Juve kunnen helpen bij het onderzoek, vinden voortijdig hun einde. Het schijnt dat een vrouw Fantômas de helpende hand biedt, zodat hij kan ontsnappen. Deze film met een scenario van regisseur Féjos en Anne Mauclair die de dialogen schreef, is gebaseerd op de romans van Pierre Souvestre en Marcel Allain. In feite is dit de herverfilming van het mysterieverhaal van Louis Feuillade uit 1913. Ondanks de 'moderne' middelen, geluid en belichting, legt deze film het toch af tegen zijn illustere voorganger. Féjos kwam uit Hongarije en heette oorspronkelijk Pál Fej[KA11]os. Het camerawerk is van Roger Hubert en Peverell Marley.

Maldone

1928 | Drama

Frankrijk 1928. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Charles Dullin, Marcelle Charles-Dullin, Génica Athanasiou, André Bacqué en Roger Karl.

Olivier Maldone (Dullin) is de telg uit een rijk geslacht. Hij heeft zijn familie in de steek gelaten en verdient als eenvoudige arbeider de kost. Hij is gelukkig met zijn zelf gekozen vrijheid. Tijdens een zomers straatfeest ziet hij de oogverblindende Zita (Athanasiou), een jonge zigeunerin op wie hij verliefd wordt. Hij weet haar van haar begeleider los te maken en drinkt met haar een glas. Dan komt het bericht van de oude butler L[KA1]eonard (Séroff) dat zijn broer gestorven is en dat zijn overkomst dringend gewenst is om het familiebezit te besturen. Maldone trouwt braaf met een vrouw uit zijn eigen kringen, ze krijgen een kind, maar hij kan Zita niet vergeten. Door een toeval ontmoet hij haar op een avond en hij laat alles in de steek. Hoofdrol Dullin die dit magisch realistische en romantische drama produceerde, was beïnvloed door de sociaal getinte drama's uit de nog jonge Sovjetunie, die bol stonden van de propaganda. Deze teneur heeft zich geuit in de tegenstellingen die de voorwaar prachtige decors moesten uitbeelden om te laten zien hoe de rijken op het land leefden - er werd gefilmd in kastelen; de held liet zich niet door de pracht en praal verblinden en koos voor een eerlijk, paradijselijk arbeidersbestaan. Het publiek deelde die mening niet en deze film werd Dullin's laatste productie; bovendien deed de geluidsfilm een jaar later zijn intrede en raakten dergelijke werken heel snel in het vergeetboek. De Cinémathèque française restaureerde al eens een kopie, maar in 2001 liet ZZ Productions met steun van de Fransduitse cultuurzender ARTE en het Franse ministerie van Cultuur via het filmmuseum CNC door Centrimage de film grondig restaureren. Hij werd voorzien van muziek die wordt gevoerd door het Orchestre de Saint-Quentin-en- Yvelines onder leiding van François Feuillette. De accordeonmuziek wordt uitgevoerd door Richard Galliano. Ondanks al deze interessante aspecten is en blijft het een achterhaald drama dat voor filmstudenten echter heel interessant is. Het scenario is van Alexandre Arnoux. Het camerawerk is van Georges Périnal en Christian Matras.

L' Homme du large

1920 | Drama

Frankrijk 1920. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Roger Karl, Jaque Catelain, Marcelle Pradot, Claire Prélia en Suzanne Doris.

Een bewerking van de novelle Un drame au bord de la mer, een minder bekend werk van Honoré de Balzac. Is eveneens een van de eerste lange speelfilms van Marcel Lherbier. Hoofdpersoon is de zee, weergegeven in al haar nuances en met een opmerkelijke liefde voor de natuur. Een geschiedenis die baadt in een intense schoonheid, verteld met een zeldzame beheersing van de filmtaal.