Vicki Baum (1888-1960): schrijver.
Er zijn 3 films gevonden.

Futures vedettes

1955 | Romantisch drama

Frankrijk 1955. Romantisch drama van Marc Allégret. Met o.a. Jean Marais, Brigitte Bardot, Isabelle Pia, Mischa Auer en Denise Noël.

Door ambachtsman Allégret (1900-1973) met veel attentie voor acteursregie en milieuschildering gedraaid romantisch drama van aangenaam ouderwetse snit. We volgen de amoureuze escapades van tenor Éric Walter (Marais), zangpedagoog aan het Weense conservatorium. Terwijl zijn wederhelft op wereldtournee is, troost hij zich met studentes Sophie (Bardot) en Élisa (Pia). Opmerkelijk bijrollen-defilé: Jean Wiener, Lila Kedrova, Daniel Emilfork, Roger Vadim, Mylène Demongeot, Yves Robert. Naar Der Eingang zur Bühne (1920) van Vicki Baum, de Oostenrijkse harpiste en romancière die eveneens het meerdere keren verfilmde Menschen im Hotel schreef.

Le château de verre

1950 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1950. Drama van René Clément. Met o.a. Michèle Morgan, Jean Marais, Jean Servais, Elina Labourdette en Elisa Cegani.

In Vicki Baums roman Das große Einmaleins uit 1935 vonkt het tussen de in haar huwelijk vereenzaamde bourgeoise Evelyne en een Amerikaan op doorreis. Ze brengt met hem een weekend in Parijs door, aanvankelijk niet wetende dat zij voor hem een tussendoortje is. Vakmatig bewerkten Clément en zijn scenaristenteam de tragische liefdesgeschiedenis: alle gedoemde romantiek komt uit het spel van het drietal Morgan-Marais-Servais als respectievelijk droeve roos-charmeur-echtgenoot. Fraaie fotografie van Robert Levebvre. De dramaturgisch afwijkende verfilming van Gabi Kubach uit 1982 draagt met Rendezvous in Paris dezelfde titel als de heruitgave van Baums roman.

Lac aux dames

1933 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1933. Romantiek van Marc Allégret. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Simone Simon, Rosine Déréan, Odette Joyeux en Illa Meery.

Een jonge badmeester van een zwembad in een bergmeer heeft veel succes bij toeristes en meisjes uit de streek, maar is zelf verliefd op de dochter van een industrieel die hem beneden hun stand vindt. Door toedoen van een intelligent meisje uit de buurt volgt er toch een happy ending. Deze allesbehalve opmerkelijke film kreeg mettertijd een meerwaarde door de in de studio nagebouwde natuurdecors, die irreële beelden opleverden. Simon als het intrigerende natuurmeisje heeft een ongegeneerd en modern gebleven natuurlijk spel, waardoor ze binnen de vooroorlogse cinema uniek zou blijven. Dialogen van Colette. Scenario van Jean-Georges Auriol naar de roman van Vicki Baum.