Caio Gullane

Producer

Caio Gullane is producer.
Er zijn 9 films gevonden.

Just Like Our Parents

2017 | Drama

Brazilië 2017. Drama van Laís Bodanzky. Met o.a. Maria Ribeiro, Clarisse Abujamra, Jorge Mautner en Annalara Prates.

De 38-jarige Rosa - 'een erotische feministe op All Stars' - is moeder, kostwinner, en staat al maanden droog. Haar man Dado besteedt meer tijd aan het redden van het regenwoud dan aan zijn gezin. Bitterzoet relatiedrama over familie en moederschap, liegen en verantwoordelijkheid nemen. Opgezet als een eigentijds vervolg op Ibsens laat negentiende-eeuwse Een poppenhuis, dat een monument voor vrouwenemancipatie was. Vergeleken daarbij is dit een makke nakomeling, maar wel een met een prettig ambigue toon.

A Wolf at the Door

2013 | Thriller, Drama

Brazilië 2013. Thriller van Fernando Coimbra. Met o.a. Leandra Leal, Milhem Cortaz, Fabiula Nascimento en Antonio Saboia.

Als de zesjarige Clarinha door een onbekende vrouw wordt ontvoerd, start de politie een uitgebreid onderzoek. Belangrijkste verdachte is Rosa, die zojuist een maandenlange affaire heeft afgekapt met Bernardo, de vader van het kind. Via talloze flashbacks over hun romance ontwikkelt A Wolf at the Door zich van een thriller whodunit in een broeierig relatiedrama. Enige tijd werkt dat fantastisch, tot de vaart door lang uitgesponnen, weinig boeiende dialogen uit de film gaat. Ook het schokkende einde overtuigt niet.

Amazonia

2013 | Avonturenfilm, Familiefilm

Frankrijk/Brazilië 2013. Avonturenfilm van Thierry Ragobert.

Natuurdrama over een circus-kapucijnaapje dat na een vliegtuigongeluk moet zien te overleven in het uitgestrekte Amazonewoud. De steevast verschrikte oogopslag van het diertje onderstreept zijn aanvankelijke angst voor de dieren om hem heen, van jaguars en amazonedolfijnen tot mieren en toekans. Maar als hij uiteindelijk kan kiezen tussen mensen en dieren is de keuze snel gemaakt. Regisseur Ragobert (The White Planet) had achttien maanden nodig om zijn wonderschone beelden vast te leggen. De uiteindelijke 3D-film moet het niet hebben van het verhaal, maar blinkt vooral uit in de technische filmhoogstandjes met en rond de diverse dieren.

Plastic City

2008 | Thriller

China/Hongkong SAR van China/Brazilië/Japan 2008. Thriller van Nelson Yu Lik-wai. Met o.a. Anthony Wong Chau-Sang, Jô Odagiri en Yi Huang.

Bezwerend fraai gangsterdrama over een goedhartige Chinese crimineel in Sao Paulo die samen met zijn hondstrouwe geadopteerde Japanse zoon de lokale markt voor nepartikelen beheerst (Chau-Sang en Odagiri). Iedereen lijkt tevreden, totdat een overijverige ambtenaar de surrogaatvader in het nauw drijft en het ingehouden machismo van de zoon omslaat in reddeloze wreedheid. Plastic City is een visueel hoogstandje dat schippert tussen de straatpoëzie van filmer Jim Jarmusch, de ambiance van een besloten jazzclub en de flair van een Jean Paul Gaultier show. Het verhaal is rafelig maar de consequente artistieke beeldstijl geeft het werk een natuurlijke samenhang.

Birdwatchers

2008 | Drama

Italië/Brazilië 2008. Drama van Marco Bechis. Met o.a. Pedro Abrísio da Silva, Ademilson Concianza Verga, Alicélia Batista Cabreira, Claudio Santamaria en Chiara Caselli.

Indianen in het Amazonegebied verdienen een karig salaris door - gekleed in lendendoek, beschilderd met oorlogskleuren - blanke toeristen schrik aan te jagen. Als die weg zijn trekken ze gewoon hun spijkerbroek weer aan. Op een dag nemen de stamoudsten een radicaal besluit: de stam moet terug naar zijn geboortegrond. Dat die inmiddels toebehoort aan een machtige grootgrondbezitter, kan de indianen niet tegenhouden. Regisseur Bechis fulmineert tegen het rampzalige leven dat de Guarani-Kaiowá-indianen in hedendaags Brazilië moeten leiden, maar Birdwatchers ontstijgt moeiteloos het niveau van een sociaal pamflet.

Chega de saudade

2007 | Drama

Brazilië 2007. Drama van Laís Bodanzky. Met o.a. Tônia Carrero, Leonardo Villar, Stepan Nercessian en Elza Soares.

Chega de saudade, zoiets als Genoeg met de nostalgie, neemt de kijker mee op de dansvloer van een charmant aftandse dansclub voor ouderen in Brazilië. Filmmaker Bodanzky presenteert de crème de la crème van de Braziliaanse cinema, onder wie Carrero (1922) als een diva met Alzheimer, Villar (1924) als een chagrijnige voormalig stijldanskoning en Elza Soares (1937) als zangeres. Dunne verhaallijntjes over plezier en droefenis in verleden, heden en toekomst ondersteunen een fantastische reeks klassieke Braziliaanse nummers uit genres variërend van samba tot chorinho. Een magnifieke ode aan levenslust op leeftijd.

The Year My Parents Went on Vacation

2006 | Drama

Brazilië 2006. Drama van Cao Hamburger. Met o.a. Michel Joelsas, Germano Haiut, Simone Spoladore, Eduardo Moreira en Paulo Autran.

In de zomer van 1970 brengen zijn ouders, linkse activisten, de twaalfjarige Mauro (Joelsas) naar zijn opa en gaan zelf op vakantie. Opa blijkt overleden, Mauro komt terecht bij de orthodox-joodse ouwe knorrepot Shlomo (Haiut), en twijfelt of zijn ouders nog wel terugkomen. Door de ogen van een kind zien we hoe Brazilië destijds in de greep was van dictatuur én in de ban van het WK voetbal. Voetbalgekte rond held Pelé en nieuwe vriendschappen helpen de jongen door een onzekere tijd, in dit gevoelige drama dat ernst en vrolijkheid combineert. Gouden Beer-nominatie in Berlijn.

Através da Janela

2000 | Drama

Brazilië 2000. Drama van Tata Amara. Met o.a. Laura Cardoso, Fransérgio Araújo, Ana Lúcia Torre, Leona Cavalli en Antônio Petrin.

Amaral die in 1997 de intimistische en indrukwekkende film UM CÉU DE ESTRELAS draaide, heeft nu een film afgeleverd die gesierd wordt door het uitstekende spel van de hoofdrollen Cardoso als Selma en Araújo als haar volwassen zoon. Het is het psychologische portret van een moeder, die haar goede verstandhouding met haar zoon ziet afglijden en aanvankelijk niet begrijpt wat er aan de hand is. Ze vreest dat hij betrokken is bij misdadige praktijken. Liefhebbers van Amaral's voornoemde film komen aan hun trekken, want inhoud en dosering zijn hetzelfde en zoniet is er sprake van een vorm van herhaling. Het scenario van regisseuse Amaral, Jean-Claude Bernadet en Fernando Bonassi kan niet kiezen tussen een psychologische thriller en een melodrama; het staat bol van de seksuele spanning, suggereert incest en gaat als verhaal uit als een coïtus interruptus... Het camerawerk is wederom van Hugo Kovensky. Voor fijnproevers.

Atraves de janela

2000 |

Brazilië 2000. Tata Amaral. Met o.a. Antonio Petrin, Leona Cavalli, Ana Lucia Torre, Fransergio Araujo en Laura Cardoso.

De gepensioneerde verpleegster Selma (Cardoso), tevens weduwe, onderhoudt een bijna incestueuze relatie met haar volwassen zoon Raimundo (Araújo). Selma legt haar zoon kinderlijk in de watten, maar als Raimundo interesse toont in vage types en wat lijkt op een vriendinnetje, implodeert de verhouding naar wantrouwen. In haar tweede film gaat Tata Amaral van psychologisch drama naar een soort thriller en eindigt plotseling zonder dat duidelijk is geworden wat ze nou eigenlijk wilde. Atraves da Janela ziet er mooi uit en de acteurs zijn prima, maar lijdt onder wat een Braziliaanse criticus noemt 'frustrerende narratieve incoherentie'. Voor wat het waard is, de film won drie prijzen tijdens het Miami Brazilian Film Festival. (IdH/VPRO Gids)

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Caio Gullane op televisie komt.

Reageer